ElectrobikeHephaGiantFillari
Sivu 53 / 91 EnsimmäinenEnsimmäinen ... 3 43 51 52 53 54 55 63 ... ViimeinenViimeinen
Näyttää tulokset 1.561 - 1.590 / 2719

Aihe: Ketjujen voitelu

  1. #1561
    Liittynyt
    04/2019
    Viestit
    1.457
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti JackOja Katso viesti
    Rex.
    Tämä. Jo pelkästään sen takia että koko voimansiirto kiiltää puhtauttaan vielä reilun tonnin ajojen jälkeen, maasturissa. Ja ilman mitään putsaamista, pelkällä huuhtelulla irtoaa kurat. Seuraavaksi voisi kokeilla sitä "parempaa" Rexiä.

    Vahassa keittäminen olis varmaan kova.


    Lähetetty minun SM-G973F laitteesta Tapatalkilla

  2. #1562
    Liittynyt
    03/2016
    Viestit
    1.727
    ^ Itse keittelen kesällä parafiini ja parafiiniöljy seoksessa ja ketjut voi lenkin jälkeen heittää puhtaalle lakanalle ilman tahroja. Paras ratkaisu minkä tiedän. Vaatii tosin muutaman minuutin enemmän puuhastelua. Hiljaiset ja lähes täysin likaa keräämättömät ketjut. Sadekeli lyhentää huoltoväliä. Syksyn sadekeleillä kuitenkin turhaa hommaa.

  3. #1563
    Liittynyt
    03/2016
    Viestit
    1.727
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti arctic biker Katso viesti
    Aivan päinvastaiset kokemukset.
    Laitoin saman määrän kuin Rexiä ja Holmeni näyttää näistä pulloista keräävän kaiken kuin kärpäspaperi. Annoin kaksi mahdollisuutta, eli muutama satku ja mustat tahnaiset töhnä ketjut. Puhdistus ja uusi yritys. Sama lopputulos. Maantie lenkkejä pikkuisen sadetta parilla lenkillä.

  4. #1564
    Liittynyt
    01/2011
    Viestit
    46

    Vink vink

    Lainaus Alkujaan tämän lähetti Laroute Katso viesti
    Tuli ostettua halvalla pari pulloa Holmenkoll extremeä ja en muista koska olisin ajanut yhtä paskaisilla ketjuilla. Ketjut ja jockey wheellsit sellaisessa paskahyytelössä parin lenkin jälkeen. Äsken pesin ketjupesuaineella ja paskat ei meinanneet lähteä. Lensivät purkit samantien roskikseen. Eli, halpaa oli.
    Tää on hyvä, paskahyytelö

  5. #1565
    Liittynyt
    05/2019
    Viestit
    4.310
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti Laroute Katso viesti
    Laitoin saman määrän kuin Rexiä ja Holmeni näyttää näistä pulloista keräävän kaiken kuin kärpäspaperi. Annoin kaksi mahdollisuutta, eli muutama satku ja mustat tahnaiset töhnä ketjut. Puhdistus ja uusi yritys. Sama lopputulos. Maantie lenkkejä pikkuisen sadetta parilla lenkillä.
    Kokeneen pyöräilijän omakohtaisille kokemuksille annan aina arvon enkä rupea niitä kiistämään. Kuitenkin on jossain määrin huvittavaa että Rexistä (Domestique) olemme voineet lukea aivan vastaavanlaisia kokemuksia.

    Itse olen kokenut että niin Domestique kuin Lube Extreme voivat aluksi tuottaa pettymyksen sen vuoksi että ne näyttävät keräävän juuri sellaista paksua mustaa töhnää niin ketjuihin kuin rissoihin. Kuitenkin jo toisen tai viimeistään kolmannen voitelukerran jälkeen huomaa ettei sama toistu.

    Itselleni olen selittänyt ilmiön sillä että lika on ketjusta lähtevää vanhaa öljyä jonka kanssa vaha muodostaa "paskahyytelöä" (kuten värikkäästi mutta kieltämättä osuvasti kuvasit). On ikään kuin vaha imisi öljyn ketjun "sisältä" Mutta jos olet puhdistanut ketjut huolellisemmin kuin minä ja yhtä huolellisesti ennen Holmenkolin kuin ennen Rexin käyttöä, selitys ei oikein toimi.


