ElectrobikeGarminGiantHepha
Sivu 133 / 352 EnsimmäinenEnsimmäinen ... 33 83 123 131 132 133 134 135 143 183 233 ... ViimeinenViimeinen
Näyttää tulokset 3.961 - 3.990 / 10534

Aihe: Jarrut, vaihteet, vanteet... pikakysymykset

  1. #3961
    Liittynyt
    05/2018
    Paikkakunta
    Järvenpää
    Viestit
    42
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti TERU Katso viesti
    Ei ole välttämätöntä, edelleen ketju löysimmällä 34/11 rattailla. Halutessaan voi lyhentää, etenkin jos ei enää vanhaa pakkaa laita, niin järkevääkin.
    Kiitän. Jos hampaiden määrään tulee näin suuri ero, niin onko järkevämpää ottaa pois 2 vai 3 linkkiä? Vanhaa pakkaa tuskin enää käytän vaikka hyväkuntoinen onkin. Siirrän sen sitten graveliin..

  2. #3962
    Liittynyt
    03/2007
    Paikkakunta
    Kempele
    Viestit
    5.933
    Ketju 50/25 asentoon ja siitä arvio paljonko sietää lyhentää, taitaa tarvita parillisen määrän eikä sitten liian lyhyeksi!
    Onhan ketjun pikaliitin käytössä?

  3. #3963
    Liittynyt
    05/2008
    Paikkakunta
    Dark side of the moon
    Viestit
    167
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti palikka Katso viesti
    Supertärkeä kysymys Shimanon hydrauliletkujen päähän työnnettävästä päätynipasta / insertistä! Valmiiden GRX jarrusatuloiden letkujen päässä oli valmiiksi asennettuina nämä ja päätynippojen päällä kalvo jottei neste valu pois eikä ilmaa pääse letkuun. Lyhensin kuitenkin letkut asennusvaiheessa ja ajattelin ottaa nämä talteen letkunpätkistä, kun helposti lähtee pois vetämällä kun letkunpätkän halkaisee pitkittäissuunnassa. Osoittautui kuitenkin sitkeäksi tapaukseksi irroittaa tuo kalvo. Jos olisin lyhentämättömänä asentanut niin, onko tuohon tarkoitus tökätä reikä vaiko riittääkö jarrukahvan painamisen aiheuttama paine puhkaisemaan tuon kalvon?
    Kahvan sisällä on piikkimäinen insertti joka olisi puhkaissut kalvon.
    In a 3 person sprint, he could actually finish 4th

  4. #3964
    Liittynyt
    05/2018
    Paikkakunta
    Järvenpää
    Viestit
    42
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti TERU Katso viesti
    Ketju 50/25 asentoon ja siitä arvio paljonko sietää lyhentää, taitaa tarvita parillisen määrän eikä sitten liian lyhyeksi!
    Onhan ketjun pikaliitin käytössä?
    Kyllä, pikaliittimiä käytetään.
    Lähden liikeelle kahdesta ja testaan. Kiitokset avusta.

  5. #3965
    Liittynyt
    10/1999
    Paikkakunta
    Eura
    Viestit
    11.396
    Mielestäni 50/34 tai 52/36 yhdistelmä on haaste ketjun pituudelle jos hakee sopivaa ketjun kireyttä jokaiselle välitykselle koska noitten eturattaiden ero on liian suuri, 50/36 tai 52/38 on paljon parempi yhdistelmä. Pieni/pieni yhdistelmässä ketju jää roikkumaan kun vaihtajasta loppuu kiristysvara. Vaarana on tosiaan että ketju menee liian lyhyeksi jos aikoo ratkaista tuon ongelman lyhentämällä ketjua, toivottavasti El Cheapo onnistuu tuossa testissä.

  6. #3966
    Liittynyt
    05/2009
    Viestit
    2.395
    Jeesatkaas (taas) tyhmää. Tavallinen kartiolaakereilla varustettu napa. Säätö/kiristys tuottaa tuskaa. Edelleen. Olen kiristänyt toisen puolen ensin mutta toista kiristettäessä akseli alkaa pyörimään mukana ja homma menee aika hankalaksi. Ihan oikeat ja ko. operaatioon tarkoitetut työkalut on mutta se ei auta kun akseli pyörii mukana.

