Lainaus Alkujaan tämän lähetti MV Katso viesti
Näitä riittää mielekkäästi alle 10% väestöstä. Luultavasti vielä harvemmalle, jos halutaan syödä seuraavanakin vuonna.

Merikuljetukset on yllättävän edullisia ja kunhan tekniikat kehittyvät, voi olla ekologisempaa tuoda pippurit sieltä missä ne kasvaa kuin yrittää kasvattaa itse. Ei ihan yksinkertaista matematiikkaa.

Samoin kun lihan syönti: Poro vääntää jäkälän proteiiniksi paremmin kuin ihminen, mutta kauran syöminen eläimen kautta on kyllä vain ja ainoastaan typerää.
Puhuin vaan omasta puolestani, enkä vaadi ketään keräämään tai nauttimaan luonnon antimista. Luulisin kyllä että Suomessakin luontoon jää paljon keräämättä ravintoa joka olisi terveellistä ja ravitsevaa ihmisille. Eikä se ravinto hukkaan mene, luonnon eläimet voi sen syödä tai sitten se ravinto päätyy maaperään tai vesistöön eliöiden syötäväksi tai lannoitteeksi.

Merikuljetuksiin tarvitaan aina vähintään joku laite (kuljetusalus), ei niitä pippureita voi pelkästään veteen heittämällä merten yli kuljettaa. Laitteen valmistaminen kuluttaa aina energiaa joka pitää tuottaa sekä raaka-aineita jotka saadaan luonnosta ja jalostetaan sitten lopulta kuljetusaluksen muotoon. Lisäksi tarvitaan polttoainetta jolla se laite kulkee merten yli. Purjeet ei nykyaikana oikein merikuljetuksiin sovellu koska riippuvuus tuulesta.

Liha (eläin tai kala) tai muut eläinperäiset tuotteet ovat parhaita ja monipuolisimpia proteiinin lähteitä. Liha sisältää oikeassa suhteessa oikeastaan kaikki välttämättömät ihmisen elimistön tarvitsemat aminohapot, jonka seurauksena niiden vaikutus kehoon on erilainen kuin muiden raskaasti prosessoitujen elintarvikkeiden. Ihanteellisessa tapauksessa kaikki elimistön tarvitsema tarpeellinen proteiini tulee ihan oikeasta, prosessoimattomasta ruuasta.

Makean veden levä josta valmistetaan superfoodia, Spirulinaa vois kenties toimia lihasta saatavien aminohappojen korvikkeena koska siinä myös kaikki välttämättömät aminohapot. Hiton kallista vaan jos kaupasta ostaa enkä mä tiedä miten tuon levän kasvattaminen ravintotuotteeksi itse onnistuisi Suomessa. Lisäravinteena tiedän joidenkin tuota käyttävän.