    PS Olen ymmärtänyt että näillä kahdella on se ero että Holmenkolia käyttävän kannattaa pyyhkäistä ketjut voitelun jälkeen sekä antaa liuotinaineen(?) haihtua jonkun tunnin ennen ajoa - kun taas Rexiä ei tule pyyhkiä ja ajamaan milteipä käsketään heti kun on rauhallisesti pyörittänyt kampia muutaman kierroksen.

  6. #1566
    Liittynyt
    09/1999
    Paikkakunta
    Uantaa
    Viestit
    10.328
    Holmenkol Extreme Lune toimii loistavasti omassa käytössä, koko päivän maastoajo räkäkelissä ei ole ongelma ja pyyhkäisyllä saa ketjun puhtaaksi.

  7. #1567
    Liittynyt
    07/2012
    Paikkakunta
    Lahti
    Viestit
    1.481

    Ketjujen voitelu

    Mullakin Holmenkol ollut paras ketju”öljy” tähän asti, toimii ympärivuotisessa maastokäytössä ja jopa punainen Rex keräsi pahemmin likaa rattaisiin ja vaihtajan rissoihin. Ja Rex ei kestänyt sateessa ajoa juuri ollenkaan. Toki ketjusta pitää ennen uuden voiteluaineen käyttöönottoa pestä huolellisesti vanhat öljyt pois, sen jälkeen riittää juurikin tuo rätillä pyyhkäisy seuraavan voitelukerran yhteydessä.

  8. #1568
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti Laroute Katso viesti
    Syksyn sadekeleillä kuitenkin turhaa hommaa.
    Tarkoitatko, että syksyn sateilla vaha ei kestä?

  9. #1569
    Liittynyt
    09/2006
    Paikkakunta
    itähelsinki
    Viestit
    7.653
    En tiijä... kai tästä ketjujen voitelustakin voi tehdä harrastuksen. Itse aika lailla mennyt jollain "no-name"-öljyillä ja eteenpäin on päästy. Tarjouksesta ostin sen Muc-Offin Ceramic-tuplapaketin, missä tosiaan Dry on ihan jees, Wet taas kerää rissoihin kuonaa hullun lailla.

    Nyt laitoin tilaukseen Holmenkol Performancea, katsotaan millaista paskahyytelöä se alkaa pukkaamaan. Talveksi otin myös kokeeksi Squirt:in low temperaturea. Josko se on hyvä tai sitten ei.

    Ainoa valintakriteeri mulla on ollut, että öljy pitää olla tippapullossa, ei spray-pullossa. Spreyn kanssa tuhertaminen on rasittavaa.

    Jos voimansiirto ei pidä ääntä, se on hyvä. Muutenkin kun säät vaihtelee mitä vaihtelee, niin aika vaikea (IMHO) koko ajan olla vaihtamassa märän- tai kuivankelin öljyjen välillä. Varsinkin kun se märänkelin öljy minimissään pitäisi saada sieltä ensin pois. Ketjut pesen tärpättiin upotettuna, kuivaus ja sitten muovipussiin, johon öljyä ketjujen kanssa. Saa olla siellä pari päivää tai pidemmänkin ajan, jos kierrätän ketjuja. Sitten vain kevyt pyyhintä ja ajoon. Samoin jos laitan uudet ketjut. pyyhin ne asentamisen jälkeen kevyesti jarrukliinerillä päältä ja kovaa ajoa. Shimanon terva pysyy niissä ihmeen pitkään, eikä juuri sotke rissoja tai pakkaa.

  10. #1570
    Liittynyt
    05/2011
    Viestit
    82
    Oliko jollain kokemuksia sekä Rexistä että Squirtista? Itsellä jälkimmäistä, mutta saatavuus on aina vähän arpaa. Hyvin pysyy puhtaana ja hiljaisena ketju, kuivalla kelillä tulee vahailtua (1 tippa per lenkki) noin 100km välein, märällä useammin.

