Jarrut, vaihteet, vanteet... pikakysymykset

Aihe: Jarrut, vaihteet, vanteet... pikakysymykset

  1. Jpukki said:
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti Benny Katso viesti
    Joo, juurikin noin niin kuin linkissä oli. Se pölysuoja laakerin etu/ulkopuolelta pitää irroittaa, että saa läpi puhallettua.

    Olen ottanut vielä laakerit irti pyörästä, niin on helpompi puuhastella.
    Joo kyllä se näytti lähtevän, tosin pölysuoja meni siitä laakerin keskeltä läpi eli se pinta joka kosketuksissa akseliin. Pölysuojan alla oli hiekkaa jonka puhdistin ja rahina loppui siihen. Aiemmin pyöritellessä kyllä tuntui että se itse laakeri pykältää... Pölysuojan alla olevaa kumitiivistettä en siis avannut. Pitää käydä koelenkillä ja katsoa tarvitseeko vielä vaihtaa rasvat laakerin sisältä.
     
  2. nure said:
    Toimiiko hydrauliset jarrut ristiin, maantiesatulat ja maastokahvat...?
     
  3. Kanuuna said:
    ^Toimii ainakin maastosatula, maantiekahva. Ei ole itsellä kokemusta, mutta toveri juutupe osasi kertoa. Ei kai se kahva tiedä, mihin se öljyä työntää. Eikä vastaavasti satulan männät tiedä, mistä öljy on tulossa.
     
  4. nure said:
    ^Sitähän minäkin... Mutta tietävät ne että onko mineraalia vai Dot öljynä? Jos esim. Forcen satulat ja XT:n kahvat, meneekö homma hankalaksi?
    Joutilas maantierunko olis ja jos siitä rakentaisi jonkinsortin flatbar hässäkän sekalaisilla osilla.
     
  5. Kanuuna said:
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti nure Katso viesti
    ^Sitähän minäkin... Mutta tietävät ne että onko mineraalia vai Dot öljynä? Jos esim. Forcen satulat ja XT:n kahvat, meneekö homma hankalaksi?
    Joutilas maantierunko olis ja jos siitä rakentaisi jonkinsortin flatbar hässäkän sekalaisilla osilla.
    Tämä kieltämättä hankaloittaa hommaa. En osaa vastata, muuta kuin, että DOT-ölyä ei sekoiteta Shimppaan ja mineraaliöljyä ei sekoiteta Sramiin. Olettaisin, että sinulla on molemmat jo valmiina hyllyssä. Tai ergonomia-/kiinnityssyistä haluat sekasetin.
    Joskus oli juttua, että kahvan ja satulan o-renkaat eivät tykkää väärästä öljystä, vaan alkavat turvota ja näin alkavat jumittaa. En ole uskaltanut itse testata.
    Tee kompromissi, Force-satulat ja XT-kahvat ja laita systeemiin vettä, kuten jotkut kisakuskit joskus tekivät kesäkisoissa. Mahtaa vaan olla vähän jäässä näin pakkaskeleilläEntä jäähdytinneste? Ei taida olla moni poika testannutÄlä oikeasti tee tällaista kompromissia. Tai jos teet, niin ilmoita siitä tänne, miten onnistui
     
  6. nure said:
    ^Projekti ajatustasolla vielä, Forcen satulat jossain oli flatmount kiinnityksellä edullisesti ja jotenkin mieltynyt noihin XT:n kahvoihin... Voi olla että projekti jää tekemättä mutta kun on niin tylsää!!!
     
  7. Käyttäjän 'Marsusram' Avatar

    Marsusram said:
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti Kanuuna Katso viesti
    ^Toimii ainakin maastosatula, maantiekahva. Ei ole itsellä kokemusta, mutta toveri juutupe osasi kertoa. Ei kai se kahva tiedä, mihin se öljyä työntää. Eikä vastaavasti satulan männät tiedä, mistä öljy on tulossa.
    Riippuu varmaankin männän poikkipintojen suhteesta samaan tapaan kuin vaijerivetoisissa vipusuhteesta.
    Suunnilleen saman kokoisilla sylintereillä tehot ovat samanlaiset ja puristustuntuma myös.
     
