GarminElectrobikeGiantHepha
Sivu 361 / 515 EnsimmäinenEnsimmäinen ... 261 311 351 359 360 361 362 363 371 411 461 ... ViimeinenViimeinen
Näyttää tulokset 10.801 - 10.830 / 15442

Aihe: "Gravel Grinding" -fillarit

Lainaus Alkujaan tämän lähetti miz Katso viesti
    Mulla on kolmessa pyörässä erilaisia totetutuksia kierteettömillä keskiölaakereilla, eikä niissä ole mitään valittamista ollut, itse en tuota varten jättäisi hommaamatta.

Kierteettömät tietty helpompia huoltaa/vaihtaa itse (pl. campan ultratorque jossa vaan kupit prässätty runkoon), mutta muuten ei ole ollut pahoja kokemuksia. Jos internetistä lukee niin onhan ne ihan saatanasta, narisee, kitisee ja räjähtelee kuin lepakot tuulivoiman lähellä.
    Mä laitoin nineriin tokenin pf30=>bsa sovitteen on ollut kyllä hyvä. Se etuhan tuossa on, että voi vaihtaa helposti lähes minkä tahansa keskiön. Siis isommallekkin akselille. Natiivi bsa on ehkä vähän huono 30mm kammille. Niin ja jollain tavalla se alumiinimuhvi on siellä kuiturungossa alunperinkin kiinni.

https://www.bikester.fi/token-press-...a-M459832.html

Rosessa näköjään pf86. Hyvä keskiötyyppi, kunhan pysyy 24mm kammissa. 30mm kammet ovat aika hazardi ratkaisu tuohon.

Lainaus Alkujaan tämän lähetti paaton Katso viesti
    Mä laitoin nineriin tokenin pf30=>bsa sovitteen on ollut kyllä hyvä.
    Kuinkas tuo oikein pelaa, kuinka siihen kiristetään se kierrekeskiö? Mikä pitää nuo holkit paikoillaan, etteivät ne lähde pyörimään mukana?
    XT-vaihtajia vuodesta -95, ja välillä vähän foorumitauolla.

Lainaus Alkujaan tämän lähetti Ohiampuja Katso viesti
    Kuinkas tuo oikein pelaa, kuinka siihen kiristetään se kierrekeskiö? Mikä pitää nuo holkit paikoillaan, etteivät ne lähde pyörimään mukana?
    Samoja juttuja mietin itsekkin, mutta olen vaihtanut jo kahdesti kierrekeskiön ja muhvit ovat pysyneet nätisti kiinni. Ovat siis pelkästään puristesovittella.

Luontevin jako nyt ja tulevaisuudessa jo pelkästään tämän ketjun perusteella on: aero(kisagravelit), tavalliset gravelit ja joustogravelit. Kiinnityspisteitä on sitten jokaisessa eri määriä riippuen mihin suuntaan ne on kallellaan. Juu ja sitten on vielä flatbargravelit jotka voivat olla kaikkea lähes asfalttipyörästä maastopyörään.

Pressfit-murheet loppuvat Wheels MFG:n keskiöllä, jossa on laakeripesät ovat kierteellä yhdistetty toisiinsa. Jos alkaa narista, niin voi kiristää ja sitäpaitsi noissa on vaihdettavat laakeri, eli kuppeja ei periaatteessa tarvitsee koskaan irrottaa/vaihtaa. Suosittelen lämpimästi.

Grizlissä on pressfitti joo mutta jo lähtöään Tokenin kierteellinen pressfitti BB. Tämä nauratti kovin. Ostin silti Grizlin. On kyllä kova hinta-laatusuhteeltaan.
    Raahe Cycling Club - www.facebook.com/raahecc - www.raahecc.fi

Terveyhdys harrastajat. Keväällä on uuden pyörän hankinta edessä ja olen supistanut valikoiman kahden välille, joista en osaa päättää. Pyörät ovat Kona Jake The Snake ja Canyon Grail 7.0 AL. Molemmat ovat samaa hintaluokkaa (noin 1900 €). Tällä hetkellä minulta löytyy vanhempi Konan Jake, mistä olen pitänyt kovasti. Osaisiko foorumilaiset auttaa, että kumpi pyörä on spekseiltään parempi?

