GiantElectrobikeGarminHepha
Sivu 313 / 515 EnsimmäinenEnsimmäinen ... 213 263 303 311 312 313 314 315 323 363 413 ... ViimeinenViimeinen
Näyttää tulokset 9.361 - 9.390 / 15442

Aihe: "Gravel Grinding" -fillarit

  1. #9361
    Liittynyt
    03/2007
    Paikkakunta
    Kempele
    Viestit
    5.933
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti jalkkis Katso viesti
    Mulla on ajossa levariversio Cicli B:stä pitkällä takahaarukalla. Tartuin vaan tuolla aikaisemmin esitettyyn, että ekat grävelit olivat enempi CC pitkällä takahaarukalla. Olen antanut itselleni ymmärtää, että lähtökohta tässä mun pyörässä on ainakin jotenkin CC-puolella ja myöhemmin tähän mallliin on liimattu jäätävän pitkä (muistaakseni 440-450mm) takahaarukka. Taisit tämä on bikepacking-pyörä (trekking ei kuulosta trendikkäältä).

    Desing / geometria on toki ajalta miekka&kivi, joten nää nykyvehkeet lienee aika lailla eri maata.
    Ciclin veljessarja oli ihan hyvä, hyvään runkoon kasattuja, ilman beetä kisahenkinen CC, B oli retkipyörä ja veljessarjaan kuuluva velipuoli NoSaint Luzifer 26" maasturi, etenkin krossari oli tämän palstan suosikki pitkään. Minulla tuo maasturi, joka sai muutama vuosi sitten jäykän keulan, se käy suoratankoisena ajokkina mainiosti, kasattu aikansa parhailla osilla.

    Cicli B pitkine takahaarukoineen on lähellä tämän päivän sorapyöriä, keula on myös pitkä, sen sovittaminen lyhyelle selälle on kait se haastavin juttu, muutoinha tuota runkoa voisi päivittää päivittäiseen käyttöön vielä pitkään, jos ei kummempia rymäyksiä satu. Kestää
    ohuet kevyet alurungot pitkään jos ei kolaroi.

  2. #9362
    Liittynyt
    06/2000
    Paikkakunta
    Nurmijärvi Rajamäki
    Viestit
    1.511
    Ihan hieno tuo 3T, ja on siinä jotain teknistä etuakin vs. tavallinen Kiinan versio. Muuten pelkkä Made in Italy ei toisi lisäarvoa massatuotteessa, IMHO.

    Mutta ei tuota uskalla ostaa, Hambini huomaa kuitenkin keskiön olevan vinossa
    Pyöräily on kivaa!

  3. #9363
    Liittynyt
    08/2016
    Viestit
    1.475
    ^ Sen garage-lootan ostamisella voisin aloittaa
    Custom bike garage with space for all your gear
    https://60thanniversary.3t.bike/

  4. #9364
    Liittynyt
    02/2005
    Paikkakunta
    Turku, Rinkeby
    Viestit
    21.256
    ^20tonnilla saa paljon tavaraa mutta moni voi olla eri mieltä rungon maalauksesta...

  5. #9365
    Liittynyt
    05/2009
    Viestit
    2.395
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti TERU Katso viesti
    Ciclin veljessarja oli ihan hyvä, hyvään runkoon kasattuja, ilman beetä kisahenkinen CC, B oli retkipyörä ja veljessarjaan kuuluva velipuoli NoSaint Luzifer 26" maasturi, etenkin krossari oli tämän palstan suosikki pitkään. Minulla tuo maasturi, joka sai muutama vuosi sitten jäykän keulan, se käy suoratankoisena ajokkina mainiosti, kasattu aikansa parhailla osilla.

    Cicli B pitkine takahaarukoineen on lähellä tämän päivän sorapyöriä, keula on myös pitkä, sen sovittaminen lyhyelle selälle on kait se haastavin juttu, muutoinha tuota runkoa voisi päivittää päivittäiseen käyttöön vielä pitkään, jos ei kummempia rymäyksiä satu. Kestää ohuet kevyet alurungot pitkään jos ei kolaroi.
    Kiitos infopläjäyksestä, tää B-malli onkin siis bikepackingin esi-isiä

    Mutta joo, olen tykännyt. Ainoa isompi harmitus on (IS mount?) takajarrukiinnityksen suunnitteluvirhe takakolmion sisässä. Satulalle on tosi niukasti tilaa. Nytkin BB7:n korvakkeen kulmasta on sirkkelöity nurkka pois mutta silti on ahdasta ja takimmainen kiinnityspultti osuu takakolmion ylempään putkeen. Aika nihkeetä säätää satulaa. Täytyy kuitenkin koittaa puskea sitä ulommas, jotta uudet jarrupalat mahtuisivat.

