^ Olisko öljyä liikaa? Aiemmin ketjussa jostain oli bongattu seossuhde 10:1... parafiini / öljy.
Rexikin vissiin mustaa.
Lähetetty minun MI 9 laitteesta Tapatalkilla
^ Olisko öljyä liikaa? Aiemmin ketjussa jostain oli bongattu seossuhde 10:1... parafiini / öljy.
Rexikin vissiin mustaa.
Lähetetty minun MI 9 laitteesta Tapatalkilla
Se jäykkyyden puute on ainakin Moltenilla merkki siitä että vanhat öljyt ei ole saatu pois. Kolme kertaa tärpättikylpy ultraäänipesurissa ja kolme kertaa sinolissa käytin minä.
Biltemasta 18cm (2.90€) pöytäkynttilä ja siihen sekaan 4 teelusikallista MoS2:sta jota löytyi toisen harrastuksen kaapista, tällä käsittelyllä on nyt ajettu +100km osittain kuraisissa olosuhteissa ja pyörä huuhtaistu puhtaaksi pari kertaa. Ei ole vielä tarvetta uudelle käsittelylle, ei kitise ja ketjut on puhtaat. Tosin mikrokuituliinaan jää haalean musta rantu joka on osittain MoS2:sta ja loput katupölyä.
Jos pääsee 200-300km niin jatketaan samalla käsittelyllä, seuraavaan upotukseen lorautan hieman parafiiniöljyä notkistamaan seosta. Ei ole ikävä öljyjä.
Kylätason pyöräilijä
^ Mistä MoS2:sta saa? Jauheena vissiin, ei valmiina rasvana?
Lähetetty minun MI 9 laitteesta Tapatalkilla
Sillä tärpätillä ne ei kyllä täysin puhtaaksi lähde kun tärpätistä itsestään jää rasvaa
Lähetetty Savumerkeillä Tapatalkilla
^^Olen samaa mieltä tärpätillä pesun jäljiltä, rasvaiset ovat. Kidesoodalla lähti mielestäni rasvat pois, tosin vähän epäilin sitäkin. Ainakin Molten kylvyn jälkeen olivat todella jäykät.
"Todella jäykät" on ollut minulle indikaatio siitä että vahaus on onnistunut.
Onnistumista ajattelin minäkin. Omilla sekoituksilla en päässyt lähellekkään Moltenin jäykkyyksiin.
Kiitos vinkeistä!
Tässä odotellessa pesin ajetut ketjut neljä kertaa mineraalitärpätissä ja nyt menossa toinen kierros sinolissa. Vielä kerran uudet sinolit ja sitten pitäisi olla puhdasta. Viimeinen tärpättikäsittely kyllä vaihtoi vielä hieman väriä mutta hienoainesta ei enää irronnut, olisko sitten parafiinin epäpuhtaudesta kyse. Mene ja tiedä. Tulee noille halpisketjuille samalla mukavasti lisähintaa kun ynnäillee mukaan kaikki kierrokset eri liemissä. Vähensin myös parafiiniöljyn määrää keitoksessa ja nyt suhde on noin 1:10 öljyä/parafiinia. Uudesta seoksesta tuli ehkä vähän "kovaa" mutta öljyn määrää on tietysti helppo lisätä tarpeen vaatiessa. Onhan tämä joo vähän tällaista touhua missä on sitä kuuluisaa askartelun tunnelmaa...
Grillin sivupolttimessa sekoittelin uudet sopat, sillä haudutuspata on hidas. Grilli vastaavasti liiankin nopea ja parafiini muuttui nopeasti nestemäiseksi pienimmällä teholla. Infrapunalämpömittarilla tutkailin lämpöjä ja vaikka luotettavuus on sinne päin niin kattilan pohjasta mittailin yli 100c lämpötiloja. Välillä kuulosti siltä että seos kiehui. Onkohan näin korkeista lämpötiloista jotakin haittaa prosessissa? Vai olisiko parasta nostaa sulatettu parafiinikeitos syrjään, odotella lämpötilojen laskua ja sitten upotella ketjut keitossa? Tässä tietysti jää ketjujen lämmittely pois prosessista.
