”Kukaan ei tiedä, miten Mannerheimintie pitäisi ylittää” – Kun Taneli Pärssinen ryhtyi selvittämään helsinkiläisten pyöräilijöiden elämää, vastaan tuli kaaos
Helsingin kaupungin pyöräilykoordinaattori myöntää osan kritiikistä. Muutosta tehdään jo, mutta se tapahtuu hitaasti, Oskari Kaupinmäki sanoo.
Tukholmankadun ja Topeliuksenkadun risteyksestä lähtee yksisuuntainen pyöräkaista, joka kulkee ajoradan reunassa Topeliuksenkadulla. Kaista kapenee nopeasti ja päättyy vain muutamien metrien jälkeen alkamisestaan suoraan reunakiveen. Pyöräkaistan päätyttyä pyöräilijän pitäisi siirtyä rinnakkaiselle ajokaistalle bussien ja autojen sekaan.
Heti kaistan päättymisen jälkeen edessä on myös bussipysäkki. Tämä Meilahdessa sijaitseva pyöräkaista on vain yksi esimerkki Helsingin luokattomasta pyörätiesuunnittelusta, sanoo tuore liikennetekniikan ja maankäytön suunnittelun diplomi-insinööri Taneli Pärssinen.
”Tämä on todella vaarallinen. Eihän kukaan autoilija osaa tässä väistää pyöräilijää.”
Pärssinen teki diplomityönsä Helsingin kaupungille pyöräliikenteen liikennevalo-ohjauksen kehittämisestä. Nykyään hän työskentelee konsulttiyhtiö Swecolla pyöräliikenteen suunnittelijana.
Sanottavaa Helsingin pyöräilijöiden olosuhteista riittää.
Pärssisen mielestä Helsingin risteysalueet on lähes poikkeuksetta suunniteltu kehnosti pyöräilijöitä ajatellen.
Järjestelyt ovat heikot esimerkiksi Töölön tullin kohdalla Tukholmankadun ja Mannerheimintien risteyksessä.
Pärssinen kulkee alueella lähes päivittäin, ja hänkin on hämmentynyt.
”Kukaan ei tiedä, miten Mannerheimintie pitäisi ylittää, jos haluaa päästä Tukholmankadulta vastakkaiselle puolelle kohti Laakson sairaalaa.”
Opasteiden puuttuminen viestii hänen mukaansa siitä, että pyöräliikennettä ei ole otettu riittävän tosissaan.
”Että on ihan okei, jos pyöräväylät menevät vähän niin ja näin. Ajatellaan, että kyllä pyöräilijät selviävät ja löytävät tiensä jotenkin.”
Paremmalla suunnittelulla Helsinki olisi houkuttelevampi pyöräilijöille, mikä voisi edistää myös kaupungin tavoitteita kasvattaa pyöräilyn osuutta liikenteestä.
Helsingissä on viime vuosina panostettu voimakkaasti pyörätieverkoston laajentamiseen. Se ei Pärssisen mielestä kuitenkaan yksinään riitä.
Huomiota tulisi kiinnittää nykyistä enemmän risteysalueiden yhdenmukaisuuteen sekä ymmärrettävyyteen ja pyöräliikenteen sujuvuuteen. Tämä vaatii huomattavaa liikenteenohjauksen kehittämistä.
[...]
Kirjanmerkit