Tällaisena 29” pyöräilijänä sitä jaksaa ihmetellä kuinka hyvin 4.7” Jumbo pitää. Kyllä se koko ja paine vaan vaikuttaa hienosti. Eli älä tuomitse Jumboa suorilta käsin.![]()
Tällaisena 29” pyöräilijänä sitä jaksaa ihmetellä kuinka hyvin 4.7” Jumbo pitää. Kyllä se koko ja paine vaan vaikuttaa hienosti. Eli älä tuomitse Jumboa suorilta käsin.![]()
Mitä parempi pito, sitä huonompi rullaavuus. JJ on erittäin hyvä kompromissi. Kesällä sillä pärjää kelissä kuin kelissä. Syksyllä sen kanssa on haasteita juurakossa (milläpä ei olisi) ja märällä kalliolla, jos siinä on sellainen millin kerros vielä jotain jäkälää.
JJ on erittäin hyvä kompromissi. Hankalin sille mun mielestä on löysä alusta kuten paksu lumi ja muta. Mikäpä ei olisi vaikeuksissa silloin?
^Joku helvetin traktorinrengas, mutta sitten sillä saa polkea alamäetkin seisten. Jo FBF/FBR-kombolla eron JJ:hin huomaa selkeästi. JJ:n huonoin ominaisuus on ehkä itseohjautuvuus, jos painetta on liian vähän. Oikea paine sitten riippuu miljoonasta muuttujasta, joten sen joutuu itse opiskelemaan.
Bud edessä, JJ tai Johnny 5 takana on ollut minulle hyvä kompromissi. JJ:stä tulee melko nopeasti raskas kun lasketaan paineita. Jos haluaa ajaa vähillä paineilla tuo Bud + IsoKnard (ei saa enää?) tai Johnny 5 on hyvä. Bud ja Johnny 5 ei ole myöskään niin tarkkoja paineesta, toimivat melko samalla tavalla vaikka ollaan optimipaineen ylä- tai alapuolella. JJ on taas tooodella tarkka paineesta, vähänkään alle niin siitä tulee aliohjaava, lyö vanteelle tai ei vain rullaa. Vähänkään yli optimin niin rupeaa pomppimaan juurista ja kivistä.
Ilmeisesti JJ on tubelessina toimiva kun ei pahemmin ole ongelmia yleisyyteen nähden kuulunut. Bulldozer onnistui myös. Silläkin on selfsteerinkiä kun kovin alas laskee paineet. Minion ei ole niin herkkä ilmiölle.
Budin kanssa tubelessointiyritys ei onnistunut. On kyllä hyvä muilta ominaisuuksiltaan kompromissina.
Oletuksena läskissä oli aikanaan Bud & Lou. Olihan se pito ja ”käyttäytyminen” huikea. Mutta. Ostettuani JJt eteen ja taakse huomasin, että läskillä voi ajaa myös yli 20 km/h. Sitten kun menin mutaiseen mettään (en ajovirheen takia) niin huomasin että JJt on lähinnä bulevardiajelua varten. Lumella muuttuu pulkaksi. Mutta rullaavat siis vietävän hyvin. Taakse ostin sitten tuon Bulldozerin, joka sieltä käsin toimii noiden minun
edellä mainittujen ääripäiden keskivaiheilla. Ihan ok kompromissi.
Itellä on nyt talven ollu flowbeist eessä ja 4.8 jumbo takana, mahan jatkaa kesälle samalla kombolla niin ei etunen lipsaa niin herkästi, tuo flowbeist on suht rullaava rengas karkeammaksi kumiksi ja isompi merkityshän sillä takarenkaalla on muutenki rullauksen suhteen.
Lähetetty minun JSN-L21 laitteesta Tapatalkilla
Kona kikapu deluxe 2004
Vielä pari tarkennusta edelliseen viestiini. Itse ajelen läskillä ja siihen kuuluvalla rengaskalustolla aika äärioloissa eli olosuhteissa, joissa ei muilla vempeleillä juuri enää ajella. Siksi minulla korostuu tuo pitokyky kosteissa ja liukkaissa paikoissa sekä toiminta lumessa. Tästä seuraa kaiketi sitten se, että JJ on "perusmaastoajelussa" ihan kelpo rengas.
Ostin Bulldozerin taakse kun sen sai halvalla ja halajaamani rengasta ei ollut tarjolla. Ja se on toiminut tämän talven haastavilla keleillä yllättävän hyvin siis ainakin takana. Ei ole edes mahdoton liukkaillakaan. Hieman pieni on tuo ilmatila kuitenkin noihin muhkurenkaisiin nähden.
