ElectrobikeGarminGiant
Sivu 34 / 100 EnsimmäinenEnsimmäinen ... 24 32 33 34 35 36 44 84 ... ViimeinenViimeinen
Näyttää tulokset 991 - 1.020 / 2972

Aihe: Voe bergele -topic

  1. #991
    Liittynyt
    07/2002
    Viestit
    3.006
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti Jami2003 Katso viesti
    Työpaikalla viuhui jo konttien myöhästymis ilmoituksia.
    VB:n nimen lausujien määrä kasvanee https://www.iltalehti.fi/ulkomaat/a/...c-8e94407da027
    Kyllä se on ihan ajettava polku...

  2. #992
    Liittynyt
    11/2004
    Paikkakunta
    Espoo
    Viestit
    7.555
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti bici74 Katso viesti
    Itse olin kyydissä joskus 90-luvun alkupuolella seuraavanlaisessa voe bergele -tapauksessa: kiihdytys ykkösellä punarajalle, vaihto kakkoselle ja punarajalle, vaihto kolmoselle ja punarajalle, vaihto kakkoselle ja kytkin ylös...hiljaisuus.
    Minä kokeilin aikuisteininä sutiiko minun Opel Kadett C 1.2L tykki pakilla ... ei sutinut eikä sen jälkeen ollut pakkiakaan. VB

  3. #993
    Liittynyt
    05/2018
    Viestit
    2.978
    Minä esittelin mun B-asconaan asentamaani Getrag-laatikkoa silloiselle tyttöystävälle, nykyiselle vaimolle. Täysin synkronoitu, niin voi laittaa pakinkin lennossa. Siinä sitten rullatessa eteenpäin pistin pakin päälle, ja vähän kaasua ja nostin kytkintä. Sen jälkeen ujelsi taka-akselin pinjoni aina, sen kulmat tai tukilaakereiden prikat tjms. eivät vissiin sopineet sellaiseen kuormitukseen.

  4. #994
    Liittynyt
    09/1999
    Paikkakunta
    Uantaa
    Viestit
    10.340
    Historiallinen vankilapako Kylmäkoskella – näin se tapahtui: Mies vain käveli portista ulos
    https://www.iltalehti.fi/kotimaa/a/c...2-88af867b52f9

    Aika hauska v-b -juttu, milläs ihmeellä niitä vankeja pitäisi tunnistaa vankilassa tunnistaa, sama ongelma jatkunut aurinkokuninkaan ajoista asti

  5. #995
    Voe Berkele, hukkasin sen kapulakielen uuden ennätyksen

  6. #996
    Liittynyt
    10/2013
    Paikkakunta
    Madrid
    Viestit
    773
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti fob Katso viesti
    VB:n nimen lausujien määrä kasvanee https://www.iltalehti.fi/ulkomaat/a/...c-8e94407da027
    Tää on oikeasti luokassa Maximus Gigantus VB Satanus. Pelkästään tuon väärinpysäköineen veneen kyytiin mahtuu 20.000 normikonttia. Ja 20.000 konttia on aivan saatanasti. Sitten siellä on sitä muuta venettä jonossa kontteineen järkyttävä määrä. Onhan toki kiertotie olemassa Afrikan ympäri; siihen vaan menee useampi viikko aikaa ja löpöä palaa kivasti. Egyptiläset luotsit eivät taida olla kovassa huudossa näinä päivinä.
    "Haluutsä tän heti vai tehdäänkö tietokoneella?"

  7. #997
    Liittynyt
    09/2007
    Viestit
    471
    ^Eikö tuota alusta voisi irroittaa maalta käsin vinssaamalla/työntämällä perä suoraksi?
    Taatusti löytyy hydraulivinssit joissa riittää jerkkua irroitamiseen.
    Nyt sitä yritetään kaivaa keulasta irti ja vetää hinaajilla suoraan joiden voima ei riitä.
    Jos alus on ajautunut keula edellä niin voisi kuvitella että perä ei ole kovin tiukasti jumissa.
    Voihan se olla että laivan rakenne ei varsinkaan täydessä lastissa kestä "väkisin" irroittamista.
    En toki ole asiantuntija ja varmasti siellä on viisaampia henkilöitä asiaa ratkaisemassa.
    Mielenkiintoista kuitenkin seurata kuinka ongelma selviää.

