GiantElectrobikeHephaGarmin
Sivu 137 / 352 EnsimmäinenEnsimmäinen ... 37 87 127 135 136 137 138 139 147 187 237 ... ViimeinenViimeinen
Näyttää tulokset 4.081 - 4.110 / 10536

Aihe: Jarrut, vaihteet, vanteet... pikakysymykset

  1. #4081
    Liittynyt
    05/2014
    Viestit
    1.009
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti Qilty Katso viesti
    Biltema ja motonet on ainaki joskus myynyt

    Lähetetty minun SM-G973F laitteesta Tapatalkilla
    Tattis. Onko noilla joku "virallinen" nimi?

  2. #4082
    Nickname Guest
    Kysymys cantilever jarruista, onko näillä malleilla jotain eroa jarrutehon tuoton suhteen vai onko tämä vain muotoilu kysymys?




  3. #4083
    Liittynyt
    02/2013
    Paikkakunta
    Vantaa
    Viestit
    1.406
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti Nickname Katso viesti
    Kysymys cantilever jarruista, onko näillä malleilla jotain eroa jarrutehon tuoton suhteen vai onko tämä vain muotoilu kysymys?
    Avid Ultimaten samat länget voi säätää sekä kapeaan että leveää asentoon. Kapeassa asennossa jarrutehoa on valmistajan mukaan 20% enemmän. Leveä yleensä ei kerää mutaa yhtä paljon. Miten asia on eri valmistajien kohdalla niin ???

  4. #4084
    Liittynyt
    10/2009
    Viestit
    2.053
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti hitlike Katso viesti
    Mistä saa niitä kumisia "hihoja" jarrukahvaan? En siis tarkoita STI-kahvojen huppuja vaan maastokahvoihin niitä grippejä, tai mitä ovatkaan nimeltään.

    eBay yms mutta josko Suomesta koska vähän kiire?
    Tämmöset: https://kauppa.mimoto.fi/product/148...g480-musta-1pr

    https://progrip.com/en/product/brake-knob/

    Jenkkilässä taisi olla joku Sticky fingers tai vastaava mutta nopeasti ei löytynyt täältä, eipä noissa kai juuri eroja ole.

  5. #4085
    Liittynyt
    02/2013
    Paikkakunta
    Vantaa
    Viestit
    1.406
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti hitlike Katso viesti
    Mistä saa niitä kumisia "hihoja" jarrukahvaan? En siis tarkoita STI-kahvojen huppuja vaan maastokahvoihin niitä grippejä, tai mitä ovatkaan nimeltään.

    eBay yms mutta josko Suomesta koska vähän kiire?
    Onnistuisiko kutistesukalla. Halpaa, löytyy autotarvikeliikkeistä, ohut ja pysyy hyvin paikoilla.

  6. #4086
    Liittynyt
    02/2011
    Viestit
    147
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti Nickname Katso viesti
    Kysymys cantilever jarruista, onko näillä malleilla jotain eroa jarrutehon tuoton suhteen vai onko tämä vain muotoilu kysymys?
    Alempien jarruteho olisi teoreetisesti isompi mutta Sheldon Brownin mukaan ei ole ero merkittävä: https://www.sheldonbrown.com/cantilever-geometry.html .

  7. #4087
    Liittynyt
    06/2009
    Viestit
    426
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti Nickname Katso viesti
    Kysymys cantilever jarruista, onko näillä malleilla jotain eroa jarrutehon tuoton suhteen vai onko tämä vain muotoilu kysymys?
    Vaimon vanhassa pyörässä oli ylemmän malliset ja omassa vanhassa pyörässä alemman malliset. Koin alemman malliset helpommaksi säätää ja sain ne selvästi tehokkaammin jarruttaviksi, sikäli kun se nyt mitään kertoo.

    Muoks: Omat cantijarrut sain Sheldonin suosittelemiin kulmiin vasta lokarit poistamalla. Sen jälkeen kuivan kelin jarrutusteho ei mielestäni paljonkaan jäänyt edes nykyisen pyörän hydraulilevareista.

