LostInLaplandGiantCanyonAjopyoraElectrobike
Sivu 5 / 9 EnsimmäinenEnsimmäinen ... 3 4 5 6 7 ... ViimeinenViimeinen
Näyttää tulokset 121 - 150 / 265

Aihe: Sähkötäpäri kuntoilu-orientoituneeseen käyttöön?

^Aika lailla samat kokemukset spinningistä, vaikkei ero mulla 200 ollutkaan. Sitten toisella puolen veti yksi virolainen, sillä oli aina "oikeat" pyöräilyvehkeet päällä, niin siinä ei kyllä löysäilty.

Sitten yhdessä paikassa oli Suunnon joku kuntosaliviritys, missä kaikkien halukkaiden sykkeet heijastettiin tykillä seinälle. Pääsi seuraamaan, että kuka edes yrittää vetää kunnolla.

Mulla kävi kerran spinningissä sellainen vahinko että jäi lasit pukuhuoneeseen enkä nähnyt että yrittääkö naapuri tosissaan. Pilallehan se treeni meni.

Onneksi palauttivat rahat kun reklamoin.
    They said it couldn't be done. So I didn't do it.

Lainaus Alkujaan tämän lähetti MRe Katso viesti
    ^Aika lailla samat kokemukset spinningistä, vaikkei ero mulla 200 ollutkaan. Sitten toisella puolen veti yksi virolainen, sillä oli aina "oikeat" pyöräilyvehkeet päällä, niin siinä ei kyllä löysäilty.

Sitten yhdessä paikassa oli Suunnon joku kuntosaliviritys, missä kaikkien halukkaiden sykkeet heijastettiin tykillä seinälle. Pääsi seuraamaan, että kuka edes yrittää vetää kunnolla.
    Samanlaisia kokemuksia on jokaisella salilla kävijällä. Varsinkin vanhemmat naiset läpsyttelee sillä jotain 1,5 kg kuminauha vehjettä naistenlehteä lukien.

Nyt on hankittu myös sähkötäpäri. Kyllä hyvin vetää myös tuolla lumisilla poluilla. Tästä, kun polut alkaa sulamaan niin kyllä turve lentää!

Lainaus Alkujaan tämän lähetti Homelite Katso viesti
    Mulla kävi kerran spinningissä sellainen vahinko että jäi lasit pukuhuoneeseen enkä nähnyt että yrittääkö naapuri tosissaan. Pilallehan se treeni meni.

Onneksi palauttivat rahat kun reklamoin.
    Itse saavuin kerran liian myöhässä ja jouduin eturiviin. Kyllä vitutti Spinningin paras puoli on ajaa takarivissä naisia kiinni koko tunnin ajan - pääsemättä silti ohi. Maantiellä siinä peesissä ei kehtaa kovin pitkään roikkua kun mimmi jo mulkoilee pahasti taakseen.

Kävin aikoinaan parin neidin kanssa bodypumpissa ja spinningissä peräkkäin. Niillä oli tapana kun kuulemma pelkkä toinen ei anna tarpeeksi rasitusta. Olin bp-tunnin jälkeen ihan rikki mutta likoilla ei tuntunu missään. Spinningtunnilla sitten näki miksi ei; seisaaltaan "raskaalla vastuksella" ajon jälkeen kun ohjaaja sanoi "sitten istumaan" niin kammet jämähti niille sijoilleen ja piti vastus löysätä pois että sai ne taas pyörimään. Bodypumpissakin viimeiset toistot jäi aina tekemättä. Itse en ole tainnut kertaakaan käydä kuntosalilla siten että jäisi vielä kauheasti liikevaraa vaan usein teen pari viimeistä sarjaa loppuun saakka. Jännä, että meikäläisen 1krt/viikossa salikäynneillä tullut voimassa pestyä moni himotreenaaja joka tuntuu käyvän salilla melkein joka päivä.

Sähkötäpäri kuntoilu-orientoituneeseen käyttöön?

Tän aamun reilun tunnin pikainen kommuuttelu sähköllä.
    Mahtavaa kun pystyy niin helpolla säätämään lenkkien kuormittavuutta.

