GiantGarminElectrobike
Sivu 5 / 21 EnsimmäinenEnsimmäinen ... 3 4 5 6 7 15 ... ViimeinenViimeinen
Näyttää tulokset 121 - 150 / 621

Aihe: Bosch moottoreiden kokemukset viat ja korjaukset

  1. #121
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti Santtu75 Katso viesti
    Hyvä on tarkastaa jos vain osaaminen riittää, siis jos takuuaika on umpeutunut, niinkuin isossa osassa Gen2 moottorilla varustetuissa pyörissä on. Mutta jos takuu-aikaa jäljellä, niin sitten ei missään tapauksessa pidä mennä moottoria omatoimisesti avaamaan.

    Mutta kun akah kertoo hieman lisää tuosta ”jumittamisesta”, niin minulla saattaa olla siihen toinenkin vaihtoehto mikä on vialla.
    Polkimet menevät totaalisen jumiin... voimalla en todellakaan ole väkisin koittanut polkea vastaan vaan kun polkee taaksepäin niin jumi aukeaa ja taas pääsee eteenpäin. Tämän jumin on nyt muutaman kerran tehnyt työmatkalla kun ilma on ollut märkä välissä oli viikko kuivaa ilmaa ja ei juminut. Pukin päällä en ole saanut vikaa ilmenemään. Mitään ylimääräisiä ääniä ei minusta moottorista kuulu

  2. #122
    Liittynyt
    11/2020
    Paikkakunta
    Lahti
    Viestit
    2.733
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti akah Katso viesti
    Polkimet menevät totaalisen jumiin... voimalla en todellakaan ole väkisin koittanut polkea vastaan vaan kun polkee taaksepäin niin jumi aukeaa ja taas pääsee eteenpäin. Tämän jumin on nyt muutaman kerran tehnyt työmatkalla kun ilma on ollut märkä välissä oli viikko kuivaa ilmaa ja ei juminut. Pukin päällä en ole saanut vikaa ilmenemään. Mitään ylimääräisiä ääniä ei minusta moottorista kuulu
    Oletko sattunut katsomaan ketjuja kyseisenä hetkenä kun menee totaalisen jumiin? ja jos et ole, niin seuraavan kerran kun tilanne tapahtuu uudestaa, niin ennen kuin koitat "vapauttaa" tilanteen polkimia taaksepäin pyörittämällä, niin vilkaise nopeasti ketjuja eturattaan tietämillä.

    Koska olet vaihtanut ketjut ja paljonko on ajettu ketjuilla sekä rattailla?

    Erittäin todennäköinen vaihtoehto on, että ketjut/eturatas kulunut niin että tuo ketju lähtee kiertymään tuon eturattaan (joka on fyysisiltä mitoiltaan pieni tuossa GEN2 moottorissa) ympärille ja vetää ketjun totaalisen jumiin. Omakohtaista kokemusta asiasta ja jostain syystä herkemmin tapahtuu juuri kostealla kelillä (ketjuisssa kosteaa "paskaa" yms??) ja etenkin esiintyy siinä tapauksessa että vaihdettu lähiaikoina uudet ketjut vanhoihin (vanhojen ketjujen kuluttamiin) rattaisiin.
    Tuolle olisi sitten korjauksena ketjun ja rattaiden vaihto.

    Toinen asia mitä kannattaa myös varmistaa siinä vaiheessa kun alkaa tulemaan ongelmia, on varmistaa pyöriikö takarengas ihan normaalisti vai onko "jumi" sittenkin siellä, eli rengas ilmaan ja pyörittää rengasta käsin molempiin suuntii, miten tuntuu pyörivän (ja kaikesta paras olisi jos tuota testatessa voisi ottaa ketjut pois, niin silloin tuo kaikki "vastus" mitä renkaan pyörinnässä olisi on peräisin nimenomaan tuosta takakiekosta (takanapa taikka jarru).

  3. #123
    Juu, sama kokemus Boschin moottorista. Varsinkin siinä vaiheessa, kun alkoi olla välystä laakereissa, heitti aina solmuun ketjua eturattaan ympärille. Pieni eturatas luultavasti pahentaa vielä ongelmaa. Tässä vaiheessa kammesta kovaa nykäisemällä tuntui jo pientä klappia.

