HephaGarminGiantElectrobike
Sivu 373 / 515 EnsimmäinenEnsimmäinen ... 273 323 363 371 372 373 374 375 383 423 473 ... ViimeinenViimeinen
Näyttää tulokset 11.161 - 11.190 / 15441

Aihe: "Gravel Grinding" -fillarit

Lainaus Alkujaan tämän lähetti stenu Katso viesti
    100 g takkiin tavalliseen, kevyehköön alumiinistemmiin verrattuna:

https://www.gravelcyclist.com/bicycl...mpliance-stem/
    Ihan järkevän tuntuinen ratkaisu. Kallis se tulee varmasti olemaan. Olisi ihan mielenkiintoista kokeilla tuollaista, kädet on usein aika kovilla kun ajaa lujaa huonoja sorateitä. Harmi vaan, että ei ole pidempiä vaihtoehtoja saatavilla. Minulla on niin pitkä ylävartalo, että käytän 120-130 -millisiä stemmejä pyörissäni. Nyt minulle on kuitenkin tulossa pidemmällä reachilla varustettu ohjaustanko, joten siltä osin saa siirtyä hieman lyhempään.

Yllättävän paljonkin tuossa liikettä on ja varsin kevyesti stongaa painamalla liikkuu (ainaskin tuolla käytetyllä elastomeeripalikalla). Näkyy videon loppuosassa.
    https://www.instagram.com/p/CeOWKaCL...eo_watch_again

Videota katsoessa tajusin, että mä varmaan kokisin tommoisen kanssa jonkinasteiseksi ongelmaksi sen, että tangon asento muuttuu stemmin joustaessa.
    “Riding a good steel bike, I tell you, is the closest thing to flying without leaving the planet.”

Mitäs jos stemmin ostamisen sijaan laskisi eturenkaasta vähän painetta jos tuntuu hakkaavan käsille?

^ Suosittelen kokeilemaan nykyaikaan ”uppgreidaamista” standardien ja runkomateriaalien suhteen ennen tuollaisia puolipiikitteleviä kommentteja. Hyvä se on sieltä menneestä ajasta huudella.

(Mutta mä kyllä olen nyt kiekkouppgreidauksen jälkeen pärjäilllyt riittävän hyvin Stiggyn etupään kanssa, joten ei ole ihan akuuttia tarvetta, vaikka eron aina pyörää vaihtaessa noteeraakin varsin selvästi ja Stiggyssä edelleen häiritsee se mukavuusepätasapaino, joka on etupään ja takapään välillä. Takapää kun on selvästi mukavampi kuin mitä millään retroratkaisulla saa aikaan. Vähän kuin ajelisi jäykkäkeulaisella täpärillä tai mikä nyt sellanen pelkästään takaa joustava pyörä olisikaan.)
    “Riding a good steel bike, I tell you, is the closest thing to flying without leaving the planet.”

Siirtyy suoraan nykyaikaan, eli 650b kumeihin, ja laskee ilmaa vielä vähän lisää
    Pyöräily on kivaa!

Varmasti kiva kun kesken lenkin putoaa ja häviää toi kumipalikka kymmenien kilometrien päässä kotoa

^Tuskinpa, videonkin perusteella lukittuu kyllä hyvin paikoilleen.
    Jäykkä stemmi - löysät renkaat. Joustava stemmi - miehekkään jämäkät renkaat!
    Epäilyttävän isoa liikettä tuo kyllä tekee. Ehkäpä jäykemmällä kumipalikalla.

Lainaus Alkujaan tämän lähetti moukari Katso viesti
    Ihan järkevän tuntuinen ratkaisu. Kallis se tulee varmasti olemaan. Olisi ihan mielenkiintoista kokeilla tuollaista, kädet on usein aika kovilla kun ajaa lujaa huonoja sorateitä. Harmi vaan, että ei ole pidempiä vaihtoehtoja saatavilla. Minulla on niin pitkä ylävartalo, että käytän 120-130 -millisiä stemmejä pyörissäni. Nyt minulle on kuitenkin tulossa pidemmällä reachilla varustettu ohjaustanko, joten siltä osin saa siirtyä hieman lyhempään.
    Minkä tangon valitsit? Tänään juuri tuli kaverin pyörää testailtua, jossa flare tanko. Flare on kyllä kiva, mutta droppia oli selvästi liian vähän ja taivutus on omaan makuun liian kompakti. Mulla on omassa ninerissa nyt dedan superleggera. Täydellinen dropin muoto ja syvyys, mutta flaren puuttuminen häiritsee. 130mm stemmin kanssa pituus hytin pituus on riittävä.