Ja vielä toi et kun töistä lähtee ja jos reidet vähän panee vastaan aamuisen jälkeen niin ei muuta kun tour päälle ja antaa jalkojen levätä.

Lainaus Alkujaan tämän lähetti ElBike Katso viesti
    Itse saavuin kerran liian myöhässä ja jouduin eturiviin. Kyllä vitutti Spinningin paras puoli on ajaa takarivissä naisia kiinni koko tunnin ajan - pääsemättä silti ohi. Maantiellä siinä peesissä ei kehtaa kovin pitkään roikkua kun mimmi jo mulkoilee pahasti taakseen.

Jännä, että meikäläisen 1krt/viikossa salikäynneillä tullut voimassa pestyä moni himotreenaaja joka tuntuu käyvän salilla melkein joka päivä.
    Nyt olet ymmärtänyt kuntosali liikunnassa jotain väärin. Ei siellä ole tarkoitus "pestä" ketään tai jotenkin näyttää muille. Salilla jokainen treenaa itseään varten oman kuntonsa ja tasonsa mukaan.

Kävin aikoinaan parin neidin kanssa bodypumpissa ja spinningissä peräkkäin. Niillä oli tapana kun kuulemma pelkkä toinen ei anna tarpeeksi rasitusta. Olin bp-tunnin jälkeen ihan rikki mutta likoilla ei tuntunu missään. Spinningtunnilla sitten näki miksi ei; seisaaltaan "raskaalla vastuksella" ajon jälkeen kun ohjaaja sanoi "sitten istumaan" niin kammet jämähti niille sijoilleen ja piti vastus löysätä pois että sai ne taas pyörimään. Bodypumpissakin viimeiset toistot jäi aina tekemättä. Itse en ole tainnut kertaakaan käydä kuntosalilla siten että jäisi vielä kauheasti liikevaraa vaan usein teen pari viimeistä sarjaa loppuun saakka. Jännä, että meikäläisen 1krt/viikossa salikäynneillä tullut voimassa pestyä moni himotreenaaja joka tuntuu käyvän salilla melkein joka päivä.
    Rautaa niskaan lisää tai kunnon salille siitä niin alkaa nuo turhat mielikuvituslihakset surkastua!

Haastatko voimanostokisaan vai mistä tiedät että tekevät voimatreeniä vai jotain aivan muuta missä tehdään pienemmillä painoilla ja vaikka isommalla volyymillä? Toisekseen, mistä tiedät että käyvät joka päivä jos käyt itse kerran viikossa?

Ketjun herätys uudestaan henkiin....Meinasi jo sähköpyörä-suunnitelmat unohtua kun kevätkausi tuli avattua gravelilla ja talven jälkeen oli hieno tunne ajaa reippaampaa nopeilla pinnoilla (sähköpyöriä ohitellen ;=), samalla myös fiilis oli että ei omien koipien ja takarenkaan pyörityksen väliin kaivata mitään moottoria tunnelmaa pilaamaan. Sitten tuli maasturilla pari lenkkiä hitaampien ajotoverien kanssa ja muistui taas mieleen ajatukset sähköstä. Signaturesta löytyi testiin Spessun alumiininen Levo SL ja sillä nyt tuntumaa haettu viikonlopun lenkeiltä.

Vaimo Levolla, itse luomulla, hiekkateitä ja peruspolkuja: Tämä toimi yllättävänkin hyvin ajatellulla tavalla. Vaimo sai avustuksia vaihtelemalla ajettua niin että matka taittui rivakasti mutta silti hän sai tehdä myös töitä polkemalla. Vaikka Levo oli yhtä kokoa liian iso hänelle niin sai nopeasti fillarin hanskaan ja oli kuulemma helppo hallita. Levon ja luomun edut vaihtelivat sopivasti siten että kumpikin sai välillä himmata toisen takia. Vähän saisi oma kunto olla vielä pykälän paremmassa iskussa jotta olisi jouhevampaa yhdessä, mutta näinkin toimi.

