GiantElectrobikeGarminHepha
Sivu 139 / 352 EnsimmäinenEnsimmäinen ... 39 89 129 137 138 139 140 141 149 189 239 ... ViimeinenViimeinen
Näyttää tulokset 4.141 - 4.170 / 10535

Aihe: Jarrut, vaihteet, vanteet... pikakysymykset

  1. #4141
    Liittynyt
    04/2020
    Viestit
    78
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti Benny Katso viesti
    Joo, juurikin noin niin kuin linkissä oli. Se pölysuoja laakerin etu/ulkopuolelta pitää irroittaa, että saa läpi puhallettua.

    Olen ottanut vielä laakerit irti pyörästä, niin on helpompi puuhastella.
    Joo kyllä se näytti lähtevän, tosin pölysuoja meni siitä laakerin keskeltä läpi eli se pinta joka kosketuksissa akseliin. Pölysuojan alla oli hiekkaa jonka puhdistin ja rahina loppui siihen. Aiemmin pyöritellessä kyllä tuntui että se itse laakeri pykältää... Pölysuojan alla olevaa kumitiivistettä en siis avannut. Pitää käydä koelenkillä ja katsoa tarvitseeko vielä vaihtaa rasvat laakerin sisältä.

  2. #4142
    Liittynyt
    02/2005
    Paikkakunta
    Turku, Rinkeby
    Viestit
    21.263
    Toimiiko hydrauliset jarrut ristiin, maantiesatulat ja maastokahvat...?

  3. #4143
    Liittynyt
    05/2016
    Paikkakunta
    Tampere
    Viestit
    2.827
    ^Toimii ainakin maastosatula, maantiekahva. Ei ole itsellä kokemusta, mutta toveri juutupe osasi kertoa. Ei kai se kahva tiedä, mihin se öljyä työntää. Eikä vastaavasti satulan männät tiedä, mistä öljy on tulossa.

  4. #4144
    Liittynyt
    02/2005
    Paikkakunta
    Turku, Rinkeby
    Viestit
    21.263
    ^Sitähän minäkin... Mutta tietävät ne että onko mineraalia vai Dot öljynä? Jos esim. Forcen satulat ja XT:n kahvat, meneekö homma hankalaksi?
    Joutilas maantierunko olis ja jos siitä rakentaisi jonkinsortin flatbar hässäkän sekalaisilla osilla.

  5. #4145
    Liittynyt
    05/2016
    Paikkakunta
    Tampere
    Viestit
    2.827
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti nure Katso viesti
    ^Sitähän minäkin... Mutta tietävät ne että onko mineraalia vai Dot öljynä? Jos esim. Forcen satulat ja XT:n kahvat, meneekö homma hankalaksi?
    Joutilas maantierunko olis ja jos siitä rakentaisi jonkinsortin flatbar hässäkän sekalaisilla osilla.
    Tämä kieltämättä hankaloittaa hommaa. En osaa vastata, muuta kuin, että DOT-ölyä ei sekoiteta Shimppaan ja mineraaliöljyä ei sekoiteta Sramiin. Olettaisin, että sinulla on molemmat jo valmiina hyllyssä. Tai ergonomia-/kiinnityssyistä haluat sekasetin.
    Joskus oli juttua, että kahvan ja satulan o-renkaat eivät tykkää väärästä öljystä, vaan alkavat turvota ja näin alkavat jumittaa. En ole uskaltanut itse testata.
    Tee kompromissi, Force-satulat ja XT-kahvat ja laita systeemiin vettä, kuten jotkut kisakuskit joskus tekivät kesäkisoissa. Mahtaa vaan olla vähän jäässä näin pakkaskeleilläEntä jäähdytinneste? Ei taida olla moni poika testannutÄlä oikeasti tee tällaista kompromissia. Tai jos teet, niin ilmoita siitä tänne, miten onnistui

  6. #4146
    Liittynyt
    02/2005
    Paikkakunta
    Turku, Rinkeby
    Viestit
    21.263
    ^Projekti ajatustasolla vielä, Forcen satulat jossain oli flatmount kiinnityksellä edullisesti ja jotenkin mieltynyt noihin XT:n kahvoihin... Voi olla että projekti jää tekemättä mutta kun on niin tylsää!!!

