Eli ei ole oikeasti väliä mitä laittaa tai tarvitse tuosta laskurista välittää, kunhan on itselle kivat paineet
Kukaan ei kai kuitenkaan niin läskipyöräilijä ole, että säätäisi paineita lenkillä alustan mukaan?
Joku mainitsi, että nastarenkaissa olisi paineet "high performance" -rengastyypin mukaisesti. Itse näkisin kyllä, ettei mikään markkinoiden nastarengas ole high performancea. Ymmärrän niin, että high performance on niitä kalliita hipsterimunkkien valmistamia tai Pansulla valmistuttamia kumeja.
Yhden suosikkirenkaani, Hutsun Overiden kääreessä (700/38) on suosituspainetaulukko, jonka mukaisesti itsellä 2.1/2.3 bar ja on pätevä sille kumille joka olosuhteessa. Hassua sinänsä kun renkaan kyljessä mainitaan minimiksi 3 bar. Mut olispa joka renkaan kääreessä mainittu tuollaiset viitearvot.
Sramin laskuri minusta yksinkertainen ja pätevä. Äsken juurikin katselin 32mm sllikseille suosituksia ja fiksuilta ne näyttivät. Helppohan sitä on paineita tiputtaa, jos tuntuvat liian kovilta.
Höh, ei kuski sentään noin painavat ole!!!
Testasin tuota Sramin laskuria niin kuskin paino ei paljon vaikuta (+/-5 kg) mutta renkaan leveys yllättävän paljon. Jos käyttää nimellismittaa 25 mm verrattuna 27 mm niin suorituspaine putoaa yli 0,5 bar.
Kokeilemalla paineet on valittu. 6/6,5 lähdetty ja puoli baria molemmista laskettu seuraavaa kertaa varten kunnes saavutettu piste missä eturengas alkaa sortamaan liikaa putkelta ajettaessa. Sitten laitettu 0,5 baria molempiin lisää.
Gravelissa renkaan renkaan minipaine 2,8 edessä ja takana 3,3. Rullasi vielä yllättävän hyvin asfaltilla suoraan ajettaessa ja kun mentiin pehmeämmälle alustalle niin sivunappulat paransi pitoa.
Mä en kyllä läskissäkään säädä paineita, kerran laitetaan ajopaine ja sillä mennään.
Ja se olin minä kun laitoin nastat high performancen mukaan kun eilen tuota laskuria kokeilin, mutta sitä asetusta ei olekkaan siellä ollut kun olen viimeksi käyttänyt.
Lähetetty Savumerkeillä Tapatalkilla
Nyt on pyörä saapunut ja pyörä on kasassa. Lopulta päädyin Canyon Grail CF SL 8:n eli ihan liian kauas omasta alkubudjetistani. Ai että mä silti rakastan tuota pyörää. Noniin.
Nyt sitten on tullut ostokrapula. Olenko ostanut väärän kokoisen pyörän? Olisiko pitänyt kuunnella muutamia foorumisteja ja lähteä pyöräkauppaan eikä tilata netistä? Mun pituus on 192 cm ja inseam 94 cm. Tilasin XL koon pyörästä, kuten Canyonin sivut suosittelivat ja kysyin asiasta chatissakin. Mittasin myös oman "siipivälini" ja se on samaa luokkaa kuin oma pituuteni. Minulla ei ole vielä edes polkimia tuohon pyörään, mutta tuntuu kuin pyörä olisi liian pitkä minulle. Satulan ollessa ihan edessä sormeni yltävät stemmin kiristysruuville kyynärpään ollessa satulan etureunassa kiinni, mutta sarville jää noin 5,5 cm matkaa. Kumpaan mitta pitää ottaa? Onko tämä Grailin ominaisuus vai onko pyörän mittasuhteet minulle väärät? L koko tuskin tulee kysymykseen pituuteni ja inseamin vuoksi.
Helpottaisi, jos pääsisi testaamaan, mutta lunta on vielä metri ja Canyonin nykyiset palautusehdot taitavat koskea vain käyttämätöntä pyörää.
Ei kai pyörän kokoa voi päätellä käsivarren pituuden perusteella?
Jotkut polkimet vaan kiinni ja otat sisällä kylmät tyypit satulassa istuen.
