GiantHephaElectrobikeGarmin
Sivu 252 / 515 EnsimmäinenEnsimmäinen ... 152 202 242 250 251 252 253 254 262 302 352 ... ViimeinenViimeinen
Näyttää tulokset 7.531 - 7.560 / 15442

Aihe: "Gravel Grinding" -fillarit

  1. #7531
    Liittynyt
    08/2007
    Paikkakunta
    Tampere
    Viestit
    480
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti Aakoo Katso viesti
    Vähän jaloista toki kiinni tarvitseeko sitä 9 piikkistä vai ei, harvemmin itsellä tulee soralla yli viittäkymppiä ajeltua. Ehkä alamäkiin tarkoitettu ylivaihde?
    Sorapyörällä tulee ajettua kyllä asfaltillakin, hienous on siinä että sopii joka pinnalle. Itsellä nyt 1x väliaikaisesti, kun 2x osien tulo venyy. Just ajelin mökille 50/50 soraa ja asfalttia. Kyllä kaipasin toista eturatasta.

  2. #7532
    Liittynyt
    08/2007
    Paikkakunta
    Tampere
    Viestit
    480
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti stenu Katso viesti
    Välitysten suhteen joutuu tekemään kompromissin siitä, että riittääkö välityksiä myös sille 10 prosentille vai haluaako mielummin välitykset, jotka 90 prosenttia ajasta toimii mahdollisimman hyvin.
    Jos haluaa 100%hyvän pyörän, niin miksi tyytyisi 99% hyvään voimansiirtoon

  3. #7533
    Liittynyt
    04/2005
    Paikkakunta
    Hki
    Viestit
    6.260
    ^ Niin sitten, kun joku vielä osaisi kertoa, miten se kompromissiton voimansiirto tehdään - tai 100-prosenttisen hyvä pyörä..
    “Riding a good steel bike, I tell you, is the closest thing to flying without leaving the planet.”

  4. #7534
    Liittynyt
    05/2001
    Paikkakunta
    Tampere
    Viestit
    4.691
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti stenu Katso viesti
    .. miten se kompromissiton voimansiirto tehdään - tai 100-prosenttisen hyvä pyörä..
    100% hyvästä pyörästä en tiedä, mutta voimansiirrosta saisi aika lähelle täydellisen 3x12:lla. Iso välitysskaala ja riittävän pienet hypyt vaihteiden välillä. Tuohon sekventiaaliset sähkövaihteet, niin se on siinä.

  5. #7535
    Liittynyt
    06/2008
    Paikkakunta
    Etelä-Ranska ja Espoo
    Viestit
    808
    Ja noin tuhatsata päällekkäistä välitystä. Täydellisyys tuollaisessa olisi omasta mielestäni todella kaukana. Jos pyöräilyn syvin tarkoitus olisi vaihdella vaihteita, niin sitten tuo olisi täydellinen, muuten kyllä ei.

  6. #7536
    Liittynyt
    01/2006
    Paikkakunta
    Laru, HKI
    Viestit
    21.148
    Joo... 4x13 olisi vielä parempi.


  7. #7537
    Liittynyt
    05/2001
    Paikkakunta
    Tampere
    Viestit
    4.691
    Tietty jos joku tykkää antaa puuttuvien välitysten määrätä kadenssinsa, ajovauhtinsa, tehonsa ja reittinsä, niin sehän on ok! Kun pyörästä löytyy riittävä määrä välityksiä, voi itse päättää paremmin nuo mainitut. Minulle kelpaisi esimerkiksi 1:2 - 5:1 (1000%) sopivan pienillä hyppäyksillä sorapyörään. Tuohon riittäisi hyvin 1x21 (40:80 - 40:8) 12% hypyillä. Varmaan silti olisi helpompi toteuttaa vastaava triplalla kuin laittaa taakse 80-piikkinen. Etuvaihtajalla myös pääsee äkkiä loikkaamaan suuren hypyn välityksissä, mistä on hyötyä mäkisissä paikoissa.

