HephaGarminGiantElectrobike
Sivu 312 / 516 EnsimmäinenEnsimmäinen ... 212 262 302 310 311 312 313 314 322 362 412 ... ViimeinenViimeinen
Näyttää tulokset 9.331 - 9.360 / 15480

Aihe: "Gravel Grinding" -fillarit

  1. #9331
    Liittynyt
    04/2019
    Viestit
    1.457
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti ViP Katso viesti
    Maantiepyörässä vielä ymmärrän tuon kokonaan integroidun ohjaamon ja ohjaamon sisälle vedetyt vaijerit, mutta gravelissa menee jo vähän ohi. Stemmin vaihdot tms. vaatii aina jarruletkujen irroittamisen ja ilmaamisen, samoiten ohjauslaakerien puhdistus/rasvaus vaatii melkoisen rumban. Greivelissä se ilmanvastuskaan tuskin on niin merkittävässä roolissa, että kaksi näkyvissä olevaa, muutaman sentin jarruletkun pätkää olennaisesti vaikuttaisi menoon.

    Form over function?
    Yhtälailla se ilmanvastus on siellä kestopäälysteen ulkopuolella, ja kaikenlisäksi se vaikuttaa jo aika alhaisissa vauhdeissa. Toki jos on tuulipuku päällä ja pyörään solmittu teltat ja muut pussukat, niin aerolla ei ole varmaan merkitystä.

    Ja näissä missä on integroidut ohjaamot ja piuhat piilossa, niin ei myöskään ole niitä kiinnityksiä kaikenmaailman retkikeittimille ja teltoille.

  2. #9332
    K.Kuronen Guest
    ^Sitä joutuu punnitsemaan, että suurin mahdollinen nopeus, vai helppo huollettavuus. Omassa käytössäni helppo huollettavuus ja eri osien vaihdettavuus nousee korkealle arvoasteikolla ja tämä sulkee tiettyjä ratkaisuja pois ja integroitu ohjaamo on tällainen.

  3. #9333
    Liittynyt
    05/2015
    Viestit
    17.294
    Mitä huoltoa di2 ja hydro tarvitsee? Pesu helpottuu oikeasti, kun sitä kurapshaa ei ole joka raossa.

    Tuo ohjauslaakerin putsaus on kyllä totta. Olisi kiva tietää tulevaisuuden varalle millaisia ratkaisuja on käytössä. Täytyykö kaikista purkaa piuhat pois jos ohjauslaakerin poistaa? En oikein usko.

  4. #9334
    K.Kuronen Guest
    ...ja osien vaihdettavuus toisiin.

  5. #9335
    Liittynyt
    05/2001
    Paikkakunta
    Tampere
    Viestit
    4.693
    Integroidussa etupäässä kyse on pyörän yhdestä tärkeimmästä ominaisuudesta eli ulkonäöstä. Viimeistelty integroitu etupää yksinkertaisesti näyttää hyvältä. Toinen mikä selvästi helpottuu on pyörän pesu, kun vaijerit/letkut/johdot eivät ole tiellä. Uuden pyörän kanssa voi joutua vaihtamaan stemmin tai ohjaustangon, jolloin etupään joutuu purkamaan kerran. Ohjainlaakerit kestävät käytöstä ynnä muusta riippuen eri ajan, itsellä vaihto/huoltoväli on ollut noin 5 vuotta.

  6. #9336
    K.Kuronen Guest
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti paaton Katso viesti
    Mitä huoltoa di2 ja hydro tarvitsee? Pesu helpottuu oikeasti, kun sitä kurapshaa ei ole joka raossa.

    Tuo ohjauslaakerin putsaus on kyllä totta. Olisi kiva tietää tulevaisuuden varalle millaisia ratkaisuja on käytössä. Täytyykö kaikista purkaa piuhat pois jos ohjauslaakerin poistaa? En oikein usko.
    Oma kokemukseni on, että mikäli jotakin hyvin uitetusta kurapyörästä avataan, on kaikki siihen liittyvä puhdistettava hyvin ennen kasausta, sillä sellaista rakoa tai tiivistettä ei ole, joka osaansa hiekasta ei olisi saanut.

