"Gravel Grinding" -fillarit

Aihe: "Gravel Grinding" -fillarit

  1. Käyttäjän 'misopa' Avatar

    misopa said:
    Kevyt, mukava ja aero. Se on ollut itsellä päämääränä. Ihan huvikseen, vaikka yksin lähinnä ajelen. Tuleehan noita segmenttejä toki ajettua välillä. (Oma)Nopea ja mukava kyyti on vaan kivaa.
     
  2. Qilty said:
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti misopa Katso viesti
    Kevyt, mukava ja aero. Se on ollut itsellä päämääränä. Ihan huvikseen, vaikka yksin lähinnä ajelen. Tuleehan noita segmenttejä toki ajettua välillä. (Oma)Nopea ja mukava kyyti on vaan kivaa.
    Tässä se pitkälti on. Ketjun voi laittaa lukkoon.

    Lähetetty Savumerkeillä Tapatalkilla
     
  3. Qilty said:
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti paaton Katso viesti
    Uusia canyoneita ei saa mistään, niin pakko alkaa speksaamaan tankolaukkujen vastuksia.


    Lähetetty Savumerkeillä Tapatalkilla
     
  4. Qilty said:
    Miks sitä muuten sanotaan jalkapumpuksi? Vai onko oikeasti kyse jalalla pumppattavasta? Mä oon sitä miettiny ihan tosissaan, koska ainakin jotkut sanoo tornipumppua jalkapumpuksi

    Lähetetty Savumerkeillä Tapatalkilla
     
  5. Käyttäjän 'Hower' Avatar

    Hower said:
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti Plus Katso viesti
    Mitä ihmettä tässä topicissa oikein tapahtuu?!? Pelkkää aeroa, keskaria ja watteja…
    Näinpä, oliko jossain se tavallisten pyöräilijöiden gravel ketju? Vai mikä se nyt oli?
    No, nyt talvi kai sitten pitää vaan speksailla teoreettisista 1W:n eroista tai marginaalisesta ilmanvastuksesta.
    Mahtuuhan näitä pikseleitä digiavaruuteen, ei siinä mitään.
    Ja kevyellä pyörällä on kiva ajaa. Vauhdittomuudesta ja tehonsäästöistä huolimatta.
     
  6. Qilty said:
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti Hower Katso viesti
    Näinpä, oliko jossain se tavallisten pyöräilijöiden gravel ketju? Vai mikä se nyt oli?
    No, nyt talvi kai sitten pitää vaan speksailla teoreettisista 1W:n eroista tai marginaalisesta ilmanvastuksesta.
    Mahtuuhan näitä pikseleitä digiavaruuteen, ei siinä mitään.
    Ja kevyellä pyörällä on kiva ajaa. Vauhdittomuudesta ja tehonsäästöistä huolimatta.
    Ei tarvii, voit ajella nishikilläs ihan hyvillä mielin niinku tähänkin asti

    Lähetetty Savumerkeillä Tapatalkilla
     
  7. miz said:
    No onhan se pikkasen kivempi ajaa kevyellä ja muutenkin kivalla fillarilla vaikkapa kotikulmien reitti 2000.
    Voi toki ajaa vaikka helkama jääkärillä, jos se nopeus ja paino ei merkkaa mitään, mä en aja koska harrastan pyöräilyä ja haluan että se ajaminen on kivaa.

    Tilasin sitte zipp 303s kesäksi, kun haluan testata onko niillä vähän kevyemmillä, aerommilla ja leveämmillä hooklesseilla kivempi ajaa kuin nykyisillä perus alukiekoilla.

    Jollei ole kivempaa ja nopeempaa ni saatana, antaa olla sitte.
     
  8. Käyttäjän 'Ohiampuja' Avatar

    Ohiampuja said:
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti Qilty Katso viesti
    Miks sitä muuten sanotaan jalkapumpuksi? Vai onko oikeasti kyse jalalla pumppattavasta?
    Mikä ihme torni, jalkapumppu koska sitä pidetään jalalla paikoillaan. Sellainen oli myös -76 Ladan peräkontissa.
     
  9. Käyttäjän 'Ohiampuja' Avatar

    Ohiampuja said:
    Jakaantuuko tämä pyörien kehitys selkeästi kahteen eri ryhmään? Tulee aero-kisagravelit ja sitten erikseen retki-gravelit, missä rungot on täynnä kiinnityspisteitä. Ja ehkä niiden väliin sitten vielä joku kolmas versio.
     
