ElectrobikeHephaGarminGiant
Sivu 251 / 515 EnsimmäinenEnsimmäinen ... 151 201 241 249 250 251 252 253 261 301 351 ... ViimeinenViimeinen
Näyttää tulokset 7.501 - 7.530 / 15442

Aihe: "Gravel Grinding" -fillarit

  1. #7501
    Liittynyt
    02/2016
    Paikkakunta
    Raahe
    Viestit
    1.070

    "Gravel Grinding" -fillarit

    ^ Erittäin sopiva graveliin ja nykyään myös maantiellekin. Sisäleveyskin saisi olla 21-25mm. 3T:llä jopa 40mm (ulko) ja 29mm (sisä) leveät gravel-kiekot. Rovalilla maantielle 35mm ulkoleveät jne. Suuntaus on kohti leveämpää.

    Hookles, jos ei ole tarkoitus ajaa kovin suurilla paineilla, hook tosin saa vielä suurimman osan rengasvalmistajien suosituksista. Varmempi kovemmilla paineilla, jos epäyhteensopivuutta (toleranssit, yms.) kumin ja kehän kesken.

  2. #7502
    Liittynyt
    08/2009
    Viestit
    40
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti skiman Katso viesti
    Hieno Giant. Miltä tuommoinen tuntuu vs maantie pyörä. Koeajot kun ei onnistu kun missään ei ole pyöriä tarjolla..
    Olen miettinyt myös että mitenhän focus paralane toimis gravel pyöränä. Siihen taitaa sopia max 37mm renkaat.
    Minulla on ollut sähkö-Paralane noin vuoden. Pääasiassa olen ajanut soratielenkkejä. Maistuu. Renkaina Challenge Grifot 32mm.
    Valmistaja lupaa että 35mm renkaat pitäs mahtua.

  3. #7503
    Liittynyt
    06/2008
    Paikkakunta
    Etelä-Ranska ja Espoo
    Viestit
    808
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti frp Katso viesti
    Ottaisitteko hookless?
    Mietin samaa, mutta omaa hankintaani ohjasi teksti, joka löytyy GP5000 TL kyljestä: MOUNT ONLY ON HOOKED RIMS

  4. #7504
    Liittynyt
    04/2005
    Paikkakunta
    Hki
    Viestit
    6.260
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti JackOja Katso viesti
    Aivan! Vielä 2020 tuollaista?
    Joo se on optimoitu perinteisesti ulkoisilla vaijerivedoilla varustettuun teräs- tai titaanirunkoon, jossa takavaihtajan vaijeri tulee mtb-tyyliin vaakaputken ja seatstayn kautta
    “Riding a good steel bike, I tell you, is the closest thing to flying without leaving the planet.”

  5. #7505
    Liittynyt
    04/2005
    Paikkakunta
    Hki
    Viestit
    6.260
    “Riding a good steel bike, I tell you, is the closest thing to flying without leaving the planet.”

  6. #7506
    Liittynyt
    05/2010
    Paikkakunta
    Helsinki
    Viestit
    1.039
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti stenu Katso viesti
    Nyt kiinnostaa - kovastikin
    --
    Enimmäkseen vain istun, ja tuijotan papereita. Ja yritän selvittää, onko missään mitään järkeä. Yleensä ei ole. -
    Michael Kosterlitz

  7. #7507
    Liittynyt
    04/2005
    Paikkakunta
    Hki
    Viestit
    6.260
    Tuolla vähän syvällisempää pohdintaa: https://cyclingtips.com/2020/09/new-...eed-to-gravel/
    “Riding a good steel bike, I tell you, is the closest thing to flying without leaving the planet.”

  8. #7508
    Liittynyt
    05/2015
    Viestit
    17.268
    Shimano on kyllä jäänyt jälkeen ja pahasti.

    Ai että olisi maantiefillarissa makea 13speedi. 50T eteen ja taakse 11-32, tai alkukesästä 11-36.
    Hei hei etuvaihtaja.

  9. #7509
    Liittynyt
    02/2016
    Paikkakunta
    Raahe
    Viestit
    1.070

    "Gravel Grinding" -fillarit

    Joo, Shimanon täytyy tätä vauhtia skipata kokonaan 12-pykäläinen ja siirtyä suoraan GRX:ssä 1x13 leiriin.

    Osaavat muuten kyllä tehdä noista osasarjoista hyvinkin sofistikoituneita.

