HephaGiantGarminElectrobike
Sivu 256 / 515 EnsimmäinenEnsimmäinen ... 156 206 246 254 255 256 257 258 266 306 356 ... ViimeinenViimeinen
Näyttää tulokset 7.651 - 7.680 / 15442

Aihe: "Gravel Grinding" -fillarit

  1. #7651
    Liittynyt
    09/2006
    Paikkakunta
    Kerava
    Viestit
    2.358
    Rule #1: Obey The Rules

  2. #7652
    Liittynyt
    05/2005
    Paikkakunta
    Tampere
    Viestit
    7.684
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti Juha Jokila Katso viesti
    Paitsi, jos alumiinista tekee joustavan, niin väsymismurtuma tulee nopeasti.
    Näin minäkin olen oppinut. Minulle oli yllätys kun SQlab ohjaustangoista sanotaan päinvastoin. Kuitunen on jäykkä, ja alumiini joustavampi.
    XT-vaihtajia vuodesta -95, ja välillä vähän foorumitauolla.



  3. #7653
    Liittynyt
    04/2005
    Paikkakunta
    Hki
    Viestit
    6.253
    ^ alumiini on ”löysintä” fillareihin käytetettävistä materiaaleista. Ohjaustankojen putkien halkaisijat ei vaihtele eri materiaalien välillä, joten niin pitkään, kun kyseessä on profiililtaan pyöreä tanko, voi se pitää paikkansakin. Jos joku vielä muistaa kevyet 25,4-milliset mtb-ohjaustangot, niin kyllä ne aika löysiä olikin.

    Tämä on harvinaisen hyvä artikkeli materiaaleista ja mun kaltaiselle customrunkofanille taulukoitu faktatieto siitä, miten putken ohentaminen vaikuttaa sen jäykkyyteen on harvinaista herkkua.

    Toi alla oleva taulukko oli myös kiinnostava, koska pystysuuntaisen iskun satulaputkeen kohdistuva voima on yllättävän pieni ja vaakaputkeen kohdistuva yllättävän iso —> mukavan, mutta polkemistehokkaan (teräs)rungon resepti on se, että laitetaan superylikokoinen viistoputki mahdollisimman ohutseinämäisestä putkesta, mutta niin pienihalkaisjainen vaakaputki, kuin vain uskaltaa. En ole ihan osannut ajatella asiaa noin ja ton perusteella esim. Fairlightin käyttämän lintatun vaakaputken pitäisi oikeasti vaikuttaa ajomukavuuteen.

    “Riding a good steel bike, I tell you, is the closest thing to flying without leaving the planet.”

  4. #7654
    Liittynyt
    08/2011
    Paikkakunta
    Vantaa
    Viestit
    225
    Mielenkiintoisen oloinen artikkeli, pitää syventyä ajan kanssa tuohon.

    Mulla tulee tässä kuussa 10 tkm täyteen omalla Fairlight Secanilla ja edelleen olen täysin tyytyväinen tuon rungon ominaisuuksiin sille suunnitellussa käytössä ja levyjarru-kategoriassa, on siellä Dom Thomaksella vaikuttanut olevan ihan hyvää ideaa (putki-)suunnittelun taustalla. No, ehkä CX-käytössä toi ei nyt ihan optimi ole, mutta mikä gravel/road-runko nyt olisikaan (varsinkaan geometrian osalta).

    PS. Taisit muuten itsekin olla tänään Simonkylässä Gunnaria ulkoiluttamassa?

