Epäilen, että eivät ne rullat pyöri ajaessa: merkittävin liike on sisemmän lenkin ja tapin välillä. Rulla saattaa pyörähtää hieman ketjun kohdatessa hampaan ja vastaavasti seuraavaksi ketjun irrotessa rattaalta, tai sitten rulla vain liikkuu sivusuuntaan hieman kohdatessaan hampaan. Näin käy vähän tahmealla Squirtillä voitelun kuivuttua: rulla pysyy pyörähtämättä, vaikka kampea kampea pyörittelisi kymmeniä kierroksia.
Veikkaan, että vasta(uppo)vahatun ketjun rullat eivät pyöri vapaasti, sillä rullan ja tapin välinen tyhjä tila on täytetty vahalla.
Niin noi uppovahatut ketjut alkaa rullaamaan nätisti vasta silloin kun ääni alkaa, eli varmaan just kaikki ylimääräinen vaha lähtenyt pinnalta pois.
Eli kun ketju rallattaa, niin se rullaa paremmin. Ja justiinsa tuossa kohtaa tekisi mieli lisätä jotain uber ainetta vielä pintaan
Nyt viimeiseen keitokseen lisäsin öljyö ja metalli metallia vasten hankaukset tuntuivat herkemmältä. Eiku testiin… tosin huominen Vappu satanen ei ole ehkä se paras paikka missä testataan… ptfe purkki mukaan varuiksi…
Ei vaan vielä mee mun logiikkaan miten se vaha sinne kitkapinnoille ui kun kuluu pois. Uppovahatessa pikkumäärä menee mutta eihän se kovettunut vaha siinä vieressä syötä uutta vahaa vanhan kuluessa pois… öljyhän ymmärtääkseni hakeutuu kitkapintojen väliin… saa korjata, jos olen väärässä
”Mitä enemmän somessa seuraa muiden elämää, sitä vähemmän ehtii elää omaansa…..”
Niin siis se pysyy siellä rullan sisällä sen 500-600km. Ketju ei ala natisemaan.
Se kuluma tapahtuu pinnin ja inner platen liukupinnassa. Miten se jähmettynyt vaha sinne päätyy tuon matkan aikana? Puskeeko rolleri sen alla olevaa jähmeää vahaa kierrosten aikana liukupinnoille? Sori maalaisjärkeni ei vaan ota ymmärtääkseen tärätoinen kitka syntyy outer ja inner platen kontaktipintoihin, mikä ei ole niin kuluttava, mutta voi ahistaa
Sent from my iPhone using Tapatalk
”Mitä enemmän somessa seuraa muiden elämää, sitä vähemmän ehtii elää omaansa…..”
Kattilassa. Sitten kun nitinä alkaa, niin uusi keitto, tai ohutta juoksevaa vahaa päälle. Eihän se kuivunut vaha minnekkään liiku.
Ah eli suojaa samalla sisäosia että ei pölyt pääse sisään?
Sent from my iPhone using Tapatalk
”Mitä enemmän somessa seuraa muiden elämää, sitä vähemmän ehtii elää omaansa…..”
Täytyy myöntää että mullekin tuotti ahdistusta tää mielikuva rollerien väleissä kuivina pyörivistä vahapaloista jotka ei ”voitele”
Oon järkeilly asian niin että siinä varmaan käy niin että parafiinia ei tarvi syöttää uutta kuluneen tilalle vaan se siellä kestää pinnoilla painetta paremmin kun tulisi ajatelleeksi. Eli sen jopa 500-600 kilsaa. Eli siis että se ”pikkumäärä” oikeassa kohdassa hoitaa voitelun. Loput vaan on siellä pitämässä paskat ulkopuolella. Sit ku pikkumäärä loppuu on uuden vahakasteen paikka.
En tiiä onko totta noin, mutta melko huolelliset kokeet on osoittaneet että ketjujen elinikä moninkertaistuu. Siitä on kutakuinkin selviönä johdettavissa että kitkaakin sit pitäis olla vähempi.