Bontragerin tangot voisiva olla aika täydellisiä, mutta näissäkään ei taida olla flarea.

Edit: Alumiinisenahan tuo dedan tanko löytyy jo flare versiona näköjään. Kuituista ei taida vielä olla.

https://www.merlincycles.com/deda-gr...rs-129200.html

Lainaus Alkujaan tämän lähetti Hower Katso viesti
    ^Tuskinpa, videonkin perusteella lukittuu kyllä hyvin paikoilleen.
    No mutta kuminpala on mahdollista vaihtaa joten sen on mahdollista irrota

Joustava stemmi, hmmm... jotenkin ihan ajatuksenkin tasolla epäillyttävä.

Lainaus Alkujaan tämän lähetti paaton Katso viesti
    Minkä tangon valitsit? Tänään juuri tuli kaverin pyörää testailtua, jossa flare tanko. Flare on kyllä kiva, mutta droppia oli selvästi liian vähän ja taivutus on omaan makuun liian kompakti. Mulla on omassa ninerissa nyt dedan superleggera. Täydellinen dropin muoto ja syvyys, mutta flaren puuttuminen häiritsee. 130mm stemmin kanssa pituus hytin pituus on riittävä.

Bontragerin tangot voisiva olla aika täydellisiä, mutta näissäkään ei taida olla flarea.

Edit: Alumiinisenahan tuo dedan tanko löytyy jo flare versiona näköjään. Kuituista ei taida vielä olla.

https://www.merlincycles.com/deda-gr...rs-129200.html
    Prime Primaveraa harkitsin pitkään, kun sellainen löytyy jo maantiepyörästäni ja olen tykännyt siitä kovasti. Halusin kuitenkin aerotangoille kiinnitysmahdollisuuden. Primestäkin se löytyy, mutta ainoastaan 5,5 Nm saakka. Kokeilin kiinnittää omat tangot tuohon kireyteen ja ne tuntuivat lipsuvan alumiinia vasten. Näin ollen tulin siihen tulokseen alumiininen on ehkä varmempi, vaikka kyllä nuo hiilikuituisetkin varmasti kestävät ja ovat tähänkin mennessä kestäneet.

Valintani kohdistui Pro Vibe Aero Pursuitiin, jossa mainostetaan 105 mm reachia: https://www.pro-bikegear.com/fi/road...suit-handlebar. Eli kahvoilta ajaessa pääsee aika matalaan asentoon, kun tanko kääntyy eteenpäin kahvojen kohdalta. Lisäksi tuosta löytyy jonkun sortin aeroprofiili ja myös flarea. Oma tankoni olisi 400 mm leveänä 440 mm leveä alaotteelta, mikä riittää aivan hyvin sora-ajeluihini. Tähän mennessä minulla on ollut 420/460 mm leveä Ritchey, joka on osoittautunut hieman liian leveäksi ja siksi halusin päivittää. Tätä linkittämääsi Dedan tankoa harkitsin myös, mutta Bike24:ssä oli Pro-tangon poistokappale kohtalaisen edullisesti. Tanskan Cyclebrotherissa taitaa olla vielä joku 40 cm leveänä jäljellä. Eiköhän tällä saa riittävän aeron asennon.

Tuo pro vibe on käytössä useammallakin kaverilla. Tosi fiksusti suunniteltu. Reilusti reachia, mutta siltikään tuo ei häiritse kirimistä, eli ranteet ei kolise dropin yläosaan. Oikeastaan mitään muuta vikaa tuossa ei ole kuin alumiini, mutta toisiaan aerobarien kanssa tuokin on pelkkää plussaa.

Onko tehty elastomeeria joka ei jäykisty pakkasessa? Tai onko sillä tässä käytössä mitään merkitystä, tai no jäinen sohjopolanne sitä joustoa juurikin tarvisi?
    XT-vaihtajia vuodesta -95, ja välillä vähän foorumitauolla.

