HephaElectrobikeGarminGiant
Sivu 331 / 515 EnsimmäinenEnsimmäinen ... 231 281 321 329 330 331 332 333 341 381 431 ... ViimeinenViimeinen
Näyttää tulokset 9.901 - 9.930 / 15444

Aihe: "Gravel Grinding" -fillarit

  1. #9901
    Liittynyt
    08/2020
    Viestit
    2.031
    Samoilla linjoilla edellisten kanssa:

    Mikähän mahtaa LasseUkkonen olla sinun satulan kärjen etäisyys keskiöstä ja mikä satula sinulla on.
    (pyörä suoraa seinää vasten ja mitta seinästä molempiin ja siitä erotus).

    lisäys: graveleiden stackia ja reachia vertaillessa on huomioitava, että osa graveleista mm. Canyon Grizl ja BMC URS reach pitkä jota "kompensoidaan" lyhyemmällä stemmillä ja osa graveleista mm. Diverge, jossa stack mitataan eri lailla eli siihen joustokeulan yläpintaan, jolloin tosiasiallinen stack pienempi,

  2. #9902
    Liittynyt
    05/2015
    Viestit
    17.268
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti LasseUkkonen Katso viesti
    Tuota juttua en oikein osaa hamottaa. Jos nyt tuntuu siltä, että kahvat voisivat olla hieman lähempänä ja ylempänä, niin voiko nykyinen pyörä silloin olla liian pieni? Ja sitten vielä ihmetyttää, että reilusti isommalla Maresilla päädyttäisiin samaan stackiin ja reachiin kuin suosituskoon graveleilla.
    Se pyörä on siinä tapauksessa ihan väärällä geometrialla. M-koon mares olisi sinulle sopiva pitkällä n.120mm stemmillä, mutta ilmeisesti sinulla on jokin fyysinen este, ettei tuollaisella voi ajaa. Käy koettamassa esimerkiksi tuota meridan silexia.

  3. #9903
    Liittynyt
    03/2007
    Paikkakunta
    Kempele
    Viestit
    5.933
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti LasseUkkonen Katso viesti
    M-koon Mares:
    https://99spokes.com/en-EU/compare?b...n-grail-6-2021

    Haaramitta on noin 82 cm.
    Kun on tuota selkää melkoisesti, tulisi ajoasennon vaakamittaakin olla melkoisesti. Tuo stemmin lyhennys ja tangon korottaminenkin vie ajoasentoa "väärään" suuntaan. Kokeile seuraavaksi vakiota pidempää stemmiä ja satulakin melkoisen taakse kiskoillaan.

    Mares on vaihdellut vuosimalleissa geoltaan jonkin verran, löysin tällaisen ja jos pyörä on tästä M kokoinen, pitäisi siihen löytyä "ahistamaton" ajoasento sopivin putkiosin.
    https://www.google.com/search?client...V7RZSkOw4fOtvM

    Ps. Ahistamaton tarkoittaa tässä: kun haetaan pyörätyypin mukaista ajoasentoa.
    TERU muokkasi tätä : 07.10.2021 at 07.55 Syy: Ps. Lisäys tekstiin

  4. #9904
    Liittynyt
    04/2019
    Viestit
    1.457
    Miksi edes haluaa pystympää asentoa? Monesti sen takia että on selkävaivoja, ja todellisuudessa se asennon korottaminen ei ainakaan auta siihen.

    Tuo satulan paikka on yksi, mutta unohda siitä heti alkuun tuo etäisyys keskiöön nähden(ellet aja uci säännösten alaisia kisoja). Ja toisena voi unohtaa sen polvi yli poljinakselin systeemin. Joku bikefittaaja suositteli satulan paikan hakemista esimerkiksi niin että aloittaa ihan takaa, ajaa muutaman minuutin ftp tehoilla ja siirtää 5mm kerrallaan eteenpäin kunnes rasitus tuntuu tasaisesti lihaksissa(pakara,takareisi,etureisi), eikä esim pelkästään etureisissä.

  5. #9905
    Liittynyt
    02/2005
    Paikkakunta
    Turku, Rinkeby
    Viestit
    21.262
    Monet on konstit kun eukko kissalla pöytää pyyhki... Voi olla että joku toinen suosittaa jotain toista, sehän on trendi etää kaikilla jokin mielipide. Povi/akseli on mielestäni hyvä lähtökohta muttei mikään kiveen hakattu ja jostain sitä pitää aloittaa...

    Miten muuten muutamassa minuutissa saa mitään rasitetta aikaiseksi...

