GiantHephaGarminElectrobike
Sivu 128 / 352 EnsimmäinenEnsimmäinen ... 28 78 118 126 127 128 129 130 138 178 228 ... ViimeinenViimeinen
Näyttää tulokset 3.811 - 3.840 / 10534

Aihe: Jarrut, vaihteet, vanteet... pikakysymykset

  1. #3811
    Liittynyt
    11/2018
    Viestit
    201
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti Striimaaja Katso viesti
    Minulla on napavaihteisessa (Nexus-8) pyörässä takakiekon kiinnityspulttien alla ulokkeelliset aluslaatat (non turn washer). Asennusohjeen mukaan uloke kuuluu laittaa kohti runkoa, mutta nyt en saa ketjua enää riittävän kireälle, koska tuo uloke ottaa kiinni dropoutin pohjaan. Käänsin nämä non turn washerit toisinpäin eli ulokkeet dropoutin avointa päätä kohti. Tuleeko tästä jotain ongelmia vai onko ihan normaali ratkaisu ketjun kuluessa? Voiko ketju olla jo vaihtokunnossa, vaikka pyörällä on ajettu vasta 1100 km?
    1100km kohdalla voi hyvinkin olla ketjut jo vaihtokunnossa.

  2. #3812
    Löytyiskö neuvoa vaihteistojen laittamista paremmuusjärjestykseen?
    Samalla voisi verrata shimano vs Sram malleja vastakkain.

  3. #3813
    Liittynyt
    05/2016
    Paikkakunta
    Tampere
    Viestit
    2.827
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti Nikse Katso viesti
    Löytyiskö neuvoa vaihteistojen laittamista paremmuusjärjestykseen?
    Samalla voisi verrata shimano vs Sram malleja vastakkain.
    https://www.xxl.fi/vinkit-ja-neuvot/pyoraily/osasarjat

  4. #3814
    Liittynyt
    11/2018
    Viestit
    201
    Karkeasti näin, vasemmalta oikealle, low endistä high endiin:

    Sram:
    SX, NX, GX, X01, XX1 / AXS

    Shimano:
    Acera, Alivio, Deore, SLX, XT, XTR

    Yksi yhteen Sramin ja Shimanon välillä on vaikea tehdä vertailua nykyisin ja se lienee tarkoituskin nykymalliston suunnittelussa ja etenkin hinnoittelussa.

  5. #3815
    Suuntaa antava vertailutaulukko löytyy joka vuoden ensimmäisestä Fillarilehdestä. Eikö Fillarifoorumin käyttäjät lue Fillarilehteä?

  6. #3816
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti Laars Katso viesti
    1100km kohdalla voi hyvinkin olla ketjut jo vaihtokunnossa.
    Nykyinen ketju on speksien mukaan ”KMC Z510 EPT”. Sopiiko tuon paikalle esim. Shimano CN-NX10?

    Suositelkaa hyvää ketjua (napavaihde) ja katkaisutyökalua?

  7. #3817
    ^Harva foorumilainen muistaa ulkoa ketjujen koodeja. Ja vielä harvempia kiinnostaa googlata koodeja neuvoakseen jotakuta. Laita linkit ketjuihin, niin auttajia löytyy helpommin.

  8. #3818
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti Dr TuKo Katso viesti
    ^Harva foorumilainen muistaa ulkoa ketjujen koodeja. Ja vielä harvempia kiinnostaa googlata koodeja neuvoakseen jotakuta. Laita linkit ketjuihin, niin auttajia löytyy helpommin.
    OK. Voiko tämän: https://www.chainreaction.com/produc...n-281742-1.htm tilalle laittaa (helpommin kaupoista löytyvän) tällaisen: https://bike.shimano.com/en-EU/produ...7/CN-NX10.html

    Tuo Shimanon ketju on esim. Motonetissä 8 eur. Katkaisutyökaluksi tarjoavat tällaista: https://www.motonet.fi/fi/tuote/3838...etjunkatkaisin

  9. #3819
    Liittynyt
    11/2018
    Viestit
    201
    ^Sopii. Ketjunkatkaisija on universaali, tuo toiminee ihan hyvin, joskin aika kallis.