  8. #998
    Liittynyt
    06/2003
    Paikkakunta
    Mettäkylä
    Viestit
    9.014
    Tossa on jotain dataa tuon konttimörkön irroituksesta: https://www.bbc.com/news/56523659

    Se lienee aika tukevasti tossa penkassa kiinni, varsinkin, jos toi piirros pitää paikkansa, että toi penkka on matala aika pitkälle. Eli jos se keulatorpedo on vaikkapa 50+ metriä kiinni penkassa, niin hommaa on. Toi massa on vaan niin raju liikkeissään, vaikkei vauhtia olisikaan. Noillahan on pahimmillaan matkavauhdista 10km pituiset pysähtymismatkat. Inertia is a bitch.

    Jotain tosta operaatiosta kertoo tämä: BSM says an additional specialist "suction dredger" is now in place able to shift 2,000 cubic meters of material every hour. Eli noi imuruoppaajat pystyvät siirtämään 2000 kuutiota tavaraa joka tunti(!) ja silti tuo on tuolla kiinni päiviä.

    Tuolla (https://en.wikipedia.org/wiki/Ever_Given) lukee, että "The unusual name Ever Given is a direct translation of the ship's Chinese name ??? or long lasting/gift/(ship)" , eli siinäpä pitkäaikaista "lahjaa" Suezille... VB.
    - Heroes are ordinary people in extraordinary situations doing the right thing -

  9. #999
    Liittynyt
    02/2016
    Viestit
    1.254
    Laivan ohjaamisesta mitään ymmärtämättä, ihmettelen miten se ylipäätään on saatu tuohon penkkaan kiinni. Jossain kirjoitettiin tuulen olevan syyllinen. Eikö kapteenin pitäisi ottaa tuollaiset asiat huomioon. Tänä päivänä varmaan saadaan hyvät säätiedot laivoihin.

  10. #1000
    Liittynyt
    11/2014
    Paikkakunta
    Rovaniemi
    Viestit
    2.882
    Joskus sanotaan, kun tietokone tökkii, että on joku pikseli poikittain. Tuolla Suezilla on nyt hieman isompi pikseli poikittain.

  11. #1001
    Liittynyt
    03/2016
    Viestit
    1.727
    400 metrinen alus ja 20 000 konttia tarkoittaa pelastuspalkkion osalta mielenkiintoisia keskusteluita. Joistain tulee miljonäärejä aika vauhdilla, jollei sattumalta jo ole. Ei puhuta palkkion osalta pikkusummista. Mahdollisesti maailmanhistorian suurin meripelastuspalkkio kyseessä.

  12. #1002
    Liittynyt
    07/2004
    Viestit
    3.479
    Aika VB tunnelma alkaa olemaan. Saa monta uudelleen aikataulusta tehdä. Ja kun ei edes tiedä uutta aikataulua.

  13. #1003
    Liittynyt
    06/2011
    Paikkakunta
    Zaliv oblast
    Viestit
    582
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti xubu Katso viesti
    Laivan ohjaamisesta mitään ymmärtämättä, ihmettelen miten se ylipäätään on saatu tuohon penkkaan kiinni. Jossain kirjoitettiin tuulen olevan syyllinen. Eikö kapteenin pitäisi ottaa tuollaiset asiat huomioon. Tänä päivänä varmaan saadaan hyvät säätiedot laivoihin.
    Ei tarvitse mennä Itämerta kaummas, kun tuuli on puhaltanut laivan kivelle.
    No rain - no gain.

  14. #1004
    Liittynyt
    03/2016
    Viestit
    1.727
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti xubu Katso viesti
    Laivan ohjaamisesta mitään ymmärtämättä, ihmettelen miten se ylipäätään on saatu tuohon penkkaan kiinni. Jossain kirjoitettiin tuulen olevan syyllinen. Eikö kapteenin pitäisi ottaa tuollaiset asiat huomioon. Tänä päivänä varmaan saadaan hyvät säätiedot laivoihin.
    Tuossa kanavassa vauhti on hyvin hidas, eikä alus saa tukea vauhdista. Valtava tuulipinta tuossa aluksessa, niin siinä ei auta vaikka keula ja perä kamewat puskee joka rööristä täydellä teholla.

  15. #1005
    Liittynyt
    10/2009
    Paikkakunta
    Helsinki
    Viestit
    2.879
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti telipyörä Katso viesti
    Ei tarvitse mennä Itämerta kaummas, kun tuuli on puhaltanut laivan kivelle.
    Onneksi Itämerta on vaikea saada tukittua muutamalla karille ajaneella ruotsinlaivalla, muutenhan täällä oltaisiin jo oltu todellisissa VB-tunnelmissa.
    Speksien sattuessa kohdalle ajetaan speksien mukaisesti. Sateen sattuessa kastutaan.

  16. #1006
    Liittynyt
    07/2004
    Viestit
    3.479
    Täällä ahtaajat hoitaa rahtiliikenteen pysäyttämisen.

