GiantGarminElectrobikeHepha
Sivu 138 / 352 EnsimmäinenEnsimmäinen ... 38 88 128 136 137 138 139 140 148 188 238 ... ViimeinenViimeinen
Näyttää tulokset 4.111 - 4.140 / 10534

Aihe: Jarrut, vaihteet, vanteet... pikakysymykset

  1. #4111
    Liittynyt
    05/2019
    Viestit
    4.310
    Pari kysymystä:

    Mitä merkkiä käytit?

    Irtosiko paikka kokonaan tai joltain reunalta vai falskasiko se vain siten että ilma pääsi karkuun?

    Irrotitko läpinäkyvän muovikalvon vai jätitkö sen paikalleen?


    Mä en ole tien päällä paikkaamiseen koskaan joutunut turvautumaan vaan olen (sitten joskus myöhemmin kun olen sattunut innostumaan) paikannut useampia (omia ja lenkkikavereiden hylkäämiä) sisureita siisteissä ja hyvin valaistuissa sisätiloissa. Tärkeintähän on että (1) paikattava kohta on puhdas ja "auki" pyyhkäisty, ja (2) liimaksi nimitetty aine on levitetty tasaisesti ja kauttaaltaan ja sen on annettu kuivua eli liuottimen haihtua ennen paikan laittamista. Ei ehkä aina niin yksinkertaista ulkona ja huonossa valossa.

    Liimaahan se ei ole vaan jotain liuotinta ja pieni määrä kumia. Rema TipTopin kyljessä lukee "Naphta (Erdöl)" ja sen kyllä uskoo haistavansa. Se kumi tarttuu lujasti sisurin pintaan ja sitten paikka tarttuu yhtä lujasti ja pysyvästi siihen kumiin. Jos ei tartu tai jos paikka myöhemmin irtoaa, niin jossain välissä on hutiloitu Tai on erehdytty käyttämään jotain kiinalaista näköistuotetta koska sellainen on ollut saatavilla (tai se on saanut TipTopin vaikuttamaan ylihintaiselta).

    Liiman kuivumisesta putkiloonsa mulla ei ole kokemusta, mutta en silti menisi väittämään että sellaista tapahtuu vain jos jättää korkin sulkematta kunnolla. Mutta voihan toki olla että jos liuotin on päässyt haihtumaan, kumiaines ei enää tartukaan.


    PS Jotkut väittävät että paikkojen sisäpinnassa olisi jonkinlaista vaikuttavaa ainetta sen alumiinikalvon suojaamana. Ehkäpä, mutta kun opin tietämään että lateksisisurin voi paikata vanhasta lateksisisurista leikatulla palalla - kunhan huomaa laittaa sen talkkipinta päällepäin - kokeilin uteliaisuudesta butyylisisurin paikkaamista lateksisisurin palalla. Hieman hämmästyin kun totesin että paikka piti ja kesti jopa maantiepaineet. Sittemmin olen lukenut että sama on onnistunut butyylisisurin palallakin...


    PPS Olen erinomaisen tietoinen siitä että monista sisurien paikkaaminen on turhaa ja tarpeetonta koska sisurit ovat niin halpoja ja että on älytöntä tuhlata aikaansa mokomaan näpertelyyn. En minäkään koe maailmaa pelastavani enkä saituudestani huolimatta tavoittele rahansäästöä, mutta minusta vain tuntuu niin tyhmältä heittää helposti korjattavaa tavaraa roskiin.

  2. #4112
    Pikainen kysymys jarruihin liittyen:

    Voinko käyttää Shimanon SM-RT70 jarrulevyä BR-MT200 jarrujen kanssa? Esim. bike componentsin listauksessa ei ole mainittu hyväksyttyjen jarrujen listassa https://www.bike-components.de/en/Sh...othing-p49899/

  3. #4113
    Liittynyt
    11/2018
    Viestit
    201
    Voi käyttää. Tuo RT70 on itseasiassa vielä jarrutuspinnaltaan oikeaa kokoa, mutta MT200 ei vaan ole icetech.

