GarminHephaElectrobikeGiant
Sivu 317 / 515 EnsimmäinenEnsimmäinen ... 217 267 307 315 316 317 318 319 327 367 417 ... ViimeinenViimeinen
Näyttää tulokset 9.481 - 9.510 / 15440

Aihe: "Gravel Grinding" -fillarit

  1. #9481
    Liittynyt
    04/2011
    Paikkakunta
    Järvenpää
    Viestit
    170
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti stenu Katso viesti
    Hieno Bice! Taitaa olla Suomen ainut? Kerro Dariolle terveisiä, jos olet yhteyksissä

    Mitä tuon painoon tulee, niin se vaan on valitettavasti niin, että ylikokoemäputket ja läpiakselikilkkeet ym. kasvattaa teräsrunkojen painoja suhteessa enemmän kuin muista materiaaleista tehtyjen, joten painomielessä modernit standardit ja teräs ei ole paras yhdistelmä. Pitkä ylikokoemäputki, joka näyttäisi olevan ohentamaton (mikä tolla pituudella on varmaan ihan järkevääkin), painaa varmaan yksistään jonkun 600-700 g.
    Toki. Kerrotaan.

    Vähän oli kyllä kaikilla tekijöillä samanlainen ensireaktio että överisizea ja paksua putkea pitää käyttää näillä spekseillä jolloin massaa alkaa kerääntymään joka putkessa verrattuna noihin kesken kasvusten runko kokoihin (<60cm).

    Ja kyllä taitaa olla ohentamaton emäputki. Hauska projekti oli mutta aika mahdotonta oli mun mennä kommentoimaan putkivalintoja tai ehdotuksia kun piti tekijöidenkin vähän hypätä tuntemattomalle alueelle kun ei välttämättä ollut aikaisempaa kokemusta kokoluokasta.

  2. #9482
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti stenu Katso viesti
    Noilla eri teräslaaduilla ei ole minkäänlaisia paino- tai jäykkyyseroja eli siis jos putkien halkaisijat ja seinämävahvuudet on samat, ovat sekä paino että jäykkyys-/joustavuusominaisuudet identtiset riippumatta siitä, että mitä tavaraa putket on. Korkeampilaatuisessa putkessa vetomurtolujuus on suurempi eli sellaisesta tehty on vahvempi, mutta sillä ei ole merkitystä, jos 4130:stakin tehty on riittävän vahva.

    EU-direktiiveihin tehdyistä teräsrungoista tahtoo tulla ”tarpeettoman vahvoja” 4130-putkistakin tehtynä, koska direktiivien jäykkyysvaatimus on tarpeettoman kova teräsrunkoja ajatellen, joista tulisi riittävän kestäviä vähän vähemmän jäykkinäkin. Sama koskee tehdastetkoisia teräshaarukoitakin ja varsinkin levyjarrullisia sellaisia.
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti stenu Katso viesti
    Hieno Bice! Taitaa olla Suomen ainut? Kerro Dariolle terveisiä, jos olet yhteyksissä

    Mitä tuon painoon tulee, niin se vaan on valitettavasti niin, että ylikokoemäputket ja läpiakselikilkkeet ym. kasvattaa teräsrunkojen painoja suhteessa enemmän kuin muista materiaaleista tehtyjen, joten painomielessä modernit standardit ja teräs ei ole paras yhdistelmä. Pitkä ylikokoemäputki, joka näyttäisi olevan ohentamaton (mikä tolla pituudella on varmaan ihan järkevääkin), painaa varmaan yksistään jonkun 600-700 g.
    Kiitos, samaa mieltä. Yllätyin vaan alunperin Pelagon rungon putkien ohuista seinämävahvuuksista juuri tässä nykydirektiivien kontekstissa kun kyse on kovaan ajoon tarkoitetusta rungosta. Kun tarkemmin miettii niin kyse on vain kolmesta putkesta(top tube, downtube, seat tube) ja nekin ylikoossa; paksu emäputki, etuhaarukka levyille ja chainstayt ym. ovat varmasti tujua ja painavaa kamaa että läpäisee standardit eli tämäkin Stava voi tietysti olla yllättävänkin painava. Ja lopulta paljon kovempi ja jäykempi ajaa kun joku vanha 531-runko taivutetuilla etuhaarukalla vaikka jonkun putken seinämävahvuus sattuu olemaankin sama.

