HephaGiantElectrobikeGarmin
Sivu 339 / 515 EnsimmäinenEnsimmäinen ... 239 289 329 337 338 339 340 341 349 389 439 ... ViimeinenViimeinen
Näyttää tulokset 10.141 - 10.170 / 15441

Aihe: "Gravel Grinding" -fillarit

  1. #10141
    F. Kotlerburg Guest
    Kokeilin tosiaan pelkästään ilman ketjuja normivedolla. Voi se olla, että jumi oli jossain läpiviennissä tai rungon sisällä. Etuvaihtajaahan minulla ei tuossa ole.

  2. #10142
    Liittynyt
    03/2007
    Paikkakunta
    Kempele
    Viestit
    5.933
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti elämäntapapyöräilijä Katso viesti
    Aiheuttaa resonoivia viboja täällä
    T. 182/91 pian mahdollisesti custom-allroad-runkoa (oliskohan tää vihdoin se-oikea) tilaileva



    Menee nyt vähän OT:n puolelle mutta olisitko pystynyt avaamaan tätä vähän (onko syy ihan henk. koht. preferensseistä tai jostain kremppahistoriasta tms.)? Kysyn kun en tiedä.
    Ei tähän kummempaa selitystä kuin pitkästi on tullut hierotuksi niin sora- kuin asfalttiteitä laajoilla tasangoilla, joilla on ollut rauhallista aikaa mietiskellä ajosäätöjä mieleisekseen. Tietenkin tässä henkilökohtaista mieltymystä, mutta kovasti luulen olevan jotain yleisempää, koska samaa näen noissa ammattilaisten säädöissä, joita tullut telkkarin kautta katseltua jo pitkään. Nuoret kuskit usein ovat myös melkoisen pitkäjalkaisia. Tanko nyt heillä kaikilla hyvin paljon alempana kuin omissani.

    Satulan korkeus ja etäisyys on hakeutunut käytännön kautta sentin parin päähän suosituksista, ei mistään eksoottisista säädöistä kyse...eikä pienintäkään kilpailun tapaista ajoa.

    Menestystä itselle sopivan ajoasennon etsinnässä, on nautinto ajaa kun mikään ei ahista!

  3. #10143
    Liittynyt
    04/2005
    Paikkakunta
    Hki
    Viestit
    6.251
    Onko täällä komposiittiasiantuntijoita? Onnistuiskohan myös runkojen tekeminen tommosesta thermoplastisesta ”Fusion Fiber” -hiilikuidusta? Jos noi jousto- ja tärinänvaimennuslupaukset pitää paikkansa, toi voisi olla aika ylivertainen runkomateriaali kaikkiin sellaisiin käyttötarkoituksiin, missä tärinänvaimennuksella on merkitystä.

    Mm. Chris King alkaa siis tehdä gg- ja mtb-kiekkoja noitten vanteista.
    “Riding a good steel bike, I tell you, is the closest thing to flying without leaving the planet.”

  4. #10144
    Liittynyt
    03/2009
    Viestit
    1.103
    Kuulostaa samalta miten Guerilla Gravity tekee runkonsa: https://ridegg.com/blogs/dispatch/revved-carbon

    Tuolla sivulla tarjoillaan nihkeästi faktoja, mutta samankaltaiselta thermoplastiselta hiilikuidulta kuulostaa.

  5. #10145
    Liittynyt
    05/2015
    Viestit
    17.268
    Uusi Giant Revolt.

    https://www.bikeradar.com/news/2022-giant-revolt/

    Matalampi, kevyempi, lyhempi ja 52mm rengastila. Kuulostaa aika uskomattomalta, mutta niin ne on kaikki tuohon vaan ympätty.
    80mm bb-droppi? Tuo on suunniteltu kyllä ajettavaksi +40mm renkailla.

    Edit: Runkosetti 1600£ tuo kuulosta näinä aikoina suorastaan halvalta.

  6. #10146
    Liittynyt
    04/2005
    Paikkakunta
    Hki
    Viestit
    6.251
    ^ 53 mm clearance edellyttää takapään ”flip chipin” kääntämistä, jolloin ei olekaan enää niin lyhyt. Ei oo mulla flipeistä kokemista, mutta kuulostaa potentiaaliselta natisijalta parin kauden muta-ajojen jälkeen. Mutta jos vaihtaa pyörää tarpeeksi usein, niin ei siitä tietty tartte itte kärsiä..

