FillariGiantElectrobikeHepha
Sivu 418 / 510 EnsimmäinenEnsimmäinen ... 318 368 408 416 417 418 419 420 428 468 ... ViimeinenViimeinen
Näyttää tulokset 12.511 - 12.540 / 15287

Aihe: Avautumista vaikeasta elämästä kevyen liikenteen väylillä vol 2.0

  1. #12511
    Liittynyt
    02/2013
    Paikkakunta
    Vantaa
    Viestit
    1.397
    Erittäin hyvä yhteenveto El-C

    Lainaus Alkujaan tämän lähetti tubelix Katso viesti
    Ajokortti velvoittaa myös ylläpitämään tietämystään. Kuinkahan moni oikeasti niin tekee?
    Jos 10% autoilijoista ei tiedä että liikenneympyrästä poistuttaessa pitää väistää suojatiellä olevaa jalankulkijaa, siis suojatiellä, niin kertoo aika paljon.
    Saat ajokortin 18 vuotiaan ja seuraava tarkistus 70 vuotiaana ja siinäkään ei tarvitse uusista liikenne säännöistä tietää mitään. Itse pitäisin kohtuullisena jos 5 vuoden välein pitäisi teoriakoe suorittaa ja inssi 10 vuoden välein. Alku- ja loppupäässä vielä useammin. Olisi pakko kerrata uudistukset. Kuluja siitä vähän tulisi mutta liikenneturvallisuus paranisi paljon enemmän kuin jollain pyörätienjatkeen maalaamisilla.

  2. #12512
    Liittynyt
    11/2004
    Paikkakunta
    Espoo
    Viestit
    7.533
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti Arosusi Katso viesti
    *Jos 10% autoilijoista ei tiedä että liikenneympyrästä poistuttaessa pitää väistää suojatiellä olevaa jalankulkijaa, siis suojatiellä, niin kertoo aika paljon.*
    FB:n paikallisten puskaradioiden ja myös tuon Kuspäisten bongailuryhmän juttuja lukeneena monet elää vieläkin siinä luulossa että fillari pitää taluttaa kadun yli ja ne väistää autoja

  3. #12513
    Onhan se aika pelottava ajatus, että niin moni ajoneuvon kuljettaja liikkuu liikenteessä vailla kunnon tietämystä. Liikenteessä on oman turvallisuuden lisäksi vastuussa myös muiden samassa tilanteessa ympärillä olevien turvallisuudesta.
    I’m on the Koskenkorva diet. So far I have lost 2 days.

  4. #12514
    Liittynyt
    05/2003
    Paikkakunta
    Lappeenranta
    Viestit
    2.818
    Yllä asiaa. Mutta, täytyy todeta, ettei keskivertopyöräilijä tiedä asioista yhtään enempää, vaan kovin moni luulee, että auton pitää aina väistää, kun he hurauttavat fillarilla suojatielle/pyörätienjatkeelle. Ja tätä luuloa tukeakseen säännöistä tietämättömät autoilijat pysähtelee suojatien eteen silloin kun ei tarvitsisi.. ja varmaan ajavat kun pitäisi pysähtyä.

    Lähetetty minun moto g(8) power laitteesta Tapatalkilla
    Miten niin tyhmä kysymys??

  5. #12515
    Ei noita kelvejä ole suunniteltu ja rakennettu maantiepyörille ja oikea paikka on ajorata. Ihme itkua fillarifoorumilla siitä, ettei jotkut maantiepyöräilijät aja jalkakäytävillä...

  6. #12516
    Liittynyt
    11/2004
    Paikkakunta
    Espoo
    Viestit
    7.533
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti Fat Boy Katso viesti
    * Ja tätä luuloa tukeakseen säännöistä tietämättömät autoilijat pysähtelee suojatien eteen silloin kun ei tarvitsisi.. ja varmaan ajavat kun pitäisi pysähtyä.*
    Ainakin liikenneympyrästä poistuessa ...

