Huono testi jos ei annettu Squirtin kuivua. Aika välinpitämätön asenne kaverilla, "en lue käyttohjeita, laitan vaan rasvaa ketjuun ennen lähtöä".
Huono testi jos ei annettu Squirtin kuivua. Aika välinpitämätön asenne kaverilla, "en lue käyttohjeita, laitan vaan rasvaa ketjuun ennen lähtöä".
Squirt oli ihan hyvä tuossa testissä. Jatkan senkin käyttöä.
Jotkut noista testijärjestelyistä eivät mielestäni näennäisestä tieteellisyydestään huolimatta vastaa ketjujen normaalia käyttöä. Kaveri oli nähnyt vaivaa ihan tosissaan kyllä.
Jo näkee vaivaa ni ei se pelkästään tarkota että siitä on mitään hyötyä. Mutta silti ihan OK testi mun mielestä. Tosin kyllä pitäisi antaa vähän kuivahtaa, jos kerran valmistaja niin neuvoo.
Tuollakin testillä paikkansa on ja varmaankin palvelee parhaiten testin tekijää. Hiekkatestikään ei kerro koko totuutta. Testi kertoo sen kyllä miten hiekka tarttuu öljyyn mutta ei oikein sitä mitenkä öljy hylkii ketjussa likaa. Toki mitä vähemmän hiekkaa ketjun pinnalla niin vähemmän kuluttaa voiman siirtoa että sinällään hyödyllinen testi.
Sent from my iPhone using Tapatalk
Squirtti on ollut kyllä jees ja talveksi mulla on sen low temp versiota. Voishan tuota muc offin dry lubea toki kokeilla joku kerta.
Mun mielestä tuon testin suurin anti on kulumisenestokyky. Siihen ei näissä juuri vaikuta se onko voiteluaine annettu kuivua vai ei, koska kantoneste ei joka tapauksessa osallistu voiteluun.
Tuo hiekkatesti dry lubeille märkänä tehtynä on tosiaan ihan puutaheinää. Jos joku noin tekee niin menee käyttäjävirheen eikä voiteluaineen piikkiin jos kerää moskaa.
MTB Engineer -blogi: Http://mtbengineer.blogspot.com
Yeti SB150, SB120, ARC
Giant Revolt
Orbea Wild
Muc offin dry lubea saa näköjään Suomesta suoraan hyllystä useastakin paikasta.
Käytättekö talvisin eri ketjuöljyä kuin kesällä?
Olen käyttänyt wd-40 wet lubea kesät talvet, mutta tuota vahapohjaista squirtia kiinnostaisi kokeilla kun sitä kovasti kehuttu. Toki sillekin näyttää olevan eri versio kylmiin olosuhteisiin.
Jostain netin syövereistä näin, että höyrypesuria voi käyttää ketjun puhdistamisessa. Pesin ensin ketjun tavalliseen tapaani laimentamattomalla Pinelinellä, huuhtelin hyvin ja kuivasin rätillä. Olen käyttänyt jo pitkään Rexin halvempaa vahaa ja pessyt sitä varten ketjun monta kertaa em. tavalla. Keittiöpaperilla testasin, että ketju on puhdas. Se on rättiä parempi tapa kuivauksen jälkeen. Kuinka ollakkaan höyrypesurin jälkeen sain rättiin vielä mustaa, mutta kuivauksen jälkeen en enää paperitestillä. Rex toimii hyvin kun muistaa joka lenkin jälkeen pyyhkiä ketjun rätillä ja uusia pesemisen ja voitelun parin- kolmensadan kilsan jälkeen.
Jos et aja et voi ottaa!
Rex jatkaa ennätystehtailua Zero Friction cyclingillä. Tällä kertaa vuorossa Black Diamond + Race Day Spray, jotka yhdessä romuttavat aiemmat ennätykset kertavoitelun kestossa pölyisissä olosuhteissa. Aiemmassa testissä Black Diamond teki jo ennätykset kuivan kelin maantieajoa simuloivassa testissä, ja tämä Gravel / MTB / CX -testi kattaa kaikki kuivan kelin olosuhteen noissa pyöräilyn alalajeissa.
Tulos tarkoittaa käytännössä sitä, että Rexiä parempaa voitelua ei markkinoilla tällä hetkellä ole, oli kyse sitten kuivan kelin maantieajosta, sorasta, mastoajosta tai cyclocrossista. Märän kelin testi on vielä vaiheessa, mutta tuo tulos lupailee hyvää jo siihenkin.
Black Diamond jätti myös pelkiltään käytettynä monet hypetetyt tuotteet taakseen. Rexiltä on menossa testiin ZFC:lle tuotekehityksessä olevat kuumavahat ja vesipohjaiset vahaemulsiot, joten voipi olla että top ten on tulevaisuudessa vahvasti suomalaisedustuksessa. ZFC:n testiprotokolla on alan toimijoiden keskuudessa laajalti luotettu, joten eipä tähän kilpailijoillakaan nokan koputtamista ole.