Jossain laiskuuden ja toiveikkuuden välimaastossa kaiketi olen ollut, kun en ole saanut vaihdettua nastarenkaita (Dillinget 5t) läskiin tänä talvena. Juuri kun niitä olisi tarvinnut. Ehkä tänäänkin.
Vaihdoin nyt välikelinrenkaiksi flown ja dunderin. Katsotaan miten noilla pärjää. Varmasti ihan hyvin, jos ei ole märkää kovaa jäätä.
Kävin ottamassa ensityypit Minioneista, todella vakuuttava pito märässä juurakossa, mudassa ja kallioilla. Muutenkin mukavan oloinen rengas.
Sent from my iPhone using Tapatalk
Ensimmäistä kesää sähköläskipyörällä ajamaan, suosituksia hyvistä paineista litkutetuille jumbo jimeille.
Minioneissa omat 27.5x3.8 ja 26x4.8 ovat kuin eri renkaat, ekat rullaavat mainiosti, jälkimmäisiä ei voi kovin hyvin rullaaviksi kehua maastopaineilla, pitopuoli ja käytös niissäkin kuitenkin ovat luotettavat.
Versioita on siis monia ja niiden ominaisuuksissa on eroja.
https://www.maxxis.com/us/tire/minion-fbf/
https://www.maxxis.com/us/tire/minion-fbr/
Eilen oli jo enemmän kivikkoa ja juurakkoa näkyvissä niin sai paremman kuvan Minioneiden ominaisuuksista. Ehkä isoin ero Gnarwhaleihin on, että näissä on vähän jäykemmät kyljet kun mikä tekee niistä juurakoissa ajaessa oikein miellyttävät. On semmoiset mitä hain ja mitä etukäteen lueskelin, hyvät ajo-ominaisuudet, huima pito ja rullaa ok. Nämä siis 27.5” x 3.8” EXO:t.
Sinänsä yllättävä kommentti yllä että jäykkäkylkinen tuntuu paremmalta juurakossa. Mutta näin se on omakin kokemus, että ihan löysä nahka ei välttämättä tunnu hyvältä maastossa kapeemmissakaan mtb renkaissa. Ainahan toki on tutkimus, että joustava rullaa paremmin mutta kun mennään oikeasti maastossa, eikä kovalla hiekkaneulaspolulla niin se renkaan tuntuma tai ajokäytös on tärkemäpi kuin absoluuttinen vierintävastus. Joku läskirengas voi olla hyvä kovalla pinnalla suht isoilla paineilla 0.6bar ja yli, mutta metsäkoneen jäljessä pienemmillä paineilla eroa ei ole muihin juurikaan vaan siinä näyttelee mukavuus. Tuommoinen 27.5 tai 26 ja 3.8-4" rengas on ilmatilaltaan matala vs joku 4.8, että sekin jo tekee eroa juurakkoisella tai kivisellä alustalla. 4.8 voi ajaa pehmeämmällä paineella eikä ole huolta kehän iskusta esteisiin. Pienellä renkaalla joutuu pitämään enemmän painetta ja meno taas maistuu kepeämmin kun maaston pohja on kovaa.
Tuo on totta että oikeasti maastossa toimii eri realiteetit. Olen huomannut että sellaisella alustalla joka muodostaa pienen pahkuran renkaan eteen on oikean paineen löytäminen hieno elämys. Tuntuu melkein siltä että rengas plaanaa keula-aaltonsa päällä. Silloin rullaus on todella hyvä, vaikka rengas saattaa olla melkoinen hernepussi ja ei rullaa kovalla alustalla.
Kyllä ja varmasti useampi on huomannut että suht kovalla vaikkakin epätasaisella polulla läski etenee suht kevyesti. Sitten kun tulee metsästä siirtymälle vaikka asfaltille, niin tuntuu että sama vauhti on kuin tervassa. Kyse lienee siitä että aivot tms olettaa että pitäs mennä lujaa mutta vastusta tulee enemmän mitä enemmän pyytää kammelta vauhtia. Paineiden nosto auttaa mutta sitten taas paluu metsään menee pompottelun takia raskaammaksi.
En tarkoita että kyljet olisivat mitenkään kovat. Gnarwhalit menivät ehkä juurikin myötäillen enemmän maastoa ja nämä taas menevät enemmän yli juurista yms. Mutta näissä on kummikin semmoista mukavan tuntuista joustoa ja toisaalta taas ei pompotusta. Vaikea tässä nyt ehkä pukea sanoiksi ja en ole tehnyt mitään tarkkaa tieteellistä analyysiä, etenkään kun en jaksa aina mitata edes paineita saatika säätää niitä metsässä ja paineet vaikuttaa kumminkin niin paljon näissäNyt on ehkö joku 0.5 bar max. Ja on aika hyvä balanssi pidon ja rullaavuuden metsässä/siirtymillä välillä. Ja sehän laiskalle sopii...
