No ei mulla kyllä tollasta metakkaa pidä.
Huoltoon veisin.
Mulla lähempänä tätä:
Ei ole normaali ääni gen4:ssä. Kuuluisi olla sähköinen hurina eikä muuta --> huoltoon.
Jaa-a, mä olen tässä nyt vähän kahden vaiheilla. Gen 4 on kyllä omasta mielestäni hiljaisempi ajossa, mutta toisaalta tuossa videossa kuitenkin kehrää pehmeämmin vs. Gen 3. Video on sisällä kuvattu, alaviistosta suhteellisen läheltä moottoria, niin kyseinen akustiikka ja asetelma voi kyllä voimistaa tuota ääntä. Parhaimman verrokin voisi saada, jos ajat tasaista vauhtia esim. Eco tai Tour -avustuksella ja kuvaat sitten alaspäin moottorin suuntaan. Näin voisi saada vertailukelpoisemman tuloksen, kun itse seuraavaksi nousee pyörän selkään ja kuuntelee sitä ääntä satulasta.
Nyt itseasiassa vasta tajusin että tuo verrokkimoottori EI OLE GEN3 moottori, vaan Performance GEN2 moottori (eli yhä edelleen kertauksena, useistakin eri kirjoituksista huolimatta tuo pienellä etutarattaalla oleva moottori mallisto on Performance Gen2 ei Gen3), joka on muista moottoreista poikkeavan rakenteestaan puolesta varmasti äänekkäin moottori mitä noita viimevuosien aikana on ollut/tehty. Eli jos Gen4 moottori on samassa ajossa äänekkäämpi kuin tuo Gen2 moottori, niin silloin siinä Gen4 moottorissa on kyllä vikaa.
Tuo Gen4 moottori kuulostaa itseasiassa aika samanoloiselta, kuin allekirjoittaneen Gen2 viimesyksynä laakerivaurion jäljiltä (vettä/likaa oikeinpuoleisesen voima-akselin laakerissa) ennen uuden laakerin asennusta jolloin palasi taas paljon hiljaisemmaksi.
Ok kiitos generaatiotäsmennyksestä. Pitääpä ottaa myyjäliikkeeseen yhteyttä. Tässä tapauksessa Rabe bike Saksassa. Saas nähdä miten tuo prosessi hoituu ja kauanko kestää. Moottorin irrotus on luullakseni aika helppo homma, paitsi että eturattaan irrotustyökalua ei ole tullut vielä hommattua.
Näin uudestaankin kuunneltuna tuosta videosta on vaikea sanoa. Tuo takajarrun laahaaminen vähän vääristää minusta tuota. Voisi olla selvempää jos turbolla pyörittäisi moottoria ilman ketjuja.
Tuossa takuukeikan todennäköinen lopputulos on uusi moottori niin siihen nojaten saattaisin ajaa vain niin kauan, että tulee jokin vikakoodi näyttöön. Sellaisen vian osoittaminen on vähän selvempää kuin pelkkä äänienkuuntelu varsinkin kun joutuu sähköpostin välityksellä selittäämään asiaa ulkomaille.
Mulla on Active Line Plus. Ainakin minulle kerrottiin, että ensihuolto on hyvä tehdä joku 300km ajettuna ja sitten isompi huolto 2000km kohdalla, jossa otetaan moottori pois ja tsekataan paikat. Liekö sitten tarpeen. Tämä liike (Bas Shop Helsingin Malmilla) sanoi, että kampien kireys on syytä varmistaa 500-600km välein.
Minulla on semmonen ropleemi, että eturattaan kiinnityspultit ovat löysällä. Pitäis keksiä joku keino pitää pultin vastakappale/mutteri rattaan takana paikoillaan, jotta saisi nuo kiristettyä. Ratas on sen verta pieni, ettei se tule rungosta ulos ja rattaan väli runkoon pieni, niin tavalliset työkalut eivät sinne mahdu. Vastakappaleessa näyttäisi olevan ura, joten metallista kynsiviilaa ajattelin kokeilla, josko sillä saisi pidettyä vastakappaletta paikoillaan riittävästi.
Itselleni "pamahti" tänäin ensimmäisen kerran tuohon vanhimpaan pyörääni (Performance Gen2) Nyonin näyttöön moottorin+jakoavaimen kuva ja tiettyt ennemmin sinisinä olleet symbolit muuttuivat keltaisiksi. Koitin koitin ohjeista lukea asiasta, mutta mitään ei löytynyt ja vian tullessa pitäisi näyttöön tulla vikakoodi (jota nyt ei siis ole, vain tuo moottori+jakoavain symboli), ja moottori toimii aivan kuten ennenkin, joten voisi olettaa että kyse tuosta ennakkoon asetetusta huolto-ilmoituksesta? pyörällä ajettu nyt noin 3200km.