Kävin myös pari omaa lenkkiä heittämässä, toinen yritteliäämpi ja toinen pk-lenkki. Yritteliäämpi oli hieman tuskainen jousituksen osalta jota en ollut saanut siihen kuosiin mikä omassa luomussa on, joten ohjastaminen aiheutti ylimääräistä ohjelmaa. Kenties osin sen tuloksena sykkeet olivat todella korkeat, vaikka oma arvio polkimeen välittyneistä keskitehoista oli korkeintaan pk2-tasoa (sykkeet vk2). Veikkaan että tuohon lankaan menee myös osa sähköpyöräilijöistä joilla ei luomutaustaa wattimittarilla ja tästä syntyy kuvitelmat että jalkojen kestävyyskunnon kannalta ajaminen olisi samaa kuin luomulla koska sykkeet ovat samat. Sähköllä kuitenkin syheröisillä poluilla ajaminen kiviä väistellen on aika katkonaista, lähempänä samanlaista ajoa kuin kapeilla talvipoluilla olkoonkin että tässä sai sentään tehopurskeita sentään laitettua kampiin. Hauskaa se kyllä oli, koko kroppa sai jumppaa ja varmasti vielä hauskempaa kun saisi fillarin jousituksen kohdilleen.

Rauhallisempi lenkki toimi mukavasti myös, kevyet pk-sykkeet ja pystyi kuitenkin ajamaan myös semiteknisiä polkuja kivan etenevällä vauhdilla. Levo SL:n moottorin rajoitteet tulivat vastaan jyrkemmissä ylämäissä, olisihan se toki ihan kiva niitä kiitää ylöspäin vielä ripeämmin, mutta varsin sujuvaa näinkin ja maastossa ei taas lisätehoja ajamiseen kaivannut.

Kivaa olisi vertailla vielä täysitehoista sähköfillaria myös. Vaimon ja yhteislenkkien kannalta olen vakuuttunut että se olisi huonompi vaihtoehto, mutta omaan ajoon olisi kiva vertailla vaikka vahva veikkaus onkin että sen huonot puolet ylittäisivät hyvät puolet. Orbean Rise voisi olla sopiva "välimalli" isomman vääntönsä ansiosta, mutta sitä ei taida missään päästä koeajamaan ja saatavuuskin onneton. Levo SL:ää saa alle heti. Aika lähellä on nyt ostonappulan painallus...

Juu aika surkeat on valikoimat jos nyt pitäs emtb saada, no toki nuita 6-7ke levoja ja vastaavia vielä on... Kävin koe mieles ajeleen 36km 7v perus tunturilla ja saman matkan cuben sähköpäril. Onse erilainen ajaa, ei tuolla tunturillakaa raskas ollut no ehkä suoralla kun mereltä etuviistoon tuuli vähän matkaa. Sähköllä taas piti mennä ecolla ja välil ilman. Tuossa Cubes bosch motti ja sen tehdas asetus tehoja ei voi muuttaa, siinä ecokin aika voimakas. Aikaa ja kaloreita kulutti tunturi enemmän.
    noin 200cal. Emax sähkölaskissä on shimanon motti ja siitä olen laskenut econ tehot niin alas et syke nousee just sopivasti ja vielä jaksaa.
    Metsäsä nuo on parhaimmillaan, siellä aikakin kuluu aivan eri tavalla ja hikiki tulee varkain.

Tuo on kyllä tosi ärsyttävä ominaisuus Boschissa ettei voi itse säätää noita avustuksia. Sen takia oma Trek lähti vaihtoon hyvinkin nopeasti aikoinaan. Tunne oli koko ajan kuin olisi ostanut hieman väärän kokoiset kengät. Kyllähän niitäkin käyttää mutta miksi pitäisi kun parempaakin on tarjolla..