    Miten "lukita" akseli paikoilleen? Mietin jo tuplamutteria ja niiden väliin L-muotoinen rauta, jonka toisessa päässä hahlo, johon laittasi pinnan... Vai onko mulla nyt taas kerran ihan väärä taktiikka?

  7. #3967
    Liittynyt
    08/2016
    Viestit
    1.475
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti brilleaux Katso viesti
    Kyllä haukkasin tän pyörän kanssa hatullisen paskaa.
    Äh... onko niiden vaihteidenkin kanssa noin isoa ongelmaa? Tilapäinen v...tutus vai oikeesti?

  8. #3968
    Liittynyt
    08/2008
    Paikkakunta
    rauma
    Viestit
    94
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti jalkkis Katso viesti
    Jeesatkaas (taas) tyhmää. Tavallinen kartiolaakereilla varustettu napa. Säätö/kiristys tuottaa tuskaa. Edelleen. Olen kiristänyt toisen puolen ensin mutta toista kiristettäessä akseli alkaa pyörimään mukana ja homma menee aika hankalaksi. Ihan oikeat ja ko. operaatioon tarkoitetut työkalut on mutta se ei auta kun akseli pyörii mukana.

    Miten "lukita" akseli paikoilleen? Mietin jo tuplamutteria ja niiden väliin L-muotoinen rauta, jonka toisessa päässä hahlo, johon laittasi pinnan... Vai onko mulla nyt taas kerran ihan väärä taktiikka?
    Itse oon laitanut fiilapenkin, tai kuten täällä Raumalla sanotaan "Ruustuukin", leukoihin kupari- tai alumiinilevyt ja rutistanut akselin niiden väliin. Ei ole koskaan navan akselin kierteet vahinkoittuneet.

    Toinen keino ei pikalukitteisissa pyörissä pitää toisen puolen kiristysmutteri piukassa ja säätää löysän puolen laakerisäätömuttereita. Tällöin siis kiekko paikallaan pyörässä.

    Lisäystä: Yleensähän riittää kun fiilapenkillä tai lukituspihdeillä lukitsee kireän puolen lukitusmutterin. Tai laittaa vaikka lukituspihtien leukoihin esim. riittävästi teippiä ja tällä lukitsee akselin näin.

  9. #3969
    Ongelma: Gravel-pyörän voimansiirrossa ei kestä ketjut. Voimansiirto on muuten 5800-sarjan 105, mutta kampisarja FSA Omega.

    Ostin pyörän uutena ja olen ajanut sillä noin 3500km. Voimansiirto alkuperäinen ketjuja lukuunottamatta. Tapana on ollut irrottaa ketjut pesua varten ja halusin säästää ketjulukkojen hinnassa ja liittää ketjut ketjupinnillä -> ketjupinnillä liitetyt ketjut katkesivat ensimmäisellä lenkillä. Lenkki jäi vuoden viimeiseksi ja tämän kevään ekalla lenkillä oli toiset ketjupinnillä liitetyt, käytetyt ketjut, jotka myös katkesivat ensimmäisellä lenkillä. Laitoin sitten pakasta uudet ketjut ketjulukolla varustettuna. Nämä kestivät n. 800km, kunnes katkesivat. Nyt oli onneksi ketjutyökalu ja ketjulukko mukana, niin pääsi ajamalla kotiin asti. Katsoin ketjuja lähemmin ja niissä on 7 murtunutta lenkkiä.

    En keksi mikä tämän aiheuttaa. Pakka ei näytä kuluneelta eikä siinä ole vääntyneitä tai muuten epätavalliselta näyttäviä hampaita. Myös eturattaat näyttävät normaaleilta.

    Mikään käyttövirhekään tätä tuskin aiheuttaa, koska maantiepyöräni 105 voimaansiirto on kovemmalla käytöllä eikä siitä ole koskaan ketjut katkenneet....

    Uusi takapakka paikalleen ja toivoa, että sillä korjaantuu?

  10. #3970
    Liittynyt
    02/2007
    Paikkakunta
    Kouvostoliitos joen mutkas
    Viestit
    1.565
    Murtumia omaavista sivulenkeistä täällä ollut juttua ja kuvia ennenkin. Niiden ketjujen merkkiä en nyt muista tähän hätään.
    Mikäs ketju kyseessä tällä kertaa ?

