Ketju 50/25 asentoon ja siitä arvio paljonko sietää lyhentää, taitaa tarvita parillisen määrän eikä sitten liian lyhyeksi!
Onhan ketjun pikaliitin käytössä?
Mielestäni 50/34 tai 52/36 yhdistelmä on haaste ketjun pituudelle jos hakee sopivaa ketjun kireyttä jokaiselle välitykselle koska noitten eturattaiden ero on liian suuri, 50/36 tai 52/38 on paljon parempi yhdistelmä. Pieni/pieni yhdistelmässä ketju jää roikkumaan kun vaihtajasta loppuu kiristysvara. Vaarana on tosiaan että ketju menee liian lyhyeksi jos aikoo ratkaista tuon ongelman lyhentämällä ketjua, toivottavasti El Cheapo onnistuu tuossa testissä.
Jeesatkaas (taas) tyhmää. Tavallinen kartiolaakereilla varustettu napa. Säätö/kiristys tuottaa tuskaa. Edelleen. Olen kiristänyt toisen puolen ensin mutta toista kiristettäessä akseli alkaa pyörimään mukana ja homma menee aika hankalaksi. Ihan oikeat ja ko. operaatioon tarkoitetut työkalut on mutta se ei auta kun akseli pyörii mukana.
Miten "lukita" akseli paikoilleen? Mietin jo tuplamutteria ja niiden väliin L-muotoinen rauta, jonka toisessa päässä hahlo, johon laittasi pinnan... Vai onko mulla nyt taas kerran ihan väärä taktiikka?
Itse oon laitanut fiilapenkin, tai kuten täällä Raumalla sanotaan "Ruustuukin", leukoihin kupari- tai alumiinilevyt ja rutistanut akselin niiden väliin. Ei ole koskaan navan akselin kierteet vahinkoittuneet.
Toinen keino ei pikalukitteisissa pyörissä pitää toisen puolen kiristysmutteri piukassa ja säätää löysän puolen laakerisäätömuttereita. Tällöin siis kiekko paikallaan pyörässä.
Lisäystä: Yleensähän riittää kun fiilapenkillä tai lukituspihdeillä lukitsee kireän puolen lukitusmutterin. Tai laittaa vaikka lukituspihtien leukoihin esim. riittävästi teippiä ja tällä lukitsee akselin näin.
Ongelma: Gravel-pyörän voimansiirrossa ei kestä ketjut. Voimansiirto on muuten 5800-sarjan 105, mutta kampisarja FSA Omega.
Ostin pyörän uutena ja olen ajanut sillä noin 3500km. Voimansiirto alkuperäinen ketjuja lukuunottamatta. Tapana on ollut irrottaa ketjut pesua varten ja halusin säästää ketjulukkojen hinnassa ja liittää ketjut ketjupinnillä -> ketjupinnillä liitetyt ketjut katkesivat ensimmäisellä lenkillä. Lenkki jäi vuoden viimeiseksi ja tämän kevään ekalla lenkillä oli toiset ketjupinnillä liitetyt, käytetyt ketjut, jotka myös katkesivat ensimmäisellä lenkillä. Laitoin sitten pakasta uudet ketjut ketjulukolla varustettuna. Nämä kestivät n. 800km, kunnes katkesivat. Nyt oli onneksi ketjutyökalu ja ketjulukko mukana, niin pääsi ajamalla kotiin asti. Katsoin ketjuja lähemmin ja niissä on 7 murtunutta lenkkiä.
En keksi mikä tämän aiheuttaa. Pakka ei näytä kuluneelta eikä siinä ole vääntyneitä tai muuten epätavalliselta näyttäviä hampaita. Myös eturattaat näyttävät normaaleilta.
Mikään käyttövirhekään tätä tuskin aiheuttaa, koska maantiepyöräni 105 voimaansiirto on kovemmalla käytöllä eikä siitä ole koskaan ketjut katkenneet....
Uusi takapakka paikalleen ja toivoa, että sillä korjaantuu?
Murtumia omaavista sivulenkeistä täällä ollut juttua ja kuvia ennenkin. Niiden ketjujen merkkiä en nyt muista tähän hätään.
Mikäs ketju kyseessä tällä kertaa ?
Onko renkaiden rullattavuuksissa hirveästi eroja tällaiselle aloittelijalle? Ostin Radon ZR Team 8.0 alkuvuodesta ja nyt on tullut useampi sata kilometriä ajeltua. Kysessää on etujousitettu maastopyörä ja ajot on 80% asfaltilla, loput hiekkatiellä. Metsään ei ole menemistä.
Renkaina radonissa tuli mukana Schwalbe Nobby Nicit. Nyt koeajoin täysjousitettua Cuben pyörää ja siinä oli jotkin toiset renkaat jotka eivät olleet niin korkealla kuviolla. Tuntui että Cube rullasi asfaltilla alamäessä aivan erilailla ja oma radon melkeinpä tuntuu jarruttavan alamäissäOnko kyse pyörästä vai renkaista...
Continentalin Race Kingit on motonetissä 19,90€, mutta saanko näistä mitään iloa verrattuna nobbyihin?
Esim. tuolta ; https://www.chainreactioncycles.com/.../rp-prod116487 katsoo arvosteluja, ni et ole ainut kellä ne ei kestä. Toiset taasen kehuu kovastikin.