  8. #7538
    Liittynyt
    06/2016
    Viestit
    3.165
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti Pexi Katso viesti
    Ja noin tuhatsata päällekkäistä välitystä. Täydellisyys tuollaisessa olisi omasta mielestäni todella kaukana. Jos pyöräilyn syvin tarkoitus olisi vaihdella vaihteita, niin sitten tuo olisi täydellinen, muuten kyllä ei.
    Päällekkäisten välitysten tai ylipäätään vaihteiden määrä ei ole kiinnostava asia. Ajattelen niin, että aina pitää olla käytettävissä sopiva välitys. Tai sen verran lievennän määritelmää "aina", että 46-12 on aivan riittävä ja vaikka suurimmissa alamäissä voisikin vaihtaa suuremmalle, tuo riittää oikein hyvin. Keskinopeus ei enää pidemmillä välityksillä kasvaisi yhtään.

  9. #7539
    Liittynyt
    05/2015
    Viestit
    17.268
    Kannataa muuten miettiä niiden jyrkempien kohtien kävelemistä, jos ei 1:1 välitykset riitä.

  10. #7540
    Liittynyt
    03/2007
    Paikkakunta
    Kempele
    Viestit
    5.933
    Ei paljon huoleta vaikka lähekkäisiä jopa päällekkäisiä välityksiä, mutta jos reunoille pakassa jää rattaita, joita ei koskaan tai ei liki koskaan käytä - menee hukkaan hyviä välityksiä.

  11. #7541
    Liittynyt
    06/2008
    Paikkakunta
    Etelä-Ranska ja Espoo
    Viestit
    808
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti frp Katso viesti
    Ekar-osasarjassa 9-piikkinen ratas. Ei jatkoon. Kitkahäviöt jo niin suuret, että yhtä hyvin ajaa sillä 10-piikkisellä hullulla kadenssilla. Jo se 10-piikkinenkin on vähän kysymysmerkki onko järkeä.
    Kuinka suuret ne 9-piikkisen kitkahäviöt ovat, huomaako sen jaloissa - montako wattia katoaa kitkaan? Toisaaltahan myös se, että tiputtaa edessä sille lilliputtirattaalle lisää kitkahäviöitä, pienellä eturattaalla on huonompi hyötysyhde kuin isolla.

  12. #7542
    Liittynyt
    09/2014
    Viestit
    320
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti Pexi Katso viesti
    Kuinka suuret ne 9-piikkisen kitkahäviöt ovat, huomaatko todella sen jaloissasi - montako wattia katoaa kitkaan?
    "According to testing done for*Velonews by CeramicSpeed, a 48x10T combination generates a substantial six watts more drag than the equivalent 53x11T at a fairly moderate 250-watt input. And given that drivetrain friction increases progressively with input power — not linearly — those losses would only be more dramatically magnified at typical WorldTour power outputs."

  13. #7543
    Liittynyt
    06/2008
    Paikkakunta
    Etelä-Ranska ja Espoo
    Viestit
    808
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti plr Katso viesti
    Minulle kelpaisi esimerkiksi 1:2 - 5:1 (1000%) sopivan pienillä hyppäyksillä sorapyörään. Tuohon riittäisi hyvin 1x21 (40:80 - 40:8) 12% hypyillä. Varmaan silti olisi helpompi toteuttaa vastaava triplalla kuin laittaa taakse 80-piikkinen.
    Tarpeensa ja vaatimuksensa kullakin.

    Tuo 1:2 - 5: 1 tarkoittaisi siinä triplassa 11/44 takapakkaa ja edessä 22/34/55. Ihme, että kukaan valmistaja ei vielä ole tällaista tuonut markkinoille. Volyymituote.