  11. #3971
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti SSGT-92 Katso viesti
    Murtumia omaavista sivulenkeistä täällä ollut juttua ja kuvia ennenkin. Niiden ketjujen merkkiä en nyt muista tähän hätään.
    Mikäs ketju kyseessä tällä kertaa ?
    Olen käyttänyt sekä maantie- että gravel-pyörässä ainoastaan Shimanon HG601 ketjuja.

  12. #3972
    Liittynyt
    01/2020
    Viestit
    32
    Onko renkaiden rullattavuuksissa hirveästi eroja tällaiselle aloittelijalle? Ostin Radon ZR Team 8.0 alkuvuodesta ja nyt on tullut useampi sata kilometriä ajeltua. Kysessää on etujousitettu maastopyörä ja ajot on 80% asfaltilla, loput hiekkatiellä. Metsään ei ole menemistä.
    Renkaina radonissa tuli mukana Schwalbe Nobby Nicit. Nyt koeajoin täysjousitettua Cuben pyörää ja siinä oli jotkin toiset renkaat jotka eivät olleet niin korkealla kuviolla. Tuntui että Cube rullasi asfaltilla alamäessä aivan erilailla ja oma radon melkeinpä tuntuu jarruttavan alamäissä Onko kyse pyörästä vai renkaista...
    Continentalin Race Kingit on motonetissä 19,90€, mutta saanko näistä mitään iloa verrattuna nobbyihin?

  13. #3973
    Liittynyt
    02/2007
    Paikkakunta
    Kouvostoliitos joen mutkas
    Viestit
    1.565
    Esim. tuolta ; https://www.chainreactioncycles.com/.../rp-prod116487 katsoo arvosteluja, ni et ole ainut kellä ne ei kestä. Toiset taasen kehuu kovastikin.
    Jos eivät kestä, vaihda toisenlaisiin.

  14. #3974
    Liittynyt
    05/2008
    Paikkakunta
    Dark side of the moon
    Viestit
    167
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti Fiets Katso viesti
    Olen käyttänyt sekä maantie- että gravel-pyörässä ainoastaan Shimanon HG601 ketjuja.
    Millä peset ketjut? Kuulostaa, että peset ketjut liian vahvalla hapolla
    In a 3 person sprint, he could actually finish 4th

  15. #3975
    En muista kerkesinkö näitä nyt katkenneita ketjuja pesemään erikseen, mutta pesin pyörän kertaalleen laimennetulla Pinelinellä, jolloin ketjut tuli samalla puhdistettua. Maantiepyörän ketjut olen pariin otteeseen pessyt Bilteman rasvan kylmäpoistoaineella eikä maantiepyörässä ole ketjujen keston kanssa ollut ongelmia.

    Otin ketjut pyörästä irti ja ketjujen sisäpuolella (missä ei ole tekstejä) oli 9 haljennutta lenkkiä. Ulkopuolella (missä tekstit) haljenneita lenkkejä on siis 7. Voisikohan olla jopa viallinen ketju...?

  16. #3976
    Liittynyt
    09/2006
    Paikkakunta
    Kerava
    Viestit
    2.358
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti Limetic Katso viesti
    Onko renkaiden rullattavuuksissa hirveästi eroja tällaiselle aloittelijalle?
    Kyllähän renkaissa eroja on. Tuolla niitä on mittailtu: https://www.bicyclerollingresistance.com/

    Ostoksille lähtiessä kannattaa olla tarkkana, sillä valmistajat tekevät yleensä saman nimisestä renkaasta useampia erilaisia versioita, joiden ominaisuudet voivat poiketa toisistaan paljonkin.
    Rule #1: Obey The Rules

  17. #3977
    Liittynyt
    04/2020
    Viestit
    67
    Sram DUB BB92 keskiölle pitäisi irroitus ja asennus työkalu hommata.
    Onko suosituksia? Ei ollutkaan niin helppo rasti mitä kuvittelin, ilmeisesti tuo keskiö tarvitsee oman työkalun?