  7. #4147
    Liittynyt
    10/2005
    Paikkakunta
    Espoo
    Viestit
    5.435
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti Kanuuna Katso viesti
    ^Toimii ainakin maastosatula, maantiekahva. Ei ole itsellä kokemusta, mutta toveri juutupe osasi kertoa. Ei kai se kahva tiedä, mihin se öljyä työntää. Eikä vastaavasti satulan männät tiedä, mistä öljy on tulossa.
    Riippuu varmaankin männän poikkipintojen suhteesta samaan tapaan kuin vaijerivetoisissa vipusuhteesta.
    Suunnilleen saman kokoisilla sylintereillä tehot ovat samanlaiset ja puristustuntuma myös.

  8. #4148
    Liittynyt
    03/2007
    Paikkakunta
    Kempele
    Viestit
    5.933
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti nure Katso viesti
    ^Sitähän minäkin... Mutta tietävät ne että onko mineraalia vai Dot öljynä? Jos esim. Forcen satulat ja XT:n kahvat, meneekö homma hankalaksi?
    Joutilas maantierunko olis ja jos siitä rakentaisi jonkinsortin flatbar hässäkän sekalaisilla osilla.
    Houkutteleva juttu tuollainen vapaa runko, jos runko vielä pituuden puolesta riittää, suora tanko vaatii pari neljä senttiä pituutta lisää.
    Yhteensopivuuksista ei käsitystä, mutta XT on hyvä sarja, uusi koko jarrusarja samaksi, hyvin hauskan ajokin parhaimmillaan tuollaisesta saa, yhden hyvän saman tapaisen olen toteuttanut, runko oli ns. isommalta puolelta ja vaakapituus riitti, kun stemmiä jatkoi ja satulatolppaan vähän jättöä lisää. Ei nuo putkiosien muutokset huonontaneet ajettavuutta lainkaan!
    TERU muokkasi tätä : 17.10.2020 at 14.33

  9. #4149
    F. Kotlerburg Guest
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti nure Katso viesti
    ^Sitähän minäkin... Mutta tietävät ne että onko mineraalia vai Dot öljynä? Jos esim. Forcen satulat ja XT:n kahvat, meneekö homma hankalaksi?
    Joutilas maantierunko olis ja jos siitä rakentaisi jonkinsortin flatbar hässäkän sekalaisilla osilla.
    Shimanot ei kestä DOTtia ja luulenpa että tuo yhdistelmä ei muutenkaan toimi suunnitellusti. Ei se ihan niin yksinkertaista ole että pelkkää nestettä työnnetään suuntaan jos toiseen. Kyllä siinä männänpoikkipinta-ala jne. vaikuttaa kuinka paljon sitä nestettä pitää työntää jne.

    Sen sijaan Shimanon 2-mäntäiset systeemit on tietääkseni keskenään tuossa suhteessa yhteensopivia eli voit ihan hyvin parittaa ne XT-kahvat esim. GRX flatmount-satuloiden kanssa.

  10. #4150
    Liittynyt
    02/2005
    Paikkakunta
    Turku, Rinkeby
    Viestit
    21.263
    ^Tietenkin vois XT:t laittaa adapterin kanssa, hankkis koko setin alle 800€ voimansiirtoineen...

  11. #4151
    Liittynyt
    07/2017
    Viestit
    425
    Ash, tai josh

  12. #4152
    Liittynyt
    11/2018
    Viestit
    170
    Onko kuinka yleistä että takakiekon vaihdon yhteydessä vaihtajan säädöt eivät ole kohdallaan ja että kiekkojen kesken on yli puolen lähes yhden rattaan/vaihteen heitto? Shimanon 12 vaihteinen XT vaihtaja ja kiekoissa SLX ja XT pakat. Uusien kiekkojen kanssa jouduin säätämään vaihtajan uusiksi ml. rajoitinruuvit. Tässä tulevaa talvea ajatellen oli aikomus laittaa toisille kiekoille nastat, että olisi helppo vaihtaa kelien mukaan kiekkoja/renkaita, mutta taitaa tulle tyyliin yhtä pysyvä vaihto kuin pelkät renkaat vaihdettaessa jos joka kerta saa vaihtajaa olla ropaamassa. Kiekkojen merkkit/navat DT Swiss ja Hunt Wheel (eli Novatec navat kaiketi).

  13. #4153
    Liittynyt
    01/2006
    Paikkakunta
    Laru, HKI
    Viestit
    21.154
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti Jone51 Katso viesti
    Onko kuinka yleistä että takakiekon vaihdon yhteydessä vaihtajan säädöt eivät ole kohdallaan....
    On aivan yleistä. Hyvällä tuurilla ei tarvitse säätää vaihtajaa tai keskittää jarruja kun eri napa kyseessä.


