GiantHephaElectrobikeFillari
Sivu 62 / 139 EnsimmäinenEnsimmäinen ... 12 52 60 61 62 63 64 72 112 ... ViimeinenViimeinen
Näyttää tulokset 1.831 - 1.860 / 4142

Aihe: Paksut GG renkaat

  1. #1831
    K.Kuronen Guest
    Tässä olisi yksi näkemys vierintävastuksesta mitattuna rullalla vs. todellinen ajotilanne:

    https://blog.silca.cc/part-4b-rollin...-and-impedance

    Vaikka tuossa ajetiin maantiekumilla, niin jotakin pohdittavaa tuo voisi antaa myös sorakumeilla ajettaessa -että ainakin useamman kategorian alustoilla samalla lenkillä ajettaessa paineen optimointi voi olla todella visainen kysymys.

  2. #1832
    Liittynyt
    04/2019
    Viestit
    1.457
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti K.Kuronen Katso viesti
    Kapea ja kova rengas on nopeampi, sillä se ohjaa ajoa nopeammalle alustalle. Lisäksi tahtotila vaikuttaa rengasta enemmän keskinopeuteen.
    Kovahan sen pitää olla jos on kapea, muuten ei kanna. Ja nopea se on koska leikkaa ilmaa paremmin.

    Gcn testasi kerran Paris-Roubaixn mukuloilla maantiepyörän, gravelin ja xc maasturin, voi varmaan arvata mikä oli nopein.

  3. #1833
    K.Kuronen Guest
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti Qilty Katso viesti
    Kovahan sen pitää olla jos on kapea, muuten ei kanna. Ja nopea se on koska leikkaa ilmaa paremmin.

    Gcn testasi kerran Paris-Roubaixn mukuloilla maantiepyörän, gravelin ja xc maasturin, voi varmaan arvata mikä oli nopein.
    Niin. Mä katselin omaa dataani reilusta 300 ajorupeamasta (graveli, krossari, maantiepyörä) ja eniten nopeuteen on vaikuttanut renkaan leveys, seuraavaksi nousee datasta halu ajaa kovaa, eli tahtotila.

    Tubelessiin siirtymistä ei datasta voi havaita, eikä myöskään 650b-koolla ajettuja.

  4. #1834
    Liittynyt
    11/2012
    Viestit
    183
    Mistään mitään tiedä, mutta nämä WTB Riddler TCS Light Fast Rolling MTB Folding Tire - 45-622 - black/tan https://www.bike24.com/p2253623.html renkaat on kyllä kaikkien aikojen surkeimmat kumit, rakenteeltaan.
    Kiva kuvio, hyvän kokoinen, rullaa ihan ok. Kaikki muu onkin sitten ihampaskaa.

    Asennus ihmeellinen combo. Helppo muljauttaa vanteelle, paljon hankalampi nostaa rengas vanteen hyllylle, edes saippuavedellä.
    Kyljet kyynelehtii tosi pahasti.
    Toisen sain pitämään ilmat, toinen ei pitänyt millään. Laitoin aerothan-sisurin.
    Rengas kesti vajaa 50km, kunnes keskeltä repesi yksi nappula irti. Tai jäi se nurkastaan sen verran kiinni, että sain paikattua laittamalla sisäpuolelle paikan ja liimaa.
    Toisen kerran meni 100 km myöhemmin. Hiekoitussora läpi renkaasta ja ihan surkeasta aerothan-sisurista.
    Kummassakan ei tietenkään ole minkäänlaista pistosuojausta, joka on täällä Suomessa vähän huono juttu.

    Nyt on ilmat pysyneet tubolito-sisurilla.
    Viikko sitten tämä tubelesoitu oli aamulla tyhjä. Laitoin lisää litkua, jolloin taas pysyy hetken aikaa.

    - 94 vuodesta asti myllyttänyt maastoa, maantietä ja hiekkaa kaikenlaisilla renkailla, mutta nämä vetää pohjat kaikista.

    Tuossa video asennuksista:
    https://www.youtube.com/watch?v=LCTe4PZ47GE Sori toi välkyntä.
    Pyörään vaihtunut toistaiseksi vain polkimet. Seuraavaksi renkaat.

    bike24 arvioissa korostuu kuinka hyvät renkaat on kyseessä.

    Mikä tilalle? Pirelli?