Lainaus Alkujaan tämän lähetti Kaneli Katso viesti
    Tuo on kyllä tosi ärsyttävä ominaisuus Boschissa ettei voi itse säätää noita avustuksia. Sen takia oma Trek lähti vaihtoon hyvinkin nopeasti aikoinaan. Tunne oli koko ajan kuin olisi ostanut hieman väärän kokoiset kengät. Kyllähän niitäkin käyttää mutta miksi pitäisi kun parempaakin on tarjolla..
    Huollossa niitä voi viilata jos vaivaa. Vaikka toki sais olla käyttäjän ite säädettävissä. Jotain tiedossa olevia asioita varmaan tarkotuksella jätetty gen5 tulevaks.

Näyttöä vaihtamalla Boschinkin säätö onnistuu, mutta ei kuitenkaan niin monipuolisesti kuin kilpailijoilla.

Lainaus Alkujaan tämän lähetti MAS Katso viesti
    Kävin myös pari omaa lenkkiä heittämässä, toinen yritteliäämpi ja toinen pk-lenkki. Yritteliäämpi oli hieman tuskainen jousituksen osalta jota en ollut saanut siihen kuosiin mikä omassa luomussa on, joten ohjastaminen aiheutti ylimääräistä ohjelmaa. Kenties osin sen tuloksena sykkeet olivat todella korkeat, vaikka oma arvio polkimeen välittyneistä keskitehoista oli korkeintaan pk2-tasoa (sykkeet vk2). Veikkaan että tuohon lankaan menee myös osa sähköpyöräilijöistä joilla ei luomutaustaa wattimittarilla ja tästä syntyy kuvitelmat että jalkojen kestävyyskunnon kannalta ajaminen olisi samaa kuin luomulla koska sykkeet ovat samat. Sähköllä kuitenkin syheröisillä poluilla ajaminen kiviä väistellen on aika katkonaista, lähempänä samanlaista ajoa kuin kapeilla talvipoluilla olkoonkin että tässä sai sentään tehopurskeita sentään laitettua kampiin. Hauskaa se kyllä oli, koko kroppa sai jumppaa ja varmasti vielä hauskempaa kun saisi fillarin jousituksen kohdilleen.
    Vai johtuisikohan ne korkeat sykkeet vaan kovemmasta vauhdista poluilla joka aiheuttaa enemmän ohjelmaa ohjastamisessa? Ite kävin pari aamua sitten ajamassa hieman vajaa kilometrin nousua ja laskua (15 nousua ja laskua). Mäen alhaalla oli aina kova puuskutus joka ylöspäästyä oli aina hieman tasaantunut. Ei e-mtb ole hyvä CX-, XC- tai maantiekilpapyöräilyn harjoitusvastetta haettaessa, eikä e-mtb:llä kannata treentaa puhtaasti keskiwatteja vaativia lajeja. Itse tuona aamuna enduro tyylistä ajoa tehdessäni sain varmaan kolme kertaa enemmän laskuja kuin olisin luomupyörällä kerennyt ajaa ja harjoitusvaste enduro kuntoiluun oli erinomainen. En kuitenkaan harjoittele kilpaillakseni vaan omaksi iloksi ja energiaa kuluttaakseni jotta ei kilot lähde lapasesta.
    Keskisyke kuitenkin kertoo kehon kuluttaman hapen määrästä, joka korreloi kokonais energian kulutuksen kanssa, ja kuntoilijan harjoitusvaste (kun tavoitteena on kuluttaa energiaa) on mielestäni yhtä hyvä.