  4. #4114
    Tyttäreni meni kaatamaan ja solmimaan fillaristaan vaihteet... Osaatteko sanoa sopiiko tähän pyörään:

    https://www.bike-discount.de/en/buy/...-n-aqua-768055

    ... tämä takavaihtaja ja sen korvake? Ulkonaisesti näyttävät tismalleen samanlaisilta kuin vaurioituneet osat.

    https://www.bike-discount.de/en/buy/...l-black-499810

    https://www.bike-discount.de/en/buy/...t-black-459226

  5. #4115
    Liittynyt
    04/2015
    Paikkakunta
    Oulainen
    Viestit
    2.185
    Vaihtajan pitäisi ainakin olla sama, kuin linkin pyörässä, mutta henkarista en osaa sanoa mitään varmaa

  6. #4116
    Liittynyt
    10/2005
    Paikkakunta
    Espoo
    Viestit
    5.435
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti Firlefanz Katso viesti
    Liimaahan se ei ole vaan jotain liuotinta ja pieni määrä kumia. Rema TipTopin kyljessä lukee "Naphta (Erdöl)" ja sen kyllä uskoo haistavansa. Se kumi tarttuu lujasti sisurin pintaan ja sitten paikka tarttuu yhtä lujasti ja pysyvästi siihen kumiin. Jos ei tartu tai jos paikka myöhemmin irtoaa, niin jossain välissä on hutiloitu Tai on erehdytty käyttämään jotain kiinalaista näköistuotetta koska sellainen on ollut saatavilla (tai se on saanut TipTopin vaikuttamaan ylihintaiselta).

    Liiman kuivumisesta putkiloonsa mulla ei ole kokemusta, mutta en silti menisi väittämään että sellaista tapahtuu vain jos jättää korkin sulkematta kunnolla. Mutta voihan toki olla että jos liuotin on päässyt haihtumaan, kumiaines ei enää tartukaan.
    Ei se liimaa tosiaan ole, vaan vulkanointinestettä. Se saa kumin juoksevaan tilaan, jolloin sillä käsitellyt kumipinnat "sulavat" kiinni toisiinsa. Nestettä laitetaan aina molemmin puolin, sekä paikkaan, että sisuriin.
    Liuotin kyllä haihtuu herkästi, joten tuubin sulkeminen on tarpeen, ilmakin kannattaa pusertaa ulos tuubista.
    Uudet pikapaikat ovat sitten erikseen.

  7. #4117
    Liittynyt
    05/2016
    Paikkakunta
    Tampere
    Viestit
    2.827
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti Jpukki Katso viesti
    Päivitystä vähän tähän tapaukseen. Jäi mainitsematta, että pyörä on siis keväällä ostettu ja kilsoja takana vasta noin 700. Kai noi laakerit vähän pidempään luulis kestävän. Pesin tuossa viikonloppuna pyörää ja ilman ketjuja kampia pyörittelemällä ei kuulunut enää mitään ääntä tai tuntunut epätasaisuutta. Sitten kun ottaa kammet pois ja pyörittelee sitä keskiötä sormilla niin tuntuu karheutta. Otapa selvää... No laakereita ei itsesään kai saa auki ilman omaa työkalua, eikä niiden availu pitäisi kai yleensä olla kovin tarpeellista. Polkiessa kuitenkin ääntä ja napsumista kuuluu (myös toisilla ketjuilla ja polkimilla) joten pitänee ottaa keskiöt auki ja putsailla/rasvailla kierteet jne. Motonetistä löytyi sopiva avainkin. Luulen että keskiöiden kierteet vaan kuivat ja siitä nuo äänet lopulta johtuu.
    Naksetta voi kuulua paljon muualtakin, vaikka monesti metakka kuulostaa tulevan keskiöstä. Rungon kautta resonoi vaikka minkämoisia ääniä.

  8. #4118
    Liittynyt
    05/2016
    Paikkakunta
    Tampere
    Viestit
    2.827
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti Marsusram Katso viesti
    Ei se liimaa tosiaan ole, vaan vulkanointinestettä. Se saa kumin juoksevaan tilaan, jolloin sillä käsitellyt kumipinnat "sulavat" kiinni toisiinsa. Nestettä laitetaan aina molemmin puolin, sekä paikkaan, että sisuriin.
    Liuotin kyllä haihtuu herkästi, joten tuubin sulkeminen on tarpeen, ilmakin kannattaa pusertaa ulos tuubista.
    Uudet pikapaikat ovat sitten erikseen.
    Onko pikapaikoista minkälaista sanottavaa? Itse olen muutamiin sisureihin kokeillut parin viime vuoden aikana. Reissussa pohjoosessa pari kertaa tuli tarvetta ja paikkaaminen onnistui mahdottoman helposti. Piti, kävi ja kukkui. Nyt kuitenkin parin viime kerran paikkauksen jälkeen pikapaikka on alkanut vuotaa ja liimapinta ikään kuin antaa periksi ja ilmat karkaavat. On koitettu Topeakin, superstarin ja park toolin paikkoja. Park toolia oli aiemmin, ne ainakin toimivat silloin pari vuotta takaperin. Topeakit ostin verkkokaupasta ja ei voi kehua.
    Onneksi ajan omilla pyörilläni tubelessina

