HephaGiantElectrobikeGarmin
Sivu 8 / 43 EnsimmäinenEnsimmäinen ... 6 7 8 9 10 18 ... ViimeinenViimeinen
Näyttää tulokset 211 - 240 / 1278

Aihe: Ketjuen uppovahaus (parafiini, Molten Speed Wax yms vastaavat)

  1. #211
    Liittynyt
    05/2000
    Paikkakunta
    Esponia
    Viestit
    2.025
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti xubu Katso viesti
    ^Mulla oli käytössä tuo sinellin vaha ja öljynä Biltemasta ostettu. En koskaan päässyt niin hyvään lopputulokseen kuin nyt Moltenilla.
    Mitä tarkoitat lopputuloksella, puhtaus vai kitka?

    Puhtaudesta ei itellä jäänyt kiinni. Ketjut ovat 100:n kilometrin jälkeen täysin puhtaat. Eli sen puolesta en tarvitsisi parempia voiteita.
    ”Mitä enemmän somessa seuraa muiden elämää, sitä vähemmän ehtii elää omaansa…..”

  2. #212
    K.Kuronen Guest
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti harald Katso viesti
    ...
    Ketjun rulllissa on jopa parempi että sen ulkopinta ei ole voideltu. Rulla pyörii tapin varassa, ja sen pitää pysyä paikallaan hampaitten välissä. Jos se pyörii pakan hampaissa aiheuttaa tämä kulumista. Pakka/hampaat ja ketjun kylki ei ole sellaisessa kosketuksessa että kitka aiheuttaisi tarttumista paitsi ehkä juuri vaihtamistilanteessa. Ketjuhan pysyy paikallaan pakan suhteen.

    Hyvin vahattu ketju pysyy itse asiassa niin puhtaana, ja sama koskee nyt kuivaa ja puhdasta pakkaa, että omasta mielestäni vaihdot toimii paremmin vahatulla ketjulla kuin voidellulla. Voideltu voi toimia hyvin aivan alussa, mutta ei siihen nyt paljon likaa tarvitse että vaihtaminen tarkeltelee.

    En ole pessyt voimansiirtoa sen jälkeen kun olen aloittanut vahaamisen.
    Epäilen, että eivät ne rullat pyöri ajaessa: merkittävin liike on sisemmän lenkin ja tapin välillä. Rulla saattaa pyörähtää hieman ketjun kohdatessa hampaan ja vastaavasti seuraavaksi ketjun irrotessa rattaalta, tai sitten rulla vain liikkuu sivusuuntaan hieman kohdatessaan hampaan. Näin käy vähän tahmealla Squirtillä voitelun kuivuttua: rulla pysyy pyörähtämättä, vaikka kampea kampea pyörittelisi kymmeniä kierroksia.

    Veikkaan, että vasta(uppo)vahatun ketjun rullat eivät pyöri vapaasti, sillä rullan ja tapin välinen tyhjä tila on täytetty vahalla.

  3. #213
    Liittynyt
    05/2015
    Viestit
    17.270
    Niin noi uppovahatut ketjut alkaa rullaamaan nätisti vasta silloin kun ääni alkaa, eli varmaan just kaikki ylimääräinen vaha lähtenyt pinnalta pois.

    Eli kun ketju rallattaa, niin se rullaa paremmin. Ja justiinsa tuossa kohtaa tekisi mieli lisätä jotain uber ainetta vielä pintaan

  4. #214
    Liittynyt
    05/2000
    Paikkakunta
    Esponia
    Viestit
    2.025
    Nyt viimeiseen keitokseen lisäsin öljyö ja metalli metallia vasten hankaukset tuntuivat herkemmältä. Eiku testiin… tosin huominen Vappu satanen ei ole ehkä se paras paikka missä testataan… ptfe purkki mukaan varuiksi…

    Ei vaan vielä mee mun logiikkaan miten se vaha sinne kitkapinnoille ui kun kuluu pois. Uppovahatessa pikkumäärä menee mutta eihän se kovettunut vaha siinä vieressä syötä uutta vahaa vanhan kuluessa pois… öljyhän ymmärtääkseni hakeutuu kitkapintojen väliin… saa korjata, jos olen väärässä
    ”Mitä enemmän somessa seuraa muiden elämää, sitä vähemmän ehtii elää omaansa…..”

