ElectrobikeGiantHephaGarmin
Sivu 372 / 515 EnsimmäinenEnsimmäinen ... 272 322 362 370 371 372 373 374 382 422 472 ... ViimeinenViimeinen
Näyttää tulokset 11.131 - 11.160 / 15440

Aihe: "Gravel Grinding" -fillarit

  1. #11131
    Liittynyt
    04/2019
    Viestit
    1.457
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti stenu Katso viesti
    Eiköhän ne runkokoot sloupatuissa maantie- ym. rungoissa ilmoiteta edelleenkin ”virtuaalisen satulaputken pituuden” mukaan. Toisin sanoen runkoko on kutakuinkin sama, kuin mihin satulaputki yltäisi, jos runko olisi slouppaamaton. Siinä tosin on eroja, mitataanko pituus putken päähän, vaakaputken yläreunaan vai vaakaputken keskelle, niin kuin kaiketi perinteisin tapa menee. Se, että jos sitten jossain 54-kokoisessa rungossa sattuu olemaan vaakaputkikin 54 cm, on sattumaa, vaikkakin sellainen maantierunko oli usein yhtä pitkä kuin korkea. Ja sinällään tällä keskustelulla ei ole mitään tekoa varsinaisen asian kanssa, koska keskustelun aloittaneessa postauksessa edellisellä sivulla kysyttiin sopivaa vaakaputken mittaa - ei runkokokoa, joten siinä mielessä Mr. Nuren kommenti oli täysin turha.
    No ei se ainakaan mikään yleinen käytäntö ole. Efektiivisen vaakaputken mukaan kylläkin.

    Mut kun tota geometry geeksiä selaili niin kyllä tosiaan osassa, missä nyt ylipäätään numeroilla ilmoitetaan, niin numero vastasi satulaputkea, osassa vaakaputkea tai efektiivistä vaakaputkea. Osassa sitten jotain ihan muuta.

    Lähetetty Savumerkeillä Tapatalkilla

  2. #11132
    No jos nykypäivän gravel- tai cyclocross-pyöristä puhutaan niin kyllä nuo koot 52, 54, 56 ym. lähimmäksi vastaa efektiivisen vaakaputken mittaa mutta eivät kuitenkaan kovin tarkasti. Nykypyörissä 54 koon pyörässä vaakaputki tyypillisesti on jotain 535-550 väliltä ja satulaputki voi olla mitä vaan 480-560 väliltä. Kaiken lisäksi satulaputken mitalla ei ole käytännössä edes mitään väliä joten sen perusteella pyörän koon ilmoittaminen on aivan älytön tapa. Ymmärrän kyllä että muutama vuosikymmen sitten vaakaputki ola vaaterissa ja rungon mitat olivat 52x52 tai 56x56 joten silloin tuo oli ihan validi pointti mutta kunhan ei kulkuset ota putkeen kiinni niin satulaputken mitalla ei ajoasennon kannalta ole mitään merkitystä. Ja ennen kuin joku linkkaa tähän jonkun TT-pyörän niin tarkennetaan että mä puhun gravel- tai cyclocross-pyöristä.

  3. #11133
    Liittynyt
    04/2005
    Paikkakunta
    Hki
    Viestit
    6.251
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti Qilty Katso viesti
    No ei se ainakaan mikään yleinen käytäntö ole. Efektiivisen vaakaputken mukaan kylläkin.
    No jospa vaikka sitä aikaisemmin linkkaamaasi Trekiä pidetään esimerkkinä, niin osaatko selittää, miksi Domanen koko 47 on 47 eikä 52 tai koko 58 on 58 eikä 57?

    Kyllä mä nyt vahvasti väittäisin, että luulosi ei ole tiedon väärti ja ne kokonumerot nimenomaan viittaa siihen, että minkä korkuinen runko suurinpiirtein olisi, jos se olisi slouppaamaton. Kokonumero on virtuaalinen satulaputken korkeus ihan samoin kuin vaakamitta on virtuaalinen vaakaputken pituus eli vaakaputken pituus, jos runko olisi slouppaamaton.