  9. #4119
    Liittynyt
    11/2018
    Paikkakunta
    Länsi
    Viestit
    269
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti cokekola Katso viesti
    Compressionless-vaijerinkuoret normaalissa vannejarrussa: uhka vai mahdollisuus?

    Hankin edellisen työmatkapyörän mekaanisiin levyjarruihin compressionless-kuoret vaijereihin modulaation parantamiseksi, mutta pyörä jäi eläkkeelle ennen kuin ehdin ne asentaa. Nyt olisi maantiekiiturissa Shimanon 105 -sarjan jarruista vaijerien kuoret uusimisen tarpeessa. Kannattaako käyttää nuo compressionless-kuoret siihen? Paraneeko jarrutuntuma vai saattaako se peräti heikentya?

    (Vieressä on fillariliike, joten normikuoretkin saa helposti, ellei compressionlessistä ole hyötyä vannjarruissa.)
    Ainakin mekaanisissa levareissa on ero kuin yöllä ja päivällä compressionleksen hyväksi. En ole asiantuntija, mutta äkkiseltään en keksi syytä, miksei näin olisi myös vannejarruissa? Kertokaa tietäjät.

  10. #4120
    Liittynyt
    11/2004
    Paikkakunta
    Espoo
    Viestit
    7.545
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti Firlefanz Katso viesti
    Pari kysymystä:

    Mitä merkkiä käytit?

    Irtosiko paikka kokonaan tai joltain reunalta vai falskasiko se vain siten että ilma pääsi karkuun?

    Irrotitko läpinäkyvän muovikalvon vai jätitkö sen paikalleen?


    Mä en ole tien päällä paikkaamiseen koskaan joutunut turvautumaan vaan olen (sitten joskus myöhemmin kun olen sattunut innostumaan) paikannut useampia (omia ja lenkkikavereiden hylkäämiä) sisureita siisteissä ja hyvin valaistuissa sisätiloissa. Tärkeintähän on että (1) paikattava kohta on puhdas ja "auki" pyyhkäisty, ja (2) liimaksi nimitetty aine on levitetty tasaisesti ja kauttaaltaan ja sen on annettu kuivua eli liuottimen haihtua ennen paikan laittamista. Ei ehkä aina niin yksinkertaista ulkona ja huonossa valossa.

    Liimaahan se ei ole vaan jotain liuotinta ja pieni määrä kumia. Rema TipTopin kyljessä lukee "Naphta (Erdöl)" ja sen kyllä uskoo haistavansa. Se kumi tarttuu lujasti sisurin pintaan ja sitten paikka tarttuu yhtä lujasti ja pysyvästi siihen kumiin. Jos ei tartu tai jos paikka myöhemmin irtoaa, niin jossain välissä on hutiloitu Tai on erehdytty käyttämään jotain kiinalaista näköistuotetta koska sellainen on ollut saatavilla (tai se on saanut TipTopin vaikuttamaan ylihintaiselta).

    Liiman kuivumisesta putkiloonsa mulla ei ole kokemusta, mutta en silti menisi väittämään että sellaista tapahtuu vain jos jättää korkin sulkematta kunnolla. Mutta voihan toki olla että jos liuotin on päässyt haihtumaan, kumiaines ei enää tartukaan.


    PS Jotkut väittävät että paikkojen sisäpinnassa olisi jonkinlaista vaikuttavaa ainetta sen alumiinikalvon suojaamana. Ehkäpä, mutta kun opin tietämään että lateksisisurin voi paikata vanhasta lateksisisurista leikatulla palalla - kunhan huomaa laittaa sen talkkipinta päällepäin - kokeilin uteliaisuudesta butyylisisurin paikkaamista lateksisisurin palalla. Hieman hämmästyin kun totesin että paikka piti ja kesti jopa maantiepaineet. Sittemmin olen lukenut että sama on onnistunut butyylisisurin palallakin...