  5. #7655
    Liittynyt
    04/2010
    Paikkakunta
    Iisalmi
    Viestit
    268
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti stenu Katso viesti
    Toi alla oleva taulukko oli myös kiinnostava, koska pystysuuntaisen iskun satulaputkeen kohdistuva voima on yllättävän pieni ja vaakaputkeen kohdistuva yllättävän iso —> mukavan, mutta polkemistehokkaan (teräs)rungon resepti on se, että laitetaan superylikokoinen viistoputki mahdollisimman ohutseinämäisestä putkesta, mutta niin pienihalkaisjainen vaakaputki, kuin vain uskaltaa. En ole ihan osannut ajatella asiaa noin ja ton perusteella esim. Fairlightin käyttämän lintatun vaakaputken pitäisi oikeasti vaikuttaa ajomukavuuteen.
    Liittyy suoraan taivutusvastukseen ja jäyhyysmomentittiin, missä materiaali pitää saada mahdollisimman kauas neutraaliakselista että profiili on mahdollisimman jäykkä. Toisaalta mitä kauemmaksi sitä viedään, niin myös jännitys kasvaa samalla. Tästä syystä materiaalin myötäraja pitää olla riittävän suuri, että voidaan käytää isoja profiilikokoja pienellä. seinämällä. Halkaisijoilla voidaan sitten pelata joustojen suhteen, minkä takia seat stay on monesti erittäin ohut. Toisaalta tässä voimat tulee suht paljon putken suuntaisesti, eikä taivutus ole niin suurta.

    Pyörien ja toki myös muiden rakenteiden rungoissa on kyllä aika pelaaminen jäykkyyksien suhteen, ettei jäykkyys vaihdu liian nopeasti suuntaan tai toiseen, mikä saa sitten murtumaa aikaiseksi. Jotenkin vaikea uskoa miten ohuesta materiaalista voi tehdä esim jäykän maasturin takahaarukan...

  6. #7656
    Liittynyt
    05/2010
    Paikkakunta
    Espoo
    Viestit
    11.465
    Tämän päivän 4h/64km väärinpyöräilyt mahtavilla uusilla renkailla herättelivät nukkuvaa motivaatiota kummasti Oli myös siinä mielessä hyvä lenkki että Huotah bongattu

    -L.

    Pervitiiniä, hota-pulveria ja lobotomiaa

  7. #7657
    Liittynyt
    05/2014
    Paikkakunta
    Haapavesi
    Viestit
    742
    Ompas muuten hyvännäköset ja passaapi. Peukku!
    "You brought two too many - Monettako kertaa sä katot tota?"

  8. #7658
    Liittynyt
    04/2005
    Paikkakunta
    Hki
    Viestit
    6.253
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti Jukka Katso viesti
    PS. Taisit muuten itsekin olla tänään Simonkylässä Gunnaria ulkoiluttamassa?
    Joo vielä jaksaa wanha nilkuttaa viivalle - tarkoitan Gunnaria, en itseäni

    Mun laskujen mukaan kymmenes cyclocross-kausi sillä. Rhubarben organisoimat varjo-SM:t tammikuussa 2012, joista nykyinen Hel CX sai alkunsa, oli ekat kisat Gunnarilla ja kausi oli siis 2011/12. Luulen, että tämän kauden jälkeen päästän sen eläkkeelle.

    Varsinkin siinä täyttömäen alamäessä muistui taas mieleen, että hyvän gg-pyörän suunnitteleminen on kyllä paljon helpompaa ja suoraviivaisempaa kuin oikeasti hyvän cx-pyörän. Cx:n pitää olla monipuolisemmin hyvä.
    “Riding a good steel bike, I tell you, is the closest thing to flying without leaving the planet.”

  9. #7659
    Liittynyt
    08/2011
    Paikkakunta
    Vantaa
    Viestit
    225
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti stenu Katso viesti
    Joo vielä jaksaa wanha nilkuttaa viivalle - tarkoitan Gunnaria, en itseäni
    Hyvin näytti pyörävanhus vielä liikkuvan! Täytyy tulla juttusille ja samalla näyttämään Secania, jos satutaan samaan kisaan vielä tällä kaudella.

  10. #7660
    Liittynyt
    08/2019
    Paikkakunta
    Tavira, Portugal
    Viestit
    131
    Omassa GT Grade AL on nyt 33mm renkaat. Pitäisi hankkia nastarenkaat alle. Mitä mieltä raati on: tuleeko talvirenkaiden olla isommat (esim 35mm) vai pienemmät (32mm) kuin nykyiset?
    Olen saanut kommentteja molempia kokoja vastaan ja puolesta.