Minkäs takia sitä öljyä tieten tahtoen lisäiltiinkään?
Ite en oo koskaan lisänny enkä oo havainnu mitään ongelmaa. Ketjut vahauksen jälkeen niin jäykät että pystyy vaakasuoraan nostaan mutta tolpan ympäri vetelemällä saa notkeeks. Tiedä sitten mikä se öljypitoisuus siinä parafiinissa sattuu olemaan mutta hyvin pelaa.
Kiehuvalla vedellä putsailen ennen uudelleenvahausta eikä siihen mitää moskaa putoile.
Tuli tänään nyt itsekin aloitettua ketjujen vahaaminen.
Aikaa meni tavaroiden hankkimiseen ja ensimmäisten uusien ketjujen vahaukseen käytännössä tämä päivä ja rahaa n. 150 eur, tämä sisältää kaikki tarvikkeet ja välivahaus drip lube (kuvassa oleva setti poislukien toinen driplube)
Kohtuullisen helppoahan tuo on, jos on tottunut ketjujen ja pyörän huoltamiseen muutenkin.
Silcan systeemillä ja ohjeilla mentiin.
3 x mineraalitärpätti ja 2 x sinolkylpy.
2 litran prisman haudutuspadalla kesti 1,5 h että vaharakeet suli/65 astetta. Tämän jälkeen virta pois, huljuttelua ja odottelin että kattilassa olevan vaha alkoi muuttaa hieman väriä/pintaan alkoi muodostua ihan hiukkasen kalvoa. Mittasin lämmön myös tuolloin ja se oli vähän vajaa 60 astetta
Mitäs olette tehneet takapakalle ennen ketjujen asennusta. Normi puhdistus ?
![]()
Öljyllä saadaan seokseen elastisuutta ja tarttuvuutta, vain kiinni pysyvä voiteluaine voitelee. Keitoksen jälkeen kun nostan ketjut kattilasta niin pyyhkäisen kuumasta ketjusta ylimääräiset parafiinit pois pinnasta, ei ole mennyt jäykäksi eikä rapise parafiinit lattialle kun ensimmäisen kerran pyöräyttää polkimista.
Kylätason pyöräilijä
No on melkoset vermeet, kelpaisi itsellekinItellä on Bilteman riisinkeitin plus vanha kurkkupurkki puhdistusta varten. Ootko vielä ehtinyt testaamaan tota Silcan drip-lubea? Vähän kun tekisi mieli testata jotain pullossa olevaa vahaa, mutta squirtti ei oikein vakuuttanut. Rexin musta timantti olisi varmaan timanttia, mutta hinta on suht. suolainen.
Erehdyin muuten ostamaan työmatkaraaseriin jotain Peatysin ketjuvahaa/öljyä, kun mukamas halvalla sain. Kerää ihan vittuna likaa ja ketju on pikimusta parin kymmenen kilometrin jälkeen. Tossa on jotenkin maagisesti onnistuttu yhdistämään vahan koostumus ja öljyn tahmeus.
En ole testannut. Ensimmäinen tilaus oli nuo drip lubet, ja viittä minuuttia myöhemmin samasta liikkeestä hot wax. Eli ajatuksena oli että en ala keittelemään mitään, vaan kokeilen ensinnä drip lubeilla. Ne jäi nyt sitten välivahauksiin.
Tähän asti olen käyttänyt rexiä ja sellaista on vielä varalla. Hyvin se on toiminut, olen putsannut ketjut kunnolla noin 600-800 km välein ja voimansiirto on ollut äänetön ja ketjujen kuluma ihan olematonta. Ainoa miinuspuoli on ollut ketjujen mustuminen, ne on kerännyt aika paljon kaikenlaista moskaa. Saattaa olla kyse myös siitä, että olen käyttänyt ehkä vähän liikaa rexiä/en ole pyyhkinyt ylimääräistä aina pois.