  8. #4088
    Minulla on tällaiset kammet:

    https://praxiscycles.com/wp-content/...B_Std_Inst.pdf

    Keskiölaakerit pitäisi vaihtaa eikä praxis m24 bsa -laakeria löydy mistään enää. Käykö tilalle mikä vain bsa gxp bottom bracket, akseli on 24mm halkaisijaltaan mutta spindlen loppuosa kapenee 22mm:iin.

  9. #4089
    Liittynyt
    05/2018
    Paikkakunta
    Järvenpää
    Viestit
    42
    Missä voi vika olla kun satunnaisesti etuvaihtajalla vaihtaessa pienemmälle rattaalle ketju jää jotenkin kiinni/jumiin/tjsp. niin että se osuu chainstayn alapuolelle?
    Ketjut on puhtaat, pestyt ja voideltu Muc Offin Dry lubella, edessä kammet ja rattaat ovat uudet FSA Gossamer Pro:t, takapakka on lähes uusi ja vaihteisto Ultegraa jonka toiminnassa ei ongelmia.
    Alas vaihtessa ketju on yleensä takapakalla noin puoliväliä ylempänä.

  10. #4090
    Liittynyt
    03/2007
    Paikkakunta
    Kempele
    Viestit
    5.933
    Piikkien tarkistus herkin sormin, jossain pientä karstaa, johon ketju hitusen yrittää tarttua. Veikkaan pienempää ratasta, kevyt pyyhkäisy viilalla tai hiekkapaperilla, kun vika löytyy.
    Onhan ketju sopivan mittainen?

  11. #4091
    Liittynyt
    05/2018
    Paikkakunta
    Järvenpää
    Viestit
    42
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti TERU Katso viesti
    Piikkien tarkistus herkin sormin, jossain pientä karstaa, johon ketju hitusen yrittää tarttua. Veikkaan pienempää ratasta, kevyt pyyhkäisy viilalla tai hiekkapaperilla, kun vika löytyy.
    Onhan ketju sopivan mittainen?
    Piikit suorassa eikä sormilla tunnu pesun jäljitä mitään erikoista, olisikin ollut niin syy olisi löytynt.
    Ketjun oletan olevan sopivan mittainen, voimansiirto on toistaiseksi vielä tehdasasenteista vastaava ja takavaihtaja on vielä järkevässä asennossa kun ketju on isoilla rattailla edessä ja takana.
    Voiko liian pitkä ketju aiheuttaa tällaista ongelmaa?

  12. #4092
    Liittynyt
    03/2007
    Paikkakunta
    Kempele
    Viestit
    5.933
    Mitenkäs ketjunpituus kun molemmissa päissä pienimmillä rattailla?

    Takavaihtajan häkin ketjunkireyden jousivoima lähestyy nollaa jos/kun ketju on turhan pitkä. Vois se siten tarttua herkemmin eturattaan piikkeihin - jos tarttuakseen.

  13. #4093
    Joku helppo tapa vetää vaihtajan vaijeri rungon ulkopuolelta. Rove nrb, vähän reipas vuosi ikää ja vaijerin kuoret on rungon sisäänviennissä entiset jo. En edes aja kovin paljoa, lähinnä työmatkaa ja jotain hupia tulee ajeltua. Ei huvita vaihtaa vaijerin kuoria joka vuosi näillä kilsoilla.

  14. #4094
    Liittynyt
    02/2007
    Paikkakunta
    Kouvostoliitos joen mutkas
    Viestit
    1.565
    Saisiko jollain tuollaisilla sen laiteltua ; https://www.bike24.com/p2228635.html?menu=1000,2,85

  15. #4095
    Nickname Guest
    Kysymys 1: Miten leveä on kiekon ulkohalkaisija ( jarrupinnasta jarrupintaan ) vannejarrullisessa alukiekossa jos sisähalkaisija on 19mm?

    Kysymys 2: Pikalinkku kiekoissahan tulee akselit mukana, eikö?