  11. #1571
    Liittynyt
    03/2016
    Viestit
    1.727
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti Tsygäilijä Katso viesti
    Tarkoitatko, että syksyn sateilla vaha ei kestä?
    Juu, vaikka parafiini ja parafiiniöljy on seoksena, niin vesi kyllä vaikuttaa siihen nopeasti. Kuivilla keleillä se on kuitenkin unelma. Tässä vähän vinkkiä jos haluat testata. Askarteluliikkeestä kilon pussi parafiinirakeita ja rautakaupasta parafiiniöljyä. Panet kattilaan rakeita ja kaadat hieman parafiiniöljyä päälle. Sulattelet sitä kirkkaaksi seokseksi alle 200 asteessa. Kasta veitsi seokseen ja anna sen jäähtyä. Hiero etusormen ja peukalon välissä veistä. Jos se lähtee pikaisesti sulamaan sormien lämmön ja kitkan ansiosta, niin seos on hyvä. Jos yhä pysyy sormien välissä kovana, niin hieman öljyä lisää, kunnen hierontasulaminen tapahtuu jäähtyneessä veitsessä.

    Kun seos on valmis, niin sinulla on kattilallinen ehtaa ainetta. Pese ketjut huolella ja huuhtele vedellä. Anna vähän valua, kaikkea ei tarvitse kuivattaa, koska vesi kiehuu dippauksessa pois. Pidä ketjuja niin kauan kuumassa vahassa, että mikroporeilu loppuu (vesi kiehuu pois). Nosta ketju pois ja pyyhi välittömästi kangasrätillä kaikki irtoava vaha pois. Nyt on nami ketjut kädessäsi. Jos öljyä on liian vähän seoksessa, niin kova parafiini hilseilee nopeasti pois. Parafiiniöljy sitoo seoksen kiinni ketjuun.

    Kehoitetaan käyttämään lämpömittaria, jottei liuos ylikuumene, mutta itse olen ratkaissut asian simppelimmin. Kun liuos on pääosin sulaa, pohjalla kuitenkin vielä hieman sulamatonta massaa, laitan ketjut sinne. Kun loppukin massa on sulanut, niin laitan lieden kiinni. Ei voi näin ylikuumentua. Anna siinä mikroporeilla ja seoksen täyttää kaikki ketjun koloset.

    Pulloversion saa tuosta litkusta siten, että lisäät seokseen parafiinille sopivan liuotinaineen, joka pitää massan juoksevassa muodossa ja haihtuu annostelun jälkeen ketjuissa. Näin sinulla on huipputavaraa halvalla välivahauksiin.

    Itse laitan kattilaan aina täysin puhdistetut ketjut ja tuo pieni kattila puolillaan tuntuu kestävän loputtomiin vahauskertoja.

  12. #1572
    Liittynyt
    05/2014
    Viestit
    369
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti MRe Katso viesti
    Ainoa valintakriteeri mulla on ollut, että öljy pitää olla tippapullossa, ei spray-pullossa. Spreyn kanssa tuhertaminen on rasittavaa.
    Minusta asia on päin vastoin: tippapullon kanssa tuhertaminen on rasittavaa. Olen kättänyt Muc Off Dry Lubea sprayna, toimii hyvin kuivalla kelillä kesät talvet.

  13. #1573
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti Laroute Katso viesti
    Juu, vaikka parafiini ja parafiiniöljy on seoksena, niin vesi kyllä vaikuttaa siihen nopeasti. Kuivilla keleillä se on kuitenkin unelma. Tässä vähän vinkkiä jos haluat testata. Askarteluliikkeestä kilon pussi parafiinirakeita ja rautakaupasta parafiiniöljyä.
    Tulipa kattavat ohjeet, kiitos 😀 otin kerran yhdet uudet ketjut, pesin bensapohjaisella liuottimella, sitten spriillä ja uitin pelkässä parafiinissa. En ole vielä kokeillut. Saa nyt nähdä, tuliko liian kovaa, kun en tiennyt tosta öljystä. Vaha näytti kyllä tarttuvan hyvin.