  18. #3978
    Liittynyt
    11/2017
    Viestit
    271
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti jonitzi Katso viesti
    Sram DUB BB92 keskiölle pitäisi irroitus ja asennus työkalu hommata.
    Onko suosituksia? Ei ollutkaan niin helppo rasti mitä kuvittelin, ilmeisesti tuo keskiö tarvitsee oman työkalun?
    Irrotustyökaluksi käy mikä vaan 30mm akselille tarkoitettu, DUBissa on sisähalkaisijaltaan 30mm laakeri joka on holkitettu 28.99mm akselille.
    Asennukseen on ainakin Wheels MFG:llä jokin ~12mm keskireiällä oleva prässisovite, saatavuudesta en tiedä.
    https://r2-bike.com/WHEELS-MFG-Open-...29x42-SRAM-DUB

  19. #3979
    Liittynyt
    04/2020
    Viestit
    67
    Kiitokset tuosta ainakin saa mitat jos itse sorvailee.

    https://www.bike-discount.de/en/buy/...rackets-780818
    Onko Shimanon keskiöt erilaiset vai käykö tuo myös Sramin keskiöille?

  20. #3980
    Liittynyt
    05/2014
    Viestit
    1.009
    Toimiiko BMX-jarrukahvat niin sanottujen maantiejarrujen eli dual pivot vannejarrujen kanssa?

  21. #3981
    Liittynyt
    07/2008
    Paikkakunta
    Porin seutu
    Viestit
    15
    Kuinka paljon rattaan halkaisija kasvaa, kun koko kasvaa 42-> 44 -piikkiseksi

  22. #3982
    Liittynyt
    02/2020
    Viestit
    164
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti mjarkko Katso viesti
    Kuinka paljon rattaan halkaisija kasvaa, kun koko kasvaa 42-> 44 -piikkiseksi
    2 piikkiä on noin 1 tuuma, eli halkaisija kasvaa noin 25,4mm / Pi, eli 8-9mm.

  23. #3983
    https://www.rosebikes.fi/shimano-deo...0-fach-2689571

    Tietojeni mukaan Shimano MTB 11-spd ja 10-spd eivät ole yhteensopivia.

    Elikkä kysymys kuuluu miten tuossa on toteututettu se että tuop RD tukee 10/11? Onko siinä kaksi eri reittiä kaapelille tms?

    ____

    Lähteenä olen referoinut tätä https://bike.bikegremlin.com/1278/bi...compatibility/

    10 speed MTB RD

    Rear shift ratio of this RD is about 1.2. It is only compatible with Shimano 10 speed MTB shifters and nothing else. Shimano calls this system Dyna-Sys.


    11 speed MTB

    Rear shift ratio is around 1.1. Compatible with Shimano MTB 11 speed shifters. Shimano calls this system Dyna-Sys, same as 10 speed MTB, but they’re not compatible!

  24. #3984
    Liittynyt
    02/2011
    Viestit
    147
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti TeekooVee Katso viesti
    https://www.rosebikes.fi/shimano-deo...0-fach-2689571

    Tietojeni mukaan Shimano MTB 11-spd ja 10-spd eivät ole yhteensopivia.

    Elikkä kysymys kuuluu miten tuossa on toteututettu se että tuop RD tukee 10/11? Onko siinä kaksi eri reittiä kaapelille tms?

    ____

    Lähteenä olen referoinut tätä https://bike.bikegremlin.com/1278/bi...compatibility/

    10 speed MTB RD

    Rear shift ratio of this RD is about 1.2. It is only compatible with Shimano 10 speed MTB shifters and nothing else. Shimano calls this system Dyna-Sys.


    11 speed MTB

    Rear shift ratio is around 1.1. Compatible with Shimano MTB 11 speed shifters. Shimano calls this system Dyna-Sys, same as 10 speed MTB, but they’re not compatible!

    Teknisia tietoja on järkevämpi katsoa valmistaja sivuilta missä RD-M5120 löytyy sekä 10s että 11s taulukosta:
    https://productinfo.shimano.com/#/co...432&acid=C-435

  25. #3985
    Liittynyt
    07/2008
    Paikkakunta
    Porin seutu
    Viestit
    15
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti pedelec Katso viesti
    2 piikkiä on noin 1 tuuma, eli halkaisija kasvaa noin 25,4mm / Pi, eli 8-9mm.
    Kiitos tiedosta, eiköhän uusi sitten sovi hyvin.