    BB7 on 160mm levyn PM-adapterilla kiinni, niin olisko 180mm levyn adapterilla enempi tilaa satulalle?

    Ja anteeksi retkeilyhäiriö GG-ketjussa

  6. #9366
    Liittynyt
    03/2007
    Paikkakunta
    Kempele
    Viestit
    5.933
    Satulan sovituksen ongelma lienee noita yhteensopimattomuusongelmia, joita pyörien kanssa riittää ja rittää.
    Cicliä kasasi pyörähuolto.com, möi runkosarjojakin, siellä voisi olla vielä tietoa näihin liittyvistä jutuista, jos viitsivät arkistoja kaivaa.
    Cicli B:llä ajaa vielä rutosti, jos tässä vähän yrittäis nostattaa intoa!
    Hyvin nämä gg ketjuun käy.

    Tässä kuva mun rungosta

    https://www.mtbr.com/threads/no-sain...200550&slide=1

    Tässä vois olla Cicli B:stä, vähän epävarma onko ihan oikea

    https://geometrygeeks.bike/bike/cicli-b-fly-2006/

  7. #9367
    Liittynyt
    07/2020
    Viestit
    370
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti Qilty Katso viesti
    Yhtälailla se ilmanvastus on siellä kestopäälysteen ulkopuolella, ja kaikenlisäksi se vaikuttaa jo aika alhaisissa vauhdeissa. Toki jos on tuulipuku päällä ja pyörään solmittu teltat ja muut pussukat, niin aerolla ei ole varmaan merkitystä.

    Ja näissä missä on integroidut ohjaamot ja piuhat piilossa, niin ei myöskään ole niitä kiinnityksiä kaikenmaailman retkikeittimille ja teltoille.
    Toki aerodynamiikka vaikuttaa hiekkatielläkin, mutta suhteessa aika paljon vähemmän kuin maantiellä, kun nopeudet ovat matalammat ja suurempi osa energiasta menee alustan ja renkaiden kasvaneeseen vierintävastukseen.

    Lisäksi kun gravelia on markkinoitu rennompana vaihtoehtona maantiepyöräilylle, missä nopeudella ei ole niinkään merkitystä, niin sekuntien viilaaminen aerodynamiikan kautta on vähän ristiriidassa tän "gravel-hengen" kanssa.

    Hyvän näköinenhän kokonaan integroitu ohjaamo kieltämättä on, mutta tulee tosiaan käytettävyyden kustannuksella.

  8. #9368
    Liittynyt
    06/2000
    Paikkakunta
    Nurmijärvi Rajamäki
    Viestit
    1.511
    Väärin! Hitaassa vauhdissa aerodynamiikka tuo suhteellisesti enemmän etua ajassa mitattuna, kuin nopeassa, niin!

    Mutta eipä siinä, olen itsekin mieluummin lenkillä kuin perillä (juomassa pienpanimo-oluita). Eihän pyöräilemästä normaalisti ole mikään kiire pois.
    Pyöräily on kivaa!

  9. #9369
    Liittynyt
    02/2005
    Paikkakunta
    Turku, Rinkeby
    Viestit
    21.256
    ^Ulkonäkö kyllä OK ja jos olisi johonkin standardiin kuski luotu niin mikäs siinä mutta esim. Canyonillakin pitäisi saada valita yhdistelmä kun pyörän hankkii...

  10. #9370
    K.Kuronen Guest
    ^^Ilmanvastus kasvaa suhteessa nopeuden neliöön.

  11. #9371
    Liittynyt
    08/2016
    Viestit
    1.475
    Jos kaksi viisi milliä paksua, lyhyttä letkunpätkää aiheuttaa harrastefillaristille suurta huolta valtavasta ilmanvastuksesta ja nopeuden hyytymisestä niin harkitsisin kyllä muidenkin ulokkeiden karsimista. Korvanlehdistä voi aloittaa.

  12. #9372
    Liittynyt
    04/2019
    Viestit
    1.457
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti ViP Katso viesti
    Toki aerodynamiikka vaikuttaa hiekkatielläkin, mutta suhteessa aika paljon vähemmän kuin maantiellä, kun nopeudet ovat matalammat ja suurempi osa energiasta menee alustan ja renkaiden kasvaneeseen vierintävastukseen.

