GiantGarminHephaElectrobike
Sivu 149 / 168 EnsimmäinenEnsimmäinen ... 49 99 139 147 148 149 150 151 159 ... ViimeinenViimeinen
Näyttää tulokset 4.441 - 4.470 / 5028

Aihe: Jousituksen pienet kysymykset

  1. #4441
    Liittynyt
    06/2004
    Paikkakunta
    Espoo
    Viestit
    7.164
    Momenteista. Lähtemättä talliin testaamaan niin sanoisin, että 4-5 mm kuusiokolokannan pultin kun on kiristänyt 6 nm tiukkuuteen ei lisäys siitä kahdeksaan ole edes lähelläkään edes 1/4 kierrosta. Olisko 1/8. Toisaalta kiristettävä asia voi vaikuttaa. Stemmin pultteja keulaputken ympärille taitaa kiristyä hitaammin eli vaatii enemmän liikettä. Rakenne kun on erilainen.

  2. #4442
    Liittynyt
    08/2018
    Paikkakunta
    Espoo
    Viestit
    53
    No kyllähän 1/4 kierros on jo tosi iso matka "kireää" pulttia kiristää lisää, eli tuskin ihan hirveästi on mennyt yli tuollakaan tyylillä. Toki korostan nyt ettei se optimi ole ja saattaa aiheuttaa kaikenlaista päänvaivaa mutta suurin osa ihmisistä ei koskaan kiristä mitään momenttiin tai edes sinne päinkään ja ihan hyvin tässä selvitään.

  3. #4443
    Liittynyt
    07/2004
    Viestit
    3.479
    Mitä pitää tehdä jos jousto on liian pintakova, pienemmillä paineilla kuitenkin pohjaa, ja röllikössä meinaa alkaa pomputtaa liikaa? Lisätään tokeneita ja hidastetaan palautusta? Täytyy tunnustaa että 20 vuoden harrastus uran aikana ensimmäisen kerran iskareille vissiin pitäisi tehdä jotain muuta kuin säätää paineita.

  4. #4444
    Liittynyt
    08/2012
    Viestit
    2.204
    Pomputukseen lisää paluuvaimennusta (hitaammaksi) ja kovuuteen voi paineen alentaminen ja tokenien lisääminen auttaa. Ja myös HSC vaimennuksen avaaminen. mikäli sellainen löytyy.

    Ja pitäähän sen josituksen "pohjata" niillä ajoilla mitä ajaa....

  5. #4445
    Liittynyt
    06/2004
    Paikkakunta
    Espoo
    Viestit
    7.164
    Ennen taisin kirjoitella samalla lailla, että jousituksen pitää käydä kerran kaks lenkillä pohjassa tai ainakin lähes. Mutta sittemmin olen lieventänyt omaa kantaani. Jos joku nimittäin ajaa vain helppoa polkua jossa pientä juurakkoa yms ei jousitusta voi säätää paineen osalta niin löysäksi, koko joustomatka tulee käytettyä. Tällöin sägi on liian suuri. Jousitus on koko ajan ajossa liian syvällä jolloin geometria muuttuu ja jouston pintaherkkyys voi kärsiä. Alamäissä erityisesti keula sukeltaa syvällä.

  6. #4446
    Liittynyt
    08/2012
    Viestit
    2.204
    Joo toki pitää siis olla joustolla töitä ja ei kannata niin säätää että jousitus pohjaa tasasilla pätkillä. Tarkoiti itse lähinnä että säätö niin, että sen rajuimman maaston mukaan olisi tuo pohjaus saavutettavissa, mitä itse ajaa.

    Jos pitää sägi laittaa yli 30% ja silti on liian kova, niin sitten pitäisi vaimentimen shimmauksia muuttaa tai parempaa keulaa miettiä. En nyt tiedä puhutaanko tässä tapauksessa etu vai takapäästä...

  7. #4447
    Mikä olisi korvaava jousi Öhlinsin 18073- jousen tilalle TTX22M iskariin?

  8. #4448
    Liittynyt
    11/2012
    Paikkakunta
    Hollola
    Viestit
    3.619
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti Kuminauha Katso viesti
    Joo toki pitää siis olla joustolla töitä ja ei kannata niin säätää että jousitus pohjaa tasasilla pätkillä. Tarkoiti itse lähinnä että säätö niin, että sen rajuimman maaston mukaan olisi tuo pohjaus saavutettavissa, mitä itse ajaa.