  10. #7510
    F. Kotlerburg Guest
    1700 euroa mekaanisesta groupsetistä. Joku vois pitää kalliina, mutta kaikillehan se on saman hintainen.

  11. #7511
    Liittynyt
    05/2001
    Paikkakunta
    Tampere
    Viestit
    4.691
    Vroomen kertoo, että 400-440% on optimaalinen välityssuhde sorapyörissä. En oikein osaa nähdä asiaa samoin, koska tavanomaiset ajot sisältävät suunnilleen 4-60 km/h (1500%) nopeuksia, joilla olisi hyvä saada jonkinlainen järkevä kadenssi käyttöön. Erityisesti lyhyet välitykset loistavat poissaolollaan näissä soravälityksissä.

  12. #7512
    Liittynyt
    04/2005
    Paikkakunta
    Hki
    Viestit
    6.260
    Joo välitysasiat on vähän sama kuin se, että kannattaako maasturiin hommata 150 mm joustoa, jos 90 prosenttia ajasta 100 mm riittää, painaa vähemmän ja on 90 prosenttia ajasta parempi. Välitysten suhteen joutuu tekemään kompromissin siitä, että riittääkö välityksiä myös sille 10 prosentille vai haluaako mielummin välitykset, jotka 90 prosenttia ajasta toimii mahdollisimman hyvin.

    Takavaihtajan kestävyys Ekarissa vähän arveluttaa, kun vaihtajan ylin pala näyttäisi olevan samaa komposiittimateriaalia kuin muissakin Campan vaihtajissa ja pari sellaista olen mutakeleissä saanut katki. Ekarin pidempi häkki vielä kasvattaa vipuvarren pituutta, jolloin yläosan olisi syytä olla selvästi vahvemmaksi tehty.

    ^ E: taitaapa sittenkin olla vaihdettu aluumiiksi vaihtajan yläosan matsku. Hyvä! Nyt pitäisi tosiaan saada se vetosuhde selville. Nykyajan standarditehtailuun perustuen voi kyllä olla liikaa toivottu, että se olisi sama kuin 12-pykäläisissä kahvoissa.
    “Riding a good steel bike, I tell you, is the closest thing to flying without leaving the planet.”

  13. #7513
    Liittynyt
    05/2005
    Paikkakunta
    Tampere
    Viestit
    7.685
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti Huoleton Katso viesti
    Jos ostaa väärin perustein väärin speksatun pyörän niin se menee hukkaan hinnan ollessa 3-5K€. Muuten ei mene hukkaan.
    Jos on harrastuksen alkutaipaleella, niin se sopivan pyörän ostaminen ei ole kovin helppoa. Jos ostaisin 5000 euron pyörän, niin kyllä minua harmittaisi, jos paljastuisi että tuli sittenkin ostettua väärä koko. Tai sittenkin haluaisin ne 5-10 mm leveämmät renkaat yms.

    Nykyäänkin aika moni pyörämerkkejä koskeva keskusteluketju koskee pyörän kokoon valintaa. Ihmiset kertoo mittojaan ja pohtii että otanko M vai L koon. Tonnin pyörässä tuo ei niin haittaa, sen kun raaskii pistää kiertoon paljon helpommin.

    Ja tämä on siis omakohtainen kokemus, eka maantiepyöräni oli aivan liian iso.

  14. #7514
    Liittynyt
    07/2005
    Paikkakunta
    Oulu
    Viestit
    238
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti rusti Katso viesti
    Minulla on ollut sähkö-Paralane noin vuoden. Pääasiassa olen ajanut soratielenkkejä. Maistuu. Renkaina Challenge Grifot 32mm.
    Valmistaja lupaa että 35mm renkaat pitäs mahtua.
    Hienoa. Jostain netistä luin että 37mm menevät myös, mutta toisiaan valmistaja ilmoittaa max 35mm. Etsin tosiaan pyörää jolla ajaa ympärivuoden ja menisi myös reippailla maantielenkeillä kunhan laittaa kahdet kiekot.
    "lorem ipsum"

  15. #7515
    Liittynyt
    09/2006
    Paikkakunta
    Kerava
    Viestit
    2.358
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti F. Kotlerburg Katso viesti
    1700 euroa mekaanisesta groupsetistä. Joku vois pitää kalliina, mutta kaikillehan se on saman hintainen.
    WW-foorumilla on jo huhuja sähköisestä versiosta: saa nähdä minkälainen hintalappu siinä on.
    Rule #1: Obey The Rules