    Jotain hämärää tossa jutussa ja sen geometriatiedoissa on. Ei mahdu mun maalaisjärkeen, miten takahaarukan flipin kääntäminen muuttaa trail-mittaa kolme milliä ja varsinkin kun kulmat näyttäisi pysyvän muuttumattomina

    Edit: hece, joo kuulostaa tosiaan samalta. Kukahan alkaisi väsäämään gg-runkoja?
    “Riding a good steel bike, I tell you, is the closest thing to flying without leaving the planet.”

  7. #10147
    Liittynyt
    04/2019
    Viestit
    1.457
    ^Hieno. Eipä tuo 80mm bb drop ole mikään ihme. Mulla on 79mm eikä ole ollut ongelmia edes 650x47 kumeilla

  8. #10148
    Liittynyt
    06/2009
    Paikkakunta
    Helsinki
    Viestit
    2.053
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti stenu Katso viesti
    ^ 53 mm clearance edellyttää takapään ”flip chipin” kääntämistä, jolloin ei olekaan enää niin lyhyt. Ei oo mulla flipeistä kokemista, mutta kuulostaa potentiaaliselta natisijalta parin kauden muta-ajojen jälkeen. Mutta jos vaihtaa pyörää tarpeeksi usein, niin ei siitä tietty tartte itte kärsiä..

    Jotain hämärää tossa jutussa ja sen geometriatiedoissa on. Ei mahdu mun maalaisjärkeen, miten takahaarukan flipin kääntäminen muuttaa trail-mittaa kolme milliä ja varsinkin kun kulmat näyttäisi pysyvän muuttumattomina
    Siinä mahd huomioitu eri rengaskoot lyhyellä vs pitkällä akselivälillä (42/53mm)? BB dropissa on eroa millin verran eri akseliväleillä, trailissa 3mm.

    Mielenkiintoista että tuota ei ole suunniteltu 650b kiekoille. Huhut 700c:n kuolemasta ovat vahvasti liioiteltuja.
    The older I get the faster I was

  9. #10149
    Liittynyt
    05/2015
    Viestit
    17.268
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti huotah Katso viesti
    Siinä mahd huomioitu eri rengaskoot lyhyellä vs pitkällä akselivälillä (42/53mm)? BB dropissa on eroa millin verran eri akseliväleillä, trailissa 3mm.

    Mielenkiintoista että tuota ei ole suunniteltu 650b kiekoille. Huhut 700c:n kuolemasta ovat vahvasti liioiteltuja.
    650 häviää ajan kanssa kyllä.

    Mutta voisiko tuon giantin kanssa olla kuitenkin niin, että lyhemmällä perällä alle mahtuisi 650b/47mm rengas? Tuohan se oikeastaan ainoa syy on käyttää 650b kokoa, eli saa leveämpää rengasta, mutta taka-akseli pysyy lyhyenä. Tosin moni ei hiffaa sitä, että myös renkaan halkaisija vaikuttaa kantavuuteen.

  10. #10150
    Liittynyt
    04/2019
    Viestit
    1.457
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti paaton Katso viesti
    650 häviää ajan kanssa kyllä.

    Mutta voisiko tuon giantin kanssa olla kuitenkin niin, että lyhemmällä perällä alle mahtuisi 650b/47mm rengas? Tuohan se oikeastaan ainoa syy on käyttää 650b kokoa, eli saa leveämpää rengasta, mutta taka-akseli pysyy lyhyenä. Tosin moni ei hiffaa sitä, että myös renkaan halkaisija vaikuttaa kantavuuteen.
    Jos nyt kantavuudella meinaat renkaan kykyä pysyä "pinnalla", niin ei se kuitenkaan leveyttä korvaa. Tai sit jäihin pudonneita opetettais olemaan tikkuina kun pääsevät pois vedestä...


    Ja edit. Renkaan leveys ei myöskään vaikuta sit yhtään taka-akselin pituuteen

  11. #10151
    Liittynyt
    04/2005
    Paikkakunta
    Hki
    Viestit
    6.251
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti huotah Katso viesti
    Siinä mahd huomioitu eri rengaskoot lyhyellä vs pitkällä akselivälillä (42/53mm)? BB dropissa on eroa millin verran eri akseliväleillä, trailissa 3mm.
    Joo luultavasti, mutta millin muutos renkaan säteessä (=bb dropissa) ei muuta trailia kolmea milliä. Ennemmin vaikka niin päin, että kolmen millin muutos bb-dropissa ja millin muutos trailissa sen seurauksena.

