^ Niin sitten, kun joku vielä osaisi kertoa, miten se kompromissiton voimansiirto tehdään - tai 100-prosenttisen hyvä pyörä..
“Riding a good steel bike, I tell you, is the closest thing to flying without leaving the planet.”
Ja noin tuhatsata päällekkäistä välitystä. Täydellisyys tuollaisessa olisi omasta mielestäni todella kaukana. Jos pyöräilyn syvin tarkoitus olisi vaihdella vaihteita, niin sitten tuo olisi täydellinen, muuten kyllä ei.
Joo... 4x13 olisi vielä parempi.
Tietty jos joku tykkää antaa puuttuvien välitysten määrätä kadenssinsa, ajovauhtinsa, tehonsa ja reittinsä, niin sehän on ok! Kun pyörästä löytyy riittävä määrä välityksiä, voi itse päättää paremmin nuo mainitut. Minulle kelpaisi esimerkiksi 1:2 - 5:1 (1000%) sopivan pienillä hyppäyksillä sorapyörään. Tuohon riittäisi hyvin 1x21 (40:80 - 40:8) 12% hypyillä. Varmaan silti olisi helpompi toteuttaa vastaava triplalla kuin laittaa taakse 80-piikkinen. Etuvaihtajalla myös pääsee äkkiä loikkaamaan suuren hypyn välityksissä, mistä on hyötyä mäkisissä paikoissa.
Päällekkäisten välitysten tai ylipäätään vaihteiden määrä ei ole kiinnostava asia. Ajattelen niin, että aina pitää olla käytettävissä sopiva välitys. Tai sen verran lievennän määritelmää "aina", että 46-12 on aivan riittävä ja vaikka suurimmissa alamäissä voisikin vaihtaa suuremmalle, tuo riittää oikein hyvin. Keskinopeus ei enää pidemmillä välityksillä kasvaisi yhtään.
Kannataa muuten miettiä niiden jyrkempien kohtien kävelemistä, jos ei 1:1 välitykset riitä.
Ei paljon huoleta vaikka lähekkäisiä jopa päällekkäisiä välityksiä, mutta jos reunoille pakassa jää rattaita, joita ei koskaan tai ei liki koskaan käytä - menee hukkaan hyviä välityksiä.
"According to testing done for*Velonews by CeramicSpeed, a 48x10T combination generates a substantial six watts more drag than the equivalent 53x11T at a fairly moderate 250-watt input. And given that drivetrain friction increases progressively with input power — not linearly — those losses would only be more dramatically magnified at typical WorldTour power outputs."
6 wattia on aika paljon, sen luultavasti jo pystyy havaitsemaan jaloissaankin. Toisaalta - omista lähtökohdistani ajatellen - tuollainen loikkarivälitys ei olisi käytössä kuin jyrkimmissä ja kovavauhtisimmissa laskuissa ja silloin en missään tapauksessa tuuppaa 250 W tehoja muuta kuin häviävän pienen hetken. Jos silloin katoaa 6 wattia, niin en sitä huomaa. WorldTour jäbät on toista maata, ne ajaa isoa kovaa.
Hieman asiaton ajatus myös kävi päässäni, CeramicSpeedin hattiwatit, mutta näin koneinsinöörinä päätin kuitenkin uskoa tuon 6 watin hukkumisen.
Oispa kiva kun tulis esim. tämmönen 13-speed pakka: 11-40t, jossa 11-16 välit hampaan nousulla. Tuo innostaisi paljon enemmän, kuin nuo lisäykset noihin ääripäihin. 46t eturattaalla riittäisi minun ajoympäristössä kaikkeen. Vaan nuo kaksi lisäratasta hassataan noihin ääripäihin. Campalla tosin jo yritystä.
Vapaaratasko se rajoittaa, vai eikö markkinoilla ole ketään muuta kiinnostunutta?
Justiinsa noin. Campalla hyvää ideaa. Alapäässä oikea tempopakka ja sitten isot rattaat mäkiä varten.
Tulipahan taas tänään vääringraveloidessa ilmi, että paksumpia renkaita tarvittaisiin nimenomaan asfaltilla: kuoppia, railoja, möykkyjä, poisjyrsityn asfaltin teräviä reunoja, kanttikiviä, asfaltin palasia, irtokiviä yms. Sileällä hiekkapolulla pärjää kivasti 28mm renkailla. Pikkasen varoo, ettei lähe mutkissa rengas alta kun on aika sileä gummi.
Mitenkäs prosentit lasketaan? 50/34 ja 11-30. Eikös tuostakin tule gravell spesifin mukaisesti prosentteja?