  17. #1007
    Liittynyt
    06/2011
    Paikkakunta
    Zaliv oblast
    Viestit
    582
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti Risto Koivunen Katso viesti
    Onneksi Itämerta on vaikea saada tukittua muutamalla karille ajaneella ruotsinlaivalla, muutenhan täällä oltaisiin jo oltu todellisissa VB-tunnelmissa.
    Siinä käy vielä pahemmin eli viinanhakumatka vaikeutuu.

    Tukos maksaa 400 miljoonaa taalaa per tunti https://www.cnbc.com/2021/03/25/suez...-in-goods.html
    No rain - no gain.

  18. #1008
    Liittynyt
    05/2014
    Paikkakunta
    Haapavesi
    Viestit
    744
    ^Nyt loppus Messiltäkin rahat kesken... No kyllä se reilun tunnin pysys auki, jos siis sais neljän vuoden fygelit kerralla.
    "You brought two too many - Monettako kertaa sä katot tota?"

  19. #1009
    Ei irtoa laiva kontit päällä kun on bulbi viisi metriä maan sisässä. Kuukauden on kiinni, se siinä menee.
    30T

  20. #1010
    Liittynyt
    10/2013
    Paikkakunta
    Madrid
    Viestit
    773
    Ei noilla numeroilla paljoa tarvitse kuluissa säästää..."irroittakaa se saatanan paatti maksoi mitä maksoi".

    Sent from my SM-G950F using Tapatalk
    "Haluutsä tän heti vai tehdäänkö tietokoneella?"

  21. #1011
    Liittynyt
    05/2012
    Viestit
    1.735
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti Laroute Katso viesti
    400 metrinen alus ja 20 000 konttia tarkoittaa pelastuspalkkion osalta mielenkiintoisia keskusteluita. Joistain tulee miljonäärejä aika vauhdilla, jollei sattumalta jo ole. Ei puhuta palkkion osalta pikkusummista. Mahdollisesti maailmanhistorian suurin meripelastuspalkkio kyseessä.
    Prosentit lienee kuitenkin aika pieniä, koska uppoamisvaaraa ei ole Ja muutenkin teknisesti aika perussettiä. Valtava koko vaan räjäyttää työmäärän niin isoksi.

  22. #1012
    ^^Vaikka on hinaajia kyljet täynnä niin ei hievahdakkaan, ei riitä potkureissa pito. Konttiaiva on aivan järjettömän kokoinen.
    Painoa taitaa olla, mitä pikaisesti googlasin, 220 000 tonnia.
    30T

  23. #1013
    ^ Miksi?

    lisämerkit
    30T

  24. #1014
    Liittynyt
    10/2009
    Paikkakunta
    Helsinki
    Viestit
    2.879
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti telipyörä Katso viesti
    Tukos maksaa 400 miljoonaa taalaa per tunti https://www.cnbc.com/2021/03/25/suez...-in-goods.html
    400 miljoonaa taalaa taitaa olla samaa suuruusluokkaa kuin Helsingin kaupungin kuukausibudjetti, eli ihan pikkurahasta ei ole kyse.

    Tuon artikkelin mukaan kyseinen summa on tosin kanavan läpi normaalisti kulkevan rahdin arvo. Ottaen huomioon, että useimmissa tapauksissa rahti vain viivästyy eikä tuhoudu (tosin joissakin jumiin jääneissä laivoissa on ilmeisesti elävää karjaa!), niin tappiot sitoutuneesta kuljetuskapasiteetista eivät taida kuitenkaan olla ihan tuota luokkaa. Tietysti viivästykset aiheuttavat ongelmia myös myöhempänä logistiikkaketjussa.

    Ei tainnut olla tuollaisia laivoja ja tukoksia vuonna 1956 kun suomalaiset rauhanturvaajat olivat noilla nurkilla tosi toimissa. Olisi varmaan muutama VB kuulunut, kun telttasaunan löylyistä ulos tullessa ei pääse rauhassa kanaaliin kylpemään, kun siinä kohtaa on paatti poikittain.
    Speksien sattuessa kohdalle ajetaan speksien mukaisesti. Sateen sattuessa kastutaan.

  25. #1015
    Liittynyt
    09/2007
    Viestit
    471
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti 30 hampainen Katso viesti
    ^^Vaikka on hinaajia kyljet täynnä niin ei hievahdakkaan, ei riitä potkureissa pito. Konttiaiva on aivan järjettömän kokoinen.
    Painoa taitaa olla, mitä pikaisesti googlasin, 220 000 tonnia.
    Tämän takia ihmettelinkin miksei alusta vedetä maalta käsin irti.
    Mutta kuten totesin.
    En ole asiantuntia. Varsinkaan 400metrisen ja 200t. laivan irroittamisessa Suezin kanavasta.