  10. Käyttäjän 'Marsusram' Avatar

    Marsusram said:
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti Ohiampuja Katso viesti
    Mikä ihme torni, jalkapumppu koska sitä pidetään jalalla paikoillaan. Sellainen oli myös -76 Ladan peräkontissa.
    Ehkä myös koska sillä on tukijalka maata vasten, päälle toki pumppaajan jalka painoksi. Tornipumppu on käännöslaina (tower) kun netissä tuollaista sanaa esiintyy.
    Käsipumppua taas pidellään käsin, sylinteristä ja männästä eri käsillä vastakkain painellen.
    Jalalla maata vasten pumpattaviakin on autonrenkaisiin, mutta ovat turhan järeitä parikiloisia, eikä kovin käteviä. Myös jalalla toimivia ilmapatjan täyttöpumppuja on alhaiselle paineelle ja isolle volyymille.
     
  11. miz said:
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti Ohiampuja Katso viesti
    Jakaantuuko tämä pyörien kehitys selkeästi kahteen eri ryhmään? Tulee aero-kisagravelit ja sitten erikseen retki-gravelit, missä rungot on täynnä kiinnityspisteitä. Ja ehkä niiden väliin sitten vielä joku kolmas versio.
    Sanoisin että kyllä, ja aika vahvasti jo onkin.
     
  12. paaton said:
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti Ohiampuja Katso viesti
    Jakaantuuko tämä pyörien kehitys selkeästi kahteen eri ryhmään? Tulee aero-kisagravelit ja sitten erikseen retki-gravelit, missä rungot on täynnä kiinnityspisteitä. Ja ehkä niiden väliin sitten vielä joku kolmas versio.
    Periaattessa joo, mutta ei se gravellissa oikeasti niin nuukaa ole. Tuo oma nineri yllä on just sellainen retkigravelli. Kunnolliset kiinnityspisteet laukuille ja kaikki. Ja hyvin tuolla pärjää jenkkilän kisoissakin.

    https://www.carbonandgrit.com/dylan-...dar-city-2020/
     
  13. Käyttäjän 'stenu' Avatar

    stenu said:
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti Ohiampuja Katso viesti
    Jakaantuuko tämä pyörien kehitys selkeästi kahteen eri ryhmään? Tulee aero-kisagravelit ja sitten erikseen retki-gravelit, missä rungot on täynnä kiinnityspisteitä. Ja ehkä niiden väliin sitten vielä joku kolmas versio.
    Se kolmas versio on ne comfort-kisagravelit. Oottakaa vaan 4-5 vuotta.

    Maantieteeseillä markkinointi on ollut helppoa, kun testit, sloganit ja osin tuotteetkin ovat olleet valmiina olemassa. Niillä ei kuitenkaan loputtomiin saada uusia pyöriä myytyä, joten pikkuhiljaa pitää alkaa kehitellä jotain oikeasti uutta. Laufin, Rock Shoxin joustokeulan ja täpäri-Ursin kaltaiset mekaaniset toteutukset ei tule olemaan ratkaisu. Niille löytyy marginaalinen ostajakunta, mutta isommassa kuvassa tarvitaan jotain muuta.

    En osaa sanoa, mitä se on ja jos osaisin, niin tekisin ihan muita duuneja kuin mitä teen. Mutta se on selviö, että jotain sillä saralla tulee tapahtumaan, koska tärinänvaimennuksessa on niin paljon hyödyntämätöntä potentiaalia sekä suorituskyky- että markkinointimielessä. Ehkä siihen löytyy joku ratkaisu, joka pystyy yhdistämään aeron ja mukavuuden tai sitten ei. Toistaiseksi vaimennusasiaan kiinnitetään huomiota vain vähän, koska siihen ei ole helposti myytäviä ratkaisuja olemassa. Jollain tapaa ne massoilla ajossa olevat Explorot yms. pitää kuitenkin saada tehtyä vanhanaikaisiksi, muuten ei kauppa käy tulevaisuudessa.
    “Riding a good steel bike, I tell you, is the closest thing to flying without leaving the planet.”
     