  16. #7516
    Liittynyt
    07/2005
    Paikkakunta
    Oulu
    Viestit
    238
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti rusti Katso viesti
    Minulla on ollut sähkö-Paralane noin vuoden. Pääasiassa olen ajanut soratielenkkejä. Maistuu. Renkaina Challenge Grifot 32mm.
    Valmistaja lupaa että 35mm renkaat pitäs mahtua.
    Niin ja tähän vielä, oletko ajanut läpi vuoden ja jos niin millaisilla renkailla talvella?
    "lorem ipsum"

  17. #7517
    Liittynyt
    01/2011
    Paikkakunta
    Espoo
    Viestit
    2.923
    ^^Muistikuvani mukaan Ekar piti hinnoitella Choruksen alle, joten eiköhän hinta tipu lähemmäs tonnia kun alkuhuumasta päästään. Hinnat on toki suolaiset siitä huolimatta. Sinänsä itselle on vähän pettymys, Choruksen kammet ja powershift tasoiset kahvat. Takavaihtajakaan nyt ei mitään mullistavaa tarjoa.

  18. #7518
    Liittynyt
    04/2005
    Paikkakunta
    Hki
    Viestit
    6.260
    ^ Jep, huvittavaa, että itse kuitenkin puhuvat Ultrashifstistä. Kolmentoista takarattaan kanssa viisi vaihdetta ylös ja kolme alas olisi kyllä ollut yksiselitteisesti parempi. Mun mielestä selkeä kustannusperusteinen downgreidaus, vaikka hallittavuudella epätasaisella ajoalustalla jne. selittelevät sitä. Ehkä toi on se, millä OEM-hintoja saadaan painettua sen verran alemmas, että isommatkin pyöräfirmat kiinnostuu.
    “Riding a good steel bike, I tell you, is the closest thing to flying without leaving the planet.”

  19. #7519
    Liittynyt
    02/2016
    Paikkakunta
    Raahe
    Viestit
    1.070
    Jospa tuosta Ekaristakin tulee myöhemmin pykälää paremmin speksattu sarja. Katsovat ensin miten uutuus ottaa tuulta alleen.

  20. #7520
    Liittynyt
    08/2009
    Viestit
    40
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti skiman Katso viesti
    Niin ja tähän vielä, oletko ajanut läpi vuoden ja jos niin millaisilla renkailla talvella?
    En oo ajanu talvella. Sen unohdin mainita, että itse koin tarpeelliseksi suojata rungon tietyt kohdat kiveniskuteipillä, koska ajan sorateillä. Tehtaan suojaus ei ole riittävä. Pyörähän on maantiepyörä.

  21. #7521
    Liittynyt
    04/2005
    Paikkakunta
    Hki
    Viestit
    6.260
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti misopa Katso viesti
    Jospa tuosta Ekaristakin tulee myöhemmin pykälää paremmin speksattu sarja. Katsovat ensin miten uutuus ottaa tuulta alleen.
    Joo jatkuvaan päivitystarpeeseen perustuvaa markkinointistrategiaa tuollainen lähestymistapa tukisi hyvin.

    Nyt markkinoille tulo jää kolmeatoista vaihdetta lukuunottamatta ja alustavasta hypetyksestä huolimatta minusta vähän teknisesti vaisuksi, vaikka kilpailijoitaan kevyempi onkin. Oikea Ultrashift olisi tarjonnut 1x-systeemeihin jotain sellaista, mihin kilpailijat eivät pysty. Mielenkiinnolla jään odottelemaan, että tuleeko joku pro cyclocross-tiimi ajamaan Ekarilla. Sillä olisi Keski-Euroopassa iso imagollinen merkitys.
    “Riding a good steel bike, I tell you, is the closest thing to flying without leaving the planet.”

  22. #7522
    Liittynyt
    04/2011
    Viestit
    1.208
    Jos ultrashift ei toimi kytkimen kanssa? Jos ne ei saaneet sitä vaan toimimaan.
    Raahe Cycling Club - www.facebook.com/raahecc - www.raahecc.fi

  23. #7523
    Liittynyt
    08/2016
    Viestit
    1.475
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti rusti Katso viesti
    En oo ajanu talvella. Sen unohdin mainita, että itse koin tarpeelliseksi suojata rungon tietyt kohdat kiveniskuteipillä, koska ajan sorateillä. Tehtaan suojaus ei ole riittävä. Pyörähän on maantiepyörä.
    Focus Paralane käytössä myös (ei tosin sähköpyörä, Di2 kyllä).
    "Pyörähän on maantiepyörä" Joo, nämä termit nyt on mitä on, alunperin sitä myytiin endurance-maantiepyöränä, sitten gravelhenkisenä maantiepyöränä.. Olipahan sitten mikä vaan...
    Itse ajan 28mm renkailla myös hiekkateillä, toki suurin osa ajeluista on asfaltilla.
    Haluan pitää voimansiirron ja itsenikin puhtaana sekä välttää kiveniskemät joten lokasuojat on käytössä. Niiden kanssa nuo paksuimmat renkaat eivät varmasti mahdu. En tiedä mahtuuko 32mm rengaskaan?