  5. #215
    Liittynyt
    05/2015
    Viestit
    17.270
    Niin siis se pysyy siellä rullan sisällä sen 500-600km. Ketju ei ala natisemaan.

  6. #216
    Liittynyt
    05/2000
    Paikkakunta
    Esponia
    Viestit
    2.025

    Ketjuen uppovahaus (parafiini, Molten Speed Wax yms vastaavat)

    Se kuluma tapahtuu pinnin ja inner platen liukupinnassa. Miten se jähmettynyt vaha sinne päätyy tuon matkan aikana? Puskeeko rolleri sen alla olevaa jähmeää vahaa kierrosten aikana liukupinnoille? Sori maalaisjärkeni ei vaan ota ymmärtääkseen tärä toinen kitka syntyy outer ja inner platen kontaktipintoihin, mikä ei ole niin kuluttava, mutta voi ahistaa


    Sent from my iPhone using Tapatalk
    ”Mitä enemmän somessa seuraa muiden elämää, sitä vähemmän ehtii elää omaansa…..”

  7. #217
    Liittynyt
    05/2015
    Viestit
    17.270
    Kattilassa. Sitten kun nitinä alkaa, niin uusi keitto, tai ohutta juoksevaa vahaa päälle. Eihän se kuivunut vaha minnekkään liiku.

  8. #218
    Liittynyt
    05/2000
    Paikkakunta
    Esponia
    Viestit
    2.025
    Ah eli suojaa samalla sisäosia että ei pölyt pääse sisään?


    Sent from my iPhone using Tapatalk
    ”Mitä enemmän somessa seuraa muiden elämää, sitä vähemmän ehtii elää omaansa…..”

  9. #219
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti EsaJ Katso viesti
    Ei vaan vielä mee mun logiikkaan miten se vaha sinne kitkapinnoille ui kun kuluu pois. Uppovahatessa pikkumäärä menee mutta eihän se kovettunut vaha siinä vieressä syötä uutta vahaa vanhan kuluessa pois… öljyhän ymmärtääkseni hakeutuu kitkapintojen väliin… saa korjata, jos olen väärässä
    Täytyy myöntää että mullekin tuotti ahdistusta tää mielikuva rollerien väleissä kuivina pyörivistä vahapaloista jotka ei ”voitele”

    Oon järkeilly asian niin että siinä varmaan käy niin että parafiinia ei tarvi syöttää uutta kuluneen tilalle vaan se siellä kestää pinnoilla painetta paremmin kun tulisi ajatelleeksi. Eli sen jopa 500-600 kilsaa. Eli siis että se ”pikkumäärä” oikeassa kohdassa hoitaa voitelun. Loput vaan on siellä pitämässä paskat ulkopuolella. Sit ku pikkumäärä loppuu on uuden vahakasteen paikka.

    En tiiä onko totta noin, mutta melko huolelliset kokeet on osoittaneet että ketjujen elinikä moninkertaistuu. Siitä on kutakuinkin selviönä johdettavissa että kitkaakin sit pitäis olla vähempi.

  10. #220
    Liittynyt
    02/2016
    Viestit
    1.242
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti EsaJ Katso viesti
    Mitä tarkoitat lopputuloksella, puhtaus vai kitka?

    Puhtaudesta ei itellä jäänyt kiinni. Ketjut ovat 100:n kilometrin jälkeen täysin puhtaat. Eli sen puolesta en tarvitsisi parempia voiteita.
    Tarkoitin sitä, että en saanut ketjuja omilla sekoittoilla niin jäykäksi kuin Moltenilla. Eli käsittääkseni sitä vahaa ei mennyt tarpeeksi joka paikkaan ketjussa. Sen myös havaitsi ajossa. Moltenilla pääsee pidemmälle kuin omalla keitoksellani pääsi.

    Kokoilin myös vähentää sitä öljyn määrää , mutta ei parantanut lopputulosta. Molteniin olen tyytyväinen. Katsotaan miten pitkään sillä pystyy uppovahailee, nyt on neljät ketjut vahattu.