  5. #1835
    Liittynyt
    05/2015
    Viestit
    17.213
    Unehdat vaan ne pilipalisisurit ja laitat riddlereihin orangen tai effetton litkut. Sit vaan ajat.

  6. #1836
    Liittynyt
    04/2019
    Viestit
    1.457
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti paaton Katso viesti
    Unehdat vaan ne pilipalisisurit ja laitat riddlereihin orangen tai effetton litkut. Sit vaan ajat.
    Myöskin OKO magic milk on oikein hyvää herkästi tihkuviin kylkiin

  7. #1837
    Liittynyt
    01/2006
    Paikkakunta
    Laru, HKI
    Viestit
    21.106
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti Qilty Katso viesti
    Myöskin OKO magic milk on oikein hyvää herkästi tihkuviin kylkiin
    Ehkä muutenkin paras litku.

    Erityisesti heille ketkä haluavat nukkua puhtaiden renkaiden vieressä.


  8. #1838
    Liittynyt
    04/2019
    Viestit
    1.457
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti K.Kuronen Katso viesti
    Tässä olisi yksi näkemys vierintävastuksesta mitattuna rullalla vs. todellinen ajotilanne:

    https://blog.silca.cc/part-4b-rollin...-and-impedance

    Vaikka tuossa ajetiin maantiekumilla, niin jotakin pohdittavaa tuo voisi antaa myös sorakumeilla ajettaessa -että ainakin useamman kategorian alustoilla samalla lenkillä ajettaessa paineen optimointi voi olla todella visainen kysymys.
    Toi oli kyllä hyvä artikkeli.

    Ite joskus huomasin wtb resoluteilla että jos niissä oli liikaa painetta, niin eivät tuntuneet kulkevan asvaltilla. Sitä en muista mikä se paine oli, mutta kerran muistan kesken lenkin laskeneeni niitä kun huomasin soralta assulle siirtyessä että ei kulje. Normaalit paineet mulla oli siinä 2.0bar hujakoilla. Olen mä kyllä samaa ollut havaitsevinani muillakin, lähinnä gravel kumeilla, että ei se paineen lisäys tuo muuta kuin epämukavuutta.

    Ja kun sanoit että 650b ajoja ei datasta huomaa, niin siitäkin vähän sama fiilis. Ainoa minkä niillä huomaa, on se että meno pysyy 650x48kumilla vielä melko samana vaikka tienpinta heikkenisi, verrokkina siis 700x44

  9. #1839
    K.Kuronen Guest
    ^mulla 650b-renkailla on ajettu pääosin huonommilla alustoilla.

  10. #1840
    Liittynyt
    04/2019
    Viestit
    1.457
    American classic noussut konkurssista ja alkanu paistamaan gravel renkaita.

    https://www.amclassic.com/collections/all

    Aikanaan tekivät kevyitä kiekkoja, mut millä vatulla saadaan 47x650 semisliksi kumille painoa 620g...

  11. #1841
    Liittynyt
    04/2019
    Viestit
    1.457
    Löytyihän sille syy...

    On top of the low price, American Classic is also offering a Road Hazard Replacement policy for its tyres. Riders will be offered 50 per cent off the retail price of a new American Classic tyre if a puncture or rip occurs on a tyre while riding.

  12. #1842
    Liittynyt
    04/2019
    Viestit
    1.457
    Ootteko muuten huomannut että gravelkumit on järjestäen aikamoisia wattisyöppöjä noiden BRR testien perusteella. Esim mtb kumit on nopeampia, samoten tour renkaat ja nehän usein painaakin pirusti. Otin kolmen kategorian, top3 renkaiden korkeimmat lukemat. Toki mtb kaksi ensimmäistä on paperikumeja eikä kestäis juuri mitään, mut esim toi raceking on jo suojattu versio. Mistähän johtuu?

    Gravel 24.2W/24.9W/25.3W

    Mtb 15.8W/19.1W/20.2W

    Tour 16.9W/17.1W/17.7W

  13. #1843
    Liittynyt
    05/2015
    Viestit
    17.213
    Terra speed on alta 20w/3bar rullillakin, eli aika tasoissa normi contin kanssa.

