Uusien kiekkojen hankinta ei ole koskaan huono juttu, alkuperäiset pyörissä enemmän kuljetustuet rungon naarmuuntumisen estämiseksi.😁
Uusien kiekkojen hankinta ei ole koskaan huono juttu, alkuperäiset pyörissä enemmän kuljetustuet rungon naarmuuntumisen estämiseksi.😁
On kai noi alkuperäiset melko kevyet ja navat pyörii pehmeästi ainakin uutena?
Totta! Tällä hetkellä vahva ehdokas on DT 350 napa ja HX 491 sähköpyörävanne 150kg kantavuussuostiuksella. Menee 100kg kaveri ja romut helposti kyytiin.Pinnoiksi sitten competition 2/1.8 ja ammattilainen kasaamaan.
Ihan hyvät kiekot ne on ajella. Ne olisi omalla kohdalla vaan pitänyt käydä erittäin huolellisesti läpi ekan 200km jälkeen ammattilaisen toimesta. Ei ole aiemmin ollut tarvetta minkään pyörän kanssa, vaan aina on omat taidot riittäneet. Muistaakseni joku muukin valitteli, että pinnakireydet oli ihan mitä sattuu.
Taisin saada euroopan viimeisen 58cm sutturan ja ai ettien että. Onhan tuolla leuhka tykitellä soralla entiseen alumiiniseen sinkulaan verrattuna. Ennen kuin alan litkutushommiin, niin oliko näissä nyt vanteet teipattuna valmiiksi vaiko ei? Paketista löytyi ainakin WTB:n (oletus) tubeless venttiilit valmiina.
Lisäksi akseleista paljastui omituisuus. Tuolta NDS puolelta kun yritin kiristää paikalleen, niin kuusiokolo ei uponnut kuin millin tai pari sinne istukkaan. Hieman yritin kiristää, mutta tunsin heti, että tämä pyöristyy tästä aika sukkelaan. Onneksi DS puolelta pystyi kans kiristelemään ja siellähän on syvät ja hyvät hahlot sitä varten. Vääntimenä oli Bondhusin kuusiokolo, eli työkalun laadusta ei pitäisi jäädä kiinni.
Keula tuntui tuon alumiini/hiilari keulan jälkeen yllättävän löysältä. Jarruja sisäänajaessa tunsi selvästi keulan antavan myöten ja jopa antavan hieman tärinää kuskille. Rengaspaineet olivat kyllä aikalailla siellä Ventureiden suositusten yläpäässä.
Mulla ainakin 2019 mallissa oli vanteissa valmiina teipit. Kun litkutin, halusin jostain syystä teipata uudestaan, ja revin valmiit teipit pois. Alta paljastui toinen kerros kapeampaa teippiä, jonka tarkoitus on suojata vinyyliteippiä pinnoilta. En kuollaksenikaan muista tuon ohuemman teipin nimeä, enkä löydä sitä WTB:n sivuilta. Joku WTB:n oma systeemi se oli. Päädyin sitten vaan vetäsemään sähköteipillä sen kapean teipin päälle pari kiekkaa, kun ylileveällä vinyyliteipillä sain aikaiseksi vaan ilmakuplia.
Kapealla Gorilla-teipillähän tuon teippauksen voi hoitaa, jos ei olisi valmiina vinyyliteippejä.
Otin todesta markkinointitermin ”mountainbike with dropbars”. Pitkällisen shoppailun, hieman RCZ-kaupassa miinaan ajamista (tulikin vm. 2015 kiekot, ihan niin vanhaa en odottanut) ja em. syystä tarpeellisen, ystävällisen foorumijäsenen metallisorvausavustuksella Sutra sai toisen kiekkosetin maastorenkailla.
Hulvattoman hauskaa oli lähipoluilla äsken testatessa, saa niistäkin uutta irti. En ehtinyt edes litkuja laittaa kun piti päästä testaamaan, ilmat kun pysyy ilmankin. Ajatuksena olisi ajella rohkeasti minne vain, välittämättä siitä jos tie muuttuu poluksi.
![]()
^^^allekirjoitan hauskuuden, itsellä Sutrassa alla 2,2" Speedking Racesportit eikä tarvitse juuri jarrutella kun siirtyy asfaltilta polulle. 27,5" vanteet tilauksessa, niille olisi tarkoitus pyöräyttää 2.6" renkaat vähän karkeammalla kuviolla.