  14. #4154
    Liittynyt
    01/2011
    Paikkakunta
    Espoo
    Viestit
    2.923
    ^Voi olla että toimii tai ei toimi, eli tuuripeliä. Jos varman päälle haluaa ottaa, niin hankkii kahdet kiekot samanlaisilla navoilla. Enemmän on joutunut säätämään jarrulevyjen suhteen, eli keskittämään jarrut uudestaan.

  15. #4155
    Liittynyt
    05/2018
    Viestit
    2.975
    Niitä väliprikkojakin on, mitä voi laittaa pakan alle. Sillä olen saanut säädettyä niin että kaikki pakat toimivat ristiin.

  16. #4156
    Liittynyt
    11/2018
    Viestit
    170
    Kiitos vastauksista, jarrujen keskityksen vielä jaksaisi mutta vaihtajan säätö on ainakin itselle myrkkyä. Jos laittaisi sen hienosäädön kliksaukset ylös niin vois onnistua. Täytyy selvitellä vielä niita prikkoja tai jotain shimmilevyjä.

  17. #4157
    Liittynyt
    02/2005
    Paikkakunta
    Turku, Rinkeby
    Viestit
    21.263
    Itsellä maantiepyörässä kahdet levylliset kiekot, Tune & Acros, Redin & Rotorin pakoilla ja ei ole säätöä erikseen tarvinut, ei edes jarrujen... Kaiketi moukan tuuria.

  18. #4158
    Liittynyt
    04/2020
    Viestit
    78
    Voimansiirto paukkuu. videolla kuuluu hyvin:

    https://drive.google.com/file/d/1Gi48UI1k2wjdWSMQ8EfYttXDJJVE1b-C/view

    Kammissa tuntuu aika selvä nykäys aina kun toi voimakkaampi ääni kuuluu. Tarkistin vaihtajan säädöt, eikä vaikuta olevan mitään vaikutusta vaikka siirtäis kumpaan suuntaan hyvänsä. Missään ei tunnu myöskään välystä. Pienillä rattailla ei oikeastaan kuulu ääntä, mut tuntuu silti suunnilleen sama nykiminen. Tossa joskus alkusyksystä huomasin ekan kerran, mut kun tuntui häviävän silloin muiden rämppäysten yhteydessä. Olis kyllä kiva tietää ton lähde. Mistä ja miten kannattais lähtee etsimään?

  19. #4159
    Liittynyt
    05/2016
    Paikkakunta
    Tampere
    Viestit
    2.827
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti Jpukki Katso viesti
    Voimansiirto paukkuu. videolla kuuluu hyvin:

    https://drive.google.com/file/d/1Gi48UI1k2wjdWSMQ8EfYttXDJJVE1b-C/view

    Kammissa tuntuu aika selvä nykäys aina kun toi voimakkaampi ääni kuuluu. Tarkistin vaihtajan säädöt, eikä vaikuta olevan mitään vaikutusta vaikka siirtäis kumpaan suuntaan hyvänsä. Missään ei tunnu myöskään välystä. Pienillä rattailla ei oikeastaan kuulu ääntä, mut tuntuu silti suunnilleen sama nykiminen. Tossa joskus alkusyksystä huomasin ekan kerran, mut kun tuntui häviävän silloin muiden rämppäysten yhteydessä. Olis kyllä kiva tietää ton lähde. Mistä ja miten kannattais lähtee etsimään?
    Tuntuuko/kuuluuko kammista pykällystä, jos pyörittää niitä ilman ketjua?
    Rissat puhtaat?
    Ketjuissa jäykkiä linkkejä?
    Meneehän ketju oikealta puolelta sitä vaihtajan häkin lärpäkettä?
    Ääni kuului eteen- ja taakse polkiessa, joten vapari on mielestäni poissulkettu. Ja navan laakerit samoin.
    Hmmm. Mielenkiintoinen nakse kyllä.