  3. #9483
    K.Kuronen Guest
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti stenu Katso viesti
    ”The ideal Grinduro course should mean that whatever bike you take is perfect for one stage, good for two and unsuitable for one.”

    https://singletrackworld.com/gritcx/...its-of-gravel/
    Tästä kun vedetään vielä piiru vasempaan, niin siitä tulee vielä seuraava iso juttu: lisätään vähän pidempiä (5 km+) ajokelvottomia pätkiä, niin hupia piisaa.

    (Kaivoin just varastosta Salomonin Fellraiserit ja lähden ehkä huomenna rennosti testaamaan ajatusta: raiserit vaihtuu jalkaan pidemmille mahdollisesti ajokelvottomille osuuksille)

  4. #9484
    Liittynyt
    01/2006
    Paikkakunta
    Laru, HKI
    Viestit
    21.140
    Miksi fillarilenkille pitäisi sisällyttää ajokelvottomia pätkiä? Joskushan niitä tulee etenkin vv-ruutujen kanssa väkisinkin, mutta...


  5. #9485
    K.Kuronen Guest
    ^ei missään tapauksessa pidä, mutta touhu saattaisi tuoda uutta kokemista ja pohtimista: esim. jos pyörää on kannettava olalla, niin kaikki tarvittava olisi ehkä oltava repussa. Ainakin itse koen pitkästä aikaa pientä innostumista.

  6. #9486
    Liittynyt
    04/2005
    Paikkakunta
    Hki
    Viestit
    6.251
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti K.Kuronen Katso viesti
    Tästä kun vedetään vielä piiru vasempaan, niin siitä tulee vielä seuraava iso juttu: lisätään vähän pidempiä (5 km+) ajokelvottomia pätkiä, niin hupia piisaa.

    (Kaivoin just varastosta Salomonin Fellraiserit ja lähden ehkä huomenna rennosti testaamaan ajatusta: raiserit vaihtuu jalkaan pidemmille mahdollisesti ajokelvottomille osuuksille)
    MTB-rogaining-kisoissa olen pari kertaa nähnyt kaverin, joka ajaa jollain gg/cx-tyyppisellä pyörällä juoksukengät pakkarilla. Rastit eivät aina välttämättä ole sellaisissa paikoissa, että rastille asti pääsee pyörällä ja toisin kuin pyöräsuunnistuksessa, ei rogainingeissa pyörää tarvitse kuskata rastille asti. jos ajettavat reitit on kovin kiertäviä voi juoksukenkätaktiikalla voittaa joissain paikoin metsän läpi oikaisemalla ja tilanteesta riippuen pyörää mukana raahaten tai ei.

    Legendaarisessa 3 Peaks Cyclo-Cross -kisassa briteissä on pitempiä ajokelvottomia osuuksia. Jotkut on perinteisesti viritelleet erilaisa pehmusteita ym. virityksiä vaakaputkiin, että kantaminen olisi helpompaa, mutta kenkienvaihtotaktiikoista en ole lukenut

    Kovilla pyöräilykengät on kyllä esim. Lapin poluilla seikkaillessa, kun ajoittain joutuu tunkkailemaan rakkakivikoissa. Pyöräilykengän pohjat on aika kuluvaista tavaraa niissä.

    “Riding a good steel bike, I tell you, is the closest thing to flying without leaving the planet.”

  7. #9487
    K.Kuronen Guest
    ^Tuosta kun matkaa pidennetään, vaihdetaan alusta pääosin sorateille ja otetaan eväät reppuun, niin konsepti alkaa olla kasassa. Olettaisin, että kevyet vaihtokengät jouduttaisivat kävelyä ja tekisi siitä sekä mukavampaa, että turvallisempaa.

    Uskoisin, että tuskin on mitään hienompaa, kuin istahtaminen kannolle kannettuaan ensin pyörää muutamia kilometrejä -antaa hien kuivahtaa ja kuunnella tikan naputtavan keloa. Ja kävelyn jälkeen sorataival saattaisi suorastaan lentää.