Cyclocross-kilpailuihin ei ole tarkoitus osallistua, mutta tarkoituksena olisi löytää sopiva allrounder maastolenkkeihin ja työmatkapyöräilyyn.

https://www.canyon.com/fi-fi/gravel-...ts-section-tab

https://konaworld.com/jake_the_snake.cfm

^vaikken ole Canyon-fani, niin noista kahdesta kuitenkin se.

Maastolenkeille harkitsisin tosin maastopyörää.

Lainaus Alkujaan tämän lähetti JackOja Katso viesti
    ^vaikken ole Canyon-fani, niin noista kahdesta kuitenkin se.

Maastolenkeille harkitisin tosin maastopyörää.
    Kiitos! Rankempaan maastoajoon minulta siihen tarkoitukseen toinen pyörä. Tarkoitin maastolenkeillä lähinnä hiekkateita ja kevyttä polkuajoa.

Lainaus Alkujaan tämän lähetti TheMiklu Katso viesti
    Grizlissä on pressfitti joo mutta jo lähtöään Tokenin kierteellinen pressfitti BB. Tämä nauratti kovin. Ostin silti Grizlin. On kyllä kova hinta-laatusuhteeltaan.
    Kiitos tiedosta. Alkaa olla melkoinen painiottelu Grizlin ja Backroadin välillä. Kumpikaan ei varmasti ole huono oletettuun käyttötarkoitukseen.
    Backroadin epästandardi satulatolpparatkaisu vääntää kättä Grizlin epästandardin emäputken kanssa.

Vieläkö Backroad perustuu vahvasti crossariin, vai onko tuo geoltaan jo grizliä vastaava?

^Tein vertailun joten kerroppa mitä näet https://bikeinsights.com/compare?geo...13ce001e58f235,

Rosesta pitää varmaan kanssa ottaa M, eli 55 koko.

Mutta en mä noista osaa mitään sanoa. Grizliä joku kommentoi aika laiskaksi, eli enemmän reissu käyttöön sopivaksi. Pitkää perää, lyhyttä stemmiä. Taitaa olla tosin rosenkin geo jo muuttunut.

Meinasin vaan, että noissa voi olla ajettavuudessakin eroa.

Vertailun tein ihan tarkoituksella valmistajan suositusten mukaisella runkokoolla. Pituus 182cm, jalan sisäpituus 87cm.

Alumiinia kumpikin, ei herätä intohimoja... Toinen Shimanoa ja toinen SRAM:a niin arvonnassa Kona voittaisi... Teräsrunkoiset Konat kyllä miellyttäviä, kannattaa harkita...

Lainaus Alkujaan tämän lähetti nure Katso viesti
    ... Toinen Shimanoa ja toinen SRAM:a niin arvonnassa Kona voittaisi...
    Kannattaako sunkaan siihen SRAMiin jumiutua?

^Ei kannata mutta kun tyytyväinen niin miksi voittavaa joukkuetta vaihtaisi... Toisaaltaan oli kyllä harkinnassa tuo Ekar...

Konassa on Frankenstein-jarrut.

Lainaus Alkujaan tämän lähetti cuppis Katso viesti
    ^Tein vertailun joten kerroppa mitä näet https://bikeinsights.com/compare?geo...13ce001e58f235,
    Mun mielestä toi Rose on vielä pystympi ja lyhyempi kuin Grizl.

Lähetetty Savumerkeillä Tapatalkilla

Grizl on hyvä, kun on suunniteltu lyhyelle stemmille. Stemmiä jatkamalla saa takuulla riittävän pitkän asennon.