  7. #9337
    Liittynyt
    08/2016
    Viestit
    1.475
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti plr Katso viesti
    Integroidussa etupäässä kyse on pyörän yhdestä tärkeimmästä ominaisuudesta eli ulkonäöstä.
    Totta.
    Joskus tärkein juttu fillarissa oli, että sen pystyi esim. erilaisilla stemmeillä modaamaan itselleen millimetrin tarkasti sopivaksi.
    Nykyisin ulkonäkösyistä samaan ohjaamoon on pakko sovittautua erilaisilla kehonpituuksilla, vartalomalleilla ja ajotavoilla ym.
    Ulkonäkö ja sillä elvistely on tärkeää. Siksi minäkin sellaisen haluaisin.

  8. #9338
    K.Kuronen Guest
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti plr Katso viesti
    Integroidussa etupäässä kyse on pyörän yhdestä tärkeimmästä ominaisuudesta eli ulkonäöstä. ...
    Pyörän ulkonäkö ei ole mulle kovin korkealla asteikossa. Muokattavuus on ehkä tärkein ja se, että voin kierrättää osia nykyisten kolmen maantietankoisen kesken: osat (ja työkalut) valuvat vaihtojen myötä lopulta työmatkakäyttöön, jossa niitä ajetaan loppuun.

  9. #9339
    Liittynyt
    05/2015
    Viestit
    17.294
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti plr Katso viesti
    Integroidussa etupäässä kyse on pyörän yhdestä tärkeimmästä ominaisuudesta eli ulkonäöstä. Viimeistelty integroitu etupää yksinkertaisesti näyttää hyvältä. Toinen mikä selvästi helpottuu on pyörän pesu, kun vaijerit/letkut/johdot eivät ole tiellä. Uuden pyörän kanssa voi joutua vaihtamaan stemmin tai ohjaustangon, jolloin etupään joutuu purkamaan kerran. Ohjainlaakerit kestävät käytöstä ynnä muusta riippuen eri ajan, itsellä vaihto/huoltoväli on ollut noin 5 vuotta.
    Oman kokemukseni mukaan ohjauslaakerit ovat täynnä hiekkaa muutamassa kuukaudessa. Vähän riippuu onko alapää miten suojattu, mutta esimerkiksi ninerissa putsasin tuon ensimmäisen vuoden aikana kolmesti ja sen jälkeen vaihdoin paremmin suojattuun ratkaisuun.

  10. #9340
    Liittynyt
    02/2005
    Paikkakunta
    Turku, Rinkeby
    Viestit
    21.308
    Ja samat tyypit mitkä toitottaa integroinnista ajaa maastopyörällä missä kymmeniä senttejä ylimääräistä vaijerinkuorta ja letkua...

  11. #9341
    Liittynyt
    05/2009
    Viestit
    2.395
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti JackOja Katso viesti
    Mikä on tämä perusgraveli, olisi hyvä saada esimerkki? Omaani olen pitänyt sellaisena, mutta enää en ole ihan varma.
    No me ollaan vähän eri tasolla tässä harrastuksessa, joten mun perusgraveli oli XXL-kamaa, eli Whiten GX LTD. Mutta sitten tajusin, että tuo ei tuo mulle mitään uutta. Tai no, nestelevarit (jotka kyllä mieluusti ottaisin). Muilta osin enempi downgrade, varmaan ajofiilistä myöten.

    Nykyinen wanha ratsu hoitaisi grävelöinninkin ihan hyvin, kunhan vaan laittaisi sopivampaa ja leveämpää kumia alle. Ja onhan se sentään grävelöinnin esi-isiä

    Mutku ei. Nyt on tosiaan fiilis, että Endurance-maantiepyörä 40mm kumioptiolla voisi olla kova. Tuollaista odotellessa tilasin nykyiseen toiset kiekot, joihin laitan 28mm GP5000:t ja käydään koittamassa miltä tuntuu.