  14. Käyttäjän 'JackOja' Avatar

    JackOja said:
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti paaton Katso viesti
    ...Ja hyvin tuolla pärjää jenkkilän kisoissakin.

    https://www.carbonandgrit.com/dylan-...dar-city-2020/
    Miten tuolla voi pärjätä kun on tuollaiset markettirenkaat?

     
  15. K.Kuronen said:
    ^^Kaunis pyörä ja lisäksi se esitellään suoraan ajosta, tai ainakin sen näköisenä.
     
  16. paaton said:
    Munkin mielestä tuohon vaimennukseen on kyllä kiinnitetty paljonkin huomiota. Trekin isospeed ja muut ratkaisut.

    On vaan eri juttu, haluaako ostajat maksaa noista noin paljoa ja ottaa painossa takkiin.
     
  17. paaton said:
    Ja lisää kuluvaa tekniikkaa. Viimeisin esimerkki canyon aeroadin joustava satulatolpparatkaisu.
     
  18. Qilty said:
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti stenu Katso viesti
    Se kolmas versio on ne comfort-kisagravelit. Oottakaa vaan 4-5 vuotta.

    Maantieteeseillä markkinointi on ollut helppoa, kun testit, sloganit ja osin tuotteetkin ovat olleet valmiina olemassa. Niillä ei kuitenkaan loputtomiin saada uusia pyöriä myytyä, joten pikkuhiljaa pitää alkaa kehitellä jotain oikeasti uutta. Laufin, Rock Shoxin joustokeulan ja täpäri-Ursin kaltaiset mekaaniset toteutukset ei tule olemaan ratkaisu. Niille löytyy marginaalinen ostajakunta, mutta isommassa kuvassa tarvitaan jotain muuta.

    En osaa sanoa, mitä se on ja jos osaisin, niin tekisin ihan muita duuneja kuin mitä teen. Mutta se on selviö, että jotain sillä saralla tulee tapahtumaan, koska tärinänvaimennuksessa on niin paljon hyödyntämätöntä potentiaalia sekä suorituskyky- että markkinointimielessä. Ehkä siihen löytyy joku ratkaisu, joka pystyy yhdistämään aeron ja mukavuuden tai sitten ei. Toistaiseksi vaimennusasiaan kiinnitetään huomiota vain vähän, koska siihen ei ole helposti myytäviä ratkaisuja olemassa. Jollain tapaa ne massoilla ajossa olevat Explorot yms. pitää kuitenkin saada tehtyä vanhanaikaisiksi, muuten ei kauppa käy tulevaisuudessa.
    Näyttääkö tulevaisuus tältä? Kippuratankoa vaan tilalle

    https://m.pinkbike.com/news/1992-sli...as-a-bike.html

    Lähetetty Savumerkeillä Tapatalkilla
     
  19. Käyttäjän 'JackOja' Avatar

    JackOja said:
    Coticilta uusi tekele seikkailu-graveliin: Cascade. Ottaisin jos tarttisin.


     
  20. F. Kotlerburg said:
    Ei oo kovin aero. Ei jatkoon.
     
  21. cuppis said:
    Ajatuksissa hankkia noin 3000-4000€ hintahaitarin graveli jossa ehdottomasti kiinnikkeet lokareille ja mielellään myös nyssäköille.
    Ulkonäölläkin sen verran painoarvoa, että Grail jää pois laskuista.
    Omia bongauksia Rose Backroad, Canyon Grizl ja mustana hevosena painavahko Pelago Stavanger Columbuksen kuitukeulalla.

    Rengastilaa ei tarvitse olla maastokokoihin saakka koska tallista löytyy jo Salsan Fargo rajuimmille reissuille.

    Tuleeko mieleen lisää vaihtoehtoja? Miksi ei joku edellä mainituista?
     
  22. paaton said:
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti cuppis Katso viesti
    Ajatuksissa hankkia noin 3000-4000€ hintahaitarin graveli jossa ehdottomasti kiinnikkeet lokareille ja mielellään myös nyssäköille.
    Ulkonäölläkin sen verran painoarvoa, että Grail jää pois laskuista.
    Omia bongauksia Rose Backroad, Canyon Grizl ja mustana hevosena painavahko Pelago Stavanger Columbuksen kuitukeulalla.

    Rengastilaa ei tarvitse olla maastokokoihin saakka koska tallista löytyy jo Salsan Fargo rajuimmille reissuille.