  26. #3986
    Liittynyt
    07/2009
    Paikkakunta
    Jyväskylä
    Viestit
    4.577
    Jos tässä tulevaisuudessa istuttaa taakse Campan 12-vaihteisen setin, mahtaneeko 11-vaihteisen setin eturattaat hyväksyä 12-vaihteisen ketjun?

  27. #3987
    Liittynyt
    12/2019
    Viestit
    147
    Sramin kanssa pientä kitkaa.
    Kukas osaisi kertoa mikä lienee vikana, 12 vaihteinen sram vaihteisto, iso leipä eli ykkönen toimii kyllä, mutta kakkonen-nelonen ei kunnolla, tai siis ketjut hyppii yli, ja aika rytinä? 5-12 sitten toimii taas ihan moitteetta, eli vaihteet napsahtelee silmään niinkun pitääkin, onko kellään aavistusta mikä olisi kyseessä?
    -kiitän

  28. #3988
    Liittynyt
    02/2007
    Paikkakunta
    Kouvostoliitos joen mutkas
    Viestit
    1.565
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti brilleaux Katso viesti
    Jos tässä tulevaisuudessa istuttaa taakse Campan 12-vaihteisen setin, mahtaneeko 11-vaihteisen setin eturattaat hyväksyä 12-vaihteisen ketjun?
    Ketjujen sisämitta pysyy samana 9 - 12 vaihteisissa.Tuolla , https://bike.bikegremlin.com/3555/bi...ion-standards/
    Jos ei ulkomitoiltaan kapeampi ketju sitten aiheuta ongelmia etuvaihtajan kanssa suhteessa eturattaiden välinen etäisyys toisistaan.

  29. #3989
    Liittynyt
    05/2016
    Paikkakunta
    Tampere
    Viestit
    2.827
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti _mkoo_ Katso viesti
    Sramin kanssa pientä kitkaa.
    Kukas osaisi kertoa mikä lienee vikana, 12 vaihteinen sram vaihteisto, iso leipä eli ykkönen toimii kyllä, mutta kakkonen-nelonen ei kunnolla, tai siis ketjut hyppii yli, ja aika rytinä? 5-12 sitten toimii taas ihan moitteetta, eli vaihteet napsahtelee silmään niinkun pitääkin, onko kellään aavistusta mikä olisi kyseessä?
    -kiitän
    Veikkaisin, että häkki tai korvake on vinossa. Toisen päädyn saa monesti toimimaan vinolla korvakkeella, mutta toinen pääty jää sitten arpomaan vaihteita. Toki ongelmana voi olla vaikka vääntyneet rattaat, mutten uskoisi, että kaikilla 2-4 vaihteilla olisi vääntyneitä rattaita.

  30. #3990
    Liittynyt
    12/2019
    Viestit
    147
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti Kanuuna Katso viesti
    Veikkaisin, että häkki tai korvake on vinossa. Toisen päädyn saa monesti toimimaan vinolla korvakkeella, mutta toinen pääty jää sitten arpomaan vaihteita. Toki ongelmana voi olla vaikka vääntyneet rattaat, mutten uskoisi, että kaikilla 2-4 vaihteilla olisi vääntyneitä rattaita.
    Ei ole kauaa kun vaihdoin korvakkeen, eikä se ole ottanut osumaakaan, siis vaihtaja, nyt just tuli mieleen että onko pieni välys joka tekee klappia pitemmällä vipuvarrella, niin nuo pisimmällä olevat eivät oo ihan tarkkoja. Se vaihtajan pultti voi olla hieman löysä. Tai kakkaa jossakin niissä kiristys osissa.

Samanlaisia aiheita

  1. Pikakysymykset.
    By lynxlynx in forum Varusteet
    Vastaukset: 7215
    Viimeinen viesti: 18.10.2025, 06.21

Kirjanmerkit

Viestin säännöt

  • Käyttäjä ei voi aloittaa uusia viestiketjuja
  • Käyttäjä ei voi vastata viesteihin
  • Käyttäjä ei voi liittää liitetiedostoja
  • Käyttäjä ei voi muokata viestejään
  •