  8. #9488
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti JackOja Katso viesti
    Miksi fillarilenkille pitäisi sisällyttää ajokelvottomia pätkiä? Joskushan niitä tulee etenkin vv-ruutujen kanssa väkisinkin, mutta...
    Kappas vaan, luulin että tämä olisi "arkea" muillekin gravelisteille ATB-hengessä. Kehä III:n ulkopuolella riittää lähes loputtomasti hienoja metsäautoteitä tutkittavaksi, joista moni loppuu umpikujaan, mutta seuraavan metsäautotien pää on yleensä siedettävän matkan päässä - välillä loikka onnistuu myös sivusuunnassa kesken tiepätkää. Kevyt kuitu-gravel kulkee iloisesti olkapäällä ja pehmoisessa metsässä mtb-kengät on niin siedettävät tossutella että ei alle puolen kilsan tallusteluun tulisi vielä mieleen vaihtaa lenkkareita jalkaan, mutta mielenkiintoinen idea tuokin.

    Lainaus Alkujaan tämän lähetti K.Kuronen Katso viesti
    ^Tuosta kun matkaa pidennetään, vaihdetaan alusta pääosin sorateille ja otetaan eväät reppuun, niin konsepti alkaa olla kasassa. Olettaisin, että kevyet vaihtokengät jouduttaisivat kävelyä ja tekisi siitä sekä mukavampaa, että turvallisempaa.

    Uskoisin, että tuskin on mitään hienompaa, kuin istahtaminen kannolle kannettuaan ensin pyörää muutamia kilometrejä -antaa hien kuivahtaa ja kuunnella tikan naputtavan keloa. Ja kävelyn jälkeen sorataival saattaisi suorastaan lentää.
    Huonoa tuuria tahi ei, niin kohtuullisen merkittävällä prosentilla nuo omat umpimetsä oikaisut ovat olleet ihan muuta kuin mukavaa rentoa kävelyä jonka lopuksi istutaan kannonnokkaan Pääset 100-200 metriä umpimetsään niin ensimmäinen pikku seuralainen lyöttäytyy mukaan, sitten seurakunta alkaakin ripeästi kerääntyä paikalle. Näissä oloissa isoin tarve olisi ollut joku teline jolla saisi kännykän karttasovelluksen pidettyä naaman edessä kun sprintataan pusikon lävitse yrityksenä pysyä oikeassa suunnassa kohti seuraavaa tietä, toinen käsi kun menee pyörän olkapäällä kannatteluun ja toinen oksien haromiseen pois tieltä & tasapainon hakemiseen. Kun tielle sitten päästään niin haukotaan happea ja tehdään ensiapuna harvennushakkuuta seuralaisille.

  9. #9489
    Liittynyt
    01/2006
    Paikkakunta
    Laru, HKI
    Viestit
    21.140
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti MAS Katso viesti
    Kappas vaan, luulin että tämä olisi "arkea" muillekin gravelisteille ATB-hengessä. Kehä III:n ulkopuolella riittää lähes loputtomasti hienoja metsäautoteitä tutkittavaksi, joista moni loppuu umpikujaan, mutta seuraavan metsäautotien pää on yleensä siedettävän matkan päässä - välillä loikka onnistuu myös sivusuunnassa kesken tiepätkää. Kevyt kuitu-gravel kulkee iloisesti olkapäällä ja pehmoisessa metsässä mtb-kengät on niin siedettävät tossutella että ei alle puolen kilsan tallusteluun tulisi vielä mieleen vaihtaa lenkkareita jalkaan, mutta mielenkiintoinen idea tuokin...
    On ihan arkea täälläkin ja melko paljon minäkin ajelen Kehä III ulkopuolella nimenomaan mieluiten metsäteitä korvessa, jotka joskus päättyvät silmukkaan ja oikaisen metsän läpi seuraavaan silmukkaan tms. ja kannan sikakevyttä titaanigräveliä olkapäällä iloisesti... tosin Vibram-pohjaisillla kävelykelpoisilla pyöräilykengillä enkä kaipaa erikseen kävelykenkiä messiin.

    Mun pointti oli sellainen, että noita nyt tulee. En varta vasten ala speksaamaan sellaista reittiä, jossa saa mahdollisimman paljon kävellä metsässä fillari olkapäällä ajamisen sijaan.
    Usein yllättäen löytyy karttaan merkitsemättömiä ajokelpoisia polkujakin - tai päinvastoin.