    Mutta koska Björn Nathiko Lindbladin ”Saatan olla väärässä” on loistava kirja ja koska tyttäreni on tehnyt Trekin markkinointia, niin voin kysäistä, josko hän tietää tai saisi selvitettyä, että mihin mittaan ne kokonumerot heillä viittaa.
    “Riding a good steel bike, I tell you, is the closest thing to flying without leaving the planet.”

  4. #11134
    Liittynyt
    08/2019
    Paikkakunta
    Tavira, Portugal
    Viestit
    131
    1,5 - 2 viikkoa odottelua ennen kuin tämä saapuu. Muuten sama mutta 1x11 ja kuitu keula.

    https://wilier.com/en/my2023/int/end...l-bikes/jareen

    Lähde sähköpyörämatkalle Portugaliin:

    https://onactive.fi/pyorailymatkat/portugali/

  5. #11135
    Liittynyt
    05/2019
    Viestit
    4.310
    Mä luulen että mulle kelpaisi tuo 2 x 10:kin. Kuitukeula on kaunis ajatus, mutta olen monen muun lailla ruvennut kysymään ovatko ne ainakaan alemman hintaluokan levyjarrullisissa pyörissä merkittävästi paremmat kuin alumiiniset eli parantavatko ne todella, ajettavuutta ja/tai mukavuutta?

    Ainoa mistä en tuossa tykkää on monen muunkin valmistajan suosima maaston- tai armeijanvihreä väri. Makunsa kullakin mutta minulla se saattaisi olla kynnyskysymys


    Mutta sitten hinta-asteikon toisesta päästä: Wilier Triestinan allroad- tai yksi pyörä kaikkeen ajoon -uutuus:




    With Rave SLR we have set our sights on new horizons, creating a product with two separate souls, perfect for all-road, perfect for gravel, but the same incredible racing inclination.

  6. #11136
    Katohan, se oli kyllä näyttävä sisääntulo foorumille, vaikka itse sanonkin. Heti ensimmäisellä postauksella hyvä vääntö aikaiseksi.

    Valitsin vaakaputken mitan ihan käytännöllisistä syistä. Kirjoitushetkellä en tiennyt mitään muuta mittaa varmana ja ajattelin sen antavan kuitenkin vähän osviittaa. Sen ei ollut tarkoitus olla poliittinen kannanotto runkokojen määrittämiseen

    Kiitokset Qiltylle tiedoista. Päädyin ostamaan kokonaisen Rossano cross kuustonnisen, jonka kokoa en vielä edes tiedä. Sanotaan alustavasti koon olevan suunnilleen sopiva. Vähän laittoa se kyllä vaatii, mutta 300e näillä markkinoilla on minusta ihan asiallinen hinta tuollaisesta kikkareesta. 105 kahvat ja tiagran takavaihtaja siinä sentään on.

  7. #11137
    Liittynyt
    03/2007
    Paikkakunta
    Kempele
    Viestit
    5.933
    Rossanon koon jäljille ainakin hehtaarilleen pääsee rungon satulaputken mittauksella, keskiöstä putken päähän. Nyt kun pyörä on jo kotona tuolla ei paljon merkitystä, vaakamitta ja keulan korkeus ratkaisee saako tuosta ajettavan.
    Ihan kelpoihin runkosarjoihin noita tehtaalla kasattiin.

  8. #11138
    Liittynyt
    08/2020
    Viestit
    2.030
    Vaihtoehtona on laittaa pyörä suoraa seinää vasten ja mitata matka seinästä keskiöön ja head tuben keskikohtaan, erotus = reach
    Ja mitata lattiasta matka keskiöön sekä head tuben keskikohtaan, erotus = stack

  9. #11139
    Liittynyt
    04/2019
    Viestit
    1.457
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti stenu Katso viesti
    No jospa vaikka sitä aikaisemmin linkkaamaasi Trekiä pidetään esimerkkinä, niin osaatko selittää, miksi Domanen koko 47 on 47 eikä 52 tai koko 58 on 58 eikä 57?