    Laakerinvaihto sinänsä oli pikkujuttu, koska moottori sisältä oikein siisti. Kustannus reilun huntin luokkaa.

  4. #124
    Ketjut, takapakka ja eturatas vaihdettu n.300km sitten. Pitää vielä seurata ketjua kun seuraavan kerran jumii. Eturatas yhen hampaan isompi entä normisti. Takarengas pyörii normisti.

  5. #125
    Liittynyt
    11/2020
    Paikkakunta
    Lahti
    Viestit
    2.733
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti akah Katso viesti
    Ketjut, takapakka ja eturatas vaihdettu n.300km sitten. Pitää vielä seurata ketjua kun seuraavan kerran jumii. Eturatas yhen hampaan isompi entä normisti. Takarengas pyörii normisti.
    Eihän ongelman alku ajoittunut mitenkään tuohon ketju/ratasvaihtoon?

  6. #126
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti Santtu75 Katso viesti
    Eihän ongelman alku ajoittunut mitenkään tuohon ketju/ratasvaihtoon?
    Ei. 300km rattaiden/ketjun vaihdon jälkeen tuli ko. Ongelma. Koko talvi meni kaikenlaisessa säässä moitteetta. Nyt taas kun kävin pikku iltalenkin niin toimi täydellisesti kun tiet oli kuivat.

  7. #127
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti Santtu75 Katso viesti
    Erittäin todennäköinen vaihtoehto on, että ketjut/eturatas kulunut niin että tuo ketju lähtee kiertymään tuon eturattaan (joka on fyysisiltä mitoiltaan pieni tuossa GEN2 moottorissa) ympärille ja vetää ketjun totaalisen jumiin. Omakohtaista kokemusta asiasta ja jostain syystä herkemmin tapahtuu juuri kostealla kelillä (ketjuisssa kosteaa "paskaa" yms??) ja etenkin esiintyy siinä tapauksessa että vaihdettu lähiaikoina uudet ketjut vanhoihin (vanhojen ketjujen kuluttamiin) rattaisiin.
    Tuolle olisi sitten korjauksena ketjun ja rattaiden vaihto.
    Tuohon on halvempikin ja toimiva ratkaisu; rattaan hampaiden vetävälle puolelle tulee helposti kuoppa kohtaan johon ketjun rulla osuu. Viilaamalla rattaasta kuopan pois, ratas toimii taas pitkään. Kuoppa ei tarvi olla iso, kun se sopivalla kelillä nappaa ketjun. Itse huomannut että kuraiset ketjut tarttuu helpommin rattaaseen kun ja varsinkin kun on kova kiihdytys menossa. Itse muotoilin ratasta paineilmakäyttöisellä suorahiomakoneella jonka päässä kovametalli"viila". Dremelillä ja hiomakivellä onnistuu myös tai ihan käsiviilalla, mutta tällöin pitää ratas irrottaa pyörästä viilaamisen ajaksi.

  8. #128
    Liittynyt
    11/2020
    Paikkakunta
    Lahti
    Viestit
    2.733
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti ElBike Katso viesti
    Tuohon on halvempikin ja toimiva ratkaisu; rattaan hampaiden vetävälle puolelle tulee helposti kuoppa kohtaan johon ketjun rulla osuu. Viilaamalla rattaasta kuopan pois, ratas toimii taas pitkään. Kuoppa ei tarvi olla iso, kun se sopivalla kelillä nappaa ketjun. Itse huomannut että kuraiset ketjut tarttuu helpommin rattaaseen kun ja varsinkin kun on kova kiihdytys menossa. Itse muotoilin ratasta paineilmakäyttöisellä suorahiomakoneella jonka päässä kovametalli"viila". Dremelillä ja hiomakivellä onnistuu myös tai ihan käsiviilalla, mutta tällöin pitää ratas irrottaa pyörästä viilaamisen ajaksi.