  14. #1844
    Liittynyt
    02/2016
    Paikkakunta
    Raahe
    Viestit
    1.062

    Paksut GG renkaat

    En tiedä, mutta BRR:n pitäisi päivittää testimetodeja osin tähän päivään. Tubeless-kumit testataan tubeleksena ja (tubeless)kiekon sisäleveys saisi olla +20mm. Valmistajat kuitenkin suunnitelleet uudet kumit tuollaista käyttöä varten, niin hyvä olisi testatakin noin.

    Esim. tuossa Rennrad-newsin testissä G One R oli 5w hitaampi sisurin kanssa samalla paineella. Yleensä ero paljon pienempi. Tiedä sitten voiko kumin suunnitelusta johtuen tulla noin paljon takkiin sisurin kanssa, vai mistä moinen johtuu?

  15. #1845
    Liittynyt
    04/2019
    Viestit
    1.457
    Onhan se tuon sisurin vastuksen testannut. Tuskin se paljoa eroaa kumien välillä. Ja kaikki testit kuitenkin ajanut samalla sisureilla, eli on vertailukelposia keskenään

  16. #1846
    Liittynyt
    04/2019
    Viestit
    1.457
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti paaton Katso viesti
    Terra speed on alta 20w/3bar rullillakin, eli aika tasoissa normi contin kanssa.
    Tubeleksena? Eli tuon noin 24W butyylisisurilla.

  17. #1847
    Liittynyt
    07/2020
    Viestit
    370
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti Qilty Katso viesti
    Ootteko muuten huomannut että gravelkumit on järjestäen aikamoisia wattisyöppöjä noiden BRR testien perusteella. Esim mtb kumit on nopeampia, samoten tour renkaat ja nehän usein painaakin pirusti. Otin kolmen kategorian, top3 renkaiden korkeimmat lukemat. Toki mtb kaksi ensimmäistä on paperikumeja eikä kestäis juuri mitään, mut esim toi raceking on jo suojattu versio. Mistähän johtuu?

    Gravel 24.2W/24.9W/25.3W

    Mtb 15.8W/19.1W/20.2W

    Tour 16.9W/17.1W/17.7W
    Eipä nuo gravelkumit maastorenkaille häpeä vierintävastuksessa. Kannattaa ottaa huomioon myös rengaspaineet ja kuvio/käyttötarkoitus.

    Esimerkiksi:
    - Continental Race King Protection (2020) @25psi: 20.2w
    - Continental Terra Speed 40mm @33psi: 21.6w

    - Continental Cross King Protection: 32.9w
    - Continental Terra Trail: 26.0w

    - Vittoria Mezcal 2.0: 28.0w
    - Vittoria Terreno Mix 2.0: 29.4w

    Koitin poimia suunnilleen yhtä karkealla kuviolla olevia renkaita, eikä noissa nyt kovin suuria eroja ollut maastureiden ja gravelikumien välillä. Watti sinne tai tänne. Gravelipuolen extra low -paineet ovat vähän turhan matalat maastopuolen 25psi paineisiin nähden, mikäli haluaa vertailla noita yksi yhteen. Siksi käytin yllä gravelissa low-paineita.

  18. #1848
    Mä myös noita ihmettelin mutta sellainen selitys tuohon on, että suurin osa noista tosi rullaavista maastopyöräkumeista on vanhoja 2015 ym. versioita jotka ovat tosi kevyitä ei-tubeless-versioita. Tuo Race King taitaa olla ainut tänä päivänä kaupasta saatava kumi joka pärjää järkipaineilla gravel-kumeille? Jos se jätetään huomioimatta niin seuraavana 2020-luvun tubeless-kumina Racing Ralph 2021 26w 1,6bar ja 23,6w 2,4bar. Tuo 2,4bar on varmasti enemmän kuin mitä normaalisti noissa käytetään kun taas 2,3bar tai 2,6bar on aikalailla alarajoilla mitä käytetään 38-40mm sorakumeissa. Ja siihen päälle vielä se, että nuo testataan sisäkumilla ja liian kapealla vanteella missä noin lähtökohtaisesti ei ole oikeastaan mitään järkeä.

  19. #1849
    Liittynyt
    05/2015
    Viestit
    17.213
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti Qilty Katso viesti
    Tubeleksena? Eli tuon noin 24W butyylisisurilla.
    No ihan tuolta brr sivuilta katsottuna.