Näin ollen tulin siihen tulokseen alumiininen on ehkä varmempi, vaikka kyllä nuo hiilikuituisetkin varmasti kestävät ja ovat tähänkin mennessä kestäneet.
    Mä en ole löytänyt vielä sellaista kuitutankoa, jonka saisi tankoa vaurioittamatta niin kireälle, että se ei pyörähtele gravelissa. Stiggyn jäykemmän etupään kanssa tangot tuntuu pyörähtelevän vielä herkemmin kuin lutterossa ja alumiininen Zipp:kin on pyörähtänyt jo kerran, vaikka oli melkolailla irvistysmomentissa. Ylikiristämällä paskottuja kuituisia mulla on tähän mennessä 2 kpl Eastoneita ja 1 kpl 3T. Jotain ehkä tekisi kuitenkin vielä mieli yrittää ja (maltillisen) flaren testaaminen kiinnostaisi myös.

Sitäkin olen pohtinut, että onko stemmeissä eroja sen suhteen, että kuinka hyvin ne pitää tangon paikoillaan tai kuinka herkästi ne rikkoo tangon ja että onkohan noi tangot oikeasti käyttökelvottomia sen jälkeen, kun stemmin klamppi on jättänyt jonkinmoisen painauman tankoon vai onko siinä vaan joku pintakerros painunut. Varsinaisesti ei kiinnostaisi sellainen tanko yllättäen ajossa poikki tilannekaan..

Mulla on nyt kaikissa fillareissa eastonin stemmit. Eivät luista, eikä noilla varmaan saa tankoa rikki.

Ensin kiristetään ylimmäiset pultit v-hahloon tiukkaan kiinni, eli stemmistä tulee lähes 360ast kiinteä ympyrä. Vasta tuon jälkeen kiritään alalaita momenttiin. Ylimpien pulttien kirimiesen jälkeen tanko kääntyy vielä nahkeasti.

Edit: näemmä tuokin on muutettu uudempiin eastonin stemmeihin normaaliksi. Olisiko ollut kallis valmistaa.

^^Extralite istuu kuin tauti, ja ihme kyllä, ihan momenttien mukaan kiristetty pulteista johtuen. Toisaaltaan moista ongelmaa muutenkaan ole ollut.

Hei!

Gravel olisi hankinnassa ja Canyon Grizl kiinnostelee. CF SL 8 saisi ehkä elokuussa omassa koossa, CF SL 7 saisi tilattua nyt ja toimitus heinäkuun lopulla mutta väri ei oikein istu silmään.

Alumiinisena 7 suspension olisi kanssa tilattavissa, toimitus elokuun alussa.

Mikä on etujousituksen merkitys gravelpyörässä, ylimääräistä huollettavaa vailla erityistä hyötyä vai päinvastoin? Kiinnityspisteitä rungossa ainakin vähemmän.

Maastotäpäri löytyy erikseen joten metsään tuskin gravelilla tulee mentyä.

Entäs alumiini vs hiilikuitu?

Muita huomioita kyseisestä mallista?

Sitäkin olen pohtinut, että onko stemmeissä eroja sen suhteen, että kuinka hyvin ne pitää tangon paikoillaan tai kuinka herkästi ne rikkoo tangon.
    Minä kun pelaan budjettiosilla, niin olen oppinut tarkistamaan kaikki oleelliset terävät reunat. Ja monesti stemmin reunat ja satulaputken suu on kaivannut asesepän viilaa. Näin olen uskotellut itselleni että ne ohut seinämäiset putkiosat pääsee helpommalla, kun siihen reunaan ei tule niin suurta leikkaavaa kuormitusta.

Lainaus Alkujaan tämän lähetti nure Katso viesti
    ^^Extralite istuu kuin tauti, ja ihme kyllä, ihan momenttien mukaan kiristetty pulteista johtuen. Toisaaltaan moista ongelmaa muutenkaan ole ollut.
    Extralite kiinnostelisi, mutta olen lukenut tarinoita siitä miten ne rikkoo kuitutangot, johtuen terävistä reunoista. Oletko havainnut mitään sellaista?
    The older I get the faster I was

Lainaus Alkujaan tämän lähetti nure Katso viesti
    Jep, voin kuvitella, että jos ajot on sellasia, että 28 mm rengas on hyvä, niin ei tangotkaan paljon pyöri. Kokeile ajaa vaikka yksi HelCX-kisa, niin voi käsitys muuttua.

Kulmat mä olen viilaillut ja hionut hiekkapaperilla aina, jos on ollut pelkoa, että niistä on kiinni.

Zippin Service Course SL -stemmissä on titskupultit. Voisko ne joustaa niin, että tiukan paikan tullen antaisikin niistä sen verran löysää, että tanko pääsee pyörähtämään? Thomsonissakin kyllä Eastonin EC70 pyörähteli iloisesti kirskuen.