  16. #4096
    Liittynyt
    05/2016
    Paikkakunta
    Tampere
    Viestit
    2.827
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti Nickname Katso viesti
    Kysymys 1: Miten leveä on kiekon ulkohalkaisija ( jarrupinnasta jarrupintaan ) vannejarrullisessa alukiekossa jos sisähalkaisija on 19mm?

    Kysymys 2: Pikalinkkukiekoissahan tulee akselit mukana, eikö?
    1. Riippuu vanteesta. Voi olla vaikkapa 21 mm tai 25 mm tai jotain siltä väliltä.

    2. Monesti tulee, ei aina. Luottaisin, että tulee, jos ei muuten ilmoiteta.

  17. #4097
    Liittynyt
    04/2020
    Viestit
    78
    Nyt tartteis hyviä neuvoja.. joku kepakko sattui sopivasti ketjujen väliin niin, että mokomat pyörähti takapakan ja kiekon väliin. Kotiin nilkutettua otin renkaan pois, mut ketjut on niin tiukassa ettei nyhtämällä tai vääntelemällä hievahdakaan. Pari lenkkiä on siellä ihan syvällä, pinnan juurien ja pakan välissä. Mulla ei tietenkään ole avainta sille pakalle ja huomenna oli tarkoitus rälläillä koko päivä kun kelit suosii. Olisko kellään mitään vinkkejä tarjota? Saako esim niistä akselin reiän ympärillä olevista"muttereista" pakkaa löysättyä yhtään? En uskalla summassa pyöritellä..

  18. #4098
    Liittynyt
    10/2009
    Viestit
    2.053
    Pistä paikkakuntaa niin eiköhän joku jeesaa, kuitenkin viiden minuutin homma ottaa pakka irti ja pistää takaisin. Tai johonkin paikalliseen FB-ryhmään.

    e. Motonet aukeaa näköjään kympiltä niin siellä ainakin on työkalut eli pakka-avain, ketjupiiska sekä avaimeen muistaakseni 19-millinen lenkkiavain.

  19. #4099
    Liittynyt
    04/2020
    Viestit
    78
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti Jpukki Katso viesti
    Nyt tartteis hyviä neuvoja.. joku kepakko sattui sopivasti ketjujen väliin niin, että mokomat pyörähti takapakan ja kiekon väliin. Kotiin nilkutettua otin renkaan pois, mut ketjut on niin tiukassa ettei nyhtämällä tai vääntelemällä hievahdakaan. Pari lenkkiä on siellä ihan syvällä, pinnan juurien ja pakan välissä. Mulla ei tietenkään ole avainta sille pakalle ja huomenna oli tarkoitus rälläillä koko päivä kun kelit suosii. Olisko kellään mitään vinkkejä tarjota? Saako esim niistä akselin reiän ympärillä olevista"muttereista" pakkaa löysättyä yhtään? En uskalla summassa pyöritellä..
    Lähtipä kuitenki. Sellasella pienellä ruuvarilla mahtui nitkauttamaan pinnojen välistä ja samalla pakkaa kääntelemällä lopulta irtosi. Pitää kyllä käydä arkena hankkimassa varalle välineitä.

  20. #4100
    Amatöörille neuvoja kaivattaisiin. Onko uusien hydraulisien levyjarrujen kohdalla normaalia, että jarruttaessa ”rahisevat” / ääntävät uutuuttaan..
    Noin 30km ajoa takana.

    Vaativatko uudet palat jonkin verran sisäänajoa? Vai onko nämä äänet enemmän tai vähemmän erilaisien jarrujen ominaisuuksia..

  21. #4101
    Liittynyt
    05/2016
    Paikkakunta
    Tampere
    Viestit
    2.827

    Jarrut, vaihteet, vanteet... pikakysymykset

    Lainaus Alkujaan tämän lähetti Joosuah Katso viesti
    Amatöörille neuvoja kaivattaisiin. Onko uusien hydraulisien levyjarrujen kohdalla normaalia, että jarruttaessa ”rahisevat” / ääntävät uutuuttaan..
    Noin 30km ajoa takana.