Jos eivät kestä, vaihda toisenlaisiin.
En muista kerkesinkö näitä nyt katkenneita ketjuja pesemään erikseen, mutta pesin pyörän kertaalleen laimennetulla Pinelinellä, jolloin ketjut tuli samalla puhdistettua. Maantiepyörän ketjut olen pariin otteeseen pessyt Bilteman rasvan kylmäpoistoaineella eikä maantiepyörässä ole ketjujen keston kanssa ollut ongelmia.
Otin ketjut pyörästä irti ja ketjujen sisäpuolella (missä ei ole tekstejä) oli 9 haljennutta lenkkiä. Ulkopuolella (missä tekstit) haljenneita lenkkejä on siis 7. Voisikohan olla jopa viallinen ketju...?
Kyllähän renkaissa eroja on. Tuolla niitä on mittailtu: https://www.bicyclerollingresistance.com/
Ostoksille lähtiessä kannattaa olla tarkkana, sillä valmistajat tekevät yleensä saman nimisestä renkaasta useampia erilaisia versioita, joiden ominaisuudet voivat poiketa toisistaan paljonkin.
Rule #1: Obey The Rules
Sram DUB BB92 keskiölle pitäisi irroitus ja asennus työkalu hommata.
Onko suosituksia? Ei ollutkaan niin helppo rasti mitä kuvittelin, ilmeisesti tuo keskiö tarvitsee oman työkalun?
Irrotustyökaluksi käy mikä vaan 30mm akselille tarkoitettu, DUBissa on sisähalkaisijaltaan 30mm laakeri joka on holkitettu 28.99mm akselille.
Asennukseen on ainakin Wheels MFG:llä jokin ~12mm keskireiällä oleva prässisovite, saatavuudesta en tiedä.
https://r2-bike.com/WHEELS-MFG-Open-...29x42-SRAM-DUB
Kiitokset tuosta ainakin saa mitat jos itse sorvailee.
https://www.bike-discount.de/en/buy/...rackets-780818
Onko Shimanon keskiöt erilaiset vai käykö tuo myös Sramin keskiöille?
Toimiiko BMX-jarrukahvat niin sanottujen maantiejarrujen eli dual pivot vannejarrujen kanssa?
Kuinka paljon rattaan halkaisija kasvaa, kun koko kasvaa 42-> 44 -piikkiseksi
https://www.rosebikes.fi/shimano-deo...0-fach-2689571
Tietojeni mukaan Shimano MTB 11-spd ja 10-spd eivät ole yhteensopivia.
Elikkä kysymys kuuluu miten tuossa on toteututettu se että tuop RD tukee 10/11? Onko siinä kaksi eri reittiä kaapelille tms?
____
Lähteenä olen referoinut tätä https://bike.bikegremlin.com/1278/bi...compatibility/
10 speed MTB RD
Rear shift ratio of this RD is about 1.2. It is only compatible with Shimano 10 speed MTB shifters and nothing else. Shimano calls this system Dyna-Sys.
11 speed MTB
Rear shift ratio is around 1.1. Compatible with Shimano MTB 11 speed shifters. Shimano calls this system Dyna-Sys, same as 10 speed MTB, but they’re not compatible!
Teknisia tietoja on järkevämpi katsoa valmistaja sivuilta missä RD-M5120 löytyy sekä 10s että 11s taulukosta:
https://productinfo.shimano.com/#/co...432&acid=C-435
Jos tässä tulevaisuudessa istuttaa taakse Campan 12-vaihteisen setin, mahtaneeko 11-vaihteisen setin eturattaat hyväksyä 12-vaihteisen ketjun?
Sramin kanssa pientä kitkaa.
Kukas osaisi kertoa mikä lienee vikana, 12 vaihteinen sram vaihteisto, iso leipä eli ykkönen toimii kyllä, mutta kakkonen-nelonen ei kunnolla, tai siis ketjut hyppii yli, ja aika rytinä? 5-12 sitten toimii taas ihan moitteetta, eli vaihteet napsahtelee silmään niinkun pitääkin, onko kellään aavistusta mikä olisi kyseessä?
-kiitän
Ketjujen sisämitta pysyy samana 9 - 12 vaihteisissa.Tuolla , https://bike.bikegremlin.com/3555/bi...ion-standards/
Jos ei ulkomitoiltaan kapeampi ketju sitten aiheuta ongelmia etuvaihtajan kanssa suhteessa eturattaiden välinen etäisyys toisistaan.
Veikkaisin, että häkki tai korvake on vinossa. Toisen päädyn saa monesti toimimaan vinolla korvakkeella, mutta toinen pääty jää sitten arpomaan vaihteita. Toki ongelmana voi olla vaikka vääntyneet rattaat, mutten uskoisi, että kaikilla 2-4 vaihteilla olisi vääntyneitä rattaita.
Ei ole kauaa kun vaihdoin korvakkeen, eikä se ole ottanut osumaakaan, siis vaihtaja, nyt just tuli mieleen että onko pieni välys joka tekee klappia pitemmällä vipuvarrella, niin nuo pisimmällä olevat eivät oo ihan tarkkoja. Se vaihtajan pultti voi olla hieman löysä. Tai kakkaa jossakin niissä kiristys osissa.
Kirjanmerkit