Lainaus Alkujaan tämän lähetti +€+ Katso viesti
Pääpointti nyt ei ole se onko varaa ajaa vai ei. Se on pointti että jos suurin osa tuon ikäisistä valitsee auton fillarin sijaan parin kilometrin matkoille niin eikö tässä ole jo jotain vialla?

Melko huvittavaa katsella omiakin naapureita joista yksikään ei edes omista fillaria ja joka ikiseen paikkaan mennään autolla vaikka asutaan keskellä kaupunkia. Kaikki peruspalvelut ovat kilometrin säteellä sairaalasta apteekkiin. Näen ikkunasta 2 kioskia, kaljakuppilan, pitserian, ruokakaupan, huoltoaseman, parturin ja kasan muitakin pikkuliikkeitä. Silti en ole koskaan nähnyt yhdenkään naapurin lähtevän tai tulevan mistään kävellen esim. ostoskassin kanssa.

Aivan sama mitä jossain facebookin "BENSA MAKSAA LIIKAA!!" -hörhöryhmissä huudetaan muutosta niin en pysty käsittää noita argumentteja. Yhteiskuntamme kannustaa edelleen valitsemaan sen auton niin infran kuin autoilun kustannusten kautta.

En aio muuttaa mielipidettäni joka perustuu päivittäisiin empiirisiin havaintoihin sen sijaan että huutelisin puskista ihan vain huvikseen.
Jotain realismia pitäisi sentään olla.
Paljoko mielestäsi sen bensan pitäisi maksaa? 2 kilometrin matkalla sitä kuluu alle 2 dl. Jos haluat että tuo matka maksaisi enemmän kuin hsl:n kertalippu, niin bensan pitäisi maksaa yli 30€/l.

Polttoaineiden hinnan 20 kertaistaminen näkyisi aika rajusti maitokaupassa kaikkien tuotteiden hinnassa. Voisi yhteiskunta halvaantua aika pahasti ja silti se 2 km matka maksaisi vain vähän enemmän kuin bussilippu.

Tuo on ilmeisesti botonikuutiohelvetin ongelma.

Täällä on lähin kauppa 0,5 kilometrin päässä ja iso osa asukkaista käy siellä kävellen. Niinkuin minäkin.

Lähes jokaisessa pihassa on vähintään 2 autoa, mutta ei niillä kukaan lähikauppaan aja muuta kuin sateella.

Ja kyse ei ole siitä etteikö olisi vara ajaa tai eikö kaupan oven vieressä olisi ilmaista parkkipaikkaa.

Yksi syy lyhyiden matkojen ajamiseen on siinä, että omistamista verotetaan niin raskaasti, että pitäähän sille verolle jotain vastinetta saada.