GiantElectrobikeGarmin
Sivu 35 / 100 EnsimmäinenEnsimmäinen ... 25 33 34 35 36 37 45 85 ... ViimeinenViimeinen
Näyttää tulokset 1.021 - 1.050 / 2972

Aihe: Voe bergele -topic

  1. #1021
    Liittynyt
    05/2012
    Viestit
    1.735
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti JohannesP Katso viesti
    Nythän siellä vissiin on jo hommissa maailman suurimpia ruoppaajia.

    ]
    Tuolla se irtoaa, ei millään muulla.

    Jos ongelma olisi vetovoiman puute, niin se olisi jo irti. Tarpeeksi hinaajia jonoon, niin johan se potkurien aiheuttama virtaus alkaisi nostamaan veden pintaakin. Mutta mihin ne narut kiinnitettäisiin?

    Tarvittava voima on niin suuri, että se repisi paatin palasiksi ja sitten päivät muuttuisi kuukausiksi, kun niitä palasia tuolta noukittaisiin.

    Hosumalla ei tule muuta kuin kenties maailmanhistorian suurin kerralla synnytetty romukasa.

    Se mua vähän ihmetyttää, että miksi lastia ei kevennetä, mutta ongelma taisi olla, että ei ole tarpeeksi suurta nosturia paikalla. No toivottavasti sellainen on edes menossa paikalle ihan vaan varmuuden vuoksi. Voi olla että kanaalin tukkimisen kokonaislasku ja irrotuksen kustannukset menee niin eri tahoille, että ylilyönteihin ei ole kiinnostusta ja suunnitellaan pala kerrallaan hommaa.

    Jos olisin odottamassa irrotusta olisin aika nopsaan lähtenyt kiertämään Afrikkaa.

  2. #1022
    Liittynyt
    09/2006
    Paikkakunta
    itähelsinki
    Viestit
    7.751
    ^Kaipa ne kontit olisi jo purettu, jos se olisi yksinkertainen operaatio. Nosturin lisäksi tarvitaan tarkka suunnitelma mitä kontteja otetaan ja mistä.

    Muistaakseni se nosturi on jo rullattu paikalle odottamaan tarvetta.

  3. #1023
    Liittynyt
    03/2016
    Viestit
    1.727
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti marmar Katso viesti
    Prosentit lienee kuitenkin aika pieniä, koska uppoamisvaaraa ei ole Ja muutenkin teknisesti aika perussettiä. Valtava koko vaan räjäyttää työmäärän niin isoksi.
    Tuossahan on kyseessä hätähinaus ja palkkio voi olla jopa 10% aluksen ja lastin arvosta. LOF- sopimuksella suurempi, koska hinausta suorittava ei saa mitään korvausta jos hinaus epäonnistuu. Jos LOF-sopimukseen on lisätty "Special Compensation P & I Club"-lauseke- niin prosentti on pienempi, koska hinausyritys saa korvauksen, vaikka hinaus epäonnistuisikin.

    Uskon tässä tapauksessä käytetyn LOF-sopimusta em
    "Special Compensation P & I Club"-lausekeella lisättynä, jolla vältetään aikaa vievä rahaneuvottelu ennen hätähinauksen aloittamista.

    "Lloyds Standard Form of Salvage Agreement
    No Cure No pay, joka paremmin tunnetaan nimellä Lloyds Open Form (LOF). LOF-sopimus on maailmalla yleisimmin käytetty meripelastussopimus. Varustajan ja hinaajan hyväksyttyä tämä sopimus, taataan hätähinaukselle välitön aloittaminen ilman pitkiä neuvotteluja rahasta. Hätähinauksen onnistuttua pelastuspalkkio määräytyy laivan ja lastin arvon perusteella ja sen tekee Lloydsin valitsema toimikunta Lontoossa. Pelastusyrityksen epäonnistuessa, mitään maksua ei tapahdu. (M.J. Gaston 2004, 196)"

    "Pelastushinaus on kalliimpaa kuin tavallinen hinaus. Onnistuminen on vaatimus pelastushinauksesta maksettavaan korvaukseen, kun taas hinaussopimus on riippuvainen sopimuksen luonteesta. Hinaajalla ei ole panttioikeutta alukseen maksamattomasta hinausmaksusta, kun taas hätähinauksessa on panttioikeus alukseen ja sen lastiin."