    PPS Olen erinomaisen tietoinen siitä että monista sisurien paikkaaminen on turhaa ja tarpeetonta koska sisurit ovat niin halpoja ja että on älytöntä tuhlata aikaansa mokomaan näpertelyyn. En minäkään koe maailmaa pelastavani enkä saituudestani huolimatta tavoittele rahansäästöä, mutta minusta vain tuntuu niin tyhmältä heittää helposti korjattavaa tavaraa roskiin.
    Olen kyllä paikkaillut kumeja hyvällä menestyksellä, joskus mökkimaastoissakin ja kaupungin reiteillä, nyt varmaan hämmentävät lähemmäs 10K km ilman flattia.. taisi olla ensimmäinen krossarilla.

    Taisi olla jotain halpispaikkasatsia. Muovikalvo on joskus tullut jätettyä paikoilleenkin kun ei ole paikan irtoamisen pelossa uskaltanut repiä irti ..
    Nyt paikka irtosi reunasta ja oli niin huonosti kiinni etten edes ehtinyt yrittää pumpata ilmaa.

    Joskus muinoin on ollut samantyylistä ilmiötä, olisiko vielä samn merkin paikoilla .. kun 26" kulkineesssa piti laittaa paikkaa toisensa perään ja meni varmaan koko paketti enkä tiedä mahtoiko pitää.

    Täytyy kokeilla paikata tuo TipTopeilla niin pääsee tuosta traumasta eroon.

  11. #4121
    Liittynyt
    10/2005
    Paikkakunta
    Espoo
    Viestit
    5.435
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti Smo Katso viesti
    Muovikalvo on joskus tullut jätettyä paikoilleenkin kun ei ole paikan irtoamisen pelossa uskaltanut repiä irti ..
    Nyt paikka irtosi reunasta ja oli niin huonosti kiinni etten edes ehtinyt yrittää pumpata ilmaa.
    Kun paikkaa venyttää sitä paikalleen puristaessa kahdella peukalolla, niin se muovikalvo repeää keskeltä halki kahteen osaan. Palat on helppo poistaa keskeltä ulospäin vetäen, eikä paikan reuna irtoa sisurista.

  12. #4122
    Liittynyt
    05/2019
    Viestit
    4.310
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti Smo Katso viesti
    Olen kyllä paikkaillut kumeja hyvällä menestyksellä, joskus mökkimaastoissakin ja kaupungin reiteillä, nyt varmaan hämmentävät lähemmäs 10K km ilman flattia.. taisi olla ensimmäinen krossarilla.
    Kymmenentuhatta on aika hyvin vaikka ottaisi huomioon ettei ole ajettu niin kutsutuilla kevyillä kisarenkailla. Jossain vaiheessa tietysti krossi- tai gravelrenkaankin nappula- tai muu kuvio on etenkin enemmän asfalttiakin ajaessa niin kulunut että rengasrikkoon on ikään kuin syytä alkaa henkisesti valmistautua (ja muistaa pitää pumppu ja varasisuri(t) mukana), Nythän tosin ei uudella krossareilla tainnut vielä olla hirveästi kilometrejä takana.

    En muuten epäillyt etteikö aiempaa kokemusta olisi, arvelin lähinnä että syystä tai toisesta eli olosuhteista johtuen saattoi tulla kiirehdittyä. Hommahan on yksinkertaista (koska minäkin sen melko hyvin hallitsen) mutta missään työvaiheessa ei saisi oikaista. Liima-ainetta pitäisi levittää oikea määrä, ei liikaa eikä liian vähän, se pitäisi levittää tasaisesti - Schwalbe käskee tekemään viisi ristikkäistä pyyhkäisyä! - ja malttaa antaa sen kuivahtaa (ja olla kokeilematta sitä sormella).

    Taisi olla jotain halpispaikkasatsia. Muovikalvo on joskus tullut jätettyä paikoilleenkin kun ei ole paikan irtoamisen pelossa uskaltanut repiä irti ..
    Nyt paikka irtosi reunasta ja oli niin huonosti kiinni etten edes ehtinyt yrittää pumpata ilmaa.
    Paikkaa pitäisi vielä jaksaa painella (reunoihin päin) minuutin pari.