  14. #7544
    Liittynyt
    06/2008
    Paikkakunta
    Etelä-Ranska ja Espoo
    Viestit
    808
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti Rawjunk Katso viesti
    "According to testing done for*Velonews by CeramicSpeed, a 48x10T combination generates a substantial six watts more drag than the equivalent 53x11T at a fairly moderate 250-watt input. And given that drivetrain friction increases progressively with input power — not linearly — those losses would only be more dramatically magnified at typical WorldTour power outputs."
    6 wattia on aika paljon, sen luultavasti jo pystyy havaitsemaan jaloissaankin. Toisaalta - omista lähtökohdistani ajatellen - tuollainen loikkarivälitys ei olisi käytössä kuin jyrkimmissä ja kovavauhtisimmissa laskuissa ja silloin en missään tapauksessa tuuppaa 250 W tehoja muuta kuin häviävän pienen hetken. Jos silloin katoaa 6 wattia, niin en sitä huomaa. WorldTour jäbät on toista maata, ne ajaa isoa kovaa.

    Hieman asiaton ajatus myös kävi päässäni, CeramicSpeedin hattiwatit, mutta näin koneinsinöörinä päätin kuitenkin uskoa tuon 6 watin hukkumisen.

  15. #7545
    Liittynyt
    02/2016
    Paikkakunta
    Raahe
    Viestit
    1.070

    "Gravel Grinding" -fillarit

    Oispa kiva kun tulis esim. tämmönen 13-speed pakka: 11-40t, jossa 11-16 välit hampaan nousulla. Tuo innostaisi paljon enemmän, kuin nuo lisäykset noihin ääripäihin. 46t eturattaalla riittäisi minun ajoympäristössä kaikkeen. Vaan nuo kaksi lisäratasta hassataan noihin ääripäihin. Campalla tosin jo yritystä.

    Vapaaratasko se rajoittaa, vai eikö markkinoilla ole ketään muuta kiinnostunutta?

  16. #7546
    Liittynyt
    05/2015
    Viestit
    17.268
    Justiinsa noin. Campalla hyvää ideaa. Alapäässä oikea tempopakka ja sitten isot rattaat mäkiä varten.

  17. #7547
    Liittynyt
    08/2016
    Viestit
    1.475
    Tulipahan taas tänään vääringraveloidessa ilmi, että paksumpia renkaita tarvittaisiin nimenomaan asfaltilla: kuoppia, railoja, möykkyjä, poisjyrsityn asfaltin teräviä reunoja, kanttikiviä, asfaltin palasia, irtokiviä yms. Sileällä hiekkapolulla pärjää kivasti 28mm renkailla. Pikkasen varoo, ettei lähe mutkissa rengas alta kun on aika sileä gummi.

  18. #7548
    Liittynyt
    06/2016
    Viestit
    3.165
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti paaton Katso viesti
    Kannataa muuten miettiä niiden jyrkempien kohtien kävelemistä, jos ei 1:1 välitykset riitä.
    Ehkä nyt kuitenkin pyörä viritetään kuskin ja käyttötarpeen mukaiseksi, eikä päinvastoin.

  19. #7549
    K.Kuronen Guest
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti plr Katso viesti
    Vroomen kertoo, että 400-440% on optimaalinen välityssuhde sorapyörissä. En oikein osaa nähdä asiaa samoin, koska tavanomaiset ajot sisältävät suunnilleen 4-60 km/h (1500%) nopeuksia, joilla olisi hyvä saada jonkinlainen järkevä kadenssi käyttöön. Erityisesti lyhyet välitykset loistavat poissaolollaan näissä soravälityksissä.
    Itselle on seulottu kokeilemalla alueeksi 376%, mutta vaihtamalla taakse 11-34 alueeksi tulee 400%. (vaihtoehtoina ovat 44/34 ja 11-32 tai 44/36 ja 11-34 tai 44/34 ja 11-34)

  20. #7550
    Liittynyt
    05/2015
    Viestit
    17.268
    Mitenkäs prosentit lasketaan? 50/34 ja 11-30. Eikös tuostakin tule gravell spesifin mukaisesti prosentteja?