    Joka tapauksessa VB on käytössä hyvin monilla suunnilla.

  4. #1024
    Liittynyt
    06/2011
    Paikkakunta
    Zaliv oblast
    Viestit
    582
    No rain - no gain.

  5. #1025
    Liittynyt
    05/2012
    Viestit
    1.735
    Tuo panttioikeus lastin saattaa olla yksi syy miksi purkua ei haluta turhaan tehdä. Voi pantit lipsua omistajilleen liian aikaisin.

    Tuosta korvauksen määräytymisestä oii hiljattain pitkä selitys, kun viking line ajoi karille ja pelastajat piti rekkoja panttinaan. Operaation vaativuus vaikutti aika isosti hintaan. Halpa keikka tuon irrotus ei ole missään nimessä ja hommaa hoitavat 2 pelastusyhtiötä tekevät varmasti parhaansa, että laiva saadaan mahdollisimman ehjänä pois ja heille tulee maksimi voitot. Siihen kuvioon ei välttämättä sovi lastin purku saatikka voimalla irti repiminen. Jälkimmäisessä on liian iso riski, että jää luu käteen, kun koko operaatio epäonnistuu ja edessä katastrofi kaikille osapuolille..

  6. #1026
    Liittynyt
    06/2003
    Paikkakunta
    Mettäkylä
    Viestit
    9.014
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti telipyörä Katso viesti
    "Pientä" ylinopeutta havaittu
    13,5kn tolla painolla tuottaa melkoisen liike-energia työntyä tuohon santapenkkaan. Tostahan sen vois laskea: E = 0.5(m*v²)
    - Heroes are ordinary people in extraordinary situations doing the right thing -

  7. #1027
    Liittynyt
    05/2012
    Viestit
    1.735
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti Concorde Katso viesti
    13,5kn tolla painolla tuottaa melkoisen liike-energia työntyä tuohon santapenkkaan. Tostahan sen vois laskea: E = 0.5(m*v²)
    Pikaisesti laskettuna jos menee vakiohidastuvuudella 25 m penkkaan, niin 200 000 000 N on ollut jarruttava voima.

  8. #1028
    Tällaisella nyt yrittävät irroitusta:
    https://www.dredgepoint.org/dredging...pment/mashhour
    Rupeaa olemaan työkalut oikean kokoisia.

    lis. Taitaa olla ruoppaaja ja poistaa maata laivan alta, näkyy lopussa:
    https://www.youtube.com/watch?v=7F7PWlyRol4
    30T

  9. #1029
    Liittynyt
    07/2002
    Viestit
    3.006
    Kyllä se on ihan ajettava polku...

  10. #1030
    Liittynyt
    11/2014
    Paikkakunta
    Rovaniemi
    Viestit
    2.882
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti 30 hampainen Katso viesti
    Tällaisella nyt yrittävät irroitusta:
    https://www.dredgepoint.org/dredging...pment/mashhour
    Rupeaa olemaan työkalut oikean kokoisia.

    lis. Taitaa olla ruoppaaja ja poistaa maata laivan alta, näkyy lopussa:
    https://www.youtube.com/watch?v=7F7PWlyRol4
    Ykköslinkissä tieto: "Suction pipe diameter 1 m" eli imuputken halkaisija.

  11. #1031
    Liittynyt
    10/2009
    Paikkakunta
    Helsinki
    Viestit
    2.879
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti fob Katso viesti
    Tuossa on ainakin ollut yritystä ja innovatiivisuutta mukana monella eri tasolla, vaikka mm. paloturvallisuutta ei ilmeisesti ole toiminnassa priorisoitu kovin korkealle.

