ElectrobikeGiantGarmin
Sivu 6 / 29 EnsimmäinenEnsimmäinen ... 4 5 6 7 8 16 ... ViimeinenViimeinen
Näyttää tulokset 151 - 180 / 870

Aihe: Shimano moottoreiden kokemukset viat ja korjaukset

  1. #151
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti Makkispekkis Katso viesti
    Nyt on akun telakka kiristetty. Joitakin kymmeniä kilometrejä menty ilman ongelmia.
    Kyllähän se E020 E010 ilmaantui takaisin. Väänsin sitten vähän akun pinnejä, jotta liitos olisi tiukempi, ja hinkkasin telakan liittimeen Enston liitosrasvaa. Sen jälkeen onkin ollut huolettomia kilometrejä.

  2. #152
    Minulla seuraavanlainen ongelma: (moottori e8000). Jyrkässä ylämäessä, juuri kun avustusta eniten tarviisi. Siis metsässä joku tiukka nousu mitä ei luomuna mitään mahdollisuutta ajaa, tulee herja W011-ajonopeutta ei havaita. Katkaisee tietty avustuksen pois..
    Missään muussa tilanteessa ei vastaavaa herjaa tule.
    Onko jollain muulla kokemusta vastaavasta?
    En ole tarkemmin tutkinut kytkentöjä ym. Vielä.

  3. #153
    Liittynyt
    03/2018
    Paikkakunta
    Keminmaa
    Viestit
    439
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti Stumpperi Katso viesti
    Minulla seuraavanlainen ongelma: (moottori e8000). Jyrkässä ylämäessä, juuri kun avustusta eniten tarviisi. Siis metsässä joku tiukka nousu mitä ei luomuna mitään mahdollisuutta ajaa, tulee herja W011-ajonopeutta ei havaita. Katkaisee tietty avustuksen pois..
    Missään muussa tilanteessa ei vastaavaa herjaa tule.
    Onko jollain muulla kokemusta vastaavasta?
    En ole tarkemmin tutkinut kytkentöjä ym. Vielä.
    Jos nopeusanturi ja magneetti ovat hieman sivussa niin tuo voisi ilmaantua. Tai anturin kaapelissa vikaa joka ilmenee kun takajousitus? menee syvemmällä ylämäessä.

  4. #154
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti hakpas Katso viesti
    Jos nopeusanturi ja magneetti ovat hieman sivussa niin tuo voisi ilmaantua. Tai anturin kaapelissa vikaa joka ilmenee kun takajousitus? menee syvemmällä ylämäessä.
    Kiitos, katsoin shimanon manuaalia niin sen perusteella magneetti ei oo mulla ihan oikeassa paikassa. Taitaa myös tuo 3-17mm etäisyys vähän ylittyä. Aloitanpa fiksaukset noiden korjaamisesta.

  5. #155
    Liittynyt
    07/2002
    Viestit
    3.006

    Näyttäisi jotain puuttuvan tuosta kammen reiästä. Millainen osa siihen kuuluu?
    Kyllä se on ihan ajettava polku...

  6. #156
    Liittynyt
    11/2018
    Paikkakunta
    Seinäjoki
    Viestit
    579
    Muovinen suojatulppa, joka on lähinnä koriste. Suojaa se vähän ravalta.

  7. #157
    Liittynyt
    08/2012
    Viestit
    2.211
    Kuvan "Cap". Luulis joltain shimano service liikkeeltä löytyvän, ainakin tilattavissa. Käsittääkseni osanumero Y1F811100


  8. #158
    Liittynyt
    02/2021
    Viestit
    229

  9. #159
    Liittynyt
    06/2015
    Paikkakunta
    Lorentzweiler, Luxembourg
    Viestit
    113
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti fob Katso viesti

    Näyttäisi jotain puuttuvan tuosta kammen reiästä. Millainen osa siihen kuuluu?
    Näyttää äkkipäätään vähän että kampi ei olisi ihan pohjassa akselilla. Kannattaa tarkistaa ettei käy kuten minulle että yhtäkkiä kampi roikkui klossista. Onneksi nousussa eikä laskussa toki. Samainen cap oli pudonnut jo aiemmin enkä enää sitä löytänyt joten tilasin uuden Amazonista ja laitoin Loctitea kierteisiin.