    En ole kemisti, vain laborantti.

  11. #221
    Liittynyt
    05/2000
    Paikkakunta
    Esponia
    Viestit
    2.025
    Thanks. Hyvä että joku muukin on ollut ahdistunut

    Moltenia siis Ranskan ebaystä siis, jos siihen haluaa ryhtyä?


    Sent from my iPhone using Tapatalk
    ”Mitä enemmän somessa seuraa muiden elämää, sitä vähemmän ehtii elää omaansa…..”

  12. #222
    Liittynyt
    05/2015
    Viestit
    17.270
    Itsekkin tuota epäilin, mutta frendi ajellut useita ketjuja pyörittämällä aina sen 500-600km vahauksella. Yksissäkään ketjuissa ei vielä mittarilla näkyvää kulumaa kun 5000km ajettu.

    Se helinä siis ei vielä ole merkki voitelun puutteesta. Vasta natina kertoo vahan hävinneen.

  13. #223
    Liittynyt
    02/2016
    Viestit
    1.242
    ^^Joo ranskan ebaysta ostin Moltenin, mukana tuli race powderia, kun en ymmärtänyt, että se on tarkoitettu kisakäyttöön, ei minulla niin kiire ole.

  14. #224
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti paaton Katso viesti
    Tässä on kyllä varmsti kaikki asiaa. Itse olen kuitenkin sen verran hönö, että tykkään ketjun pinnankin voitelusta. Olen vahvasti siinä uskossa, että ketjut rullaa naksun paremmin ja vaihteet toimivat herkemmin.

    Onneksi hönöille on myytävänä hönö hintainen lääke ongelmaan. Varmaan joutuu kesäksi tuota racadayta ostamaan
    Niin tähän vielä että ei ole aivan mahdotonta että mutkin voi saada kiinni raceday sprayn kanssa kulman takana ens kesänä jossain tapahtumapaikan liepeillä… Ei mulla oo mitään epäilystä etteikö sekin jonkin vähintään watinpuolikkaan sieltä ketjun ulkopinnoilta mulle generoi.

    Ja racedaystä voinee ainakin todeta melkoisella varmuudella että se ei tilannetta huononna lian tarttumisen suhteen siinä ketjun pinnalla koska siitä tulee ”kuivaa” moskaa hylkivää pintaa.

    Maksimaalinen suorituskyky kisatilanteessa vs mahdollisimman edulliset, pitkät, puhtaat ja huoltovapaat kilometrit voimansiirrosta on kaks eri päämäärää, ja riippuen olosuhteista vaatii ehkä perustellusti eri välineet. Tässä vahailussa ja siihen liittyvissä kommenteissa oon keskittyny lähinnä jälkimmäiseen.

    Kisasuorituskyvyssä ei hinnalla niin väliä ja kaikki taikapulverit ja salaiset loitsut parantaa suoritusta. Yhden watin oikeata etua kohden tulee 3 vielä lisää placebosta.

  15. #225
    Liittynyt
    09/2010
    Paikkakunta
    Suomen ainoa kaupunkioikeudet omaava risteys
    Viestit
    1.999
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti paaton Katso viesti
    Itsekkin tuota epäilin, mutta frendi ajellut useita ketjuja pyörittämällä aina sen 500-600km vahauksella. Yksissäkään ketjuissa ei vielä mittarilla näkyvää kulumaa kun 5000km ajettu.

    Se helinä siis ei vielä ole merkki voitelun puutteesta. Vasta natina kertoo vahan hävinneen.
    Tässä pitää olla vahva uskossaan, jos on sitä mieltä, että ketjujen vahaaminen vaikuttaa ketjujen venymiseen. Eiköhän venyminen pysy hallinnassa hyvällä ajotekniikalla eli ei runttaa voimalla vaan pyörittää sulavasti isoilla kierroksilla. Käyttää sitten millaista voitelua tahansa. Itse en jaksa alkaa askartelemaan vahoilla, kun moottoriöljyssä 500-600kilometrin välein liottamalla ketjut ovat toimineet loistavasti. Tässä tavassa sitä öljyä jää aina niveliin suojakalvoksi sen verran ketjujen kuivaamisen jälkeen, että silloin tällöin teflon-pohjaisella spraylla suihkaisulla on pärjännyt hienosti.
    SLAVA UKRAINI! Oikeat päätökset eivät tunnu valinnoilta.

