Sutra kuitukiekoilla — mahdollisuus vai silkkaa rienausta?
Ajattelin jos laittaisi vakiokiekoille vähän järeämmät (maasto)renkaat ja laittaisi vakiorenkaat ”nopeammille” kiekoille.
![]()
Sutra kuitukiekoilla — mahdollisuus vai silkkaa rienausta?
Ajattelin jos laittaisi vakiokiekoille vähän järeämmät (maasto)renkaat ja laittaisi vakiorenkaat ”nopeammille” kiekoille.
![]()
Kona Sutra LTD -21 | Trek Procaliber 6 -19 | Trek Fuel EX 9.x -18 | On-One Rango 29+ -17 | Trek One 1.5 -15 | Ragley BigWig -14 | 2 x Scott Peak -90
Miksei kuitukiekot. Sutra taipuu moneksi. En edes oikein tiedä mikä pyörä Sutra LTD onIlmeisesti ei ihan GG? Täysjäykkä maasturi käppyräsarvilla? Tai perinteisemmin retkipyörä? Omassakin on kuitukiekot, joskin xc-henkisillä maastorenkailla. Todella mukavasti meni lastattu LTD nyt pe-la. Race King Protection 2.2” alla matalilla paineilla, rullaa hyvin ja syö sora/metsäautoteiltä kaiken epätasaisuuden ja pärjää pätkät kivikkoisillakin poluilla.
![]()
Eikös Sutran vakiorenkaissakin (tyyppi varmaan vaihtelee vuosittain) ole jonkin verran karkeutta, joka riittää pitkälle sellaiseen maastoajoon, joka tuolla pyörällä on mielekästä. Itse ehkä miettisin mielummin kakkosrenkaiksi vakiota kevyempiä, jos tarkoitus on ajaa pääosin hyväkuntoista tietä pitkin.
Ainakin -21 mallin WTB Venture 50 on muuten ihan ok, mutta kuraisessa paikassa etenemiskyky on lähes 0. Mutta neulaspolut, kalliot sekä kevyet kivikot ja juurakot menee ihan jees.
Kona Sutra LTD -21 | Trek Procaliber 6 -19 | Trek Fuel EX 9.x -18 | On-One Rango 29+ -17 | Trek One 1.5 -15 | Ragley BigWig -14 | 2 x Scott Peak -90
Omalla kohdalla pyörä muuttui entistä upeammaksi leveämpään renkaaseen mennessä. Tuli ULTD:n nähdessäni mieleen että Konalla taisi olla samansuuntaisia ajatuksia Sutrasta.
Tässä 2019 mallissa oli siis 45mm Riddlerit tehtaalta (ja 55mm meni tilalle). Hyvät ja notkeat Riddleritkin on, jäivät alkuperäisille kiekoille, saattavat tosin mennä johonkin toiseen pyörään. Riddleriä kapeampaa en omille ajoille Sutraan laittaisi, mutta sehän ei estä jotakuta toista menemästä siihen suuntaan jos mielihalu on toisenlainen. Sanoinko, että Sutra taipuu moneksi![]()
Tarkennetaan varmuuden vuoksi, etten tuossa tarkoittanut välttämättä kapeampa, vaan kevyempää. Ja hyvällä pinnalla rullaavampaa.
Ehdota toki rengasta, voisin Sutraan vaikka kokeilla jos on merkittävästi alempi vierintävastus matalalla paineella kuin nyt alla olevassa RaceKingissä.
Sutra tosin on painavahko pyörä (11,0kg ajokunnossa tuo oma koko 52 ja aiemmin laittamassani kuvassa 25kg tavaroineen), joten vaikka renkaista voisi ehkä jonkun 3-400g nipistää en painoa merkittävänä tekijänä pidä. Vierintävastus ja mukavuus edellä. Vähän vaikuttaa myös turhamaisuus - Sutra näyttää omaan silmään tosi hyvälle maastorenkaalla varustettuna![]()
Varmaan ihan hyvä valinta tuo Continentalkin on. Kommentoin lähinnä Markon viestiä. Ja tietysti retkikamoihin lastattuna renkaan kestävyys on tärkeämpää kuin keveys. Toisaalta mitä haetaan kuitukiekoilla retkikäytössä? Olettaisin, että kahden kiekkosarjan taktiikalla nämä matkat ajetaan vakiokiekoilla ja lenkkikäytössä sitten kevyempää. Tosin Marko ei taustoja avannut, joten omien mielikuvien varassa kommentoin.
Race kingit on miullakin yhdessä pyörässä ja mietinkin siirränkö ne tuohon ultrasutturaan, ne on kyllä mukavat ajella. Viime viikolla ajelin noilla maxxis rekon race renkailla satkun lenkin ja kyllä ne saa jäädä alle, ihan hyvältä tuntui nekin enkä kokenut , että häviää paljoakaan race kingeille.
Muuten tuo pyörä on kyllä mainio kapine, sillä voi kurvata oikeastaan aika monipuolisesti sinne minne nenä näyttää, taipuu niin moneen menoon. Lainaan nyt tätä ketjua näillä höpinöillä, sanokaa jos pitää eri ketju tehdä tuolle ultd:lle.
