Tuo sorateiden luokittelu on mielestäni ihan mahdoton yhtälö. Ensinnäkin kippurasarvisissa voi olla renkaat 33 - 50mm, jolloin tienpinnan merkitys (tuntuma, luokitus) riippuu renkaista. Seuraavaksi keli vaikuttaa todella paljon - upottava savilillinki, jossa ei viitsi ajella muuttuu pikkupakkasella (tai kuivalla kelillä) mahtavaksi "asfalttitieksi". Sitten on tämä sorateiden kunnostus, joka voi olla mitä tahansa 1 - 70mm kivituhkaa tai kiviä. Ja lopuksi kunkin ajajan mieltymykset minkä luokituksen antaa millekin tielle. En ainakaan itse usko löytyvän tarpeeksi kartoittajia (ja yhteisymmärrystä), jotta tuo pysyisi riittävällä tasolla. Esimerkkinä Pirkkala-Lempäälässä Paarentie, joka muuttuu todella paljon vuoden sisällä, välillä sitä voisi ajaa maantiepyörällä, mutta välillä ainoa vaihtoehto olisi maastopyörä. Sen sijaan tuo asfaltti/sora erottelu olisi hyvä ja nimenomaan maantiepyöräilijän kannalta, koska silloin näkisi yhdeltä kartalta kaiken tarpeellisen (tarkoitan Trailmappia).

Lainaus Alkujaan tämän lähetti stenu Katso viesti
...jos Trailmappiin saisi jollain värillä käyrätankoisella ajettavaksi luokiteltavat soratiet, niin sehän olisi jo loistava. Kartan pohja-aineiston kuvauksesta pystyy jo päättelemään aika pitkälti, että minkä tyyppisestä tiestä tai urasta on kyse. Ainakin mulle tutut vihreät mtb-reitit näyttäisi olevan myös noita käyrätankoisella vielä ihan sujuvasti ajettavia reittejä ja osittain keltaisetkin, joten vähän sekaannusta voi aiheuttaa se, että mikä on mtb-reitiksi merkattava ja mikä gg-reitiksi merkattava.