Itse itselleni vastaten.. Pari tuntia tästä postauksesta olinkin jo tallissa ähertämässä ja sain ilokseni todeta, että teipit olivat valmiina. En ottanut edes koko rengasta irti, vaan jätin toisen puolen hyllylle ja tarkistin vain teipin kunnon, heitin tubeless venttiilin paikalleen ja (high volume-)lattiapumpulla toinenkin kylki paikalleen. Appelsiinimehut sisälle ja tubeless tehty. Aikaa meni 30min. Ikinä ei ole tubeless hommat olleet näin helppoja.
Pitääkö perustaa eri ketju.. Kona on tuomassa ”ULTD”-mallin, joka tuo vahvasti mieleen sen mitä omalle LTD:lle tuli tehtyä. Maastorenkaat, mutta lisäksi vielä dropperi. Sen jätän itse laittamatta
https://bikepacking.com/news/kona-sutra-ultd/
Kysäisen tässä topikissa tyhmiä kun ei viitsi uutta avata. Olen miettinyt omaan Roveen vastaavanlaista karkeaa ruostesuojausta mielenrauhan vuoksi niin voiko kotelosuojasprayn suihkimisesta esim. satulaputken ja kaikkien kiinnityspaikkojen ruuvien rei'istä olla jotain haittaa muille osille, eli pitäiskö pyörää purkaa ennen kuin alkaa rungon sisälle suihkimaan tuota tököttiä?
Hei, nyt kyselyjen jälkeen niin Kona Sutra LTD päälimmäisenä mielessä. Ensi vuoden malli. Tarkoituksena aika lailla puolet ja puolet työmatkapyöräilyä ja retkipyöräilyä. Sorateitä varmaan noin 20 prosenttia. Mitä mieltä kyseisestä tai ennen kaikkea ne huonot puolet? Osia katsoin jo niin aika laadukkaalta vaikuttaisi 2300 euron hintaan.
Tällä hetkellä ollut alla xxl:n oma hybridi mutta aivan toivoton tapaus.
Hyvä pelihän se on, kiinnityspaikkoja ja rengastilaa löytyy. Huonoina puolina rungon paino ja tästä johtuva jäykkyys lastaamattomana sekä 1 1/8" emäputki johon sopivat hiilikuituhaarukat hyvällä rengastilalla ovat todella kortilla. Tämä joko häiritsee tai sitten ei, toisaalta runko on varmasti kestävää tekoa. Yhden eturattaan systeemissä maksimikoko on pienehkö 38T ja ainakin pari vuotta vanhoissa malleissa vaihtajankorvake oli tehty juustosta. Siinäpä ne huonot puolet sitten olivatkin, plussia kyllä riittää.
ULTD samantien, se on upea, kävin eilen katsomassa. LTD mallin hinta näkyy nousseen parin vuoden takaa vaikka ei ole osat muuttuneet mihinkään, kova kysyntä? Itsellä siis LTD ja tykkään kuin hullu puurosta![]()
Sutra LTD:n osto oli minulla mielessä jo vuosia sitten, kun ensimmäistä droppitankotyömatkapyörääni haeskelin. Koska liikkeet myivät silloinkin LTD:n osalta eioota ja toisaalta koska hinta tuntui kovalta, päädyin lopulta XLL:n tarjouspyörään, joka täytti silloiset tarpeeni (droppitanko, hydrauliset levyjarrut, kiinnityspaikat lokasuojille ja tarakalle, 1x11 voimansiirto jne). Ei Sutra LTD mielestä mihinkään missään vaiheessa hävinnyt ja keväällä sellaisen lopulta hankin. Ehdottomasti mukavin pyöräni ajaa.
Hyviä ja huonoja puolia on ansiokkaasti jo lueteltu. Hybridistä siirtyvälle ajoasento on varmaan heti alkuun luonteva. Minusta tuntui koeajolla kuin olisin traktorin puikkoihin hypännyt. Miten tuon nyt sitten paremmin selittäisi. Sen voisi ehkä vielä sanoa, että pyörä on mielestäni vähän turhan hieno ympärivuotisessa työmatkapyöräilyssä sotkettavaksi, etenkin jos pelkää suolan syövän teräsrungon.