Ajatus minulle oli tosiaan juurikin niin, että hankkisi toiset oleellisesti kevyemmät kiekot "perusgravelointiin" ja laittaisi noille vakioille jotkin kookkahkot mutta rullaavat renkaat bikepackingkäyttöön. Kokemukset nykyisestä päkkäilykäytöstä 29x3.0" WTB Rangereista ovat sen sunntaiset että ilmatila tuo paljon käyttökelpoisuutta ja mukavuutta matkantekoon. Ja taas perusgraveloinnin näkövinkkelistä vauhdin surma lienevät nuo syntisen raskaat vakiokiekot. Jos löytäisi jotkin <1500g kiekot sopuhintaan ja niille jokin kevyt ja erittäin rullaava kumi -- ja vaikka jokin e13 9-39 pakka niin saisi välitystäkin siinä käytössä pidennettyä.
Kona Sutra LTD -21 | Trek Procaliber 6 -19 | Trek Fuel EX 9.x -18 | On-One Rango 29+ -17 | Trek One 1.5 -15 | Ragley BigWig -14 | 2 x Scott Peak -90
Käytin oman -20 mallini kiekot rihdattavana ja erityisesti kiristeltävänä, ja kiristettävää kuulemma löytyi. Tämä kannattaa varmasti myös uusien mallien ostajien huomioida. Ketjussa on aiemminkin mainittu alkuperäisten kiekkojen ominaisuuksista ja spekuloitu mm. sisäänajon jälkeisen rihtauksen tärkeydestä. Ehdin omallani ajaa n. 450km ja kiekot olivat vielä suorahkot. Rihtaaja meinasi, että hieman aiemminkin olisi voinut tuoda työstettäväksi johtuen juuri noista pinnojen kireyseroista. Tunnen myös yhden tapauksen, jossa etukiekon kehä räjähti ajossa alle ja takakiekkoon alkoi pinnan reikiin tulla halkeamia.
Mikäänhän ei ole ikuista, mutta nämä WTB:n KOM kehät saattavat olla vähän tällaisia.
Purin itse pyörän uutena oikeastaan ohjainlaakerin kuppeja lukuunottamatta atomeiksi ja suihkin kaikkialle minne vain sain suuttimen menemään ja tuntui järkevältä. Tuo emäputki taisi jäädä kaikkein vähiten suojatuksi, mutta siinähän on suora alaspäin menevä pinta, joten veden ei ainakaan teoriassa pitäisi siellä seisoa niin pahasti kuin esim. keskiön alla. Keskiön alta kannattaa sitten poistaa se vaijeriohjuri (joka on myös rovessa), koska sieltä paljastuu keskiön ainoa vedenpoistoreikä. Tyhjäähän se ohjuri siellä onkin näin 1x -setupissa.
Ostin Sutra LTD:n kevättalvella työmatkakuljettimeksi. Nyt on mittarissa arviolta 2000km.
Ainoa mikä tuossa on selkeästi heikoin lenkki, kiekot. Vetelät kuin mummofillarissa, rihtaamalla saa suht asialliset, mutta pyörän muuten jykevään ilmeeseen nähden rimpulat.
Ylva Hubatsa muokkasi tätä : 16.10.2020 at 21.30 Syy: unohtu
^saako kysyä paljonko on kuskilla elopainoa? Näin 75kg painoisena en huomannut löysyyttä originaaleissa, vaikka nyt onkin toiset kiekot alla. Renkaat vaihdoin myös, kun oli 45mm Riddlerit 2019 mallissa. Venture 50mm on varmaan jo paremmin sopiva kun on lisää leveyttä.
Menee vähän OT, mutta täsmälleen samanlaisia kokemuksia WTB kiekoista, aika vetelää kuraa. Itsellä myös ensiasennuskiekkoina jotkut WTB:n tekeleet. Etukiekko varsinkin olisi pitänyt kiristellä heti. Ehdin ajella tovin ennenkuin huomasin, että osa pinnoista aivan löysällä. Kiristelin itse, pientä heittoa jäi. Mutta on nuo nyt toistaiseksi talvikiekkoina menneet. Kaverilla kävi taas WTB takakiekolle juuri yllä kuvaillulla tavalla, kehä halkeili pinnojen kohdalta
No turha murehtia kummemmin, koska jo 300€ saa hyvin paljon asiallisemman setin tilalle, jos (kun) rupeaa vatuttamaan WTB:t liikaa. Esim. https://www.bike24.com/p2334140.html
Viestejä tosiaan kadonnut tästä välistä, mutta mulle tuli lähes ajamaton -19 mallin Sutra LTD tuossa vuodenvaihteessa. Päädyin lopulta hphuhtin esimerkistä laittamaan myös Contin Race King Protection 2.2" renkaat alle ja voi että on hyvä talvipyörä tämä näillä. Ajoin alkuperäisillä 45mm riddlereillä hetken ja rullasivat niin hyvin etten uskaltanut laittaa mitään race kingiä rouheampaa alle. Mezcal XC race oli siis loppusuoralla vaihtoehtona. Saa nyt nähdä että saako tässä hiukan liioitellusti myydä maastopyörän pois, toki nämä lumen tasoittamat polut voi vähän hämätä kuinka hyvin tällä pääsee polkujakin, mutta en ole nyt käytännössä maasturiin koskenut tämän hankinnan jälkeen.