    Mietin noita liuottimia parafiinille... se ei kai liukene kovin helposti. Jossain suositeltiin ksyleeniä, mutta pelottaa, että se liuottaa säilytysastiat.

    Paljonko olet ajanut kilsoja ennen uudelleenvahausta ja millä sitten kannattaisi voidella märkinä vuodenaikoina?

  14. #1574
    Liittynyt
    09/1999
    Paikkakunta
    Uantaa
    Viestit
    10.328
    Holmekollen willen wollen procedure:
    - uusi ketju paketista
    - putsaus ketjun päältä liuottimella pyyhkimällä
    - left-leaning liberaali annostelu tököttiä (hyvin sekoitettu ja taskulämmin pullo)
    - kampien pyörittelyä ja ylimääräisen pyyhintä (viimeistään ennen lenkkiä)
    - alkuvaiheessa joutuu lisäämään useammmin mutta kesäkelillä menee helposti 4-5 lenkkiä (10-15h) ennen uutta annostelua, yleensä kuitenkin Suomen kesässä tulee sen verran rähmää pyörään että joutuu putsaamaan
    - normaaliannostelu on tippa per rulla
    - syksyn mutalenkkien jälkeen maastopyörän joutuu joka tapauksessa putsaamaan niin kuivanneesta pyörästä lähtee ketjun lika kertapyyhkäisyllä

  15. #1575
    Liittynyt
    05/2019
    Viestit
    4.310
    ^ Unohdit tärkeimmän!

    Annosteletko Holmenkollisi ketjun ylä- vai alapuoliselle osalle? Toisin sanoen, kun pyörität kampea saadaksesi uutta voideltavaa, siirtyykö jo voideltu osa kohti takapakkaa vai eturattaita?

  16. #1576
    Liittynyt
    04/2015
    Paikkakunta
    Oulainen
    Viestit
    2.184
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti Firlefanz Katso viesti

    PS Olen ymmärtänyt että näillä kahdella on se ero että Holmenkolia käyttävän kannattaa pyyhkäistä ketjut voitelun jälkeen sekä antaa liuotinaineen(?) haihtua jonkun tunnin ennen ajoa - kun taas Rexiä ei tule pyyhkiä ja ajamaan milteipä käsketään heti kun on rauhallisesti pyörittänyt kampia muutaman kierroksen.
    Itse laitan tarvittaessa lenkin jälkeen uudet voiteet ja ennen seuraavaa pyyhkäisen rätillä liiat pois. Joskus unohtuu laittaa, vaikka olisi tarve, niin silloin pyyhin hetikohta voitelun ja pyörittelyn jälkeen. Jos ei pyyhkäise niin sotkee selkeästi enemmän.

  17. #1577
    Liittynyt
    09/2006
    Paikkakunta
    itähelsinki
    Viestit
    7.653
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti Firlefanz Katso viesti
    ^ Unohdit tärkeimmän!

    Annosteletko Holmenkollisi ketjun ylä- vai alapuoliselle osalle? Toisin sanoen, kun pyörität kampea saadaksesi uutta voideltavaa, siirtyykö jo voideltu osa kohti takapakkaa vai eturattaita?
    Minä voitelen yläpuolelle ja pyöritän polkimia taaksepäin. Ainoana perusteena se, että näin öljy ei ole ensimmäisenä siellä rattaissa. Vaihtajan rissaan sitä kuitenkin tarttuu, mutta täysin mihinkään koskemattahan sitä ei vaihdepyörässä voi tehdä. Ja tippa per ketjun rissa yhden kierroksen verran. Sitten rätillä pois ylimääräiset.

    Edellämainittu ei perustu siis muuhun kuin mutuun ja laiskuuteen.

  18. #1578
    Liittynyt
    09/1999
    Paikkakunta
    Uantaa
    Viestit
    10.328
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti Firlefanz Katso viesti
    ^ Unohdit tärkeimmän!