Lainaus Alkujaan tämän lähetti Suikkanenm Katso viesti
    Vai johtuisikohan ne korkeat sykkeet vaan kovemmasta vauhdista poluilla joka aiheuttaa enemmän ohjelmaa ohjastamisessa? Ite kävin pari aamua sitten ajamassa hieman vajaa kilometrin nousua ja laskua (15 nousua ja laskua). Mäen alhaalla oli aina kova puuskutus joka ylöspäästyä oli aina hieman tasaantunut. Ei e-mtb ole hyvä CX-, XC- tai maantiekilpapyöräilyn harjoitusvastetta haettaessa, eikä e-mtb:llä kannata treentaa puhtaasti keskiwatteja vaativia lajeja. Itse tuona aamuna enduro tyylistä ajoa tehdessäni sain varmaan kolme kertaa enemmän laskuja kuin olisin luomupyörällä kerennyt ajaa ja harjoitusvaste enduro kuntoiluun oli erinomainen. En kuitenkaan harjoittele kilpaillakseni vaan omaksi iloksi ja energiaa kuluttaakseni jotta ei kilot lähde lapasesta.
    Keskisyke kuitenkin kertoo kehon kuluttaman hapen määrästä, joka korreloi kokonais energian kulutuksen kanssa, ja kuntoilijan harjoitusvaste (kun tavoitteena on kuluttaa energiaa) on mielestäni yhtä hyvä.
    Ovatkohan syke ja energiankulutus (harjoitusvaste) kuitenkaan ihan suoraan verrannollisia? Energiankulutuksessa lienee kuitenkin eroa samoilla syketasoilla, jos tehdään työtä vartalon isoilla lihaksilla vs. syke on korkealla vaikka jännityksen/adrenaliinin erityksen vuoksi. Tästä olisi itse asiassa mukava lukea faktatietoa.

Usein vertailen spinningpyörän antamaa energiankulutusmäärää (kcal) sykemittarin vastaavaan. Eipä näissä juurikaan eroa ole eli harrastustasolla kun mennään, niin sykemittarin antama energiankulutus on aivan riittävän tarkka ainakin minulle.

Etenkin spinningpyörällä ajo jännittää minua niin perkuleesti, että paha mennä arvaamaan kaloreita sykkeistä. No tää oli jäniskevennys, mutta en voinut jättää tilasuutta käyttämättä.

Lainaus Alkujaan tämän lähetti Suikkanenm Katso viesti
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti simtee Katso viesti
    Ovatkohan syke ja energiankulutus (harjoitusvaste) kuitenkaan ihan suoraan verrannollisia? Energiankulutuksessa lienee kuitenkin eroa samoilla syketasoilla, jos tehdään työtä vartalon isoilla lihaksilla vs. syke on korkealla vaikka jännityksen/adrenaliinin erityksen vuoksi. Tästä olisi itse asiassa mukava lukea faktatietoa.
    Ei siinä ohjastamisessa niin paljon työtä ollut, jännitystä kyllä. Ja olen melko varma että tuo jälkimmäinen tuotti melkoisen osan sykevasteesta. Itsellä ainakin on myös ilmiö että jos sykkeen saa pari kertaa kunnolla korkealle (yli anaer-kynnyksen) niin se pysyy mielellään ylhäällä sen jälkeen. Ts. tuo keskisyke ei mielestäni minulla tuossa korreloinut kovinkaan hyvin hapenkulutuksen kanssa ja vielä vähemmän jalkojen tekemän työn kanssa.

Itse en ole treenaamassa enduro-kuskiksi tms. vaikka vauhti hauskaa onkin, siksi omat huomiot siinä toimiiko tämä kestävyyskuntoilussa vai ei. Ja pk-ajelu sähkärillä toimi kyllä ihan ok ja oli hauskempaa kuin normaali hidas kinnaus luomulla vastaavilla sykkeillä.

Itse saan motocrossissa kovimmat sykkeet. Siinä on hieman adrenaliinia, rasitus on lihaksille semmoista jäkittävää (lihakset ei pumppaa verta ja happoja eteenpäin kuten liikkeessä) ja hengitystäkin joutuu rytmittämään kovimpiin tärskyihin. Maastohiihto on seuraavaksi kovin laji sykkeiden osalta. Sähköpyörällä saa kyllä kanssa hyvät sykkeet, kun vetää täydellä avustuksella sen minkä pääsee vähän liian kapeaa ja syheröistä singleträkkiä. Tai vaikka esim. Tahkon bikepark alamäkiä ja vastaavia.

Hankin ekaksi sähköpyöräksi Orbea Risen pari viikkoa sitten vuosi sitten ostetun Canyon Neuron CF 9.0:n tilalle. Canyon oli virheostos, sen geometria ei sopinut minulle mitenkään. Pitkä inseam yhdessä loivan satulakulman kanssa työnsi pyllyn takapyörän päälle eikä jyrkissä meinannut saada pitoa eteen. Samoin vauhdikkaissa kurveissa piti nojata todella paljon eteen että sai pitoa.