    Nim. Hämmentynyt
    Lähde sähköpyörämatkalle Portugaliin:

    https://onactive.fi/pyorailymatkat/portugali/

  11. #7661
    Liittynyt
    01/2006
    Paikkakunta
    Laru, HKI
    Viestit
    21.147
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti LeeK Katso viesti
    ...Mitä mieltä raati on: tuleeko talvirenkaiden olla isommat (esim 35mm) vai pienemmät (32mm) kuin nykyiset?
    Ei siihen mitään sääntöä ole. Laita sen levyiset kun haluat ja mahtuu fillariin alle.


  12. #7662
    Liittynyt
    08/2019
    Paikkakunta
    Tavira, Portugal
    Viestit
    131
    ^ Jaa.... toinen sanoi että pienemmät niin ei lumi pakkaudu.
    Seuraava sanoi että että nyt ihmeessä leveämmät niin pääset paremmin kun tulee lunta vastaan.
    Sitten kapeampi pitää kuulemma paremmin jäällä.
    Leveämpi on pitävämpi ajaa "röpelöisen" jään päällä.
    Lähde sähköpyörämatkalle Portugaliin:

    https://onactive.fi/pyorailymatkat/portugali/

  13. #7663
    Liittynyt
    05/2010
    Paikkakunta
    Espoo
    Viestit
    11.465
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti JackOja Katso viesti
    Ei siihen mitään sääntöä ole. Laita sen levyiset kun haluat ja mahtuu fillariin alle.
    +1. Ehkä nastarenkaassa tärkeintä olisi notkeat kyljet, mielellään taittuvakylkiset mutta niitä ei taida paljon olla, ja riittävä määrä nastoja. Clearancea sen verran ettei hinkkaa karvat runkoa, nimimerkillä Gräveldalit aikanaan hinkkasi teräsrungon paljaaksi karvojen kohdalta karusti. Jouduin sitten parturoimaan ne karvat.
    -L.

    Pervitiiniä, hota-pulveria ja lobotomiaa

  14. #7664
    Liittynyt
    08/2016
    Viestit
    1.475
    Ralliautoissa on pirun kapeat nastarenkaat, kulutuspinta voi olla vain 10 sentin levyinen ....
    Samalla linjalla fillarissa, mitä kapeampi sen parempi?

  15. #7665
    Liittynyt
    05/2019
    Viestit
    4.310
    Eikö sellaista sääntöä voisi yrittää hahmottaa että nastarenkaiden tulisi olla leveydeltään sellaiset että nastat asettuvat käytetyillä vanteilla optimaalisesti tai niin kuin niiden tulee jotta pito erilaisilla alustoilla olisi riittävä?

    Minulla on tästä omakohtainen eli subjektiivinen kokemus: 40-milliset Marathon Winterit olivat nykykatsannossa kapeilla (sisämitta muistaakseni 17 mm) vanteilla merkittävästi huonommat kuin 35-milliset. koska leveämpi rengas otti niillä semmoisen muodon ettei nastoilla tietyissä kriittisissä tilanteissa (esimerkiksi polanteisella tiellä) ollutkaan kosketusta jäähän.


    PS Mikä sitten on kulloinkin sopiva leveysyhdistelmä? Se kai riippuu renkaastakin, mutta kokemuspohjaista tietoa foorumilta löytynee.

  16. #7666
    Liittynyt
    04/2005
    Paikkakunta
    Hki
    Viestit
    6.253
    Loskassa ja ei pakkautuvassa lumessa kapeampi on joskus parempi, koska kaivautuu paremmin läpi ja löytää pitoa loskan tai lumen alta. Sama periaate toimii mudassa. Pakkautuvassa lumessa leveämpi on joskus parempi, koska kantaa paremmin. Toisaalta muutaman millin leveyseroilla tuskin on kovin olennaista eroa, joten muut ominaisuudet merkinnee enemmän. Jatkot ehkä jossain nastarengastopiikissa.

    https://www.fillarifoorumi.fi/forum/...ssariin/page47

    https://www.fillarifoorumi.fi/forum/...-ottaen/page84
    “Riding a good steel bike, I tell you, is the closest thing to flying without leaving the planet.”