  12. #9342
    Liittynyt
    02/2005
    Paikkakunta
    Turku, Rinkeby
    Viestit
    21.308
    ^Turha niitä 28millisiä hiekkateillä pelätä "Paattoman" lailla...

  13. #9343
    Liittynyt
    01/2006
    Paikkakunta
    Laru, HKI
    Viestit
    21.181
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti jalkkis Katso viesti
    No me ollaan vähän eri tasolla tässä harrastuksessa, joten mun perusgraveli oli XXL-kamaa, eli Whiten GX LTD..
    Ahaa, me puhuttiin eri asiasta. Luulin että olit ostamassa perusgravelia siinä mielessä, että olisi niin vaan gravel kuin vain olla voi. Niinkuin mulla. Mutta puhuitkin perustason gravelista.

    Ärsyttää muuten sivumennen sanoen tämä viileän amerikankielen pakkosyöttö. Gravel-pyörä! Eihän maastopyöräkään ole mountain-pyörä!

    Ja bikepacking on retkipyöräilyä saatana, oli sen suoritusformaatti mikä tahansa.


  14. #9344
    Liittynyt
    04/2005
    Paikkakunta
    Hki
    Viestit
    6.288
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti jalkkis Katso viesti
    Ja onhan se sentään grävelöinnin esi-isiä .
    Luinko oikein rivien välistä eli CrossCheck? Jos, niin siinä tapauksessa yllättävän moneen pyörään vaihtaminen voi tuntua downgreidaukselta ainakin alkuinnostuksen jälkeen.
    “Riding a good steel bike, I tell you, is the closest thing to flying without leaving the planet.”

  15. #9345
    Liittynyt
    08/2020
    Viestit
    2.035
    Tein tosiaan toissapäivä aeropyörä-gravelrengasviritykselläni satasen testilenkin, jossa hiekkatietä ja sorapolkuja vajaa 30 km. Ohessa muutama huomio ja ajatus tuosta testistä ja lenkistä. Pyöränä Orbea Orca Aero ja renkaina 32 mm Panaracer gravelkingit sk:t.

    Hiekkatiellä ja poluilla pystyin etenemään ihan kohtuullisen ok, varsinkin mutkissa ja laskuissa piti olla aika kuitenkin aika tarkkana, akseliväli ja myös etuosa aika paljon lyhyempi kuin normaalissa gravelpyörässä, tunne oli vähän liian etupainotteinen ja etuosa kiikkerän oloinen; irtosoralla pelkäsin etusen luistavan ja pehmeällä haukkaavan. Edellä mainittu omaan tuntemukseen ja arvailuun perustuen. Tässä pitää muistaa että en ole mitenkään erityisen hyvä pyöränkäsittelijä.

    Toe overlappia piti myös erityisesti varoa, kun sitä muutenkin on, niin selkeästi korkeampi rengas vielä lisäsi sitä. Ajoin maantiekengillä ja cleatit aivan takana.

    Maantiellä gravelkingit rullasivat hyvin, kulku ei sillä tavalla häirinnyt että tunne olisi ollut kuin huonosti voidelluilla suksilla (kuten esim. pro one biteillä, ja kaverilenkillä). Kun datasta jälkikäteen katsoo niin jonkin verran enemmän töitä piti tehdä normaalin lenkkivauhdin suhteen. Noissa gravelkingeissä keskiosa on tasainen ja reunalla on vähän isommat nappulat, rengas ei siis ole tasaisen pyöreä vaan tuossa kohtaa on sellainen "kynnys", maantiellä mm. putkelta ajaessa tai jyrkässä kaarteessa huomasi kun rengas taittui tuon kynnyksen yli. Alussa tuo aiheutti muutaman oho-tilanteen.