  6. #9906
    Liittynyt
    08/2020
    Viestit
    2.031
    Jos kysyjällä satulatolpassa paljon setbackia ja satula takana, niin kysyjän/kuskin "reach" saattaa olla huomattavastikin suurempi kuin pyörän vastaava numero antaisi ymmärtää. Tämän johdosta kysymys satulan sijainnista suhteessa keskiöön (kun reach mittakin lasketaan siitä). Esitetyillä tiedoilla mm. lyhyt ja jyrkkä stemmi, kuskin pituus ja inseam, tämä satulan sijaintiin liittyvä asia voi olla yksi, ehkä ainoa pyörään/pyörän setuppiin liittyvä seikka miksi tuo pyörä tuntuu kysyjästä pitkältä. Muutoin lienee kysymys fysiologiasta, tavoiteajoasennosta tms. Oikea satulan paikka tosiaan on sitten eri kysymys

  7. #9907
    Liittynyt
    05/2015
    Viestit
    17.268
    Mun mielestä alussa se satulan paikkakin siirtyy. Moni ei kykene kannattelemaan yläkropan painoa selällä, joten satula on pakko laittaa alkuun liian taakse.

    Ja nurtsi vois joskus koettaa ajaa. Tuo Qiltyn ohje kuulostaa aika pätevältä. Kynnysteholla lihaksiin kohdistuvan kuorman huomaa aika äkkiä ja nimenomaan sen kohdan mihin ottaa.

  8. #9908
    Liittynyt
    04/2019
    Viestit
    1.457
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti nure Katso viesti
    Monet on konstit kun eukko kissalla pöytää pyyhki... Voi olla että joku toinen suosittaa jotain toista, sehän on trendi etää kaikilla jokin mielipide. Povi/akseli on mielestäni hyvä lähtökohta muttei mikään kiveen hakattu ja jostain sitä pitää aloittaa...

    Miten muuten muutamassa minuutissa saa mitään rasitetta aikaiseksi...
    Sä olet vaa niin kovassa kunnossa että pari minuuttia kynnysteholla ei tunnu missään.

    Tottakai tolla polvi/akseli sijainnilla tai just sillä satulan kärjen etäisyydellä saa lähtöpisteen. Mutta kun helposti takertuu siihen että pakkohan satulan on olla oikeessa kohdassa kun on 50-60mm keskiön takana. Jos tällä olis mitään tekemistä ihmisen liikeratojen kanssa niin nykyaikaisella maastopyörällä ei varmaan pystyisi polkemaan ollenkaan.

    Toi(uci sääntö) on varmaan syynä siihenkin että 'short nose' satuloita tuli markkinoille, tämä on siis ihan mutua.

    Sillä se bikefittaaja tuota satulan paikan hakua suositteli, kun se siirtoväli on jotain 50mm, eli 5mm kerta siirtoja tulee maksimissaan noin kymmenen.

  9. #9909
    Liittynyt
    04/2019
    Viestit
    1.457
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti JKO17 Katso viesti
    Jos kysyjällä satulatolpassa paljon setbackia ja satula takana, niin kysyjän/kuskin "reach" saattaa olla huomattavastikin suurempi kuin pyörän vastaava numero antaisi ymmärtää. Tämän johdosta kysymys satulan sijainnista suhteessa keskiöön (kun reach mittakin lasketaan siitä). Esitetyillä tiedoilla mm. lyhyt ja jyrkkä stemmi, kuskin pituus ja inseam, tämä satulan sijaintiin liittyvä asia voi olla yksi, ehkä ainoa pyörään/pyörän setuppiin liittyvä seikka miksi tuo pyörä tuntuu kysyjästä pitkältä. Muutoin lienee kysymys fysiologiasta, tavoiteajoasennosta tms. Oikea satulan paikka tosiaan on sitten eri kysymys
    Tämähän on kyllä ihan totta. Onhan joku 25mm setback tolpassa jo ihan helvetisti. Niinku on jo 15mm.

  10. #9910
    Liittynyt
    05/2015
    Viestit
    17.268
    Mutta kannataa muistaa Qilty tuossakin säätötavassa tottuminen. Eli jos olet ajanut selkä suorana maastoa ja satulan paikka on ollut takana, niin lihakset ovat tottuneet tuohon. Ei sitä tt pyörän säätöä voi tehdä sen mukaan.

    Eli oikeastaan ne lihakset tulee totuttaa oikeaan asentoon, eikä säätää pyörää vanhan mukaan. Sama pätee siihen liian pystyyn ajoasentoon.