Linkki Rexin instapostaukseen: https://www.instagram.com/p/CT1sdU5MdYU/?utm_source=ig_web_copy_link
Onko testissä vain tippapullosta tulevat aineet, vai miten esim. molten speedwax asettui testissä? Niitten nettisivuilla en löytänyt mainintaa tästä.
Rexin uppovaha + race day spray kuulostaa aika lopulliselta ratkaisulta. Ehkä täytyy jo käydä hakemassa pullo ja testata toimivuutta moltenin kanssa.
Moltenista ei ole vielä uusimmalla WS2-versiolla tehtyä testiä, mutta ZFC:n viimeisimmän facepostauksen perusteella se on äärimmäisen lähellä Silcan Hot Meltin tulosta. Alkuperäisen Moltenin resepti jää Silcan Hot Meltistä jälkeen aika reilusti. Tuossa S.A.L. testissä on mukana kaikki voiteluainetyypit. Niin sanotussa main testissä yksi uppovahoja suosiva seikka on se, että jokainen uudelleenvoitelu on käytännössä myös ketjun syväpuhdistus. Näinhän ei ole tippapullovahojen/öljyjen kanssa, vaan niissä uusi voitelukerta lisätään likaantuneeseen ketjuun. Siinä mielessä S.A.L. testi on tasavertaisempi kaikkien eri voiteluainetyyppien välillä.
Moltenissa eikä muissakaan uppovahoissa ei ole ongelmaa kontaminaation kanssa, joten RDS ei ole niin paljon hyödyllinen kuin se on Black Diamondin kanssa. BD taas pesee kaikki uppovahat keston suhteen puhtaassa kelissä, mutta alkaa ottaa takkiin kun kontaminaatiota lisätään. Lähtötaso on tosin niin korkea, että huonontuessaankin BD vielä voitelee paremmin kuin monet uppovahat puhtaina. RDS suojaa BD:n kontaminaatiolta, ja säilyttää BD:n voitelukyvyn lähes samanlaisena kuin se on ilman kontaminaatiota. BD+RDS voitelee "hiekkamyrskyssäkin" paremmin ja pidempään kuin Silcan Hot Melt (ja ilmeisesti uusin Molten) puhtaissa olosuhteissa. ZFC:n kuivakontaminaatiotestissä siis ripotellaan hiekkaa ketjuun säännöllisin väliajoin.
Moltenia kannattaisi ennemminkin tuunata lisäämällä siihen kuumana sekaan Black Diamondia.
![]()
Minä hommasin tuota black diamondia ja olen sillä nyt jyystänyt elokuun 22 päivästä ilman tarvetta lisätä. 3-5 lenkkiä viikkoon. Se mikä ihmetyttää on se, että joka lenkin jälkeen rättiin jää ketjusta mustaa tavaraa vaikka koko voimansiirto oli putsattu huolellisesti ultraäänipesurilla ennen black diamondin käyttöönottoa. Enemmän kosmeettinen juttu tuo on..
Ultraääni pesuri kiinnostaa mistä halpa ja hyvä?
I väntan på ännu dåligare tidet
Niin senhän olen uppovahaa käytteässä huomannut, ettei se vahakerros pinnalla pysy kuin hetken, ehkä tuon 200km. Monihan on sitä mieltä, ettei voimansiirto tarvitsekkaan pinnalle voitelua, mutta olen itse tästä eri mieltä. Vaihteisto ja varsinkin eturattaat toimii minusta paremmin voideltuna.
Yksi syy haluun käyttää vahaa on juurikin tuo, ettei kura tartu ketjuun. Voimansiirto kuluu silmissä normaaleilla öljyillä talven aikana. Ja jos race day poistaa tuon rexin kanssa, niin silloinhan sitä kannattaa käyttää. Uppovahan kaveriksi kaipaisin jotain kestävää voitelua ja suojaa ketjun pinnalle. Olisi vähän siistiä, jos se vaha kestäisi kunnolla myös sateella ajaessa.
Ja joo. Edelleen minusta se rex sotkee liikaa ja toivon uppovaha versiota.
https://www.puuilo.fi/kramfors-ultraaanipesuri-3-2l minä olen ollut tuohon tyytyväinen. Hyvin tuntuu ketjuista irtoavan lika.
Näköjään 200 eurolla saa 10 litrasen ja siihen sitten mahtuisi pakka.
Sent from my YAL-L21 using Tapatalk
Tuossa isommassa on myös hyvä tuo tyhjennyshana, niin ei tarvitse kallistelemalla tyhjentää laitetta.
Hyvästä en tiedä, mutta tämä on: https://www.tooloutlet.fi/product/42...uri-108-litraa
Kirjanmerkit