Sinänsä on ollutkin tarkoitus jossain välissä huollossa päivittämässä järjestelmä (kun etenkin powerpack:n päivitys on niin vanha, että jos käytän kyseistä akkua uudemmalla moottorilla varustetun pyörän "vara-akkuna", niin se herjaa akun vanhaa ohjelmistoversiota), joten tulee nyt sitten jossain välissä huollossakin käytettyä pyörä "piuhojen päässä" että saa tuon sympolin samalla pois, pitänee tosiaan käydä vaikka tulevalla viikolla, ennen kuin pyörien keväthuollot alkavat työntämään päälle noissa huoltopisteissä.
Santtu75 muokkasi tätä : 23.03.2021 at 11.40
Näköjään on Bosch tehnyt moottoreillekin jonkin huolto-ohjelman. Onkohan sen noudattaminen edellytys että takuu säilyy? Kaikki pyörät tarvitsevat normaalia huoltoa ja aika moni täälläkin osaa ne itsekin tehdä. Sähköpyörissä on kyllä hyvä moottorin pultit ainakin kerran vuodessa kiristää. Itse tällä viikolla sen omaan Haibike Yamahaan tein. Kolme pulttia yksi kerrallaan irti --> Kierteiden puhdistus normaalilla degreaserilla ja sen jälkeen hiukan sinistä Loctite kierrelukitetta kierteisiin ja kiristys takaisin 22 nm momenttiin. Muut huollot ovat samoja kuin normaalissa pyörässä. Yamahalla ei ole tarvetta 2000 km jälkeen laakereita rasvata, eikä edes ohjelmistoa päivittää.
Itse en aio kyllä gen4 boschia huollatella. Kiinnityspultit tarkastan aika-ajoin, se saa riittää.
Huollon aika on sitten kun moottoriin tulee vika.
Jos takuu-aikana niin takuuseen huollatetaan.
Takuun säilymisen ehtona ennakkohuollot ei käsittääkseni ole.
Pyörä on ollu nyt reilun kuukauden ja reilut 600km mittarissa. En mä ala pyörää liikkeeseen kiikuttamaan useasti vuodessa.![]()
Itselläni käsitys että tuo on "vahva suositus", mutta ei takuuaikaisen korjauksen ehto kuitenkaan.
Tuo tuli mitä ilmeisemmin noiden Performance Gen2:n laakeriongelmien takia, kun huonon suunnittelun takia tuolta oikeanpuoleisen poljin/moottori-akselin kautta pääsi vettä/likaa tuonne laakereihin aiheuttaen lukuisia laakerivaurioita (kuten itselleni viimevuonna) ja koneenvaihtoja takuu-aikana sekä ongelmia koneiden omistajille takuun umpeutumisen jälkeen (eli ongelma mistä ollaan tässäkin ketjussa keskusteltu useaan otteeseen).
Moottoriahan muokattiin tuon asian osalta kesken mallihistoriaansa lisäämällä/parantamalla sen vesi/lika suojausta tuon oikeanpuoleisen laakerin osalta. Tämä lisäsuojaus suositeltiin tehtäväksi jälkikäteen myös vanhempiin moottoriyksilöihin missä sitä ei tehtaalta tullessa vielä ollut ja suosittelu olisi vaihtaa nuo laakerisuojat rasvoineen tuon 2000km. välein. Osathan tuohon ovat halvat (joku 5€/vaihtokerta) ja sen kesto on noin 3omin ja vastaa mielestäni vaativuustasolta vaikkapa takarataspakan vaihtoa.
Itselläni homma edessä kun teen kohtapuoliin oman Gen2 moottoriselle pyörälleni isomman keväthuollon, varmaan viikon-parin sisällä.
Ei kai gen4 tarvitsekaan pahemmin huoltaa, käsittääkseni Bosch korjasi siinä aiempien ”ominaisuuden”..
Vanhemmissa piti huolehtia että vetopuolen laakerin suojuksen takana on rasvaa suojaksi asti, jos ajeli sellaisissa oloissa, että oli riski saada sinne kuraa ja/tai vettä. En mä omassa gen3 tavarapyörässä tarkastele, koska siinä olisi isompi työ irroittaa ketjun suojus, enkä usko että on riskiä, että menisi mitään vaikka kaatosateessakin on tullut ajeltua. Jos ei olisi ketjunsuojusta olisi vartin homma, aiemmassa gen3 läskipyörässä tein monet kerrat.
