^On kyllä ihan saman näköinen kuin puuilon 199€ Kramfors
^On kyllä ihan saman näköinen kuin puuilon 199€ Kramfors
Tossa edukkaampi.
https://www.tori.fi/satakunta/Ultraa....htm?ca=18&w=3
Olen itse siirtynyt tällaiseen harvempaan kerran vuodessa totaali huoltoon. Käytössä kaksi sähköpyörää ympärivuoden. Kesällä käytän Squirt e-bike Chain Wax:a pari kertaa kk. ja syksyllä siirryn HOLMENKOL Lube Extreme vahaan. Vielä tuota jälkimmäistä noin 2,5 pulloa jäljellä. Täytyy löytää joku vastaava, jos ei enää palaa myyntiin. Keväällä vaihdan takapakan SHIMANO XT CS-M771 14t ja 16t rattaat. (Nämä noin 70-80% käytössä). Samalla vaihtuu Shimano CN6090 10-v ketjut uusiin. En pahemmin enää mittaile ketjuja ja varmaan voisi ajaa pidempäänkin, kuin nykyinen noin 3000 – 4000 km/vuosi/per pyörä, mutta itselläni tämä toimii.
Minkähän kokoinen takapakka tähän sopii.
Tuli myös tilattua, ketjuja ja ehkä takavaihtajaa varten, että tarvittaessa voisi sitäkin siellä uittaa. tosin Timco merkkinen https://www.puuilo.fi/timco-ultraaanipesuri-3-2l-inox-k ,lienee aikalailla sama värkki
Fairillako jopa toimii sitten, että ei tarvitse mitään kovempia pesuaineita käyttää.
Vinkkejä laitteen käytössä?
Joskus vain miettii että kun tätä ketjua seuraa niin miten porukka ehtii ajella? Enemmän keskitytään johonkin rasvaan kuin liikkumiseen, lienee ingengöörit taas myllää.
Sanos nyt nure, paljonko itse olet ajanut tämän kuun aikana? Mua itseäni tuo toimiva voitelu vaan kiinnostele, kun pskaloskassa tulee ajoa suht paljon. Nyt ajanut jo jonkin aikaa pelkkää gravellia ja avg km/kk näyttää olevan tasan 400. Saako noilla jo miettiä ketjun toimivaa voitelua?
Jos ajaa märkää soraa useamman tunnin kerralla, niin se toimiva voitelu ei vaan ole yksinkertainen juttu. Minä en ole vieläkään tuollaista löytänyt. Wetlubejen kanssa hiekka hieroo rattaat psksi. Vaihtajan rissat kestää muutaman viikon. Ultegran eturattaat tuurilla talven. Vahat taas toimii lenkistä max 1/3 ja loppu ajetaan täysin kuivalla ketjulla. Oletko koskaan ajanut märkää hiekkaa +6h?
Edit: 400/wk
paaton muokkasi tätä : 19.09.2021 at 07.58
Jää noita vapaita tunteja ajamisien jälkeen paljonkin, mutta ketjun kanssa puljaaminen ei oikein vedä puoleensa, muuta mukavampaakin löytyy. Nuo mainiot rullaketjut kestävät ja toimivat melkoisen vähälläkin, hämmästyttävä tuote sinänsä, joka mahdollistaa ipi-ihanan pyöräilyn.
500 km tulee kuussa ympäri vuoden, siihen mahtuu 5km työmatkat suuntaansa+lenkit joihin mahtuu kuraa, mutaa , hiekkaa. Kaikkea mahdollista. Pyörä on usein kuin ois mudalla maalattu.
REX on tarjonnu aina toimivan voitelun. Pyörän pesun yhteydessä ketjut tietty saa vettä. Ja rättiä silloin tällöin.
Muuhun ei ole tarvinnu ketjujen suhteen aikaansa hukata. Mutta kukin tavallaan, jos haluaa harrastaa ketjujen kanssa niin mikäs siinä.
itse mieluummin käytän senkin ajan ajamiseen.
Muoks: jos noin äkkiä menee rissat ja eturattaat kannattais varmaan katsastaan jotain toista merkkiä? Itse totesin Shimanon ketjut+pakan kelvottomiksi(SLX) maastokäyttöön.