    Lisäksi kun gravelia on markkinoitu rennompana vaihtoehtona maantiepyöräilylle, missä nopeudella ei ole niinkään merkitystä, niin sekuntien viilaaminen aerodynamiikan kautta on vähän ristiriidassa tän "gravel-hengen" kanssa.

    Hyvän näköinenhän kokonaan integroitu ohjaamo kieltämättä on, mutta tulee tosiaan käytettävyyden kustannuksella.
    No toihan ei taas ole totta. Jotain 80% vastuksesta tulee kuskista(ja pyörästä?), ja nimenomaan ilmanvastuksen myötä. Eikä renkaissakaan taida vierintävastus olla se suurin tekijä, vaan aerodynamiikka siinäkin.

    Ja niinku tossa joku jo sanoi niin hitaassa vauhdissa säästää enemmän.

    https://youtu.be/89KEevSRcGw

  13. #9373
    Liittynyt
    04/2019
    Viestit
    1.457
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti K.Kuronen Katso viesti
    ^^Ilmanvastus kasvaa suhteessa nopeuden neliöön.
    https://youtu.be/O-7g1kqYJAY

  14. #9374
    K.Kuronen Guest
    ^Mitä jos ei aja millään kynnysteholla sitä gravelia, vaan välillä kruisailee, että jos on reidessä reserviä, tai jos pysähtyy hetkeksi ihmettelemään jotakin?

  15. #9375
    Liittynyt
    05/2015
    Viestit
    17.268
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti K.Kuronen Katso viesti
    ^Mitä jos ei aja millään kynnysteholla sitä gravelia, vaan välillä kruisailee, että jos on reidessä reserviä, tai jos pysähtyy hetkeksi ihmettelemään jotakin?
    OIKEESTI! Nenä stemmiin ja mukana olevat kaverit tiputetaan ja eksytetään mahdollisimman kauas korpeen. Toi on gravellia.

  16. #9376
    K.Kuronen Guest
    Oikeasti on herttaisen yhdentekevää hitaan kuskin murehtia aeroudesta, sillä hidasta eteneminen on silti. Sitten kun kisataan kärkipaikoista ja reidestä on jo otettu se, mitä irtoaa, niin on huomattavasti helpompaa painaa nenä stemmiin, kuin treenata 20 wattia lisää reiteen.

  17. #9377
    Liittynyt
    04/2019
    Viestit
    1.457
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti K.Kuronen Katso viesti
    Oikeasti on herttaisen yhdentekevää hitaan kuskin murehtia aeroudesta, sillä hidasta eteneminen on silti. Sitten kun kisataan kärkipaikoista ja reidestä on jo otettu se, mitä irtoaa, niin on huomattavasti helpompaa paina nenä stemmiin, kuin treenata 20 wattia lisää reiteen.
    Ei siitä kukaan kai ole murehtinu

  18. #9378
    Liittynyt
    04/2005
    Paikkakunta
    Hki
    Viestit
    6.260
    Jos muuten ohjaamon airottomuus huolettaa, niin helpoiten sen saa aerommaksi, kun laittaa jonkun laukun tai makkaran siihen tankoon, eikä ole väliä, että onko ohjaamo integroitu vaiko eikö.
    “Riding a good steel bike, I tell you, is the closest thing to flying without leaving the planet.”

  19. #9379
    Liittynyt
    04/2019
    Viestit
    1.457
    ^ mjaa gcn videolla taas testattiin tuulitunnelissa, niin esim numerolappu tuossa edessä maksoi 9W, olisko ollu joku 40kmh nopeudessa. Ja olikohan pyöräilijän sadetakki tehnyt melkein 30w verrattuna sellaseen perus maantiepyöräilijän trikoopaitaan

    Mut joo, tuskin nyt ohjaamon tai kaapeleiden aeroudella suurta merkitystä on tavan polkijalle, mutta sillä on että ajaako lepattavassa flanellissa vai paremmin istuvassa paidassa.

  20. #9380
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti Qilty Katso viesti
    No toihan ei taas ole totta. Jotain 80% vastuksesta tulee kuskista(ja pyörästä?), ja nimenomaan ilmanvastuksen myötä. Eikä renkaissakaan taida vierintävastus olla se suurin tekijä, vaan aerodynamiikka siinäkin.

    Ja niinku tossa joku jo sanoi niin hitaassa vauhdissa säästää enemmän.
    Ilmanvastus kasvaa nopeuden neliönä kun taas renkaiden vierintävastus nopeuden suhteessa, näin ilmanvastuksen osuus ei ole siis mikään kiinteä luku. Tätä voi hahmottaa vaikka https://www.gribble.org/cycling/power_v_speed.html ja http://www.kreuzotter.de/english/espeed.htm.

