Taisi vuorokaudessa mennä Bikeshoppiin tulleet EP8 eMaxit, kerkesin itselle 45cm version tilata ja nyt jännätään onko tuo liian suuri yhteispyöräksi. Jos on niin varmaan saisi myytyäkin palautuksen sijasta tässä markkinatilanteessa.
Löysin lopulta Tunturin sivuilta jotain tietoa geometriastakin https://www.tunturi.fi/wp-content/up...triat-2020.pdf
Erikoista että kaikissa on sama head tuben pituus. Jos kaikissa on sama haarukka ja keulakulma, niin eikös tuo tarkoita että myös stack on sama? Eli silloin kysymykseksi koon suhteen tulee ainoastaan pituus/reach ja standover korkeus. Katsoin että esim. Canyonin Dudessa joka koossa headtuben pituus kasvaa 25mm.
Onkohan stunlockerissa tarkka toi akun kunnon näkeminen ? Mulla on siinä 87% ja 21 latausta .. mietin vain että ei sen noin nopeasti pitäis heikentyä
Ei mennyt, puolet kuormasta tuli ilman akkuja kun tehtaalla oli käynyt pientä pakkausvirhettä. Akut ovat matkalla ja vapautamme myyntiin vielä melko suuren erän kunhan vain saapuvat. Arviolta maaliskuun ensimmäisellä viikolla, kannattaa pitää sivuja silmällä tilausta varten.
-Visa
www.bikeshop.fi
Eilen sain oman emaxin huollosta takasin.
Uuden moottorin olivat vaihtaneet koska edellinen alkoi pitää rutinaa 250km kohdalla. Kaksi kertaa kiristelivät jtn mutta kummallaki kerralla sama naksuminen ja rutina palas.
Vähän yli 900km ehdin ajaa tuolla vanhalla motilla.
Nyt on eMax kotiutettu (Postin kuriirin toimesta =D). Tuli yllätyksenä, että näissä ei enää ole rungossa moottorin pohjapanssaria - taitaa koskea EP8-versioita (olin jotenkin onnistunut tuon väistämään, vaikka mielestäni aika tarkkaan ketjun luin ja melkein jo reklamoin asiasta, mutta onhan tuo aika ilmeistä markkinointimateriaalin perusteellakin.
Ensitöiksi tietenkin polkimien ja ruuvien kiristyksen jälkeen säätelin rungon omaan kokoon (onneksi tuli lopulta valittua M/45 koko, vaikka harkitsin L/50). Seuraavaksi asensin Lezyne Macro Drive 1000 -valaisimen ja siinä valojen kytkemisen jälkeen tuli toinen yllätys, kun totesin ettei se valojen päälle saaminen mitään sovellusta vaatinut (jotenkin sitä aina muodostaan vääriä oletuksia ja pelkää pahinta tai ymmärtää väärin - ehkä sovelluksella saa jotain automatiikkaa säädettyä tai koskee jotain tiettyä laitetta tms.). Huomenna testilenkkiä... Harmi, kun keli ehti muuttua - toivottavasti laite pääsee oikeuksiinsa pehmeillä lumipoluilla.
Moro.
Auttakaahan miestä hädässä. Omistan Emax 8000lla moottorilla ja nytten sen polkimet, sekä rattaat pyörii vaikkei polkisikaan. Siis kun poljennan lopettaa, ja nostaa jalat polkimilta, niin ne jatkat liikettään. Välillä yrittää pysähtyä ja kuuluu vapaarattaan naksatus. Pääsääntöisesti itsekseen pyörii äänettömästi. Tämä vain kun on pyörän päällä. Jos nostaa takarenkaan ilmaan ja polkaisee, niin toimii normaalisti.
Mikä voisi olla mennyt rikki?
Onko kukaan testannut minkälaisen matkan pääsee täydellä akulla? Nollasin trip mittarin edellisen latauksen jälkeen ja ajoin vain pelkkä työmatkaa maantie/pyörätie. 2 viikkoa pyörä oli myös ajamatta. Akku aina sisällä lämpimässä. Suurimmaksi osaksi eco avustuksella ajettu. Kuskin paino noin 75kg. Pääsin siis täydellä akulla vain 43km. Tähän testiaikaan sisältyy pitkä ja kylmä pakkasjakso.
43 km on ok, mutta et kerro kuinka mäkinen matkasi on, millaiset oli lumiolosuhteet, rengaspaineet, lenkin aikaiset lämpötilat, mitkä renkaat oli alla, millaisella keskinopeudella ajat.