  8. TERU said:
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti nure Katso viesti
    ^Sitähän minäkin... Mutta tietävät ne että onko mineraalia vai Dot öljynä? Jos esim. Forcen satulat ja XT:n kahvat, meneekö homma hankalaksi?
    Joutilas maantierunko olis ja jos siitä rakentaisi jonkinsortin flatbar hässäkän sekalaisilla osilla.
    Houkutteleva juttu tuollainen vapaa runko, jos runko vielä pituuden puolesta riittää, suora tanko vaatii pari neljä senttiä pituutta lisää.
    Yhteensopivuuksista ei käsitystä, mutta XT on hyvä sarja, uusi koko jarrusarja samaksi, hyvin hauskan ajokin parhaimmillaan tuollaisesta saa, yhden hyvän saman tapaisen olen toteuttanut, runko oli ns. isommalta puolelta ja vaakapituus riitti, kun stemmiä jatkoi ja satulatolppaan vähän jättöä lisää. Ei nuo putkiosien muutokset huonontaneet ajettavuutta lainkaan!
    TERU muokkasi tätä : 17.10.2020 at 14.33
     
  9. F. Kotlerburg said:
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti nure Katso viesti
    ^Sitähän minäkin... Mutta tietävät ne että onko mineraalia vai Dot öljynä? Jos esim. Forcen satulat ja XT:n kahvat, meneekö homma hankalaksi?
    Joutilas maantierunko olis ja jos siitä rakentaisi jonkinsortin flatbar hässäkän sekalaisilla osilla.
    Shimanot ei kestä DOTtia ja luulenpa että tuo yhdistelmä ei muutenkaan toimi suunnitellusti. Ei se ihan niin yksinkertaista ole että pelkkää nestettä työnnetään suuntaan jos toiseen. Kyllä siinä männänpoikkipinta-ala jne. vaikuttaa kuinka paljon sitä nestettä pitää työntää jne.

    Sen sijaan Shimanon 2-mäntäiset systeemit on tietääkseni keskenään tuossa suhteessa yhteensopivia eli voit ihan hyvin parittaa ne XT-kahvat esim. GRX flatmount-satuloiden kanssa.
     
  10. nure said:
    ^Tietenkin vois XT:t laittaa adapterin kanssa, hankkis koko setin alle 800€ voimansiirtoineen...
     
  11. STN said:
    Ash, tai josh
     
  12. Jone51 said:
    Onko kuinka yleistä että takakiekon vaihdon yhteydessä vaihtajan säädöt eivät ole kohdallaan ja että kiekkojen kesken on yli puolen lähes yhden rattaan/vaihteen heitto? Shimanon 12 vaihteinen XT vaihtaja ja kiekoissa SLX ja XT pakat. Uusien kiekkojen kanssa jouduin säätämään vaihtajan uusiksi ml. rajoitinruuvit. Tässä tulevaa talvea ajatellen oli aikomus laittaa toisille kiekoille nastat, että olisi helppo vaihtaa kelien mukaan kiekkoja/renkaita, mutta taitaa tulle tyyliin yhtä pysyvä vaihto kuin pelkät renkaat vaihdettaessa jos joka kerta saa vaihtajaa olla ropaamassa. Kiekkojen merkkit/navat DT Swiss ja Hunt Wheel (eli Novatec navat kaiketi).
     
  13. Käyttäjän 'JackOja' Avatar

    JackOja said:
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti Jone51 Katso viesti
    Onko kuinka yleistä että takakiekon vaihdon yhteydessä vaihtajan säädöt eivät ole kohdallaan....
    On aivan yleistä. Hyvällä tuurilla ei tarvitse säätää vaihtajaa tai keskittää jarruja kun eri napa kyseessä.