  11. #9911
    F. Kotlerburg Guest
    Jossain vaiheessahan, voi olla vielä nykyäänkin, pyöräkaupassa monikaan myyjä ei osannut tuijottaa kuin vaakaputken mittaa. Ihan sama vaikka runko olisi pirun matala siitä syystä. Mullekin (187cm) yritettiin aikoinaan myydä 54 senttistä Cannondalea, että siinä on sopivan rento ajoasento, kun pyörä ei ole liian pitkä. Tämän seurauksena tuolla näkyy edelleen työmatka-ajossa ajoasentoja, joissa selkä on mutkalla kuin kissalla, kun pyörä on lyhyt mutta matala ja tanko jää alas. Sitten luullaan, että ongelma on pyörän pituudessa, kun ajoasennosta tulee niin tiukka. Ne joille hommasta on tullut harrastus niin ovat onneksi osanneet vaihtaa pyöränsä sopivampiin. Toivottavasti eri kaupasta kuin alkuperäisen ovat ostaneet.

  12. #9912
    Liittynyt
    05/2015
    Viestit
    17.268
    Hyvin sanottu siellä takana. Selän kuuluu olla suorassa, ilman mitään vääntöä.

    Edit: Mieluiten vaaka

  13. #9913
    Liittynyt
    01/2006
    Paikkakunta
    Laru, HKI
    Viestit
    21.150
    Vuoden 2022 GG-trendit Bikeradarin mukaan

    Jousto
    Aero ja kilpailu
    Leveet kumit
    Gravel-dedikoidut kamppeet
    Sähkö kaikessa



  14. #9914
    Liittynyt
    08/2020
    Viestit
    2.031
    Tartuin tuohon satulanpaikan ja ajoasennon muuttumiseen ajan myötä, varsinkin harrastuksen alkuaikana.
    Noin 6 cm muutos vajaassa kahdessa vuodessa, joista satulatolpan setbackillä ehkä 10 mm ja loput 50 mm satulan kiskoilla. Etuosa pysynyt samanlaisena. Suurin muutos tuli pyörän vaihdon yhteydessä kun säätäessä jäi huomaamatta että pitkä satula muuttui lyhyeksi, jolloin melkein tuo koko matka tuli kerralla. Ekan lenkin jälkeen ihmettelin kun hauikset tuntui vähän kipeiltä, syynä oli varmaan kyynärkulman muutos.
    Itse olen aika sopeutuvainen, ja muutamien millien muutokset ei oikeastaan tunnu muussa kuin satulan korkeudessa.





  15. #9915
    Liittynyt
    04/2019
    Viestit
    1.457
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti JackOja Katso viesti
    Vuoden 2022 GG-trendit Bikeradarin mukaan

    Jousto
    Aero ja kilpailu
    Leveet kumit
    Gravel-dedikoidut kamppeet
    Sähkö kaikessa

    Mulla osu just tänään silmään jopa Gravel kypärä

  16. #9916
    Liittynyt
    04/2019
    Viestit
    1.457
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti F. Kotlerburg Katso viesti
    Jossain vaiheessahan, voi olla vielä nykyäänkin, pyöräkaupassa monikaan myyjä ei osannut tuijottaa kuin vaakaputken mittaa. Ihan sama vaikka runko olisi pirun matala siitä syystä. Mullekin (187cm) yritettiin aikoinaan myydä 54 senttistä Cannondalea, että siinä on sopivan rento ajoasento, kun pyörä ei ole liian pitkä. Tämän seurauksena tuolla näkyy edelleen työmatka-ajossa ajoasentoja, joissa selkä on mutkalla kuin kissalla, kun pyörä on lyhyt mutta matala ja tanko jää alas. Sitten luullaan, että ongelma on pyörän pituudessa, kun ajoasennosta tulee niin tiukka. Ne joille hommasta on tullut harrastus niin ovat onneksi osanneet vaihtaa pyöränsä sopivampiin. Toivottavasti eri kaupasta kuin alkuperäisen ovat ostaneet.
    Ja näistäkin ketkä ovat ostaneet sopivan pyörän, niin varmaan puolet ajaa liian pitkillä kammilla polvet kainaloissa

  17. #9917
    Liittynyt
    02/2013
    Paikkakunta
    Vantaa
    Viestit
    1.405
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti Qilty Katso viesti
    Ja näistäkin ketkä ovat ostaneet sopivan pyörän, niin varmaan puolet ajaa liian pitkillä kammilla polvet kainaloissa
    Suurin osa myytävistä kammista on 170, 172,5 ja 175 mm eli eroa 5 mm. Pystyykö sen todella näkemään jos polvi nousee sen muutaman millin?