Rexiin olen ollut oikein tyytyväinen, vahaus tuli oikeastaan sen vuoksi, että halusin vain kokeilla jotain uuta
Silcan käsittelyn jälkeen ketjut olivat jäykähköt, mutta vähän sormilla taittelujen jälkeen ne menee helposti paikalleen. Vahapinta oli tasalaatuinen eikä siinä ollut "flakeja".
Pientä tummentumista pääosin kuivumis/valumisssuunnan linkkien päässä. Voi olla että olisi pitänyt vieläkin puhdistaa tarkemmin tai sitten on kyse vain paksummasta vahapaksuudesta, tai sekä että
![]()
Mä oon tässä päinvastaista mieltä. Elastisuuden ja tarttuvuuden ja kiinni pysyvyyden lisääminen lisää vain moskan tarttumista. Ja se että parafiinilastuja ei ropise johtuu vain siitä että matsku on öljyn lisäämisen takia jo niin notkeeta että se valuu enempi pois kuumana roikotettaessa. Ei ole mistä lastua vetää.
Omasta mielestä lopputuloksen kannalta tärkeysjärjestys:
1) Uuden ketjun puhdistus. Lakkabensa- ja sinolikylvetysten määrästä ei kannata tinkiä.
2) Prosessi. Vaha on tarpeeksi lämmintä ja ketju myös ja että vaha tunkeutuu täysin ketjuun. Ravistelu vahassa.
3) Ketjun laatu. Korroosionkesto ja pinnoite. Kuinka vaha tarttuu. Jotkin high-end pinnoitteet aluksi hieman hylkiviä.
4) Vahan koostumus.
Lisäksi:
- Lopputuloksen arviointi ketjun ”siisteyden” perusteella vahauksen jälkeen on turhaa ja jopa johtaa harhaan.
- Vaha ketjun linkkien pinnoilla on yhtä turhaa kuin öljyn levitteleminen niihin. On hyvä vaan että sitä lohkeilee pois. Tai ihan sama.
- Näkymättömissä ketjun nivelien sisällä oleva vaha on tärkeintä.
- 100% parafiini tarttuu ketjuun kiinni mikäli se on ollut puhdas ja prosessi oikea. Mikäli ei tartu, öljyn lisääminen ei ole paras ratkaisu.
Lienee tärkeää että vaha on tarpeeksi lämmintä jotta se ui kauttaaltaan ketjuun sisälle. Tähän toki auttaa myös öljy seassa, mutta mielestäni sama vaikutus kunhan 100% vahan lämmittää vielä muutaman asteen lämpimämmäksi. Vahan voi kuulemma myös pysyvästi pilata jos sen polttaa liian kuumaksi. Alle sadassa asteessa parempi pysytellä. Ravistelu ja vispaaminen auttaa. Sen jälkeen pöntön voi antaa jäähtyä ennen kuin ketjut nostaa pois, jotta vahaa jää ketjuun (siis sinne väleihin) enemmän.
Mielestäni ketjun kuumana pyyhkiminen on paitsi turhaa, myös haitallista. Se vain tekee lisää tilaa vahalle valua pois linkkien väleistä, mihin sitä juuri yritetään saada jäämään. Kunnolla jäähdyttyään ylimääräinen vaha putoilee lastuina pois mutta ei siitä peliverkkareita kannata repiä. Ei putoilevia lastuja mihinkään olisi tarvittu.
Itse olen syynäillyt että sen jälkeen kun ketjun pinnalta on isoimmat vahat putoilleet muutaman lenkin myötä, se silti tuntuu vahaiselta sormeen vaikka siinä ei silmällä vahaa juuri näykään. Ketjun pintaan vaha siis ottaa kiinni lujasti vaikka ylimääräiset murtuu pois.