    Toisekseen renkaiden vierintävastus on merkittävä ongelma heti kun mennään siloisen asfaltin ulkopuolelle ja merkitys kasvaa nopeasti kun soratie muuttuu sileästä raffiksi metsäautotieksi. Vierintävastus puolestaan tässä sisältää sekä renkaan muodonmuutoksen energiahävikin kuin kuskin pomppimisesta aiheutuvan hävikin.

    Joten jos gravelia ajaa siellä vähemmän siloisella pinnalla niin parin kaapelin ilmanvastus on murheista pienin ja veikkaisin että monella on liian vähän tietoa ja huomiota siihen miten rengasvalinta (rakenne & gummin ominaisuudet, sekundäärisesti kuvio) ja rengaspaineet vaikuttavat vierintävastukseen (ja mukavuuteen & hallintaan).

  21. #9381
    F. Kotlerburg Guest
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti Hower Katso viesti
    Jos kaksi viisi milliä paksua, lyhyttä letkunpätkää aiheuttaa harrastefillaristille suurta huolta valtavasta ilmanvastuksesta ja nopeuden hyytymisestä niin harkitsisin kyllä muidenkin ulokkeiden karsimista. Korvanlehdistä voi aloittaa.
    Pöljä. Sitä varten on aerokypärä ettei korvanlehdet haittaa. Kuuluu jokaisen gravellistin vakiovarusteisiin.

  22. #9382
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti Qilty Katso viesti
    ^ mjaa gcn videolla taas testattiin tuulitunnelissa, niin esim numerolappu tuossa edessä maksoi 9W, olisko ollu joku 40kmh nopeudessa. Ja olikohan pyöräilijän sadetakki tehnyt melkein 30w verrattuna sellaseen perus maantiepyöräilijän trikoopaitaan

    Mut joo, tuskin nyt ohjaamon tai kaapeleiden aeroudella suurta merkitystä on tavan polkijalle, mutta sillä on että ajaako lepattavassa flanellissa vai paremmin istuvassa paidassa.
    Artikkeli totesi, että laukku auttaa nimenomaan aerotuckissa, muutoin se lisää ilmanvastusta. Numerolapun kanssa voisi kuvitella menevän samoin.

  23. #9383
    Liittynyt
    04/2005
    Paikkakunta
    Hki
    Viestit
    6.260
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti Qilty Katso viesti
    ^ mjaa gcn videolla taas testattiin tuulitunnelissa, niin esim numerolappu tuossa edessä maksoi 9W, olisko ollu joku 40kmh nopeudessa. Ja olikohan pyöräilijän sadetakki tehnyt melkein 30w verrattuna sellaseen perus maantiepyöräilijän trikoopaitaan.
    Totta, sadetakki on ihan selkeä tapaus ja numerolapun ongelma on levymäinen muoto, joka aiheuttaa pyörteen taakseen.

    Kun graveleitten ei tarvi välittää uci-säännöistä, saisi pyöristä oikeasti aerompia sillä, että eteen lisättäisiin pieni kate. Mutta eipä niin voi tehdä, kun ei ole muotia, ainakaan vielä, ja sensijaan myydään sitten muodikkaampia integroituja ohjaamoja, joitten todellinen hyöty aerodynamiikan kannalta on jotain olemattoman ja melkein olemattoman väliltä.

    Toinen helppo tapa parantaa kuski+pyörä-yhdistelmän aerodynamiikka, on laittaa sileäpintainen, takaa pyöreähkö reppu kuskin selkään.

    Perus maantieasennossa ajavan kuskin ja pyörän ilmanvastuskerroin jossain 30 kieppeillä eli lähes kaksi kertaa suurempi kun nykyaikaisen henkilöauton kerroin. Siksi ei kannata käydä salilla ainakaan hartioita levittämässä ja reidetkin on parempi pitää mahdollisimman soukkina. (Syy siihen, miksi mulla pyörä ei kulje…)

    Mutta selvis sekin, miksi musta kroonisesti tuntuu siltä, että fiksi Dirtrolleri on mun pyöristä nopein, vaikka siinä on epäaero riseri ja lötköin runko - tietenkin, koska siinä ei ole niitä hidastavia vaijereita niin paljoa ja joskus ei ollenkaan.
    “Riding a good steel bike, I tell you, is the closest thing to flying without leaving the planet.”