    Lainaus Alkujaan tämän lähetti Marsusram Katso viesti
    Kun paikkaa venyttää sitä paikalleen puristaessa kahdella peukalolla, niin se muovikalvo repeää keskeltä halki kahteen osaan. Palat on helppo poistaa keskeltä ulospäin vetäen, eikä paikan reuna irtoa sisurista.
    TipTopilla noin käykin, halpispaikkaa jota kerran erehdyin käyttämään sai taitella jotta sai muovikalvon repeämään. Mutta toisaalta: Park Tool käskee jättämään muovikalvon paikalleen, koska se auttaa paikatun kohdan liukumista ulkorenkaaseen nähden, toisin sanoen estää sen että vielä tuore paikattu kohta tarttuu ja sen vuoksi irtoaa.

    (Kotioloissa paikatuille sisureillehan on vanhan koulukunnan ohjeiden mukaan hyvä antaa talkkikäsittely esim. muovipussukassa.)



    Lainaus Alkujaan tämän lähetti Marsusram Katso viesti
    Ei se liimaa tosiaan ole, vaan vulkanointinestettä. Se saa kumin juoksevaan tilaan, jolloin sillä käsitellyt kumipinnat "sulavat" kiinni toisiinsa. Nestettä laitetaan aina molemmin puolin, sekä paikkaan, että sisuriin.
    .

    Sinullla on varmasti luja kokemuspohjainen näkemys tuon menetelmän tarpeellisuudesta tai ainakin sen paremmuudesta, mutta eihän sellaista esitetä yhdenkään valmistajan ohjeissa? Uskaltaisin jppa väittää että meidän sisuriaikaa yhä elävien ja sisureiden paikkaamiseen yhä rupeavien keskuudessa ylivoimaisesti yleisempi menetelmä on vain irrottaa se alumiinikalvo ja paikan sisäpintaan koskematta painaa se saman tien paikalleen

  13. #4123
    Liittynyt
    02/2011
    Viestit
    463
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti Kanuuna Katso viesti
    Naksetta voi kuulua paljon muualtakin, vaikka monesti metakka kuulostaa tulevan keskiöstä. Rungon kautta resonoi vaikka minkämoisia ääniä.
    Joo näin voi olla. Jos se kuitenkin tulee samassa kohtaa joka polkaisulla sekä istuen että putkelta niin vahvasti viittaa keskiöön.
    Viimeksi oli täysin samat oireet ja äänet kuin bsa gxp laakerin hajotessa. Lopulta laakerien ja poljinten vaihdon, ja kaiken muun tarkastelun ja kiristelyn jälkeen vika löytyi keskiön yläpuolelta hajonneesta rungosta. Oli tässä kohtaa ratkennut jo ihan kunnolla näkyväksi.

    Joskus ihan kampien irrotus ja kaiken keskiönseudulla olevan kunnollinen puhdistaminen laakereita avaamatta on poistanut kans rahinat ja melskeet.

  14. #4124
    En löytäny keskustelua aiheesta, ehkä en osannu vaan ettiä. Laitoin lokasuojan ja tarakan samaan reikään, jotta saisin tarakan vähän alemmas. Ylempi reikä siis löytyisi. Onkohan tässä jotain riskejä? Racktime ADDitissä tuli mukana vähän pidempi ruuvi, niin mahtui molemmat ja prikka vielä. Kai se jonkun verran viel uppos sinne runkoonkin.

  15. #4125
    Liittynyt
    03/2007
    Paikkakunta
    Kempele
    Viestit
    5.933
    Aina, siis hyvn kauan, on ollut samalla pultilla kiinni, kun pultti riittävän pitkä ja aina riittävän kireällä, saa tavaraa olla paljon kyydissä olemattomin ongelmin. Näin on näreet.

  16. #4126
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti TERU Katso viesti
    Aina, siis hyvn kauan, on ollut samalla pultilla kiinni, kun pultti riittävän pitkä ja aina riittävän kireällä, saa tavaraa olla paljon kyydissä olemattomin ongelmin. Näin on näreet.
    Okkei! Tällä mennään siis. Jossain törmäsin neuvoon, että voi laittaa lokarin kiinni ulommaksi ja sen alle tarakan. Mulla se ei oo mahdollista, ellen saa väännettyä lokarin varsia(?) sopivasti. Tulee siis vähän kauemmaksi se painopiste, mutta ei kai se niin paljoa vaikuta. Eli tällä hetkellä siis pultti->prikka->tarakka->lokari->runko.

