Ei siis kyse että eikö toimisi, ihmetteln vaan kun alkaa olla 11v minimi...
Ei siis kyse että eikö toimisi, ihmetteln vaan kun alkaa olla 11v minimi...
Taitaa halvimmissa graveleissa olla 2x8 -clarisvaihteistus tänkin vuoden malleissa. Sorat on tippuneet välistä ja Tiagrat tai grx400:t tulee sitten seuraavassa hintaluokassa. Voi kai 2x9 Soriakin löytyä jostain mallistosta, Kona Rove St 2022 esimerkkinä.
46-34 eturattaat on noissa alle kympin satseissa. Grx400 lienee tosi yleinen ja eikös se 10-vaihteinen ole?
Ai niin unohdin vielä Microshiftin sarjat..
Tääkin on arvosteltu vastikkään:
https://cyclingtips.com/2021/08/microshift-advent-x-gravel-bike-10-speed-groupset-review/
Vaihdoin vielä kerran vaijerin ja kuoret, putsasin kahvan paineilmalla ja öljytty vaijeri sisään. Nyt pääsi 300km ja taas on vaijeri kahvassa jumissa. Ilmeisesti kahva on 4000km aikana kulunut paskaksi. Force 1 laatua. SRAMit on ilmeisesti todellisen pyöränkorjauksen harrastajan vaihteet ja ajomiehille on sitten Shimanot.
^ Jaa, kait noi uudet ovat niin hifiä, eli ovat sitten mitä sattuu. Mun 2x10 Rivalit käy ja kukkuu varsinkin nyt kun oikaisin korvakkeen. Toki vasta joku 20tkm ajettu. Toinen kahva takuuvaihdettu vuoden ikäisenä.
Ehkä kannattaa käyttää pyörää fillarikorjaamolla.
No ne vaihtaa vaijerin ja sanoo että kaikki toimii. Sitten on taas hetken päästä sama tilanne.
Nyt kun tuli puheeksi, niin mulla kanssa itse asiassa Force 1 vaihtaa heikosti alaspäin pakan puolivälin jälkeen… Juuri olin ajatellut alkaa hommaa ratkoa. Kilsoja kyllä tuntuvasti yli 4000.
Yhden Rivalin 10s kahvan olen aikoinaan ajanut ns. valmiiksi kyllä. Muistaakseni oli se ”indeksiosanen” kulunut sileäksi tai jotenkin prakannut.
Juu pakan alaosassa on se ongelma. ”Yläpää” toimii.
Alaspäin vaihtaessahan se takavaihtajan jousi hoitaa vedon. Olen tosiaan törmännyt muutamaankin sramiin, joka ei jaksa siirtää ketjua, kun kaikki on kurassa ja huonossa voitelussa.
Tuon kyllä huomaa jos voimansiirron pesu ja ketjujen rasvaus korjaa tilanteen.
Korvakkeen kierous kanssa aiheuttaa ongelmia pakan puolivälissä.
Mutta taisit jo aiemmin kirjoittaa että vaijeri jää selkeästi jumiin kahvaan. Ei kai tuossa sitten voi olla muuta vikaa kuin rikkonainen kahva. Onhan noilla takuu.
Emmä usko, että tuosta kiinni kun voimansiirto on kohtalaisen puhdas ja ei se vaihtaja liiku ilman ketjuakaan, kun testailee.
No eipä sitten. Kahva vaihtoon vaan. Hyvä syy vaihtaa shimanoon samalla. Noita saa just nyt halvalla.
Meikäläiselläkin kaiken muun pitäisi olla ehjää, puhdasta ja voideltua. Korvakekin juuri vaihdettu. Ebaystä alkuvuodesta ostin vasemman kahvan pelkästään, mutta oikeanpuoliset nyt nopealla vilkaisulla kiven alla tai maksaa turhan jarrukengän kanssa munamaitoa.
https://www.canyon.com/en-fi/gravel-...nfarbe=RD%2FRD
Söpön väristä Grizliä sähköillä olisi heti toimitukseen.
Muutenkin on uusia malleja tarjolla. Vähän on heikot nuo uudet värit koko mallistossa. No toi oranssi on ehkä kiva.
![]()
^Tuo pinkki vaatii kyllä asennetta...
Tuli pari viikkoa sitten laitettua tilaukseen Rtechilta Cube Nuroad C:62 SLT graveli. Eli kyseessä linkin pyörä. Toimitusta lupasivat helmikuulle. Tiedä sitten onko hintansa väärti.
https://www.cube.eu/en/2022/bikes/ro...zmblacknblack/
^Ei paha, Newmanin kiekot ja kaikki...
Nyt oli tullu oranssia Infliteä L-kokona saataville https://www.canyon.com/fi-fi/road-bi...nfarbe=OG%2FBU
Tämä meni tilaukseen. Katellaan kesemmällä sitten ostetaanko uudet paremmat kiekot lisäks. Eiköhän tällä asvaltti-, hiekka- ja metsätiet mene. Poluille tosiaan on jo fatbike ja sähkötäpäri, ni ei kaikkien tallissa olevien pyörien tartte sinne kyetä.
Värit on olleet pidempään Canyonilla aika kuppaiset, tuollaista pohjavärin harmaata tms. Muutoin jos olisi nyt gravelia etsimässä, niin aika varmasti kuituinen Grizl lähtisi tilaukseen. Pari vuotta sitten oli muissa malleissa ihan ok sellainen sininen väri valkoisilla teksteillä, sekin sävy tosin muuttui huonompaan suuntaan. Ei tuo oranssikaan nyt paha olisi.