  18. #9918
    Liittynyt
    04/2019
    Viestit
    1.457
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti paaton Katso viesti
    Mutta kannataa muistaa Qilty tuossakin säätötavassa tottuminen. Eli jos olet ajanut selkä suorana maastoa ja satulan paikka on ollut takana, niin lihakset ovat tottuneet tuohon. Ei sitä tt pyörän säätöä voi tehdä sen mukaan.

    Eli oikeastaan ne lihakset tulee totuttaa oikeaan asentoon, eikä säätää pyörää vanhan mukaan. Sama pätee siihen liian pystyyn ajoasentoon.
    Onhan se niinkin. Mut eikös kysyjä kuitenkin ollut jo tovin ajellut nykyisellä cyklolla?

  19. #9919
    Liittynyt
    04/2019
    Viestit
    1.457
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti Arosusi Katso viesti
    Suurin osa myytävistä kammista on 170, 172,5 ja 175 mm eli eroa 5 mm. Pystyykö sen todella näkemään jos polvi nousee sen muutaman millin?
    Pystyy sen ainakin tuntemaan. Näkemisestä mä en tainnut puhuakkaan.

    Ja edit. Ei myytävistä, vaan pyörissä kiinni olevista suurin osa on tuolla hajonnalla. Itellä ainakin esimerkiksi 175mm kammella tuntuu hankalalta päästä YKK yli. 170mm ja 165mm tuntuu sopivilta. Inseam 86

  20. #9920
    Liittynyt
    04/2019
    Viestit
    1.457
    Eniten ehkä pointtina se että kun nykypäivänä kaikki tieto on saatavilla ja usein jopa ilmasiksi, niin ehkä selvittäisin asiaa muualta kun foorumilta.

  21. #9921
    Liittynyt
    02/2005
    Paikkakunta
    Turku, Rinkeby
    Viestit
    21.262
    Itsellä 172.5 ja 175 kammet ja kummatkin sopii, lyhyemmät ei... Makuasia ja kuskista kiinni...

  22. #9922
    Liittynyt
    04/2005
    Paikkakunta
    Hki
    Viestit
    6.268
    S-Works Crux. Seuraava GG/CX-hybridi. Runko 750 g.

    “Riding a good steel bike, I tell you, is the closest thing to flying without leaving the planet.”

  23. #9923
    Liittynyt
    02/2016
    Paikkakunta
    Raahe
    Viestit
    1.070

    Peukalo ylös

    ^Sanotaanko näin, että runsauden pulaa alkaa olemaan GG-saralla pyöristä. Joka päivä julkaistaan näköjään muutama uusi malli.

    Ja tämä Crux näyttää/vaikuttaa oikein hyvälle.

    "Low stack - Performance First Fit" Oikein!

  24. #9924
    Liittynyt
    05/2015
    Viestit
    17.268
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti stenu Katso viesti
    S-Works Crux. Seuraava GG/CX-hybridi. Runko 750 g.
    Kyllä tämä on minusta tehty ihan gravellia ajatellen, vaikka sillä crossissakin varmasti pärjää. Aika huikea paketti.

  25. #9925
    Liittynyt
    04/2005
    Paikkakunta
    Hki
    Viestit
    6.268
    ^^ Joo niin näyttää. Melkein vanhanaikaiselta, positiivisessa mielessä. Ei oo airoa, ei dropattua chainstaytä eikä dropattuja seatstaytä ja on melkein pyöreää putkeakin. Back to basics?
    “Riding a good steel bike, I tell you, is the closest thing to flying without leaving the planet.”

  26. #9926
    Liittynyt
    01/2006
    Paikkakunta
    Laru, HKI
    Viestit
    21.150
    Kas, karvalakkimallienkaan rungot ei paljoa enempää paina.

  27. #9927
    Liittynyt
    02/2005
    Paikkakunta
    Turku, Rinkeby
    Viestit
    21.262
    Cruxista saisi kevyen sileällekin...

  28. #9928
    F. Kotlerburg Guest
    Ihan hienohan tuo on. Hinta voi olla köyhälle kallis jopa noilla karvalakeilla.

  29. #9929
    Liittynyt
    02/2016
    Paikkakunta
    Raahe
    Viestit
    1.070
    Runkosetti 4500€. Aika timanttinen hinta. Mutta on kyllä sitten rungossa kaikki speksit omaan makuun.

  30. #9930
    F. Kotlerburg Guest
    S-Works oletan?

Kirjanmerkit

Viestin säännöt

  • Käyttäjä ei voi aloittaa uusia viestiketjuja
  • Käyttäjä ei voi vastata viesteihin
  • Käyttäjä ei voi liittää liitetiedostoja
  • Käyttäjä ei voi muokata viestejään
  •