Mutta miksi sähköpyörä? Koska asun laakson pohjalla ja metsään meno tarkoittaa aina vähintään sadan vertikaalimetrin jyrkkää nousua heti lämmittelyssä. Ja koska olen vanha mies ja harrastan myös muuta liikuntaa niin paljon etten oikeastaan pysty pitämään luomupyörällä kuntoa sellaisena että ajo olisi näissä maisemissa nautinnollista. Lisäksi koin että pyörälenkit olivat liian raskaita enkä ehtinyt toipua niistä riittävästi lentistreeneihin. Nyt ehdin. Kynnys sähköpyörään oli suuri ja kivulias mutta ei kaduta. Sykkeet pysyvät kutakuinkin samoina keskimäärin kuin luomulla mutta huiput leikkaantuvat pois. Eli juuri ne viimeiset kymmenet metrit niistä pitkistä, jyrkistä nousuista joissa syke nousee tappiin tasaantuvat moottorilla mukavasti. Kokonaisrasitus lenkeistä pysyy täten matalampana ja ehdin toipua muihin harrastuksiin paremmin.

Tietty nyt pystyn myös ajamaan määrällisesti enemmän sekä lenkkejä että lenkkien sisällä kun keskivauhdit pysyvät korkeampina eikä isojen nousujen päällä tarvitse pysähtyä odottamaan että happea taas saa. Win-win jos minulta kysytään. Esim. tänään on lentistreeni ja sunnuntain ajoin lähinnä Eco-moodissa 27km/480m kun taas eilen keventelin 30km/520m enemmän Trail-moodilla ja jalat tuntuvat suht tuoreilta.

Minulle kevyt sähköpyörä oli ainoa vaihtoehto koska halusin säilyttää pyörämäisen tunnun ajossa. Ensin katselin Levo SL:ää mutta Spessun hintapolitiikka ajoi Orbean syliin. Mikä oli hyvä koska pyörä sopii minulle todella hyvin. Sähkömaasturi mahdollistaa minulle enemmän nauttimista ajamisesta ja ilman että joudun maksamaan muissa askareissa. On kiva kun voi sen tarkemmin miettimättä sukeltaa jollekin aiemmin koluamattomalle alamäkipolulle ja jos joutuu toteamaan että se loppuukin jonkin passitornin juurelle, ei kapuaminen takaisin vituta kuin pientä oravaa. Olen tyytyväinen.

^kmruuska: mistä sait hankittua Orbea Risen? Tuo kiinnostaa kovasti vaihtoehtona Levo SL:lle mutta en ole vielä keksinyt missä pääsee kokeilemaan tahi ostamaan. Nyt juuri saisi Levo SL:ää vielä käytännössä per heti joten ei viitsisi ottaa riskiä odotella Orbeaa kun kuullut tarinoita että tuotanto on myyty jo tältä vuodelta. Levo SL hinta on tosiaan aika suolainen osiin nähden, toki pyörä on muutakin kuin komponenttien summa.

Lainaus Alkujaan tämän lähetti MAS Katso viesti
    ^kmruuska: mistä sait hankittua Orbea Risen?
    Itävaltalaisesta verkkokaupasta. Toimittavat vain Saksaan ja Itävaltaan mutta kun asun kivenheiton päässä Saksasta niin pystyin käyttämään Saksassa asuvan kollegan osoitetta.

Pitkä ketju hyvää keskustelua. Ei mennyt hukkaan ainakaan omalta osalta ;-) Aloituksen kysymykseen tuli vastaus ja ensi viikolla pitäisi Spessun Levo SL comp carbon ilmestyä pihaan. Katsotaan miten itse pääsee sillä ajelemaan kun vaimolle se on hankittu ja hän on nyt laina-Levolla innostunut pelkästään ajelemaan, ei ole tallin luomut paljoa valoa nähneet…

Lainataan tätä ketjua hieman.
    Oletteko te löytäneet jotain sovellusta puhelimeen/kelloon joka osaisi seurata sähköpyörällä ajettua "treeniä". Normi pyörätreeni asetus tuskin osaa verrata sähköpyörällä ajetuksi.
    Ainkaan Sport Tracker yms ei tunne sähköpyöräilyä omana treeni vaihtoehtona.