Tarkoitin sitä, että en saanut ketjuja omilla sekoittoilla niin jäykäksi kuin Moltenilla. Eli käsittääkseni sitä vahaa ei mennyt tarpeeksi joka paikkaan ketjussa. Sen myös havaitsi ajossa. Moltenilla pääsee pidemmälle kuin omalla keitoksellani pääsi.
Kokoilin myös vähentää sitä öljyn määrää , mutta ei parantanut lopputulosta. Molteniin olen tyytyväinen. Katsotaan miten pitkään sillä pystyy uppovahailee, nyt on neljät ketjut vahattu.
En ole kemisti, vain laborantti.
Thanks. Hyvä että joku muukin on ollut ahdistunut
Moltenia siis Ranskan ebaystä siis, jos siihen haluaa ryhtyä?
Sent from my iPhone using Tapatalk
”Mitä enemmän somessa seuraa muiden elämää, sitä vähemmän ehtii elää omaansa…..”
Itsekkin tuota epäilin, mutta frendi ajellut useita ketjuja pyörittämällä aina sen 500-600km vahauksella. Yksissäkään ketjuissa ei vielä mittarilla näkyvää kulumaa kun 5000km ajettu.
Se helinä siis ei vielä ole merkki voitelun puutteesta. Vasta natina kertoo vahan hävinneen.
^^Joo ranskan ebaysta ostin Moltenin, mukana tuli race powderia, kun en ymmärtänyt, että se on tarkoitettu kisakäyttöön, ei minulla niin kiire ole.
Niin tähän vielä että ei ole aivan mahdotonta että mutkin voi saada kiinni raceday sprayn kanssa kulman takana ens kesänä jossain tapahtumapaikan liepeillä… Ei mulla oo mitään epäilystä etteikö sekin jonkin vähintään watinpuolikkaan sieltä ketjun ulkopinnoilta mulle generoi.
Ja racedaystä voinee ainakin todeta melkoisella varmuudella että se ei tilannetta huononna lian tarttumisen suhteen siinä ketjun pinnalla koska siitä tulee ”kuivaa” moskaa hylkivää pintaa.
Maksimaalinen suorituskyky kisatilanteessa vs mahdollisimman edulliset, pitkät, puhtaat ja huoltovapaat kilometrit voimansiirrosta on kaks eri päämäärää, ja riippuen olosuhteista vaatii ehkä perustellusti eri välineet. Tässä vahailussa ja siihen liittyvissä kommenteissa oon keskittyny lähinnä jälkimmäiseen.
Kisasuorituskyvyssä ei hinnalla niin väliä ja kaikki taikapulverit ja salaiset loitsut parantaa suoritusta. Yhden watin oikeata etua kohden tulee 3 vielä lisää placebosta.![]()
Tässä pitää olla vahva uskossaan, jos on sitä mieltä, että ketjujen vahaaminen vaikuttaa ketjujen venymiseen. Eiköhän venyminen pysy hallinnassa hyvällä ajotekniikalla eli ei runttaa voimalla vaan pyörittää sulavasti isoilla kierroksilla. Käyttää sitten millaista voitelua tahansa. Itse en jaksa alkaa askartelemaan vahoilla, kun moottoriöljyssä 500-600kilometrin välein liottamalla ketjut ovat toimineet loistavasti. Tässä tavassa sitä öljyä jää aina niveliin suojakalvoksi sen verran ketjujen kuivaamisen jälkeen, että silloin tällöin teflon-pohjaisella spraylla suihkaisulla on pärjännyt hienosti.
SLAVA UKRAINI! Oikeat päätökset eivät tunnu valinnoilta.
Niin siis tarkoitan sitä, että voitelua on edelleen jäljellä sisäpuolella, vaikka ketju on pinnaltaan täysin kuiva. Vai meinaatko, että ketju kestää tuon 5tkm ilman voiteluakin?
Ei kai tuo vahassa lotraaminen eroa lainkaan omasta tavastasi. Aine on vaan eriä. Voi sitten miettiä kumpi on kivempaa olkkarin valkealla matolla.
Mikä estää sulattelemasta vahan hellan levyllä? Lämpö karkaa liian korkeaksi tai ei pysy samana? Ei huvittaisi hankkia mitään haudutuskeitintä, mutta vahahommelit ujosti kiinnostaa.