     
  14. Aakoo said:
    ^Voi olla että toimii tai ei toimi, eli tuuripeliä. Jos varman päälle haluaa ottaa, niin hankkii kahdet kiekot samanlaisilla navoilla. Enemmän on joutunut säätämään jarrulevyjen suhteen, eli keskittämään jarrut uudestaan.
     
  15. Käyttäjän 'harald' Avatar

    harald said:
    Niitä väliprikkojakin on, mitä voi laittaa pakan alle. Sillä olen saanut säädettyä niin että kaikki pakat toimivat ristiin.
     
  16. Jone51 said:
    Kiitos vastauksista, jarrujen keskityksen vielä jaksaisi mutta vaihtajan säätö on ainakin itselle myrkkyä. Jos laittaisi sen hienosäädön kliksaukset ylös niin vois onnistua. Täytyy selvitellä vielä niita prikkoja tai jotain shimmilevyjä.
     
  17. nure said:
    Itsellä maantiepyörässä kahdet levylliset kiekot, Tune & Acros, Redin & Rotorin pakoilla ja ei ole säätöä erikseen tarvinut, ei edes jarrujen... Kaiketi moukan tuuria.
     
  18. Jpukki said:
    Voimansiirto paukkuu. videolla kuuluu hyvin:

    https://drive.google.com/file/d/1Gi48UI1k2wjdWSMQ8EfYttXDJJVE1b-C/view

    Kammissa tuntuu aika selvä nykäys aina kun toi voimakkaampi ääni kuuluu. Tarkistin vaihtajan säädöt, eikä vaikuta olevan mitään vaikutusta vaikka siirtäis kumpaan suuntaan hyvänsä. Missään ei tunnu myöskään välystä. Pienillä rattailla ei oikeastaan kuulu ääntä, mut tuntuu silti suunnilleen sama nykiminen. Tossa joskus alkusyksystä huomasin ekan kerran, mut kun tuntui häviävän silloin muiden rämppäysten yhteydessä. Olis kyllä kiva tietää ton lähde. Mistä ja miten kannattais lähtee etsimään?
     
  19. Kanuuna said:
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti Jpukki Katso viesti
    Voimansiirto paukkuu. videolla kuuluu hyvin:

    https://drive.google.com/file/d/1Gi48UI1k2wjdWSMQ8EfYttXDJJVE1b-C/view

    Kammissa tuntuu aika selvä nykäys aina kun toi voimakkaampi ääni kuuluu. Tarkistin vaihtajan säädöt, eikä vaikuta olevan mitään vaikutusta vaikka siirtäis kumpaan suuntaan hyvänsä. Missään ei tunnu myöskään välystä. Pienillä rattailla ei oikeastaan kuulu ääntä, mut tuntuu silti suunnilleen sama nykiminen. Tossa joskus alkusyksystä huomasin ekan kerran, mut kun tuntui häviävän silloin muiden rämppäysten yhteydessä. Olis kyllä kiva tietää ton lähde. Mistä ja miten kannattais lähtee etsimään?
    Tuntuuko/kuuluuko kammista pykällystä, jos pyörittää niitä ilman ketjua?
    Rissat puhtaat?
    Ketjuissa jäykkiä linkkejä?
    Meneehän ketju oikealta puolelta sitä vaihtajan häkin lärpäkettä?
    Ääni kuului eteen- ja taakse polkiessa, joten vapari on mielestäni poissulkettu. Ja navan laakerit samoin.
    Hmmm. Mielenkiintoinen nakse kyllä.
     
  20. Jpukki said:
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti Kanuuna Katso viesti
    Tuntuuko/kuuluuko kammista pykällystä, jos pyörittää niitä ilman ketjua?
    Rissat puhtaat?
    Ketjuissa jäykkiä linkkejä?
    Meneehän ketju oikealta puolelta sitä vaihtajan häkin lärpäkettä?
    Ääni kuului eteen- ja taakse polkiessa, joten vapari on mielestäni poissulkettu. Ja navan laakerit samoin.
    Hmmm. Mielenkiintoinen nakse kyllä.
    Kammet pyörii ilman ketjuja tasaisesti ja ääneti. Kuuluu kaikilla rissoilla jotka suurempia kuin neljäs tai viides. Testaan vielä toisilla ketjuilla, muistaakseni kuului niilläkin. ellei kuulu niin löytääkö sellaisen jäykän lenkin ihan sormilla nitluttelemalla? Ketju menee takavaihtajassa oikein.
     