Mukana tulevat renkaat (WTB Venture) keräävät sitten kaikki terävät kivet kuvion sekaan, joten rengasrikkoihin on syytä varautua. Omani ovat vielä litkuttamatta. Se saattaa auttaa tilanteeseen. Toisilla kiekoilla mulla on WTB Bywayt, eikä niillä rengasrikkoja ole vielä sattunut kohdalle.
^Veikkaisin 56. Paras kokeilla tietty.
Kokeilu olis tietysti paras, mutta eikös noista sanota että mieluummin pykälää pienempi kuin taulukko kertoo. No kait tuon sitten joku miulta edullisesti ostaa jos ihan mettään menee ostos
![]()
Rovessa ainakin tulee vakiona 40T
Sent from my iPhone using Tapatalk
Alkuyön hämärinä tunteina lähti ULTD tilaukseen.
Eipä tuota näköjään enää olis tänään iltapäivällä ollut saatavillakaan miun kokoa bikeshopissa. Mites nuo maxxiksen rekon race kumit, liekö ihan hyvät ? Näin äkkiseltään vois muuten olla kerrankin pyörä, ettei tarvii heti uutuuttaan tehdä muutoksia kokoonpanoon.
Varmaan sopii renkaat mainiosti. Itsellä Sutrassa Contin Race Kingit, aika vastaavat. Litkuttaa tietysti pitää heti..Foorumeilta löytyy joka renkaasta haukkuja ja kehuja, paras kokeilla miltä tuntuu.
Sutra ULTD on kyllä komean näköinen pyörä. Kävin muutama viikko sitten Ajopyörässä ajamassa Sutra LTD:n ja Rove LTD:n. ULTD-mallia ei ollut mulle sopivassa koossa. Rovessa oli ratkaisevaa mulle 2xvoimansiirto. Sutrassa kun oli 1x, niin tuntui että suoralla pyörätiellä loppui heti välitykset kesken.
Itselläni oli nimenomaan ULTD kiikarissa, mutta koeajo kallisti sitten vaa'an kuitenkin LTD:hen. Kun oli mahdollisuus koeajaa kumpaakin mallia peräkkäin aina välillä pyörää vaihtaen, tuntui LTD kuitenkin herkkäliikkeisemmältä ja kivemmalta. Ja vaikka mitään keijukaista ei kummassakaan olettanutkaan saavansa, niin ULTD oli silti ihan järkyttävän raskas. Polkimineen näytti puntari 13,4 kiloa, kun LTD:lle näytti 11,4 kg. En edelläänkään ymmärrä, miten hissitolppa, 2mm leveämmät kiekot ja eri renkaat voisivat aiheuttaa noin hurjan eron -- olisiko sitten runkokin tehty paksummasta putkesta.
Kona Sutra LTD -21 | Trek Procaliber 6 -19 | Trek Fuel EX 9.x -18 | On-One Rango 29+ -17 | Trek One 1.5 -15 | Ragley BigWig -14 | 2 x Scott Peak -90
Kyseessä on teräsrunko, niin laitettu varmuusvaraa, ettei niin äkkiä ruostu puhki ja värikin valittu sen mukaan ettei niin ruosteet näy. Tiedostin kyllä tuon painoeron, mutta silläkin uhalla tilasin, kun vaakalla vähemmin tulee ajoa. Ajelen sitten ihan hiljaa ja oikeaa reunaa niin pääsee keijukaiset liitämään ohi
![]()
Joo, hieno pyörä se ULTD on. Itselle vaan oli ylläri tuo ero ja kun koeajolla koin ULTD:n selkeimmäksi pihviksi hissitolpan niin päädyin LTD:hen. Nyt vaan odotellaan se joksus saapuu.
Kona Sutra LTD -21 | Trek Procaliber 6 -19 | Trek Fuel EX 9.x -18 | On-One Rango 29+ -17 | Trek One 1.5 -15 | Ragley BigWig -14 | 2 x Scott Peak -90
Mites tuon ltd:n renkaat soveltuvat maantieajoon? Itsellä tekisi mieli vaihtaa kapeammat alle.
Kirjanmerkit