Ja steel is real, myös voimansiirrossa.![]()
Sori, korjaan avg km/wk 400....
Vaatimaton ehdotukseni on että nure ja TERU rupeavat pitämään julkista ajopäiväkirjaa, jossa he kertovat ajonsa eli kilometrit ja olosuhteet ja paljastavat miten he ketjunsa voitelevat ja voimansiirtoaan huoltavat.
PS Itse elän niin auvoisaa ja täyteläistä elämää ettei minulla ole aikaa tulla foorumille päivittelemään muiden ajankäyttöä tai kertomaan miten vähällä vaivalla itse selviän pyörän huoltoon liittyvistä asioista joiden kanssa muut joutuvat "puljaamaan" tai jostain kumman syystä haluavatkin "puljata".
PPS paaton: oli täysin selvää että kyse oli kilometreistä viikossa, mutta haluan muistuttaa ja painottaa että viikon lyhenne on vko. Yritetään vielä jonkin aikaa sinnitellä suomenkielen kanssa...
Eikä mulla ole mikään tarkoitus elvistellä noilla noilla kilometreillä, niitä tulee minkä tulee. Mutta nurenkin tarttee tajuta, että varsinkaan gravellissa se voitelu ei oikeasti ole mikään yksinkertainen rasti. Rex on tehnyt paljon duunia tuon osalta ja itse kyllä odotan kovasti tulevaa uppovahaa+siihen tehtyä pinnoitesprayta.
Rexissä tosiaan nään paljon ajavana ongelmana sen sotkemisen. Siis vaikka sotkemisen lähes loppuu ensimmäiseen pyyhkimiseen, niin käytännössä se on kuitenkin edessä jokaisen pitkän sadelenkin jälkeen. Ennen jokaista viikonloppulenkkiä ne ketjut on kuitenkin voideltava märällä.
Tästä syystä itsellänikin pölyttyy yhden voitelun verran käytetty pullo domestiquea kaapissa. Ei siihen voi enää siirtyä squirtin jälkeen, vaikka voitelisi kuinka hyvin. Tein kaiken rexin ohjeen mukaan ja kävin seuraavana päivänä ajamassa n.60km lenkin soralla. Niin vaan oli takana kehän pinnalla pieniä roiskeita voimansiirron puolella ja ketju kyllä kerää vähän paskaa myös itseensä. Ehkä kokeilen joskus vielä uudestaan, ehkä en, mutta onpahan ainakin kerran kokeiltu.
Ketjujen voitelu, kyllä voitelen ketjut, ei kitise kuin varpusparvi omissani.
Täysin sama homma itsellä. Squirt nyt käytössä ja tykkään. Rexi (ja muut märäksi ketjuun jäävät voiteluaineet) imee hiekkaa ja rohisee vaikka ketju pyyhitty rätillä ennen ajoa. Vaikea uskoa, ettei kuluttaisi voimansiirtoa nopeampaa, kun hiekkaa yms. tarttuu ketjuun mukaan. Ja lenkin jälkeen ketju mustana. Rexiä kokeilen seuraavan kerran kun sitä vahaa on saatavilla. Squirtti ei rohise hiekalla kun on antanut vahan kuivua yön yli ennen ajoa. Ainoa huono puoli tuossa Squrtissa on, että ei kestä ihan niin kauan hiljaisena mitä märkävoiteluaineet. Mutta ero ei ole suuri.
Taas kehitetty maailman paras voiteluaine. Näitä tulee kuin sieniä sateella. https://muc-off.com/pages/ludicrous-af
Nykyisin puhdistan ketjut ja takapakan noin 3-4viikon /noin 800 km välein siten, että ketjut purkkiin ja 3 x liotinhuuhtelu. Tämän jälkeen rexin domestic tai black diamond parinsadan kilometrin välein.
Pyörät on maantiekäytössä ja kuivalla kelillä, ellei sade pääse yllättämään.
Mielenkiinnosta voisin kokeilla tuota Squirttia, jota on paljon kehuttu. Miten tämän käyttö nyt muuttaisi nykyistä systeemiäni.