  21. Kanuuna said:
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti Jpukki Katso viesti
    Kammet pyörii ilman ketjuja tasaisesti ja ääneti. Kuuluu kaikilla rissoilla jotka suurempia kuin neljäs tai viides. Testaan vielä toisilla ketjuilla, muistaakseni kuului niilläkin. ellei kuulu niin löytääkö sellaisen jäykän lenkin ihan sormilla nitluttelemalla? Ketju menee takavaihtajassa oikein.
    Tarkoitin siis vaihtajan rissoja. Jäykän lenkin löytää kyllä ihan sormilla, kun ketju on pois paikaltaan ja pyörittelee hyppysissä. Voi myös löytyä ihan ketjua paikallaan pyöritettäessä, mutta ei ainakaan äkkiseltään videon perusteella näyttänyt mitään kummallista olevan.
    B-ruuvin säätö kohdillaan eli ylempi vaihtajan rissa ei ole liian lähellä pakkaa?
     
  22. Jpukki said:
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti Jpukki Katso viesti
    Kammet pyörii ilman ketjuja tasaisesti ja ääneti. Kuuluu kaikilla rissoilla jotka suurempia kuin neljäs tai viides. Testaan vielä toisilla ketjuilla, muistaakseni kuului niilläkin. ellei kuulu niin löytääkö sellaisen jäykän lenkin ihan sormilla nitluttelemalla? Ketju menee takavaihtajassa oikein.
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti Kanuuna Katso viesti
    Tarkoitin siis vaihtajan rissoja. Jäykän lenkin löytää kyllä ihan sormilla, kun ketju on pois paikaltaan ja pyörittelee hyppysissä. Voi myös löytyä ihan ketjua paikallaan pyöritettäessä, mutta ei ainakaan äkkiseltään videon perusteella näyttänyt mitään kummallista olevan.
    B-ruuvin säätö kohdillaan eli ylempi vaihtajan rissa ei ole liian lähellä pakkaa?
    Joo vaihtajan rissat puhtaat, pyörii hyvin ja kireällä. Sama ilmiö tapahtuu myös Shimanon ketjuilla eikä noissa videolla olleissa ketjuissakaan mitään jäykkyyttä tunnu.
    Kyllä toi ehkä vaihtajan varteen liittyy. Kun se clutchi on auki ja painaa ihan kevyesti sormella alemman rissan vierestä häkkiä eteenpäin niin ääni loppuu. Siis silleen, että se häkki ei varsinaisesti liiku, mutta ei ole jousta vasten. B-ruuvia avaamalla eli ketjun kireyttä lisäämällä ääni ehkä muuttuu vähän terävämmäksi, mutta ei säätämällä kuitenkaan häviä. Kun vaihtajan vartta heiluttaa käsin, niin ennen kun se liikahtaa tuntuu sellainen jäykkä kohta. Mutta kytkin tosiaan auki. Pitäiskö se varren nivel putsailla ja pitikö siihen olla jotain erikoisrasvaa?
     
  23. K.Kuronen said:
    ^Jotenkin tulisi kuitenkin mieleen äänestä laakerivika: vaikka keskiö pyörii ilman ketjua pehmeästi, niin itse ottaisin kammet irti ja tunnustelsin sormin, pyörivätkö laakerit pehmeästi.
     