  7. #12517
    Liittynyt
    05/2003
    Paikkakunta
    Lappeenranta
    Viestit
    2.818
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti 003 Katso viesti
    Ei noita kelvejä ole suunniteltu ja rakennettu maantiepyörille ja oikea paikka on ajorata. Ihme itkua fillarifoorumilla siitä, ettei jotkut maantiepyöräilijät aja jalkakäytävillä...
    Paikoin noin, mutta paikoin toisinkin päin. Iso osa porukasta käyttää järkeään valitessaan missä ajaa, mutta osa ajaa maantienlaitaa sielläkin, missä kevyenliikenteenväylä on kaikin puolin parempi. Hieman ihmettelen, miksi tällä foorumilla ei saisi ilmaista mielipidettään tähän aiheeseen liittyen. En vaan aina ymmärrä maantiepyöräilijöitä tässä asiassa, ehkä mun pitäisi ajaa enemmän maantiellä ja ennen kaikkea kovempaa. Mielipiteeni voi johtua myös siitä, että pitkästä harrastustaustasta huolimatta, kilometrejä kertyy ratin takana fillarilla ajettuja enemmän. Ja näin on ollut siitä asti kun kortin sain.

    Lähetetty minun moto g(8) power laitteesta Tapatalkilla
    Miten niin tyhmä kysymys??

  8. #12518
    F. Kotlerburg Guest
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti 003 Katso viesti
    Ei noita kelvejä ole suunniteltu ja rakennettu maantiepyörille ja oikea paikka on ajorata. Ihme itkua fillarifoorumilla siitä, ettei jotkut maantiepyöräilijät aja jalkakäytävillä...
    Pitäisi varmaan tietää kelvin ja jalkakäytävän ero ennen kuin laukoo näitä. Kummasti tuota on maantielenkkien alku- ja loppuosat pystynyt kelvillä ajamaan.

  9. #12519
    Maalta (Muonio) pääkaupunkiseudulle muuttaneena olen ollut positiivisesti yllättynyt autoilijoiden suhtautumisesta väistämissääntöihin etenkin liikenneympyröissä ja muutenkin suojateiden jatkeilla. Usein autoilijat ovat antaneet tietä vaikka väistämisvelvollisuus on ollut minulla pyörän selässä ollessa.
    „Quäl dich, du Sau!“ (Udo Böltz)

  10. #12520
    Liittynyt
    09/2006
    Paikkakunta
    itähelsinki
    Viestit
    7.628
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti Arosusi Katso viesti
    Kuluja siitä vähän tulisi mutta liikenneturvallisuus paranisi paljon enemmän kuin jollain pyörätienjatkeen maalaamisilla.
    Paljonko liikenneturvallisuus paranisi noilla toimin? Montako pyöräilijää on näissä liikenneympyräjutuissa kuollut tai loukkaantunut? Vai onko vain kyse taas siitä, että minua ärsyttää, niin jotain pitäisi tehdä.

    Taitaa suurin osa liikenneonnettomuuksista johtua a) alkoholista b) sairauskohtauksesta ja c) välinpitämättömyydestä, johon lasken myös itsemurhat. Näihin ei edes viikotainen inssi auta. Niin ja sitten vielä iästä. Jostain syystä edes puolisokealta ysikymppiseltä saada korttia pois vaikka omaiset pyytää. Tähän toki voisi se inssi auttaa. Toisaalta sitten tehtäisiin niin kuin katsastuksissa: etsitään se asema, mistä leiman saa, vaikkei autoa olisi edes mukana.

    Moottori-lehdessä on muuten kaikki OTKESin käsittelemät liikenneonnettomuudet dokumentoituna joka lehdessä. Sieltä voi rakennella sitten omaa exceliä.

  11. #12521
    Liittynyt
    09/2006
    Paikkakunta
    itähelsinki
    Viestit
    7.628
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti Fat Boy Katso viesti
    Yllä asiaa. Mutta, täytyy todeta, ettei keskivertopyöräilijä tiedä asioista yhtään enempää, vaan kovin moni luulee, että auton pitää aina väistää, kun he hurauttavat fillarilla suojatielle/pyörätienjatkeelle. Ja tätä luuloa tukeakseen säännöistä tietämättömät autoilijat pysähtelee suojatien eteen silloin kun ei tarvitsisi.. ja varmaan ajavat kun pitäisi pysähtyä.
    Ja aika heikosti tunnutaan ymmärtävän jalkakäytävän ja kelvin ero. Lisäksi se tuntuu olevan yllätys, että jos ajaa kadulla, ei voi ylittää risteystä vaikka risteävällä kadulla jalankulkijoille palaa vihreä.