  10. #160
    Liittynyt
    11/2018
    Paikkakunta
    Seinäjoki
    Viestit
    579
    Eihän nuo kalliita ole vaikka olis muutama varastossakin.

    https://www.aliexpress.com/item/1005...archweb201603_

  11. #161
    Liittynyt
    08/2012
    Viestit
    2.211
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti kmruuska Katso viesti
    Näyttää äkkipäätään vähän että kampi ei olisi ihan pohjassa akselilla. Kannattaa tarkistaa ettei käy kuten minulle että yhtäkkiä kampi roikkui klossista. Onneksi nousussa eikä laskussa toki. Samainen cap oli pudonnut jo aiemmin enkä enää sitä löytänyt joten tilasin uuden Amazonista ja laitoin Loctitea kierteisiin.
    Juuri EP8:sta kammet vaihtaneena totean, että kyllä itselläkin jää vähän noita hampaita näkyviin vaikka kampi olisi pohjassa.

  12. #162
    Liittynyt
    07/2002
    Viestit
    3.006
    Kiitos kaikille neuvoja antaneille. Käynpä paikallisessa kyselemässä tarvittavaa osaa.
    Kyllä se on ihan ajettava polku...

  13. #163
    Kyseessä ei ole mikään suojatulppa vaan oleellinen osa että kammet pysyvät kiinni. Kampi kiristyy sitä vasten kun pultit vetää kiinni. Rakenne siis tavallaan krymppaa itsensä nippuun. Akselin päätymutteri kuuluu kiristää vaan sormivoimin omalla työkalulla. Koittakaapa irrottaa se sormivoimin, kun olette kiristäneet kammen pultit! Näin ainakin Shimanon omat kammet toimivat. Joo ja ei sen kammen kuulukaan olla ihan pohjassa.

  14. #164
    Liittynyt
    07/2002
    Viestit
    3.006
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti fob Katso viesti
    Kiitos kaikille neuvoja antaneille. Käynpä paikallisessa kyselemässä tarvittavaa osaa.
    Puuttuva osa noudettu Iikan pyörävarikolta.
    Kyllä se on ihan ajettava polku...

  15. #165
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti fob Katso viesti
    Puuttuva osa noudettu Iikan pyörävarikolta.
    Tää nyt ei liity sähköpyörään. Vaimon hiilikuituinen Spessu Diverge. Vapaaratas sanoi sopimuksensa irti 1,5 vuoden ja 1,5-2 tkm jälkeen. Viitti tekemään reklamaatiota kun Kuopion IPVn Tepi 'Pakko_polkee' hoiti pyörän kuntoon...

  16. #166
    Liittynyt
    06/2001
    Paikkakunta
    Espoo
    Viestit
    885
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti Dille Vallaton Katso viesti
    Kyseessä ei ole mikään suojatulppa vaan oleellinen osa että kammet pysyvät kiinni. Kampi kiristyy sitä vasten kun pultit vetää kiinni. Rakenne siis tavallaan krymppaa itsensä nippuun. Akselin päätymutteri kuuluu kiristää vaan sormivoimin omalla työkalulla. Koittakaapa irrottaa se sormivoimin, kun olette kiristäneet kammen pultit! Näin ainakin Shimanon omat kammet toimivat. Joo ja ei sen kammen kuulukaan olla ihan pohjassa.
    Ei todellakaan ole näin. Se end cap vastaa ohjainkannattimen end capia. Se ei liity mitenkään kampien kiinnipysymiseen.

  17. #167
    Samaa mieltä. Tuolla säädetään laakerin kireys ja sitten lukitaan kammet akseliinsa.

  18. #168
    Liittynyt
    11/2018
    Paikkakunta
    Seinäjoki
    Viestit
    579
    Akselin päässä on kierre johon tuo tulppa menee, joten kyllä se pitää osaltaan kammen kiinni. Sen voi todeta avaamalla ruuvit ja lukitussalvan. Kampi ei irtoa ennenkuin päätytulpan aukaisee.