Vanhat eastonit olivat siis tällaisia.

Mulla ei ole Ritsin tai Thomsonin stemmissä Eastonin hiilaristonga pyörähtänyt. Pastaa välissä toki enkä aja HelCX:ää.

Mä en ole löytänyt vielä sellaista kuitutankoa, jonka saisi tankoa vaurioittamatta niin kireälle, että se ei pyörähtele gravelissa. Stiggyn jäykemmän etupään kanssa tangot tuntuu pyörähtelevän vielä herkemmin kuin lutterossa ja alumiininen Zipp:kin on pyörähtänyt jo kerran, vaikka oli melkolailla irvistysmomentissa. Ylikiristämällä paskottuja kuituisia mulla on tähän mennessä 2 kpl Eastoneita ja 1 kpl 3T. Jotain ehkä tekisi kuitenkin vielä mieli yrittää ja (maltillisen) flaren testaaminen kiinnostaisi myös.

Sitäkin olen pohtinut, että onko stemmeissä eroja sen suhteen, että kuinka hyvin ne pitää tangon paikoillaan tai kuinka herkästi ne rikkoo tangon ja että onkohan noi tangot oikeasti käyttökelvottomia sen jälkeen, kun stemmin klamppi on jättänyt jonkinmoisen painauman tankoon vai onko siinä vaan joku pintakerros painunut. Varsinaisesti ei kiinnostaisi sellainen tanko yllättäen ajossa poikki tilannekaan..
    Onko pastaa välissä?

Lähetetty Savumerkeillä Tapatalkilla

100 g takkiin tavalliseen, kevyehköön alumiinistemmiin verrattuna:

https://www.gravelcyclist.com/bicycl...mpliance-stem/
    Mitä tämä tarjoaa mitä Redshift tai muut ei tarjoa? Paitsi ton stnan ruman vivun tossa päällä

Lainaus Alkujaan tämän lähetti JackOja Katso viesti
    Mulla ei ole Ritsin tai Thomsonin stemmissä Eastonin hiilaristonga pyörähtänyt. Pastaa välissä toki enkä aja HelCX:ää.
    Mikä pasta? Niissäkin ehkä saattaa olla eroja? Mulla Easton pyörähti Thomsonissa sellaisessa vähän rajummassa nimismiehenkiharassa. Ei ollut kiva tunne, kun oli tangon yli lento todella lähellä.

Ajoasennon korkeus ja yläkropan pituus ja koko vaikuttanee aika paljon siihen siihen paljonko tangolle tulee painoa, mutta en mä mikään bodarikaan ole, vaikka en nyt pyöräilijäksi siroimmasta päästä olekaan.

Redshift shockstoppia saa ainakin 120mm asti

Mikä pasta? Niissäkin ehkä saattaa olla eroja? ...
    ParkToolia taitaa olla.

Mulla tosiaan kääntyi aiemmalla stemmillä ihan maantielläkin. Pitkä hytti tekee tuon kunnon iskussa. Sama juttu oli gravellissa.

Noiden eastoneiden kanssa ei ole ollut enää mitään ongelmia. Tosin en ole kyllä käyttänyt momentteja, vaan vetänyt tangot kiinni. Mun mielestä tuo eastonin käyttämä kiinnitysratkaisu estää tehokkaasti tangon kurtuun painumisen. Yhden ea 90 eastonin tangon olen saanut tuollaiseksi normaalilla stemmillä. On käytössä edelleen espanjassa.

K.Kuronen Guest
    Asennuspastaa väliin toki. Aiemmin itsellä oli Dynamicin punainen ryyneillä, mutta vähän epäilen sen kuluttavan kuitua. Nyt on Motorex carbon paste, jossa ei ole kitkaa lisääviä hiukkasia käsittääkseni, vaan toiminta perustuu johonkin muuhun.

Pitänee siis alkaa metskaamaan vanhaa Eastonia jostain ja kokeilla Park Toolin pastaa nykyisen (en muista mitä) sijaan. Voisin päätellä, että jos niillä ei kestä, on kuskissa vika

Kirjanmerkit

Viestin säännöt

• Käyttäjä ei voi aloittaa uusia viestiketjuja
  • Käyttäjä ei voi vastata viesteihin
  • Käyttäjä ei voi liittää liitetiedostoja
  • Käyttäjä ei voi muokata viestejään
  •