    Vaativatko uudet palat jonkin verran sisäänajoa? Vai onko nämä äänet enemmän tai vähemmän erilaisien jarrujen ominaisuuksia..
    Riippuu rahinasta. Koita ajaa jarrut sisään. 5-10 tehokasta jarrutusta 30->5 km/h ja kuuntele sen jälkeen rahiseeko vielä.

  22. #4102
    Liittynyt
    05/2018
    Paikkakunta
    Järvenpää
    Viestit
    42
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti TERU Katso viesti
    Mitenkäs ketjunpituus kun molemmissa päissä pienimmillä rattailla?

    Takavaihtajan häkin ketjunkireyden jousivoima lähestyy nollaa jos/kun ketju on turhan pitkä. Vois se siten tarttua herkemmin eturattaan piikkeihin - jos tarttuakseen.
    Kyllä se takavaihtaja oli aikalailla vaakasuorassa taaksepäin pienimmillä rattailla, käytännössä jousi ei enää vaikuttanut.
    Napsin kaksi lenkkiä ketjusta pois ja tuloksena oli huima parannus toimintaan yleisestikin.
    Kiitos!

  23. #4103
    Liittynyt
    04/2019
    Paikkakunta
    Kehä 6
    Viestit
    340
    Onko nämä muuten samat paisi mukana tulevat rattaat?

    https://www.bike24.com/p2372227.html

    https://www.bike24.com/p2378308.html

    Olis tarve tuolle singlesetille mutta ilmeisesti kyseessä on Shimanon "on meillä halvempiakin vaihtoehtoja" -malli jota ei ole koskaan oikeasti myyty. Saattaa toki olla että tuo tuplaratasmalli on samanlainen vedätys mutta saldot vain sekoilee.

    Sinänsä ihan sama kumman ottaisi jos vain ketjulinja olisi sama. Molempiin vaihtuisi anyway eri ratas.

  24. #4104
    Liittynyt
    03/2011
    Viestit
    214
    Compressionless-vaijerinkuoret normaalissa vannejarrussa: uhka vai mahdollisuus?

    Hankin edellisen työmatkapyörän mekaanisiin levyjarruihin compressionless-kuoret vaijereihin modulaation parantamiseksi, mutta pyörä jäi eläkkeelle ennen kuin ehdin ne asentaa. Nyt olisi maantiekiiturissa Shimanon 105 -sarjan jarruista vaijerien kuoret uusimisen tarpeessa. Kannattaako käyttää nuo compressionless-kuoret siihen? Paraneeko jarrutuntuma vai saattaako se peräti heikentya?

    (Vieressä on fillariliike, joten normikuoretkin saa helposti, ellei compressionlessistä ole hyötyä vannjarruissa.)

  25. #4105
    Liittynyt
    04/2020
    Viestit
    78
    Maasturin keskiölaakerit (sellaiset kierteellä olevat) alkoi erään kosteamman lenkin jälkeen rahisemaan aika kovasti. Käytin polkimet irti pyörittelin laakereita sormilla niin selvästi hiekkaa sisällä. Saako tai kannattaako noita availla ja millä roippeilla kannattaa ensin varustautua? Keskiöavaintakaan ei vielä ole. Ja onko kuinka tavallista että noihin pääsee reilummin kuraa sisään?

  26. #4106
    Liittynyt
    07/2016
    Paikkakunta
    Nummela
    Viestit
    299
    Tuskin on hiekkaa sisällä vaan vesi päässyt laakeriin ja tuhonnut kuulat / koolit. Uutta tilalle, rasvaus on korkeintaan laastari murtumaan.
    MTB Engineer -blogi: Http://mtbengineer.blogspot.com
    Yeti SB150, SB120, ARC
    Giant Revolt
    Orbea Wild

  27. #4107
    Liittynyt
    01/2020
    Viestit
    1.105
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti Jpukki Katso viesti
    Maasturin keskiölaakerit (sellaiset kierteellä olevat) alkoi erään kosteamman lenkin jälkeen rahisemaan aika kovasti. Käytin polkimet irti pyörittelin laakereita sormilla niin selvästi hiekkaa sisällä. Saako tai kannattaako noita availla ja millä roippeilla kannattaa ensin varustautua? Keskiöavaintakaan ei vielä ole. Ja onko kuinka tavallista että noihin pääsee reilummin kuraa sisään?
    Sramin kierteellisiä gxp keskiöitä olen elvyttänyt menestyksekkäästi. Jos siinä ei ole välyksiä, niin kupit irti, kunnon putsaus (brake cleaner + paineilma), reilusti vaseliinia sisään ja kovaa ajoa.