    Vaikea uskoa, että pyöräilijöiden liikennesääntöjen tuntemus on sen parempi kuin autoilijoillakaan. Lisäksi on hyvä muistaa, että ns. puhtaita pyöräilijöitä on vähemmän kuin puhtaita autoilijoita, joten ne samat osaamattomuudet on sitten näissä sekakäyttäjissä.

  12. #12522
    Liittynyt
    01/2006
    Paikkakunta
    Laru, HKI
    Viestit
    21.114
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti sianluca Katso viesti
    ...Usein autoilijat ovat antaneet tietä vaikka väistämisvelvollisuus on ollut minulla pyörän selässä ollessa.
    Joo, tuollainen on ihan perseestä. Liikenteen turvallisuus ja sujuvuus perustuu ennakointiin siitä, että kaikki noudattavat samoja sääntöjä.


  13. #12523
    Liittynyt
    07/2019
    Viestit
    215
    Kävin Kulosaaressa. Sinne rakennetaan pyöräilykatua. Ei kannata käydä.
    https://www.youtube.com/watch?v=kzC04zGTj1E


    Kävin myös Larun sillalla. Se on kuulemma nyt tasaisempi ja parempi ja leveämpi ja hienompi ja kiiltävämpi ja...
    https://www.youtube.com/watch?v=sTYGIqDFt4U

  14. #12524
    Liittynyt
    06/2011
    Paikkakunta
    Zaliv oblast
    Viestit
    582
    ^^ Autoilija ei likaannu niin helposti kuin pyöräilijä.
    No rain - no gain.

  15. #12525
    ^^^ Jack, olen itse aikamoinen ritualisti, ja pyrin ajamaan täysin liikennesääntöjen mukaisesti. Autoilijat usein valoja välkyttämällä "kehottavat" menemään edeltä vaikka minulla olisi väistämisvelvollisuus....
    „Quäl dich, du Sau!“ (Udo Böltz)

  16. #12526
    Liittynyt
    07/2011
    Paikkakunta
    Espoo
    Viestit
    2.332
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti MRe Katso viesti
    Ja aika heikosti tunnutaan ymmärtävän jalkakäytävän ja kelvin ero. Lisäksi se tuntuu olevan yllätys, että jos ajaa kadulla, ei voi ylittää risteystä vaikka risteävällä kadulla jalankulkijoille palaa vihreä.

    Vaikea uskoa, että pyöräilijöiden liikennesääntöjen tuntemus on sen parempi kuin autoilijoillakaan. Lisäksi on hyvä muistaa, että ns. puhtaita pyöräilijöitä on vähemmän kuin puhtaita autoilijoita, joten ne samat osaamattomuudet on sitten näissä sekakäyttäjissä.
    Ehkä asia menee näin, että aktiivipyöräilijöistä suuri osa tuntee liikennesäännöt, mutta kuten edellä on todettu, jotkut eivät kuitenkaan halua niitä noudattaa. Sitten on se suurin osa tavispyöräilijöitä, joilla ei sääntötuntemusta ole.
    "Sinunkin tulisi tietää, että pullot tehdään puhaltamalla, reiät ampumalla, mutta työt vie oman aikansa."

  17. #12527
    Liittynyt
    08/2005
    Paikkakunta
    Espox
    Viestit
    993
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti sianluca Katso viesti
    ^^^ Jack, olen itse aikamoinen ritualisti, ja pyrin ajamaan täysin liikennesääntöjen mukaisesti. Autoilijat usein valoja välkyttämällä "kehottavat" menemään edeltä vaikka minulla olisi väistämisvelvollisuus....
    On tuolle liikenteen sujuvuuden kannalta joskus ihan perusteensa... Esim sun takana on iso läjä autoja jotka eivät pääse suoraan kun olet kääntymässä vasemmalle. Mun puolella liikenne matelee mutta ei pysähdy... Päätän hiljentää jotta sä pääset kääntymään.
    Ride and Smile!