  20. #4160
    Liittynyt
    04/2020
    Viestit
    78
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti Kanuuna Katso viesti
    Tuntuuko/kuuluuko kammista pykällystä, jos pyörittää niitä ilman ketjua?
    Rissat puhtaat?
    Ketjuissa jäykkiä linkkejä?
    Meneehän ketju oikealta puolelta sitä vaihtajan häkin lärpäkettä?
    Ääni kuului eteen- ja taakse polkiessa, joten vapari on mielestäni poissulkettu. Ja navan laakerit samoin.
    Hmmm. Mielenkiintoinen nakse kyllä.
    Kammet pyörii ilman ketjuja tasaisesti ja ääneti. Kuuluu kaikilla rissoilla jotka suurempia kuin neljäs tai viides. Testaan vielä toisilla ketjuilla, muistaakseni kuului niilläkin. ellei kuulu niin löytääkö sellaisen jäykän lenkin ihan sormilla nitluttelemalla? Ketju menee takavaihtajassa oikein.

  21. #4161
    Liittynyt
    05/2016
    Paikkakunta
    Tampere
    Viestit
    2.827
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti Jpukki Katso viesti
    Kammet pyörii ilman ketjuja tasaisesti ja ääneti. Kuuluu kaikilla rissoilla jotka suurempia kuin neljäs tai viides. Testaan vielä toisilla ketjuilla, muistaakseni kuului niilläkin. ellei kuulu niin löytääkö sellaisen jäykän lenkin ihan sormilla nitluttelemalla? Ketju menee takavaihtajassa oikein.
    Tarkoitin siis vaihtajan rissoja. Jäykän lenkin löytää kyllä ihan sormilla, kun ketju on pois paikaltaan ja pyörittelee hyppysissä. Voi myös löytyä ihan ketjua paikallaan pyöritettäessä, mutta ei ainakaan äkkiseltään videon perusteella näyttänyt mitään kummallista olevan.
    B-ruuvin säätö kohdillaan eli ylempi vaihtajan rissa ei ole liian lähellä pakkaa?

  22. #4162
    Liittynyt
    04/2020
    Viestit
    78
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti Jpukki Katso viesti
    Kammet pyörii ilman ketjuja tasaisesti ja ääneti. Kuuluu kaikilla rissoilla jotka suurempia kuin neljäs tai viides. Testaan vielä toisilla ketjuilla, muistaakseni kuului niilläkin. ellei kuulu niin löytääkö sellaisen jäykän lenkin ihan sormilla nitluttelemalla? Ketju menee takavaihtajassa oikein.
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti Kanuuna Katso viesti
    Tarkoitin siis vaihtajan rissoja. Jäykän lenkin löytää kyllä ihan sormilla, kun ketju on pois paikaltaan ja pyörittelee hyppysissä. Voi myös löytyä ihan ketjua paikallaan pyöritettäessä, mutta ei ainakaan äkkiseltään videon perusteella näyttänyt mitään kummallista olevan.
    B-ruuvin säätö kohdillaan eli ylempi vaihtajan rissa ei ole liian lähellä pakkaa?
    Joo vaihtajan rissat puhtaat, pyörii hyvin ja kireällä. Sama ilmiö tapahtuu myös Shimanon ketjuilla eikä noissa videolla olleissa ketjuissakaan mitään jäykkyyttä tunnu.
    Kyllä toi ehkä vaihtajan varteen liittyy. Kun se clutchi on auki ja painaa ihan kevyesti sormella alemman rissan vierestä häkkiä eteenpäin niin ääni loppuu. Siis silleen, että se häkki ei varsinaisesti liiku, mutta ei ole jousta vasten. B-ruuvia avaamalla eli ketjun kireyttä lisäämällä ääni ehkä muuttuu vähän terävämmäksi, mutta ei säätämällä kuitenkaan häviä. Kun vaihtajan vartta heiluttaa käsin, niin ennen kun se liikahtaa tuntuu sellainen jäykkä kohta. Mutta kytkin tosiaan auki. Pitäiskö se varren nivel putsailla ja pitikö siihen olla jotain erikoisrasvaa?

  23. #4163
    K.Kuronen Guest
    ^Jotenkin tulisi kuitenkin mieleen äänestä laakerivika: vaikka keskiö pyörii ilman ketjua pehmeästi, niin itse ottaisin kammet irti ja tunnustelsin sormin, pyörivätkö laakerit pehmeästi.