  17. #7667
    Liittynyt
    05/2010
    Paikkakunta
    Espoo
    Viestit
    11.465
    Tästä keskustelusta masentuneena menin ja tilasin Asetoneilta Terrene Griswåldit elikkä Sikawäkivallat, 179€/2 kpl. Siltä varalta että vaikka lopahtaisivat ja kohta on jo talvi. Tämähän on väärä topiikka, mutta kuitenkin niin oikea.
    -L.

    Pervitiiniä, hota-pulveria ja lobotomiaa

  18. #7668
    Liittynyt
    03/2007
    Paikkakunta
    Kempele
    Viestit
    5.933
    Väärä topiikki mutta kuitenkin niin oikea, tässä rengastus GT/Leek pyörään:
    https://www.verkkokauppa.com/fi/prod...22-nastarengas
    Tuota vois harkita omaankin, joka on pitkälti GTn kaltainen ajokkina, ajot Liminganlahden vähälumisilla tasangoilla, mutta usein röpelöisin, uraisin ja jäisin väylin. Tähän saakka talvet kolmevitosilla marawinttereillä tai kolmiseiskoilla w106 nokian renkailla.

  19. #7669
    Liittynyt
    05/2010
    Paikkakunta
    Espoo
    Viestit
    11.465
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti TERU Katso viesti
    Väärä topiikki mutta kuitenkin niin oikea, tässä rengastus GT/Leek pyörään:
    https://www.verkkokauppa.com/fi/prod...22-nastarengas
    Tuota vois harkita omaankin, joka on pitkälti GTn kaltainen ajokkina, ajot Liminganlahden vähälumisilla tasangoilla, mutta usein röpelöisin, uraisin ja jäisin väylin. Tähän saakka talvet kolmevitosilla marawinttereillä tai kolmiseiskoilla w106 nokian renkailla.
    Kappas kappas, eli paska, olisin 5 euroa säästänyt jos olisin tilannut Verkkiksestä. Toisaalta, aivan ä-sama ja onpahan hyvä firma jonka kanssa selvitellä jos tulee ongelmia
    -L.

    Pervitiiniä, hota-pulveria ja lobotomiaa

  20. #7670
    Liittynyt
    11/2014
    Viestit
    1.895
    ^ Käännetään nyt veistä haavassa, mutta vielä suurempi säästö olisi tullut cycle centeristä

    https://cyclecenter.fi/osasto/tarvik...-x-38-studded/

  21. #7671
    Liittynyt
    05/2015
    Viestit
    17.268
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti LJL Katso viesti
    Tästä keskustelusta masentuneena menin ja tilasin Asetoneilta Terrene Griswåldit elikkä Sikawäkivallat, 179€/2 kpl. Siltä varalta että vaikka lopahtaisivat ja kohta on jo talvi. Tämähän on väärä topiikka, mutta kuitenkin niin oikea.
    Voi tsiisus. Mä ajan kaikki ajot maasturilla, jos ei löydy mitään järkevämpää vaihtoehtoa.

    Heititkö jo gravdallit mereen? Voisin liimailla noista vielä talveksi renkaat...

  22. #7672
    Liittynyt
    05/2010
    Paikkakunta
    Espoo
    Viestit
    11.465
    Heititkö jo gravdallit mereen?
    Eivät ole vielä meressä.
    -L.

    Pervitiiniä, hota-pulveria ja lobotomiaa

  23. #7673
    Liittynyt
    05/2010
    Paikkakunta
    Espoo
    Viestit
    11.465
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti Sotanorsu666 Katso viesti
    ^ Käännetään nyt veistä haavassa, mutta vielä suurempi säästö olisi tullut cycle centeristä

    https://cyclecenter.fi/osasto/tarvik...-x-38-studded/
    Voeee… Kuukunan muna
    -L.

    Pervitiiniä, hota-pulveria ja lobotomiaa

  24. #7674
    Tuli pitkän jahkailun jälkeen tilattua Aspero, johon 2x RED AXS osasarjaksi. Eniten ajoa tulee maantiellä, mutta nyt kakkoskiekot hakusessa gravelia varten.