  10. #3820
    Liittynyt
    04/2013
    Viestit
    65
    Osta tuo Premium-versio, normi on melko karua tekoa (ohjurit(runko) oli ihan kura valua)

  11. #3821
    Liittynyt
    08/2016
    Viestit
    1.475
    Ultegra di2-vaihteet.
    Tuntuu siltä, että takavaihtajalla pienemmälle rattaalle vaihdettaessa ketju ikäänkuin klonksahtaa äänekkäästi siirtyessään alaspäin... mulla on semmonen tunne että ennen toi meni ihan pehmeästi ja äänettömästi (tai sitten vaan muistan väärin?).
    Tämä alkoi kun irrotin takakiekon jarrupaloja/mäntiä säätääkseni ja laitoin kiekon takaisin paikoilleen.
    Ketju ei pidä rattailla mitään hankaavaa ääntä rattaisiin eli periaatteessa se kai on oikeassa kohtaa.
    Olen kuitenkin yrittänyt hienosäätää kahvasta naksuttelemalla molempiin suuntiin, mutta ei apua.
    Mikä vikana?

    edit: taitaa vika olla korvieni välissä. Ainakin tässä di2-säätövideossa lonksahteleminen on hyvinkin kovaäänistä (kohdassa 2.30 alkaen) https://www.youtube.com/watch?v=P5EEd7eRUFY
    Eli ilmeisesti ääntä on lähtenyt ennenkin...

  12. #3822
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti SSGT-92 Katso viesti
    Tuoda,yksistään tuo seikka , että siinä on aiemmin ollut tuumaisella putkella oleva keula, saattaa tehdä 1 1/8 keulan asentamisen mahdottomaksi.
    Olethan mitannut/tarkistanut emäputken sisämitan siltä laakereiden väliin jäävältä alueelta ?
    Emäputkessa on hyvin tilaa, tarkistettu. Kävin nyt vielä tarkistamassa Rokkarin tiedot, sieltähän löytyi nuo:
    Steerer Tube Diameter (Stem): 28.6 mm
    Steerer Tube Diameter (Crown Race): 30 mm

    Siispä vaikuttaa siltä, että IS41/28.6 - IS41/30 -tyyppinen laakerikombo on passeli, FSA ja Cane Creek näyttää ainakin moisia valmistavan.

    Lainaus Alkujaan tämän lähetti SSGT-92 Katso viesti
    Ja olisi helpompi noiden laakereiden suhteen antaa vinkkiä, kun vielä kertoisit mihin pyörään se keula olisi tarkoitus asentaa ?
    Veikkasin, ettei pyörän merkillä/mallilla ole niin väliä, kyseessä kun on Tunturi X220 -hybridi. Ei nyt marketista ostettu, mutta markettipyörän kategoriaan taitaa tällä foorumilla upota ;-)

  13. #3823
    Liittynyt
    01/2020
    Viestit
    1.105
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti J.Kottenberg Katso viesti
    Pikakysymys: Sramin Level TL jarru jumittaa. Palat ja satula on putsattu ja tuntuu niinkuin kahvan sylinteri liikkuisi huonosti. Silikonispray ja liikuttelu ei auttanut.

    Kannattaako ajatella korjausta, vaiko suosiolla uudet jarrut tilalle?

    Onko Sramin TL tietävien mielestä hyvä, vaiko joku muu? Paloja on varastossa joten mielellään samoilla paloilla oleva.
    Mäntä ulos kahvasta ja vesihiomapaperilla varovasti hioo sitä tasaisesti niin kauan, kunnes liikkuu smootisti. Männän tiivisteet kun ottaa ehjänä irti, niin ei tarvitse mitään uusia palikoita varata. Itse tein sen Guide RS jarruihin ja toimineet reilun vuoden verran ilman ongelmia.

    Ihan jumissa oli mäntä, joutui käyttämään reilusti voimaa, että sai sen ulos kahvasta.

    Sramin sivuilta löytyy hyvät ohjeet kahvan purkamiseen.

  14. #3824
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti Laars Katso viesti
    ^Sopii. Ketjunkatkaisija on universaali, tuo toiminee ihan hyvin, joskin aika kallis.
    Kiitos neuvoista Laars, Dr TuKo, ja Sempre. Ostin Motonetistä Shimanon ketjun ja sen paremman katkaisutyökalun. Nyt aluslaatat (non turn washer) voivat olla taas oikein päin ja ketjun saa kuitenkin riittävän kireälle. Kuvat ennen ja jälkeen:



  15. #3825
    Liittynyt
    07/2009
    Paikkakunta
    Jyväskylä
    Viestit
    4.577
    Campagnolo Chorus 11sp takavaihtaja; uus Campan pakka+Campan ketjut, miten voi olla noin vaativa säätää toimimaan kuin kello?
    Meinaa raksutella väkisin kun tiputtaa pienimälle rattaalle.
    Ja jos kampia pyörittää taaksepäin, saattaa satunaisesti ajaa ketjua sivuun ylemmältä rissalta. Yläpuoleta siis.

    Rajat+ vaijerin kireydet säädetty toki.
    Rissojen hampaat ok. Voiko olla että rissojen laakerit on kaput?

    Vai voiko tuohon vaikuttaa se että edellisen omistajan jäljiltä tuossa oli Shimanon ketju? Ajettu ties kuinka paljon.