    Annosteletko Holmenkollisi ketjun ylä- vai alapuoliselle osalle? Toisin sanoen, kun pyörität kampea saadaksesi uutta voideltavaa, siirtyykö jo voideltu osa kohti takapakkaa vai eturattaita?
    Milloin minnekin, ei valtavasti vaikuta kun pyöritellään ketjua. Tod näk vaihtelee vielä sen mukaan onko pyörä telineessä vai ei.
    Tärkeämpi ohje varmaan on että antaa kuivua ennen lenkkiä.

  19. #1579
    Liittynyt
    11/1999
    Paikkakunta
    Ravindolas
    Viestit
    654
    Mä olen aivan totaalisen järkyttynyt, että joku jaksaa laittaa tipan per rissa. Ite vaan trööttään Squirttia menemään samalla kun pyöritän noin about ketjun mitan ja thäts it.
    Mut joo, pitää varmaan kokeilla noita suksivoidevalmistajien tuotteita sitten kun toi nykyinen perhepakkaus loppuu. Eli 2022 alussa ellei vuosiajokilsat oleellisesti muutu.
    --

  20. #1580
    Liittynyt
    08/2012
    Viestit
    2.200
    Tippa per nivel kestää kokonaisen minuutin jos sitäkään. Ei mielestäni ole kova vaiva.

  21. #1581
    Liittynyt
    03/2016
    Viestit
    1.727
    Palaan vielä tuohon "Holmenkol Lube Extreme" kokemukseeni. Koska kokemukseni poikkesi, niin radikaalisti muiden kokemuksesta, niin päätin antaa vielä kolmannen mahdollisuuden ja kaivoin toisen pullon autotallin roskiksesta. Pesin eilen ketjut huolella ja annoin niiden kuivua yön yli. Kävin vielä eilen illalla pari kertaa vinhasti pyörittelemässä huoltopukissa, jotta huuhteluvesi poistuisi mahdollisimman hyvin. Aamulla vielä pyörittelin varmuuden vuoksi, koska halusin pois sulkea mahdollisen veden ja kyseisen aineen haittayhteisvaikutuksen. Ravistelin pulloa erityisen pitkään ja huolellisesti. Levitin tipan per nivel kuten aiemminkin. Pari pyöräytystä ja tunniksi jätin siihen vetäytymään. Pesin muuten eilen koko voimansiirron myös. Ennen lenkkiä pyyhin puhtaalla rätillä ylimääräiset pois ketjusta. Ajoin just yhdeksänkymppiä kuivalla maantiellä ja lenkin jälkeen ketjut aivan mustat ja töhnäiset. Nyt kyllä kovin ihmetyttää. Ostin nämä saksalaisesta nettikaupasta, ale -54%. Voisiko olla, että olen saanut jotain kakkoslaatua? Voihan tietysti olla niinkin, etten osaa kyseistä ainetta käyttää. Olen itsekin lukenut aiemmin hyviä arvosteluja, mutta kokemukseni näiden kolmen kokeilun jälkeen on hämmentävä.

  22. #1582
    Liittynyt
    05/2001
    Paikkakunta
    Tampere
    Viestit
    4.689
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti Grr Katso viesti
    Ite vaan trööttään Squirttia menemään samalla kun pyöritän noin about ketjun mitan ja thäts it.
    Samalla tavalla Squirttia itsekin käytän. Kokeilin joskus tuota tippa per rulla ja onnistuuhan se niinkin, mutta menee minulle liian pieneksi näpertelyksi. Alla Squirtin ohje:


  23. #1583
    Liittynyt
    09/2006
    Paikkakunta
    itähelsinki
    Viestit
    7.653
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti Laroute Katso viesti
    Palaan vielä tuohon "Holmenkol Lube Extreme" kokemukseeni. Koska kokemukseni poikkesi, niin radikaalisti muiden kokemuksesta, niin päätin antaa vielä kolmannen mahdollisuuden ja kaivoin toisen pullon autotallin roskiksesta. Pesin eilen ketjut huolella ja annoin niiden kuivua yön yli. Kävin vielä eilen illalla pari kertaa vinhasti pyörittelemässä huoltopukissa, jotta huuhteluvesi poistuisi mahdollisimman hyvin.
    Mitä jos pesee ketjut jollain liuottimella täysin kuiviksi ja öljyää sitten? Vai niinkö pesitkin? Toisaalta, jos ei aine toimi sulla, niin onhan noita maailma täynnä.

