GarminElectrobikeGiantHepha
Sivu 330 / 515 EnsimmäinenEnsimmäinen ... 230 280 320 328 329 330 331 332 340 380 430 ... ViimeinenViimeinen
Näyttää tulokset 9.871 - 9.900 / 15442

Aihe: "Gravel Grinding" -fillarit

  1. #9871
    Liittynyt
    06/2000
    Paikkakunta
    Nurmijärvi Rajamäki
    Viestit
    1.511
    Toisilla on sormissakin enemmän watteja, joten vaihtoliikkeet ovat teräviä ja toki siinä vaijereita katkeilee. Minulla tällaisena löysänä nautintopyöräilijänä ei ole vaijereita katkennut ainakaan viimeiseen kymmeneen vuoteen.
    Pyöräily on kivaa!

  2. #9872
    Liittynyt
    06/2011
    Paikkakunta
    Espoo
    Viestit
    648
    Ite varmaaa vaihdan kiukulla kun kaapeleita mennyt 4-5 viimeisen 3v aikana. On Shimanoa ja Sramia. (sähkötkin loppunut lenkillä ainakin kolme kertaa. Oispa sinkula)

    Tuo kuorien kuluminen on sen verran hidasta ettei vaikutusta vaihtamiseen välttämättä edes huomaa. Mutta voi veljet sitä fiilistä kun kuoret ja vaijerit vaihtaa sitten jaksaa vaihtaa. Fiilis sama kuin keväällä eka lenkki nastarenkaitten jälkeen.

  3. #9873
    Liittynyt
    05/2015
    Viestit
    17.268
    No onneksi on kohtalotovereita. Mulla kanssa noita menee kuin näkkäriä. Oppii jo, minkä mallinen kivi tai kuusiokolo avain kannattaa laittaa rajoitin ruuvin väliin.

    Nyt olen alkanut voitelemaan kahvan mutkakohdan ja vaijerin kevyesti sramin vaijeri vassulla. Ainakin nyt perjantaina vaihdettu vaijeri oli 6tkm jälkeen ehjä.

  4. #9874
    Liittynyt
    01/2006
    Paikkakunta
    Laru, HKI
    Viestit
    21.148
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti paaton Katso viesti
    No onneksi on kohtalotovereita. Mulla kanssa noita menee kuin näkkäriä. Oppii jo, minkä mallinen kivi tai kuusiokolo avain kannattaa laittaa rajoitin ruuvin väliin.
    Kannattaisko sun alkaa pitää varakappaletta mukana?


  5. #9875
    Liittynyt
    05/2015
    Viestit
    17.268
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti JackOja Katso viesti
    Kannattaisko sun alkaa pitää varakappaletta mukana?
    Joo. Joskus olikin. Nyt olen alkanut käyttämään probikegarage softaa, joka ilmoittaa vaijerin ikääntymisestä.

  6. #9876
    Liittynyt
    05/2005
    Paikkakunta
    Tampere
    Viestit
    7.685
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti F. Kotlerburg Katso viesti
    Onhan tuo maantiekahvan vaijerireititys lähtökohtaisesti täysin perseestä ja aiheuttaa ongelmia.
    Shimanon vanhat kunnon pyykkinarut takaisin!

  7. #9877
    Liittynyt
    02/2011
    Viestit
    463
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti paaton Katso viesti
    No onneksi on kohtalotovereita. Mulla kanssa noita menee kuin näkkäriä. Oppii jo, minkä mallinen kivi tai kuusiokolo avain kannattaa laittaa rajoitin ruuvin väliin.

    Nyt olen alkanut voitelemaan kahvan mutkakohdan ja vaijerin kevyesti sramin vaijeri vassulla. Ainakin nyt perjantaina vaihdettu vaijeri oli 6tkm jälkeen ehjä.
    Jos on avain mukana niin eikö samalla vaivalla voi ruuvata sen alemman rajoittimen niin että pysyy tietyllä rattaalla?

    Gravelia sivuten, kun vaihtaminen alkaa tökkiä, olen vaihtanut sen vaihtajan päässä olevan kuoren tyngän samalla kun vaijerin. Itse vaijeri on ollut yleensä ihan kunnossa, mutta jostain sitä lentävää kuraa päätyy tuonne pätkään ennenpitkää, ja kerran irrotettua vaijeria ei viitsi tunkea enää uuden kuoren läpi.
    Campan 10 vaihtajilla tuo oli ja on enemmän ongelmana, Sramilla ei toistaiseksi. Johtunee enimmäkseen vaijerin vienneistä rungossa ja löysemmistä vaihtajista.

