26-maasturista rakentamani droppitankomaasturi tms. hybridi koki ongelmia, kun en saanut 3xSoran kahvoja, etuvaihtajaa ja maastokampia juttelemaan keskenään. Nyt kuitenkin rakensin toisen 3x-pyörän ja kun toisen otsikon alla sattui eteen Rove, jossa on maantietanko + maastokammet, koin ahaa-elämyksen. Siispä pyörä ylös, kammet irti, pikkuratas paikoilleen ja 3 mm leveämpi keskiö myös (pikkuratas vaati sen verran tilaa). Vaihtaja pikkurattaalle käsin, vaijeri kiinni, hienosäätöä jonkin verran ruuveilla ja näin minulla onkin Soran vivut, Soran etuvaihtaja, Alivion kammet 26-36-44 ratastuksella täydessä toiminnassa!

Pahoittelut kaikille, jotka tuon ongelman ratkaisuun/ihmettelyyn turhaan osallistuitte. Nämä on asioita, joissa ei aina tajua, mitä onkaan tullut joskus tehdyksi. Toisaalta olenhan raivurin teränkin laittanut väärin päin, viilannut, ihmetellyt, miksi ei pure ja viilannut lisää. Kunnes... olen joutunut opettelemaan olemaan tyytyväinen siitä, että ongelma ratkesi sen sijaan, että kiroan tekemääni virhettä.

Nyt kun vaihdoin sileät ja liukkaat, sinänsä laadukkaan oloiset, mutta korkeintaan Jopon olemukseen soveltuvat polkimet kunnollisiin lukottomiin maastopyörän polkimiin, on lähinnä ongelmia pysyä nahoissaan. Niin hauska on tuo pyörä helpohkoilla maastopoluilla. Enää puuttuu maastokäyttöön soveltuvat renkaat. Sileät katurenkaat on turhan liukkaat heti, kun pohja vähänkin pehmenee. Panaracerin Cometia ei saa enää mistään, Gravelkingiäkään ei tunnu mustana löytyvän (Foxcompista saisi ruskeana), mutta Contilla olisi Racekingin budjettiversio koossa 26x2,0 saatavilla. Painoa 100 g liikaa, joten jos parempi versio koossa 26x2,2 mahtuu, se olisi lähes täydellinen. Vähän tiheämpi kuvio olisi ehkä mukavampi, kun asfaltillakin tulee ajettua.