  24. #7524
    Liittynyt
    07/2005
    Paikkakunta
    Oulu
    Viestit
    238
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti Hower Katso viesti
    Focus Paralane käytössä myös (ei tosin sähköpyörä, Di2 kyllä).
    "Pyörähän on maantiepyörä" Joo, nämä termit nyt on mitä on, alunperin sitä myytiin endurance-maantiepyöränä, sitten gravelhenkisenä maantiepyöränä.. Olipahan sitten mikä vaan...
    Itse ajan 28mm renkailla myös hiekkateillä, toki suurin osa ajeluista on asfaltilla.
    Haluan pitää voimansiirron ja itsenikin puhtaana sekä välttää kiveniskemät joten lokasuojat on käytössä. Niiden kanssa nuo paksuimmat renkaat eivät varmasti mahdu. En tiedä mahtuuko 32mm rengaskaan?
    Hyvä tieto. Tämän pohjalta voisi päätellä että ei ehkä ihan talvi käyttöön mene. Vaikka eihän noihin perinteisiin CC-pyöriin mahdu sen leveämpi ja niitä on pidetty talvipyörinä.

    Samaa mieltä tuosta "Pyörähän on maantiepyörä". Pyörän geo ei ehkä kaikkein maantiepyörämäisin ole, stack/reach suhde 1.55. Monella "varsinaisella" gravel pyörällä tuo suhde on pienempi.
    "lorem ipsum"

  25. #7525
    Liittynyt
    08/2016
    Viestit
    1.475
    ^^ Tarkennuksena vielä noihin lokasuojiin: fillarissa on siis sen mukana tulleet pitkät ja nätit Curana-lokarit.
    Jos paksumpaa rengasta haluaa laittaa niin onhan noita muitakin lokareita olemassa.

  26. #7526
    Liittynyt
    04/2005
    Paikkakunta
    Hki
    Viestit
    6.260
    Voisko joku Sramin CX1:llä ajava ystävällisesti tsekata mulle, että lukeeko pulikoissa Made in Taiwan vai China? Tämän 2016-vuotisen uutisen mukaan Sram ei valmistaisi Kiinassa enää mitään, mutta uutinen on monta vuotta vanha.
    “Riding a good steel bike, I tell you, is the closest thing to flying without leaving the planet.”

  27. #7527
    Liittynyt
    08/2019
    Paikkakunta
    Tampere
    Viestit
    12
    Made in Taiwan lukee mulla ainaki Force 1x eturattaan ja takapakan paketissa.

  28. #7528
    Liittynyt
    08/2011
    Viestit
    1.168
    Ekar-osasarjassa 9-piikkinen ratas. Ei jatkoon. Kitkahäviöt jo niin suuret, että yhtä hyvin ajaa sillä 10-piikkisellä hullulla kadenssilla. Jo se 10-piikkinenkin on vähän kysymysmerkki onko järkeä.

  29. #7529
    Liittynyt
    01/2011
    Paikkakunta
    Espoo
    Viestit
    2.923
    Vähän jaloista toki kiinni tarvitseeko sitä 9 piikkistä vai ei, harvemmin itsellä tulee soralla yli viittäkymppiä ajeltua. Ehkä alamäkiin tarkoitettu ylivaihde?

  30. #7530
    Liittynyt
    08/2011
    Viestit
    1.168
    Niinpä, eli kun tuo 9 piikkinen ja varauksin myös 10 piikkinen ovat hyötysuhteeltaan huonoja ylivaihteita niin lopputulos on, kappas vain, sama kuin 11-pakka järkevillä rattailla...

Kirjanmerkit

Viestin säännöt

  • Käyttäjä ei voi aloittaa uusia viestiketjuja
  • Käyttäjä ei voi vastata viesteihin
  • Käyttäjä ei voi liittää liitetiedostoja
  • Käyttäjä ei voi muokata viestejään
  •