  18. #12528
    Liittynyt
    02/2013
    Paikkakunta
    Vantaa
    Viestit
    1.397
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti MRe Katso viesti
    Paljonko liikenneturvallisuus paranisi noilla toimin?
    Paljonko liikenneturvallisuus huononisi noilla toimilla?

    Lainaus Alkujaan tämän lähetti Arosusi Katso viesti
    Jos 10% autoilijoista ei tiedä että liikenneympyrästä poistuttaessa pitää väistää suojatiellä olevaa jalankulkijaa, siis suojatiellä, niin kertoo aika paljon.
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti Smo Katso viesti
    monet elää vieläkin siinä luulossa että fillari pitää taluttaa kadun yli ja ne väistää autoja
    Kun em lisäksi mm kolmion merkitys on monelle epäselvä niin ei siitä liikenneturvallisuuden kannalta haittaakaan olisi.

  19. #12529
    Liittynyt
    09/2006
    Paikkakunta
    itähelsinki
    Viestit
    7.628
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti Arosusi Katso viesti
    Paljonko liikenneturvallisuus huononisi noilla toimilla?
    Jos se ei ole mennyt jakeluun sillä ekalla kerralla, niin miten menisi tulevillakaan kerroilla. Tuo ei olisi mitään muuta kuin suora tulonsiirto autokoulujen taskuun. Lisäksi en tiedä mihin tilastoon täällä esitetyt luvut perustuvat.

    Polkupyörälle pakollinen vuosittainen katsastus ja kaikille yli 12-vuotiaille pyörällä ajaville pitäisi määrätä pakollinen teoriakoe 3 vuoden välein ja ajokoe 5 vuoden välein. Lisäksi sanktiointia kovennettava: puuttuvista valoista / sivuheijastimista päiväsakkoja ja liikenneturvallisuuden vaarantamisesta vankeutta. Kypärän puuttumisesta päiväsakkoja. Paljonko liikenneturvallisuus paranisi niillä toimilla? Toki ensin nuo mainitut asiat (valo & kypärä) määrättävä pakollisiksi ja käytettäväksi koko ajan.

  20. #12530
    Liittynyt
    07/2011
    Paikkakunta
    Espoo
    Viestit
    2.332
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti MRe Katso viesti
    Jos se ei ole mennyt jakeluun sillä ekalla kerralla, niin miten menisi tulevillakaan kerroilla. Tuo ei olisi mitään muuta kuin suora tulonsiirto autokoulujen taskuun. Lisäksi en tiedä mihin tilastoon täällä esitetyt luvut perustuvat.

    Polkupyörälle pakollinen vuosittainen katsastus ja kaikille yli 12-vuotiaille pyörällä ajaville pitäisi määrätä pakollinen teoriakoe 3 vuoden välein ja ajokoe 5 vuoden välein. Lisäksi sanktiointia kovennettava: puuttuvista valoista / sivuheijastimista päiväsakkoja ja liikenneturvallisuuden vaarantamisesta vankeutta. Kypärän puuttumisesta päiväsakkoja. Paljonko liikenneturvallisuus paranisi niillä toimilla? Toki ensin nuo mainitut asiat (valo & kypärä) määrättävä pakollisiksi ja käytettäväksi koko ajan.
    En oikein ymmärrä, muuten kuin sarkasmin puolelta, mitä polkupyörän vuosikatsastus vaikuttaisi liikenneturvallisuuteen? Moniko onnettomuus on johtunut puutteellisesta pyörästä tai mikä on puutteellisen pyörän aiheuttaman vahingon suuruus? Teoriakoe ja puuttuvien valojen takia sakotuksen voisin tuon listan huutajien puolesta ymmärtääkin.
    "Sinunkin tulisi tietää, että pullot tehdään puhaltamalla, reiät ampumalla, mutta työt vie oman aikansa."