    Sent from my iPhone 11 Pro Max using Tapatalk

  16. #3826
    Liittynyt
    06/2014
    Paikkakunta
    Hyvinkää
    Viestit
    792
    Jumittaako vaijeri?

  17. #3827
    Liittynyt
    03/2007
    Paikkakunta
    Kempele
    Viestit
    5.933
    Kuvassa ketju näytti melkoisen pitkältä, pala pois?

  18. #3828
    Liittynyt
    07/2009
    Paikkakunta
    Jyväskylä
    Viestit
    4.577

    Jarrut, vaihteet, vanteet... pikakysymykset

    Lainaus Alkujaan tämän lähetti TERU Katso viesti
    Kuvassa ketju näytti melkoisen pitkältä, pala pois?
    No ei se kyllä kai liian pitkä ole, toki ääripäiden isoilla rattailla ollessa on vielä hiukan löysää vaihtajassa. Ja pitää ollakin?

    Lainaus Alkujaan tämän lähetti jone1 Katso viesti
    Jumittaako vaijeri?
    Ei. Kyllä vaihtaa kuten kuuluukin, tuppaa vaan "roksottamaan" kun pyörii 11-hampaisella.


    Sent from my iPhone 11 Pro Max using Tapatalk

  19. #3829
    Liittynyt
    03/2007
    Paikkakunta
    Kempele
    Viestit
    5.933
    Entäs kun on pienimmät käytössä molemmissa päissä? Noin reunoja kolistellen ei ajeta, mutta mahdollisuus on oltava.

  20. #3830
    Liittynyt
    01/2011
    Paikkakunta
    Espoo
    Viestit
    2.923
    Ei pitäisi kuulua mitään ylimääräistä. Pyöriikö ilman ääniä 11 rattaalla kun ottaa vaijerin irti?

  21. #3831
    Liittynyt
    07/2017
    Viestit
    69
    Vaihtajan korvake vääntynyt? Oli vastaavantyylinen ongelma pakasta vedetyllä voimansiirrolla, ei saanut millään säädettyä toimimaan kunnolla. Korvakkeen kun suoristi niin heti korjaantui.

  22. #3832
    Liittynyt
    07/2009
    Paikkakunta
    Jyväskylä
    Viestit
    4.577

    Jarrut, vaihteet, vanteet... pikakysymykset

    En minä tiedä onko tuo vähän vääntynyt vai ei. Saati että osaisin sen oikealla tavalla suoristaa.
    Mun silmään näyttää melko suoralta.

    Eikä toi toiminta nyt ihan toivotonta ole, vaati vaan ihmeen paljon hinkkurointia että sai tyydyttäväksi.
    Ylempi rissa ainakin "keinuu" aika reilusti akselillaan, tiedä sitten kuuluko asiaan?





    Sent from my iPhone 11 Pro Max using Tapatalk

  23. #3833
    Liittynyt
    01/2011
    Paikkakunta
    Espoo
    Viestit
    2.923
    ^Kyllä toi aika suoralta näyttää. Campan vaihtajissa ylärissa liikkuu ainakin millin sivusuunnassa, ihan normaalia. Campan ohjeen mukaisesti: Kun saat alarajan kohdalleen eli ei röpötä ilman vaijeria niin siitten vaan vaijeri kiinni ja kiristelyä kunnes nousee seuraavalle rattaalle. Sitten naksuttelet 5. rattaalle, ja säädät vaijerin kireydellä keskelle sitä ratasta. Tämän jälkeen pitäisi toimia ilman mitään sivuääniä.

  24. #3834
    Liittynyt
    10/1999
    Paikkakunta
    Eura
    Viestit
    11.396
    Oletko yrittänyt säätää b-tension ruuvia niin että rissat on mahdollisimman lähellä takarattaita?.


    Sent from my iPad using Tapatalk

  25. #3835
    Liittynyt
    02/2020
    Viestit
    164
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti brilleaux Katso viesti
    En minä tiedä onko tuo vähän vääntynyt vai ei. Saati että osaisin sen oikealla tavalla suoristaa.
    Mun silmään näyttää melko suoralta.
    Velogi opastaa takavaihtajan korvakkeen oikaisun
    https://www.youtube.com/watch?v=ESAYzDz17lE

  26. #3836
    Liittynyt
    07/2009
    Paikkakunta
    Jyväskylä
    Viestit
    4.577

    Jarrut, vaihteet, vanteet... pikakysymykset

    Lainaus Alkujaan tämän lähetti Juha Lehtinen Katso viesti
    Oletko yrittänyt säätää b-tension ruuvia niin että rissat on mahdollisimman lähellä takarattaita?.


    Sent from my iPad using Tapatalk
    Tietty. Ja kyllä toi roksottelu tuntui häviävän, alarajan säätö vain käsittämättömän tarkka tuon suhteen vs vaikkapa Sram.