  24. Käyttäjän 'Smo' Avatar

    Smo said:
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti Firlefanz Katso viesti
    Kymmenentuhatta on aika hyvin vaikka ottaisi huomioon ettei ole ajettu niin kutsutuilla kevyillä kisarenkailla. Jossain vaiheessa tietysti krossi- tai gravelrenkaankin nappula- tai muu kuvio on etenkin enemmän asfalttiakin ajaessa niin kulunut että rengasrikkoon on ikään kuin syytä alkaa henkisesti valmistautua (ja muistaa pitää pumppu ja varasisuri(t) mukana), Nythän tosin ei uudella krossareilla tainnut vielä olla hirveästi kilometrejä takana.
    On se krossari jo yli vuoden, talvet on aika pitkälle menneet sliksi takana ja hybridissä semisliksi/nasta tai krossarissa Contin Cyclocross Race edessä. Täysjäykässä teräsmaasturissa oli sliksi takana ja nappula / nasta edessä. Mökkimaasturissa ja maasturissa sitten maastorengasta ja edessä nastaa, todella harvoin käytössä. Voi olla että kilsoja oli enempikin 7k kuin 10k ilman puhkeamisesta, pitäisi käydä läpi kaikki trackerit niin tietäisi ja saatan myös unohtaa

    Nyt on hybridi joutunut arkikulkineeksi kun krossarin vapaaratas pyörii tyhjää eikä gravelia viitsi jättää yksin kylille. Tiedä sitten viitsiikö sillä myöskään suolassa ajella.
     
  25. Jpukki said:
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti Jpukki Katso viesti
    Joo vaihtajan rissat puhtaat, pyörii hyvin ja kireällä. Sama ilmiö tapahtuu myös Shimanon ketjuilla eikä noissa videolla olleissa ketjuissakaan mitään jäykkyyttä tunnu.
    Kyllä toi ehkä vaihtajan varteen liittyy. Kun se clutchi on auki ja painaa ihan kevyesti sormella alemman rissan vierestä häkkiä eteenpäin niin ääni loppuu. Siis silleen, että se häkki ei varsinaisesti liiku, mutta ei ole jousta vasten. B-ruuvia avaamalla eli ketjun kireyttä lisäämällä ääni ehkä muuttuu vähän terävämmäksi, mutta ei säätämällä kuitenkaan häviä. Kun vaihtajan vartta heiluttaa käsin, niin ennen kun se liikahtaa tuntuu sellainen jäykkä kohta. Mutta kytkin tosiaan auki. Pitäiskö se varren nivel putsailla ja pitikö siihen olla jotain erikoisrasvaa?
    Eeh, paljastan taas typeryyteni kysymällä, mutta kysynpä kuitenkin; kuuluukohan takapakan liikkua vapaasti sivusuunnassa? Kyseessä siis 1x11 ja pakka liikkuu sellaisen puoli senttiä sivusuunnassa eli akselin suuntaisesti. Se lukitusrengas ei ainakaan sormin pyöri yhtään, joten jostain muusta johtuu? tuo takanavan rakenne ei ole vielä tullut lainkaan tutuksi.
     
  26. F. Kotlerburg said:
    Ei kuulu liikkua.
     
  27. Kanuuna said:
    ^^Ei kuulu liikkua kyllä yhtään. Olisko siinä sitten nakseen vika? Vaparin hampaat ei ole omalla tontillaan? Tutustus navan ja vaparin rakenteeseen. Mahtaako olla kierteellinen vapari?
     
  28. Nickname said:
    Pitäis ostaa eturatas mutta pulttijako tuottaa päänvaivaa, Shimano Deore kampi 5 pulttia ja pulttien väli 55mm tai 56mm mitattu rullamitalla niin ei nyt ole millintarkka, ei vaan löydy tuollasia 55mm pulttivälin rattaita
     
  29. #78 said:
    Jos vierekkäiset pulttien väli on 55.4mm on pulttijako bcd 94
     
  30. Nickname said:
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti #78 Katso viesti
    Jos vierekkäiset pulttien väli on 55.4mm on pulttijako bcd 94
    Kiitän ja kumarran, foorumiin voi aina luottaa.