  21. #7551
    Liittynyt
    05/2001
    Paikkakunta
    Tampere
    Viestit
    4.691
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti paaton Katso viesti
    Mitenkäs prosentit lasketaan? 50/34 ja 11-30. Eikös tuostakin tule gravell spesifin mukaisesti prosentteja?
    Pienin välitys 34-30 eli välityssuhde 1,13. Suurin välitys 50-11 eli välityssuhde 4,55. Tuosta laskemalla 401% välitysskaala.

    Olen vahvasti Mohkun kanssa samaa mieltä siitä, että välitykset pitäisi laittaa tarpeen mukaan eikä antaa pyörän määrätä sitä miten voi ajaa. Jos vaihteita on käytettävissä laajalla skaalalla ja pienin välein tai jopa portaattomasti, silloin vaihteisto ei rajoita pyöräilyä tarpeettomasti. Jos 1:2-välitystä ei tarvitse, niin sehän on mainiota. Minulla olisi tuolle paljonkin käyttöä eikä yhtään kiinnosta taluttaa niissä paikoissa, joissa tuota tarvitaan.

    Olisi ehkä tällekin kaverille voinut mekaanikko laittaa välitykset, joiden kanssa ei tarvitse taluttaa:
    https://youtu.be/Jj8qUQfueC8?t=136

  22. #7552
    Liittynyt
    04/2005
    Paikkakunta
    Hki
    Viestit
    6.260
    Jaa tämä välityskeskustelu jatkuu edelleen

    Mahdollisimman laajat välitykset on yleensä kuitenkin vain yksi vaihteiston tai voimansiirron toivottavista ominaisuuksista. Muita voi olla esim. helppokäyttöisyys, helppohoitoisuus, luotettavuus, toimintavarmuus, keveys jne. jne. Jos unohdetaan välitysten laajuus kokonaan, 100-prosenttisesti paras voimansiirto onkin yksivaihteinen. Kun huomioidaan kaikki ominaisuudet, useimmille se paras lienee joku kompromissi 3x12 tms ja 1x1 väliltä. (Ja itseasiassa yhdelläkin pärjää yllättävän pitkälle. T. nimimerkki "Tänään neljä tuntia MTB-rogainingia yhdellä vaihteella")
    “Riding a good steel bike, I tell you, is the closest thing to flying without leaving the planet.”

  23. #7553
    Liittynyt
    06/2016
    Viestit
    3.165
    Koitin tuossa sanoa, että mahdollisimman laaja välitysalue ei ole tavoite, vaan omaan käyttöön riittävän laaja alue ja siinä tavoitteena on ennen kaikkea säätää eturatastus (2x) niin, että se toimii jouhevasti yleensä käytettävillä ajonopeuksilla. Tuossa muuten 3x voisi olla aika helppo laittaa kohdilleen, vaikka haluaisikin jyrkkiin mäkiin todella lyhyet vaihteet.

    Ja kun luotettavuuden otit puheeksi, sekin on varsinkin gravelpyörässä (toki yhtä lailla retkipyörässä ja oikeastaan kaikissa muissakin) varmasti useimmille tärkeä asia. Nyt 12-vaihdetta on jo arkipäivä ja 13 ilmeisesti tulossa, en voi mitään sille, että annan muiden testata näiden järjestelmien luotettavuuden kurassa ja suolassa ennen kuin vakuutun niiden käyttökelpoisuudesta ja alan niistä haaveilla. Laitoin muuten juuri Saksaan tilauksen 1x9-voimansiirrosta octalink-keskiöllä, pakettiin tulee myös mekaaniset V-jarrut. Shimano näyttää olevan supistanut tuollaisten osien tarjontaa (tehnyt tilaa 12-tuotteille?), ennen oli paremmin 3x9 kelvollisia kampisarjoja (helppo muokata 1x9). Nyt varsinkin vipujen saatavuus oli yhtä tuskaa, ellei olisi laittanut Soraa (kelpaa ilmeisesti yhteen Deoren vaihtajan kanssa?) Soran vivut vaan jostain syystä maksaa tuplasti sen mitä Alivio tai Deore. Vaihtoehtoisesti Sram X5. Mutta kun talouden vastaavissa pyörissä on Shimanoa, päätin siinä pysyä.