  16. #226
    Liittynyt
    05/2015
    Viestit
    17.270
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti Hääppönen Katso viesti
    Tässä pitää olla vahva uskossaan, jos on sitä mieltä, että ketjujen vahaaminen vaikuttaa ketjujen venymiseen. Eiköhän venyminen pysy hallinnassa hyvällä ajotekniikalla eli ei runttaa voimalla vaan pyörittää sulavasti isoilla kierroksilla. Käyttää sitten millaista voitelua tahansa. Itse en jaksa alkaa askartelemaan vahoilla, kun moottoriöljyssä 500-600kilometrin välein liottamalla ketjut ovat toimineet loistavasti. Tässä tavassa sitä öljyä jää aina niveliin suojakalvoksi sen verran ketjujen kuivaamisen jälkeen, että silloin tällöin teflon-pohjaisella spraylla suihkaisulla on pärjännyt hienosti.
    Niin siis tarkoitan sitä, että voitelua on edelleen jäljellä sisäpuolella, vaikka ketju on pinnaltaan täysin kuiva. Vai meinaatko, että ketju kestää tuon 5tkm ilman voiteluakin?

    Ei kai tuo vahassa lotraaminen eroa lainkaan omasta tavastasi. Aine on vaan eriä. Voi sitten miettiä kumpi on kivempaa olkkarin valkealla matolla.

  17. #227
    Liittynyt
    07/2010
    Paikkakunta
    Tampere
    Viestit
    1.709
    Mikä estää sulattelemasta vahan hellan levyllä? Lämpö karkaa liian korkeaksi tai ei pysy samana? Ei huvittaisi hankkia mitään haudutuskeitintä, mutta vahahommelit ujosti kiinnostaa.

  18. #228
    Liittynyt
    02/2016
    Viestit
    1.242
    ^Minä olen käyttänyt vanhaa paistinpannua. Lämpömittarilla seuraa lämpöjä.

  19. #229
    Liittynyt
    05/2004
    Paikkakunta
    pönde
    Viestit
    1.957
    Hellan levy ja vanha kattila on toimiva ratkaisu. Itse mittasin että ykkösellä vahan lämpö on 85°C. Kunhan ei kutosella kuumenna liikaa. Parafiinin itsesyttymislämpötila on jossain 250°C kieppeillä.


  20. #230
    Liittynyt
    05/2015
    Viestit
    17.270
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti Plus Katso viesti
    Hellan levy ja vanha kattila on toimiva ratkaisu. Itse mittasin että ykkösellä vahan lämpö on 85°C. Kunhan ei kutosella kuumenna liikaa. Parafiinin itsesyttymislämpötila on jossain 250°C kieppeillä.
    Niinpä. Tuolla olen itse aina tehnyt ja toimii tosi hyvin ja on nopea. Noita turhia härveleitä on muutenkin liikaa.

    Ja tosiaan ei se mitåån erillistä levyä tarvitse. Puhdasta touhua. Onnistuu vaikka ruuanlaiton yhteydessä

  21. #231
    Liittynyt
    05/2000
    Paikkakunta
    Esponia
    Viestit
    2.025
    Ozzy tossa mixaa vahan ja öljyn n 1:1 suhteessa… mä ymmärsin täällä että ei öljyö ollenkaan tai max 10%… kokeilemalla selviää?
    ”Mitä enemmän somessa seuraa muiden elämää, sitä vähemmän ehtii elää omaansa…..”

  22. #232
    Liittynyt
    04/2019
    Viestit
    1.457
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti EsaJ Katso viesti
    Ozzy tossa mixaa vahan ja öljyn n 1:1 suhteessa… mä ymmärsin täällä että ei öljyö ollenkaan tai max 10%… kokeilemalla selviää?
    Jos oz cycleä meinaat, niin katoppa uudestaan. Sillä öljyllä ei tee mitään.

    https://youtu.be/HHr9znwpwmQ

    Lähetetty Savumerkeillä Tapatalkilla

  23. #233
    Liittynyt
    05/2000
    Paikkakunta
    Esponia
    Viestit
    2.025


    4:00 min kohdalla

    https://youtu.be/gF9nbwsaSHs


    Sent from my iPhone using Tapatalk
    ”Mitä enemmän somessa seuraa muiden elämää, sitä vähemmän ehtii elää omaansa…..”