  8. #9878
    K.Kuronen Guest
    ^^Riippuu uusien kahvojen kanssa vähän siitä, milllainen on tangon taivutus ja miten tiukalle mutkalle asentaja haluaa kuoren puristaa.

  9. #9879
    F. Kotlerburg Guest
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti K.Kuronen Katso viesti
    ^^Riippuu uusien kahvojen kanssa vähän siitä, milllainen on tangon taivutus ja miten tiukalle mutkalle asentaja haluaa kuoren puristaa.
    Ei kun se on siinä, että vaijeri on kahvassa heti jyrkällä mutkalla ennen kuin se on edes kahvasta ulkona. Ei taida pyykkinarutkaan tuota ongelmaa ratkaista. Verrattuna maastoliipaisimeen jossa vaijeri tulee suoraan liipaisimesta ulos oikeaan suuntaan.

  10. #9880
    K.Kuronen Guest
    ^Mä ajattelen asiaa niin, että jokainen tiukka mutka lisää vastusta ja voiman käyttöä vaihtaessa.

  11. #9881
    F. Kotlerburg Guest
    Tottakai, mutta tuo rakenne on lähtökohtaisesti huono.

  12. #9882
    Liittynyt
    01/2011
    Paikkakunta
    Espoo
    Viestit
    2.923
    Tuosta vaijerien katkeamisongelmasta kärsin itse tasan niin kauan kuin oli Shimanon kahvat käytössä.

  13. #9883
    Liittynyt
    05/2015
    Viestit
    17.268
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti Aakoo Katso viesti
    Tuosta vaijerien katkeamisongelmasta kärsin itse tasan niin kauan kuin oli Shimanon kahvat käytössä.
    Jep. Munkin käsityksen mukaan tämä shimanon ongelma. Sram ja campa kestää paremmin

  14. #9884
    Keskustelun perusteella olen ilmeisesti melkoinen ääripää, koska en ole ikinä elämässäni saanut vaihtajan vaijeria poikki. En ole itse asiassa vaijereita/kuoria ikinä myöskään vaihtanut muuta kuin osasarjan isomman päivityksen yhteydessä..

    En toki aja lähellekkään sitä kilometrimäärää mitä moni täällä, mutta kuitenkin viimeiset >25vuotta on vuosittain tullut se 2-5tonnia ajeltua. Tuossa on ollut useampi pyörä/osasarja viisinumeroisilla kilsoilla ilman vaijerivaihtoja. Kaikki maantiekilometrit Campalla, jos sillä on merkitystä.

  15. #9885
    Liittynyt
    07/2011
    Paikkakunta
    Espoo
    Viestit
    2.332
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti paaton Katso viesti
    No onneksi on kohtalotovereita. Mulla kanssa noita menee kuin näkkäriä. Oppii jo, minkä mallinen kivi tai kuusiokolo avain kannattaa laittaa rajoitin ruuvin väliin.
    Bandulla saat homman hoidettua nätimmin.


    --
    Murphy elää!
    "Sinunkin tulisi tietää, että pullot tehdään puhaltamalla, reiät ampumalla, mutta työt vie oman aikansa."

  16. #9886
    Liittynyt
    07/2011
    Paikkakunta
    Espoo
    Viestit
    2.332
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti miz Katso viesti
    Jos on avain mukana niin eikö samalla vaivalla voi ruuvata sen alemman rajoittimen niin että pysyy tietyllä rattaalla.
    Ruuvi ei nosta kuin pari ratasta, mikä ei aina riitä.


    --
    Murphy elää!
    "Sinunkin tulisi tietää, että pullot tehdään puhaltamalla, reiät ampumalla, mutta työt vie oman aikansa."

  17. #9887
    Nykyinen pyöräni on Focus Marex AX 2015 cyclocross.