Vähän riippuu mihin on tottunut ja mitä hakee. Mutta ainakin itse joudun menemään melkein pelkästään stack mitan mukaan. Monessa nyky gravellissa ei saa edes 17deg stemmillä hyttiä järkevälle korkeudelle. Ja tietysti noita ei enää ole edes saatavilla moneenkaan integroituun ohjaamoon.

Lainaus Alkujaan tämän lähetti paaton Katso viesti
    Grizl on hyvä, kun on suunniteltu lyhyelle stemmille. Stemmiä jatkamalla saa takuulla riittävän pitkän asennon.

Vähän riippuu mihin on tottunut ja mitä hakee. Mutta ainakin itse joudun menemään melkein pelkästään stack mitan mukaan. Monessa nyky gravellissa ei saa edes 17deg stemmillä hyttiä järkevälle korkeudelle. Ja tietysti noita ei enää ole edes saatavilla moneenkaan integroituun ohjaamoon.
    Vähän turhan korkeita runkoja on joo. Mä laitoin omaan Carbondaan nyt 120 mm pitkän -17 asteisen stemmin, slämmättynä totta kai. Nyt on suunnilleen sama asento kuin (kokoa isommassa!) maantiepyörässä. Setbackia on myös niin paljon kuin saa. Muuten asento jäisi vähän turhan pystyksi (ja hitaaksi).

muokkaus: ei ollut ollenkaan huono ajaa kovaa vauhtia edes lumipöperöisellä kevyen liikenteen väylällä, vaikka pyörä kiemurtelikin aika paljon cyclocross-tyyliin.

Lainaus Alkujaan tämän lähetti moukari Katso viesti
    Vähän turhan korkeita runkoja on joo. Mä laitoin omaan Carbondaan nyt 120 mm pitkän -17 asteisen stemmin, slämmättynä totta kai. Nyt on suunnilleen sama asento kuin (kokoa isommassa!) maantiepyörässä. Setbackia on myös niin paljon kuin saa. Muuten asento jäisi vähän turhan pystyksi (ja hitaaksi).

muokkaus: ei ollut ollenkaan huono ajaa kovaa vauhtia edes lumipöperöisellä kevyen liikenteen väylällä, vaikka pyörä kiemurtelikin aika paljon cyclocross-tyyliin.
    Niin ja tuon carbonadan geo on suorastaan race fit moniin nykygravelleihin verattuna.

Kohta joku tulee taivastelemaan että ajatteko te graveleilla kovaa, ja vielä talvella.

No ei kai. Asiallisilla geoilla nuo molemmat kuitenkin on. Canyonista M-koko on selkä valinta, mutta rosesta saattaisin katsoa myös 55-kokoa uudelleen.

Itse valitsisin rosen, jos vain koko natsaa. Onhan tuo selkeästi komeampi. Kaapelit piilossa ja kaikkee. Puoli kiloa kevyempikin.

Taustaa. Pyöräilyurani tähtihetki on ollut 45 kilometrin pyörälenkki. Omistan tällä hetkellä Meridan halpishybridin, joka toimi kaupungissa siirtymiseen, mutta ei siitä oikein lenkkikaveriksi ole. Viime kesänä parilla lyhyellä lenkillä alkoi v*tuttamaan paine ranteissa ja yleinen tunne siitä, että pyöräily on perseestä. Asiaa hetken pohdittuani tulin kuitenkin siihen lopputulokseen, että itseasiassa pyöräily olisi ihan kivaa, kunhan olisi oikea väline oikeaan käyttöön.

Asiaan. Olen nyt harkinnut tosissani uuden pyörän ostoa ja gravel-pyörä lienee minun valintani. Mikä merkitys aloittelijalle on hiilikuitu- vs. alumiinirungolla tai vaihteistoilla esim. Shimano GRX400 vs GRX800? Olen katsellut jopa Canyonin Grail CF SL 7:sta, mutta onko jotain muita varteenotettavia vaihtoehtoja? Hieman tuo hinta huimaa. Alumiiniset pyörät eivät kuitenkaan hirveästi enempää näyttäisi painavan. Varmaan ydinkysymys kiteytyy tähän: "Hankinko mieluummin kalliimman hiilikuiturungon keskitason komponenteilla vai huippuunsa viimeistellyn alumiinimallin?" Saatavuusongelmia näyttää olevan runsaasti ja kevään edetessä varmasti enenevissä määrin.