    Itselläni alkoi omassa Bosch GEN2 moottorilla olevalla pyörälläni nuo ketjulukittumisongelmat tuossa jokin aika sitten, etenkin märällä ketjulla (jo toinen kerta ja edelliselläkin kerralla poistui Rattaiden ja ketjun vaihdolla)

    Alkuviikosta sitten vaihtelin isomman määrän osia muidenkin vikojen takia (takavanne/takapakka, eturatas ja ketjut), ja nyt taas toimii aivan loistavasti.
    Kävin äsken kaivamassa roskista tuon vaihtamani eturattaan ja siinä on selvästi havaittavat hampaiden toispuoleiset ketjurullien tekemät kulumat.
    Tosin, nuo Bosch:n pienet eturattaa ovat tänäpäivänä 10-20€:n hintaisia, joten aika sama on vahtaa uusi tilalle kun joutuu kuitenkin rattaan irroittamaan.
    Rattailla ja ketjulla oli ajettu vasta joku 600-700km. Mutta toisaalta, johtuen pienestä koosta, tuo eturatas ilmeisesti kuluukin paljon nopeammin kuin malleissa missä "normaalin"kokoinen eturatas.


  9. #129
    Liittynyt
    06/2015
    Viestit
    231
    Voiko rattaan kääntää? Ensiavuksi voisi toimia, jos ei uutta ole heti saatavilla

  10. #130
    Liittynyt
    11/2020
    Paikkakunta
    Lahti
    Viestit
    2.733
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti janik Katso viesti
    Voiko rattaan kääntää? Ensiavuksi voisi toimia, jos ei uutta ole heti saatavilla
    Kyllä teknisesti menee kummin päin tahansa, mutta en tiedä onko sitten kuinka järkevää ja kuinka toimii.
    Noita Bosch:n Gen2 eturattaita kun näyttää löytyvän eri nettikauppojen varastoista isojakin määriä ja hinnat ei päätä huimaa, joten kannattaako käytettyä ratasta sitten käännellä eikä hommata suoraan uutta.
    Jotkut valmistajat kyllä käyttävät omissa malleissaan eturatasta jossa on muutaman millin offset, nämä eivät ilmeisesti käy kuin toisinpäin.

  11. #131
    Moi
    Minullakin talvella loskakelissä alkoi Focus Jarifa Bosch gen 3 ketju kiertymään eturattaan ympärille ja jumittamaan. Ongelma ratkesi voitelemalla ketjut pakkasen kestävällä ketjuöljyllä. Ilmeisesti ketju jäätyi kun kastui ja aiheutti ongelman.
    Tulikin äsken täyteen 5000 km tuolla pyörällä, uskomatonta kyllä niin takapakka ja ja eturatas ovat vielä alkuperäisiä,,,njoo, minulla on omat kiekot kesälle ja talvelle ja niissä omat pakat tosin eturattaalla on veivattu se 5000 km.
    Ketjuja vaihdan kyllä suht tiuhaan, tuo 75Nm päivitetty moottori taitaa osittain olla syynä ketjujen venymiseen.

  12. #132
    Syttyi Purioniin jakarin kuva, elikkäs vuosihuollon paikka. Rtechillä niin kiire etteivät edes ehdi vastata mailiin, viimeksi kun kysyin Pyörä-Suvalalta Cuben huoltoa niin sanottiin ettei heillä huolleta muita kuin heiltä ostettuja pyöriä. Tietääkö joku muita Boschin koneita huoltavia oululaisia korjaamoja? Pyörä on CUBE Reaction Hybrid Race 500 ja siinä Bosch Drive Unit Performance CX Generation 4 Moottori. Saiskohan ton koodin edes luettua jossain liikkeessä, luulen selviäväni huollosta itsekin jos ei tarvi ruveta esim. takapakkaa vaihtamaan.

  13. #133
    Liittynyt
    11/2020
    Paikkakunta
    Lahti
    Viestit
    2.733
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti Havier Katso viesti
    Syttyi Purioniin jakarin kuva, elikkäs vuosihuollon paikka. Rtechillä niin kiire etteivät edes ehdi vastata mailiin, viimeksi kun kysyin Pyörä-Suvalalta Cuben huoltoa niin sanottiin ettei heillä huolleta muita kuin heiltä ostettuja pyöriä. Tietääkö joku muita Boschin koneita huoltavia oululaisia korjaamoja? Pyörä on CUBE Reaction Hybrid Race 500 ja siinä Bosch Drive Unit Performance CX Generation 4 Moottori. Saiskohan ton koodin edes luettua jossain liikkeessä, luulen selviäväni huollosta itsekin jos ei tarvi ruveta esim. takapakkaa vaihtamaan.
    Eikö ainakin Bike & Fix mainostaa pyörähuoltoja sekä Bosch sekä Shimano diagnostiikkaa ja päivityksiä.