Ketjut ekaksi puhtaaksi, sitten Squirttia joka annetaan kuivua yön yli? Millaisin välein lisäätte tuollaisessa kuivan kelin maantiekäytössä ja millaisin välein ketjun totaalipuhdistus tehdään vai tehdäänkö ?
Kannattaako tähän systeemiin yhdistää uppovahaus samalla.
Näitä on varmaankin käsitelty joskus aiemminkin, mutta joskos tätä kautta saisi tiivistelmää
Kuinka paljon kuiva ketju kuluttaa rattaan hampaita kun vertaa kuivaa ketjua (voiteluaine siellä missä pitää, eli rullan sisällä) vai ns rasvattu tai öljyinen ketju? Rullahan ei pyöri hampaassa periaatteessa, mutta kyllä se varmaan siinä vähän hinkkaa kun rattaat kuluu. Itse veikkaisin että hyvin rasvattu kuluttaa vähemmän, mutta maasto- tai hiekkatieajossa siinä seassa on ennenpitkää hiekanjyviä tekemässä lisää kuluttavaa tahnaa.
Onneksi asiasta on tutkimustietoa, niin ei tarvitse olla uskomusten varassa. Zero Friction Cyclingin "main test" on tehty Domestiquella läpi kokonaisuudessaan, ja tässä dataa. Jokainen "block" on kestoltaan 1000km, ja taulukossa seurataan ketjun venymisen edistymistä kumulatiivisesti joka blockin jälkeen. Squirt ja Rex ovat allekkain, joten niitä on helppo verrata.
Block 2:ssa ketjuun ripotellaan hiekkaa tietyin väliajoin, ja pyyhitään ennen uudelleenvoitelua. Block 3:ssa ei lisätä uutta kontaminaatiota, vaan lisätään ainoastaan voiteluainetta Block 2:ssa likaantuneeseen ketjuun. Eli jos Block 3:ssa tapahtuva kuluminen on pientä, tarkoittaa se että Block 2:ssa levitetty hiekka ei jää ketjun sisään kuluttamaan sitä, vaan voitelukyky palautuu ennalleen. Huonona esimerkkinä tästä on esim. White Lightning Epic Ride, joka muuttuu hiomatahnaksi Block 3:ssa koska se on imenyt Block 2:ssa levitetyn hiekan sisäänsä. Muc-Offit ei pärjää edes Block 1:ssä eli puhtaassa laboratorio-olosuhteessa.
Tässä taas blokkikohtainen kuluminen. Domestique ei märässä hiekassa eli wet contamination blockissa ihan parhaiden joukossa, mutta Squirtin edellä kuitenkin.
Kannattaa huomioida, että kuumavahat ovat ZFC:n testeissä uudelleenvoitelujen suhteen eri viivalla kuin pullosta levitettävät tuotteet. Kuumavahauksessa jokainen uudelleenvoitelu on myös syväpuhdistus. Uudellenvoiteluväli on myös melko tiheä, 200/400km.
Noin minäkin ajattelin, mutta frendi kertoi ajaneensa uppovahalla, eli täysin pinnalta kuivilla ketjuilla ja voimansiirrolla hurjia määriä, eli ei se kaipaa pinnalle välttämättä mitään. Varsinkin syksyisellä gravellilla se pinnalta kuiva ja hiekkaa keräämätön ketju on 100% varmuudella rattaille parempi vaihtoehto.
Niin, kuten totesin vaikea uskoa. Tuo testi on toki ollut tiedossa. Ja uskottavahan se on kun on mustaa valkoisella. Ei käy tuota testiä kiistäminen. Mutta mustaa on myös sen verran ollut ketjuissa, että pitäydyn toistaiseksi kilpailevan firman tuotteessa odotellessa sitä teidän vahaa. Mielelläni antaisin rahat Suomeen Etelä-Afrikan sijaan.
Suosittelen kokeilemaan smoove -vaha/öljyä. Olen tätä joskus ennenkin mainostanut tässä ketjussa. Pysyy hämmästyttävän hyvin ketjuissa, vaikka ajaisi kaatosateella. Maastopyörällä menee useammat kuralenkit samalla voitelulla. Useampi talvikin on jo tuolla tullut ajettua.
Huonoina puolina tuossa on saatavuus ja pitkähkö kuivumisaika. Olen tilannut tuota ebaysta useamman pullon kerralla.