  21. #12531
    Liittynyt
    08/2012
    Viestit
    2.482
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti MRe Katso viesti
    Polkupyörälle pakollinen vuosittainen katsastus ja kaikille yli 12-vuotiaille pyörällä ajaville pitäisi määrätä pakollinen teoriakoe 3 vuoden välein ja ajokoe 5 vuoden välein. Lisäksi sanktiointia kovennettava: puuttuvista valoista / sivuheijastimista päiväsakkoja ja liikenneturvallisuuden vaarantamisesta vankeutta. Kypärän puuttumisesta päiväsakkoja. Paljonko liikenneturvallisuus paranisi niillä toimilla? Toki ensin nuo mainitut asiat (valo & kypärä) määrättävä pakollisiksi ja käytettäväksi koko ajan.
    Liikenneturvallisuus paranisi suurin piirtein saman verran mitä em. toimet vaikuttavat ajokortilliseen moottoriajoneuvon kuljettajaan...

  22. #12532
    Liittynyt
    09/2006
    Paikkakunta
    itähelsinki
    Viestit
    7.628
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti Fuuga Katso viesti
    Moniko onnettomuus on johtunut puutteellisesta pyörästä tai mikä on puutteellisen pyörän aiheuttaman vahingon suuruus?
    Veikkaan että aika moni on johtunut joko luokattomista renkaista, vääristä rengaspaineista, vääristä renkaista (talvella) tai huoltamattomista jarruista. Suuremmin miettimättä tulee mieleen se helsinkiläinen kaupunginvaltuutettu(?), joka tappoi itsensä ajamalla Merihaassa puomia päin. Tosin osasyyllisenä kännissä ajaminen, valojen puute, kypärän puute,... jne. Käsittääkseni fillarissa tai kuskissa ei tainnut montaa kohtaa olla pykälien mukaisessa kunnossa. Toinen esimerkki vaikka ne Jopojen rungon katkeamiset, vai mitä ne oli.

    Että onhan näitä. Aika moni tappaa itsensä (ja pari muuta) autolla kännissä ja siinä ei inssit ja pinssit paljoa auta.

    Ja juu, oli sarkasmia tai muuta kyrpäotsaisuutta mukana. Se on helppo heitellä muille kaikenlaisia lisävaatimuksia, mutta jos itselle niitä joku ehdottaa, niin yleensä löytyy syitä miksi juuri tähän kohtaan se ei auta.

  23. #12533
    Liittynyt
    11/2004
    Paikkakunta
    Espoo
    Viestit
    7.533
    Mites se menikään .. kaksi kolmesta polkupyöräilijän risteyskolarista on autoilijan syytä.

  24. #12534
    Liittynyt
    09/2006
    Paikkakunta
    itähelsinki
    Viestit
    7.628
    ^Joo, mutta sen lisäksi on vielä pyöräilijän ja pyöräilijän kohtaamisia. Pyöräilijä ja jalankulkija. Pyöräilijä ihan keskenään. Toki 100%:ssä pyöräilijän ja autoilijan törmäyksissä auto on toisena osapuolena.

    Piti nyt oikein katsoa: uusimmassa Moottori-lehdessä julkaistut pyöräilijän kuolemaan johtaneet onnettomuudet 4 kpl: 2 sairauskohtausta, 1 kaatui alamäessä maastopyörällä keskenään ja 1 ajoi punaisia päin ja jäi auton alle. Tämä oli nyt varmaan se Smo:n 1/3.

  25. #12535
    Pyöräilyn ja jalankulun osalta voisi olla liikennekasvatusta muutamia tunteja alakoulussa ja vähän asioiden kertausta sitten yläkoulussa. Parantaisi kenties tilannetta kevyen liikenteen osalta. Vai onko kenties jo kouluissa tällaista opetusta? Omalta yläasteajalta muistan, että poliisi kävi koulussa kertomassa asioita jopa parikin kertaa.
    I’m on the Koskenkorva diet. So far I have lost 2 days.

  26. #12536
    Liittynyt
    08/2012
    Viestit
    2.482

  27. #12537
    Liittynyt
    06/2015
    Paikkakunta
    hesa
    Viestit
    423
    Tänään kohdattiin paljon sateessa autojen vesikaarien kanssa.