  14. #134
    Liittynyt
    02/2021
    Viestit
    1.647
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti Havier Katso viesti
    Syttyi Purioniin jakarin kuva, elikkäs vuosihuollon paikka. Rtechillä niin kiire etteivät edes ehdi vastata mailiin, viimeksi kun kysyin Pyörä-Suvalalta Cuben huoltoa niin sanottiin ettei heillä huolleta muita kuin heiltä ostettuja pyöriä. Tietääkö joku muita Boschin koneita huoltavia oululaisia korjaamoja? Pyörä on CUBE Reaction Hybrid Race 500 ja siinä Bosch Drive Unit Performance CX Generation 4 Moottori. Saiskohan ton koodin edes luettua jossain liikkeessä, luulen selviäväni huollosta itsekin jos ei tarvi ruveta esim. takapakkaa vaihtamaan.
    Ei tuota tuon takia kannata huoltoon kiikuttaa. Se on vain jakarin kuva.
    Mulla se on palanu taulussa jo 500km.
    Mitä tulee Pyörä-Suvalaan, jos heillä on Boschin huoltosopimus niin kyselisin kyllä Boschin kantaa moiseen perseilyyn. Tiedänpä olla asioimatta Suvalassa.

  15. #135
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti Havier Katso viesti
    viimeksi kun kysyin Pyörä-Suvalalta Cuben huoltoa niin sanottiin ettei heillä huolleta muita kuin heiltä ostettuja pyöriä.
    Jos kyseessä on takuuhuolto, niin olen törmännyt aiemmin vastaavaan eli eivät halua lähteä valmistajalta/maahantuojalta huoltoa veloittamaan. Jos taas on asiakkaan maksama huolto, niin tuota on aika vaikea ymmärtää miksi eivät mitä tahansa pyörää huolla jos taitoa ja välineet on.

  16. #136
    Mikäs paikka PK-seudulla, (mieluummin lännen puolella) hoitaisi moottorin ohjelman tsekkauksen ja valojen lähdön ohjelmoinnin?

  17. #137
    Liittynyt
    05/2020
    Viestit
    70
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti Havier Katso viesti
    Tietääkö joku muita Boschin koneita huoltavia oululaisia korjaamoja?
    Pyörävelhot kempeleessä näyttäisi olevan valtuutettu huolto Boschille, Shimanolle ja Yamahalle. Itse käytin omaa eMAXia siellä. http://www.pyoravelhot.fi/205532125

    Tuolla yksi keskustelu Oulun seudun huolloista: https://www.fillarifoorumi.fi/forum/showthread.php?57143-S%C3%A4hk%C3%B6py%C3%B6r%C3%A4n-huolto-Oulun-seudulla

    Lainaus Alkujaan tämän lähetti ruuduntakaa
    Ei tuota tuon takia kannata huoltoon kiikuttaa. Se on vain jakarin kuva. Mulla se on palanu taulussa jo 500km.
    Eikös takuuehdoissa ole mitään vaatimuksia määräaikaishuolloille?

  18. #138
    Liittynyt
    02/2021
    Viestit
    1.647
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti SaPeKa Katso viesti


    Eikös takuuehdoissa ole mitään vaatimuksia määräaikaishuolloille?
    Ei ole. Tuo jakarinkuva ilmestyy sen perusteella mitä esim. RTech Suomessa on sinne määritelly km-määräksi edustamalleen merkille.
    Jakarin kuvalla saa lisää euroja kaupan kassaan.