  19. #169
    Liittynyt
    06/2015
    Paikkakunta
    Lorentzweiler, Luxembourg
    Viestit
    113
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti veke Katso viesti
    Samaa mieltä. Tuolla säädetään laakerin kireys ja sitten lukitaan kammet akseliinsa.
    Hollowtech 2-kammissa luomupyörissä näin mutta moottorissa se ei kyllä kiristä mitään laakeria vaan auttaa (ehkä) pitämään kammet paikallaan.

  20. #170
    Liittynyt
    06/2001
    Paikkakunta
    Espoo
    Viestit
    885
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti jpuu Katso viesti
    Akselin päässä on kierre johon tuo tulppa menee, joten kyllä se pitää osaltaan kammen kiinni. Sen voi todeta avaamalla ruuvit ja lukitussalvan. Kampi ei irtoa ennenkuin päätytulpan aukaisee.
    No ihan samahan se on ohjainlaakerin top capin kanssa. Mutta ei se top cap sitä pakettia kasassa pidä.

  21. #171
    Liittynyt
    02/2019
    Viestit
    40
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti Dude Katso viesti
    No ihan samahan se on ohjainlaakerin top capin kanssa. Mutta ei se top cap sitä pakettia kasassa pidä.
    Auttaa pitämään kyllä. Ajelepa ilman topcapia niin huomaat laakerin löystyvän. Ihan sama kampien kanssa. Turha tällaisesta on vängätä vai luuletko että shimano on huvikseen laittanut tuon päätymutterin kampiin?

  22. #172
    Liittynyt
    09/2017
    Viestit
    249
    Oma kokemus on että ilman päätypulttia ei ainakaan MIrandan kampi pysy jos kolahtelee esim. kiviin. Kampi jossa ei ollut päätytulppaa rupesi heilumaan kivi osuman jälkeen ja kammen sai nitkuteltua irti akselista. Kampi oli momentissa lenkille lähtiessä, tarkistan sen aina koska uutuuttaan oli löysällä ja muovipultista hajosi kanta. Pääytpultilla saa kammen oikeaan asentoon ennen kiristystä , ilman meinaa kampi jäädä vinoon ja kiristys ei pidä. Nyt on molemmat päätypultit paikallaan ja kammet on kolissut kiviin mutta pysyneet toistaiseksi.
    Novus Ordo Mundi

  23. #173
    Liittynyt
    05/2016
    Paikkakunta
    Tampere
    Viestit
    2.829

    Shimano moottoreiden kokemukset viat ja korjaukset

    Lainaus Alkujaan tämän lähetti Boost Katso viesti
    Auttaa pitämään kyllä. Ajelepa ilman topcapia niin huomaat laakerin löystyvän. Ihan sama kampien kanssa. Turha tällaisesta on vängätä vai luuletko että shimano on huvikseen laittanut tuon päätymutterin kampiin?
    Ei liity sitten niin mitenkään sähköpyöriin, mutta kyllä ilman ohjainkannattimen topcapia voi hyvinkin ajaa löystymättä.

    https://m.pinkbike.com/news/bike-che...ott-spark.html

    Ja kyllä, tuolla vehkeellä myös ajetaan, ei ole pelkästään seinäkoristeena.

    Ps. En tiedä, miksi eksyin sähkövimpaimien puolelle.

  24. #174
    Liittynyt
    07/2011
    Viestit
    64
    Hollowtech-akselissa päätytulpan tehtävä on myös vahvistaa akselin päätä. Ilman sitä saattaa ainakin isommalla miehellä tangolta polkiessa akseli ajan myötä antautua.

    Lainaus Alkujaan tämän lähetti Dude Katso viesti
    No ihan samahan se on ohjainlaakerin top capin kanssa. Mutta ei se top cap sitä pakettia kasassa pidä.