Tässä on kyllä varmsti kaikki asiaa. Itse olen kuitenkin sen verran hönö, että tykkään ketjun pinnankin voitelusta. Olen vahvasti siinä uskossa, että ketjut rullaa naksun paremmin ja vaihteet toimivat herkemmin.
Onneksi hönöille on myytävänä hönö hintainen lääke ongelmaan. Varmaan joutuu kesäksi tuota racadayta ostamaan![]()
Kuulun samaan hönöjen joukkoon, että arvostan ketjun pinnan (ja poskien) liukkautta. Perustan kantani siihen, että liika kitka ketjun ja rattaiden kontaktipinnassa aiheuttaa ketjun tarttumista rattaisiin.
Tähän liittyen edellisellä pidemmällä ajorupeamalla ketju hyppäsi pois eturattaalta loppumatkasta täysin yllättäen: eturatas on uusi,kuten ketjukin, mutta olin sutinut ketjuun reilusti IPA-parafiiniseosta loppumatkasta. Toki kitka oli jäänyt takavaihtajassa off-asentoon. Silti ensimmäinen kerta yhdellä eturattaalla ajaessa. Olikohan jo liiankin liukasta?
En voisi olla enemmän samaa mieltä kh74 kanssa. Hyvin kirjoitettu.
Ketjun rulllissa on jopa parempi että sen ulkopinta ei ole voideltu. Rulla pyörii tapin varassa, ja sen pitää pysyä paikallaan hampaitten välissä. Jos se pyörii pakan hampaissa aiheuttaa tämä kulumista. Pakka/hampaat ja ketjun kylki ei ole sellaisessa kosketuksessa että kitka aiheuttaisi tarttumista paitsi ehkä juuri vaihtamistilanteessa. Ketjuhan pysyy paikallaan pakan suhteen.
Hyvin vahattu ketju pysyy itse asiassa niin puhtaana, ja sama koskee nyt kuivaa ja puhdasta pakkaa, että omasta mielestäni vaihdot toimii paremmin vahatulla ketjulla kuin voidellulla. Voideltu voi toimia hyvin aivan alussa, mutta ei siihen nyt paljon likaa tarvitse että vaihtaminen tarkeltelee.
En ole pessyt voimansiirtoa sen jälkeen kun olen aloittanut vahaamisen.
Silcan hot waxissa ohjeen mukainen vahaus tehdään jotakuinkin/juuri sulamispisteen yläpuolella, ja ketjut nostetaan ylös hitaasti (samalla kun seos hieman jäähtynyt) ja tavoitteena että vahapinta kovettuu ketjuun samalla kun sitä nostetaan ylös/valumat olisi mahdollisimman pieniä ts. että ketjujen sisällä oleva vaha pysyisi myös paikallansa. Välivahaukset drip lubella tehdään pelkästään ketjun sisäpuolelle. Silcassa lämpötilan nostolla ei vaikutusta lopputuloksen (muokattu) eli riittää että se on täysin nestemäistä
Niin just nuo vaihtamistilanteet ovat yksi missä huomaan eron. Molemmilla edestä ja takaa. Edessä ehkä jopa enemmän.
Jos siinä on jokin livakka vaha pinnassa, niin mielestäni vaihto vaan toimiii paremmin. Ja tosiaan mielestäni hankausta tulee sivussuunnassa, varsinkin jos on tottunut ajamaan maantiepyörällä lähes pelkästään isoa käyttäen. Iso ratas siis hankaa sivuttainkin hieman ketjun ollessa ristissä.
Ja sitä pientä liikettä tosiaan tulee rattaat ja rullankin välissä, johon kohtaan ajattelen voitelun auttavan. Joka toisen hampaan poistaminen kai poistaisi tämän, eli ketju oikeasti pyörisi vain sen rullan varassa.