    Kyllä mä nyt vahvasti väittäisin, että luulosi ei ole tiedon väärti ja ne kokonumerot nimenomaan viittaa siihen, että minkä korkuinen runko suurinpiirtein olisi, jos se olisi slouppaamaton. Kokonumero on virtuaalinen satulaputken korkeus ihan samoin kuin vaakamitta on virtuaalinen vaakaputken pituus eli vaakaputken pituus, jos runko olisi slouppaamaton.

    Mutta koska Björn Nathiko Lindbladin ”Saatan olla väärässä” on loistava kirja ja koska tyttäreni on tehnyt Trekin markkinointia, niin voin kysäistä, josko hän tietää tai saisi selvitettyä, että mihin mittaan ne kokonumerot heillä viittaa.
    Toisaaltahan tuo kuulostais järkevältäkin kun maastopyörissäkin tuumakoot yleensä meinaa satulaputkea. Ehkä se on vaan oman kokoisissa fillareissa aina sitten osunut lähes yksiin sen vaakaputken kanssa. Niinku se osuisi tuossa trekissäkin. Ja se myöskin on se mitta mitä tulee katsottua, toisin kun satulaputken mittaa.

    Lähetetty Savumerkeillä Tapatalkilla

  10. #11140
    Liittynyt
    08/2012
    Viestit
    2.482
    Taidan laittaa ostoskoriin Canyonin Grizl Cf SL 7:n. Mulle sopivalla geolla, joten ei kai tuo voi pahasti pieleen mennä. Curry Powder väri näytti kyllä ensin yrjöltä mutta joissain YouTube videoissa ihan siedettävältä. Cervelo Aspero ollut myös kiikarissa mutta aika huono saatavuus.

  11. #11141
    Liittynyt
    06/2009
    Paikkakunta
    Helsinki
    Viestit
    2.053
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti pätkä Katso viesti
    Taidan laittaa ostoskoriin Canyonin Grizl Cf SL 7:n. Mulle sopivalla geolla, joten ei kai tuo voi pahasti pieleen mennä. Curry Powder väri näytti kyllä ensin yrjöltä mutta joissain YouTube videoissa ihan siedettävältä. Cervelo Aspero ollut myös kiikarissa mutta aika huono saatavuus.
    IRL tuo väri on jotain Huoneistokeskuksen oranssin ja Postin keltaisen väliltä. Ehkä lähempänä Postia. Makuasioita, mutta mielestäni varsin ookoo. Ostaosta.
    The older I get the faster I was

  12. #11142
    Liittynyt
    08/2012
    Viestit
    2.482
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti huotah Katso viesti
    IRL tuo väri on jotain Huoneistokeskuksen oranssin ja Postin keltaisen väliltä. Ehkä lähempänä Postia. Makuasioita, mutta mielestäni varsin ookoo. Ostaosta.
    Onkohan tuo maalipinta livenä tuollainen semikiiltävä miltä videolla näyttää. Vaatisi varmaankin tan-wall renkaat, hmmmm.....


  13. #11143
    Liittynyt
    04/2019
    Viestit
    1.457
    ^ainakin mun grail cf sl keltainen on sellanen hieman kiiltävä, ei satiini eikä kiiltävä, jotain siitä väliltä. Ja musta on mattaa.

    Lähetetty Savumerkeillä Tapatalkilla

  14. #11144
    Liittynyt
    05/2015
    Viestit
    17.268
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti Qilty Katso viesti
    ^ainakin mun grail cf sl keltainen on sellanen hieman kiiltävä, ei satiini eikä kiiltävä, jotain siitä väliltä. Ja musta on mattaa.