Aakoo muokkasi tätä : 02.11.2021 at 18.32
Orbealta tulossa myös uusi gravel. "Nopea asfaltilla ja kevyeen retkeilyyn". Ei näyttänyt olevan kaapeleita näkösällä.
Edelleen tässä sivusilmällä katsonut 2-1 ratkaisua gravelpohjalta, mutta ainakin näiden uudempien julkaisujen hinnat di2:lla aikas korkeita.
Piristäviä poikkeuksia tässä mielessä on edellä mainitut Cube ja Canyon.
Kandee laittaa sähkövaihteet niin kaikki ongelmat poistuu. Ite ajanu kohta pari vuotta GRX Di2:lla ja vaihtaa edelleen täydellisesti, vaikka ennoo kertaakaan koskenu voimansiirtoon tänä aikana.
Canyon Grizlin geometriaa sekä sopivaa runkokokoa mietin, tuossa olikin pari sivua aiemmin tästä puhetta. Pituutta 185cm ja inseam 90-91cm. Canyonin sivut tarjoaa L kokoa, mutta pituuden puolesta en kaukana M koosta ole. En halua liian pitkää ajoasentoa ja tästä johtuen olen pohtinut koon M ja L välillä. M koossa satula kyllä tulisi todella ylös suhteessa tankoon. Ehkä L on oikea ja lyhemmän stemmin vaihtaa tarvittaessa. Tuntuu vain nuo stemmit 1 1/4 putkeen olevan aika tiukassa.
Kun selän pituus viittaa M kokoon ja haaramitta L kokoon, varmempi on pienempi, keulan korkeuden kanssa helpompaa pelata, jättää rinkuloita stemmin alle, vaikka vähän ruma oliskin.
Tämä vain huitaisi, vähän sammaa pitkäkoipisuutta potevalta.
^ Tai sitten suosiolla katselee jotain toista pyörää, jossa stack/reach-suhde on vähän isompi. Grizl taitaa olla pisimmästä päästä graveleita tällä hetkellä.
“Riding a good steel bike, I tell you, is the closest thing to flying without leaving the planet.”
^Just, ei kannata takertua mihinkään tiettyyn jos ei selkeästi ole sopiva. Maailma täynnä vaihtoehtoja!
Pitkäkoipinen joutuu kompensoimaan ajomitoitusta suosituksista hieman reippaammin, oma ajoasento lievästä pitkäkoipisuudesta johtuen satula selvästi alle suosituksen korkeudessaan ja kaempana mitä suositus.
Sitten yläkroppa ja käsien pituus, selän taipuisuus kuin myös makujutut, jotka haettavat lopullista asentoa, pitkään noita saa hakea vaikka runko putkiosineen olisi täysin oikea mitoiltaan. Loppuneekohan säädöt ihan kokonaan koskaan.
Aiheuttaa resonoivia viboja täällä
T. 182/91 pian mahdollisesti custom-allroad-runkoa (oliskohan tää vihdoin se-oikea) tilaileva
Menee nyt vähän OT:n puolelle mutta olisitko pystynyt avaamaan tätä vähän (onko syy ihan henk. koht. preferensseistä tai jostain kremppahistoriasta tms.)? Kysyn kun en tiedä.
Otti maanantai-iltana aidosti naamaan. Mietin sitten siinä, että ei helvetti tuo voi olla noin huono ja tutkin kahvan. Ei siinä ole mitään näkyvää vikaa. Seuraavaksi otin porakoneen käteen ja avarsin vähän rungon läpivientien stoppareita. Seuraavaksi paikallaan olevaa vaijeria hyväksikäyttäen ujutin kuoren koko matkalle vaihtajasta kahvaan. Näin tuo äärimmäisen pöljä vaijeriveto, jossa vaijeri menee keskiön alla ohjurilla joka kerää paskaa, korvautui vedolla, jossa kuori on koko matkalla. Eilen 50km työmatkaa ja ei tuo ole toiminut koko kesänä noin hyvin.
Nyt kun muistelee niin kesälläkin vaihteet pätki välillä kun lenkillä oli vähän heikommat olosuhteet eli sadetta. Syyllinen oli siis tuo ohjuri tuolla keskiön alla jonka läpi vaijeri meni eli kävi siinä kohtaa rungosta ulkona ja näin syksyn kurakaudella ongelma eskaloitui. Nyt rungon sisäinenkin osuus on koko matkalta kuoren sisällä.
Mietin moisen modauksen tekoa alunperinkin, kun vaijeri alkoi jumitella. Olisi pitänyt. Ilmeisesti tuo muovinen ohjuri on kulunut tai jotain että putsaus ei riittänyt.
Mun mielestä sanoit, että olit kokeillut pelkällä vaijerilla ja todennut kahvan jumivan. Oletin tietystikkin, että koetit suoraan kahvan päästä.
Ja joo. Koko matkalle kuorta vaan, näin vaijerin vaihtokin on jatkossa 5min juttu.
Etuvaihtaja muuten jäykistyy reippaasti, jos tuota ohjuria ei öljyä säännöllisesti.
Shimanossa en ole koskaan saanut takavaihtajaa temppuilemaan ohjurin vuoksi. Ilmeisesti vaihtajan jousi on jäykempi, tai vetosuhde erillainen.
Kirjanmerkit