    Ensihuollossa ei ole mitään mitä ei pystyisi itse tekemään. Valohoidonkin pystyy antamaan itse.
    Voihan tuon tekemällä tietty mieltään rauhoittaa jos haluaa, ja onhan rihtaus/asian tarkastus ihan järkevä toimenpide. Sen voi teettää erikseen missävain huollossa jos ei itse halua/ole tietoa.

    https://rtech.fi/tuote/liikkeestamme...ran-ensihuolto

    Uuden polkupyörän tärkein huolto on ensihuolto. Ensimmäisten satojen kilometrien aikana tehdyssä sisäänajossa polkupyörän tehdasasennetut pinnat, vaijerit ja pultit saattavat löystyä. Ensihuollossa asiantunteva huoltomies tarkistaa polkupyörän yleiskunnon ja huolehtii että se on sisäänajon jälkeen säädetty täydelliseen ajokuntoon. Näin polkupyöräsi säilyy hyväkuntoisena ja sillä on hauskaa ja turvallista polkea.
    Tarjoushinta 79 € on voimassa kolme kuukautta polkupyörän ostopäivästä. Rtech suosittelee pyörän tuomista ensihuoltoon jo aikaisemmin, jos pyörälle kertyy yli 300 ajokilometriä.
    Polkupyörän ensihuolto sisältää:
    - Pyörän rungon ja osien pesu
    - Keskiölaakerin kiristys
    - Rattaanpulttien kiristys
    - Vanteiden rihtaus ja napojen tarkistus
    - Jarrujen keskitys / säätö
    - Vaihteiden säätö ja vaijerien kunnon tarkistus (vaijerien ja kuorien vaihto tarvittaessa, sekä vaihtajan korvakkeen oikaisu tarvittaessa, osien veloitus erikseen)
    - Ketjun voitelu
    - Polkimien asennuskireyden tarkistus
    - Rengaspaineiden tarkistus sekä paineen lisäys tarvittaessa
    - Ohjainlaakerin säätö ja kannattimen sekä tangon kiristysruuvien tarkistus ja kiristys
    - Satulan sekä satulatolpan kiristys tarvittaessa sekä asennon tarkistus
    - Koeajo
    - Työllä on 3 kuukauden takuu

  19. #139
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti SaPeKa Katso viesti
    Pyörävelhot kempeleessä näyttäisi olevan valtuutettu huolto Boschille, Shimanolle ja Yamahalle. Itse käytin omaa eMAXia siellä. http://www.pyoravelhot.fi/205532125

    Tuolla yksi keskustelu Oulun seudun huolloista: https://www.fillarifoorumi.fi/forum/showthread.php?57143-S%C3%A4hk%C3%B6py%C3%B6r%C3%A4n-huolto-Oulun-seudulla


    Eikös takuuehdoissa ole mitään vaatimuksia määräaikaishuolloille?
    Kiitos!

    Ja kiitokset myös muille vastanneille! En tosiaan ymmärtänyt ihan tuota Suvalan meininkiä, luulis ettei joku koodin luku vie niin paljon aikaa etteikö sitä voisi tehdä ja veloittaa siitä työhön nähden ihan hyvän summan. Katsotaas mitä pyörävelhot vastaa.

  20. #140
    Liittynyt
    02/2020
    Viestit
    74
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti ruuduntakaa Katso viesti
    Ei ole. Tuo jakarinkuva ilmestyy sen perusteella mitä esim. RTech Suomessa on sinne määritelly km-määräksi edustamalleen merkille.
    Jakarin kuvalla saa lisää euroja kaupan kassaan.

    Ensihuollossa ei ole mitään mitä ei pystyisi itse tekemään. Valohoidonkin pystyy antamaan itse.
    Riippuu valmistajasta, mutta pyörän määräaikaishuoltojen laiminlyönti voi johtaa samalla takuun palamiseen, eikä siihen valitettavasti auta, vaikka osaisi itse kaikki huoltotoimenpiteet tehdä. Mutta jos tällä ei ole väliä ja pyörän huolto onnistuu, niin ainakin tällä hetkellä diy huolto voi olla järkevää jo ihan sen takia, että huoltoaika voi mennä pitkälle.

    Ensihuolto on pääasiassa tsekkauksia, mutta ei ole ensimmäinen eikä toinen kerta kun ihan oikeasti joutuu jotain kiristämään tai säätämään. Omassa pyörässä esim. hihnavedon säädön lukituspultti oli alkanut löystymään ja jos en olisi tuota havainnut, olisi se ennen pitkää pudonnut kelville.

