GarminGiantElectrobikeHepha
Sivu 137 / 208 EnsimmäinenEnsimmäinen ... 37 87 127 135 136 137 138 139 147 187 ... ViimeinenViimeinen
Näyttää tulokset 4.081 - 4.110 / 6216

Aihe: Ilmastonmuutoskeskustelua, irrotettu lähettiaiheesta

  1. #4081
    Liittynyt
    07/2002
    Viestit
    3.006

    Miten olisi lentoliikenteen täydellinen lopettaminen 2025 alkaen?

    Kipeetä voisi tehdä taloudelle, mutta kyllä siihen korvaavat ratkaisut keksittäisiin.
    Kyllä se on ihan ajettava polku...

  2. #4082
    Liittynyt
    07/2004
    Viestit
    3.479
    Tätä kokeiltiin jo koronan myötä 2020 ja vaikutukset jäivät olemattomiksi.

  3. #4083
    Liittynyt
    10/2019
    Paikkakunta
    Hese
    Viestit
    1.355
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti fob Katso viesti

    Miten olisi lentoliikenteen täydellinen lopettaminen 2025 alkaen?

    Kipeetä voisi tehdä taloudelle, mutta kyllä siihen korvaavat ratkaisut keksittäisiin.
    Kuinka suuri osa tuostakin on rahti- ym. kuin matkustajaliikennettä.

    Lähetetty jonkun tutun Tapatalkilla

  4. #4084
    Liittynyt
    07/2002
    Viestit
    3.006
    Kokeiltiin sitä myös islantilaisen tulivuoren purkauksen yhteydessä ja muistaakseni oli positiivisia vaikutuksia.

    Vaikka ei kokonaan ratkaise asiaa, niin on oikeaan suuntaan. Vrt vaatimukset suomalaisten päästövähennyksistä.
    Kyllä se on ihan ajettava polku...

  5. #4085
    Liittynyt
    10/2013
    Paikkakunta
    Madrid
    Viestit
    773
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti fob Katso viesti
    Miten olisi lentoliikenteen täydellinen lopettaminen 2025 alkaen?
    Mitenkäs sitten matkustetaan? Vastaukseksi ei käy "mennään sähköjunalla/bussilla/autolla/laivalla" ja vielä vähemmän "mennään fillarilla". Siis jyrkkä ei täydelliselle lopettamiselle, mutta peukkua vähentämisen puolesta. Myös peiliin katsomista sekä ajattelua suosittelisin monelle.

    Meillä on tässä ilmasilta Madridin ja Barcelonan välillä, käytännössä puolen tunnin välein lähtee kone molemmista päistä aamuvarhaisesta iltamyöhään. Lentoaika reilu tunti, joku 1:15. Tuohon kun laskee lentokenttähärdellit etc niin eiköhän se lähes kolmeen tuntiin mene kaikkinensa. Meanwhile on railroad tracks menee juna saman välin 2:30 ja riittää kun olet 10 minsaa ennen lähtöä paikalla. Näitä lähtee myöskin puolen tunnin välein. Juna menee keskustasta keskustaan, lentokoneella reissatessa joutuu useimmiten vielä tekemään pidemmän siirtymän kentälle/kentältä (toki riippuu tilanteesta ja mistä/minne menee mutta oman kokemuksen perusteella näin). Jos tulisi komennus lähteä BCN:aan, junalla menisin vaikka tässä lentokentän kupeessa asustelenkin.

    Huomenna Saksaan, ei tässä lentokoneelle oikein vaihtoehtoja ole.
    "Haluutsä tän heti vai tehdäänkö tietokoneella?"

  6. #4086
    Liittynyt
    07/2002
    Viestit
    3.006
    Jospa ei matkustettaisi kuin ihan lähelle ja maata pitkin. Suurten massojen kaukomatkat ovat ihmiskunnan historiassa erittäin tuore ilmiö.
    Kyllä se on ihan ajettava polku...