  25. #175
    Liittynyt
    06/2001
    Paikkakunta
    Espoo
    Viestit
    885
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti hpniemi Katso viesti
    Hollowtech-akselissa päätytulpan tehtävä on myös vahvistaa akselin päätä. Ilman sitä saattaa ainakin isommalla miehellä tangolta polkiessa akseli ajan myötä antautua.
    Se päätytulppa on muovia. Se ei voi mitenkään "vahvistaa akselin päätä", joka on jotain karkaistua metallia. Voimat jotka polkijasta akseliin kammen kautta välittyvät ovat todella suuria ja siinä ei yksikään muovitulppa auta mitään.

  26. #176
    Liittynyt
    06/2001
    Paikkakunta
    Espoo
    Viestit
    885
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti vesku61 Katso viesti
    Oma kokemus on että ilman päätypulttia ei ainakaan MIrandan kampi pysy jos kolahtelee esim. kiviin. Kampi jossa ei ollut päätytulppaa rupesi heilumaan kivi osuman jälkeen ja kammen sai nitkuteltua irti akselista. Kampi oli momentissa lenkille lähtiessä, tarkistan sen aina koska uutuuttaan oli löysällä ja muovipultista hajosi kanta. Pääytpultilla saa kammen oikeaan asentoon ennen kiristystä , ilman meinaa kampi jäädä vinoon ja kiristys ei pidä. Nyt on molemmat päätypultit paikallaan ja kammet on kolissut kiviin mutta pysyneet toistaiseksi.
    Päätytulpalla tosiaan "otetaan löysät pois", ennen varsinaista kampien kiristystä. Ilman päätytulpaa on vaikea/mahdoton saada kampia hyvin paikoilleen.

  27. #177
    Liittynyt
    07/2011
    Viestit
    64
    Asia lukee Shimanon omassa dokumentissa.

    Lainaus Alkujaan tämän lähetti Dude Katso viesti
    Se päätytulppa on muovia. Se ei voi mitenkään "vahvistaa akselin päätä", joka on jotain karkaistua metallia. Voimat jotka polkijasta akseliin kammen kautta välittyvät ovat todella suuria ja siinä ei yksikään muovitulppa auta mitään.

  28. #178
    Liittynyt
    05/2018
    Viestit
    2.977
    Mun Tunturi Emaxissa tuo cap on alumiinia. Nyt kun luin nämä viimeiset viestit muistin käydä asentamassa uuden paikalleen.

  29. #179
    Ep8 moottorilla varustettu Tunturi emax vm. -21. Poljinakseli poikki noin kuukauden ajon ja 240km jälkeen. Ei kolhittu tai kaaduttu. Maantieajossa ylämäkeen polkiessa paukahti. Kuukausi odotettu jo uutta moottoria. Epäilys on että saa odottaa tovin jos toisenkin vielä..

  30. #180
    Liittynyt
    04/2021
    Viestit
    264
    Vaan eikös sulla ollut ne Tunturin asentamat väärät kammet, mitkä ei ole ollut pohjassa asti? Voisin uskoa että noilla asioilla on yhteys toisiinsa, koska jos kampi ei ole pohjassa asti, niin varmaan rasittaa sitä poljinakseliakin.

Samanlaisia aiheita

  1. Yamaha moottoreiden kokemukset viat ja korjaukset
    By Canno in forum Sähköavusteiset pyörät
    Vastaukset: 35
    Viimeinen viesti: 08.09.2025, 20.13
  2. Moottoreiden (Shimano, Bosch, Steps jne.) luotettavuus ja huollon tarve
    By Speedgoat in forum Sähköavusteiset pyörät
    Vastaukset: 26
    Viimeinen viesti: 02.08.2023, 12.29
  3. Kokemukset www.motocard.com/en/
    By Odottakaa in forum Kaupat
    Vastaukset: 2
    Viimeinen viesti: 13.07.2019, 15.25
  4. Moottoreiden tehot?
    By Fat Boy in forum Sähköavusteiset pyörät
    Vastaukset: 19
    Viimeinen viesti: 04.06.2018, 20.39

Aiheen tagit

Kirjanmerkit

Viestin säännöt

  • Käyttäjä ei voi aloittaa uusia viestiketjuja
  • Käyttäjä ei voi vastata viesteihin
  • Käyttäjä ei voi liittää liitetiedostoja
  • Käyttäjä ei voi muokata viestejään
  •