    Ja tosiaan, hirvikärpäset imee!


  10. #9490
    Liittynyt
    04/2005
    Paikkakunta
    Hki
    Viestit
    6.251
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti JackOja Katso viesti
    Kehä III ulkopuolella
    Joo eikös se ole vähän niin, että true gravel lyfe alkaa Kehä III:sen ulkopuolelta. Sen sisäpuoli on siirtymää..
    “Riding a good steel bike, I tell you, is the closest thing to flying without leaving the planet.”

  11. #9491
    ^ Ehkä tässä pointti siinä miten pitkiä tetsaus / tunkkaus osuuksia reittiin rakentelee. Nuo helposti tulevat ja hanskattavat on usein 100-200m ja monasti vielä joku taluteltava polku. Mutta kartalla on tullut kyllä jo hahmoteltua reittejä jotka vaatisivat huomattavasti pitempiä osuuksia metsässä tallustelua. Ilman hirvikärppästen uhkaa tulisi varmaan useammin tuollaisia reittejä koeponnistettuakin. Ehkä pitäisi kokeilla kuitenkin niitä lenkkareita koska polkujuoksusta & maastopyöräilystä kokemus on että kärppästen uhka pienenee oleellisesti kun etenemisvauhti on vähintään ripeätä juoksuvauhtia. Tiheiköt ja avohakkuut vain on surmaa fillarin kanssa kun jää jumiin.

  12. #9492
    F. Kotlerburg Guest
    Gravellin pitää olla siis tuskaista ja vaikeaa.

  13. #9493
    Liittynyt
    02/2005
    Paikkakunta
    Turku, Rinkeby
    Viestit
    21.245
    ^Vihdoinkin selvisi miten gravel eroaa muista pyöristä...

  14. #9494
    Liittynyt
    10/2009
    Viestit
    159
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti F. Kotlerburg
    Gravellin pitää olla siis tuskaista ja vaikeaa.
    Taidan peruuttaa gravel-pyörän tilauksen. Parempi vaan ylipainoisen ikäihmisen pysyä maasturin ja maantiepyörän satulassa. Ja aika-ajopyörän.

    Edit: Ei tietenkään pidä provosoitua, tämähän on vain hieno asia että meitä on joka lähtöön saman harrastuksen parissa. Tilaus saa pysyä voimassaa.

  15. #9495
    Liittynyt
    06/2000
    Paikkakunta
    Nurmijärvi Rajamäki
    Viestit
    1.511
    Minä olen lopettanut oikomisen ja metsässä rämpimisen. Harrastan pyöräilyä, en kävelyä, saakeli sentään. Nyt ajan siis mieluummin pitkänkin ylimääräisen lenkin VV-ruuduille, kuin pusken suon läpi lyhyttä reittiä
    Pyöräily on kivaa!

  16. #9496
    Liittynyt
    06/2010
    Viestit
    1.612
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti Teemu H Katso viesti
    Minä olen lopettanut oikomisen ja metsässä rämpimisen. Harrastan pyöräilyä, en kävelyä, saakeli sentään. Nyt ajan siis mieluummin pitkänkin ylimääräisen lenkin VV-ruuduille, kuin pusken suon läpi lyhyttä reittiä
    Erittäin viisaita sanoja! Joku satelliittikuvasta bongattu metsäkoneura on tosimaailmassa yleensä tiheää ojitettua risukkoa, jossa on vaikea edetä ilman pyörääkin. Oli taas koko kesän sääret komeilla verinaarmuilla parin tällaisen rupeaman jäljiltä. Läpipääsemättömän ryteikön lisäksi tuntuu yleisimmät biotoopit olevan avohakkuualue ja pelto.

  17. #9497
    Liittynyt
    01/2006
    Paikkakunta
    Laru, HKI
    Viestit
    21.140
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti Teemu H Katso viesti
    ...Nyt ajan siis mieluummin pitkänkin ylimääräisen lenkin VV-ruuduille, kuin pusken suon läpi lyhyttä reittiä
    Sama meininki täällä, juuri törmäsinkin sun rämpimiseen kun tsekkasin miten yhdelle ruudulle vois päästä.