  7. #4087
    Liittynyt
    10/2019
    Paikkakunta
    Hese
    Viestit
    1.355
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti ebike-harrastelija Katso viesti
    Intialla vähän realistisemmat tavoitteet:
    https://youtu.be/j_DLVSGSGKA



    Lähetetty jonkun tutun Tapatalkilla
    Ja Kiinakin ottaa osaa talkoisiin ihan siinä Suomen vanavedessä, ei me turhaan olla tiristämässä elämäniloa täältä pois!
    https://youtu.be/DukbE9kw-7I


    Lähetetty jonkun tutun Tapatalkilla

  8. #4088
    Liittynyt
    10/2013
    Paikkakunta
    Madrid
    Viestit
    773
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti fob Katso viesti
    Jospa ei matkustettaisi kuin ihan lähelle ja maata pitkin. Suurten massojen kaukomatkat ovat ihmiskunnan historiassa erittäin tuore ilmiö.
    No kielletään sitten "suurten massojen kaukomatkat". Kyllä mä ajattelin koto-Suomessa edelleen visiitillä käydä enkä todellakaan ryhdy sitä vaihtoehtovälinellä hoitamaan.

    Verotuksella tätäkin voidaan ohjata eli tarvittaessa saadaan lentomatkailusta rikkaiden hupia. Ja niiden joiden pitää duuninsa vuoksi matkustella. Eikä tarvitse tulla kertomaan että on olemassa Teams/Zoom/tms

    Sent from my SM-G991B using Tapatalk
    "Haluutsä tän heti vai tehdäänkö tietokoneella?"

  9. #4089
    Liittynyt
    02/2015
    Paikkakunta
    Espoo
    Viestit
    444
    Lentoliikenne tuottaa n. 2% CO2- päästöistä.

  10. #4090
    Liittynyt
    10/2013
    Paikkakunta
    Madrid
    Viestit
    773
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti e-tracker Katso viesti
    Lentoliikenne tuottaa n. 2% CO2- päästöistä.
    Shhhh...faktat pilaa hyvän tarinan

    Sent from my SM-G991B using Tapatalk
    "Haluutsä tän heti vai tehdäänkö tietokoneella?"

  11. #4091
    Liittynyt
    05/2012
    Viestit
    1.735
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti e-tracker Katso viesti
    Lentoliikenne tuottaa n. 2% CO2- päästöistä.
    https://www.europarl.europa.eu/news/...-infografiikka

    Kansainvälisen lentoliikenteen kasvihuonekaasupäästöt ovat yli tuplaantuneet 20 vuodessa.

  12. #4092
    Liittynyt
    03/2003
    Paikkakunta
    Canaduh
    Viestit
    5.114
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti ebike-harrastelija Katso viesti
    Naapurit siellä nyt naureskelee köyhää suomalaista.

    Lähetetty jonkun tutun Tapatalkilla
    Alle +25 autotallissa talvella (yli +20 kesällä) on kommunismia ja vasemmistolaista kurjistamista.

    Lentoliikenne on ainakin täällä suunnalla aika hiljaista, tilastojen valossa alle 50% vuoteen 2019 verrattuna. Ite hyppään lentokoneeseen pitkästä aikaa ensi viikolla vaikka maatakin pitkin pääsisi.
    6.7 WTF/kg


  13. #4093
    Liittynyt
    07/2002
    Viestit
    3.006
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti bici74 Katso viesti
    Shhhh...faktat pilaa hyvän tarinan

    Sent from my SM-G991B using Tapatalk
    Selvyyden vuoksi: pidän lentomatkustamisesta sekä lyhyillä että pitkillä matkoilla.

    Olisiko eettisesti oikein poistaa ihminen lajina, jos sillä saisi pelastettua elämän maapallolla? Kai tätäkin joku filosofi on pohtinut.
    Kyllä se on ihan ajettava polku...