    Näköjään sama omaperäinen linja on jatkunut myös oikeussalissa, kun on vedottu pakkotilaan, jonka on aiheuttanut sähkölaskujen maksamatta jättäminen ja siitä seurannut sähköjen katkaisu.
    Speksien sattuessa kohdalle ajetaan speksien mukaisesti. Sateen sattuessa kastutaan.

  12. #1032
    Liittynyt
    05/2012
    Viestit
    1.735
    Ruoppaajia ovat saanet pohjan alta hiekan pois, mutta keulan alla on vissiin joku kivi. Laivaa on saatu kuitenkin käännettyä, mutta ilmeisesti jotain pikkuvuotoakin...

    Auttaakohan nousuvesi niin paljon, että paatti saadaan irti nyt kun hiekat on pois? Entä kivi, repiikö lisää reikää pohjaan, kun alus kiskotaan pois.?

    Vielä voi kuulua monta V-B:tä ennekuin tilanne on selvä.

    Itse kanaali saadaan varmaan aika nopsaan kuntoon sen jälkeen kun paatti on pois. Isot imuruoppaajat on valmiiksi paikalla ja ne voi varmaan korjata paikan aika helposti.

  13. #1033
    Jos ei ole aamulla irti niin sitten on varmaan kauan kiinni kun vesi rupeaa laskemaan. Keula oli ollut kai pahimmillaa 4 metriä korkeammalla kuin perä, aika rinteeseen on pysäköity.
    30T

  14. #1034
    Liittynyt
    05/2012
    Viestit
    1.735


    vähän samantyyppistä väärin pysäköintiä on tässäkin harrastettu, kuin kanavassa, mutta tosin kuivalla maalla ja pienemmässä mittakaavassa.

  15. #1035
    Liittynyt
    03/2007
    Paikkakunta
    Kempele
    Viestit
    5.933
    Nyt peukut pystyyn, että saavat kanavan vapaaksi eikä purtiloon ole tullut vuotoa ja rupeaa raapimaan pohjaa vajotessaan! Juuri radion uutisissa kerrottiin oikenemisesta väylän suuntaan.

    On siellä meillekin tulevaa tavaraa ainakin jonoon jääneissä.

  16. #1036
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti tommi2 Katso viesti
    ^Vanhan ajan Bondeissahan ne hyppivät veneillä hienosti, kun stuntit olivat vielä oikeita, eikä "sähköavusteisia" . Ihan kun olisin nähnyt tien yli veneellä hyppäämisestä dokumentin? Tästä autolla vaakakierre katkenneen sillan yli olen ainakin nähnyt. Siinä kerrottiin että homma laskettiin huolellisesti ja suuniteltiin ja taisi mennä ekalla purkkiin.
    Joo nuo oli hienoja. Vähän OT mutta onneksi sentään on näitäkin vielä joskus (en aiemmin tiennyt että tuo oli oikea hyppy):

    https://www.youtube.com/watch?v=y8IRvaPQZuE
    Trek Rail | Camino Al | Taiga | Team Tuska

  17. #1037
    Liittynyt
    05/2012
    Viestit
    1.735
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti TERU Katso viesti
    Nyt peukut pystyyn, että saavat kanavan vapaaksi eikä purtiloon ole tullut vuotoa ja rupeaa raapimaan pohjaa vajotessaan! Juuri radion uutisissa kerrottiin oikenemisesta väylän suuntaan.

    On siellä meillekin tulevaa tavaraa ainakin jonoon jääneissä.
    Joku vuto siellä keulassa kaiketi on, kun sinne oli roudattu jo jokunen päivä sitten suurtehopumppuja keulaa keventämään. Ilmeisesti varsin rajallinen (ei teknisiin tai lastitiloihin ulottuva ja siten hallittava, kun siitä ei ole isommin huudeltu.

    Jossain pelastusyhtön kommentissa sanottiin, että eniten "jännittää", että onko törmäyksessä tullut vaurioita, jotka pahimmassa tapauksessa voi katkaista laivan. Ja näitä vaurioita ei haluta lisää itse irrotuksessa, minkä takia pitää edetä harkiten vaihe vaiheelta.

