Löytyiskö neuvoa vaihteistojen laittamista paremmuusjärjestykseen?
Samalla voisi verrata shimano vs Sram malleja vastakkain.
Karkeasti näin, vasemmalta oikealle, low endistä high endiin:
Sram:
SX, NX, GX, X01, XX1 / AXS
Shimano:
Acera, Alivio, Deore, SLX, XT, XTR
Yksi yhteen Sramin ja Shimanon välillä on vaikea tehdä vertailua nykyisin ja se lienee tarkoituskin nykymalliston suunnittelussa ja etenkin hinnoittelussa.
Suuntaa antava vertailutaulukko löytyy joka vuoden ensimmäisestä Fillarilehdestä. Eikö Fillarifoorumin käyttäjät lue Fillarilehteä?
^Harva foorumilainen muistaa ulkoa ketjujen koodeja. Ja vielä harvempia kiinnostaa googlata koodeja neuvoakseen jotakuta. Laita linkit ketjuihin, niin auttajia löytyy helpommin.
OK. Voiko tämän: https://www.chainreaction.com/produc...n-281742-1.htm tilalle laittaa (helpommin kaupoista löytyvän) tällaisen: https://bike.shimano.com/en-EU/produ...7/CN-NX10.html
Tuo Shimanon ketju on esim. Motonetissä 8 eur. Katkaisutyökaluksi tarjoavat tällaista: https://www.motonet.fi/fi/tuote/3838...etjunkatkaisin
^Sopii. Ketjunkatkaisija on universaali, tuo toiminee ihan hyvin, joskin aika kallis.
Osta tuo Premium-versio, normi on melko karua tekoa (ohjurit(runko) oli ihan kura valua)
Ultegra di2-vaihteet.
Tuntuu siltä, että takavaihtajalla pienemmälle rattaalle vaihdettaessa ketju ikäänkuin klonksahtaa äänekkäästi siirtyessään alaspäin... mulla on semmonen tunne että ennen toi meni ihan pehmeästi ja äänettömästi (tai sitten vaan muistan väärin?).
Tämä alkoi kun irrotin takakiekon jarrupaloja/mäntiä säätääkseni ja laitoin kiekon takaisin paikoilleen.
Ketju ei pidä rattailla mitään hankaavaa ääntä rattaisiin eli periaatteessa se kai on oikeassa kohtaa.
Olen kuitenkin yrittänyt hienosäätää kahvasta naksuttelemalla molempiin suuntiin, mutta ei apua.
Mikä vikana?
edit: taitaa vika olla korvieni välissä. Ainakin tässä di2-säätövideossa lonksahteleminen on hyvinkin kovaäänistä (kohdassa 2.30 alkaen) https://www.youtube.com/watch?v=P5EEd7eRUFY
Eli ilmeisesti ääntä on lähtenyt ennenkin...
Emäputkessa on hyvin tilaa, tarkistettu. Kävin nyt vielä tarkistamassa Rokkarin tiedot, sieltähän löytyi nuo:
Steerer Tube Diameter (Stem): 28.6 mm
Steerer Tube Diameter (Crown Race): 30 mm
Siispä vaikuttaa siltä, että IS41/28.6 - IS41/30 -tyyppinen laakerikombo on passeli, FSA ja Cane Creek näyttää ainakin moisia valmistavan.
Veikkasin, ettei pyörän merkillä/mallilla ole niin väliä, kyseessä kun on Tunturi X220 -hybridi. Ei nyt marketista ostettu, mutta markettipyörän kategoriaan taitaa tällä foorumilla upota ;-)
Mäntä ulos kahvasta ja vesihiomapaperilla varovasti hioo sitä tasaisesti niin kauan, kunnes liikkuu smootisti. Männän tiivisteet kun ottaa ehjänä irti, niin ei tarvitse mitään uusia palikoita varata. Itse tein sen Guide RS jarruihin ja toimineet reilun vuoden verran ilman ongelmia.
Ihan jumissa oli mäntä, joutui käyttämään reilusti voimaa, että sai sen ulos kahvasta.
Sramin sivuilta löytyy hyvät ohjeet kahvan purkamiseen.
Campagnolo Chorus 11sp takavaihtaja; uus Campan pakka+Campan ketjut, miten voi olla noin vaativa säätää toimimaan kuin kello?
Meinaa raksutella väkisin kun tiputtaa pienimälle rattaalle.
Ja jos kampia pyörittää taaksepäin, saattaa satunaisesti ajaa ketjua sivuun ylemmältä rissalta. Yläpuoleta siis.
Rajat+ vaijerin kireydet säädetty toki.
Rissojen hampaat ok. Voiko olla että rissojen laakerit on kaput?
Vai voiko tuohon vaikuttaa se että edellisen omistajan jäljiltä tuossa oli Shimanon ketju? Ajettu ties kuinka paljon.
Sent from my iPhone 11 Pro Max using Tapatalk
Jumittaako vaijeri?
Kuvassa ketju näytti melkoisen pitkältä, pala pois?
No ei se kyllä kai liian pitkä ole, toki ääripäiden isoilla rattailla ollessa on vielä hiukan löysää vaihtajassa. Ja pitää ollakin?
Ei. Kyllä vaihtaa kuten kuuluukin, tuppaa vaan "roksottamaan" kun pyörii 11-hampaisella.