    Suosituksia kohtuuhintaiselle (500-1000e) 650B -kiekkoparille XDR vapaarattaalla? Renkaiksi olen ajatellut laittaa WTB:n Bywayt 47mm.
    Aerokiekot löytyy jo, joten etusijalla on keveys.

  25. #7675
    Liittynyt
    11/2014
    Viestit
    1.895
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti exoduse Katso viesti
    Suosituksia kohtuuhintaiselle (500-1000e) 650B -kiekkoparille XDR vapaarattaalla? Renkaiksi olen ajatellut laittaa WTB:n Bywayt 47mm.
    Aerokiekot löytyy jo, joten etusijalla on keveys.
    https://www.wiggle.co.uk/prime-kanza...ravel-wheelset
    https://www.wiggle.co.uk/prime-xdr-freehub

    Itse olen ajellut Open Upilla näillä kiekoilla nyt pari tuhatta kilometriä ja ei valittamista. Varsin kohtuuhintaiset kuitukiekoiksi. Jossain vaiheessa alle ehkä jotain vähän parempaa kiekkoa, mutta heti piti saada kuitukiekot pyörään alle ja pyörän hankinta ajoi jo pieneen konkurssiin, joten aloitettiin budjettimalleilla. Ei noissa tosiaan mitään vikaa ole, joten kiekkopäivitys on taas aika järjetöntä ja sen takia se saattaakin jäädä tekemättä, ehkä.. Eihän näitä asioita ikinä järjellä mietitä

  26. #7676
    Liittynyt
    06/2019
    Viestit
    73
    Mistä noita Asperoita saa ostettua? Yrittänyt googlelella mutta mitään järkevää verkkokauppaa ei ole tullut vastaan. Suomesta ei taida mistään kivijalastakaan löytyä.

  27. #7677
    Liittynyt
    01/2006
    Paikkakunta
    Laru, HKI
    Viestit
    21.147
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti Soiski Katso viesti
    Mistä noita Asperoita saa ostettua? .... Suomesta ei taida mistään kivijalastakaan löytyä.
    https://larunpyora.com/tuotteet/polk...ravel-a-sarja/


  28. #7678
    ^^^Ostin myös Primen halvinta tammikuussa, olikohan aika tasan 500€. Nyt on 4300km niillä ja juuri käytin vaparin auki sen putsatakseen, vaikka ostin heti 20€ varavaparin kun ajattelin että tuo hajoaa kuitenkin. Laakerit tuntui pyörivän oikein smoothisti yhä.
    Muistaakseni nuo navat painaa aika paljon, mikä voi kyrsiä muihin painoja vertaillessa, mutta kehät lie silti kevyehköt millä enempi väliä. Paremmissa mallleissahan taisi olla kunnon pinnoja ja nippojakin.

  29. #7679
    Liittynyt
    06/2019
    Viestit
    73
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti JackOja Katso viesti
    Varastot on ollut loppu jo hetken aikaa, kuten tälläkin hetkellä. Tai no kyllä tuolta yksi s-koon Force eTap löytyy, mutta on turhan pieni meikälle.

  30. #7680
    Liittynyt
    06/2009
    Paikkakunta
    Helsinki
    Viestit
    2.053
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti JackOja Katso viesti
    Tuolta ostin omani joskus elokuussa, kun kaupassa oli sopivasti 1kpl ylivuotisia jäljellä. Puntaroin myös uudempaa vuosikertaa eri spekseillä, mutta koska valmistusviikko olisi ollut 03/21 niin en jäänyt odottelemaan. Viimeisimmän tiedon mukaan saatavuus on venynyt jo ensi kesään, mutta en tiedä koskeeko tuo kaikkia kokoja ja variantteja, eli aina kannattaa kysellä suoraan kaupasta.
    The older I get the faster I was

Kirjanmerkit

Viestin säännöt

  • Käyttäjä ei voi aloittaa uusia viestiketjuja
  • Käyttäjä ei voi vastata viesteihin
  • Käyttäjä ei voi liittää liitetiedostoja
  • Käyttäjä ei voi muokata viestejään
  •