  14. #4094
    Liittynyt
    10/2013
    Paikkakunta
    Madrid
    Viestit
    773
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti fob Katso viesti
    Olisiko eettisesti oikein poistaa ihminen lajina, jos sillä saisi pelastettua elämän maapallolla? Kai tätäkin joku filosofi on pohtinut.
    Eiköhän ihmiskunta itsensä poista elävien kirjoista jossain välissä. Tiedä sitten jääkö muuta elämääkään jäljelle.


    Sent from my SM-G991B using Tapatalk
    "Haluutsä tän heti vai tehdäänkö tietokoneella?"

  15. #4095
    Liittynyt
    09/2006
    Paikkakunta
    itähelsinki
    Viestit
    7.670
    Eilen tuli mielenkiintoinen brittiohjelma, jossa tällä kertaa pohdittiin ruuan CO2-jälkeä. Oli kutsuttu viisi vierasta ravintolaan jossa saivat sitten valita menusta itselleen alku-, pää- ja jälkiruuan. Joka lajin välissä laskettiin annoksen CO2-jälki. Alkuruuista pahin oli parsa-annos, koska parsat oli lennätetty Chilestä.

    Miten ihmeessä normaali-ihminen voi tietää, millä ruokalajilla on milloinkin suurin syntitaakka? Toki liha on aina helppo valinta siksi pahikseksi, mutta kuten esimerkki osoitti, ei arvioiminen ole ihan helppoa. Parsalla olisi ollut pienin taakka, jos briteissä olisi ollut parsasesonki. Meren elävistä pienin jälki oli kasvatetuilla simpukoilla. Simpukan kuori itse asiassa sitoo hiiltä merestä. Tosin en tiedä mitä kuorille tapahtuu syönnin jälkeen. Kai ne menee sekajätteeseen?

    Myös australialainen viini oli CO2-painoarvoltaan pienempi, kuin italialainen(?) olut. Kun viini tulee ausseista laivalla kontissa suuressa pussissa ja kaljat kuskataan rekalla italiasta pulloissa.

    Mitäs veikkaatte, kuinka kauan menee ennen kuin ruoka-aineisiin pitää lyödä CO2-ekvivalenttilukema samaan tyyliin, kun sieltä nyt löytyy kalorit, sokerit ja rasvat? Mä veikkaan, että viimeistään 2023 noita alkaa näkymään.

  16. #4096
    Liittynyt
    09/2006
    Paikkakunta
    itähelsinki
    Viestit
    7.670
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti bici74 Katso viesti
    Eiköhän ihmiskunta itsensä poista elävien kirjoista jossain välissä. Tiedä sitten jääkö muuta elämääkään jäljelle.
    Jää kyllä, jos ei innostuta ydinasella leikkimään.

  17. #4097
    Liittynyt
    07/2004
    Paikkakunta
    Helsinki
    Viestit
    1.257
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti MRe Katso viesti
    Mitäs veikkaatte, kuinka kauan menee ennen kuin ruoka-aineisiin pitää lyödä CO2-ekvivalenttilukema samaan tyyliin, kun sieltä nyt löytyy kalorit, sokerit ja rasvat? Mä veikkaan, että viimeistään 2023 noita alkaa näkymään.

  18. #4098
    Liittynyt
    06/2015
    Paikkakunta
    Lorentzweiler, Luxembourg
    Viestit
    85
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti MRe Katso viesti
    Eilen tuli mielenkiintoinen brittiohjelma, jossa tällä kertaa pohdittiin ruuan CO2-jälkeä. Oli kutsuttu viisi vierasta ravintolaan jossa saivat sitten valita menusta itselleen alku-, pää- ja jälkiruuan. Joka lajin välissä laskettiin annoksen CO2-jälki. Alkuruuista pahin oli parsa-annos, koska parsat oli lennätetty Chilestä.