    Lainaus Alkujaan tämän lähetti Qilty Katso viesti
    Jos nyt kantavuudella meinaat renkaan kykyä pysyä "pinnalla", niin ei se kuitenkaan leveyttä korvaa. Tai sit jäihin pudonneita opetettais olemaan tikkuina kun pääsevät pois vedestä...
    En ihan ymmärrä tota analogiaa ”tikkuina olemisen” osalta. Jäällä pysyy yhtä hyvin makaapa siellä pitkittäin tai poikittain. Renkaankin kosketuspinta-alaa voi kasvattaa sekä pituus- että leveyssuunnassa.

    “Riding a good steel bike, I tell you, is the closest thing to flying without leaving the planet.”

  12. #10152
    Liittynyt
    01/2006
    Paikkakunta
    Laru, HKI
    Viestit
    21.140
    Voi renkaiksi laittaa isot sekä leveät. Ei välttämättä tarvitse valita jompaa kumpaa ominaisuutta.


  13. #10153
    Liittynyt
    04/2005
    Paikkakunta
    Hki
    Viestit
    6.251
    ^ kröhömmm…

    Lainaus Alkujaan tämän lähetti stenu Katso viesti
    Renkaankin kosketuspinta-alaa voi kasvattaa sekä pituus- että leveyssuunnassa.
    Mutta ei ilman chainstay-mitan venyttämistä, mikä oli Paatonin pointti.
    “Riding a good steel bike, I tell you, is the closest thing to flying without leaving the planet.”

  14. #10154
    Liittynyt
    05/2015
    Viestit
    17.268
    Tuolla giantilla varmaan voi testata eri kiekkosettien vaikutusta kivasti. 650b-47 ja 700c-43 lyhyellä perällä. Sitten jos ei tuo riitä niin 700c+50mm jatkettuna.

    Moneen nykyiseenhän jo menee 700-50, mutta silloin perä on aina pitkä.

  15. #10155
    Liittynyt
    04/2005
    Paikkakunta
    Hki
    Viestit
    6.251
    ^ jep ja jos siihen mahtuu 700 x 50 pitkänä, niin luulisi lyhyenä mahtuvan joku kapeampi 650b-kokoinen mtb-rengaskin, 2,0” tai vähän ylikin.
    “Riding a good steel bike, I tell you, is the closest thing to flying without leaving the planet.”

  16. #10156
    Liittynyt
    04/2019
    Viestit
    1.457
    Itehän ajan 650b kiekoilla toe overlapin takia. Mutta en ole huomannut 650b renkaissa mitään miinuksia, plussia kylläkin.

    En jaksa googlata, mutta melkein vetoa voin lyödä siitä että 27.5x47mm kantaa paremmin kun 28x43mm. Ainakin omalla housudynolla mitattuna 650x47 Horizon menee pehmeessä ja/tai karheassa paremmin kun sitä edeltänyt Gk Ss 700x43 mikä oli 45mm leveä todellisuudessa. Saati sitten nuo rospuuttokelin 27.5x2.1" thunder burtit jotka on nyt alla.

  17. #10157
    Liittynyt
    06/2000
    Paikkakunta
    Nurmijärvi Rajamäki
    Viestit
    1.511
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti Qilty Katso viesti
    Mutta en ole huomannut 650b renkaissa mitään miinuksia, plussia kylläkin.
    Sama! Minulla on 650B maantierengas vielä kokeilematta, mutta ensi kesänä menee kyllä Rene Herse testiin.
    Pyöräily on kivaa!

  18. #10158
    Liittynyt
    10/2013
    Viestit
    1.427
    Kai tuossa 650b:ssä idea onkin että pystyy pitämään maantiemaisen geometrian paksummilla renkailla. Jollain 700x50 renkailla alkaa geometria mennä väkisinkin enemmän maastopyörämäiseksi tai vähintään junamaiseksi. Onko sillä sitten väliä, riippuu polkijasta. Omissa graveleissa (Space Chicken ja gen1 Kona Rove) on hyvin erilainen geometria, jonka kyllä huomaa, mutta ei sitä enää ajattele puolen tunnin ajon jälkeen.

    Nyt Juniper ridget (Rene Hersen 650x47 nappularenkaat) alla Space Chickenin geometria tuntuu aika kiikkerältä kun renkaiden puolesta pärjää jo missä vaan, mutta geometrialta tuo on hyvin kaukana maastopyörästä. Sen verran hyvältä nuo renkaat tuntuu että saattaa toisille kiekoille vaihtua RH:n sliksi nykyisten GP5000:n sijaan. 35 tai 38 mm olisi varmasti mukavampi kuin tuo 32 mm GP.