Juuri tossa uudelle M9100 ketjulle tein silcan hot melt uppovahat. Ketju tehdasrasvoissa puolisen vuorokautta tärpättipurkissa välillä ravistelleen, sen jälkeen sinolikylpy tunnin verran välillä ravistellen.
Tämän jälkeen huuhtelu kuumalla vedellä ja uuniin kuivumaan noin 20min/100C.
Sitten silcan pussi vesihauteeseen ketjuineen kunnes oli täysin sulanu, vähän ketjun ravistelua ja sitten pussi pois vesihauteesta viilenemään.
Noin puolen tunnin päästä oli vaha viilentyny parvekkeella siihen nostolämpötilaan eli noin 60C. Ketju pois ja jäähtymään.
Tämän jälkeen oli ketju täysin jäykkä jokasen linkin osalta, eli se ketjumytty ei muuta muotoaan mihnkään kun ottaa päästä kiinni, eli pitäs olla vaha penetroitunu hyvin.
Taittelin jokasen linkin vapaaksi ja tökin linkkien väliin jäätyneet paakut pois talteen (kaadoin ne takasin pussiin). Kohta pääsee ajoon kun kolmen ketjun rotaatiolla mennään.
Mutta sillä on varmasti merkitystä onko ketjut 60°c vai 90°c.
Katoppa ens kerralla paljonko enemmän tulee kuplia rullien välistä jos annat lämmetä vähän pidempään.
Tuota hitaasti nostamista vois kokeilla itekkin, vaikka luulen että sinne rullien väliin ei yhtään sen enempää ainetta jääkkään
Edit. Jaa nii Silca tais ollakkin niin että pussi lämmitetään? Joten sieltä mitää nää..
Lähetetty Savumerkeillä Tapatalkilla
Moltenin ohjelämpötila on 93°C ja neuvovat ihan ostamaan tätä varten mittarin. Olen orjallisesti noudattanut tätä. Ja kuten joku tuossa sanoi pitää ketju laittaa lämpenemään samaan tahtiin. Kylmän ketjun upotus kuumaan vahaan ei tuota ollenkaan samaa lopputulosta. Ja se vatkaaminen on Moltenissa suuressa osassa.
Silcalla pussissa ja vesihauteessa sulatus on vaihtoehto perinteisempien menetelmien ohessa
Näissä valmiissa tuotteissa on monesti se hyöty että valmistaja julkaisee ohjeet po. tuotteen käytöstä, jotka ohjeet ja tuotteet on testattu valmistajan taholta ja usein myös puolueettoman tahon esim ZFC:n toimesta. Ohjeissa kyllä painotetaan monien täälläkin mainitsemia asioita mm. ilmakuplien osalta.
lisäys: esim. näin
https://silca.cc/pages/how-to-apply-chain-lube
Hyvä ja perusteltu kirjoitus kh74:lta joten jätetään 10% öljy pois seuraavasta seoksesta.
Kylätason pyöräilijä
Ekat uppovahaukset tehty niin pieteetillä kuin mahd. 100km ajettu ja päällimmäisenä tuntuu että ketjut ahistaa… vastusta tuntuu olevan enemmän minulla nyt kuin öljyllä. Parafiinivahaa ja öljyä olen tämän säikeen ohjeistuksella laittanut. Eteenkin nyt kun lämmöt on ulkona vielä 5c hujakoilla, niin ei nekään menoa notkista.. jos parafiiniseosta hankaa sormilla, eihän se liukkaimmalta aineelta tunnu, ei edes pelkkä parafiiniöljykään, vai pitäisikö? Sitka = kitka?
Sinellin pure paraffin wax
Vitabalans parafiiniöljy
”Mitä enemmän somessa seuraa muiden elämää, sitä vähemmän ehtii elää omaansa…..”
^Mulla oli käytössä tuo sinellin vaha ja öljynä Biltemasta ostettu. En koskaan päässyt niin hyvään lopputulokseen kuin nyt Moltenilla.
Kirjanmerkit