  21. #141
    Liittynyt
    02/2021
    Viestit
    1.647
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti Ramzez Katso viesti
    Riippuu valmistajasta, mutta pyörän määräaikaishuoltojen laiminlyönti voi johtaa samalla takuun palamiseen, eikä siihen valitettavasti auta, vaikka osaisi itse kaikki huoltotoimenpiteet tehdä.
    Tästä näkisin kyllä mielellään faktaa.

  22. #142
    Liittynyt
    08/2012
    Viestit
    2.210
    Tohon voi huoltoliike lätkästä ihan minkä tahansa luvun 0-1000000 väliltä. En kanssa tiedä onko tuolla mitään vaikutusta Bosch:n takuisiin


  23. #143
    Liittynyt
    06/2009
    Viestit
    426
    Millaisilla kilometreillä teillä on noita ketjunkiertymisongelmia alkanut esiintymään? Meidän avolavassa, eli Konan sähkö-Utessa, nyt reilut 4300 km mittarissa ja voimansiirto ketjua myöten edelleen alkuperäinen. Varmaan fiksuinta vaihtaa kaikki kerralla, jos eturataskin on noin halpa.

  24. #144
    Tuo 4300 km on sähköpyörässä aika paljon samoilla ketjuilla. Tuon Red Cycling Products Chain Wear Indicator Ketjumitta netistä | bikester.fi tapaisella mittaustyökalulla voi ketjujen venymisen mitata. Jos tuo 0,75 (%) menee ketjuihin sisään on se sopiva kohta vaihtaa ketjut. Jos ketju venyy liikaa alkaa se muokkaamaan taka -ja eturattaita sen venyneen ketjun mukaiseksi, eikä uusi ketju enää sovi pakettiin. Silloin on vaihdettava sekä ketju että rattaat. Itselläni on kaksi sähköpyörää ja KMC e10/Shimano e6090 vahvistetut sähköpyörään suunnitellut ketjut ovat kestäneet noin 2500 km.

  25. #145
    Liittynyt
    02/2020
    Viestit
    74
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti ruuduntakaa Katso viesti
    Tästä näkisin kyllä mielellään faktaa.
    Kävin läpi nuo oman pyörän (Riese & Muller) paperit ja siellä lukee takuuehdoissa aika selkeästi, että pyörän luovutuskortin tulee olla myyjäliikkeen täyttämä, asiakkaalla pitää olla ostokuitti tallessa ja pyörän tulee olla ammattilaisella huollettu huoltokirjan määräaikojen mukaisesti takuun ollakseen voimassa. Ne huoltovälit on siinä huoltokirjassa ilmoitettu, eli oletettavasti myyjäliike ei itse lähde omia lukemiaan ajotietokoneelle tallentamaan, vaan pitäisi riittää, että noudattaa niitä kilometrejä/aikavälejä, jotka huoltokirjassa mainitaan.

  26. #146
    Liittynyt
    06/2009
    Viestit
    426
    ^^ Joo, tiedossa on, että alkaa varmasti mennään jo aika riskirajoilla. Kuormaakin on ihan kiitettävästi ollut, enimmillään 3 kouluikäistä muksua kyydissä ja kaikenlaista keliä. Luomupyörissä olen ketjuja mittaillut ja vaihdellut, mutta tämän kanssa ajattelin, että vaihdan koko voimansiirron aina kerralla. Ei ole pahan hintaistakaan, jos tällainen kerran vuodessa vaihtoväli riittää.

  27. #147
    Liittynyt
    02/2021
    Viestit
    1.647
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti Ramzez Katso viesti
    Kävin läpi nuo oman pyörän (Riese & Muller) paperit ja siellä lukee takuuehdoissa aika selkeästi, että pyörän luovutuskortin tulee olla myyjäliikkeen täyttämä, asiakkaalla pitää olla ostokuitti tallessa ja pyörän tulee olla ammattilaisella huollettu huoltokirjan määräaikojen mukaisesti takuun ollakseen voimassa. Ne huoltovälit on siinä huoltokirjassa ilmoitettu, eli oletettavasti myyjäliike ei itse lähde omia lukemiaan ajotietokoneelle tallentamaan, vaan pitäisi riittää, että noudattaa niitä kilometrejä/aikavälejä, jotka huoltokirjassa mainitaan.
    Onkohan muilla pyörämerkeillä paperista huoltokirjaa kuin tällä Riese&Mullerillä? Melko kivikautiselta kuulostaa.