  24. #7554
    Tuli ajettua Falling Leaves Lahti 135km tuossa lauantaina ja nyt vähän se fiilis, että ehkä ens kaudelle voisi päivittää gravelia. Nyt olen ajanut oikeastaan kaikki vuoden grävelit krossarilla jossa 35mm Rene Hersen slicksit, mutta tuollakin pätkällä kaipaisi useampaan otteeseen vähän greivel-spesifimpää pyörää. Geometria yhdistettynä noihin kapeahkoihin renkaisiin teki erityisesti alkumatkan alamäistä kiinnostavia ja pariin kertaan meinas muutenkin ajo päätyä kovavauhtissa soraluisuissa ojan puolelle. Pätkällä myös oli jonkun verran sellaista kivikkoisempaa metsätietä jossa olis kaivannut vähän pehmeämpää ajotuntumaa.

    Eri gravel-vaihtoehtoja tullut tutkittua pitkään ja speksit ovat muotoutuneet suurin piirtein tämänkaltaisiksi (kaikkien ei toki tarvitse toteutua samassa pyörässä, joidenkin painoarvo suurempi kuin toisten):
    -Hyvännäköinen
    -Shimanon (mekaaninen) osasarja
    -Paikat tavaratelineille etuhaarukassa
    -Valmistusmaa mieluummin Taiwan kuin Kiina
    -Jonkinlainen tärinänsuodatus
    -Geometriasta saa "riittävästi" maantiepyörämäisen (taloudessa ei maantiepyörää)
    -Voisi ajaa krossit myös, jos tulee myytyä vanha krossari alta pois
    -Plussaa jos joku sielukas merkki - luultavasti ei tule harkittua Canyonia, Rosea yms insinöörimäisiä järkipyöriä
    -Budjetti 2500-4000, mieluummin kuitenkin lähempänä kolmeatonnia
    -Paino ei kauheasti kiinnosta, ei saa olla verkonpaino mutta tuskin mikään tässä budjetissa onkaan
    -Plussaa jos saa hankittua kivijalkaliikkeestä, mutta ei välttämätöntä

    Tällä hetkellä shortlist näyttää about tältä:
    Specialized Diverge
    Kona Libre CR DL
    Standert Erdgeschoss
    BMC Urs
    Chapter2 AO

    Joku ehkä saa kiinni spekseistä ja shortlististä ja osaa suositella muita kiinnostavia, mieluiten kokemusten ja perustelujen kanssa, mutta eniten kiinnostais vastaukset pariin kysymykseen:

    1) Miten nuo tärinää vaimentavat mekanismit toimivat käytännössä? Itsellä ei mitään kokemusta, mutta kun miettii missä kunnossa suuri osa ajettavista teistä on, niin alkanut kiinnostelemaan eri valmistajien vaihtoehdot
    2) Onko jollain esim URS tai vastaava "maastopyörämäisellä" geometrialla varustettu pyörä, millaisia kokemuksia/fiiliksiä käytöstä maantiellä? Vaikka nyt graveliä hankkimassa, niin samalla pyörällä tulee maantiekiekkosetin kanssa ajettua myös 150km+ maantielenkkejäkin (tosin nykyäänhän noita oon ajanut krossarilla, että varmasti siihen verrattuna gravelikään ei hassumpi)