Lainaus Alkujaan tämän lähetti Limetic Katso viesti
    Lainataan tätä ketjua hieman.
    Oletteko te löytäneet jotain sovellusta puhelimeen/kelloon joka osaisi seurata sähköpyörällä ajettua "treeniä". Normi pyörätreeni asetus tuskin osaa verrata sähköpyörällä ajetuksi.
    Ainkaan Sport Tracker yms ei tunne sähköpyöräilyä omana treeni vaihtoehtona.
    Stravassa on E-bike ride. Ainoa ero normaaliin Ride-moodiin että segmenttien aikoja ei noteerata.

Sitten on tietysti moottorivalmistajien omat softat. Shimanon E-Tube Ride näyttää ajaessa nopeuden, kadenssin, matkan ja ajan ja plottaa myös kartalle ja osaa lähettää Stravaan. Siellä pitää tosin käydä itse vaihtamassa treeni E-Bike Rideksi, Shimano lataa sen Ridenä.

Stravalla on myös appi ainakin Apple Watchiin joka käyttää myös Watchin sykemittausta.

Lainaus Alkujaan tämän lähetti kmruuska Katso viesti
    Stravassa on E-bike ride. Ainoa ero normaaliin Ride-moodiin että segmenttien aikoja ei noteerata.
    Tämä johtuu siitä, että toiselle (esim. ride) aktiviteetille luotuja segmenttejä ei huomioida eri aktiviteetilla (esim. E-bike Ride) tehdyssä suorituksessa: E-bikelle täytyy tehdä omat segmentit. Siihen oli joku skripti olemassa, miten nykyisiä Ride-segmenttejä pystyi kääntämään ebike-segmenteiksi.

Itse olen ajanut kaikki ajot ride-moodilla, koska:
    a) apple watchin strava app ei tue e-bike ridea (enkä odota ihan hetkeen tukevan)
    b) yksityisyysasetus on "followers only", jolloin sähköpyörällä ajettuja aikoja ei päivitetä tuloslistoille.

Tämä tuntuu olevan omaan yhdistelmääni vähiten tyhmä kombinaatio tällä hetkellä. Jonain päivänä täytyy yrittää massana kääntää kaikki Stravan ride-segmentit e-bikelle. Strava vaan vaikuttaa olevan jotenkin 90% maantiepyöräilyn ympärille rakennettu softa, jossa vasta ihan lähikuukausina on mm. heatmapit yms. saatu korjattu nykyiaikaiseksi. Oikeastaan osin vähän jopa lapsellisesti tehty mm. GPX-tuonti ei toimi useiden vuosienkaan jälkeen yms.

Kuntoilunäkökulmia:
    Olen päätymässä siihen näkökulmaan, että kuntoilun seurantaan ei ole oikein muuta mittaustietä kuin saada pyörästä watit ulos ja seurata jotenkin sitä kautta hr/w suhdetta. Stravan kalorilaskuri ei ota sykettä huomioon ja sieltä voi korkeintaan katsoa sen Relative Effortin, mikäli watteja ei saa esim. Boschin Ebikeconnectin kautta ajettua järjestelmään.

Jäänyt vähän myös sellainen kuva, että sähköpyörällä ei mitään kovaa jalkatreeniä saa aikaiseksi, mutta korkeampi ajonopeus antaa hyvän treenin lantiosta ylöspäin haastavassa maastossa. Tasaisella tiellä sähkö on kiva lisä kun pitää raahautua metsäpätkien jälkeen kotiin.