  28. #148
    Liittynyt
    11/2020
    Paikkakunta
    Lahti
    Viestit
    2.733
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti markkut Katso viesti
    Millaisilla kilometreillä teillä on noita ketjunkiertymisongelmia alkanut esiintymään? Meidän avolavassa, eli Konan sähkö-Utessa, nyt reilut 4300 km mittarissa ja voimansiirto ketjua myöten edelleen alkuperäinen. Varmaan fiksuinta vaihtaa kaikki kerralla, jos eturataskin on noin halpa.
    Itselläni tuossa GEN2 moottorisessa Ghost:ssa meni ensimmäinen ketjunvaihto liian pitkälle (taisi venymä mitatessa olla joku 1.00 - 1.25%) ja venyneet ketjut olivat syöneet raattaat aivan vaihtokuntoon, ajomäärä oli tuossa vaiheessa joku 1800-2000km. (eli olisi jälkikäteen mietittynä pitänyt vaihtaa viimeistään jossain 1000km. paikkeilla.), toinen ketjunvaihto tuli sitten eteen tuosta reilun 1000km ajon jälkeen kun tuota eturattaalle ketjunkiertymistä alkoi taas tapahtua, ketju näytti tuossa vaiheessa hieman yli 0.75%:n venymää. Mutta koska samalla vaihdoin myös takavanteen, niin eturatas + takapakka meni samassa yhteydessä myös vaihtoon.

    Asiahan riippuu tietysti paljon siitä minkälaisia voimia ketjuun ajon-aikana kohdistuu, ketjujen ja rattaiden laadusta sekä niiden hoidosta (öljyäminen/puhdistus), mutta itselleni on kaksikin eri sähköpyöriä huoltavaa pyöräkorjaamoa sanonut että hyvä nyrkkisääntö miten kannattaa sähköavusteisten pyörien kanssa asiaa miettiä on että (ainakin maastoajossa) ketjujen vaihto 1000km. välein. (tai vähintään ketjujen venymisen seuraaminen siihen tarkoitetulla mittavälineellä).

  29. #149
    Liittynyt
    04/2018
    Paikkakunta
    Ruokolahti
    Viestit
    6
    Moro.

    Uusimman Boschin gen4 ohjelmasta: onko kukaan onnistunut asennuttamaan johonkin muuhun kuin Trek merkkiseen pyörään eMTB lite asetusta joka korvaa Tour tilan?

  30. #150
    Liittynyt
    06/2009
    Viestit
    426
    Mitähän "gen":iä tämä moottori on ja onko sillä väliä eturatasta valitessa? Näytti olevan offsetilla ja ilman noita Boschin eturattaita. Ketju oli venynyt 1%, joten taitaa olla ajankohtaista tilailla osia.


Samanlaisia aiheita

  1. Shimano moottoreiden kokemukset viat ja korjaukset
    By Canno in forum Sähköavusteiset pyörät
    Vastaukset: 869
    Viimeinen viesti: 28.10.2025, 17.45
  2. Yamaha moottoreiden kokemukset viat ja korjaukset
    By Canno in forum Sähköavusteiset pyörät
    Vastaukset: 35
    Viimeinen viesti: 08.09.2025, 20.13
  3. Brose moottoreiden kokemukset viat ja korjaukset
    By Canno in forum Sähköavusteiset pyörät
    Vastaukset: 53
    Viimeinen viesti: 23.11.2024, 17.19
  4. Moottoreiden (Shimano, Bosch, Steps jne.) luotettavuus ja huollon tarve
    By Speedgoat in forum Sähköavusteiset pyörät
    Vastaukset: 26
    Viimeinen viesti: 02.08.2023, 12.29
  5. Moottoreiden tehot?
    By Fat Boy in forum Sähköavusteiset pyörät
    Vastaukset: 19
    Viimeinen viesti: 04.06.2018, 20.39

Aiheen tagit

Kirjanmerkit

Viestin säännöt

  • Käyttäjä ei voi aloittaa uusia viestiketjuja
  • Käyttäjä ei voi vastata viesteihin
  • Käyttäjä ei voi liittää liitetiedostoja
  • Käyttäjä ei voi muokata viestejään
  •