Mitäs raati on mieltä koosta: 184/88, runko 54 vai 56?
Mun mielestä selkee 56, ellei ohjaamoa tarvi saada erityisen alas.
Kertokaas nyt asiantuntijat vielä aloittelijalle että milloin kannattaa miettiä halvemman perus sutran ja milloin ltd:n hommaamista? Tällä hetkellä näyttää tuon perusmallin saatavuus olevan huonompi kun taas ltd mallia saisi suoraan kaupasta. Retkikäyttö on vaatimuksena mutta kyllä pyörää mielellään muutenkin ulkoiluttaisi.
Miten noiden koot menee?
Jollain sivulla suositeltiin ottamaan yhtä pykälää pienempi, kuin mitä normaalisti?
Eli jos nyt on Cyclo 56 kokoa, niin Sutra LTDssä olisi 54 soppelimpi?
Inseam on vain ~81cm, joten taitaa olla pituuteen nähden lyhyehköt koivet.
Tuosta on tässä ketjussa aiemminkin keskusteltu. Mutta mihin olette päätyneet ja miltä tuntuu?
Nyt vasta tajusin katsoa geometriataulukosta mittoja.
Tuossahan on yläputki aika korkealla, joten selkeästi se näyttäisi olevan 54 kokoisen paikka.
PekkaLyyti muokkasi tätä : 24.02.2021 at 21.21
Ihan sen mukaan, että kumman osat ja varustelu sopii omaan käyttöön paremmin. Sutra on valmis sivulaukuille ja isommalle kuormalle, Ltd enempi bikepacking-hommiin. Halvemmassa kannattaa huomioida mekaaniset jarrut ja tangonpäävaihtajat. Jos niistä ei tykkää, niin päivitys tulee kalliiksi.
Puskis sanoi paremmin sen mitä itse mietin. Hyvä että pysyin hiljaa, voin sitten kehua sivustaItse suosittelen LTD, en kestäisi tangonpäävaihtajia. Hyvät tietty jos kiertää maapalloa pyörällä.
PerusSutra on omaan silmään enemmän sellainen Afrikankiertolaite. Mahdollisimman paljon helposti korjattavaa osaa kiinni, tosin tämäkin on vain oma mielikuva. Minä laitoin LTD malliin tarakat retkeilyä yms. varten ja edelleen ostaisin LTD mallin. PerusSutraan on tosi kallista vaihtaa modernimpaa kalikkaa tilalle. Kumpikaan pyöeä ei mikään kisakireä Graveli kuitenkaan ole vaikka LTD mielestäni peruskruisailuun paremmin soveltuu.
Valmistajien tavat ilmoittaa pyörien koko vaihtelee. Sutrassa tuo on ainakin sillä tapaa looginen, että menee yksi yhteen satulaputken pituuden kanssa. Korkea tuo on, mutta sulla on jaloissa niin reilusti pituutta, ettei standover tule ongelmaksi. Jos haluaa urheilullisemman ajoasennon, niin sitten varmaan pienempi koko tai ehkä ennemmin jokin ihan muu pyörä.
^Itse menisin pienemmällä, varsinkin retkipyörässä hieman matalampi standover saattaa olla eduksi... Geometriat vaihtelee mutta omissa pyöritty 52-54 koossa kuskin ollessa 180cm...
Sattuuko joku muistamaan/tietään vakiostemmien mitat rungoissa 54 ja 56? 70mm?
Sellainen hatara muistikuva itselläni on, että ko'oissa 54 ja 56 stemmi olisi molemmissa 70-millinen. Ainakin viiskutosessa on. Koossa 58 on 80-millinen. Sen tarkistin äsken.
Ja mitä aiempiin keskusteluihin sopivan runkokoon valinnasta tulee, minä arastelin alkujaan 58:n ostoa, kun se tuntui niin ISOLTA. Koeajettuani 56:n totesin, että stemmiä täytyisi pidentää. Päädyin sitten suosiolla isompaan pyörään. Se kävi kyllä kalliiksi, sillä 56:n olisin tuolloin saanut sopuhintaan käytettynä.Riippuu tietysti kuskin mitoista ja suunnitellusta käytöstä, mutta LTD on nähdäkseni tarkoitettu korkeaksi ja ajoasento pystyksi, joten ison koon voi ottaa, kunhan standover mätsää.
Perus-Sutturan ja LTD:n eroja käytiinkin edellä ansiokkaasti läpi. ULTD:n omistajia en tunne eikä moista ole tullut vielä vastaan (kuin kaupassa). Minäkin haluaisin tietää, mihin käyttöön moisia hankitaan.![]()
Kirjanmerkit