Tässä on muutaman vuoden takainen testirapsa kyseisestä mömmöstä: https://www.bikeradar.com/reviews/ma...e-lube-review/
Holmenkollen toimii muuten uppovahatun ketjun kanssa hienosti. Tänään 160km märkää gravellia. Moltonilla vahatuilla ketjuilla oli ajettu reilu satku hiekkaa ennen lenkkiä ja laitoin päälle holmenkollenia.
Vaihteet toimivat hienosti kotiin asti, eikä ketjuista kuulunut pienintäkään natinaa. Ketjut pysyvät puhtaina ja hiekattomina. Pesun jälkeen ketjun pinnassa tuntui edelleen vahamainen kerros, eli ilmeisesti holmenkollenia ole jäljellä. Jotain tuollaista kamaa täytyisi löytää vahatun ketjun päälle suojaksi.
Nyt siis lenkillä ei kuitenkaan satanut, vaikka tie olikin märkä lähes koko reissun.
Otin 3900 km ajetun ketjun irti ja vertasin (kuormituksessa) uuteen vastaavaan ketjuun ja ajetun ketjun venymäksi arvioin 2-3 mm. Ketjun mittasin täydeltä pituudeltaan (1400 mm), eli venymä on enintään 0.25%.
-YBN SLA 110 TI-N, musta,
-Squirtillä voideltu,
-ajosta ehkä reilu puolet sorateillä, yleensä kuivissa olosuhteissa,
-ei kertaakaan irti ollut, vain vedellä ajon jälkeen huuhdeltu ja rätillä puhtaaksi pyyhitty.
Ketju ei myöskään ole kulunut erityisesti taipuisammaksi, sillä vaihtaminen on edelleen täsmällistä. Käytössä on ollut kolme eri kiekkoa ja kolme eri rataspakkaa: Microshift (2000km) SLX (1000) ja SLX (900). Edessä on ollut sama eturatas (Wolftooth).
Just tuossa eilen mittailin niin 2*Ruska + 1*Yötön + vähän muuta = 7500km ajettu 11-vaihteinen dura-ace ketju venynyt 0,75%. Molemmat Ruskat sisältäneet karseaa kurakeliajoa hiekkateillä, missä hiekka vaan rutisi ketjussa.
Mielestäni olisi fiksua kertoa jotain maksimi watteja tai pyöräilijän paino jotta näillä 3900km jutuilla olisi jotakin tieteellistä juttua- Anteeksi vaan.
Oma veikkaus on ettei ne watit käytännössä kauheasti vaikuta, eihän kukaan niillä omilla maksimeilla koko ajan ajele. Tai ainakin niiden wattien vaikutus on hankala arvioida.
Siihen kulumiseen vaikuttaa niin moni muukin muuttuja, joita ei oikein pysty vertaamaan tai pois sulkemaan.
Ei kai näillä ketjujen kestämisillä ole kuin viihteellistä arvoa. Jokaisella ketjut kestää mitä kestää. Kuten aiemmin kirjoitettu, muuttujia on niin paljon, ettei yhden tuloksista voi oikein vetää mitään johtopäätöksiä. Toki jos kerää kaikkien kirjoittamat jutut yhteen, saattaa saada jotain tilastollista korrelaatiota.
Pääasia, että mittaa niitä venymisiä, jos rattaiden kulumiset huolettaa. Jos ei huoleta, niin ajaa niin kauan kun vaihteet toimii. Voitelee omantunnon mukaan. Sama juttu noissa mittauksissa: turha niistä on mitään tiedettä tehdä, kunhan mittaa joka kerta samalla mittarilla. Mittaa ensin uuden ketjun venymän ja sen jälkeen seuraa miten se muuttuu.
Mulla on ketjuja mennyt nopeimmillaan kai 500 km ajon jälkeen. Sähköpyörässä ensimmäiset ketjut kestivät toista tuhatta km. Ketjut maksaa muutaman kympin, joten säästönkin kanssa on hieman niin ja näin. Enemmän surettaa se, että mihin ne käytetyt ketjut laittaa. Nyt niistä ja rattaista on tehty tilataidetta remonttiluolan seinälle.
Kirjanmerkit