  24. #4164
    Liittynyt
    11/2004
    Paikkakunta
    Espoo
    Viestit
    7.545
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti Firlefanz Katso viesti
    Kymmenentuhatta on aika hyvin vaikka ottaisi huomioon ettei ole ajettu niin kutsutuilla kevyillä kisarenkailla. Jossain vaiheessa tietysti krossi- tai gravelrenkaankin nappula- tai muu kuvio on etenkin enemmän asfalttiakin ajaessa niin kulunut että rengasrikkoon on ikään kuin syytä alkaa henkisesti valmistautua (ja muistaa pitää pumppu ja varasisuri(t) mukana), Nythän tosin ei uudella krossareilla tainnut vielä olla hirveästi kilometrejä takana.
    On se krossari jo yli vuoden, talvet on aika pitkälle menneet sliksi takana ja hybridissä semisliksi/nasta tai krossarissa Contin Cyclocross Race edessä. Täysjäykässä teräsmaasturissa oli sliksi takana ja nappula / nasta edessä. Mökkimaasturissa ja maasturissa sitten maastorengasta ja edessä nastaa, todella harvoin käytössä. Voi olla että kilsoja oli enempikin 7k kuin 10k ilman puhkeamisesta, pitäisi käydä läpi kaikki trackerit niin tietäisi ja saatan myös unohtaa

    Nyt on hybridi joutunut arkikulkineeksi kun krossarin vapaaratas pyörii tyhjää eikä gravelia viitsi jättää yksin kylille. Tiedä sitten viitsiikö sillä myöskään suolassa ajella.

  25. #4165
    Liittynyt
    04/2020
    Viestit
    78
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti Jpukki Katso viesti
    Joo vaihtajan rissat puhtaat, pyörii hyvin ja kireällä. Sama ilmiö tapahtuu myös Shimanon ketjuilla eikä noissa videolla olleissa ketjuissakaan mitään jäykkyyttä tunnu.
    Kyllä toi ehkä vaihtajan varteen liittyy. Kun se clutchi on auki ja painaa ihan kevyesti sormella alemman rissan vierestä häkkiä eteenpäin niin ääni loppuu. Siis silleen, että se häkki ei varsinaisesti liiku, mutta ei ole jousta vasten. B-ruuvia avaamalla eli ketjun kireyttä lisäämällä ääni ehkä muuttuu vähän terävämmäksi, mutta ei säätämällä kuitenkaan häviä. Kun vaihtajan vartta heiluttaa käsin, niin ennen kun se liikahtaa tuntuu sellainen jäykkä kohta. Mutta kytkin tosiaan auki. Pitäiskö se varren nivel putsailla ja pitikö siihen olla jotain erikoisrasvaa?
    Eeh, paljastan taas typeryyteni kysymällä, mutta kysynpä kuitenkin; kuuluukohan takapakan liikkua vapaasti sivusuunnassa? Kyseessä siis 1x11 ja pakka liikkuu sellaisen puoli senttiä sivusuunnassa eli akselin suuntaisesti. Se lukitusrengas ei ainakaan sormin pyöri yhtään, joten jostain muusta johtuu? tuo takanavan rakenne ei ole vielä tullut lainkaan tutuksi.

  26. #4166
    F. Kotlerburg Guest
    Ei kuulu liikkua.

  27. #4167
    Liittynyt
    05/2016
    Paikkakunta
    Tampere
    Viestit
    2.827
    ^^Ei kuulu liikkua kyllä yhtään. Olisko siinä sitten nakseen vika? Vaparin hampaat ei ole omalla tontillaan? Tutustus navan ja vaparin rakenteeseen. Mahtaako olla kierteellinen vapari?

  28. #4168
    Nickname Guest
    Pitäis ostaa eturatas mutta pulttijako tuottaa päänvaivaa, Shimano Deore kampi 5 pulttia ja pulttien väli 55mm tai 56mm mitattu rullamitalla niin ei nyt ole millintarkka, ei vaan löydy tuollasia 55mm pulttivälin rattaita

  29. #4169
    Jos vierekkäiset pulttien väli on 55.4mm on pulttijako bcd 94

  30. #4170
    Nickname Guest
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti #78 Katso viesti
    Jos vierekkäiset pulttien väli on 55.4mm on pulttijako bcd 94
    Kiitän ja kumarran, foorumiin voi aina luottaa.

Samanlaisia aiheita

  1. Pikakysymykset.
    By lynxlynx in forum Varusteet
    Vastaukset: 7215
    Viimeinen viesti: 18.10.2025, 06.21

Kirjanmerkit

Viestin säännöt

  • Käyttäjä ei voi aloittaa uusia viestiketjuja
  • Käyttäjä ei voi vastata viesteihin
  • Käyttäjä ei voi liittää liitetiedostoja
  • Käyttäjä ei voi muokata viestejään
  •