  24. #234
    Liittynyt
    05/2015
    Viestit
    17.270
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti EsaJ Katso viesti


    4:00 min kohdalla

    https://youtu.be/gF9nbwsaSHs


    Sent from my iPhone using Tapatalk
    Hörhö on muuttanut mielipidetään. Tossa ylemmällä videolla se käyttää enää 500gr parafiinia ja 50gr ptfe pulveria.

  25. #235
    Liittynyt
    05/2000
    Paikkakunta
    Esponia
    Viestit
    2.025

    Ketjuen uppovahaus (parafiini, Molten Speed Wax yms vastaavat)

    No katos… Kehitys kehittyy mutta mulle riittää ihan parafiinisekotteet… en kovin innoissani ole noiden ptfe yms pulverien perään. Pöllyää ja menee paikkoihin mihin ei saisi (keuhkot, jarrulevyt yms yms).

    Selkeesti kitkaset oli mulla ketjut pelkällä parafiinivahalla…

    Sent from my iPhone using Tapatalk
    ”Mitä enemmän somessa seuraa muiden elämää, sitä vähemmän ehtii elää omaansa…..”

  26. #236
    Liittynyt
    09/2010
    Paikkakunta
    Suomen ainoa kaupunkioikeudet omaava risteys
    Viestit
    1.999
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti paaton Katso viesti
    Niin siis tarkoitan sitä, että voitelua on edelleen jäljellä sisäpuolella, vaikka ketju on pinnaltaan täysin kuiva. Vai meinaatko, että ketju kestää tuon 5tkm ilman voiteluakin?

    Ei kai tuo vahassa lotraaminen eroa lainkaan omasta tavastasi. Aine on vaan eriä. Voi sitten miettiä kumpi on kivempaa olkkarin valkealla matolla.
    Väliaikaviihteeksi käärmekeiton reseptin selvittämiseen kommentoin sen verran, että öljyssä liottamiseen menee työvaiheisiin yhteensä muutama minuutti. Pikaliitin auki, ketjut moottoriöljyyn likoamaan yöksi. Aamulla nostaa valumaan öljypurkin yläpuolelle, iltapäivällä ketjujen kuivaus ja paikalleen asennus. Helppoa ja yksinkertaista.
    SLAVA UKRAINI! Oikeat päätökset eivät tunnu valinnoilta.

  27. #237
    Liittynyt
    05/2015
    Viestit
    17.270
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti EsaJ Katso viesti
    No katos… Kehitys kehittyy mutta mulle riittää ihan parafiinisekotteet… en kovin innoissani ole noiden ptfe yms pulverien perään. Pöllyää ja menee paikkoihin mihin ei saisi (keuhkot, jarrulevyt yms yms).

    Selkeesti kitkaset oli mulla ketjut pelkällä parafiinivahalla…

    Sent from my iPhone using Tapatalk
    Molton.

    Lainaus Alkujaan tämän lähetti Hääppönen Katso viesti
    Väliaikaviihteeksi käärmekeiton reseptin selvittämiseen kommentoin sen verran, että öljyssä liottamiseen menee työvaiheisiin yhteensä muutama minuutti. Pikaliitin auki, ketjut moottoriöljyyn likoamaan yöksi. Aamulla nostaa valumaan öljypurkin yläpuolelle, iltapäivällä ketjujen kuivaus ja paikalleen asennus. Helppoa ja yksinkertaista.
    Juu kiitos ei. Maantiepyörään, jota säilytetään olohuoneessa, ei sotketa moottoriöljyä.

    Niin ja vahan kanssa toi resepti on täsmälleen sama. Ainoa, ettei tartte odotella yön yli. 5min ja mulla on ketjut roikkumassa ja jäähtymisen jälkeen ne voikin laittaa alle.