Parina päivänä käynyt testaamassa uutta eMaxia ja 47km mittarissa (reilu 3h ja loogisesti keskinopeus 15km/h). Akku näyttää vielä paria tolppaa (edit. ja tosiaan olen mennyt alkuperäisellä latauksella - akku oli täynnä saapuessa) ja nyt kun tarkemmin sovelluksella tsekkasin, niin varaus on 31% (ja turhaan jätin lenkin lyhyemmäksi, kun näköjään valolle ei olekaan varattu mitään). Enimmäkseen vaan pyörinyt ympäriinsä ja vähän myös maastoajoa. Rengaspaineet edelleen aika korkeat 0,7-0,8 bar (liian korkeat maastoon ainakin), vaikka laskin niitä heti alkuun alkuperäisistä noin barin lukemista. Pääkallokeleistä huolimatta pitänyt kuitenkin pystyssä... Akusta myös sellainen huomio, että ilmeisesti jäänyt Tunturilta akku tehtaalle, kun oli ilmeisesti hyllystä otettu (ilman värityksiä oleva) akku pyörään.
Ostoslistaa alkaa kyllä pukkaamaan lisävarusteiden osalta, kun pitää ainakin hissitolppa saada ja sitten jossain vaiheessa myös joustokeula sekä tubelekset. Harmi, ettei näytä enää löytyvän edullisia Mastodon Pro Std 120 keulia (100mm olisi ~500€, mutta ilmeni, että on vanhaa mallia, jota saa vain 80:ksi säädettyä - ei jatkoon). Vinkata ehdottomasti saa, jos joku on bongannut, ja hissitolppaakin saa ehdottaa. Onkohan joku uuden mallin (oletan 2020 olevan sama) omistaja asentanut runkoon piilotettavalla vaijerilla toimivan tolpan? Tuntuu, että käy ahtaaksi tuo yläputkeen tehty luukku, mutta ehkä siihen vielä tuo menee.
Tsekkasin tuon satulaputken ja hyvinhän sinne sen hissitolpan pitäisi mennä, kun siellä pohjassa näkyy reikä, josta näyttää menevän jarru- sekä vaihtajanvaijerit ohi ja moottorin yläpuolikin siellä paistaa. Laitoin sitten sen Brand-X Ascend hissitolpan tilaukseen, kun hinnannoususta huolimatta ei muita vastaavalla hinta/laatu-suhteella tullut missään vastaan. (On kyllä huono ajankohta hankinnoille, kun kaikesta joutuu maksamaan premiumia, jos jotain ylipäätään sattuu löytymään...)
Laskin paineet johonkin 0,6-0,7 vaiheille (ainakin edessä edelleen liikaa) ja kävin vielä akun eilen ajelemassa "loppuun". Olisikohan jossain 15% varauksen kohdalla antanut ainoastaan eco-moodilla avustusta ja sitten loppui kokonaan (avustustila off) 10%-kohdalla. Akussa palaa aina viimeinen ledi, vaikka näytöstä tässä vaiheessa oli palkit kokonaan pois. Vähän yli 61km ja vähän yli 4h kesti ensimmäinen lataus. En ole vielä osannut noita moodeja muokata, mutta pääasiassa eco- ja trail-moodeja käyttänyt sekä välillä boostia testannut mäkiin yms.
Olisipa saanut viikkoa tai paria aiemmin tuon. Onneksi talvi näyttää vielä vähän jatkuvan, niin pääsee mahdollisesti testailemaan kantavuutta paremmin lumellakin, jos hyvin käy.
Onko muut huomanneet että kovalla alustalla ja normaali pyöräteillä eturengas käyttäytyy jotenkin levottomasti tai itseohjaa? Maastossa toimii hyvin, mutta jotenkin erikoinen kovemmalla alustalla. Ja painetta on ollut noin 0.4 - 0.5 baria. Asfaltilla ei ole vielä päässyt testaamaan eli talvella tämä.
Minuakin on yllätetty joskus tuolla tavalla. Onneksi akku on loppunut vasta omalla kotikadulla, olisi vähän orpo olo jos tuossa kelissä vastasataneessa lumessa jäisi ilman avustusta.
Itsestä tuntuu, että kesällä on todella helppo arvioida Range etukäteen. Talvella muuttujia on sen verran paljon, että olen hommannut 2 akun ja tarakkalaukun sille. Ei tarvitse arvailla, saati jännittää asiaa.
Löytyyköhän Emaxin stack ja reach mitat jostakin ? M ja L kokoihin.