Sent from my iPhone 11 Pro Max using Tapatalk
Entäs kun on pienimmät käytössä molemmissa päissä? Noin reunoja kolistellen ei ajeta, mutta mahdollisuus on oltava.
Ei pitäisi kuulua mitään ylimääräistä. Pyöriikö ilman ääniä 11 rattaalla kun ottaa vaijerin irti?
Vaihtajan korvake vääntynyt? Oli vastaavantyylinen ongelma pakasta vedetyllä voimansiirrolla, ei saanut millään säädettyä toimimaan kunnolla. Korvakkeen kun suoristi niin heti korjaantui.
En minä tiedä onko tuo vähän vääntynyt vai ei. Saati että osaisin sen oikealla tavalla suoristaa.
Mun silmään näyttää melko suoralta.
Eikä toi toiminta nyt ihan toivotonta ole, vaati vaan ihmeen paljon hinkkurointia että sai tyydyttäväksi.
Ylempi rissa ainakin "keinuu" aika reilusti akselillaan, tiedä sitten kuuluko asiaan?
Sent from my iPhone 11 Pro Max using Tapatalk
^Kyllä toi aika suoralta näyttää. Campan vaihtajissa ylärissa liikkuu ainakin millin sivusuunnassa, ihan normaalia. Campan ohjeen mukaisesti: Kun saat alarajan kohdalleen eli ei röpötä ilman vaijeria niin siitten vaan vaijeri kiinni ja kiristelyä kunnes nousee seuraavalle rattaalle. Sitten naksuttelet 5. rattaalle, ja säädät vaijerin kireydellä keskelle sitä ratasta. Tämän jälkeen pitäisi toimia ilman mitään sivuääniä.
Oletko yrittänyt säätää b-tension ruuvia niin että rissat on mahdollisimman lähellä takarattaita?.
Sent from my iPad using Tapatalk
Velogi opastaa takavaihtajan korvakkeen oikaisun
https://www.youtube.com/watch?v=ESAYzDz17lE
Tietty. Ja kyllä toi roksottelu tuntui häviävän, alarajan säätö vain käsittämättömän tarkka tuon suhteen vs vaikkapa Sram.
Ylärissa liikkuu luullakseni kyllä 2-3mm ainakin, jos hampaiden päistä katsotaan. Tilasin nyt varmuudeksi uudet rissat vielä.
Ja vaijerit, niistä kun ei tiedä kauanko on olleet.
Edit: kuinkas kestäviä nämä Campan vivut ylipäätään on? Neitsyyslenkillä kävi muutamaan otteeseen niin ettei suostunut takana vaihtaja nousemaan ylöspäin, vaihtajan vipu kyllä meni ääriasentoon.
Tiputtaminen pienemälle rattaalle ja taas toimi.
Onko näissä vivuissa jotain perusvikaa, kuinka kestäviä yleensä ovat? Ja onko tästä Choruksesta muita versioita olemassa kuin kuvan? Ilmeisesti näihin saa myös pelkkiä sisuksia uusia, olettaen että osaa ostaa oikeanlaisen?
Epäilen kyllä edelleen vaijereita syypääksi, mutta voishan sitä varalta jo selvittää mikä kahva tai sisus tuohon käy, kulutustavaraa kuitenkin.
Sent from my iPhone 11 Pro Max using Tapatalk
brilleaux muokkasi tätä : 01.08.2020 at 18.14
Kahvan tarkan tyypin löydät, kun nostat kahvan suojakumia sieltä ohjaustangon päästä. Kahvan rungossa pitäisi olla jossain kohdassa pieni tarra, jossa on qr-koodi sekä kahvan tyyppi mikroskooppisen pienellä fontilla (esim.EP15-CH1C). Kahvan tyypistä on iloa siinä vaiheessa, jos on tarpeen hankkia varaosia.
Rule #1: Obey The Rules
^Kiitos tästä. Hyvin selkeät kuviot siis Campalla.
Sent from my iPhone 11 Pro Max using Tapatalk
Hommasin uudet DT Swiss e1900 kiekot. Sramin vapaaratas tuntuu oudon jäykältä ihan käsin pyörittäenkin. Pyörän ollessa ylösalaisin ja pyörittäen renkaita, jatkavat kammetkin pyörimistä itsekseen (kun käsin pitää kammista kiinni, niin rengas jatkaa normaalisti pyörimistään). Onko toi normaalia vai pitäisikö tässä nyt tehdä jotakin toimenpiteitä?
edit: avasin ja oli aika kuivat, kevyesti rasvaa ja herkistyi.
Toinen kysymys koskee jarrulevyjen shimmejä, löytyykö näitä kotimaisista kivijalkaliikkeistä vai meneekö tilaten ulkomailta?
![]()
Fragu muokkasi tätä : 02.08.2020 at 09.56
Löytyykö jostain hyvät ja selkeät ohjeet Campan Chorus takavaihtajan kahvan vivun mekaniikan huoltoon/indeksijousen vaihtoon?
Edit: löytyi aika hyvä. Samalla kaavalla kai Choruskin?
https://youtu.be/naFM8TT3MxY
Sent from my iPhone 11 Pro Max using Tapatalk
Kirjanmerkit