Lähetetty minun laitteesta Takapalkilla
Minulta varastettiin oma rakas pyöräni hopeanuoleni Canyon Grail Al 7. Käytin pyörääni työmatkoilla (40 km) sekä satunnaisia pyöräretkiä 40-140 km. Olin pyörääni muuten tyytyväinen, mutta talvella en saanut mahtumaan lokareita ja nastarenkaita. Pyörämatkoilla olisin joskus kaivannut myös tarakkaa. Nyt huomasin, että Canyonilta on tullut Gritzl, jossa nämä ominaisuudet täyttyvät. Kun pääosa ajosta on kuitenkin asfaltilla ja hiekkateillä, onko Gritzl geometrialtaan hitaampi pyörä, kuin Grail. Itsellä jäi hiukan kapeammat kesärenkaat varastoon, jotka vaihdan pyörän renkaiden tilalle. (Vittoria Trail Tech Graphene 38 mm, sillä pidin niistä kovasti.
Canyonisssa on ollut hiilikuituinen etuhaarukka ja istuintolppa. Huomaako ajotuntumassa eroa, jos pyörä olisi kokonaan hiilikuituinen.
Nykyinen pyörä: https://www.canyon.com/fi-fi/gravel-...nfarbe=YE%2FBK
Mitä olen miettinyt tilalle: ensimmäinen on alumiiniversio ja jälkimmäinen hiilikuituinen:
https://www.canyon.com/fi-fi/gravel-...rahmenfarbe=GN tai https://www.canyon.com/fi-fi/gravel-...nfarbe=GY%2FBK
Kooltani olen, 187 ja jalkojen sisämitta on ollut 85 cm. Laskurin mukaan kokoni on ollut L. Se on onkin ollut itselleni mukava, mutta stemmin vaihdoin sentin lyhyemmäksi, joten samoilla linjoilla varmaan mennään.
Mitäs nastarenkaita suositellaan kelvien kurvailuun graveliin?
Oma pyöräni (Canyon al 7.0 Grail varastettiin, mikä harmittaa vietävästi. Uusi pyörä on siis saatava. Pyörää käytän työmatkoihin ( 40 km) sekä pyöräretkiin ( 40-150 km) Pääosin pyöräilen hiekka ja asfalttiteillä. Grail oli muuten hyvä, mutta talveksi en saanut siihen mahtumaan lokareita ja nastarenkaita. Myös parilla pyörämatkalla olisin kaivannut tarakkaa. Nyt on Canyonilta tullut vaihtoehtona Grizl, missä on molemmat puutteet korjattu, mutta pyörä sanotaan hitaammaksi. Kyselenkin, että onko pyörien geometriassa olennaista eroa. Siitä en itse juuri ymmärrä.
Itselleni jäi kivat renkaat (Vittoria Trail Tech 38 mm), jotka varmaan vaihdan renkaiden tilalle. Kooltani olen 187 ja jalansisämitta on 85 cm, joten L koko on minulle sopiva. Pyörä oli muuten mukava, mutta stemmin vaihdoin sentin lyhyempään. Nyt lähinnä pohdin sitä, että saisinko lisäarvoa, jos pyörä olisi kokonaan hiilikuitua. Grailissa on etuhaarukka ja istuintolppa alumiinia ja muut alumiinia.
Ohessa vielä tiedot nykyisestä pyörästä: https://www.canyon.com/fi-fi/gravel-...nfarbe=YE%2FBK
Ja alla vaihtoehdot: ensin alumiininen ja sitten hiilikuituinen:
https://www.canyon.com/fi-fi/gravel-...rahmenfarbe=GN
https://www.canyon.com/fi-fi/gravel-...rahmenfarbe=YE
Ei pyörän mitoitusta noin tarkasteta. Polkimet kiinni, perse penkkiin ja säätämään ajoasentoa kuntoon. Harmillisesti kyllä tilasit pyörämallin, jossa ajoasentoa ei käytännössä voi lainkaan säätää, mutta sillä varmaan nyt mennään. Ensimmäiseksi fillariksi en ehkä itse hankkisi postimyynnistä pyörää jossa on integroitu ohjaamo, vaan sellaisen missä on vaihdettava stemmi, esim. Canyon Grizl.