    Oma ajatus tuon perusteella on, että en tuosta pyörästä gravelpyörää saa, en edes kevyt sellaista. Rauhalliseen hiekkatieajoon ja siirtymiin ihan ok (32 rengastus tuossa kuitenkin liian iso, 28-30 slicksi parempi) sekä runkotilan kannalta ja sen vuoksi että joka tapauksessa pyörä jää vajaaksi gravelointiin, eikä maantiellä sitten myöskään ole hyötyä noin voimakkaasti kuvioidusta renkaasta.

    Verrattuna aiemmin omistamaani Grizliin, niin uskoisin että siitä olisi saanut huomattavasti paremman maantiepyörän, kuin maantiepyörästä gravelpyörän, perusteena ennekaikkea rengastila ja askeliväli/etupainoisuus. Sellainenkin seikka myös tuli mieleen kuin pyörän aiottu käyttötarkoitus, eli kun tuota gravelointia harrastetaan aika eri tavalla ja jotka rasittavat pyörää ja sen osia myös aika eri tavalla, niin mitenkähän tuo on ylipäätään huomioitu. Valmistajat ilmoittavat vaihtelevasti mihin noita pyöriä saa käyttää heidän mukaansa.

  16. #9346
    Liittynyt
    01/2006
    Paikkakunta
    Laru, HKI
    Viestit
    21.181
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti stenu Katso viesti
    Luinko oikein rivien välistä eli CrossCheck? ...
    Helkama Kulkuri oli ennen tuotakin


  17. #9347
    Liittynyt
    05/2015
    Viestit
    17.294
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti JKO17 Katso viesti
    Tein tosiaan toissapäivä aeropyörä-gravelrengasviritykselläni satasen testilenkin, jossa hiekkatietä ja sorapolkuja vajaa 30 km. Ohessa muutama huomio ja ajatus tuosta testistä ja lenkistä. Pyöränä Orbea Orca Aero ja renkaina 32 mm Panaracer gravelkingit sk:t.

    Hiekkatiellä ja poluilla pystyin etenemään ihan kohtuullisen ok, varsinkin mutkissa ja laskuissa piti olla aika kuitenkin aika tarkkana, akseliväli ja myös etuosa aika paljon lyhyempi kuin normaalissa gravelpyörässä, tunne oli vähän liian etupainotteinen ja etuosa kiikkerän oloinen; irtosoralla pelkäsin etusen luistavan ja pehmeällä haukkaavan. Edellä mainittu omaan tuntemukseen ja arvailuun perustuen. Tässä pitää muistaa että en ole mitenkään erityisen hyvä pyöränkäsittelijä.

    Toe overlappia piti myös erityisesti varoa, kun sitä muutenkin on, niin selkeästi korkeampi rengas vielä lisäsi sitä. Ajoin maantiekengillä ja cleatit aivan takana.

    Maantiellä gravelkingit rullasivat hyvin, kulku ei sillä tavalla häirinnyt että tunne olisi ollut kuin huonosti voidelluilla suksilla (kuten esim. pro one biteillä, ja kaverilenkillä). Kun datasta jälkikäteen katsoo niin jonkin verran enemmän töitä piti tehdä normaalin lenkkivauhdin suhteen. Noissa gravelkingeissä keskiosa on tasainen ja reunalla on vähän isommat nappulat, rengas ei siis ole tasaisen pyöreä vaan tuossa kohtaa on sellainen "kynnys", maantiellä mm. putkelta ajaessa tai jyrkässä kaarteessa huomasi kun rengas taittui tuon kynnyksen yli. Alussa tuo aiheutti muutaman oho-tilanteen.

    Oma ajatus tuon perusteella on, että en tuosta pyörästä gravelpyörää saa, en edes kevyt sellaista. Rauhalliseen hiekkatieajoon ja siirtymiin ihan ok (32 rengastus tuossa kuitenkin liian iso, 28-30 slicksi parempi) sekä runkotilan kannalta ja sen vuoksi että joka tapauksessa pyörä jää vajaaksi gravelointiin, eikä maantiellä sitten myöskään ole hyötyä noin voimakkaasti kuvioidusta renkaasta.