  17. #4127
    Liittynyt
    03/2007
    Paikkakunta
    Kempele
    Viestit
    5.933
    Ihan on sama järjestyskin, väliin toispuoleinen raskas kaupparahti sivulaukussa, on kestänyt. Tässä pyörässä vähän korotettu tuo ruuvinpaikka, siis jokseenkin vahva rakenne, noin lienee aina, kun eihän ohueeseen putkeen muutoin kunnon kierrettä. Tarkistus vaan jonkin lastin jälkeen pultin kireyden taso, kuin myös muidenkin tarakan pulttienriittävä kireys, pieniä pultit ovat - ei ylikiristystä.

  18. #4128
    Liittynyt
    10/2011
    Paikkakunta
    Tampere
    Viestit
    703
    Onko tuttu ongelma: Sram Level T -etujarru aiheuttaa yhdessä notkuvan Fox 34 Performance -haarukan kanssa jarruttaessa ärsyttävää värinää: pala haukkaa levyyn kiinni -> haarukka taipuu taakse -> pala luiskahtaa irti ja tarttuu seuraavaan kohtaan ja sama alusta. Seurauksena haarukka värisee nopeasti edestakaisin. Muuten jarru toimii ok.

    Olisiko tuohon saatavilla jotain vähemmän haukkaavia paloja?

  19. #4129
    Liittynyt
    04/2019
    Viestit
    1.457
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti Gargamel Katso viesti
    Onko tuttu ongelma: Sram Level T -etujarru aiheuttaa yhdessä notkuvan Fox 34 Performance -haarukan kanssa jarruttaessa ärsyttävää värinää: pala haukkaa levyyn kiinni -> haarukka taipuu taakse -> pala luiskahtaa irti ja tarttuu seuraavaan kohtaan ja sama alusta. Seurauksena haarukka värisee nopeasti edestakaisin. Muuten jarru toimii ok.

    Olisiko tuohon saatavilla jotain vähemmän haukkaavia paloja?
    Palojen hionta(viila/hiomapaperi), levyn hionta(hienolla vesihiomapaperilla), putsaus ja uusi sisäänajo.

    Lähetetty minun SM-G973F laitteesta Tapatalkilla

  20. #4130
    Liittynyt
    10/2009
    Viestit
    2.053
    Tein 1x8 voimansiirron vanhaan maasturiin niin tarviiko jotain ohjureita laittaa ettei ketju tipu? Tavallinen eturatas ja ajelen hiekkateillä ja sukkulointia.

  21. #4131
    Liittynyt
    05/2016
    Paikkakunta
    Tampere
    Viestit
    2.827
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti Pexxi Katso viesti
    Tein 1x8 voimansiirron vanhaan maasturiin niin tarviiko jotain ohjureita laittaa ettei ketju tipu? Tavallinen eturatas ja ajelen hiekkateillä ja sukkulointia.
    Laita nyt NW-eturatas ensihätään.

  22. #4132
    Liittynyt
    04/2020
    Viestit
    78
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti Benny Katso viesti
    Sramin kierteellisiä gxp keskiöitä olen elvyttänyt menestyksekkäästi. Jos siinä ei ole välyksiä, niin kupit irti, kunnon putsaus (brake cleaner + paineilma), reilusti vaseliinia sisään ja kovaa ajoa.
    Otin sadepäivän ratoksi pyörän olkkariin ja keskiöt irti. Vasemassa laakerissa hiekkaa. Ohuempaa öljyä yritin tarjota ja pyöritellä ylösalaisin, mutta eipä juuri auta. Jos suihkuttelen bräkleeniä sisään ja puhaltelen hetken päästä kompuralla niin ehkä sieltä jotain uloskin tulee, mut mites se sitten rasvataan ilman laakerin avaamista?

  23. #4133
    Liittynyt
    02/2007
    Paikkakunta
    Kouvostoliitos joen mutkas
    Viestit
    1.565
    Tuolla ; https://www.servicearchive.sram.com/...e_manual_0.pdf on kerrottu kierteellisen gxp keskiön rasvauksesta, alkaen sivu 6.