  20. #1850
    Liittynyt
    02/2016
    Paikkakunta
    Raahe
    Viestit
    1.062
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti Qilty Katso viesti
    Onhan se tuon sisurin vastuksen testannut. Tuskin se paljoa eroaa kumien välillä. Ja kaikki testit kuitenkin ajanut samalla sisureilla, eli on vertailukelposia keskenään
    Samassa testissä Spessun Pathfinderissa 0,8w ero tubeless vs. sisuri. Kun tuossa edellä mainitussa Schwalbessa 5w. On tuo ero jo jonkinmoinen.

  21. #1851
    Liittynyt
    04/2019
    Viestit
    1.457
    Mä katsoinkin kolmen kärjen, kolmesta ryhmästä. Ja otin ne korkeimmat vastukset mitkä siinä näkyy. En mä mitään paineita vertaillut.

    Enemmän ehkä sitä että noilla tuloksilla voi melkeinpä vaan pyyhkiä annelia, ellei sitten pyöräile vaan sisällä alumiinirullilla.

    Ja toi mitä SRvehkakoski sanoi on totta että noi ekat kaks on vanhoja. Ekaa ei edes saa ja sehän on käytännössä kun g-one speed mutta vanhalla liteskin rungolla, mutta speedking racesporttia saa kyllä nykyäänkin kaupasta mutta en tiedä onko sillä mitään tekemistä ton vanhan kanssa.

  22. #1852
    Liittynyt
    04/2019
    Viestit
    1.457
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti misopa Katso viesti
    Samassa testissä Spessun Pathfinderissa 0,8w ero tubeless vs. sisuri. Kun tuossa edellä mainitussa Schwalbessa 5w. On tuo ero jo jonkinmoinen.
    No tässä tapauksessa noi brr testit on vielä enemmän sontaa jos noin isoja eroja on kumien välillä kun laittaa sisurin.

    Nyt kun muistelee niin olen ajanu schwalben furious fredeillä sisureilla ja tubeleksena, ei persauksella havaittavaa eroa. Mutta kun taas xking racesporttiin tuli kylkeen reikä ja piti laittaa sisuri, niin sen kyllä kovalla alustalla huomas.

  23. #1853
    Liittynyt
    04/2019
    Viestit
    1.457
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti StevieRayVehkakoski Katso viesti
    Mä myös noita ihmettelin mutta sellainen selitys tuohon on, että suurin osa noista tosi rullaavista maastopyöräkumeista on vanhoja 2015 ym. versioita jotka ovat tosi kevyitä ei-tubeless-versioita. Tuo Race King taitaa olla ainut tänä päivänä kaupasta saatava kumi joka pärjää järkipaineilla gravel-kumeille? Jos se jätetään huomioimatta niin seuraavana 2020-luvun tubeless-kumina Racing Ralph 2021 26w 1,6bar ja 23,6w 2,4bar. Tuo 2,4bar on varmasti enemmän kuin mitä normaalisti noissa käytetään kun taas 2,3bar tai 2,6bar on aikalailla alarajoilla mitä käytetään 38-40mm sorakumeissa. Ja siihen päälle vielä se, että nuo testataan sisäkumilla ja liian kapealla vanteella missä noin lähtökohtaisesti ei ole oikeastaan mitään järkeä.
    Paitsi että toi on ihan nykyinen raceking mikä on 20.2W@1.7bar

  24. #1854
    Liittynyt
    05/2015
    Viestit
    17.213
    Niin. Aika äkkiä voi päätellä, että 35mm marathon supreme ole se fiksuin valinta pitkälle gravell turneelle.

    Samoin voi päätellä, ettei se contin race king ole fiksuin valinta, jos ajetaan suht kovaa ja seassa on asfalttiakin.

    Eli kannattaa vain tsekkailla saman kategorian renkaita. Mun mielestä nuo mitatut tulokset pätee aika hyvin todellisuuden kanssa. Se kaveri, joka on ajanut 6h lenkin hitaammalla renkaalla, on lenkin lopussa valkeampi kuin terraspeed kuski. Ja tämä on tarkka testi

  25. #1855
    Liittynyt
    04/2019
    Viestit
    1.457
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti paaton Katso viesti
    Niin. Aika äkkiä voi päätellä, että 35mm marathon supreme ole se fiksuin valinta pitkälle gravell turneelle.