Pienin välitys 34-30 eli välityssuhde 1,13. Suurin välitys 50-11 eli välityssuhde 4,55. Tuosta laskemalla 401% välitysskaala.
Olen vahvasti Mohkun kanssa samaa mieltä siitä, että välitykset pitäisi laittaa tarpeen mukaan eikä antaa pyörän määrätä sitä miten voi ajaa. Jos vaihteita on käytettävissä laajalla skaalalla ja pienin välein tai jopa portaattomasti, silloin vaihteisto ei rajoita pyöräilyä tarpeettomasti. Jos 1:2-välitystä ei tarvitse, niin sehän on mainiota. Minulla olisi tuolle paljonkin käyttöä eikä yhtään kiinnosta taluttaa niissä paikoissa, joissa tuota tarvitaan.
Olisi ehkä tällekin kaverille voinut mekaanikko laittaa välitykset, joiden kanssa ei tarvitse taluttaa:
https://youtu.be/Jj8qUQfueC8?t=136
Jaa tämä välityskeskustelu jatkuu edelleen
Mahdollisimman laajat välitykset on yleensä kuitenkin vain yksi vaihteiston tai voimansiirron toivottavista ominaisuuksista. Muita voi olla esim. helppokäyttöisyys, helppohoitoisuus, luotettavuus, toimintavarmuus, keveys jne. jne. Jos unohdetaan välitysten laajuus kokonaan, 100-prosenttisesti paras voimansiirto onkin yksivaihteinen. Kun huomioidaan kaikki ominaisuudet, useimmille se paras lienee joku kompromissi 3x12 tms ja 1x1 väliltä. (Ja itseasiassa yhdelläkin pärjää yllättävän pitkälle. T. nimimerkki "Tänään neljä tuntia MTB-rogainingia yhdellä vaihteella")
“Riding a good steel bike, I tell you, is the closest thing to flying without leaving the planet.”
Koitin tuossa sanoa, että mahdollisimman laaja välitysalue ei ole tavoite, vaan omaan käyttöön riittävän laaja alue ja siinä tavoitteena on ennen kaikkea säätää eturatastus (2x) niin, että se toimii jouhevasti yleensä käytettävillä ajonopeuksilla. Tuossa muuten 3x voisi olla aika helppo laittaa kohdilleen, vaikka haluaisikin jyrkkiin mäkiin todella lyhyet vaihteet.
Ja kun luotettavuuden otit puheeksi, sekin on varsinkin gravelpyörässä (toki yhtä lailla retkipyörässä ja oikeastaan kaikissa muissakin) varmasti useimmille tärkeä asia. Nyt 12-vaihdetta on jo arkipäivä ja 13 ilmeisesti tulossa, en voi mitään sille, että annan muiden testata näiden järjestelmien luotettavuuden kurassa ja suolassa ennen kuin vakuutun niiden käyttökelpoisuudesta ja alan niistä haaveilla. Laitoin muuten juuri Saksaan tilauksen 1x9-voimansiirrosta octalink-keskiöllä, pakettiin tulee myös mekaaniset V-jarrut. Shimano näyttää olevan supistanut tuollaisten osien tarjontaa (tehnyt tilaa 12-tuotteille?), ennen oli paremmin 3x9 kelvollisia kampisarjoja (helppo muokata 1x9). Nyt varsinkin vipujen saatavuus oli yhtä tuskaa, ellei olisi laittanut Soraa (kelpaa ilmeisesti yhteen Deoren vaihtajan kanssa?) Soran vivut vaan jostain syystä maksaa tuplasti sen mitä Alivio tai Deore. Vaihtoehtoisesti Sram X5. Mutta kun talouden vastaavissa pyörissä on Shimanoa, päätin siinä pysyä.
Tuli ajettua Falling Leaves Lahti 135km tuossa lauantaina ja nyt vähän se fiilis, että ehkä ens kaudelle voisi päivittää gravelia. Nyt olen ajanut oikeastaan kaikki vuoden grävelit krossarilla jossa 35mm Rene Hersen slicksit, mutta tuollakin pätkällä kaipaisi useampaan otteeseen vähän greivel-spesifimpää pyörää. Geometria yhdistettynä noihin kapeahkoihin renkaisiin teki erityisesti alkumatkan alamäistä kiinnostavia ja pariin kertaan meinas muutenkin ajo päätyä kovavauhtissa soraluisuissa ojan puolelle. Pätkällä myös oli jonkun verran sellaista kivikkoisempaa metsätietä jossa olis kaivannut vähän pehmeämpää ajotuntumaa.