    Operaatiota suunnitelee ja toteuttaa kuitenkin 2 suurta pelastusyhtiötä. Eiköhän ne tiedä kohtuullisen hyvin mitä tekee.

    Toki mukana on inhimillinen ja taloudellinen tekijäkin ja lastin keventämiseen on ilmeisesti aika iso kynnys, jota egyptin presidentti koittaa madaltaa omalla määräyksellään. Pelastusyhtiöt ei varmaankaan halua otta turhia kuluja kontolleen, josta ne eivät saa taloudellista hyötyä. Pelastusyhtiön taloudellinen intressi ei ole välttämttää sama, kuin Egyptin, odottavien laivojen ja meidän kuluttajien, joiden hyödykkeitä on siellä jumissa.

  18. #1038
    Liittynyt
    03/2007
    Paikkakunta
    Kempele
    Viestit
    5.933
    Onhan tuo "höttönen" kuin suuri matkustajalentokone, ilmalaiva tai nykyinen auto, jota ei siedä työntää lumivallista irti mistä tahansa, vaan täytyy katsoa tarkkaan mistä kestää. Tuo järkyttävän kokoinen laiva samoin, hajoaa kontteineen jos voimaa liikaa väärin käytetään, nyt on oikeat konstit löydettävä. Ei epäilystäkään ettei tuolla niitä ole.

  19. #1039
    Liittynyt
    06/2003
    Paikkakunta
    Mettäkylä
    Viestit
    9.014
    Case Suezissa ilmeisesti tapahtuu, kun paatin asento muuttuu: https://www.vesselfinder.com/?imo=9811000

    Tätä on ollut "hauska" seurata: https://twitter.com/SuezDiggerGuy
    - Heroes are ordinary people in extraordinary situations doing the right thing -

  20. #1040
    Liittynyt
    05/2012
    Viestit
    1.735
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti TERU Katso viesti
    Onhan tuo "höttönen" kuin suuri matkustajalentokone, ilmalaiva tai nykyinen auto, jota ei siedä työntää lumivallista irti mistä tahansa, vaan täytyy katsoa tarkkaan mistä kestää. Tuo järkyttävän kokoinen laiva samoin, hajoaa kontteineen jos voimaa liikaa väärin käytetään, nyt on oikeat konstit löydettävä. Ei epäilystäkään ettei tuolla niitä ole.
    Kertoo varmaankin jotain tilanteen haastavuudesta, että vaikka laiva on kääntynyt näin paljon:


    Tästä huolimtta pelastusyhtiön edustaja sanoo, että operaatio ei ole vielä helpottunut merkittävästi. Jotenkin kuvittelisi, että kun pääsee vetämään pituussuunnassa ja laivan omiakin potkureita voi käyttää, niin tilanne olisi helpottanut, mutta varmaan tärkein pointti on saada mahdollisimman ehjänä pois, ei se etteikö saataisi irti.

  21. #1041
    Liittynyt
    03/2007
    Paikkakunta
    Kempele
    Viestit
    5.933
    Omilla potkureilla eikä ympärillä olevillakaan voi "rytkäyttää", kun tarttuu penkkaan, autollahan tuo onnistuu sopivasti vaihteita ja kytkintä käyttämällä, jopa automaattivaihteilla. Oma paljon seisova auto jää lumikoloon omalla paikallaan, eikä lähde liikkeelle ilman tuota pientä ees-taas nykäisyä.
    Wikipedia kertoi kahdesta väylästä, tukoksen kohdilla liikenne molempiin suuntiin seis, tuolla kohtaa ei sitte kahta kanavaväylää ole?

  22. #1042
    Liittynyt
    08/2018
    Paikkakunta
    Joensuu
    Viestit
    361
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti TERU Katso viesti
    --- Wikipedia kertoi kahdesta väylästä, tukoksen kohdilla liikenne molempiin suuntiin seis, tuolla kohtaa ei sitte kahta kanavaväylää ole?
    Juu ei tuossa kohtaa. Muutama kilometri Suezinlahdelta taitaa olla tuo paikka. Kaksi väylää on muutenkin korkeintaan puolet kanavan pituudesta (kaivetusta osuudesta).