    Tuleeko mieleen lisää vaihtoehtoja? Miksi ei joku edellä mainituista?
    Onko Rose uudistunut 2021 vuodelle? Nythän tuo näyttää todella hienolta. Aiemmin integroitu ylälaakeriratkaisu oli kaamea.

    https://www.rosebikes.fi/images/zbT_...MwNC5qcGc.webp
     
  23. cuppis said:
    ^en tiedä miten Rose on uudistunut muuten kuin, että jossain vaiheessa keskiötä pudotettiin kai alemmaksi palautteen perusteella.
    Kaiken kaikkiaan houkutteleva laite mutta pressfit-keskiö mietityttää koska ei ole niistä kokemusta.

    edit: Rosen saisi myös rando-varustuksella mikä voisi jopa olla ihan hyvä lähtökohta. Lokarithan saa pois tarvittaessa ja dynamovalot laittaisin todennäköisesti kuitenkin.
     
  24. Käyttäjän 'Ohiampuja' Avatar

    Ohiampuja said:
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti paaton Katso viesti
    On vaan eri juttu, haluaako ostajat maksaa noista noin paljoa ja ottaa painossa takkiin.
    Niinpä, itse olen perinteisten, yksinkertaisten pyörien kannattaja. Mutta ymmärrän kyllä markkinamiesten pakonomaisen halun kehittää jotain uutta. Jotain millä saa meidän kaltaiset harrastajat uusimaan kalustonsa parin vuoden välein.
    XT-vaihtajia vuodesta -95, ja välillä vähän foorumitauolla.


     
  25. nure said:
    ^Itsellä tuli tilanne kun maantiepyörän lisukkeeksi hankin projektia ja Pacen runko oli hieman mietityttävä graveltangolle ja kun halusi jotain uutta niin oma valintani aikuisen rentoon ei kisahenkiseen ajoon oli tuo FlatBarGravel... Toimii lisäksi tuolla kahden pyörän taktiikalla täydentäessä maantiepyörää. Bonuksena kohtalainen keveys...
     
  26. paaton said:
    Stenu on jo kirjoittamassa lutteron olevan se ultimaattinen ratkaisu joka on keksitty jo ennen ajanlaskun alkua
     
  27. Käyttäjän 'stenu' Avatar

    stenu said:
    En mä usko, että se on ultimaattinen, mutta tällä hetkellä tarjolla oleviin ratkaisuihin verratuna se on yllättävän ok. Tulevaisuuden ratkaisuksi siitä ei ole, koska vannejarrut ja internetepäuskottavuus
    “Riding a good steel bike, I tell you, is the closest thing to flying without leaving the planet.”
     
  28. cuppis said:
    Stenu lienee ihan oikeilla linjoilla. Luttero ei vaan taida olla kaupan eikä vastaavaa löydy hyllystä.
     
  29. miz said:
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti cuppis Katso viesti
    Kaiken kaikkiaan houkutteleva laite mutta pressfit-keskiö mietityttää koska ei ole niistä kokemusta.
    Mulla on kolmessa pyörässä erilaisia totetutuksia kierteettömillä keskiölaakereilla, eikä niissä ole mitään valittamista ollut, itse en tuota varten jättäisi hommaamatta.

    Kierteelliset tietty helpompia huoltaa/vaihtaa itse (pl. campan ultratorque jossa vaan kupit prässätty runkoon), mutta muuten ei ole ollut pahoja kokemuksia. Jos internetistä lukee niin onhan ne ihan saatanasta, narisee, kitisee ja räjähtelee kuin lepakot tuulivoiman lähellä.

    Edit: piti kirjoittaa että kierteelliset on helpompi itse huoltaa ja vaihtaa! Campassa tosiaan laakerit on kiinni kammissa ja tulee ulos samalla kun kammet irrottaa. Hyvä systeemi sekin.
    miz muokkasi tätä : 07.02.2022 at 10.41 Syy: Korjaus
     
  30. paaton said:
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti cuppis Katso viesti
    Stenu lienee ihan oikeilla linjoilla. Luttero ei vaan taida olla kaupan eikä vastaavaa löydy hyllystä.
    Niin tuo on varmaan ihan totta. Sarjatuotannon kannalta sen rungon pitäisi kestää lähes mitä vaan. Ei ole hyvää businesta, jos haarukat katkeilevat ja kaljamahaiset jenkit kuolevat pois. Tämä siis koskee ihan kaikkia runkoja. Kuituisiakin.