    Samoin voi päätellä, ettei se contin race king ole fiksuin valinta, jos ajetaan suht kovaa ja seassa on asfalttiakin.

    Eli kannattaa vain tsekkailla saman kategorian renkaita. Mun mielestä nuo mitatut tulokset pätee aika hyvin todellisuuden kanssa. Se kaveri, joka on ajanut 6h lenkin hitaammalla renkaalla, on lenkin lopussa valkeampi kuin terraspeed kuski. Ja tämä on tarkka testi
    Kyllä kyllä. Mä mietinkin vaan että mistä toi ero johtuu? Voiko olla se hystereesi vai mikä hitto se nyt oli

  26. #1856
    Liittynyt
    05/2015
    Viestit
    17.213
    Luulen, että käytetyistä paineista. 40mm rengas joustaa enemmän ja sisällä oleva sisuri hankaa enemmän. Mutta edelleen. Minusta tuo terra ja contin maastorengas ovat ihan tasoissa.

  27. #1857
    Liittynyt
    07/2020
    Viestit
    370
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti paaton Katso viesti
    Luulen, että käytetyistä paineista. 40mm rengas joustaa enemmän ja sisällä oleva sisuri hankaa enemmän. Mutta edelleen. Minusta tuo terra ja contin maastorengas ovat ihan tasoissa.
    Tätäpä juuri. Ei maastokumeissa käytännössä ole eroa (vierintävastuksen suhteen siis) gravelkumeihin, ei noissa testeissä, eikä oikeassakaan elämässä. Kuvion ja käytetyiden paineiden merkitys vastukseen on suurempi kuin leveyden merkitys. Ei maantielläkään 23mm rengas ole juurikaan 32mm rengasta nopeampi vierintävastukseltaan, niin miksi maastopuolella asia olisi toisin?

  28. #1858
    Liittynyt
    04/2019
    Viestit
    1.457
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti paaton Katso viesti
    Luulen, että käytetyistä paineista. 40mm rengas joustaa enemmän ja sisällä oleva sisuri hankaa enemmän. Mutta edelleen. Minusta tuo terra ja contin maastorengas ovat ihan tasoissa.
    No tämähän vesittyy jo tolla testillä missä spessun kumissa sisuri toi 0.8w ja schwalbessa 5w.

    Ja joo, löysit yhden parin missä lähes samat vastukset.

  29. #1859
    Liittynyt
    04/2019
    Viestit
    1.457
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti ViP Katso viesti
    Tätäpä juuri. Ei maastokumeissa käytännössä ole eroa (vierintävastuksen suhteen siis) gravelkumeihin, ei noissa testeissä, eikä oikeassakaan elämässä. Kuvion ja käytetyiden paineiden merkitys vastukseen on suurempi kuin leveyden merkitys. Ei maantielläkään 23mm rengas ole juurikaan 32mm rengasta nopeampi vierintävastukseltaan, niin miksi maastopuolella asia olisi toisin?
    Millä sä selität sit tuon että Raceking on nopeampi kun Gravelking sliksi? Jos sun mielestä kuvio ja paineet vaikuttaa eniten?

    Äkkiähän joku noista paineista tekee jonku painuma laskelman ja kertoo meille.

  30. #1860
    Liittynyt
    07/2020
    Viestit
    370
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti Qilty Katso viesti
    Millä sä selität sit tuon että Raceking on nopeampi kun Gravelking sliksi? Jos sun mielestä kuvio ja paineet vaikuttaa eniten?

    Äkkiähän joku noista paineista tekee jonku painuma laskelman ja kertoo meille.
    Panaracerin käyttämä kumiseos ja/tai renkaan runko on ilmeisesti hitaampi kuin Contin vastaavat. Nämäkin siis totta kai vaikuttavat, mutta suhteessa paljon vähemmän kuin kuvio ja paineet.

    Renkaan kuvion ja paineiden merkitys ei ole mun mielipide, vaan ihan totista totta. Mä en nyt ihan hahmota, mitä sä ajat tässä takaa.

Kirjanmerkit

Viestin säännöt

  • Käyttäjä ei voi aloittaa uusia viestiketjuja
  • Käyttäjä ei voi vastata viesteihin
  • Käyttäjä ei voi liittää liitetiedostoja
  • Käyttäjä ei voi muokata viestejään
  •