    Lähetetty Savumerkeillä Tapatalkilla
    Kuulostaa fiksulta ratkaisulta. Mattahan on oikeasti aika surkea ratkaisu gravell fillarissa. Mattavärien kanssa kaikk tarratkin on tietysti jätetty maalin päälle.

    Mulla on ninerissa niin, että putkien alaosa mattaa ja yläosiin vedetty kiiltävä suojalakka päälle. Idiotismia.

  15. #11145
    Liittynyt
    03/2007
    Paikkakunta
    Kempele
    Viestit
    5.933
    Lakkaa on myös mattana. Parempaa en tiedä kuin pulverimaalaus miellyttävällä värillä ja mattalakka päällä ja teipit tietty lakan alle. Musta miellyttä mua vielä eniten kun on alurungossa mattalakka päällä, mukavan ohut kerros tuosta tulee ja kestää käyttöä.

  16. #11146
    Liittynyt
    04/2005
    Paikkakunta
    Hki
    Viestit
    6.251
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti TuplaO Katso viesti
    ^Aika kaivaa cc-lanka taas esiin.
    Gravel is dead, long live the cyclocross.
    “Riding a good steel bike, I tell you, is the closest thing to flying without leaving the planet.”

  17. #11147
    Gravel, cyclocross ja endurance road bike on jo kauan ollut käytännössä sama asia. Jos verrataan valmistajan A cyclocrossia valmistajan B graveliin ja valmistajan C Endurance road bikeen niin tuskin saadaan puolen asteen eroa kulmissa tai viiden millin eroa geometriassa.

  18. #11148
    Liittynyt
    04/2019
    Viestit
    1.457
    Kyllä niissä taitaa kuitenkin keulakulmassa löytyä se 0.5-2° , reachia useempi milli ja bb droppia se sentti. Puhumatta rengastilasta. Kaikilla noilla kyllä samoja jälkiä ajelee. Cyclot ja endurance roadit varmaan aika samanlaisia merkkien kesken, mutta graveleita sitte myydään kyllå kaikenlaista, taitaa letkeimmissä olla keulakulmat alle 70asteen ja kireimpiin ei mahdu edes gravelkumit, että sillain kyllä gravel saattaa olla sama asia kun cyclocross tai endurance road.

    Lähetetty Savumerkeillä Tapatalkilla

  19. #11149
    No noinhan se yleistettynä menee mutta valmistajien välillä on sen verran eroa että yhden valmistajan cyclo tai endurance on pitemmällä akselivälillä ja löysemmällä keulakulmalla kuin toisen valmistajan gravel. Vanhan liiton cyclocross-ajoiltakin on keskiö tippunut aika säännönmukaisesti noin 70mm droppiin kun graveleissa taitaa tyypillisesti olla 75mm mutta tässäkin varmasti löytyy valmistajien väliltä eroja niin että joku esimerkki menee ristiin.

  20. #11150
    Endurance roadin ja cyclocrossarin välilläkin voi olla isoja eroja rungon sisällä vaikka mitat näyttäisi samalta. Maantiepyörän päälle tarvii harvemmin hypätä juoksuvauhdista toistuvasti, ja ajoaika on yhden tunnin sijaan useita tunteja > rungolta vaaditaan ihan erilaisia ominaisuuksia joustavuuden ja kestävyyden suhteen.

  21. #11151
    Liittynyt
    04/2019
    Viestit
    1.457
    Kyllä noi cyclot millä voitetaan, on aika pitkälti edelleen sillä 60-65mm bb dropilla. Ja katsomatta veikkaan että kaikki endurance fillarit on lähempänä 75mm droppia. Varmaan kun tarpeeks taas penkoo niin löytyy ne kolme pyörää missä on samat numerot, siitä voidaan sit olla montaa mieltä että kuuluuko ko pyörät niihin kategorioihin.