    Verrattuna aiemmin omistamaani Grizliin, niin uskoisin että siitä olisi saanut huomattavasti paremman maantiepyörän, kuin maantiepyörästä gravelpyörän, perusteena ennekaikkea rengastila ja askeliväli/etupainoisuus. Sellainenkin seikka myös tuli mieleen kuin pyörän aiottu käyttötarkoitus, eli kun tuota gravelointia harrastetaan aika eri tavalla ja jotka rasittavat pyörää ja sen osia myös aika eri tavalla, niin mitenkähän tuo on ylipäätään huomioitu. Valmistajat ilmoittavat vaihtelevasti mihin noita pyöriä saa käyttää heidän mukaansa.
    Samanlaisia kokemuksia. Tuollaisen assupainotteiseen gravelliin toimii homma tosiaan toisinpäin paremmin. Laittaa siihen gravelliin asennon matalaksi ja renkaiksi 40mm sliksit. Ei tule tuota alletaittumista ja hiekallakin on vähän enemmän pitoa leveän renkaan ansiosta.

    Sitten kun haluaa naksun enemmän gravellia, niin neliönappulaa alle. Esimerkiksi resolute. Tuokaan ei taitu alle assulla. Loistava rengas.

  18. #9348
    Liittynyt
    05/2009
    Viestit
    2.395
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti stenu Katso viesti
    Luinko oikein rivien välistä eli CrossCheck? Jos, niin siinä tapauksessa yllättävän moneen pyörään vaihtaminen voi tuntua downgreidaukselta ainakin alkuinnostuksen jälkeen.
    No ei nyt sentään mitään noin hienoa

    Mulla on ajossa levariversio Cicli B:stä pitkällä takahaarukalla. Tartuin vaan tuolla aikaisemmin esitettyyn, että ekat grävelit olivat enempi CC pitkällä takahaarukalla. Olen antanut itselleni ymmärtää, että lähtökohta tässä mun pyörässä on ainakin jotenkin CC-puolella ja myöhemmin tähän mallliin on liimattu jäätävän pitkä (muistaakseni 440-450mm) takahaarukka. Taisit tämä on bikepacking-pyörä (trekking ei kuulosta trendikkäältä).

    Desing / geometria on toki ajalta miekka&kivi, joten nää nykyvehkeet lienee aika lailla eri maata.

  19. #9349
    Liittynyt
    04/2019
    Viestit
    1.457
    Okei. Täytyy jonkun ilmoittaa valmistajille että K.Kuronen tai nure ei tule koskaan ostamaan pyörää integroidulla ohjaamolla, eli valmistamisen voi hyvin lopettaa.

    Tuskin ostaisin itsekkään, mut enpä mä kuvitellukkaan että niitä tehdään pelkästään mua varten...tai saattaisin jopa ostaakkin ja myöhemmin kirota sitä(ohjaamoa) edellä mainituista syistä.

  20. #9350
    K.Kuronen Guest
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti Qilty Katso viesti
    Okei. Täytyy jonkun ilmoittaa valmistajille...
    Älä turhaan vaivaudu, sillä olen jo laittanut sähköpostia kaikille niille valmistajille, jotka moiseen typeryyteen ovat ryhtyneet.

  21. #9351
    https://youtu.be/8vO8s4lF2QI

    Tuosta edullinen paketti harrastuksen aloittamiseen 3T:ltä???? On kyllä omaan makuun hieno pyörä ja hieno video!

  22. #9352
    Liittynyt
    05/2015
    Viestit
    17.294
    Tekeekö ne nyt oikeasti race maxeja Italiassa?

  23. #9353
    Liittynyt
    08/2016
    Viestit
    1.475
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti Plaine Katso viesti
    https://youtu.be/8vO8s4lF2QI
    Tuosta edullinen paketti harrastuksen aloittamiseen 3T:ltä???? On kyllä omaan makuun hieno pyörä ja hieno video!
    Älyttömän hieno toimituslaatikkokin! Nam....
    Eikun se garage-boxi pitäääkin tilata erikseen 4 900€. Noo, kyllä sen kestää.
    Moottoroitu ja toimii kaukosäätimellä. Sopisi hyvin olohuoneen sisustuselementiksi.