    Jos pitää sägi laittaa yli 30% ja silti on liian kova, niin sitten pitäisi vaimentimen shimmauksia muuttaa tai parempaa keulaa miettiä. En nyt tiedä puhutaanko tässä tapauksessa etu vai takapäästä...
    Sitten on niitä kuskeja kellä on alla esim. 150-190mm joustava peli, mutta ei hypi/droppaile, niin ei niitä saa pohjaamaan ilman droppia tai jotain flätti hyppyä, jos jousitus on säädetty muuten järkeväksi. Eli perus Suomi enska polullakin saa olla aika konkari, että uskaltaa ajaa niin kovaa, että ilman em mainittuja, koko jousto on käytössä.
    Aina on kivaa, kun pääsee polkemaan...

  9. #4449
    Liittynyt
    08/2012
    Viestit
    2.204
    Tämäkin on ihan hyvä pointti. Tosin väkisinkin ainakin omille EKP poluille syntyy puolen metrin droppeja flätille tai jopa vastapalloon, jos vauhtia pitää ja ei halua erikseen jarruttaa välttääkseen sen, että renkaat irtoaa maasta. Ja kun joustoa on, niin voi mennä kivien yli eikä tarvi kiertää.

  10. #4450
    Liittynyt
    06/2016
    Paikkakunta
    Helsinki
    Viestit
    4.667
    Pintakovuuteen auttaa rengaspaineet. Hämmästyttävän paljon. Mietin itekki miks pyörä yhtäkkiä niin pirun smootti ja pehmee ja ketjukaan ei enää hakannu ni en ollu jaksanu paineita kattoa ja oli normaalia vähemmän kun lopulta tarkastin. Kovalta tuntuva jousitus ei välttämättä ole myöskään huono, vaikka ei pumpulilta tuntuisikaan, riippuu hakeeko nopeutta vai mitä. Aika paljon näkee porukkaa ajavan tosi löllöllä alustalla.

  11. #4451
    Liittynyt
    06/2004
    Paikkakunta
    Espoo
    Viestit
    7.164
    Toi on niin totta mutta myös ärsyttävää. Siis bike parkissa itsellä 20 psi edessä ja 22 psi takana olis kivan tuntuinen muutoin mutta takavanne ei kestä vaikka insertti ja vahva rengas. Vaatii vähintään 25 psi mikä lisää tuntuvasti pikkutärinää käsiin. Samalla täytyy kehua ohjaustankoani joka täristää vähemmän kuin edellinen. Nykyinen on oneup kuitutanko.

  12. #4452
    Liittynyt
    03/2009
    Viestit
    1.103
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti Jami2003 Katso viesti
    Mitä pitää tehdä jos jousto on liian pintakova, pienemmillä paineilla kuitenkin pohjaa, ja röllikössä meinaa alkaa pomputtaa liikaa? Lisätään tokeneita ja hidastetaan palautusta? Täytyy tunnustaa että 20 vuoden harrastus uran aikana ensimmäisen kerran iskareille vissiin pitäisi tehdä jotain muuta kuin säätää paineita
    Jos ei 20 vuoteen ole mitään iskareille tehnyt, niin lienee syytä huoltaa iskarit Vakavasti ottaen, kitka on herkkyyden vihollinen jousituksen komponenteissa.

  13. #4453
    Vein emännän pyörän keulan (RockShox Sektor RL 27.5 Solo Air 150mm Boost 110x15) huoltoon ja huolto soitteli muovisen vaimenninosan särkyneen irrottaessa sitä putkesta. Onko tavatonta, että tuo särkyy näin? Löytyykö täältä tietoa, voiko tämän rikkoutuneen osan korvata jonkin toisen mallin vastaavalla osalla?
    Vaimenninpuolen sisuspaketti on osanumerolla 11.4018.009.089, jota näyttää heikosti olevan saatavilla. Liukuputket tässä keulassa ovat 32mm ja ilmeisesti vaimenninpatruunan kierteen nousu on 0,8mm.

    https://www.sportovnidum.cz/rockshox...-side-intern-1

  14. #4454
    Villi veikkaus että Reconista vois sopia. 32 putkilla sekin. Normi Motion Control näyttäis olevan.

  15. #4455
    Liittynyt
    08/2013
    Paikkakunta
    oobo
    Viestit
    1.833
    Siis huolto rikkoo osan, laittaa asiakkaan selvittämään mistä uuden saisi? Jo on touhua. Kai joudut vielä maksamaan sen itse, ehkä asentamaankin?

  16. #4456
    Liittynyt
    04/2001
    Paikkakunta
    Tampere
    Viestit
    2.151
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti laiskaj Katso viesti
    Vein emännän pyörän keulan (RockShox Sektor RL 27.5 Solo Air 150mm Boost 110x15) huoltoon ja huolto soitteli muovisen vaimenninosan särkyneen irrottaessa sitä putkesta. Onko tavatonta, että tuo särkyy näin? Löytyykö täältä tietoa, voiko tämän rikkoutuneen osan korvata jonkin toisen mallin vastaavalla osalla?
    Vaimenninpuolen sisuspaketti on osanumerolla 11.4018.009.089, jota näyttää heikosti olevan saatavilla. Liukuputket tässä keulassa ovat 32mm ja ilmeisesti vaimenninpatruunan kierteen nousu on 0,8mm.

    https://www.sportovnidum.cz/rockshox...-side-intern-1
    Ei ole ensimmäinen kerta. Tuntuu, että edullisemman pään keuloista kaikkia ei ole tehty edes oikeasti huollettavaksi alajalkojen huoltoa enempää. Toki ikävä tilanne kaikille osapuolille.