    Miten ihmeessä normaali-ihminen voi tietää, millä ruokalajilla on milloinkin suurin syntitaakka? Toki liha on aina helppo valinta siksi pahikseksi, mutta kuten esimerkki osoitti, ei arvioiminen ole ihan helppoa. Parsalla olisi ollut pienin taakka, jos briteissä olisi ollut parsasesonki. Meren elävistä pienin jälki oli kasvatetuilla simpukoilla. Simpukan kuori itse asiassa sitoo hiiltä merestä. Tosin en tiedä mitä kuorille tapahtuu syönnin jälkeen. Kai ne menee sekajätteeseen?

    Myös australialainen viini oli CO2-painoarvoltaan pienempi, kuin italialainen(?) olut. Kun viini tulee ausseista laivalla kontissa suuressa pussissa ja kaljat kuskataan rekalla italiasta pulloissa.

    Mitäs veikkaatte, kuinka kauan menee ennen kuin ruoka-aineisiin pitää lyödä CO2-ekvivalenttilukema samaan tyyliin, kun sieltä nyt löytyy kalorit, sokerit ja rasvat? Mä veikkaan, että viimeistään 2023 noita alkaa näkymään.
    Tuohan olisi loistava juttu ja helpottaisi kovasti tuota ”syntitaakan” arvioinnin vaikeutta.

  19. #4099
    Liittynyt
    10/2019
    Paikkakunta
    Hese
    Viestit
    1.355
    ^ vähän sama juttu kuin luomun ja ei-luomun ruuan tunnistaminen. Kotimainen toivon mukaan tässä turvallisempi vaihtoehto, mutta ulkomaisen tuontiruuan osalta arpapeliä. Tai no, tuodaanhan jostain Virosta (ja Viroon muualta) "kotimaisia" mansikoita ym. metsän antimia - riittää, että on oikeanlainen tarra laatikon kyljessä. Miksei siis ravintolakin voisi ilmoittaa jonkun kaukomailta tuodun eineen kotimaiseksi luomuversioksi ruokalistoillaan?

    Raha ratkaisee usein, jopa niin että se kiinnijäämisen riski kannattaa ottaa. Kuluttajapuolella tässä yhä vain kallistuvassa ja kurjistuvassa maassa kuluttajan on helppo napata se halvin vaihtoehto mm. ruokahyllystä, niin saattaa jäädä jotain kolikoita muuhunkin elämiseen.

    Lähetetty jonkun tutun Tapatalkilla

  20. #4100
    Liittynyt
    02/2013
    Paikkakunta
    Vantaa
    Viestit
    1.400
    Suomen ja EU:n ilmastopäästöt ovat vähentyneet ja matkalla alaspäin – kulutusta mittaamalla päästöt ovat kuitenkin jopa nousseet

    https://yle.fi/uutiset/3-12157768

    Eli Suomi on vähentänyt päästöjä mutta suomalaiset eivät.

  21. #4101
    Liittynyt
    02/2013
    Paikkakunta
    Vantaa
    Viestit
    1.400
    Kansainvälisen valuuttarahasto IMF:n raportin mukaan fossiilisia polttoaineita tuettiin viime vuonna runsaalla 5 000 miljardilla eurolla.

    https://yle.fi/uutiset/3-12165105

  22. #4102
    Liittynyt
    05/2016
    Paikkakunta
    Tampere
    Viestit
    2.826

    Ilmastonmuutoskeskustelua, irrotettu lähettiaiheesta

    Lainaus Alkujaan tämän lähetti MRe Katso viesti
    Eilen tuli mielenkiintoinen brittiohjelma, jossa tällä kertaa pohdittiin ruuan CO2-jälkeä. Oli kutsuttu viisi vierasta ravintolaan jossa saivat sitten valita menusta itselleen alku-, pää- ja jälkiruuan. Joka lajin välissä laskettiin annoksen CO2-jälki. Alkuruuista pahin oli parsa-annos, koska parsat oli lennätetty Chilestä.