    EDIT: + jos jollakulla ajokokemuksia tuosta uudesta Spessun Divergestä, niin ne kyllä kiinnostaa - se on ehkä tuolla shortlistilla kärkivaihtoehto tällä hetkellä (harmi että Comp-mallin hienoa oranssia versiota ei ole euroopassa saatavilla ja muutenkin saatavuus taitaa olla heikonlainen)

  25. #7555
    Liittynyt
    05/2015
    Viestit
    17.268
    Minä olen kyllä tykännyt ninerista. Mekaanisten vaihteiden kanssa kannattaa kiinnittää huomiota myös vaijereiden reititykseen. Ninerissa ohjainputket valmiina, joihin menee täyspitkät kuoret. Ei voisi paljoa helpompaa olla. Valmiina pyörinä ovat kyllä minusta ylihintaisia.

    Trekin Checkpoint kannattaa kyllä lisätä listaan, jos vaan hinta on siedettävä.

  26. #7556
    Liittynyt
    05/2015
    Viestit
    17.268
    Geometriaan kannattaa tosiaan kiinnittää huomiota. Äkkiä katsoen diverge on vastaava korkealla emäputkella oleva, mitä ninerikin. Pakko valita kokoa pienempi, tai sitten käyttää -17deg stemmiä. Stackissa ero cycloon voi olla iso.

    Divergessä kyllä ongelmaton bsa keskiö taas.

  27. #7557
    Liittynyt
    02/2016
    Paikkakunta
    Raahe
    Viestit
    1.070

    "Gravel Grinding" -fillarit

    Somessa pukkasi tämmösen vastaan ja siitä lähtien ollut kuume päällä vaihtaa runkoa.

    Colnago G3x.

    Runko hyvin pitkälle sama kuin V3Rs maantie semi-aero kisapyörä (jolla muuten ajettiin hetki sitten Tourin voittoon). Geo vain aavistuksen loivempi ja rengastilaa 42mm asti. Mitään varsinaisia mukaavuutta lisääviä kikkoja tuossa ei ole. Ja itselle olisi kerrankin myös matala emäputki. Shimanon GRX-800 osasarjalla varustettu, että sikäli täyttää kysyjän toiveet. Ja sieluakin vissiin on. Hintaa kompliitilla tosin 4500€ luokkaa, mutta ainahan ne budjetit tykkää venyä ja paukkua.

    https://glorycycles.com/ride-notes/3...ssions-review/

  28. #7558
    Liittynyt
    01/2006
    Paikkakunta
    Laru, HKI
    Viestit
    21.148
    ^ai että tuo vihreä olisi hieno!

    Keskiö epäilyttää.


  29. #7559
    Liittynyt
    02/2016
    Paikkakunta
    Raahe
    Viestit
    1.070
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti JackOja Katso viesti
    Keskiö epäilyttää.
    Joo. Se on joku Colnagon oma viritys. Paperilla järkevä, mutta jääkö yksin tuon kanssa ja miten osia jatkossa.

  30. #7560
    Liittynyt
    05/2015
    Viestit
    17.268
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti misopa Katso viesti
    Joo. Se on joku Colnagon oma viritys. Paperilla järkevä, mutta jääkö yksin tuon kanssa ja miten osia jatkossa.
    Eikös tuo ole kierrekeskiö? Aiempaan malliin saanut normaalin shimanon pressfitin sisään, mutta nyt uudempi muutettu pelkäksi kierteelliseksi?

    Adaptereita takuulla saa jatkossakin, jos Colnago sattuu kuolemaan. Mutta teknisesti tuo kuulostaa kyllä hyvältä.

Kirjanmerkit

Viestin säännöt

  • Käyttäjä ei voi aloittaa uusia viestiketjuja
  • Käyttäjä ei voi vastata viesteihin
  • Käyttäjä ei voi liittää liitetiedostoja
  • Käyttäjä ei voi muokata viestejään
  •