  19. #10159
    Liittynyt
    05/2015
    Viestit
    17.268
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti velib Katso viesti
    Kai tuossa 650b:ssä idea onkin että pystyy pitämään maantiemaisen geometrian paksummilla renkailla. Jollain 700x50 renkailla alkaa geometria mennä väkisinkin enemmän maastopyörämäiseksi tai vähintään junamaiseksi. Onko sillä sitten väliä, riippuu polkijasta. Omissa graveleissa (Space Chicken ja gen1 Kona Rove) on hyvin erilainen geometria, jonka kyllä huomaa, mutta ei sitä enää ajattele puolen tunnin ajon jälkeen.

    Nyt Juniper ridget (Rene Hersen 650x47 nappularenkaat) alla Space Chickenin geometria tuntuu aika kiikkerältä kun renkaiden puolesta pärjää jo missä vaan, mutta geometrialta tuo on hyvin kaukana maastopyörästä. Sen verran hyvältä nuo renkaat tuntuu että saattaa toisille kiekoille vaihtua RH:n sliksi nykyisten GP5000:n sijaan. 35 tai 38 mm olisi varmasti mukavampi kuin tuo 32 mm GP.
    Niin tuon vuoksi giantissa on varmastikkin otettu keskiöitä vielä naksun alemmaksi. Isoilla renkaillakin painopiste jää matalalle.

  20. #10160
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti stenu Katso viesti
    Onko täällä komposiittiasiantuntijoita? Onnistuiskohan myös runkojen tekeminen tommosesta thermoplastisesta ”Fusion Fiber” -hiilikuidusta? Jos noi jousto- ja tärinänvaimennuslupaukset pitää paikkansa, toi voisi olla aika ylivertainen runkomateriaali kaikkiin sellaisiin käyttötarkoituksiin, missä tärinänvaimennuksella on merkitystä.

    Mm. Chris King alkaa siis tehdä gg- ja mtb-kiekkoja noitten vanteista.
    Ihan mielenkiintoinen prosessi, mutta toi "100% kierrätettävyys" on vähän pöljä väite, jos kerran kierrätyksen kautta ei kuitenkaan saada samaa kamaa ollenkaan ulos. Hienoa tietty, jos valmistusprosessissa on saatu päästöjä merkittävästi vähennettyä.

  21. #10161
    Liittynyt
    08/2020
    Viestit
    2.030
    Onko kokemuksia ja mielipiteitä Orbea Terrasta.
    Tulisi maantielle ja kevyeen graveliin,
    2 x 11 grx di2:llä noin 5 teur. Rengastila tuossa on 40 mm, olisi ajateltuun käyttöön riittävä, mutta ..
    Perusasetus olisi maantie kiekkojen ja kaikkien varusteiden osalta. Tarkoitus olisi että tämä on se perus- ja ykköslenkkipyörä.
    Orbealta tulossa kyllä uusikin pyörä gravelöintiin.
    Tuossa pari ei niin mietittyä myorbean sivuilla tehtyä hahmotelmaa, jos lähtökohtana olisi harmaa-musta pyörä punaisilla tehosteilla



    Mm. Asperon, Cruxin, Scottin hintaa en ainakaan ihan ensi istuimelta olisi maksamassa, ilman faktantarkistusta 7-8 teur

  22. #10162
    Liittynyt
    05/2015
    Viestit
    17.268
    Uusi giant on suorastaan halpa. Jokohan cyclecenter tietäisi aikatauluja?

  23. #10163
    Liittynyt
    11/2014
    Viestit
    1.895
    ^^ Hyvä pyörä millä nuo ajot varmasti hoituu kyllä. Itselläni oli tuollainen kuituinen ajossa hetken aikaa minkä vaihdoin sitten openin uppiin. Orbeassa ei ollut mitään vikaa, mutta suurempi rengastila 650b kiekoilla ja päivitys sähkövaihteisiin kevensi lompakkoani tuolloin. Kannattaa kuitenkin varautua aika pitkään toimitusaikaan. MyO pyörien osalta kannattaa varautua odottamaan jokunen kuukausi siihen päälle mitä jälleenmyyjä "lupaa".