  24. #9354
    F. Kotlerburg Guest
    Minä niin mieleni pahoitin, kun kaikenmaailman integroituja ohjaamoja sun muuta on nykyään tarjolla. Pakkohan sellainen on sitten ostaa.

  25. #9355
    Liittynyt
    08/2016
    Viestit
    1.475
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti F. Kotlerburg Katso viesti
    Minä niin mieleni pahoitin, kun kaikenmaailman integroituja ohjaamoja sun muuta on nykyään tarjolla. Pakkohan sellainen on sitten ostaa.
    Somepyöräilyyn ehdoton kapine. Postailet kuvia siitä ahkerasti.

  26. #9356
    Liittynyt
    04/2019
    Viestit
    1.457
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti K.Kuronen Katso viesti
    Älä turhaan vaivaudu, sillä olen jo laittanut sähköpostia kaikille niille valmistajille, jotka moiseen typeryyteen ovat ryhtyneet.

  27. #9357
    F. Kotlerburg Guest
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti Hower Katso viesti
    Somepyöräilyyn ehdoton kapine. Postailet kuvia siitä ahkerasti.
    Voit aloittaa tuosta #3800

    Kuuluu topicciin kun tuo on soralla ja siinä 28 milliset alla.

  28. #9358
    Liittynyt
    01/2011
    Paikkakunta
    Espoo
    Viestit
    2.929
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti paaton Katso viesti
    Samanlaisia kokemuksia. Tuollaisen assupainotteiseen gravelliin toimii homma tosiaan toisinpäin paremmin. Laittaa siihen gravelliin asennon matalaksi ja renkaiksi 40mm sliksit. Ei tule tuota alletaittumista ja hiekallakin on vähän enemmän pitoa leveän renkaan ansiosta.

    Sitten kun haluaa naksun enemmän gravellia, niin neliönappulaa alle. Esimerkiksi resolute. Tuokaan ei taitu alle assulla. Loistava rengas.
    Samoja kokemuksia maantiepyörästä soralla (varsinkin jos pinnassa on irtonaista tavaraa) myös itsellä, ohjauskulma on aivan liian jyrkkä soralle vaikka alla olisikin leveämmät (31.5mm) kumit alla. Gravelpyörä 33mm slikseillä oli ihan eri peli samoilla reiteilllä. Eli jos yksi pyörä pitäisi olla niin varmaan gravel olisi fiksumpi, maantiepyörä on toki kivempi maantiellä.

    Integroiduista ohjaamoista: omassa SL7 Tarmacissa on sellainen semi-integroitu ohjaamo, eli letkut kulkee stemmin alla. Stemmin voi vaihtaa ihan normaalisti jos haluaa, mutta ohjainlaakerin vaihtoa varten pitää letkut irroitella kahvoista. Maantiepyörässä varmaan ihan jees, mutta jossain kuravellipyörässä alkaisi harmittamaan kerta vuoteen moinen operaatio tehdä.

  29. #9359
    Liittynyt
    05/2009
    Viestit
    2.395
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti Hower Katso viesti
    Somepyöräilyyn ehdoton kapine. Postailet kuvia siitä ahkerasti.
    Kait noissa on jo integroitu some-selfie-kamerakin?

  30. #9360
    Liittynyt
    06/2009
    Paikkakunta
    Helsinki
    Viestit
    2.053
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti paaton Katso viesti
    Tekeekö ne nyt oikeasti race maxeja Italiassa?
    Ymmärtääkseni vain tätä kuitulangoista kudottua Italia -mallia. Hieno runko hänelle jolle vain paras on kyllin hyvää.
    The older I get the faster I was

Kirjanmerkit

Viestin säännöt

  • Käyttäjä ei voi aloittaa uusia viestiketjuja
  • Käyttäjä ei voi vastata viesteihin
  • Käyttäjä ei voi liittää liitetiedostoja
  • Käyttäjä ei voi muokata viestejään
  •