  24. #9384
    Liittynyt
    07/2020
    Viestit
    370
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti Qilty Katso viesti
    No toihan ei taas ole totta. Jotain 80% vastuksesta tulee kuskista(ja pyörästä?), ja nimenomaan ilmanvastuksen myötä. Eikä renkaissakaan taida vierintävastus olla se suurin tekijä, vaan aerodynamiikka siinäkin.

    Ja niinku tossa joku jo sanoi niin hitaassa vauhdissa säästää enemmän.

    https://youtu.be/89KEevSRcGw
    Huonosti kieltämättä asiani muotoilin, mutta pointti oli, että vierintävastuksen osuus on suurempi hiekkatiellä kuin maantiellä. Prosenttiosuuksista en osaa sanoa.

    Toisaalta, valtaosa ilmanvastuksesta syntyy kuljettajasta, jolloin matalammalla ajoasennolla pääsee kovempaa. Matalammaksi pääsee helpommin, jos tanko on säädetty kuljettajalle sopivaksi, mitä voi olla vaikea saavuttaa, jos ohjaamoa ei pysty säätämään.

  25. #9385
    Liittynyt
    04/2005
    Paikkakunta
    Hki
    Viestit
    6.260
    Löytyi jotain niistä Heinen tuulitunnelitesteistäkin, jotka on siis tehty ”normipyöräilijällä” eikä aika-ajoasennossa ja varusteissa jne. Suosittelen kyllä luettavaksi sitä All-Road Bike Revolution kirjaa. Tai suosittelen ainakin jokaiselle, joka ei ehdoin tahdoin halua lähteä ihan kaikkiin markkinointihöpsötyksiin mukaan. (Vaikka jonkinlaisen suotimen kanssa se kirjakin kannattaa lukea.)

    https://www.renehersecycles.com/aero...orld-bicycles/

    …ja sit tietysti se karvajuttu: jalkakarvojen lisäksi aitojen gravelistien ikäväksi se parta varmaan kannattais ajaa pois, jos haluaa nauttia aerosta elämästä..
    “Riding a good steel bike, I tell you, is the closest thing to flying without leaving the planet.”

  26. #9386
    r.a.i Guest
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti stenu Katso viesti
    …ja sit tietysti se karvajuttu: jalkakarvojen lisäksi aitojen gravelistien ikäväksi se parta varmaan kannattais ajaa pois, jos haluaa nauttia aerosta elämästä..
    Ei tarvii…

    https://youtu.be/FkmCLOjk2h8

  27. #9387
    Liittynyt
    04/2005
    Paikkakunta
    Hki
    Viestit
    6.260
    ^ ah, toi pelasti pävän
    “Riding a good steel bike, I tell you, is the closest thing to flying without leaving the planet.”

  28. #9388
    F. Kotlerburg Guest
    Nyt mä keksin miksi ei oo koskaan tuntunut aidolta gravellistilta. Ei kasva parta.

  29. #9389
    Liittynyt
    08/2016
    Viestit
    1.475
    ^No voi Tähän pitää pyrkiä jos gravelisti haluaa olla.
    Huomatkaa aerolätsä, lippa spoilerina.

  30. #9390
    Liittynyt
    09/2005
    Viestit
    1.300
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti stenu Katso viesti
    Kun graveleitten ei tarvi välittää uci-säännöistä, saisi pyöristä oikeasti aerompia sillä, että eteen lisättäisiin pieni kate. Mutta eipä niin voi tehdä, kun ei ole muotia, ainakaan vielä, ja sensijaan myydään sitten muodikkaampia integroituja ohjaamoja, joitten todellinen hyöty aerodynamiikan kannalta on jotain olemattoman ja melkein olemattoman väliltä.

    Toinen helppo tapa parantaa kuski+pyörä-yhdistelmän aerodynamiikka, on laittaa sileäpintainen, takaa pyöreähkö reppu kuskin selkään.
    Omaan silmään tuntuu että nykyään melkein jokaisen harrikan keulaan on ilmestynyt joku kate. Siitä saisi mallia sorapyöriin, sporttisempi pisaramainen vauhdikkaille ja täyskate setämiehemmille.

    Itsellähän on sitä aerodynaamista pisaramuotoa haettu isolla mahalla, jollain pitää kompensoida isosta päästä johtuvaa suurta osa pinta-alaa.

    Lähetetty minun laitteesta Takapalkilla

Kirjanmerkit

Viestin säännöt

  • Käyttäjä ei voi aloittaa uusia viestiketjuja
  • Käyttäjä ei voi vastata viesteihin
  • Käyttäjä ei voi liittää liitetiedostoja
  • Käyttäjä ei voi muokata viestejään
  •