^Ottaisin kuiturungon, osasarja on oman kokemuksen mukaan aika yhdentekevä kunhan on hyvää keskitasoa vähintään. Toki jos 11 -vaihteiseen saa muutaman satasen lisäinvestoinnilla (esim. Canyon Grizl), niin ei olisi itselle mikään kynnyskysymys.

Kallistuisin itsekin kuituun vaikka perushyvillä osilla kasattuna. Jos kipinä muuttuu tuleksi, on kuituisessa hyvä aihio lähteä fillaria päivittämään osien puolesta.

Lainaus Alkujaan tämän lähetti Numperi Katso viesti
    Taustaa. Pyöräilyurani tähtihetki on ollut 45 kilometrin pyörälenkki. Omistan tällä hetkellä Meridan halpishybridin, joka toimi kaupungissa siirtymiseen, mutta ei siitä oikein lenkkikaveriksi ole. Viime kesänä parilla lyhyellä lenkillä alkoi v*tuttamaan paine ranteissa ja yleinen tunne siitä, että pyöräily on perseestä. Asiaa hetken pohdittuani tulin kuitenkin siihen lopputulokseen, että itseasiassa pyöräily olisi ihan kivaa, kunhan olisi oikea väline oikeaan käyttöön.

Asiaan. Olen nyt harkinnut tosissani uuden pyörän ostoa ja gravel-pyörä lienee minun valintani. Mikä merkitys aloittelijalle on hiilikuitu- vs. alumiinirungolla tai vaihteistoilla esim. Shimano GRX400 vs GRX800? Olen katsellut jopa Canyonin Grail CF SL 7:sta, mutta onko jotain muita varteenotettavia vaihtoehtoja? Hieman tuo hinta huimaa. Alumiiniset pyörät eivät kuitenkaan hirveästi enempää näyttäisi painavan. Varmaan ydinkysymys kiteytyy tähän: "Hankinko mieluummin kalliimman hiilikuiturungon keskitason komponenteilla vai huippuunsa viimeistellyn alumiinimallin?" Saatavuusongelmia näyttää olevan runsaasti ja kevään edetessä varmasti enenevissä määrin.
    Eikös jollain parilla tonnilla saanut grailin aluversion rival axs voimansiirrolla? Siinä olis pitkäks aikaa pyörää.

Mulla on toi grail cf7 etap ja ajan kaikilla keleillä, vaihteet toimii aina, toisin kuin mekaaniset apex 1x11 mitkä vanhassa oli.

https://www.canyon.com/fi-fi/gravel-...nfarbe=GN%2FBK

Edit. Ja joo, on se kuituinen kyllä mukavempi ajoltaan. Mut jos tosiaan vielä ei ole ihan varma mistä tykkää niin kannattaako heti neljää tonnia laittaa

^Makuasia kuitua tai ei mutta jos nykyisellä jo ranteiden kanssa ongelmia niin välttäisin kuituista. En väitä että on mutta alurunkoinen saattaa olla hyvinkin kova ja siitä ei ranteet tykkää. Ja kyllä kuituisia löytyy alle neljän tonninkin eikä ekassa pyörässä tarvi olla sähkövaihteet, esimerkiksi 11vaihteinen Rival aivan toimiva setti...

Kirjanmerkit

Viestin säännöt

• Käyttäjä ei voi aloittaa uusia viestiketjuja
  • Käyttäjä ei voi vastata viesteihin
  • Käyttäjä ei voi liittää liitetiedostoja
  • Käyttäjä ei voi muokata viestejään
  •