Tuossa aiemmin kattelin mr. Slowlyn Mirai -juttua ja unohdin linkata tänne.
https://www.youtube.com/watch?v=XytYTxQEq_Y
https://www.youtube.com/watch?v=v99AthjW78U
James Maylla siis on Toyota Mirai vetyvetoisena, päivitti uudempaan malliin.
Eilen pohdittiin kaverin kanssa seuraavaa. Ajokorttia ajettaessa se on mahdollista suorittaa automaatilla, jolloin ajorttiin tulee merkintä erityisehtoihin "78" joka on "Rajoitettu ajoneuvoihin, joissa on automaattivaihteisto". Mitens patteriautot, kun ei ole laatikkoa ollenkaan? Jos toi ehto olisi "ei-manuaali" , niin se olisi yksiselitteinen, mutta kun se ehto nimenomaan vaatii automaattilaatikon?
Pitääkö silloin sähkäriä halutessaan ostaa Taycan, kun siinä on 2-lovinen automaagi
Käytännössähän tuohon ei varmaan puututa, mutta jos viilaa pilkkua, niin...
Ja toinen: jos autokoulun suorittaa opetusluvalla sähköautolla, niin tuleeko korttiin toi automaattilaatikon rajoite?
- Heroes are ordinary people in extraordinary situations doing the right thing -
Eikös se auto kuskin näkökulmasta toimi kuitenkin kuin automaattivaihteisto, eli ei tarvita kytkintä eikä keppiä. Kyllähän imho tohon pitäisi 78 merkintä tulla jos sähköllä kortin suorittaa!
Jep. Mutta sitä kuuluisaa pilkkua viilaamalla toi sanamuoto on: rajoitettu ajoneuvoihin, joissa on automaattivaihteisto. Ei siis "toiminta kuin automaatissa". Pitääkö siis sen Leafin takaluukkuun heittää W123 Mesen automaattiloota, jotta "autossa on automaattivaihteisto" ? Kukaan ei sanonut, että sen tulee olla kytkettynä...![]()
- Heroes are ordinary people in extraordinary situations doing the right thing -
Suomen lakipykälistön kukkasia taas, liekö edes ennakopäätöksiä tämmöiselle?
Tytär ajeli hiljattain ajokortin, niin opettaja oli kuulemma todennut että olisi taivaan lahja jos Suomen autot olisi kaikki automaattivaihteisia. Liekö jo ollut kroonista niskakipua, kun vuosien varrella tullut valoissa jne. äkkipysähdyksiä manuaalilaatikolla ja kytkimen kanssa arpoessa...
Lähetetty jonkun tutun Tapatalkilla
Inssiajossa käytettävä ajoneuvo ratkaisee. Ihan sama millä harjoittelee. Opetusluvalla voi ajella ihan hyvin automaatilla / sähkärillä ja lainaa sitten inssiajoon manuaalin vaikka autokoulusta tai tutulta.
Tiedän monia jotka on toimineet näin, mutta jos tuolle tielle lähtee, niin kannattaa varmaan olla se kytkimen käyttö harjoiteltu kuitenkin jossain...
Ennen vanhaan autoissa oli suorahampaiset laatikot ja joutui käyttään välikaasua tai sitten kun oppi kuulemaan moottorin äänen niin vaihde meni päälle ilman kytkintä.. ei nykyajan Jonne tämmösiä heti osais ajaa
Ajoin 90-luvun alussa pari kesää Helsingissä jakeluautoa. Työkaluna oli vanha Mersun kuormuri jossa oli synkronoimaton vaihteisto ja pirun jäykkä kytkin. Alasvaihtoihin piti laittaa välikaasua ja ylöspäinkin kaksoispolkaisutekniikalla. Alussa oli vasen polvi aika kovilla kun kahdeksan tuntia sompaili taajama-ajoa.
Sisu käytti pitkään suorahampaista ja oli myös tukkimiesten suosiossa kun oppiessaan oli nopeampi vaihtaa metsästä pois tullessa jossain pienellä tiellä
Autokoulun autohan voisi olla suoralovinen kytkimellinen aina, saataisiin pehmeästi vaihtavia / ajavia kuskeja maailmalle![]()
tuolla trafin logiikalla ne sitten ajaa vain simulaattorissa ja kulkee bussin kyydissä.
oikeastaan muutamien ajotavoille se oliskin parasta sekä turvallisinta muille. mutta se on oma luku![]()
"Stop being a little baby and get up. Life is pain. Get used to it!"
Iliman kytkimen käyttöä vaihteiden vekslailun opettelin ihan synkronoidulla laatikolla varustetulla Ooppelilla, jota lainasin kaverilta. Carrol Smithin kirjassa kerrottiin kuinka onnistuu.
Project Binky ep 35
https://www.youtube.com/watch?v=hpkMrKyOX90
Project Binky ep 36
https://www.youtube.com/watch?v=oFuu5jtbGiw
Porsaani karsinassaan.
Sent from my SM-G781B using Tapatalk
Tyylikäs Porsas...
Kyllä on paljon hienoutta kärsän ja saparon välissä.
Magee Possu, iso peukku. Ja tännehän saa laittaa kuvia lisääkin...
Sent from my SM-G950F using Tapatalk
"Haluutsä tän heti vai tehdäänkö tietokoneella?"
kiitos kiitos kehuista.
Possu on 911S vuodelta 1974. MR leimassa mutta edelleen restaurointi on kesken. Tuo on leimattu museoon Suomessa 1999 hyvin alkuperäisenä, mutta nyt on tullut aika laittaa parempaan kuosiin. Ajokilometrejä on 126tkm, mosa on alkuperäinen 2.7L + CIS ruisku. Autossa ei ole vuosien varralla tehtyjä tuunauksia, mutta isoja korjauksia ei myöskään oltu tehty, pl mosa + laatikko.
Pari vuotta sitten aikaa meni 500h helmojen ja lokareiden sisäosien ruostekorjauksiin kaverin kanssa yhteensä. Toissa talvena tein alustan (jouset, jarrut, iskarit, tukivarret, pyörän laakerit, bensatankki, pohjalevy maalausta) sekä bensalinjat + etukontin maalaus uusiksi ja aikaa meni noin 400h. Ensi talvena pudotan mosan pois ja maalataan konehuone uusiksi ja aloitellaan koko auton maalausta uudelleen, koska nykyinen kori on ns päälle maalattu ja liian suurella määrällä lakkaa.
Kyllä tässä riittää duunia vielä pari-kolme vuotta eteenpäin, mutta tämä ei ole aikataulutettu urakka vaan homma etenee fiiliksen mukaan.
Ny o suuttimet kohillaan: https://www.iltalehti.fi/autouutiset...a-594e24ab9c64
1600 heppaa, 1450 kiloa, 500+km/h. "Riittävä"
- Heroes are ordinary people in extraordinary situations doing the right thing -
Ja jottei kaverit jää huonommaksi, niin : https://www.motor1.com/news/527796/h...m-f5-sold-out/
1817hp / 1360kg eli 1.34hp/kg(!)
Taas 500kmh+ ja 0-200 4,7sek (!!!)
- Heroes are ordinary people in extraordinary situations doing the right thing -
Kirjanmerkit