    Miten ihmeessä normaali-ihminen voi tietää, millä ruokalajilla on milloinkin suurin syntitaakka? Toki liha on aina helppo valinta siksi pahikseksi, mutta kuten esimerkki osoitti, ei arvioiminen ole ihan helppoa. Parsalla olisi ollut pienin taakka, jos briteissä olisi ollut parsasesonki. Meren elävistä pienin jälki oli kasvatetuilla simpukoilla. Simpukan kuori itse asiassa sitoo hiiltä merestä. Tosin en tiedä mitä kuorille tapahtuu syönnin jälkeen. Kai ne menee sekajätteeseen?

    Myös australialainen viini oli CO2-painoarvoltaan pienempi, kuin italialainen(?) olut. Kun viini tulee ausseista laivalla kontissa suuressa pussissa ja kaljat kuskataan rekalla italiasta pulloissa.

    Mitäs veikkaatte, kuinka kauan menee ennen kuin ruoka-aineisiin pitää lyödä CO2-ekvivalenttilukema samaan tyyliin, kun sieltä nyt löytyy kalorit, sokerit ja rasvat? Mä veikkaan, että viimeistään 2023 noita alkaa näkymään.
    Usein en televiisiota enää nykyään tuijota, mutta sattui olemaan ruutu auki tuon ohjelman aikaan. Mielenkiintoista asiaa. Ja saas nähdä tosiaan, koska tulee numeroita tai tietoa hyllyille tuotteiden ”alkuperästä” ja toimista matkalla kuluttajalle. Ja myös huijaukset

    Ratiosta kuuntelin automatkalla eläinperäisen maidon ja kasviperäisen maidon CO2-päästöistä sekä sosio-ekonomisista vaikutukseista ja mielipide-eroista asian tiimoilta. Hyviä näkemyksiä niissäkin suuntaan ja toiseen. Novalta tuli. En ala käymään pohdintoja läpi, mutta kaikenlaista ekohöpinää sitä on joka puolella.
    Kanuuna muokkasi tätä : 03.11.2021 at 21.07

  23. #4103
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti kmruuska Katso viesti
    Kauheeta! Ajoi motarilla ylinopeutta! Miten paha täytyy ihmisen olla kyetäkseen moiseen?
    Todella hyvä kun tajusit tuon: oikein paha, kun hän ja poppoonsa jeesustelee muiden hiilijalanjäljestä. Nyt sitten Helsingissä pistetty pannaan kaupungin tilaisuuksissa liharuuan tarjoilu - paitti villeniinistöjen poppoon kokoontumisissa.

  24. #4104
    Liittynyt
    05/2005
    Paikkakunta
    Tampere
    Viestit
    7.684
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti MRe Katso viesti
    Miten ihmeessä normaali-ihminen voi tietää, millä ruokalajilla on milloinkin suurin syntitaakka? Toki liha on aina helppo valinta siksi pahikseksi, mutta kuten esimerkki osoitti, ei arvioiminen ole ihan helppoa.
    Vähän sama kuin valita laihdutuskuurin aikana kahvilassa siitä tiskistä se kevyin vaihtoehto. Ei sekään kovin helppoa ole… Mutta tuo ruoka on kyllä hankala juttu.

  25. #4105
    Liittynyt
    05/2005
    Paikkakunta
    Tampere
    Viestit
    7.684
    Jännä artikkeli, tuon mukaan maan päällä tapahtuvan öljyn tuotannon tuottavuus olisi pudonnut aika jyrkästi 70-80 luvulta lähtien, Offshore-tuotanto ei ole ropannut niin pahasti...

    https://bylinetimes.com/2021/10/20/o...nt-scientists/
    XT-vaihtajia vuodesta -95, ja välillä vähän foorumitauolla.



  26. #4106
    Liittynyt
    03/2003
    Paikkakunta
    Canaduh
    Viestit
    5.114
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti Ohiampuja Katso viesti
    Jännä artikkeli, tuon mukaan maan päällä tapahtuvan öljyn tuotannon tuottavuus olisi pudonnut aika jyrkästi 70-80 luvulta lähtien, Offshore-tuotanto ei ole ropannut niin pahasti...

    https://bylinetimes.com/2021/10/20/o...nt-scientists/
    Tossa on varmaan ihan hyvin faktaakin mukana. Kaveri oli osakkaana pienessä oljyfirmassa, jonka myyntiä ovat just viimeistelemässä. Ei kuuleman mukaan oikein ole ROI toivotulla tasolla, niin on laitettava lihoiksi ja ilmeisesti ei ole ainoa pikkufirma, joka on mennyt tai menossa kaupaksi. Taidan jakaa ton artikkelin kaverin suuntaan.