  24. #10164
    Liittynyt
    02/2011
    Viestit
    463
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti JKO17 Katso viesti

    Mm. Asperon, Cruxin, Scottin hintaa en ainakaan ihan ensi istuimelta olisi maksamassa, ilman faktantarkistusta 7-8 teur
    Addict gravel 10 oli ainakin hawaiin hinnastossa 5700. Toki siellä on se sikakallis tuned -mallikin.

    Itselle se kympin hintakin on liikaa, kallistuisin gravel kakskymppiseen (3000 Eur) ja siihen toiset kiekot.

  25. #10165
    Liittynyt
    02/2016
    Paikkakunta
    Raahe
    Viestit
    1.069
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti paaton Katso viesti
    Tuolla giantilla varmaan voi testata eri kiekkosettien vaikutusta kivasti. 650b-47 ja 700c-43 lyhyellä perällä. Sitten jos ei tuo riitä niin 700c+50mm jatkettuna.

    Moneen nykyiseenhän jo menee 700-50, mutta silloin perä on aina pitkä.
    Wanhaankin Revolttiin näyttäisi menevän 700-50 kumit. 45mm leveillä näyttää tilaa jäävän vielä hulppeasti joka suuntaan edessä ja takana.

  26. #10166
    Liittynyt
    05/2015
    Viestit
    17.268
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti misopa Katso viesti
    Wanhaankin Revolttiin näyttäisi menevän 700-50 kumit. 45mm leveillä näyttää tilaa jäävän vielä hulppeasti joka suuntaan edessä ja takana.
    Jep, noissahan on perinteisesti aika isot marginaalit. Meinsikohän tuohon uuteen nyt jopa ISPit?

    Niin ja tosiaan uudessa se perä on lyhyempi lyhennetyssä asennossa.

    "The biggest change, however, is the way in which the bike’s handling has been sharpened up.

    Giant has steepened the head angle by a degree to 71.5 degrees while also dropping the bottom bracket height to accommodate the trend towards larger tyres."

    https://www.bikeradar.com/reviews/bi...-pro-0-review/

  27. #10167
    Liittynyt
    08/2020
    Viestit
    2.030
    Cyclecenterissä on pari 2021 revolttia alennuksessa. Revolt Advanced Pro 3.999 kuulostaa ihan ok:lta vaikka uusi malli tulossa.

    Minulla tämä taitaa kuitenkin mennä niin, että pidän nykyisen maantiepyörän ja ostan rinnalle sen gravelin jos tähän tulee pakottavaa tarvetta. Näinhän jo tässä viime kesänä jo teinkin

  28. #10168
    Liittynyt
    05/2015
    Viestit
    17.268
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti JKO17 Katso viesti
    Cyclecenterissä on pari 2021 revolttia alennuksessa. Revolt Advanced Pro 3.999 kuulostaa ihan ok:lta vaikka uusi malli tulossa.

    Minulla tämä taitaa kuitenkin mennä niin, että pidän nykyisen maantiepyörän ja ostan rinnalle sen gravelin jos tähän tulee pakottavaa tarvetta. Näinhän jo tässä viime kesänä jo teinkin
    Ei gravelli koskaan roadia korvaa, vaikka tuolla ajatuksella aina välillä onkin kiva leikkiä.

  29. #10169
    Liittynyt
    02/2016
    Paikkakunta
    Raahe
    Viestit
    1.069
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti paaton Katso viesti
    Jep, noissahan on perinteisesti aika isot marginaalit. Meinsikohän tuohon uuteen nyt jopa ISPit?/[/url]
    Saattaa mennäkin. 2,25” Aspenit ainakin mahtuu.

    https://www.instagram.com/p/CV4ImAEM...dium=copy_link

  30. #10170
    Liittynyt
    07/2020
    Viestit
    370
    Saksalainen Vecnum julkaisi uuden joustostemmin greivelöintiin:

    https://bikerumor.com/2021/11/05/vec...ur-gravel-bar/

    30mm joustoa, pituus 90mm, 105mm tai 120mm. Painoa kohtuulliset 300g 120mm pituudessa. Ihan mielenkiintoinen vaihtoehto, joskaan hinta ei varmaan tule olemaan edullisimmasta päästä

Kirjanmerkit

Viestin säännöt

  • Käyttäjä ei voi aloittaa uusia viestiketjuja
  • Käyttäjä ei voi vastata viesteihin
  • Käyttäjä ei voi liittää liitetiedostoja
  • Käyttäjä ei voi muokata viestejään
  •