    Vanha kansa oli viisasta: "parempi virsta väärää kuin vaaksa vaaraa".

    Kartassa ja ilmakuvassa ON metsäura. Se neropatti, joka on kopioinut tuon OSM:iin olis voinut tarkistaa paikan.


  18. #9498
    Liittynyt
    04/2005
    Paikkakunta
    Hki
    Viestit
    6.251
    Ja pro pyöränkantelussa juomapullot tietenkin korvataan Pedaledin juomaliivillä.

    “Riding a good steel bike, I tell you, is the closest thing to flying without leaving the planet.”

  19. #9499
    Liittynyt
    01/2006
    Paikkakunta
    Laru, HKI
    Viestit
    21.140
    Juu ei kiitos kun maastopyöräilyssäkin on nyttemmin huomannut miten paljon kivempaa ilman reppua.

    Mutta mikäs toi (Petervaryn?) stongan yläpuolella oleva mokkula on? Näyttää inhalaattorilta tai ruokinta-automaatilta.


  20. #9500
    Liittynyt
    08/2016
    Viestit
    1.475
    Alkaa nyt tuntua siltä, että mukana tulis kuljettaa vesuria. Kotelon sitä varten voisi siististi integroida johonkin?

  21. #9501
    Liittynyt
    04/2005
    Paikkakunta
    Hki
    Viestit
    6.251
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti JackOja Katso viesti
    Juu ei kiitos kun maastopyöräilyssäkin on huomannut miten paljon kivempaa ilman reppua.

    Mutta mikäs toi (Petervaryn?) stongan yläpuolella oleva mokkula on? Näyttää inhalaattorilta tai ruokinta-automaatilta.
    Vai vilkkuvalo ja piipaalaite? Kevyt on ainakin, kun kuidusta väsätyltä näyttäisi.
    “Riding a good steel bike, I tell you, is the closest thing to flying without leaving the planet.”

  22. #9502
    Liittynyt
    06/2011
    Paikkakunta
    Espoo
    Viestit
    648
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti JackOja Katso viesti
    Juu ei kiitos kun maastopyöräilyssäkin on nyttemmin huomannut miten paljon kivempaa ilman reppua.

    Mutta mikäs toi (Petervaryn?) stongan yläpuolella oleva mokkula on? Näyttää inhalaattorilta tai ruokinta-automaatilta.
    Eikös nuo ole aerotikkujen padit. On vaan jollain vityksellä käännetty pystyyn pois tieltä.

  23. #9503
    Liittynyt
    04/2005
    Paikkakunta
    Hki
    Viestit
    6.251
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti Hower Katso viesti
    Alkaa nyt tuntua siltä, että mukana tulis kuljettaa vesuria. Kotelon sitä varten voisi siististi integroida johonkin?
    Mitä, eiks teidän gravelvarustukseen kuulu kirves?

    “Riding a good steel bike, I tell you, is the closest thing to flying without leaving the planet.”

  24. #9504
    Liittynyt
    08/2016
    Viestit
    1.475
    ^ No juurikin noin!

  25. #9505
    Liittynyt
    05/2015
    Viestit
    17.268
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti duris Katso viesti
    Eikös nuo ole aerotikkujen padit. On vaan jollain vityksellä käännetty pystyyn pois tieltä.
    Aika näppärät. Pitkässä ajossa saa myös yliotteenkin käyttöön tarvittaessa.

  26. #9506
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti JackOja Katso viesti
    Sama meininki täällä, juuri törmäsinkin sun rämpimiseen kun tsekkasin miten yhdelle ruudulle vois päästä.

    Vanha kansa oli viisasta: "parempi virsta väärää kuin vaaksa vaaraa".

    Kartassa ja ilmakuvassa ON metsäura. Se neropatti, joka on kopioinut tuon OSM:iin olis voinut tarkistaa paikan
    Ei ole maailma ihan valmis vielä mutta positiivista edistymistä on polkujen kartoituksen suhteen ympäri Suomea, etupäässä kiitos maastofillaristien, mutta kontribuutioita myös polkujuoksijoilta ja varmaan gravelisteilta kanssa. Toki noita ohareitakin tulee kun joku kopioi OSM:ään polun MML:n maastokartoista kuvitellen että se MML:n maastotietokanta olisi jotenkin ajamukaista ja päivittyvää noiden polujen osalta. Mutta etupäässä omat kokemukset on varsin hyvin osuvia myös maastopyöräily-keskittymien ulkopuolelta gravel-retkiltä, toki se mikä on maastopyörälle ajettavaa ei ole aina gravelille sama asia.

