Minulla seuraavanlainen ongelma: (moottori e8000). Jyrkässä ylämäessä, juuri kun avustusta eniten tarviisi. Siis metsässä joku tiukka nousu mitä ei luomuna mitään mahdollisuutta ajaa, tulee herja W011-ajonopeutta ei havaita. Katkaisee tietty avustuksen pois..
Missään muussa tilanteessa ei vastaavaa herjaa tule.
Onko jollain muulla kokemusta vastaavasta?
En ole tarkemmin tutkinut kytkentöjä ym. Vielä.
Näyttäisi jotain puuttuvan tuosta kammen reiästä. Millainen osa siihen kuuluu?
Kyllä se on ihan ajettava polku...
Muovinen suojatulppa, joka on lähinnä koriste. Suojaa se vähän ravalta.
Kuvan "Cap". Luulis joltain shimano service liikkeeltä löytyvän, ainakin tilattavissa. Käsittääkseni osanumero Y1F811100
![]()
Näyttää äkkipäätään vähän että kampi ei olisi ihan pohjassa akselilla. Kannattaa tarkistaa ettei käy kuten minulle että yhtäkkiä kampi roikkui klossista. Onneksi nousussa eikä laskussa toki. Samainen cap oli pudonnut jo aiemmin enkä enää sitä löytänyt joten tilasin uuden Amazonista ja laitoin Loctitea kierteisiin.
Eihän nuo kalliita ole vaikka olis muutama varastossakin.
https://www.aliexpress.com/item/1005...archweb201603_
Kiitos kaikille neuvoja antaneille. Käynpä paikallisessa kyselemässä tarvittavaa osaa.
Kyllä se on ihan ajettava polku...
Kyseessä ei ole mikään suojatulppa vaan oleellinen osa että kammet pysyvät kiinni. Kampi kiristyy sitä vasten kun pultit vetää kiinni. Rakenne siis tavallaan krymppaa itsensä nippuun. Akselin päätymutteri kuuluu kiristää vaan sormivoimin omalla työkalulla. Koittakaapa irrottaa se sormivoimin, kun olette kiristäneet kammen pultit! Näin ainakin Shimanon omat kammet toimivat. Joo ja ei sen kammen kuulukaan olla ihan pohjassa.
Samaa mieltä. Tuolla säädetään laakerin kireys ja sitten lukitaan kammet akseliinsa.
Akselin päässä on kierre johon tuo tulppa menee, joten kyllä se pitää osaltaan kammen kiinni. Sen voi todeta avaamalla ruuvit ja lukitussalvan. Kampi ei irtoa ennenkuin päätytulpan aukaisee.
Oma kokemus on että ilman päätypulttia ei ainakaan MIrandan kampi pysy jos kolahtelee esim. kiviin. Kampi jossa ei ollut päätytulppaa rupesi heilumaan kivi osuman jälkeen ja kammen sai nitkuteltua irti akselista. Kampi oli momentissa lenkille lähtiessä, tarkistan sen aina koska uutuuttaan oli löysällä ja muovipultista hajosi kanta. Pääytpultilla saa kammen oikeaan asentoon ennen kiristystä , ilman meinaa kampi jäädä vinoon ja kiristys ei pidä. Nyt on molemmat päätypultit paikallaan ja kammet on kolissut kiviin mutta pysyneet toistaiseksi.
Novus Ordo Mundi
Ei liity sitten niin mitenkään sähköpyöriin, mutta kyllä ilman ohjainkannattimen topcapia voi hyvinkin ajaa löystymättä.
https://m.pinkbike.com/news/bike-che...ott-spark.html
Ja kyllä, tuolla vehkeellä myös ajetaan, ei ole pelkästään seinäkoristeena.
Ps. En tiedä, miksi eksyin sähkövimpaimien puolelle.
Mun Tunturi Emaxissa tuo cap on alumiinia. Nyt kun luin nämä viimeiset viestit muistin käydä asentamassa uuden paikalleen.
Ep8 moottorilla varustettu Tunturi emax vm. -21. Poljinakseli poikki noin kuukauden ajon ja 240km jälkeen. Ei kolhittu tai kaaduttu. Maantieajossa ylämäkeen polkiessa paukahti. Kuukausi odotettu jo uutta moottoria. Epäilys on että saa odottaa tovin jos toisenkin vielä..
Vaan eikös sulla ollut ne Tunturin asentamat väärät kammet, mitkä ei ole ollut pohjassa asti? Voisin uskoa että noilla asioilla on yhteys toisiinsa, koska jos kampi ei ole pohjassa asti, niin varmaan rasittaa sitä poljinakseliakin.
Kirjanmerkit