Lainaus Alkujaan tämän lähetti OJ Katso viesti
Helsingissä taitaa porukka rakennella omakotitalojaan 500 nelion tonteille ja sekin taitaa olla aika kaukana tiiviistä yhteiskuntarakenteesta. Omakotilähio ei myoskään taida olla kovin kevyt infran tai juuri minkään muunkaan suhteen vaikka tontti olisi minkä kokoinen.

Mun tontti on just jonkun 1000 neliötä ja pienempikin riittäisi. Jos menee isommaksi, niin sitten pitäisi olla joku >10 000 neliötä, että olisi tilaa kunnon kasvimaalle, pumptrackille ja kunnon autotallille/tyopajalle. Sitten pitäisi muuttaa vähän sivummalle ja viettää aikaa tuulilasin läpi katseluun vähän enemmän.

Samat tyypit tietty keulii, että Terskanperällä on NIIIIN edullista asua. Sitten viimeistään seuraavassa lauseessa jeesustellaan yksityisautoilun kalliutta ja spleinataan miten kaikilla ei ole mahdollista fillaroida hyotyajojaan tai käyttää julkisia kun siellä Terskanperällä eivät ole bussit ajaneet 80-luvun jälkeen ja lähikauppaan on se 3km. Toki ajavat sen lähikaupan ohi 15km päähän peltomarkettiin kun kerran on Skodillakki polkaistu käyntiin ja maksaahan se seisottaa autoa pihassakin.

EDIT: Kyllä mä viihtyisin jossain sivummallakin. Joku 40-80 hehtaaria sekalaista niittyä/metsää/pusikkoa olisi ihan OK ja mielellään vähän rantaviivaa siihen sekaan. Tohon mahtuisi iso läjä harrastuksia, kunnon kasvimaa ja riistan korjaaminen ihan omalle maalle. En valittaisi autoilun kalliutta jos tommoselle palstalle muuttaisin asumaan.
Itsehän asun tälleen haja-asutusalueella Mörönperseenmutkassa, josta on 15 km matkaa kauppaan ja bussivuoroja kulkee kouluvuoden aikana kolme päivässä eestaas. Talvella fillarointi on vaarallisen tuntuista koska teiden piennar on kesäaikaankin 20-30 cm "leveä" ja lähimmälle kelville on 10 km. Toisaalta en urputa autoilun hinnasta a) koska kyse on valinnasta ja b) olemme sikäli erikoistapaus että sekä minä että rouva työskentelemme kotona ihan normaalistikin, siis muutenkin kuin näin ruton aikaan. Kylillä tulee käytyä kaupassa kaksi tai joskus jopa kolme kertaa viikossa ja jos jotain muuta menoa on, käydään samalla vaivalla kaupassakin. Joskus taas iskee laiskuus/ei todellakaan huvita lähteä minnekään vaikka jääkaapissa on valon lisäksi sinappia, ketsuppia ja vanhentuneita silmätippoja, mutta sitten ratsataan pakastin.