Disclaimer: mikä nyt on sitten mikä generaatio![]()
Juu, jos on pieni eturatas, niin se on Gen2...
https://www.bosch-ebike.com/en/service/product-history
Nyt tuli itselleni uutta tietoa tuohon asiaan liittyen kun enemmänkin tutki asiaa, olin ensimmäisen kerran säätänyt tuota moottorin "avustuskäyrää" (eli asia minkä myös Bosch:lla pystyy tekemään mikäli onjaimena on Nyon) edellisenä päivänä tietokoneen kautta ja mitä ilmeisimmin tuo muutos päivittyi kyseisellä käyttöönottohetkellä tuonne pyörään asti (vaatii siis Nyon:n yhteyden puhelimeen ja että "päivittää" tiedot tuon kautta). Tuo keltaiseksi muuttuva väri tehopalkeissa+moottorikuva+jakoavain kertookin mitä ilmeisimmin siitä että moottorissa käytetään toista ohjelmaa kuin kuin mikä tuo vakio-ohjelma on.
![]()
700km kohdalla ilmestyi mulla tänään jakoavain Purionin näyttöön.
Tuo km raja siis asetetaan myyjäliikkeessä?
Mulla Bosch Cobilla ihan isse voi säätää halutun huoltovälin ilmon.
Tuli sitten eilennä tehtyä ensimmäisen kerran tuohon vanhaan PerformanceLine Gen2 moottoriin tuo laakerisuojan/tiivisteen vaihto, mitä Bosch suosittelee tehtävän 2000km. välein. Kyseiset suojat asennettu viime syksynä tuon moottorin laakerikorjauksen aikana ja ajettu sen jälkeen joku 700km.
Paskaistahan siellä vähän oli kun avasi:
Osat puhteeksi ja uutta suojaa sekä tiivistettä paikoilleen:
Noin tunnin homma oli tuo kokonaisuudessaan. Ainoana ongelmana vasemmanpuoleisen kammen irroitus, jossa ulosvetäjä hieman vaurioitti kierteitä.
Pitäisi ennen pitkää varmaan huoltaa Boschilainen sähkäri, mutta onko tuossa Gen 2 versiossa nyt mitään ihmeellistä noiden laakerinsuojien vaihdossa? Ilmeisesti kammet irti, sekä eturatas ja pölysuoja rasvoineen on heti siinä takana? Tarvitaanko jotain erikoistyökaluja? Itselläni on siis R&M Multicharger vm. 2020, jossa hihnaveto ja vielä pölysuoja siinä rattaan edessä. Huolletaanko näissä Boscheissa muuta kuin tuota pölysuojaa?
Lisäksi onko edelleen niin, ettei tuohon diagnostikkaan pääse käsiksi kuin huollossa, vai onko näihin saatavilla jo omia vehkeitä? Tekisi mieli muuttaa joitakin asetuksia (mm. että saisi huoltovälinäytön resetoitua ja laitettua asetuksen niin, että valot saisi kytkettyä tarvittaessa pois päältä). Nimimerkillä Istat, inpat ja vcds:t löytyy autoihin, mutta mites nämä boschit?
Tarvitset tosiaan tosiaan seuraavat työkalut (näin ulkomuistista heitettynä).
Sopiva työkalu kammen kiinnityspultin avaamiseen (ja sitten kammen takaisin kiinnittämiseen), onko se sitten kuusiokolo/Torx taikka joku muu, on hieman kampikohtainen asia.
Kammen ulosvetäjä
Mallikohtainen vetorattaan lukitusrenkaan irroitustyökalu (netistä löytyy myös videoita, joissa tuo lukitusrengas avataan sopivalla lyöntutuurnalla/tasakärkisellä meisselillä ja vasaralla, mutta tuo ei ole suositeltavaa) siis Bosch Gen2 sopiva, esim. Gen4:llä omanmallinen. JA tämän irroituksessa sitten piti muistaa että on "vääränkätisellä" kierteellä, eli aukeaa myötäpäivään ja menee kiinni vastapäivään.
Jos sinulla on muovinen suojakotelo moottorin ulkopuolella niin sen irroittamoiseen sopiva avain, muistaakseni itsellä Torx20
Sopiva/sopivat piikki/koukku a)lukitusrenkaa ja vetorattaan välissä olevan tiivistysrenkaan vaihtoon (kannattaa hankkia uusi tilalle) b) vanhojen laakerinsuojuksen sekä tiivisteen ja näiden rasvojen poistamiseen.