    Ja sit vielä tuo edellisen mainitsema asia, crossarin pitää olla vaan jäykkä joka suuntaan kun sillä ajetaan tunti ja siitäkin puolet sitä kannetaan. Endurancen ja gravelin on tarkoitus olla myös mukavia kun niillä ajetaan koko päivä.

    Lähetetty Savumerkeillä Tapatalkilla

  22. #11152
    Liittynyt
    05/2015
    Viestit
    17.268
    No nyt saa Carbonadaa jo suomestakin. Hinta on ainakin suunniteltu hyvin. 1x apexilla. Jee.

    https://larunpyora.com/tuote/2022-ac...el-cf1-carbon/

  23. #11153
    Liittynyt
    02/2005
    Paikkakunta
    Turku, Rinkeby
    Viestit
    21.244
    ^Ei paha eikä edes kovin raskaskaan.

  24. #11154
    Liittynyt
    05/2015
    Viestit
    17.268
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti nure Katso viesti
    ^Ei paha eikä edes kovin raskaskaan.
    No ei ja tuohon saa 4seasonit.

  25. #11155
    Liittynyt
    02/2005
    Paikkakunta
    Turku, Rinkeby
    Viestit
    21.244
    ^Yes! Heti vaihtamaan ja 28mm riittää!

  26. #11156
    Liittynyt
    07/2011
    Viestit
    2.391
    Downtube tekstin suunnittelija tainnut ottaa vähän kopiota Canyonilta fonttivalinnalla ja vinolla sijoittelulla.

    Hinta ei nyt aivan posketon nykymittapuulla, mutta ei nyt mikään houkuttelevinkaan. Ite tarttuisin mielummin kuituiseen Canyonin Gritzliin GRX810:lla ja DT:n kiekoilla 2400 € jos omaa kokoa saatavilla.

    Sramin halvat osasarjat muutenkin melko laadutonta verrattuna Shimanon halpoihin.

  27. #11157
    Liittynyt
    04/2005
    Paikkakunta
    Hki
    Viestit
    6.251
    100 g takkiin tavalliseen, kevyehköön alumiinistemmiin verrattuna:



    https://www.gravelcyclist.com/bicycl...mpliance-stem/
    “Riding a good steel bike, I tell you, is the closest thing to flying without leaving the planet.”

  28. #11158
    Liittynyt
    05/2015
    Viestit
    17.268
    cane ja ee. Veikkaan hinnaksi 299e.

  29. #11159
    Liittynyt
    04/2005
    Paikkakunta
    Hki
    Viestit
    6.251
    229,99 $ eli verojen kanssa varmaan jotakuinkin, mutta on se halvempi ja kevyempi kuin Foxi
    “Riding a good steel bike, I tell you, is the closest thing to flying without leaving the planet.”

  30. #11160
    Liittynyt
    01/2011
    Paikkakunta
    kyröskoski
    Viestit
    433
    Apex 1 hydrot käytössä , ostettu käytettynä ajettu n.7000 , muuta en ole vaihtanut kun kahvakumit ja vaijerit ja kuoret tarvittaessa .
    Aika reippaasti oli ajettu edellisenkin omistajan toimesta , voimansiirron kuluneisuudesta päätellen .
    Ai juu ja vaihtajan rissat oli myös ajettu loppuun nekin vaihdoin .
    Täytyy kyllä myöntää että sramia pidän parhaimpana , on myös ollut chimanoa ja campaa .
    Tulossa seuraavaan chimanoa , kun todennäköisesti painan tilausnappia .

Kirjanmerkit

Viestin säännöt

  • Käyttäjä ei voi aloittaa uusia viestiketjuja
  • Käyttäjä ei voi vastata viesteihin
  • Käyttäjä ei voi liittää liitetiedostoja
  • Käyttäjä ei voi muokata viestejään
  •