Tälläsillä olen ajanu kaks talvea. On hyvät
https://m.tori.fi/vi/92033402.htm
Lähetetty Savumerkeillä Tapatalkilla
Internetin ihmemaa esittää seuraavaa: https://cyclingtips.com/2010/04/scie...-bike-fitting/
There you have it. It doesn’t take one of those custom fit studios to do a perfect bike fit. It’s just another upsell for greedy bikeshops to make you believe you need a new bike or new parts to make you fit onto that bike they just sold you. Don’t let them fool you…
Em. jutun loppukaneetti, ja vuosi on siis 2010
Onneksi ehdin vaihtaa lyhytnokkaisen satulan ennen mittausta, muuten tämäkin pyörä olisi mennyt fillaritorille
Jep. Kolmestakin runkokoosta voi saada itselle sopivan säätelemällä. Tosin ei tuosta grailista, tai ei ainakaan kovin halvalla.
Aakoon kanssa harvinaisen samaa mieltä. Varsinkaan vähällä kokemuksella mitoituksesta, integroitua, eikä varsinkaan grailia kannattaisi hankkia. Ajoasento muuttuu yllättävän paljon ensimmäisten vuosien aikana.
Lähes kaikkiin muihin pyöriin voi vaihtaa normaalin stemmi/tanko yhdistelmän integroidun tilalle. Grailissa tuo ei taida onnistua? Suht hankalaa, jos joutuu jokaista kokeilua varten ostamaan 400e ohjaamon. Enäähän noita ei taida saada vaihdettua edes ilmaiseksi?
Grailin ohjaamo taitaa olla yksi hankalimmista säätää, kun ohjaamo ei liiku muutoin kuin 15 mm ylös-alas suunnassa yhteensä.
Ville V:lle, niin Grail ja Grizl on geometrialtaan lähes 1:1:een. Ei niissä ole eroja myöskään nopeuden suhteen, jos vanteet ja renkaat samat. Ehkä Grail voi olla vähän ketterämpi kun painoa on vähemmän ja chainstay lyhyempi, minä en ainakaan oikeasti eroa tunne.
lisäys: tuo Grailin CF:n ohjaustanko tuo tietenkin omat lisänsä
No ei ne nyt kuitenkaan ihan 1:1 ole. S kokoja vertaamalla Grizlissä akseliväli jo 16mm pidempi. Grizlissä muutenkin pidempi runko ja lyhyempi stemmi. Stack+ on 4mm korkeampi grizlissä, sillä varmaa isoa merkitystä ole ja reach+ tais olla sama molemmissa. Mutta tollanen ero akselivälissä jo tuntuu.
Lähetetty Savumerkeillä Tapatalkilla
^ Juu, vertasin nyt noita esitettyjä pyörävaihtoehtoja, eli alumiini Grail ja hiilikuituinen Grizl, koossa L
https://geometrygeeks.bike/compare/c...rail-6-2021-l/
Ja tässä Suomi-versio tieteellisen tarkkaan kyynärpäämittaukseen. Kohdasta 4.16 eteenpäin videolla. Ny sormet ulottuu sen topcapin etupuolelle reilusti. Väitetään, että tangon ja sormien väliin kolme senttiä mittaa noin keskimäärin on ihana.
https://www.youtube.com/watch?v=yGGk3ALky_E
Haha, kiitoksia kaikille vastauksista! Kai se joka asiassa on niin, että tekemällä oppii. Ihan rehellisesti sanottuna, ei minulle avautunut aiemmin mitä tarkoittaa stemmi tai stemmin vaihtamisen merkitys. Monta asiaa on tullut opittua nyt, vaikkei ole metriäkään pyörällä päässyt ajamaan. Ei näitä juttuja taida netistä oppia vaan tekemällä ja kokeilemalla. Taisi käydä kuitenkin onnellisesti, että pyörän mitoitus on nyt ainakin melkolailla lähellä ja pian pääsee nauttimaan ajamisestakin. Vielä pitäisi polkimet ja pyöräilykengät saada päätettyä.
Shimano SPD, niitä löytyy jokaisesta kaupasta ja toimii.
Ja juu, ajoa vaan. Kun olet nyt jonkin tonnin ajellut, niin kyselet tuon jälkeen enemmän ajaneilta miltä asento näyttää. Sen jälkeen voi sitten laittaa rahaa palamaan uuteen ohjaamoon, tai vaikka vaihtaa pyörää. Tuollainen kuitu grail menee hyvin kaupaksi.
Kirjanmerkit