  24. #4134
    Liittynyt
    06/2012
    Viestit
    35
    Puolison pyörästä meni ketjut poikki (2x9 sora/tiagra). Hommasin uudet ja laskin lenkit ja asennus. Lopputulos oli, että vaihteet toimii huonosti, vaikka en säätöihin koskenut. Ja vanhat ketjut oli venynyt aika paljon, kun niitä vertasin uusiin. Kysymys kuuluu, onkohan takapakka ehtoopuolella vai uudet ketjut vielä vaan jäykät?

  25. #4135
    Liittynyt
    08/2018
    Paikkakunta
    Oulu
    Viestit
    115
    Uudet ketjut eivät ole mitenkään jäykät, ne ovat hyvissä rasvoissa tehtaan jäljiltä. Jos se edellinen ketju ehti venyä yli 0,75% niin se takapakka on loppu ja pitää vaihtaa.

  26. #4136
    Liittynyt
    04/2020
    Viestit
    78
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti SSGT-92 Katso viesti
    Tuolla ; https://www.servicearchive.sram.com/...e_manual_0.pdf on kerrottu kierteellisen gxp keskiön rasvauksesta, alkaen sivu 6.
    Ei ole SRAMin keskiöt. Tuo ei varmaan päde kaikkiin kierteellisiin keskiöihin, joten en uskalla lähteä meisselillä vääntelemään ennen kun uudet hankittu ja kunnostaisin ihan vaan harjoittelun vuoksi. Luulen, että hiekkaa on päässyt helposti sisään, kun laakerin sivulla ei ole ollut juurikaan rasvaa suojana.

    Voiko laittaa tilalle esim. nää https://bas-shop.fi/p38628/shimano-x...i%C3%B6laakeri, vaikka ei ole HT2 kammet? kunhan akseli on sen 24mm? Niissä on toisessa päässä vaan sellanen kuusiokololla kiristettävä holkki, eikä mitään tollasia tähtihommeleita.

  27. #4137
    Liittynyt
    01/2011
    Paikkakunta
    Espoo
    Viestit
    2.923
    Mikä keskiö ja mitkä kammet ne ovat?

  28. #4138
    Liittynyt
    04/2020
    Viestit
    78
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti Aakoo Katso viesti
    Mikä keskiö ja mitkä kammet ne ovat?
    Kammet on Spessun Stout Pro. 24mm akselilla. Keskiöistä en tiedä tarkemmin, kuin kierteistä merkintä BC 1.37" ja rungon leveys 73mm. Tää on eka kunnollinen maastopyörä, niin oon vähän pihalla. Yritän vältellä ainakin väärien osien ostamista, kun sit kun on yrittäny laittaa paikalleen, niin ei kehtaa hirveesti palautella...

  29. #4139
    Liittynyt
    01/2011
    Paikkakunta
    Espoo
    Viestit
    2.923
    ^Pikaisen googletuksen perusteella kyseessä on Shimano Hollowtech 2 -tyyppiset kammet, joten luulisin että keskiökin käy. Ne laakeritkin voi toki huoltaa samalla tavalla kuin SSGT-92 linkkaamassa ohjeessa, mutta eihän nuo paljoa maksa uutenakaan.

  30. #4140
    Liittynyt
    01/2020
    Viestit
    1.105
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti Jpukki Katso viesti
    Otin sadepäivän ratoksi pyörän olkkariin ja keskiöt irti. Vasemassa laakerissa hiekkaa. Ohuempaa öljyä yritin tarjota ja pyöritellä ylösalaisin, mutta eipä juuri auta. Jos suihkuttelen bräkleeniä sisään ja puhaltelen hetken päästä kompuralla niin ehkä sieltä jotain uloskin tulee, mut mites se sitten rasvataan ilman laakerin avaamista?
    Joo, juurikin noin niin kuin linkissä oli. Se pölysuoja laakerin etu/ulkopuolelta pitää irroittaa, että saa läpi puhallettua.

    Olen ottanut vielä laakerit irti pyörästä, niin on helpompi puuhastella.

Samanlaisia aiheita

  1. Pikakysymykset.
    By lynxlynx in forum Varusteet
    Vastaukset: 7215
    Viimeinen viesti: 18.10.2025, 06.21

Kirjanmerkit

Viestin säännöt

  • Käyttäjä ei voi aloittaa uusia viestiketjuja
  • Käyttäjä ei voi vastata viesteihin
  • Käyttäjä ei voi liittää liitetiedostoja
  • Käyttäjä ei voi muokata viestejään
  •