  23. #1043
    Liittynyt
    03/2016
    Viestit
    1.727
    ^^ Tuossa kuvassa näkyy, ilman parempaa tietoa kyseisistä syistä ja olosuhteista tässä tapauksessa, ihmeellisyyksiä, jotka suurvoima hinauksissa pyritään välttämään. Normaalisti tuollainen hinaus pitäisi suorittaa mahdollisimman pitkällä vaijerilla, jotta vaijeri roikkuisi vedessä, poistaen nykäysvoimia tai noin lyhyellä vaijerilla vaijerissa olisi painoja vaijerin keskellä tekemässä samaa nykäyksen vaimentamis efektiä. Tuossa kuvassa lyhyellä vaijerilla toimittaessa menetetään järjettömästi vetovoimaa, koska potkuripaine osuu hinattavan aluksen kylkeen. En kuitenkaan tiedä tämän kuvan hinauksen taustoja. Saattaa olla jopa sellainen syy, että potkurivirralla halutaan liikuttaa kiinni olevan aluksen alla olevaa maamassaa?

    Lisäksi tuossa potkurivirta työntää hinattavan aluksen keulaa penkkaan päin. Eli, joku niksi tässä on nyt kyseessä.

  24. #1044
    ^Niin joo totta, kiinnostavin aihehan tämä on heti ihmisen kuuhun laskeutumisen jälkeen ja kun en ollut silloin paikalla niin kiinnostavin kautta aikain.
    30T

  25. #1045
    Liittynyt
    07/2004
    Paikkakunta
    Helsinki
    Viestit
    1.257
    ^tätä varten on kyllä pitänyt pystyttää hemmetin paljon isompi sound stage. Nostan hattua egyptiläisille, tuntuu isot rakentamiset olevan siellä verissä.

  26. #1046
    Liittynyt
    08/2012
    Viestit
    2.482
    Hieman on ruuhkaa havaittavissa.


  27. #1047
    Liittynyt
    06/2003
    Paikkakunta
    Mettäkylä
    Viestit
    9.014
    Tossa on twitteristä poimittu kuva missä mennään:

    - Heroes are ordinary people in extraordinary situations doing the right thing -

  28. #1048
    Jos tilanne on sama kuin marmarin laittamassa kuvassa niin vielä ei kyllä kellu? Kun katsoo punaista myrkkymaalia, sen pitäisi kai olla aika lähellä vedenpintaa ja niin että on vaaterissa. Kuvassa laiva on selvästi keula pystyssä eli patin päällä. Yläpuolen kuvasta sen näkeekin, vielä on tekemistä.
    30T

  29. #1049
    Liittynyt
    11/2014
    Paikkakunta
    Rovaniemi
    Viestit
    2.882
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti MV Katso viesti
    Nostan hattua egyptiläisille, tuntuu isot rakentamiset olevan siellä verissä.
    Jos tämä olisi sattunut faaraoiden aikaan, niin tuolla olisi muutama satatuhatta orjaa kiskomassa laivaa irti hiekasta.

  30. #1050
    Liittynyt
    03/2007
    Paikkakunta
    Kempele
    Viestit
    5.933
    Minä jo ehdin ehdottaa vaimolleni Volgan lauttureita...

Samanlaisia aiheita

  1. Onko jossain myynti-topic erikseen?
    By Silkki6 in forum Yleiset jorinat
    Vastaukset: 12
    Viimeinen viesti: 25.08.2018, 18.34
  2. Rumin ja huonoin "ajokuntoinen" pyöräsi kuva topic.
    By Irocci in forum Yleiset jorinat
    Vastaukset: 11
    Viimeinen viesti: 06.08.2016, 22.33

Kirjanmerkit

Viestin säännöt

  • Käyttäjä ei voi aloittaa uusia viestiketjuja
  • Käyttäjä ei voi vastata viesteihin
  • Käyttäjä ei voi liittää liitetiedostoja
  • Käyttäjä ei voi muokata viestejään
  •