Lainaus Alkujaan tämän lähetti Votkins Katso viesti
    Tämä johtuu siitä, että toiselle (esim. ride) aktiviteetille luotuja segmenttejä ei huomioida eri aktiviteetilla (esim. E-bike Ride) tehdyssä suorituksessa: E-bikelle täytyy tehdä omat segmentit. Siihen oli joku skripti olemassa, miten nykyisiä Ride-segmenttejä pystyi kääntämään ebike-segmenteiksi.
    Joo ymmärrän kyllä logiikan. Aika perseestä se olisikin nousuissa jos sähköpyörät olisivat samassa listassa. Pitää tutkailla tuota skriptiasiaa. Mulla on muutama alamäki joissa olen kymppilistalla luomulla ja olisi kiva tutkia saako niitä vielä parannettua.

Itse olen ajanut kaikki ajot ride-moodilla, koska:
    a) apple watchin strava app ei tue e-bike ridea (enkä odota ihan hetkeen tukevan)
    b) yksityisyysasetus on "followers only", jolloin sähköpyörällä ajettuja aikoja ei päivitetä tuloslistoille.
    Tämäkin kuulostaa ihan toimivalta.

Lainaus Alkujaan tämän lähetti Votkins Katso viesti

Jäänyt vähän myös sellainen kuva, että sähköpyörällä ei mitään kovaa jalkatreeniä saa aikaiseksi, mutta korkeampi ajonopeus antaa hyvän treenin lantiosta ylöspäin haastavassa maastossa. Tasaisella tiellä sähkö on kiva lisä kun pitää raahautua metsäpätkien jälkeen kotiin.
    Tämähän on ihan jokaisesta itsestä kiinni; mihin ne kulloinkin käytettävät avustustasot asettaa?

Ja kyllä tekninen alamäki Turbolla tehtävine spurtteineen ainakin mun jalkoihin menee.
    Ylämäissä mä en enää kiusaa itseäni, vedän mieluummin haipakkaa ylös. Koska mulle tää on enemmälti hauskanpitoa, ei itsensä rääkkäämistä.

Vauhdin tuoma tekninen haasteellisuus on enemmän mun mieleen.

Ja nyt kun on ns " pystyvämpi pyörä" alla oon saanu Stravan relative effortit lukemiin joita ei ole ennen ollut. Edes luomulla.

Kumma kyllä sykkeetkin on käyny korkeammalla kuin juostessa tai luomupyörällä ikinä.

Tuossa juuri käväsin kavereiden kanssa ajamassa lohjalla harjumaastoissa, melko tasaisia ja vauhdikkaita neulaspolkuja. Yhellä ajoporukasta oli sitten XC hiilari kilpuri ja sen perässä pysymisessä ei paljoo sähjöstä ollu apua ku menttiin usein yli 25km/h tasasel.

Garmin laski tolle 35km lenkille ~1000kcal kulutuksen. Garminin kalotiedot menevät stravaan sellaisenaan. Lisäksi garmin 530 osaa määrittää ajon suoraan ebike ajoksi ja myös strava määritys tapahtuu automaattisesti.

Samanlaisia aiheita

1. Yleispyörä ympärivuotiseen käyttöön
    By toimitusjohtaja in forum Fillarisuositukset
    Vastaukset: 5
    Viimeinen viesti: 11.08.2020, 15.38
  2. Terästä ympärivuotiseen käyttöön
    By Salle87 in forum Fillarisuositukset
    Vastaukset: 15
    Viimeinen viesti: 04.08.2020, 07.01
  3. Tunturi e275 sähkötäpäri
    By harald in forum Sähköavusteiset pyörät
    Vastaukset: 2
    Viimeinen viesti: 20.12.2019, 04.55
  4. Sähköpyörä ja kuntoilu
    By flassi in forum Sähköavusteiset pyörät
    Vastaukset: 123
    Viimeinen viesti: 11.05.2019, 15.34
  5. Kuitukiekot xc-käyttöön
    By konaworld in forum Jarrut, vaihteet, vanteet...
    Vastaukset: 0
    Viimeinen viesti: 07.07.2016, 19.28

Kirjanmerkit

Viestin säännöt

• Käyttäjä ei voi aloittaa uusia viestiketjuja
  • Käyttäjä ei voi vastata viesteihin
  • Käyttäjä ei voi liittää liitetiedostoja
  • Käyttäjä ei voi muokata viestejään
  •