  28. #4108
    Liittynyt
    11/2004
    Paikkakunta
    Espoo
    Viestit
    7.546
    Mahtoiko olla renkaille pikakysymyksiä .. maantierenkulan kanssa kävin krossarilla kaupungilla kun tuli äkkilähtö ja onnistuin täräyttämään sen pois Pasilasta Keskuspuistoon hämärissä vauhdilla siirtyessä jossain nurkassa vähän oikoessa päällysteen ja maa-aineksen kulmaan ja se tyhjeni metsässä. Nyt ei ollutkaan varasisuria kun olin laittanut sen toiseen renkaaseen ja paikka ei pitänyt .. mahtoikohan sisäkumi olla jotain ainetta jossa ei paikka pysy vai onko paikan liima jotenkin vanhentunut? Juoksi ja kuivui kyllä mutta haju ei ehkä ollut niin tiukka.. koitin kyllä vähän karhentaa sisuria.

  29. #4109
    Liittynyt
    01/2011
    Paikkakunta
    kyröskoski
    Viestit
    433
    Itse kysäisin aikoinaan vanhemmalta pyöräliikkeen omistajalta palkkauksen pitävyys ongelmasta .
    Hän neuvoi tekemään tuplaliimauksen , eli liiman kuivuttua uusi liimaus ja sitten vasta paikka .
    Tällä systeemillä on itsellä paikat alkaneet pysyä , tosin omissa pyörissä sisärenkaat vain varalla.

  30. #4110
    Liittynyt
    04/2020
    Viestit
    78
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti Benny Katso viesti
    Sramin kierteellisiä gxp keskiöitä olen elvyttänyt menestyksekkäästi. Jos siinä ei ole välyksiä, niin kupit irti, kunnon putsaus (brake cleaner + paineilma), reilusti vaseliinia sisään ja kovaa ajoa.
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti MTB Engineer Katso viesti
    Tuskin on hiekkaa sisällä vaan vesi päässyt laakeriin ja tuhonnut kuulat / koolit. Uutta tilalle, rasvaus on korkeintaan laastari murtumaan.
    Päivitystä vähän tähän tapaukseen. Jäi mainitsematta, että pyörä on siis keväällä ostettu ja kilsoja takana vasta noin 700. Kai noi laakerit vähän pidempään luulis kestävän. Pesin tuossa viikonloppuna pyörää ja ilman ketjuja kampia pyörittelemällä ei kuulunut enää mitään ääntä tai tuntunut epätasaisuutta. Sitten kun ottaa kammet pois ja pyörittelee sitä keskiötä sormilla niin tuntuu karheutta. Otapa selvää... No laakereita ei itsesään kai saa auki ilman omaa työkalua, eikä niiden availu pitäisi kai yleensä olla kovin tarpeellista. Polkiessa kuitenkin ääntä ja napsumista kuuluu (myös toisilla ketjuilla ja polkimilla) joten pitänee ottaa keskiöt auki ja putsailla/rasvailla kierteet jne. Motonetistä löytyi sopiva avainkin. Luulen että keskiöiden kierteet vaan kuivat ja siitä nuo äänet lopulta johtuu.

Samanlaisia aiheita

  1. Pikakysymykset.
    By lynxlynx in forum Varusteet
    Vastaukset: 7215
    Viimeinen viesti: 18.10.2025, 06.21

Kirjanmerkit

Viestin säännöt

  • Käyttäjä ei voi aloittaa uusia viestiketjuja
  • Käyttäjä ei voi vastata viesteihin
  • Käyttäjä ei voi liittää liitetiedostoja
  • Käyttäjä ei voi muokata viestejään
  •