    Lainaus Alkujaan tämän lähetti Aakoo Katso viesti
    ^Kyllä toi aika suoralta näyttää. Campan vaihtajissa ylärissa liikkuu ainakin millin sivusuunnassa, ihan normaalia. Campan ohjeen mukaisesti: Kun saat alarajan kohdalleen eli ei röpötä ilman vaijeria niin siitten vaan vaijeri kiinni ja kiristelyä kunnes nousee seuraavalle rattaalle. Sitten naksuttelet 5. rattaalle, ja säädät vaijerin kireydellä keskelle sitä ratasta. Tämän jälkeen pitäisi toimia ilman mitään sivuääniä.

    Ylärissa liikkuu luullakseni kyllä 2-3mm ainakin, jos hampaiden päistä katsotaan. Tilasin nyt varmuudeksi uudet rissat vielä.
    Ja vaijerit, niistä kun ei tiedä kauanko on olleet.

    Edit: kuinkas kestäviä nämä Campan vivut ylipäätään on? Neitsyyslenkillä kävi muutamaan otteeseen niin ettei suostunut takana vaihtaja nousemaan ylöspäin, vaihtajan vipu kyllä meni ääriasentoon.
    Tiputtaminen pienemälle rattaalle ja taas toimi.
    Onko näissä vivuissa jotain perusvikaa, kuinka kestäviä yleensä ovat? Ja onko tästä Choruksesta muita versioita olemassa kuin kuvan? Ilmeisesti näihin saa myös pelkkiä sisuksia uusia, olettaen että osaa ostaa oikeanlaisen?

    Epäilen kyllä edelleen vaijereita syypääksi, mutta voishan sitä varalta jo selvittää mikä kahva tai sisus tuohon käy, kulutustavaraa kuitenkin.






    Sent from my iPhone 11 Pro Max using Tapatalk
    brilleaux muokkasi tätä : 01.08.2020 at 18.14

  27. #3837
    Liittynyt
    09/2006
    Paikkakunta
    Kerava
    Viestit
    2.358
    Kahvan tarkan tyypin löydät, kun nostat kahvan suojakumia sieltä ohjaustangon päästä. Kahvan rungossa pitäisi olla jossain kohdassa pieni tarra, jossa on qr-koodi sekä kahvan tyyppi mikroskooppisen pienellä fontilla (esim.EP15-CH1C). Kahvan tyypistä on iloa siinä vaiheessa, jos on tarpeen hankkia varaosia.
    Rule #1: Obey The Rules

  28. #3838
    Liittynyt
    07/2009
    Paikkakunta
    Jyväskylä
    Viestit
    4.577
    ^Kiitos tästä. Hyvin selkeät kuviot siis Campalla.


    Sent from my iPhone 11 Pro Max using Tapatalk

  29. #3839
    Liittynyt
    05/2011
    Paikkakunta
    Kivistö
    Viestit
    36
    Hommasin uudet DT Swiss e1900 kiekot. Sramin vapaaratas tuntuu oudon jäykältä ihan käsin pyörittäenkin. Pyörän ollessa ylösalaisin ja pyörittäen renkaita, jatkavat kammetkin pyörimistä itsekseen (kun käsin pitää kammista kiinni, niin rengas jatkaa normaalisti pyörimistään). Onko toi normaalia vai pitäisikö tässä nyt tehdä jotakin toimenpiteitä?
    edit: avasin ja oli aika kuivat, kevyesti rasvaa ja herkistyi.

    Toinen kysymys koskee jarrulevyjen shimmejä, löytyykö näitä kotimaisista kivijalkaliikkeistä vai meneekö tilaten ulkomailta?

    Fragu muokkasi tätä : 02.08.2020 at 09.56

  30. #3840
    Liittynyt
    07/2009
    Paikkakunta
    Jyväskylä
    Viestit
    4.577

    Jarrut, vaihteet, vanteet... pikakysymykset

    Löytyykö jostain hyvät ja selkeät ohjeet Campan Chorus takavaihtajan kahvan vivun mekaniikan huoltoon/indeksijousen vaihtoon?

    Edit: löytyi aika hyvä. Samalla kaavalla kai Choruskin?

    https://youtu.be/naFM8TT3MxY


    Sent from my iPhone 11 Pro Max using Tapatalk

Samanlaisia aiheita

  1. Pikakysymykset.
    By lynxlynx in forum Varusteet
    Vastaukset: 7215
    Viimeinen viesti: 18.10.2025, 06.21

Kirjanmerkit

Viestin säännöt

  • Käyttäjä ei voi aloittaa uusia viestiketjuja
  • Käyttäjä ei voi vastata viesteihin
  • Käyttäjä ei voi liittää liitetiedostoja
  • Käyttäjä ei voi muokata viestejään
  •