  28. #238
    Liittynyt
    07/2007
    Paikkakunta
    Suomen Turku
    Viestit
    1.560
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti paaton Katso viesti
    Molton.



    Juu kiitos ei. Maantiepyörään, jota säilytetään olohuoneessa, ei sotketa moottoriöljyä.

    Niin ja vahan kanssa toi resepti on täsmälleen sama. Ainoa, ettei tartte odotella yön yli. 5min ja mulla on ketjut roikkumassa ja jäähtymisen jälkeen ne voikin laittaa alle.
    Ei kyllä mielellään autotallissa säilytettäväänkään. Ne harvat kerrat, kun olen moottoriöljyä kokeillut, niin ketju ja muu voimansiirto on ollut niin tuhannen tahmassa, ettei koskaan enää sellaista.

    Erikoisesti EsaJ:n kokemuksista poiketen omat fillarit ovat vahaamisen jälkeen tuntuneet aivan järkkyliukkailta. Kuin olisi vaihtanut nopeammat renkaat alle.

    Tosin mulla ei ole parafiinissa yhtään lisättyä öljyä. Vaikea sanoa, kuinka puhdasta ko. tavara on, mutta veikkaisin, että varsin öljytöntä. Noin 60 asteisena muuttuu jo kiinteäksi. Saattaa muuttua kuumemmassakin, mutta viimeksi jäähdytellessä tajusin mitata vasta 60 asteen tienoilla.

  29. #239
    Liittynyt
    09/2010
    Paikkakunta
    Suomen ainoa kaupunkioikeudet omaava risteys
    Viestit
    1.999
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti paaton Katso viesti
    Molton.



    Juu kiitos ei. Maantiepyörään, jota säilytetään olohuoneessa, ei sotketa moottoriöljyä.

    Niin ja vahan kanssa toi resepti on täsmälleen sama. Ainoa, ettei tartte odotella yön yli. 5min ja mulla on ketjut roikkumassa ja jäähtymisen jälkeen ne voikin laittaa alle.
    Meillä pyöriä ei säilytetä olohoneessa, niille on oma huone. Mahdankohan tehdä jotain väärin, kun moottoriöljyä ei ole löytynyt lattioilta koskaan pisaraakaan?
    SLAVA UKRAINI! Oikeat päätökset eivät tunnu valinnoilta.

  30. #240
    Liittynyt
    05/2000
    Paikkakunta
    Esponia
    Viestit
    2.025

    Ketjuen uppovahaus (parafiini, Molten Speed Wax yms vastaavat)

    Eihän pilata tätäkin ketjua …. Asiasisältö hukkuu ihan turhaan huuteluun.

    Lähtökohtaisesti jos voitelet moottoriöljyllä niin miksi sitä pitää tulla vahauskeskusteluun kertomaan??? Ei pieni pääni ymmärrä…

    Tuolla voi kertoa ihan kaikesta ketjun voiteluun liittyvästä: https://www.fillarifoorumi.fi/forum/...voitelu/page71

    Sent from my iPhone using Tapatalk
    ”Mitä enemmän somessa seuraa muiden elämää, sitä vähemmän ehtii elää omaansa…..”

Samanlaisia aiheita

  1. Eturattaiden / kampisarjan vaihto (Tiagra triple 9-speed vs. 10-speed)
    By juha_snow in forum Jarrut, vaihteet, vanteet...
    Vastaukset: 10
    Viimeinen viesti: 07.07.2018, 18.22
  2. Alfine 11-speed
    By mako in forum Jarrut, vaihteet, vanteet...
    Vastaukset: 80
    Viimeinen viesti: 08.08.2016, 21.00
  3. Continental Speed King 2
    By VSS in forum Renkaat
    Vastaukset: 5
    Viimeinen viesti: 29.10.2015, 22.45

Aiheen tagit

Kirjanmerkit

Viestin säännöt

  • Käyttäjä ei voi aloittaa uusia viestiketjuja
  • Käyttäjä ei voi vastata viesteihin
  • Käyttäjä ei voi liittää liitetiedostoja
  • Käyttäjä ei voi muokata viestejään
  •