    Olen katsellut graveleita vähän pystymmän ajoasennon geometrialla. Koot tässä ovat kaikissa valmistajan suositusten mukaisia 183 cm kuskille:
    https://99spokes.com/en-EU/compare?b...n-grail-6-2021

    Homma näytti hetken helpolta, mutta sitten huomasin, että nykyistä reilusti isompi XXL Mares AX ja pykälän valmistajan suositusta pienempi Diverge näyttävät geometrioiltaan aika samoilta:
    https://99spokes.com/en-EU/compare?b...;*z.56cm|w.700

    Mitä noista geometrioista pitäisi siis osata tulkita sopivien pyörien suodattamiseksi, jos nykyisen Mares AX:n kanssa tuntuu, että hoodsit voisivat alla hitusen korkeammalla ja lähempänä?

    Vai onko tässä johtopäätösenä, että ajan jo käytännössä gravelilla ja pystympää pyörää kannattaisi hakea muista kategorioista?

  18. #9888
    Liittynyt
    01/2006
    Paikkakunta
    Laru, HKI
    Viestit
    21.148
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti LasseUkkonen Katso viesti
    ...nykyisen Mares AX:n kanssa tuntuu, että hoodsit voisivat alla hitusen korkeammalla ja lähempänä?
    Tankoa ylemmäs ja lyhyempi stemmi?


  19. #9889
    Liittynyt
    02/2005
    Paikkakunta
    Turku, Rinkeby
    Viestit
    21.256
    ^^Ei gravelismi perustu pelkkään ajoasentoon, moni ajaa vastaavalla asennolla kuin muillakin, asento on pelkästään mieltymysten ja geometrian yhteentörmäys...

  20. #9890
    Nykyisessä Focuksessa on keskiö 10-15mm ylempänä kuin verrokeissa, sillä on melko suuri vaikutus ajotuntumaan. Reach kertoo kaikkein parhaiten pyörän pituudesta ja stack keulan korkeudesta. Emäputken pituus myös aika nopea tapa sisäistää pyörän mallia, esim. nykyisessä Focuksessa 140 milliä ja Silexissä ja Divergessä 195/200mm eli stonga on heti 6 senttiä korkeammalla verrattuna Focukseen jos ja kun haarukat ovat osapuilleen saman mittaiset ja tietysti vastaavilla spacereillä. Tuosta taulukosta Topstone ja Revolt ovat osapuilleen saman kokoisia kuin Focus, Grail pykälän isompi ja Silex ja Diverge jo todella isoja. Minkä mittainen olet?

  21. #9891
    Liittynyt
    03/2007
    Paikkakunta
    Kempele
    Viestit
    5.933
    Kuski näytti olevan 183 cm, mutta haaramitta olisi hyvä tietää myös ja minkä kokoinen Mares AX kyseessä?

    Katsoin geometriaa noin yleensä eikä tuo kovin kisahenkiseltä näyttänyt, keulan korkeutta tarkoitan ja kulmiakin. Pelkkä stemmin lyhennys sentillä vaikuttaa paljon, jos runko on sopivan kokoinen. Tietenkin tangon nosto jos droppia on rutosti.

  22. #9892
    Liittynyt
    08/2020
    Viestit
    2.031
    Stemmin vaikutuksesta: esim. google -Habanero cycles stem chart-, kuvassa eri pituudet, kulmat ja vaikutus senttimetreinä.

    Tuon lisäksi vaikutusmahdollisuuksia ainakin spacerit, ohjaustangon oma reach ja drop ja ohjaustangon ja hoodsien mahdollinen "kierto ja paikat"

  23. #9893
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti JackOja Katso viesti
    Tankoa ylemmäs ja lyhyempi stemmi?
    Stemmi tuli vaihdettua heti hankinnan yhteydessä. Nykyistä lyhyempään ja pystypään ei oikein viitsisi mennä.

  24. #9894
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti TERU Katso viesti
    Kuski näytti olevan 183 cm, mutta haaramitta olisi hyvä tietää myös ja minkä kokoinen Mares AX kyseessä?
    M-koon Mares:
    https://99spokes.com/en-EU/compare?b...n-grail-6-2021

    Haaramitta on noin 82 cm.

  25. #9895
    Liittynyt
    05/2015
    Viestit
    17.268
    Onhan tuo M-kokoinen mares vähän pieni, varsinkin jos haluaa renonnompaa asentoa. Hyvä syy vaihtaa gravelliin. Et tule kyllä katumaan.