  17. #4457
    Liittynyt
    04/2001
    Paikkakunta
    Tampere
    Viestit
    2.151
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti laiskaj Katso viesti
    Vein emännän pyörän keulan (RockShox Sektor RL 27.5 Solo Air 150mm Boost 110x15) huoltoon ja huolto soitteli muovisen vaimenninosan särkyneen irrottaessa sitä putkesta. Onko tavatonta, että tuo särkyy näin? Löytyykö täältä tietoa, voiko tämän rikkoutuneen osan korvata jonkin toisen mallin vastaavalla osalla?
    Vaimenninpuolen sisuspaketti on osanumerolla 11.4018.009.089, jota näyttää heikosti olevan saatavilla. Liukuputket tässä keulassa ovat 32mm ja ilmeisesti vaimenninpatruunan kierteen nousu on 0,8mm.

    https://www.sportovnidum.cz/rockshox...-side-intern-1
    Ei ole ensimmäinen kerta. Tuntuu, että edullisemman pään keuloista kaikkia ei ole tehty edes oikeasti huollettavaksi alajalkojen huoltoa enempää. Toki ikävä tilanne kaikille osapuolille.

  18. #4458
    Liittynyt
    01/2020
    Viestit
    1.105
    Sain haalittua 120mm 26" solo air Reban ja nyt täytyisi lyhentää joustoa 60mm. Tässä on sellainen rakenne ilmajousessa, että siellä on yläjalassa se paineentasaus nypykkä, eli lyhennys täytyy tehdä männän akselia lyhentämällä. 80mm on virallisesti lyhin versio tuosta keulasta, niin toimiiko tuo järkevästi 60 millisenä? Onko ilmalla tilaa tiivistyä noin pienessä tilassa? Tulee 25kg kuskille, niin pitäisi olla aika pehmeä. Ja mitä öljyä motion control vaimentimeen, että on mahdollisimman smuutti? Valmistajan ohjeen mukaan taitaa olla rokkarin 5wt öljyt.
    Benny muokkasi tätä : 05.06.2022 at 13.55

  19. #4459
    Takaiskari Fox Float DPS vikisee. Pyyteleekö se uusia tiivisteitä vai riittääkö pelkkä rasvaus? Foxin molempia löytyy.

  20. #4460
    Liittynyt
    06/2016
    Paikkakunta
    Helsinki
    Viestit
    4.667
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti Benny Katso viesti
    Sain haalittua 120mm 26" solo air Reban ja nyt täytyisi lyhentää joustoa 60mm. Tässä on sellainen rakenne ilmajousessa, että siellä on yläjalassa se paineentasaus nypykkä, eli lyhennys täytyy tehdä männän akselia lyhentämällä. 80mm on virallisesti lyhin versio tuosta keulasta, niin toimiiko tuo järkevästi 60 millisenä? Onko ilmalla tilaa tiivistyä noin pienessä tilassa? Tulee 25kg kuskille, niin pitäisi olla aika pehmeä. Ja mitä öljyä motion control vaimentimeen, että on mahdollisimman smuutti? Valmistajan ohjeen mukaan taitaa olla rokkarin 5wt öljyt.
    Miksi pitää saada niin lyhyeksi? Tuskin ihan hirveästi merkitystä jos olis sen 80mm vaikka. Ite laittanu 120–>160 ja 80-115 ja kokeilu jopa 160 siihen, eise nii justiinsa ole. Voihan sitä myös laittaa vaikka enemmän sagia.

  21. #4461
    Liittynyt
    01/2020
    Viestit
    1.105
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti Sambolo Katso viesti
    Miksi pitää saada niin lyhyeksi? Tuskin ihan hirveästi merkitystä jos olis sen 80mm vaikka. Ite laittanu 120–>160 ja 80-115 ja kokeilu jopa 160 siihen, eise nii justiinsa ole. Voihan sitä myös laittaa vaikka enemmän sagia.
    Se tulee 24" fillariin jossa alkuperäinen a-c on 411mm. 60mm lyhennettynä tuon a-c on 430mm, mikä olisi riittävän lähellä alkuperäistä. Sägin kanssa pelailu on vähän niin ja näin, kun kuski painaa ~25kg jolloin keulaan tarvii laittaa painetta varmaan se 3psi:tä että saan edes jotain joustoa aikaiseksi muutenkaan

    Roudasin se fillariosaan jossa lyhentävät sen ja siellä veikkasivat, että toimiii ainakin jollain tavalla 60 millisenäkin. Vaimentimen öljyt pidän alkuperäisinä 5wt:nä.