Ymmärrän kyllä kylkien paksuuden päälle. JJ on melko ohut ja siinä on aikamoista nuoralla taiteilua paineen kanssa ettei lyö läpi mutten pompota. Joku Bud esimerkiksi jossa on enemmän tavaraaa kyljessä omaa paremman vaimennuksen tässä, eikä se ole aivan yhtä herkkä barien sadasosille.
Mikä on tämän hetken konsensus 45NRTH Wrathchild kumeista?
Joka paikassa lukee, että nastat lentelee irti. Oliko tämä nyt joku menneen talven kusinen erä vai ominaisuus joka jatkaa sukupolvesta toiseen?
https://45nrth.com/products/wrathchild
Noissa arvosteluissa lukee myös että Kahvoista lentää kaikki nastat, mulla lensi talven aikana yksi. Vaimon renkaista en ole kahden talven saldoa laskenut, en kiinnittänyt nastakatoon ainakaan huomiota renkaita vaihtaessa. Ja näitä kun ei edes suositella sähköpyöriin. Jos ajaa paljon kuivilla maastopoluilla nastoilla, niin voihan niitä lähteä, sitten vaan uutta tilalle.Alkujaan tämän lähetti KampiGorilla;[URL="tel:3144386"
Mulla ei lähtenyt kahvoista yhtään nastaa, mutta kaverin wrathchildista niitä irtosi jatkuvasti. Liimalla uudet tilalle ja jo alkoi pysymään.
(toim.huom. mulla onkin 29" / 2.6 renkaat, mutta jätän tämän silti tähän)
2 talvea Raivolapsilla alla ja kyllä sen huomaa jos aggressiivisesti ajaa. Eli takakumista lähtee todella helposti nastat kävelemään, ei missään nimessä lukkojarrutuksia eikä varsinkaan kiviä tai juuria vasten kannata lukottaa. Tänä talvena unohdin muutaman kerran tuon faktan ja piti liimailla 20+ nastaa takaisin paikalleen. Eturenkaassa oli muistaakseni kaikki tallella.
On kyllä parhaat nastarenkaat millä ikinä olen ajanut, joten tilaan paketillisen varanastoja valmiiksi ja nautin taas ensi talvena mualiman parhaasta pidosta
Jos on tarkoitus runnoa endurotyyliin mäkiä alas aggressiivisella otteella, ostaisin jotkut muut nastarenkaat.
Tuli tänäin vihdoin vaihdttua nuo Fät:n (GZR Dominanc-e 2.0) alkuperäiset VeeTiren Snow Avalanchet noihin Jumbo Jim:hin (4.0" koossa molemmat). Ja olisihan tuon voinut aikaisemminkin tehdä. Pyörän käytös muuttui kyllä todella paljon, rullaavuus parani huomattavasti ja maastossa ei voi millään olla huomaamatta että pyörivästä massasta hävisi lähes 1,5kg pois (tarkalleen asennuksessa mitatuilla painoilla 1480gr.), renkassa itsessään (Snow Avalance vs JJ) oli painoeroa se noin 400gr./kpl mutta nuo alkuperäiset sisurit oli painoltaan aika hurjat 500gr./kpl ja ne vaihtuivat 160gr./kpl oleviin RevoLoop:hin (siis TPU sisureihin).
Mistä löytyy noita revolooppeja läskiin? Vaikuttaa mielenkiintosilta.
Tässä pähkäilly että minkälaista kumia sitä alkas näin kesällä käyttään. Varastossa ois 4" jumbojimejä pari kappaletta, joista toinen alkaa tosin kyljen osalta oleen aika heikossa kunnossa. Alla pyörii bud ja lou, ja sais olla kesäksi keveempää ja jouhevampaa kumia.
Mietin et josko jättäs budin kuitenki eteen ja hommais 4.8 jumbojimin taakse, nii oisko siinä järki setuppi, vai kuinka paljon budi eessä häviää rullaavuudelle jumbojimiin verrattuna? No vissii puoli kiloa painossa tulee takkiin mutta onko muuta merkitystä?
Lou on kuitenki taakse nyt turhan järee kesäksi. Jumbojimit muistelen mukaviksi renkaiksi, sillo ku ne muutama vuosi sitten viimeksi on alla olleet.
Vai laitanko varastosta paremman 4" eteen ja ostan taakse vaa uuden, näytti hintaki kivalta kaposessa jimissä paksuun verrattuna.
Onko ideoita?
Kirjanmerkit