  26. #9896
    Liittynyt
    06/2009
    Paikkakunta
    Helsinki
    Viestit
    2.053
    Jos vaan suinkin mahdollista niin kannattaa käydä bikefitissä jollakin pätevällä pajalla. Hyvän ajoasennon perusta on satulan paikka, ennen kuin se on oikealla kohdalla on turha murehtia stackista tai reachista.
    The older I get the faster I was

  27. #9897
    Liittynyt
    04/2005
    Paikkakunta
    Hki
    Viestit
    6.260
    Mietin, että tavoiteajoasennossa on ehkä lähtökohtaisesti jotain pielessä, jos M-koon Mareksessa on lyhyt(?) stemmi tuon pituisella kaverilla ja se voisi muuttua paremmaksi ihan vaan stemmiä pidentämällä ja satulaa taaemmas siirtämällä. Samalla tanko nousee myös jonkin verran ylemmäs ) vastaavasti taaempana satulan saa vähän alemmas. M-kokoinen Mares on 183/82-mittaiselle kaverille melkolailla lyhyt. Kaikki vertailussa olevat pyörät on vähintään jonkin verran tai reilustikin pidempiä kuin Mares.
    “Riding a good steel bike, I tell you, is the closest thing to flying without leaving the planet.”

  28. #9898
    Liittynyt
    05/2015
    Viestit
    17.268
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti stenu Katso viesti
    Mietin, että tavoiteajoasennossa on ehkä lähtökohtaisesti jotain pielessä, jos M-koon Mareksessa on lyhyt(?) stemmi tuon pituisella kaverilla ja se voisi muuttua paremmaksi ihan vaan stemmiä pidentämällä ja satulaa taaemmas siirtämällä. Samalla tanko nousee myös jonkin verran ylemmäs ) vastaavasti taaempana satulan saa vähän alemmas. M-kokoinen Mares on 183/82-mittaiselle kaverille melkolailla lyhyt. Kaikki vertailussa olevat pyörät on vähintään jonkin verran tai reilustikin pidempiä kuin Mares.
    On lyhyt ja matala. Mutta tuossa olet varmasti oikeassa. Siis tavoiteajoasento.
    Ihan liian moni yrittää rakentaa cyclosta mummopyörää.

    Mutta näitäkin taitaa olla jo gravelleissa saatavilla. Esimerkiksi just tuo merida silex. +65mm stackia marekseen verrattuna.
    M-koossa 20cm emäputki. Miettikää. Oikeasti.

  29. #9899
    Liittynyt
    06/2009
    Paikkakunta
    Helsinki
    Viestit
    2.053
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti stenu Katso viesti
    Mietin, että tavoiteajoasennossa on ehkä lähtökohtaisesti jotain pielessä, jos M-koon Mareksessa on lyhyt(?) stemmi tuon pituisella kaverilla ja se voisi muuttua paremmaksi ihan vaan stemmiä pidentämällä ja satulaa taaemmas siirtämällä. Samalla tanko nousee myös jonkin verran ylemmäs ) vastaavasti taaempana satulan saa vähän alemmas. M-kokoinen Mares on 183/82-mittaiselle kaverille melkolailla lyhyt. Kaikki vertailussa olevat pyörät on vähintään jonkin verran tai reilustikin pidempiä kuin Mares.
    Samalla linjalla. Mareksen "pitkä ja matala" ajoasento pitäisi periaatteessa olla pitkäselkäiselle sopiva, riippuen tietysti myös käsivarren pituudesta. Jos siltä ei tunnu niin joko runkokoko on väärä tai jotain muuta on pielessä. Se pielessä oleva asia on todennäköisimmin satulan paikka.
    The older I get the faster I was

  30. #9900
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti paaton Katso viesti
    Onhan tuo M-kokoinen mares vähän pieni, varsinkin jos haluaa renonnompaa asentoa. Hyvä syy vaihtaa gravelliin. Et tule kyllä katumaan.
    Tuota juttua en oikein osaa hamottaa. Jos nyt tuntuu siltä, että kahvat voisivat olla hieman lähempänä ja ylempänä, niin voiko nykyinen pyörä silloin olla liian pieni? Ja sitten vielä ihmetyttää, että reilusti isommalla Maresilla päädyttäisiin samaan stackiin ja reachiin kuin suosituskoon graveleilla.

Kirjanmerkit

Viestin säännöt

  • Käyttäjä ei voi aloittaa uusia viestiketjuja
  • Käyttäjä ei voi vastata viesteihin
  • Käyttäjä ei voi liittää liitetiedostoja
  • Käyttäjä ei voi muokata viestejään
  •