  22. #4462
    Liittynyt
    06/2016
    Paikkakunta
    Helsinki
    Viestit
    4.667
    Nojuu sit voi olla vähän rajoilla pidemmät joustot. Tosin ei liene hirveen vaativaan käyttöön tule?

  23. #4463
    Liittynyt
    01/2020
    Viestit
    1.105
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti Sambolo Katso viesti
    Nojuu sit voi olla vähän rajoilla pidemmät joustot. Tosin ei liene hirveen vaativaan käyttöön tule?
    Ei tule, lähipolkuja tuolla lähinnä ajellaan. Ja noin kevyellä kuskilla, enemmän saa varmaan joustoa renkailla aikaseksi, mutta saapahan isi vähä "speksailla"

  24. #4464
    Liittynyt
    08/2005
    Viestit
    201
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti Benny Katso viesti
    Se tulee 24" fillariin jossa alkuperäinen a-c on 411mm. 60mm lyhennettynä tuon a-c on 430mm, mikä olisi riittävän lähellä alkuperäistä. Sägin kanssa pelailu on vähän niin ja näin, kun kuski painaa ~25kg jolloin keulaan tarvii laittaa painetta varmaan se 3psi:tä että saan edes jotain joustoa aikaiseksi muutenkaan

    Roudasin se fillariosaan jossa lyhentävät sen ja siellä veikkasivat, että toimiii ainakin jollain tavalla 60 millisenäkin. Vaimentimen öljyt pidän alkuperäisinä 5wt:nä.
    Laitoin pojan 24" Konaan 26" SIDin 80mm joustolla. Alkuperäinen keula oli 60mm. Toimii hyvin kun tankoa vielä laski 15mm spacereiden verran.

  25. #4465
    Liittynyt
    01/2020
    Viestit
    1.105
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti Pushead Katso viesti
    Laitoin pojan 24" Konaan 26" SIDin 80mm joustolla. Alkuperäinen keula oli 60mm. Toimii hyvin kun tankoa vielä laski 15mm spacereiden verran.
    Reban kanssa olisi a-c pidentynyt 4cm jos menisi 80mm joustolla mikä on lyhin virallinen mitta tuolle keulalle. Tavoitteena on pitää geometria aikalailla alkuperäisenä, niin joutuu pikkaisen kikkailemaan...

  26. #4466
    Terve. Mulla on Rockshox sid select+ charger vaimentimella ja etälukituksella. Lukituksen ilmaus pettää noin viikon ajojen jälkeen. Olen alajalkojen huollon yhteydessä ilmannut vaimennus osan, mutta ois mukava kun lukitus pitäis vähän pidempään. Oisko mitään vinkkiä millä sais ilmauksen kestämään pidempään? Kestäisikö laittaa jotain paksumpaa öljyä.

  27. #4467
    Pyörässä on uusi RockShox Deluxe Select+, 190x45 mm, Rebound Adjust, Lockout takaiskari. Onko normaalia että 85kg kaverilla pitää olla painetta iskarissa yli 200psi että sag jää noin 25? Vai onko mahdollisesti uusi iskari rikki?

  28. #4468
    Liittynyt
    06/2016
    Paikkakunta
    Helsinki
    Viestit
    4.667
    ^voihan se olla, riippuu vähän pyörän kinematiikastakin. Mulla paineet huitelee ~300 tienoilla yli sata kilosena. Periaatteessa iskarit pitäis shimmittää aina painon mukaan kun ne on muuten aina kompromisseja.

  29. #4469
    Paineet (jousivakio) ja (vaimennuksen) shimmittäminen on kaksi eri asiaa jotka ei suoraan korreloi toistensa kanssa.

    Takaiskarin paineet riippuu hyvinkin pitkälti takapään geosta ja eroja voi olla, Giant Maestro Rokkari 205/62,5 ja 200psi antaa 18mm painuman 92kg kuskille joka on ihan ok omiin höntsäilyihin.
    Kylätason pyöräilijä

  30. #4470
    Liittynyt
    08/2012
    Viestit
    2.204
    Mulla Fox DPX2 vaatii 190 psi alle 70kg kuskilla, tosin sähköpyörä.

    Samassa pyörässä RS deluxe ultimate vaatii 170 psi.

Kirjanmerkit

Viestin säännöt

  • Käyttäjä ei voi aloittaa uusia viestiketjuja
  • Käyttäjä ei voi vastata viesteihin
  • Käyttäjä ei voi liittää liitetiedostoja
  • Käyttäjä ei voi muokata viestejään
  •