    En suostu ajamaan "väärässä" reunassa. Kerran sain melkein ketjukolarin aikaan kun joku iski sitten jarrut pohjaan lätäkön kohdalla.

    Mutta kyllä se kait pitää olla niin että autot kunnioittaa pyörää eikä me pyöräilijät mennä häntä koipien välissä niin kaukana kuin voidaan.

  28. #12538
    Liittynyt
    05/2014
    Viestit
    149
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti tubelix Katso viesti
    Onhan se aika pelottava ajatus, että niin moni ajoneuvon kuljettaja liikkuu liikenteessä vailla kunnon tietämystä. Liikenteessä on oman turvallisuuden lisäksi vastuussa myös muiden samassa tilanteessa ympärillä olevien turvallisuudesta.
    Turvallisuuden perusta ei kuitenkaan ole tietämyksessä vaan varovaisuudessa ja ennakoinnissa. Vaikka tietäisi säännöt, silti tulee varautua muiden virheisiin. Virheitä tekevät myös ihmiset, jotka tietävät. Vaikka olisi etuajo-oikeutettu ja tietäisi sen, silti tulee varautua siihen, että joutuu väistämään muita. Kun valo vaihtuu vihreäksi, autoilijan on typerää lähteä liikeelle varmistamatta ensin, tuleeko joku punaisia päin tai hyvin vanhoilla vihreillä.

    Pakko on hyvä ohjuri. Hidastetöyssyt autoille toimivat ihan oikeasti. Kun niitä on riittävän tiheästi, vain harvat viitsivät kiihdyttää töyssyjen välissä voimakkaasti. Sama toimisi pyörienkin huippunopeuksien rajoittamiseen. Nopeisiin kohtiin pitäisi rakentaa kelveille helposti kierrettäviä mutta varmasti hidastavia esteitä, jotta huippunopeudet saataisiin tippumaan. Samaan aikaan pitäisi rakentaa toimivampaa infraa, jotta keskinopeudet nousisivat.

    Kelvien nopeusryntäily on saatava loppumaan. Se tuhoaa pyöräilykulttuurin. Pitäisi päästä siihen, mitä tänne linkatuissa Alankomaiden videoissa näkyy. Pystyjä peruspyöriä ja hiljaisia nopeuksia.

  29. #12539
    Liittynyt
    03/2001
    Paikkakunta
    koti?
    Viestit
    7.470
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti MRe Katso viesti
    ^Joo, mutta sen lisäksi on vielä pyöräilijän ja pyöräilijän kohtaamisia. Pyöräilijä ja jalankulkija. Pyöräilijä ihan keskenään. Toki 100%:ssä pyöräilijän ja autoilijan törmäyksissä auto on toisena osapuolena.

    Piti nyt oikein katsoa: uusimmassa Moottori-lehdessä julkaistut pyöräilijän kuolemaan johtaneet onnettomuudet 4 kpl: 2 sairauskohtausta, 1 kaatui alamäessä maastopyörällä keskenään ja 1 ajoi punaisia päin ja jäi auton alle. Tämä oli nyt varmaan se Smo:n 1/3.
    Yksinäinen pyöräilijä törmää tai kaatuu keskenään? Siis diagnosoitu dissosiatiivinen identiteettihäiriö syynä onnettomuuteen?
    • EI, se ei ole optinen harha - se näyttää siltä
    • EI, se ei ole epäselvästi sanottu - se kuullostaa sitä
    • Tunne Todellisuus - Kosketa Maailmakaikkeutta

  30. #12540
    Liittynyt
    09/2006
    Paikkakunta
    itähelsinki
    Viestit
    7.628
    ^I, me and myself. Yleensä kolmistaan vedetään lenkkiä. Jostain syystä tuossa porukassa en ole koskaan kokenut saavani kauheasti vetoapua.

Aiheen tagit

Kirjanmerkit

Viestin säännöt

  • Käyttäjä ei voi aloittaa uusia viestiketjuja
  • Käyttäjä ei voi vastata viesteihin
  • Käyttäjä ei voi liittää liitetiedostoja
  • Käyttäjä ei voi muokata viestejään
  •