
Alkujaan tämän lähetti
Qilty
^ mjaa

gcn videolla taas testattiin tuulitunnelissa, niin esim numerolappu tuossa edessä maksoi 9W, olisko ollu joku 40kmh nopeudessa. Ja olikohan pyöräilijän sadetakki tehnyt melkein 30w verrattuna sellaseen perus maantiepyöräilijän trikoopaitaan.
Totta, sadetakki on ihan selkeä tapaus ja numerolapun ongelma on levymäinen muoto, joka aiheuttaa pyörteen taakseen.
Kun graveleitten ei tarvi välittää uci-säännöistä, saisi pyöristä oikeasti aerompia sillä, että eteen lisättäisiin pieni kate. Mutta eipä niin voi tehdä, kun ei ole muotia, ainakaan vielä, ja sensijaan myydään sitten muodikkaampia integroituja ohjaamoja, joitten todellinen hyöty aerodynamiikan kannalta on jotain olemattoman ja melkein olemattoman väliltä.
Toinen helppo tapa parantaa kuski+pyörä-yhdistelmän aerodynamiikka, on laittaa sileäpintainen, takaa pyöreähkö reppu kuskin selkään.
Perus maantieasennossa ajavan kuskin ja pyörän ilmanvastuskerroin jossain 30 kieppeillä eli lähes kaksi kertaa suurempi kun nykyaikaisen henkilöauton kerroin. Siksi ei kannata käydä salilla ainakaan hartioita levittämässä ja reidetkin on parempi pitää mahdollisimman soukkina. (Syy siihen, miksi mulla pyörä ei kulje…)
Mutta selvis sekin, miksi musta kroonisesti tuntuu siltä, että fiksi Dirtrolleri on mun pyöristä nopein, vaikka siinä on epäaero riseri ja lötköin runko - tietenkin, koska siinä ei ole niitä hidastavia vaijereita niin paljoa ja joskus ei ollenkaan.
“Riding a good steel bike, I tell you, is the closest thing to flying without leaving the planet.”
Kirjanmerkit