Eri gravel-vaihtoehtoja tullut tutkittua pitkään ja speksit ovat muotoutuneet suurin piirtein tämänkaltaisiksi (kaikkien ei toki tarvitse toteutua samassa pyörässä, joidenkin painoarvo suurempi kuin toisten):
-Hyvännäköinen
-Shimanon (mekaaninen) osasarja
-Paikat tavaratelineille etuhaarukassa
-Valmistusmaa mieluummin Taiwan kuin Kiina
-Jonkinlainen tärinänsuodatus
-Geometriasta saa "riittävästi" maantiepyörämäisen (taloudessa ei maantiepyörää)
-Voisi ajaa krossit myös, jos tulee myytyä vanha krossari alta pois
-Plussaa jos joku sielukas merkki - luultavasti ei tule harkittua Canyonia, Rosea yms insinöörimäisiä järkipyöriä
-Budjetti 2500-4000, mieluummin kuitenkin lähempänä kolmeatonnia
-Paino ei kauheasti kiinnosta, ei saa olla verkonpaino mutta tuskin mikään tässä budjetissa onkaan
-Plussaa jos saa hankittua kivijalkaliikkeestä, mutta ei välttämätöntä
Tällä hetkellä shortlist näyttää about tältä:
Specialized Diverge
Kona Libre CR DL
Standert Erdgeschoss
BMC Urs
Chapter2 AO
Joku ehkä saa kiinni spekseistä ja shortlististä ja osaa suositella muita kiinnostavia, mieluiten kokemusten ja perustelujen kanssa, mutta eniten kiinnostais vastaukset pariin kysymykseen:
1) Miten nuo tärinää vaimentavat mekanismit toimivat käytännössä? Itsellä ei mitään kokemusta, mutta kun miettii missä kunnossa suuri osa ajettavista teistä on, niin alkanut kiinnostelemaan eri valmistajien vaihtoehdot
2) Onko jollain esim URS tai vastaava "maastopyörämäisellä" geometrialla varustettu pyörä, millaisia kokemuksia/fiiliksiä käytöstä maantiellä? Vaikka nyt graveliä hankkimassa, niin samalla pyörällä tulee maantiekiekkosetin kanssa ajettua myös 150km+ maantielenkkejäkin (tosin nykyäänhän noita oon ajanut krossarilla, että varmasti siihen verrattuna gravelikään ei hassumpi)
EDIT: + jos jollakulla ajokokemuksia tuosta uudesta Spessun Divergestä, niin ne kyllä kiinnostaa - se on ehkä tuolla shortlistilla kärkivaihtoehto tällä hetkellä (harmi että Comp-mallin hienoa oranssia versiota ei ole euroopassa saatavilla ja muutenkin saatavuus taitaa olla heikonlainen)
Minä olen kyllä tykännyt ninerista. Mekaanisten vaihteiden kanssa kannattaa kiinnittää huomiota myös vaijereiden reititykseen. Ninerissa ohjainputket valmiina, joihin menee täyspitkät kuoret. Ei voisi paljoa helpompaa olla. Valmiina pyörinä ovat kyllä minusta ylihintaisia.
Trekin Checkpoint kannattaa kyllä lisätä listaan, jos vaan hinta on siedettävä.
Geometriaan kannattaa tosiaan kiinnittää huomiota. Äkkiä katsoen diverge on vastaava korkealla emäputkella oleva, mitä ninerikin. Pakko valita kokoa pienempi, tai sitten käyttää -17deg stemmiä. Stackissa ero cycloon voi olla iso.
Divergessä kyllä ongelmaton bsa keskiö taas.
Somessa pukkasi tämmösen vastaan ja siitä lähtien ollut kuume päällä vaihtaa runkoa.
Colnago G3x.
Runko hyvin pitkälle sama kuin V3Rs maantie semi-aero kisapyörä (jolla muuten ajettiin hetki sitten Tourin voittoon). Geo vain aavistuksen loivempi ja rengastilaa 42mm asti. Mitään varsinaisia mukaavuutta lisääviä kikkoja tuossa ei ole. Ja itselle olisi kerrankin myös matala emäputki. Shimanon GRX-800 osasarjalla varustettu, että sikäli täyttää kysyjän toiveet. Ja sieluakin vissiin on. Hintaa kompliitilla tosin 4500€ luokkaa, mutta ainahan ne budjetit tykkää venyä ja paukkua.
https://glorycycles.com/ride-notes/3...ssions-review/
^ai että tuo vihreä olisi hieno!
Keskiö epäilyttää.
Kirjanmerkit