^Minä olen käyttänyt vanhaa paistinpannua. Lämpömittarilla seuraa lämpöjä.
Hellan levy ja vanha kattila on toimiva ratkaisu. Itse mittasin että ykkösellä vahan lämpö on 85°C. Kunhan ei kutosella kuumenna liikaa. Parafiinin itsesyttymislämpötila on jossain 250°C kieppeillä.
Ozzy tossa mixaa vahan ja öljyn n 1:1 suhteessa… mä ymmärsin täällä että ei öljyö ollenkaan tai max 10%… kokeilemalla selviää?
”Mitä enemmän somessa seuraa muiden elämää, sitä vähemmän ehtii elää omaansa…..”
Jos oz cycleä meinaat, niin katoppa uudestaan. Sillä öljyllä ei tee mitään.
https://youtu.be/HHr9znwpwmQ
Lähetetty Savumerkeillä Tapatalkilla
4:00 min kohdalla
https://youtu.be/gF9nbwsaSHs
Sent from my iPhone using Tapatalk
”Mitä enemmän somessa seuraa muiden elämää, sitä vähemmän ehtii elää omaansa…..”
No katos… Kehitys kehittyy mutta mulle riittää ihan parafiinisekotteet… en kovin innoissani ole noiden ptfe yms pulverien perään. Pöllyää ja menee paikkoihin mihin ei saisi (keuhkot, jarrulevyt yms yms).
Selkeesti kitkaset oli mulla ketjut pelkällä parafiinivahalla…
Sent from my iPhone using Tapatalk
”Mitä enemmän somessa seuraa muiden elämää, sitä vähemmän ehtii elää omaansa…..”
Väliaikaviihteeksi käärmekeiton reseptin selvittämiseen kommentoin sen verran, että öljyssä liottamiseen menee työvaiheisiin yhteensä muutama minuutti. Pikaliitin auki, ketjut moottoriöljyyn likoamaan yöksi. Aamulla nostaa valumaan öljypurkin yläpuolelle, iltapäivällä ketjujen kuivaus ja paikalleen asennus. Helppoa ja yksinkertaista.
SLAVA UKRAINI! Oikeat päätökset eivät tunnu valinnoilta.
Molton.
Juu kiitos ei. Maantiepyörään, jota säilytetään olohuoneessa, ei sotketa moottoriöljyä.
Niin ja vahan kanssa toi resepti on täsmälleen sama. Ainoa, ettei tartte odotella yön yli. 5min ja mulla on ketjut roikkumassa ja jäähtymisen jälkeen ne voikin laittaa alle.
Ei kyllä mielellään autotallissa säilytettäväänkään. Ne harvat kerrat, kun olen moottoriöljyä kokeillut, niin ketju ja muu voimansiirto on ollut niin tuhannen tahmassa, ettei koskaan enää sellaista.
Erikoisesti EsaJ:n kokemuksista poiketen omat fillarit ovat vahaamisen jälkeen tuntuneet aivan järkkyliukkailta. Kuin olisi vaihtanut nopeammat renkaat alle.
Tosin mulla ei ole parafiinissa yhtään lisättyä öljyä. Vaikea sanoa, kuinka puhdasta ko. tavara on, mutta veikkaisin, että varsin öljytöntä. Noin 60 asteisena muuttuu jo kiinteäksi. Saattaa muuttua kuumemmassakin, mutta viimeksi jäähdytellessä tajusin mitata vasta 60 asteen tienoilla.
Eihän pilata tätäkin ketjua …. Asiasisältö hukkuu ihan turhaan huuteluun.
Lähtökohtaisesti jos voitelet moottoriöljyllä niin miksi sitä pitää tulla vahauskeskusteluun kertomaan??? Ei pieni pääni ymmärrä…
Tuolla voi kertoa ihan kaikesta ketjun voiteluun liittyvästä: https://www.fillarifoorumi.fi/forum/...voitelu/page71
Sent from my iPhone using Tapatalk
”Mitä enemmän somessa seuraa muiden elämää, sitä vähemmän ehtii elää omaansa…..”
Kirjanmerkit