En itse ainakaan löytänyt eikä Bikeshopiltakaan osattu kertoa. Ihmetyttää kyllä miksi ilmoittavat mitat noin huonosti Tunturilla. Lisäksi tuohon heidän taulukkoonkaan ei voi ihan luottaa, ainakin 45cm effective top tube oli oikeasti noin 20mm lyhyempi mitä ilmoitettu.
Mittasin meidän M-kokoisesta (45) Emaxista - viime vuoden mallista vaikka merkittykin 2021-malliseksi eli E8000 moottorinen. Mitattu karkeasti rullamitalla ja vatupassilla yksin tehtynä eli mittausepävarmuutta reilusti.
ETT 610
Stack 635
Reach 425
EP8 koneinen L/50 kokoinen 2021 eMax mitattuna ristilinjalaserilla ja rullamitalla tasaisella alustalla:
ETT 640mm (=kuten Tunturikin ilmoittaa).
Reach 455m (tai millin pari alle).
Eli SaPeKan mittauksien kanssa linjassaan hyvinkin (koska Tunturin taulukonkin mukaan noilla M/45 ja L/50 koilla on 30mm pituudessa eroa).
Vähän tietenkin vaikuttaa myös onko jäykällä tai joustokeulalla (etenkin joa Stackiä mittaa). Oma mitattu jäykällä keulalla ennen Mastodonin laittoa.
Minulla oli tuo ongelma fättärissä erityisesti maantieslikseillä. Poistui, kun laitoin paineet >1.0 bar erään alan ammattilaisen ohjeen mukaan. JJ:n renkailla sama ilmiö asfaltilla, mutta poistuu, kun paineet >0.8 bar. Varmaan riippuu myös pyörästä. Omani ei ole Tunturi.
Kuulostaa ehkä suunnitteluvirheelle pyörässä tai kuskin geometria pyörälle on väärä. Mulla oli Spessun fatbike - muoviversio ilman sähköjä. Teki litkutetuilla 4,0" JJ renkailla kaksi kertaa siten että renkaan reuna tarrasi hyvin pieneen kiveen, käänsi ohjaustangon yllättäen 90 astetta ja tangon yli. Molemmilla kerroilla pyöreähkö kivi mikä oli max 3cm korkea. Toisella kerralla tämä tapahtui alamäessä ja tulin pää edellä maahan kuin piirretyissä. Selkäranka ja niska rusahti niin ilkeän tuntuisesti kaatumisessa että sen jälkeen lähti pukittava pyörä myyntiin; ja ostajaksi kenelle pyörän ominaisuus oli ok ja vain sellainen kenellä on pitkät kädet että painopiste on varmasti taempana. Uusi omistaja ajellut pyörällä maastossa, kesällä ja talvella nyt reilut 3 vuotta eikä ole ollut ongelmia - pyörä lopetti "levottomuuden". Ehkä pyörän käytökseen vaikuttaa siis myös kuskin geometria?
Ostin tilalle Canyonin Duden (melkeimpä kaikilla pyöräkavereilla tämä) ja se pyörä ei ole ainakaan vielä kertaakaan yllättänyt. Pariin XC kisaan olen sillä osallistunut ja sopivalla juurakkoradalla pysyy hyvin täysjoustojen mukana - ei yllättele kuskia tai itseohjaa, paineet pitää nostaa vaan aika korkeelle - lähelle 0,5 baria että ei lyö vanteille. Ja myös maantiellä polkenut tällä - ei käyttäydy levottomasti kovalla alustalla. Geometria Dudessa on tällä hetkellä mielestäni yksi fatbikejen parhaista - jos tykkää pyörästä mikä ei yllätä kuskia ja on ei-levoton poluilla ja kovalla alustalla. Siihen kun sais sähköt niin vois olla suosittu kevyt sähköfatbike.
Ihan vaan fyi: Koska ep8lle ei ole uusimmalle Shimanon firmikselle vielä rajoittimenpoistoon ratkaisua, downgreidasin emax-tuningin ohjeen mukaan 4.0.2een ja laitoin stunlockerilla regionkksi US eli 32kmh avustus. Todella paljon miellyttävämpi ajolenkki takana, ajallisesti ei hirveetä eroa, mutta yleisfiilis paljon parempi.
Jos haluat moralisoida tätä postausta, jätä se tekemättä.
203mm levyt tuli. Adapteri myös. Hehe eipä sovi. Eli onko kukaan laittanu 203mm levyjä emaxiin? Ja jos on niin miten? Haarukka on bluto 100mm.
Kirjanmerkit