  24. #1584
    Liittynyt
    09/2006
    Paikkakunta
    itähelsinki
    Viestit
    7.653
    ^^ Käytännössähän tuolla(kin) tavoin se öljy menee vain niihin ketjun rissoihin. Ei sitä ehdi tuossa juurikaan sinne väliin valumaan. Itse vain tottunut jotenkin laittamaan tippa kerrallaan, niin ei ainakaan jää yhtään rissaa käymättä läpi. Samalla tulee tarkistettua, ettei ketjussa ole mitään vaurioita, kun niitä näissä maastovehkeissä saattaa tulla. Mutta ei tuo huono tapa ole vs. se että spray-purkista losotetaan metrin päästä. Ja siinäkin keskitytään takapakan voitelemiseen. Näinhän yleensä se ei-harrastajalla tapahtuu.

  25. #1585
    Liittynyt
    09/1999
    Paikkakunta
    Uantaa
    Viestit
    10.328
    Se täytyy sanoa että Holmenkolin spray -versio on kelvotonta koska taika-aine jää köntiksi purkin suuttimeen ja ketjuun lentää lähinnä liuotinta.

  26. #1586
    Liittynyt
    07/2012
    Paikkakunta
    Lahti
    Viestit
    1.481
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti marco1 Katso viesti
    Se täytyy sanoa että Holmenkolin spray -versio on kelvotonta koska taika-aine jää köntiksi purkin suuttimeen ja ketjuun lentää lähinnä liuotinta.
    Tähän muuten auttaa kun pitää purkkia 5min kuumassa vedessä lämpiämässä ja ravistaa kunnolla, tämän jälkeen aine tulee hyvin purkista ulos.

  27. #1587
    Liittynyt
    05/2005
    Paikkakunta
    Tampere
    Viestit
    7.684
    Vahapohjaiset on kyllä hyviä, lämpimällä säällä. Mutta onko niitä nollan alapuolella toimivia vahoja olemassa?
    Nyt Muc-Off dry käytössä, ja arvelen että pakkasella sekin jähmettyy...

  28. #1588
    Liittynyt
    04/2011
    Viestit
    1.206
    No sillä Rexillä nyt menty talvellakin. Onhan se suksiketjuvoide
    Musta tuntuu pysyvän selkeästi punaista paremmin kuralällyilyssä näin aistinvaraisesti havainnoiden.
    Raahe Cycling Club - www.facebook.com/raahecc - www.raahecc.fi

  29. #1589
    Liittynyt
    07/2009
    Paikkakunta
    Jyväskylä
    Viestit
    4.577
    On eroja tehdasrasvoissa. Kesällä uusin työmatkapyörään voimansiirron, uudet KMC Z8-ketjut+Microshifttin pakka. XXL myi halpis "valmispakettia".
    100-200km kai menty max ja eilen piti öljytä kun kitisivät kuivuuttaan.
    Campagnolon Chorus-ketjulla on menty nyt 900km ja rasvat on kuin uudessa ketjussa.

  30. #1590
    Liittynyt
    01/2006
    Paikkakunta
    Laru, HKI
    Viestit
    21.129
    Joopati joo, sun tulokset on varmaan keskenään vertailukelpoiset

    Työmatkahybridillä kelissä kuin kelissä (oletan?) ja alustalla kuin alustalla.

    S-Worksilla taas ainoastaan aurinkoisella kelillä sileällä assulla.


Kirjanmerkit

Viestin säännöt

  • Käyttäjä ei voi aloittaa uusia viestiketjuja
  • Käyttäjä ei voi vastata viesteihin
  • Käyttäjä ei voi liittää liitetiedostoja
  • Käyttäjä ei voi muokata viestejään
  •