    2007 olin polttareissa Calgaryss
    ä ja siellä joku cowboy keuli että oljy ei tule maksamaan enää ikinä alle $100.
    6.7 WTF/kg


  27. #4107
    Liittynyt
    04/2005
    Paikkakunta
    Hki
    Viestit
    6.251
    Olipa melkoinen toi päivän Hesarissa oleva metaanipäästöjuttu. Perse edellä puuhun..

    https://www.hs.fi/talous/art-2000008314264.html
    “Riding a good steel bike, I tell you, is the closest thing to flying without leaving the planet.”

  28. #4108
    Liittynyt
    05/2016
    Paikkakunta
    Tampere
    Viestit
    2.826
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti stenu Katso viesti
    Olipa melkoinen toi päivän Hesarissa oleva metaanipäästöjuttu. Perse edellä puuhun..

    https://www.hs.fi/talous/art-2000008314264.html
    Tilaajille. Kiteytätkö jutun? Otsikko herättää kiinnostusta, jos vaikka olisi jotain uutta.

  29. #4109
    Liittynyt
    01/2006
    Paikkakunta
    Laru, HKI
    Viestit
    21.134
    ^nestekaasulaivat eivät pelastakaan ilmastoa vaan yllätyksenä metaanipäästöt on isot matalapainekattiloilla, ilmeisesti polttoaine palaa epätäydellisesti. LNG:n ilmastohyöty valuu hukkaan tai on jopa haitallinen. "Olisi ollut parempi ajaa öljyllä", sanoo asiantuntija. Korkeapainekattiloissa ongelmaa ei ole, mutta niitä on harvassa aluksessa.

    Metaanipäästöjä ei seurata niinkuin esim. hiilidioksidi-, typpi, hiukkas- ja rikkipäästöjä, että siinä mielessä ongelma ja villi länsi.

    Se siitä sitten, mitäs keksittäis? Itsellä töpseliauto hakusessa, mutta mä oon kärpäsen kakka.

    EDIT: onneksi luin tuon jutun painetusta lehdestä, en erityisemin pidä noista dynaamisista artikkeleista. Vähän liikaa kikkailua vaikka sinänsä animaatiot ja elävä kuva havainnollistaa juttuja toisinaan.


  30. #4110
    Liittynyt
    04/2005
    Paikkakunta
    Hki
    Viestit
    6.251
    Joo jotenkin ihmiskunnan on vaikea hyväksyä sitä faktaa, että sekä tavaroiden että ihmisten pitäisi tulevaisuudessa liikkua paikasta toiseen paljon nykyistä vähemmän. Muut konstit hallita sekä tavaroiden liikuttelun että ihmisten liikkumisen aiheuttamia päästöjä on melkolailla meikkaaamista. Sitäkään ei oikein ole ratkaistu, että mistä töpseliautoihin tulee riittävästi vihreää sähköä.

    Ps. Sen painetun lehden näköislehden voi ladata sähköisesti. Siten ei tarvitse kaataa metsää lehtipaperin valmistamista varten eikä kuljetella painettuja lehtiä ympäri PK-seutua. Toki tuo se vasta kärpäsen kakkaa onkin.
    “Riding a good steel bike, I tell you, is the closest thing to flying without leaving the planet.”

Kirjanmerkit

Viestin säännöt

  • Käyttäjä ei voi aloittaa uusia viestiketjuja
  • Käyttäjä ei voi vastata viesteihin
  • Käyttäjä ei voi liittää liitetiedostoja
  • Käyttäjä ei voi muokata viestejään
  •