    Oheisessa kuvassa näkyy luokiteltujen (mtb-scale eli teknisyys maastofillarin kannalta) polkujen kokonaispituus Suomessa viimeisen parin vuoden kehityksenä (x-akseli aikajana).


  27. #9507
    Liittynyt
    05/2011
    Viestit
    82
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti jankki Katso viesti
    Mikäs versio? 3 viikkoa takaperin laitoin 7 1by:n tilaukseen - arvioitu toimitus syyskuun puolivälissä. Pariin kertaan oman tilauksen jälkeen saatavuus on ollut niin, että toimituksen olisi saanut heinäkuun loppuun - elokuun alkuun, mutta oman tilauksen päivämäärä pysynyt kokoajan tuossa samassa. Pitkiä viikkoja
    Ja eilen kilahti pelätty viesti sähköpostiin, että arvioitu toimitus siirtyy lokakuun puolelle, nyyh.

  28. #9508
    Liittynyt
    05/2005
    Paikkakunta
    Tampere
    Viestit
    7.684
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti stenu Katso viesti
    Mitä, eiks teidän gravelvarustukseen kuulu kirves?
    No ei kun tuossa kohtaa on vipulukko-Winchester valmiina.

  29. #9509
    Liittynyt
    07/2010
    Paikkakunta
    Tampere
    Viestit
    1.709
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti jankki Katso viesti
    Ja eilen kilahti pelätty viesti sähköpostiin, että arvioitu toimitus siirtyy lokakuun puolelle, nyyh.
    Mä sain kanssa, joskaan en Canyonilta, että tilaamani rungon toimitus siirtyy lokakuun lopulta marraskuun lopulle. Harmittaa, sillä joulukuussa alkaa gravelointikelit todennäköisesti olla aika vähissä.

  30. #9510
    K.Kuronen Guest
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti MAS Katso viesti
    ^ Ehkä tässä pointti siinä miten pitkiä tetsaus / tunkkaus osuuksia reittiin rakentelee. Nuo helposti tulevat ja hanskattavat on usein 100-200m ja monasti vielä joku taluteltava polku. Mutta kartalla on tullut kyllä jo hahmoteltua reittejä jotka vaatisivat huomattavasti pitempiä osuuksia metsässä tallustelua. Ilman hirvikärppästen uhkaa tulisi varmaan useammin tuollaisia reittejä koeponnistettuakin. Ehkä pitäisi kokeilla kuitenkin niitä lenkkareita koska polkujuoksusta & maastopyöräilystä kokemus on että kärppästen uhka pienenee oleellisesti kun etenemisvauhti on vähintään ripeätä juoksuvauhtia. Tiheiköt ja avohakkuut vain on surmaa fillarin kanssa kun jää jumiin.
    Mun ajatuksen tynkä tässä oli, että ei ehkä umpimetsään, vaan sellaiseen, mihin saattaisi lähteä patikoimaan muutenkin pieni reppu selässä, sellaista, mihin ei gravelilla normaalisti suuntaisi ajamaan.

    Itse kävin koeponnistamassa ajatusta Vaskijärven luonnonpuiston poluilla ja vähän muuallakin. Osa poluista olisi ollut pätkän ajettavissa, mutta kun olin siirtynyt jalkamieheksi, niin kävelin ja muistini mukaan kyseisessä luonnonpuistossa ei saisi edes poluilla ajaa.

    Eikä tämä tuntunut ollenkaan ikävältä: viihdyn ulkoilmassa ja lisäksi reissusta jäi mukavasti kokonaisvaltaisesti rasitettu olo. Muutama hirvikärpänen tosin teki tuttavuutta.

Kirjanmerkit

Viestin säännöt

  • Käyttäjä ei voi aloittaa uusia viestiketjuja
  • Käyttäjä ei voi vastata viesteihin
  • Käyttäjä ei voi liittää liitetiedostoja
  • Käyttäjä ei voi muokata viestejään
  •