  26. #1016
    Liittynyt
    10/2013
    Paikkakunta
    Madrid
    Viestit
    773
    ^ tiedä millaista suota siinä rannalla on. Aika tiukkaan saa ankkuroida minkä tahansa vinssin että paatti liikkuu. Se on järjettömän kokoinen laitos.

    Sent from my SM-G950F using Tapatalk
    "Haluutsä tän heti vai tehdäänkö tietokoneella?"

  27. #1017
    ^Ei maalla olevissa laitteissa riitä vetokyky. Puskukonekkin voisi saada juuri ja juuri sinkin kireälle ja sitten kaivaisi itsensä maahan.

    Katsokaapas niitä hinaajien sinkkejä niin ovat aika jöötiä. Konttilaivan toisella puolella on työntöäaluksia. Kaikkensa ne yrittää.
    30T

  28. #1018
    Liittynyt
    09/2007
    Viestit
    471
    ^Ei tietenkään. Mutta viikossa olisi jo paalutettu monta sataa metriä terästä maahan jos niin olisi haluttu.

  29. #1019
    Liittynyt
    07/2011
    Viestit
    2.391
    Katoin youtubesta aikaisempaa jonkun insinöörin laskelman aiheesta, jossa selitti miksi homma on ei ole niin yksinkertainen. Paatti on 15 metriä hiekan sisällä ja videossa arvio kolmasosan aluksen painosta makaavan hiekan päällä. Jotta tuon saa liikkeelle tarvitaan 50 % vetovoima kokonaismassasta mitä pitäisi vetää. 200 000 tonnin aluksella tuo vetovoima pitäisi siis olla 33 000 tonnia. Ja suurimmilla astetta suuremmilla tuohon tarkoitukseen tehdyillä aluksilla on vain 420 tonnin vetokyky ja ne on huomattavasti isompia mitä noi perinteiset hinaajat. Nythän siellä vissiin on jo hommissa maailman suurimpia ruoppaajia.

    Lainaus Alkujaan tämän lähetti 30 hampainen Katso viesti
    ^Ei maalla olevissa laitteissa riitä vetokyky. Puskukonekkin voisi saada juuri ja juuri sinkin kireälle ja sitten kaivaisi itsensä maahan.

    Katsokaapas niitä hinaajien sinkkejä niin ovat aika jöötiä. Konttilaivan toisella puolella on työntöäaluksia. Kaikkensa ne yrittää.
    On noita hylkyjä ennenkin vedetty rantoja kohti, mutta ihan muilla menetelmillä. Youtubesta löytyy myös joitaki pätkiä, kun näitä on linkitetty yhteen. Esim jonkun isomman rahtilaivan hylyn palan vetivät rantaan tälläsellä 8x 300t yhdistelmällä. Ja ettei koko hämää niin yksi tuollainen on rekan lavetin kokoinen ja ketju miehekästä ankkuriketjua. Saa vähän perspektiiviä kuinka helkutin iso toi Ever Given sit on jos 110 tälläistä pitäisi laittaa rannalle, jotta noin "pienen" näköisen karille ajon saisi irti.


  30. #1020
    Liittynyt
    10/2013
    Paikkakunta
    Madrid
    Viestit
    773
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti V-P.V Katso viesti
    ^Ei tietenkään. Mutta viikossa olisi jo paalutettu monta sataa metriä terästä maahan jos niin olisi haluttu.
    Se on neljä päivää eikä viikko. Toisekseen: mistä helvetistä tuonne hoidat laitteet ja materiaalin paalutukseen parissa päivässä? Jos se on noin iisiä niin ilmoittaudu hoitamaan homma; helpot miljoonat tiedossa.
    "Haluutsä tän heti vai tehdäänkö tietokoneella?"

Samanlaisia aiheita

  1. Onko jossain myynti-topic erikseen?
    By Silkki6 in forum Yleiset jorinat
    Vastaukset: 12
    Viimeinen viesti: 25.08.2018, 18.34
  2. Rumin ja huonoin "ajokuntoinen" pyöräsi kuva topic.
    By Irocci in forum Yleiset jorinat
    Vastaukset: 11
    Viimeinen viesti: 06.08.2016, 22.33

Kirjanmerkit

Viestin säännöt

  • Käyttäjä ei voi aloittaa uusia viestiketjuja
  • Käyttäjä ei voi vastata viesteihin
  • Käyttäjä ei voi liittää liitetiedostoja
  • Käyttäjä ei voi muokata viestejään
  •