Hyvälaatuiset, levittävät sokkapihdit poljinakselissa olevan sokan poistamiseen ja uuden paikalleen laittamiseen.
Ja jotain rättiä yms. pintojen puhdistamiseen (vaikkapa korvapuikot ovat hyviä vanhan rasvan poistossa koloista)
Sekä momenttiavain tuon vetorattaan lukitusrenkaan takaisinkiinnityksessä jos ei sitä "käsimomentilla" halua laittaa.
Siitä ei ole tietoa että diagnostikkaan pääsisi käsiksi mitenkään muuten kuin Bosch:n omilla "korjaamo" ohjelmilla, mitä ei taida yksityiselle olla saatavilla (ainakaan laajamittaisesti). Mutta jos jollain tästä muuta tietoa niin minuakin kiinnostaa.
Koitin tuosta nopeasti löytää jotain lähikuvia yms. mistä asia olisi selvinnyt mutta en löytänyt.
Muokkausta:
Eiku luinkin huonosti viestin, onkin kyseessä hihnavetoinen pyörä, siellä voikin tuossa vetorattaan kiinnityksessä yms. olla jotain poikkeavaa tuohon ketjuvetoiseen verrattuna, eli nyt sitten tuo työkalulista onkin hieman varauksin.
Tuolta löytyy hyviä seikkaperäisiä ohjeita mm. Boschien huoltoon: https://www.performancelinebearings.com/
PS. onpas taas ostohousut kutittelemassa, kun katsoo näitä hihnavetomalleja keskimoottorilla ja takanapavaihteilla...![]()
Kiitos, tuo vaikuttaa lupaavalta!
Viime vuonna pitkälti tahattomasti osuin ehkä parhaaseen mahdolliseen aikaan hommata tuo Riese & Muller. Normaalisti (aikana ennen koronaa) näiden toimitusaika on ollut tilaushetkestä n. 10-13 viikkoa. Viime vuonna siinä koronan syvimmissä vesissä maalis-huhtikuun vaihteessa kun kukaan ei osannut vielä oikein sanoa, että miten asiat lähtevät pyörimään, R&M:n tilauskirjat tyhjenivät ja useampi pyöräliike Suomessakin teki todella hyviä tarjouksia pyörästä. OVH:sta lähti useampi sata euroa pois ja toimitusaika lyheni n. 4,5 viikkoon. Tässä olen jonkin aikaa miettinyt Charger3:n hankkimista, mutta toimitusaika tällä hetkellä pyörälle on niin pitkä, että jos nyt pyörän tilaisin, niin pyörä olisi minulla joskus syys-lokakuussa. Epäilen, että mitään ihmeellisiä tarjouksiakaan ei olisi kenelläkään tarjota. Lisäksi pyörien OVH:t nousivat vuoden vaihteessa useammalla satasella, joten ilman toista akkua ja Enviolo-vaihteistolla oleva Charger3 näyttäisi konfiguraattorin mukaan muutamilla lisävarusteilla ruksattuna maksavan lähes 6000€. Saa nähdä milloin sitä on seuraavan kerran pyöräkaupoilla.
Missä vika kun cx gen2 moottorissa alkanu polkimet välillä jumimaan kesken ajon märällä kelillä? Pukin päällä polkiessa, eikä kuivalla säällä ongelmaa ilmene, mutta heti kun märkää/loskaa niin jalkaan tuntee ettei oikein tasaisesti rullaa ja sit välillä vetää jumiin ja "aukeaa" kun polkee taaksepäin.
Kun menee ”jumiin”, niin meneekö totaalisen lukkoon eikä pysty polkemaan ollenkaan vai muuttuuko vain tasaisen tahmeaksi polkeminen?
Kuulostaako moottori rengas ilmassa pyörittäen (molempiin suuntiin) aivan normaalilta, ei kuulu isompaa ”rahinaa” (siis gen2:n laakeriongelma).
^joka tapauksessa nyt olisi viimeistään syytä avata motti, ja minimissään tarkastaa onko syönyt kosteutta sisäänsä ja mikä on laakereiden kunto.
Hyvä on tarkastaa jos vain osaaminen riittää, siis jos takuuaika on umpeutunut, niinkuin isossa osassa Gen2 moottorilla varustetuissa pyörissä on. Mutta jos takuu-aikaa jäljellä, niin sitten ei missään tapauksessa pidä mennä moottoria omatoimisesti avaamaan.
Mutta kun akah kertoo hieman lisää tuosta ”jumittamisesta”, niin minulla saattaa olla siihen toinenkin vaihtoehto mikä on vialla.
Kirjanmerkit